Kokem. E. Georgen kirjoista?

poispäästäkää

Taholta, jonka vinkit ovat yleensä olleet hyviä, suositeltiin Elisabeth Georgen dekkareita. Löysin kirjaston hyllystä kirjan Vihollinen lähelläsi, joka kuitenkin tuntuu raskassoutuiselta ja ehkä hieman pitkäveteiseltäkin.
Oletteko lukeneet, paraneeko loppua kohden / onko jokin muu teos Georgelta parempi?

20

2056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa aloittaa

      Olen lukenut joitakin Georgen romaaneja, ja yleensä pitänyt niistä.

      Sanoisin kuitenkin että ne kannattaa lukea alkuperäisessä ilmestymisjärjestyksessä kahdestakin syystä. Ensinnäkin siksi että päähenkilöt (eli Lynley ja Havers ovat samat), ja heidän elämänsä kehittyy kirjojen kuluessa. Toinen, tärkeämpi syy, on että hänen ensimmäiset kirjansa ovat tasoltaan parempia kuin myöhempi tuotanto. Itse tutustuin Elizabeth Georgeen v. 1989 kun luin hänen ensimmäisen romaaninsa "Kunnioitetun kansalaisen kuolema" (engl. "A Great Deliverance"). Se oli aivan loistava (edelleen minusta hänen paras teoksensa).

      Lista Elizabeth Georgen romaaneista ja ilmestymisjärjestyksestä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_George

      • syvältä

        luotaavia. Kuvaavat asioita monelta taholta aika perusteellisesti.


      • Pannaanpa hakuun alkupään E. George. Loppujen lopuksi tuo äskeinenkin teos oli kyllä loppuratkaisun osalta ihan uskottava.


      • scarabaeus

        Täällä kun välillä lukaisen näitä ketjuja, niin kirpparilla tuli sitten äkkiä vastaan tämä täältä bongaamani George, jonka kirjoja en aiemmin ole lukenut,
        Kunnioitetun kansalaisen kuolema (vähän nuhjaantunut pehmeäkantinen, mutta kaikki sivut tallella 20 sentillä)
        ja
        nyt luettuani täytyy todeta, että oli ihan mukiinmenevä lukukokemus. Täytynee lukaista muitakin, jos osuu kohdalle. Tosin meni melkein puoleenväliin jostakin syystä ennenkuin se alkoi “vetämään”, tuntui alussa vähän liiankin agathachristiemäiseltä ja sillä tavalla “vanhanaikaiselta”, ja lopun kylläkin osasin arvata melko varhaisessa oikein.
        Mielestäni hyvin kirjoitettu nyt kun näin jälkeenpäin mietin tarinaa. Sopivasti mielenkiintoisia henkilöitä eikä mitään liian raakaa silmille hyppivää kerrontatapaa, niin kuin näissä nykyisissä tuppaa olemaan.
        - - - - -
        Nyt lukuna menossa Stieg Larssonin Tyttö joka leikki tulella. Sen ekan olen lukenut ja tämän jälkeen sitten vielä kolmas kin, joka näyttää olevan Suomen listoilla kymmenen myydyimmän kirjan joukossa toukokuussa.
        Täytyy kyllä ihailla Larssonin koukuttavaa kirjoitustyyliä. Ja se ajankohtaisuus. Ihailtavasti kerrottu. Tarkoitan, että ei lainkaan puuduttavaa, niinkuin osin oli se Lapiduksen Rahalla saa, siinä vähän loikin välillä niitä faktajuttuja... mutta tämä etenee sopivasti romaanin lailla. Tiedä sitten siitä kolmannesta osasta, ja onhan tämäkin vielä vähän keskenlukuinen.
        Aika usein tällaiset bestsellerit sitten ovatkin mielestäni yhtä tyhjän kanssa, mutta kyllä tämä kiehtoo jo senkin takia, että täällä Pohjoismaissa ollaan rämpimässä samoissa sotkuissa.
        Dekkarit kertovat nopeammin ja kattavammin ajankuvaukset kuin kaunokirjat ehtivät.
        Vai oletteko eri mieltä?


      • scarabaeus
        syvältä kirjoitti:

        luotaavia. Kuvaavat asioita monelta taholta aika perusteellisesti.

        No laitan tähän taas, kun
        tänään tarttui kirppikseltä tassuun
        George / Vihollinen lähelläsi
        ja sitte kans löytyi yhdestä pöydästä Simenon / Maigret oikeudessa
        ja laitan "arvosteluja" jos jaksan lukea (paitsi luultavasti tuo Simenon olen lukenut joskus, mutta sain 50 sentillä niin koppasin talteen ja sain kirjastooni).

        Kirppiksillä on kiva käydä välillä metsästelemässä kirjoja yms.
        Eikö ?


      • scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

        No laitan tähän taas, kun
        tänään tarttui kirppikseltä tassuun
        George / Vihollinen lähelläsi
        ja sitte kans löytyi yhdestä pöydästä Simenon / Maigret oikeudessa
        ja laitan "arvosteluja" jos jaksan lukea (paitsi luultavasti tuo Simenon olen lukenut joskus, mutta sain 50 sentillä niin koppasin talteen ja sain kirjastooni).

        Kirppiksillä on kiva käydä välillä metsästelemässä kirjoja yms.
        Eikö ?

        ... tosiaankin, laitan väliaikatietoja jos se nyt ketään kiinnostaa, kun tuossa nimimerkki syvältä on kirjoittanut "paksuja ja luotaavia", niin minähän olen aiemmin lukenut vain sen ensimmäisen kunniallisen, niin tätä nyt kun yrittelen, tuli vaan mieleeni, että onko kukaan suomalainen dekkarikirjailija kirjoittanut tämäntapaisesti ? ja vaikka tämä Vihollinen lähelläsi onkin jo aika vanha opus, niin yllättävän ajankohtaista (en ole vielä lukaissut kirjaa, aikapulaa ja takkuilua en tiedä milloin saan luettua, mutta lukemalla luen sillä on se teksti jotenkin imaisevaa ja kiinnostavaa, erilaista kuin pitkään aikaan olen lukenut.


      • scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

        Täällä kun välillä lukaisen näitä ketjuja, niin kirpparilla tuli sitten äkkiä vastaan tämä täältä bongaamani George, jonka kirjoja en aiemmin ole lukenut,
        Kunnioitetun kansalaisen kuolema (vähän nuhjaantunut pehmeäkantinen, mutta kaikki sivut tallella 20 sentillä)
        ja
        nyt luettuani täytyy todeta, että oli ihan mukiinmenevä lukukokemus. Täytynee lukaista muitakin, jos osuu kohdalle. Tosin meni melkein puoleenväliin jostakin syystä ennenkuin se alkoi “vetämään”, tuntui alussa vähän liiankin agathachristiemäiseltä ja sillä tavalla “vanhanaikaiselta”, ja lopun kylläkin osasin arvata melko varhaisessa oikein.
        Mielestäni hyvin kirjoitettu nyt kun näin jälkeenpäin mietin tarinaa. Sopivasti mielenkiintoisia henkilöitä eikä mitään liian raakaa silmille hyppivää kerrontatapaa, niin kuin näissä nykyisissä tuppaa olemaan.
        - - - - -
        Nyt lukuna menossa Stieg Larssonin Tyttö joka leikki tulella. Sen ekan olen lukenut ja tämän jälkeen sitten vielä kolmas kin, joka näyttää olevan Suomen listoilla kymmenen myydyimmän kirjan joukossa toukokuussa.
        Täytyy kyllä ihailla Larssonin koukuttavaa kirjoitustyyliä. Ja se ajankohtaisuus. Ihailtavasti kerrottu. Tarkoitan, että ei lainkaan puuduttavaa, niinkuin osin oli se Lapiduksen Rahalla saa, siinä vähän loikin välillä niitä faktajuttuja... mutta tämä etenee sopivasti romaanin lailla. Tiedä sitten siitä kolmannesta osasta, ja onhan tämäkin vielä vähän keskenlukuinen.
        Aika usein tällaiset bestsellerit sitten ovatkin mielestäni yhtä tyhjän kanssa, mutta kyllä tämä kiehtoo jo senkin takia, että täällä Pohjoismaissa ollaan rämpimässä samoissa sotkuissa.
        Dekkarit kertovat nopeammin ja kattavammin ajankuvaukset kuin kaunokirjat ehtivät.
        Vai oletteko eri mieltä?

        Sinänsä aika jännä sattuma taas, että hesarissa oli Stieg Larssonista juttu ja siinä mm. että hänen dekkaristejaan joita luki oli myös tämä
        George.
        Hauskaa !


      • scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

        ... tosiaankin, laitan väliaikatietoja jos se nyt ketään kiinnostaa, kun tuossa nimimerkki syvältä on kirjoittanut "paksuja ja luotaavia", niin minähän olen aiemmin lukenut vain sen ensimmäisen kunniallisen, niin tätä nyt kun yrittelen, tuli vaan mieleeni, että onko kukaan suomalainen dekkarikirjailija kirjoittanut tämäntapaisesti ? ja vaikka tämä Vihollinen lähelläsi onkin jo aika vanha opus, niin yllättävän ajankohtaista (en ole vielä lukaissut kirjaa, aikapulaa ja takkuilua en tiedä milloin saan luettua, mutta lukemalla luen sillä on se teksti jotenkin imaisevaa ja kiinnostavaa, erilaista kuin pitkään aikaan olen lukenut.

        ... ja jotenkin sitten kyllästyin lukemaan tätä
        Vihollinen lähelläsi, varsinainen tiiliskivihän se onkin kyllä. Luultavasti en enää ostele kirppikseltä näitä Georgen dekkareita, vai onko joku aivan ylitse muiden ?
        Siis olen lukenut ensimmäisen, se Kunnioitetun ja sitten tätä yritellyt mutta lösähti ja laitan varmaan enskerralla kirjastossa käydessäni siihen kiertohyllyyn niin joku joka tykkää voi ottaa.
        Joo.


      • scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

        ... ja jotenkin sitten kyllästyin lukemaan tätä
        Vihollinen lähelläsi, varsinainen tiiliskivihän se onkin kyllä. Luultavasti en enää ostele kirppikseltä näitä Georgen dekkareita, vai onko joku aivan ylitse muiden ?
        Siis olen lukenut ensimmäisen, se Kunnioitetun ja sitten tätä yritellyt mutta lösähti ja laitan varmaan enskerralla kirjastossa käydessäni siihen kiertohyllyyn niin joku joka tykkää voi ottaa.
        Joo.

        ........ ja ei sittenkään, siis
        en laita sitä kiertoon, sillä luin kuin luinkin loppuun ja säilytän esimerkkinä kirjoitustyylistä kirjoitettaessa dekkaria ja tuli jotenkin mieli, että kun tämä on kirjoitettu jo 1996 niin miten kirjoittaa nyt tämä
        Elizabeth George,
        joten päätin nyt kesällä etsiä näitä viimeisimpiä, mutta niitähän ei sitten ole kait suomennettu joten tulee sitten
        kielikylpyäkin.
        Joo, jotenkin alkaa olla mieli, että suomalaiset dekkaristit kirjoittelevat mitä kirjoittelevat, mutta eivät ole perehtyneet miten muissa maissa kirjoitellaan silleen

        oikein kunnolla.

        HAH !


    • muatuska

      Hei! Olen itse tykästynyt niihin.Kannattaa lähteä
      tuotannon alusta.Samat poliisit ja etsivät jatkavat
      töitään ja elämäänsä.Hyvin peilautuu myös nykyajan
      englantilainen elämänmeno, maahanmuuttajat ja aristokraatit.
      Olen jopa hitaasti lukenut suomentamattomia englanniksi pokkareina.Sitkeyttä alkuun!

      • Oonkin ajatellut, että pitäis joskus kokeilla englanninkielisen kirjallisuudenlukemista alkukielellä. Onhan se kumma jos voin yliopisto-opinnoissa lukea tuota kieltä, mutta kaunokirjallisuuden edessä annan periksi..
        Jos on vinkkejä helpoista aloituskirjoista joilla "testata" kielitaitoaan/sanavarastoaan, mielelläni ottaisin niitä vastaan. Ihan vaikka tämän E. Gerorge -keskustelun ulkopuolellakin, eli ei oo pakko olla ees dekkareita kunhan ovat hyviä kirjoja.


      • hyvä puoli,
        poispäästäkää kirjoitti:

        Oonkin ajatellut, että pitäis joskus kokeilla englanninkielisen kirjallisuudenlukemista alkukielellä. Onhan se kumma jos voin yliopisto-opinnoissa lukea tuota kieltä, mutta kaunokirjallisuuden edessä annan periksi..
        Jos on vinkkejä helpoista aloituskirjoista joilla "testata" kielitaitoaan/sanavarastoaan, mielelläni ottaisin niitä vastaan. Ihan vaikka tämän E. Gerorge -keskustelun ulkopuolellakin, eli ei oo pakko olla ees dekkareita kunhan ovat hyviä kirjoja.

        että voi lukea kirjan ennen kuin se on suomennettu. suomennosta saa monesti odottaa kauan ja joskus ne suomennetaan väärässä järjestyksessä. Ja sittenhän voi lukea ne uudestaan suomeksi, jos vaikka on joku kohta jäänyt vähän epäselväksi.


      • Huom..
        hyvä puoli, kirjoitti:

        että voi lukea kirjan ennen kuin se on suomennettu. suomennosta saa monesti odottaa kauan ja joskus ne suomennetaan väärässä järjestyksessä. Ja sittenhän voi lukea ne uudestaan suomeksi, jos vaikka on joku kohta jäänyt vähän epäselväksi.

        Georgen uusimmat kirjat on vähän pakkokin lukea englanniksi, koska hänen kirjojaan ei ole käännetty suomeksi moneen vuoteen. En tiedä miksi suomentaminen yhtäkkiä lopetettiin.


    • tenula

      ehdottomasti paras on toiseksi viimeinen eli "What came before he shot her" . Myös "Isän Varjo" on erinomainen.

    • tattaraa

      George kuuluu. Ja yhdyn edellisiin, jotka sanovat, että kannattaa lukea alkupäästä. Georgen tarinoissa yksi syy tykästymiseeni on juuri henkilöhahmojen tarinan kehittyminen, ja jos kirjoja lukee sieltä täältä, menettää jotain tästä. Luulen myös, että kiinnyt henkilöihin (siis jos olet kiintyäksesi) ja tarinat tuntuvat mielenkiintoisemmilta, jos tiedät "mitä aiemmin tapahtui". Yksi Georgen kirjoista, muistaakseni Viattomien kesken (en ole ihan varma, luin kauan sitten), oli tosin sellainen, että mietin, onko kirjailija perverssi, kun kirjoittaa tällaisista rikoksista tai minä perverssi, kun luen niitä. Luin loppuun asti.

    • 54354354453453

      Georgen kirjoissa on suorastaan ällöttävää lukea Haversin dementoituvista vanhemmista ja oletetusta kurjasta lapsuudesta. onneksi ne kohdat voi helposti hyppiä yli, ne on lukujenkin sisällä erotettu sellaisella katkeamilla, eikä niiden poisjättö haittaa yhtään juonen seuraamista.

      samoin on yhtä vatulointa Lynleyn suhde lady Heleniin mistä aivan kirjaimellisestikaan synny lasta eikä paskaa...

      Lynleyn ja Haversin kaltaiset henkilöt eivät missään tapauksessa todellisessa elämässä voisi toimia poliiseina. englannin kielen opettajina englantilaisissa peruskouluissa ehkä.

      myös häiritsee, että jos koululapsi murhataan, kyseessä on tietenkin sisäoppilaitoksessa tapahtuva murha, niinkun tavallista koulua käyvän lapsen murha ei kelpaisi yhtä hyvin.

      sekin haittaa, että jos Georgen kirjoissa jonkun mainitaan opiskelevan, tämä opiskelee tietenkin kirjallisuutta... no mitäpä muuta kirjailijalta voi odottaakaan.

      • Lakkasin lukemasta Georgea hänen äärimmäisen yläluokkaisuutensa vuoksi. Lordi ja lady, ja lordin jalosukuinen ystävä, joka rampautui lordin vuoksi, ja jalosukuisen ystävän vaimo, joka oli lordin hovimestarin tytär? What the heck?

        Ja lisäksi tämä alaluokkainen alainen, joka ei vain ole alakuokkainen, vaan vielä ruma, huonosti pukeutunut ja omistaa dementoituneet vanhemmat? What the heck?

        Minun puolestani arvon lordi Lynley saa tunkea aateliskirjansa sinne, mihin aurinko ei paista.


      • 32132145435465787898
        sharyn kirjoitti:

        Lakkasin lukemasta Georgea hänen äärimmäisen yläluokkaisuutensa vuoksi. Lordi ja lady, ja lordin jalosukuinen ystävä, joka rampautui lordin vuoksi, ja jalosukuisen ystävän vaimo, joka oli lordin hovimestarin tytär? What the heck?

        Ja lisäksi tämä alaluokkainen alainen, joka ei vain ole alakuokkainen, vaan vielä ruma, huonosti pukeutunut ja omistaa dementoituneet vanhemmat? What the heck?

        Minun puolestani arvon lordi Lynley saa tunkea aateliskirjansa sinne, mihin aurinko ei paista.

        ja se Havers vielä puhuukin suurinpiirtein cockneytä! että kehtaakin!


      • Mukava lukea
        sharyn kirjoitti:

        Lakkasin lukemasta Georgea hänen äärimmäisen yläluokkaisuutensa vuoksi. Lordi ja lady, ja lordin jalosukuinen ystävä, joka rampautui lordin vuoksi, ja jalosukuisen ystävän vaimo, joka oli lordin hovimestarin tytär? What the heck?

        Ja lisäksi tämä alaluokkainen alainen, joka ei vain ole alakuokkainen, vaan vielä ruma, huonosti pukeutunut ja omistaa dementoituneet vanhemmat? What the heck?

        Minun puolestani arvon lordi Lynley saa tunkea aateliskirjansa sinne, mihin aurinko ei paista.

        Koko pointtihan on, että Elizabeth George on amerikkalainen, on syntynyt, kasvanut, opiskellut ja elänyt 100 % amerikkalaisessa kulttuurissa. Ei ole ikinä asunut Iso-Britanniassa, viettänyt vain lyhyitä lomia.

        Joten kirjat ovat pastisseja; amerikkalaisen käsitys siitä millainen brittien yhteiskunta on. Eihän niillä ole yhtään mitään tekemistä todellisuuden kanssa, mutta minusta juuri se on osa niiden viehätystä. Juuri nuo kaikki lordit, ladyt, yksityiskoulut ja maaseutukartanot ovat todella hupaisia. :-D


      • keelp
        sharyn kirjoitti:

        Lakkasin lukemasta Georgea hänen äärimmäisen yläluokkaisuutensa vuoksi. Lordi ja lady, ja lordin jalosukuinen ystävä, joka rampautui lordin vuoksi, ja jalosukuisen ystävän vaimo, joka oli lordin hovimestarin tytär? What the heck?

        Ja lisäksi tämä alaluokkainen alainen, joka ei vain ole alakuokkainen, vaan vielä ruma, huonosti pukeutunut ja omistaa dementoituneet vanhemmat? What the heck?

        Minun puolestani arvon lordi Lynley saa tunkea aateliskirjansa sinne, mihin aurinko ei paista.

        Valistunut veikkaukseni on että sharynin ns. vanhemmatkin on vammaisia, downin syndroomalaisia tai jotain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe