elatusmaksu & tulot

pompsistapoo

Olen tilanteessa, jossa lyhyen suhteen aikana sai vauva vahingossa alkunsa. Päätimme pitää vauvan kaikista lyhyen suhteen riskeistä huolimatta.
Nyt on kuitenkin asiat niin, että koen helpommaksi elää ilman miestä, sillä hän huomauttelee ylimääräisistä kiloistani, painan edelleen 55kg (166cm), niinkuin ennen raskauttakin ja nyt olen 4kuukaudella, lisäksi hänen suurin murheensa on jo nyt, että lapsesta pitää tulla akateeminen ja menestynyt, hän myös puuttuu lähestulkoon kaikkeen mitä haluaisin syödä ja kohtelee minua muutenkin todella väärin monissa asioissa, pitää minulle mm.kehityskeskusteluja, olen ihan kurkkua myöden täynnä!
Tilannetta on vaikea selittää, mutta olen 100-varma, että henkisesti pärjään paremmin yksin, kuin hänen "alaisenaan".
Olen yrittäjä ja tienaan noin 3000e/kk, lapsen isä on minua melkein 20vuotta vanhempi ja tienaa 14 000e/kk ja hänellä on iso omaisuus.
Vaikuttaako tulot/tuloerot elatusmaksuihin?
Joudun jo nyt miettimään näitä, koska haluaisin olla 9kk vauan kanssa kotona ja tuloni luonnollisesti laskevat ja minulla on asuntolaina lyhennettävänä ja lapsikin luonnollisesti tuo lisäkustannuksia.
Entä saako äitiysloman aikana tehdä töitä, vai rokotetaanko sitten äitiyspvärahasta?

7

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä tulee

      mahdolliseen elatusapuun, jota lapsesi isälle lankeaa jos eroatte, niin se on teidän vanhempien sovittavissa. Se määrä. Suhteutetaan tulojen mukaan, mutta lähtökohtana on keskimääräinen lapsen kulutus.

      Siitä on laskelmia ja kulutus on n 450-500e/kk. Siihen summaan sisältyy kaikki. Lapsen osuus asumisesta, ruoka, vaatteet ym. Siitä vähennetään lähihuoltajan saama lapsilisä ja se mitä on jäljellä jaetaan vanhempien kesken. Elatusvelvollinen - usein hän on isä - maksaa elatusapua lähivanhemmalle.

      Summa summarum jää n 400 ja se jaetaan ehkä teidän tapauksessa siten, että isä maksaa 250e/300e ja sinä loput. Et voi rahastaa enempää vaikka lapsen isällä olisi vielä suuremmat tulot.
      Muista, että vaikka "lemppaisit" isän pihalle, niin älä lemppaa pois lapsesi elämästä, jos isä haluaa olla isä.

      • alkuperäinenkirj

        En ole missään nimessä lemppaamassa häntä pois lapsen elämästä, ei minulla ole mitään häntä vastaan, emme vain sovi parina yhteen.
        Tämä riski oli jo alusta asti tiedossa, että emme välttämättä sovi yhteen.
        Tarkoitus ei ole rahastaa lapsella/millään tuilla vaan sopia niin, että kumpikin on lapsen kustannuksissa mukana.
        Hänelle lapsi on esikoinen ja puheidensa mukaan odottaa sitä kovin, kuten minäkin.


      • virallinen soppari
        alkuperäinenkirj kirjoitti:

        En ole missään nimessä lemppaamassa häntä pois lapsen elämästä, ei minulla ole mitään häntä vastaan, emme vain sovi parina yhteen.
        Tämä riski oli jo alusta asti tiedossa, että emme välttämättä sovi yhteen.
        Tarkoitus ei ole rahastaa lapsella/millään tuilla vaan sopia niin, että kumpikin on lapsen kustannuksissa mukana.
        Hänelle lapsi on esikoinen ja puheidensa mukaan odottaa sitä kovin, kuten minäkin.

        Joo, kiva että olet sovussa ukon kanssa ihan kaveripohjalla ja lapsen vanhempina. Erota kaksi asiaa: parisuhde ja vanhemmuus. Parisuhde päättynee, koska ette sovi yhteen. Vanhemmuus on vasta alkamassa. Kysy mieheltä, millaisella summalla hän haluaa osallistua lapsen elatukseen ja millaisella ajalla kasvatukseen. Summan haarukka 140-400, yhteishuoltajuus, lapsen kasvaesssa: joka toinen vkl. ja lomista puolet olis normi. Laittakaa kaikki paperille ja vahvistuttakaa lastenvaljojalla. Isyyden tunnustus ja sopimus lapsen huollosta ja elatuksesta.Viralliset sopimukset, vaikka nyt kaikki tuntuisi selvältä, tulevina vuosina voi tulla mutkia matkaan, uusia kumppaneita, lisää lapsia, näkemyseroja...


      • myöten!
        virallinen soppari kirjoitti:

        Joo, kiva että olet sovussa ukon kanssa ihan kaveripohjalla ja lapsen vanhempina. Erota kaksi asiaa: parisuhde ja vanhemmuus. Parisuhde päättynee, koska ette sovi yhteen. Vanhemmuus on vasta alkamassa. Kysy mieheltä, millaisella summalla hän haluaa osallistua lapsen elatukseen ja millaisella ajalla kasvatukseen. Summan haarukka 140-400, yhteishuoltajuus, lapsen kasvaesssa: joka toinen vkl. ja lomista puolet olis normi. Laittakaa kaikki paperille ja vahvistuttakaa lastenvaljojalla. Isyyden tunnustus ja sopimus lapsen huollosta ja elatuksesta.Viralliset sopimukset, vaikka nyt kaikki tuntuisi selvältä, tulevina vuosina voi tulla mutkia matkaan, uusia kumppaneita, lisää lapsia, näkemyseroja...

        Eli lauseke....koulutuksesta, ajokortista, harrastuksista jnejne...ei tarvi sitten aikanaan tapella kumpi maksaa ja mitä!
        Kouluttaminen on kallista, on se sitten vaikka amis tai akateeminen. Harrastus maksaa, mikään ei ole ilmaista, no, ehkä lenkkeily!
        Kaikki vaan paperille!
        Koulutuslausekkeeseen se akateemisuus huomioon...meillä ei ollut ja nyt harmittaa kun toi "lapsi" pyrkii nyt yliopistoon...


    • olla töissä!

      Se ei vaikuta vanhempain- äitiyspäivärahaan.

      t. toinen yrittäjä.

    • ynuynudtyuy5353535mufimi35u...

      Mistä tiedät että mahdollisessa huoltajuusriidassa lapsi tuomitaan sinulle ?

    • Jasseliini

      hmm ajattelin vaan kirjoittaa kun ite oon samanlaisessa tilanteessa.. raskaana muutaman kk seurustelun jälkeen.. Nyt on yllättävästi tuo mies ruvennut ihan hirveästi ärsyttämään ja kuulemma se on aika normaalia kun raskaushormonit alkaa jylläämään.. (rv11 tällä hetkellä) kumminkin varmaan kokeillaan sitä yhdessä asumista että onko toivoa.. Onneksi mulla mies ei odota ensimmäistään. luultavasti muuten käyttäytyisi juuri noin kun sinunkin mies.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe