Mulla on kohta ylä-aste takana... mut mitä sit? Mitä mä teen, ku mä en tiiä mitä mä teen? Onneks kaikki muutkaa ei viel tiiä.
Lukio. Ehkä kiinostais, ehkä ei. Oppis lisää, sais aikaa miettii, paljon mahollisuuksii... Jos mä menisin, ni menisin neljäs vuodes läpi. Mut toisaalt mä en jaksais ollenkaan. Oon kuullu, et se on ihan älyttömän rankkaa puurtamista... sitä on ollu täs jo ihan tarpeeks. Mua pelottaa, et mä en jaksa sitä.4 vuotta on mielettömän pitkä aika... enemmän ku yläaste! Huh..
Entä sitte? Jos, mä en menis lukioo ni mihin sitte?
Lähihoitaja juttu vois kiinostaa. Päiväkotiin töihin. Mut emmä siitäkään oo varma! Jos sitä tekee koko elämän/monta vuotta ni onko se sit enää nii kivaa(?)
Entäpä jos lähtis au-pairiks englantii vaik puoleks vuodeks? Mut, emmä kyl vielä vois..ehkä lukion jälkee (jos mä nyt lukioon menisin(?))
Tossa ne mun vaihtoehdot tais olla.
Mitä sä tekisit? Auttakaa ihmiset!!!!!!
mitä peruskoulun jälkeen...?
10
2899
Vastaukset
- Opiskelija
Tämähän on mielettömän yleinen ongelma. Nuori ihminen ei välttämättä ole valmis päättäämään, mihin päin haluaa opiskelunsa (jopa elämänsä?) suunnata.
Mutta asiasta ei välttämättä tarvi tehdä niin suurta ongelmaa. Voithan käydä ammattikoulua tai vaikka oppisopimuksella töihin. Siinä vain kaksi vaihtoehtoa, kannattaa varmaankin porista opinnonohjaajan kanssa asiasta, hän kyllä osaa auttaa. Sitä vartenhan hänet on sinne palkattu. =)
Itselläni oli juuri sama ongelma, keskiarvon puolesta olisin päässyt lukioon, mutta koska lukeminen ei (sillä hetkellä elämässäni) kiinnostanut, päätin hakea ammattikouluun. Pääsin helposti ammattikouluun, elintarvikealalle joka silloin kiinnosti. Kävin ammattikoulua 2-vuotta, kävin armeijan, tein töitä jne.
Mutta sitten tuli taas pulma. Mitä nyt? Opiskelu kiinnosti, joten hain ammattikorkeaan ja täällä nyt ollaan. Ilman lukiota. Opiskelen tietotekniikkaa, tai paremminkin internet kaupunkäyntiä. Nyt alkaa tuntua, että oma ala löytyi.
Joten siinäpä minun mielipide, mutta päätöshän on sinun. - bo
Älä missään nimessä mee opiskelee sellasta alaa mistä et oo varma tykkäätkö. Ite kävin kokkipuolen, ylä asteen jälkeen en tienny mitä haluisin tehä joten menin sinne..
Ihan hyvää tietoo tulevaisuuden kannalta mut turhaan meni siinäkin kolme vuotta..
sen jälkeen alotin iltalukion ja ihan hyvin oon pärjänny vaikka en mikään hyvä oo ikinä ollu, enkä oo lukija tyyppiä..
Kannattaa mennä lukioon, meinaan pääset sen jälkeen opiskelee ihan mitä haluut, tai pidät välivuoden. Mut lukioon kannattaa,jotein kaduta myöhemmin, ei oo rankkaa upeita juhlia :) TSEMPPIÄ!- Nick
Mun frendillä sama kokemus samasta alasta.. tai itteasiassa se on vieläkin opiskelemassa kokiks, mut tietää jo ny ettei oo tulevaisuuden ammatti..
- 2. opiskelija
Nick kirjoitti:
Mun frendillä sama kokemus samasta alasta.. tai itteasiassa se on vieläkin opiskelemassa kokiks, mut tietää jo ny ettei oo tulevaisuuden ammatti..
Minun mielestäni omasta alastaan epävarman kannattaa opiskella itselleen mieluummin ammatti kuin mennä lukioon, jos vain vähänkin joku ala kiinnostaa. Toinen yhtä hyvä vaihtoehto on lukion ja ammatillisen tutkinnon suorittaminen samaan aikaan. Ammatillisen tutkinnon suorittaminen takaa ainakin jonkun ammatin, kun taas lukion jälkeen ei välttämättä pääse helposti opiskelemaan ja ylioppilastutkinto ei yksinään nykyään takaa työpaikkaa.
Vähintään kolmevuotisen ammatillisen tutkinnon suorittaneet saavat yleisen hakukelpoisuuden (=muillekin kuin opiskelemalleen alalle) korkea-asteelle, eli ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että suorittamasi amm. tutkinto ei rajoita alavaihtoehtoja, jos myöhemmin ehkä haluatkin lähteä opiskelemaan.
Tunnen useita ammatillisen tutkinnon suorittaneita yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoita. Ammattikorkeakoulussa he ainakin pärjäävät aivan loistavasti, yliopistossa saattavat tutkimusmetodiopinnot ja kielet tuottaa vaikeuksia. - Huh!
2. opiskelija kirjoitti:
Minun mielestäni omasta alastaan epävarman kannattaa opiskella itselleen mieluummin ammatti kuin mennä lukioon, jos vain vähänkin joku ala kiinnostaa. Toinen yhtä hyvä vaihtoehto on lukion ja ammatillisen tutkinnon suorittaminen samaan aikaan. Ammatillisen tutkinnon suorittaminen takaa ainakin jonkun ammatin, kun taas lukion jälkeen ei välttämättä pääse helposti opiskelemaan ja ylioppilastutkinto ei yksinään nykyään takaa työpaikkaa.
Vähintään kolmevuotisen ammatillisen tutkinnon suorittaneet saavat yleisen hakukelpoisuuden (=muillekin kuin opiskelemalleen alalle) korkea-asteelle, eli ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että suorittamasi amm. tutkinto ei rajoita alavaihtoehtoja, jos myöhemmin ehkä haluatkin lähteä opiskelemaan.
Tunnen useita ammatillisen tutkinnon suorittaneita yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoita. Ammattikorkeakoulussa he ainakin pärjäävät aivan loistavasti, yliopistossa saattavat tutkimusmetodiopinnot ja kielet tuottaa vaikeuksia.2. Opiskelija nyt kyllä puhut täyttä sontaa, koska ammattikoulun jälkeen ei todellakaan voi hakea yliopistoon tai korkeakouluihin! Toinen asia on taas ammatti"korkea"koulut, joihin pääseminen voi myöskin tuottaa ongelmia ilman lukiota. Elikkä lukioon vaan ei nyky-Suomessa pärjää muulla kuin korkealla koulutuksella.
- 2. opiskelija
Huh! kirjoitti:
2. Opiskelija nyt kyllä puhut täyttä sontaa, koska ammattikoulun jälkeen ei todellakaan voi hakea yliopistoon tai korkeakouluihin! Toinen asia on taas ammatti"korkea"koulut, joihin pääseminen voi myöskin tuottaa ongelmia ilman lukiota. Elikkä lukioon vaan ei nyky-Suomessa pärjää muulla kuin korkealla koulutuksella.
Hyvä Huh! Mitä sanookaan laki:
Ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (630/98) tarkoitettu ammatillisessa peruskoulutuksessa suoritettu laajuudeltaan vähintään kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto tai sitä vastaava aikaisempi tutkinto taikka nuorisoasteen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen kokeilusta annetussa laissa (391/91) tarkoitetut vähintään kolmivuotiset yhdistelmäopinnot antavat yleisen hakukelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin.
Nuorisoasteen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen kokeilusta annetun lain (391/91) mukaan ammatillisen tutkinnon ja yhdistelmäopinnot suorittaneen kelpoisuudesta korkeakouluopintoihin on annettu erillinen opetusministeriön päätös.
Kirjoitustani on siis turha väittää sonnaksi, olen kuule sen verran perusteellisesti perehtynyt asiaan. Ammatillisen tutkinnon jälkeen ei ehkä välttämättä ole järkevää pyrkiä yliopistoon, mutta ammattikorkeaan aivan varmasti. Omaa aktiivisuutta opinnoissa menestyminen toki saattaa vaatia sitten enemmän. - Huh!
2. opiskelija kirjoitti:
Hyvä Huh! Mitä sanookaan laki:
Ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (630/98) tarkoitettu ammatillisessa peruskoulutuksessa suoritettu laajuudeltaan vähintään kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto tai sitä vastaava aikaisempi tutkinto taikka nuorisoasteen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen kokeilusta annetussa laissa (391/91) tarkoitetut vähintään kolmivuotiset yhdistelmäopinnot antavat yleisen hakukelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin.
Nuorisoasteen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen kokeilusta annetun lain (391/91) mukaan ammatillisen tutkinnon ja yhdistelmäopinnot suorittaneen kelpoisuudesta korkeakouluopintoihin on annettu erillinen opetusministeriön päätös.
Kirjoitustani on siis turha väittää sonnaksi, olen kuule sen verran perusteellisesti perehtynyt asiaan. Ammatillisen tutkinnon jälkeen ei ehkä välttämättä ole järkevää pyrkiä yliopistoon, mutta ammattikorkeaan aivan varmasti. Omaa aktiivisuutta opinnoissa menestyminen toki saattaa vaatia sitten enemmän.Voin kyllä sekoilla näissä tutkintojen nimissä, mutta siis ammattikoulun käytetyään (3v) ei voi hake kuin ammattikorkeakouluun, mutta jos käy lukion samaan aikaan! niin sitten tietenkin voi hakea minne haluaa. Mutta kuka hullu sekopää kävisi amiksen ja lukion samanaikaan kun korkeakoulututkinnon jälkeen amiksen (ja lukion) papereilla voit korkeintaan pyyhkiä persettä. Kun siis puhun korkeakouluista en tarkoita ammatti"korkea"kouluja, johon teknilliset opistot nimensä salakavalasti muuttivat. Ammattikoulun ja lukion suorittaneet opiskelijat tietenkin pärjäävät ammattikorkeakoulussa hyvin, mutta jos on tarmoa suorittaa kummatkin yhtäaikaa niin tuskin silloin tyytyy ammattisurkeakouluun ... :)
- 2. opiskelija taas
Huh! kirjoitti:
Voin kyllä sekoilla näissä tutkintojen nimissä, mutta siis ammattikoulun käytetyään (3v) ei voi hake kuin ammattikorkeakouluun, mutta jos käy lukion samaan aikaan! niin sitten tietenkin voi hakea minne haluaa. Mutta kuka hullu sekopää kävisi amiksen ja lukion samanaikaan kun korkeakoulututkinnon jälkeen amiksen (ja lukion) papereilla voit korkeintaan pyyhkiä persettä. Kun siis puhun korkeakouluista en tarkoita ammatti"korkea"kouluja, johon teknilliset opistot nimensä salakavalasti muuttivat. Ammattikoulun ja lukion suorittaneet opiskelijat tietenkin pärjäävät ammattikorkeakoulussa hyvin, mutta jos on tarmoa suorittaa kummatkin yhtäaikaa niin tuskin silloin tyytyy ammattisurkeakouluun ... :)
Sattuneista syistä olen sen verran perehtynyt asiaa koskeviin lakipykäliin, että tiedän mitä puhun. Valitettavasti siis sinun "tietosi" lähinnä ovat huvittavia (eivät suinkaan silti pahantahtoisesti, sillä olen erittäin hyväntahtoinen ihminen :)) Ei siis kannata väittää vastaan vaan ottaa mielummin itse tarkemmin selvää asiasta.
Siis vielä kerran: vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon (siis ammattikoulun) suorittanut voidaan hyväksyä opiskelijaksi niin ammattikorkeakouluun kuin yliopistoonkin mille tahansa linjalle. Todellakaan ei tarvitse suorittaa ylioppilastutkintoa ammatillisen tutkinnon kanssa yhtä aikaa, vaikka niin voi tietysti tehdä. Tämän mahdollistava laki on tullut voimaan vuonna 1998. Ammattikorkeakouluun voi lisäksi päästä opiskelemaan vastaavaa alaa kaksivuotisen ammatillisen perustutkinnon suorittamisen jälkeen. Esim. mallipukineiden valmistajasta vestonomiksi. Paitsi että mallipukineiden valmistajaksi opiskellaan kolme vuotta, mutta muuta esimerkkiä ei valitettavasti tullut mieleen. :) Suunnitelmissa on muutta kaikki ammatilliset perustutkinnot kolmivuotisiksi lähiaikoina.
Oikeassa olet tietenkin siinä, että yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeen ammattikoulun papereilla voi todennäköisesti pyyhkiä vain persettään. Kaksoistutkinto onkin hyvä vaihtoehto siltä varalta, että sinne yliopistoon tai ammattikorkeaan ei pääse. Silloin ei ole aivan tyhjän päällä kun on jo yksi ammattitutkinto "plakkarissa". Lisäksi ammatillisesta tutkinnosta on varmasti hyötyä myös joillakin yliopistojen käytännönläheisillä aloilla, sillä yliopistoissa ei ihan hirveästi enää varsinaiseen käytännön osaamiseen keskitytä (=ei juuri ollenkaan). - Pulle Nah
2. opiskelija taas kirjoitti:
Sattuneista syistä olen sen verran perehtynyt asiaa koskeviin lakipykäliin, että tiedän mitä puhun. Valitettavasti siis sinun "tietosi" lähinnä ovat huvittavia (eivät suinkaan silti pahantahtoisesti, sillä olen erittäin hyväntahtoinen ihminen :)) Ei siis kannata väittää vastaan vaan ottaa mielummin itse tarkemmin selvää asiasta.
Siis vielä kerran: vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon (siis ammattikoulun) suorittanut voidaan hyväksyä opiskelijaksi niin ammattikorkeakouluun kuin yliopistoonkin mille tahansa linjalle. Todellakaan ei tarvitse suorittaa ylioppilastutkintoa ammatillisen tutkinnon kanssa yhtä aikaa, vaikka niin voi tietysti tehdä. Tämän mahdollistava laki on tullut voimaan vuonna 1998. Ammattikorkeakouluun voi lisäksi päästä opiskelemaan vastaavaa alaa kaksivuotisen ammatillisen perustutkinnon suorittamisen jälkeen. Esim. mallipukineiden valmistajasta vestonomiksi. Paitsi että mallipukineiden valmistajaksi opiskellaan kolme vuotta, mutta muuta esimerkkiä ei valitettavasti tullut mieleen. :) Suunnitelmissa on muutta kaikki ammatilliset perustutkinnot kolmivuotisiksi lähiaikoina.
Oikeassa olet tietenkin siinä, että yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeen ammattikoulun papereilla voi todennäköisesti pyyhkiä vain persettään. Kaksoistutkinto onkin hyvä vaihtoehto siltä varalta, että sinne yliopistoon tai ammattikorkeaan ei pääse. Silloin ei ole aivan tyhjän päällä kun on jo yksi ammattitutkinto "plakkarissa". Lisäksi ammatillisesta tutkinnosta on varmasti hyötyä myös joillakin yliopistojen käytännönläheisillä aloilla, sillä yliopistoissa ei ihan hirveästi enää varsinaiseen käytännön osaamiseen keskitytä (=ei juuri ollenkaan).Oikeassa olet kyllä sen suhteen, että ainahan voi hakea, mutta käytännössä eri asia on, pääseekö. Tarkoitan sitä, että lähes kaikki "kunnolliset" yliopistot vaativat sisäänpääsyyn korkeakoulukelpoisuuden lisäksi pääsykokeen, minkä lisäksi otetaan huomioon ylioppilastodistus ainakin suurimmalta osalta. Esimerkiksi Helsingin kauppakorkeakouluun otetaan 250 opiskelijaa yhteispisteiden perusteella; nämä pisteet voi saada vain yo-tutkintotodistuksen, ei ammattikoulutodistuksen perusteella. Pelkällä valintakokeella pääsi viime vuonna 103 opiskelijaa; valintakokeeseen kuitenkin odotetaan, että pääsykoekirjojen lisäksi on opiskellut vähintään lukion lyhyen oppimäärän matematiikkaa, mikä onkin lähes välttämätöntä pääsykoekirjojen ymmärtämiseksi.
Asiat ovat samoin mm. lääkiksessä ja teknillisissä korkeakouluissa: valintakoekirjoina on ainakin osittain lukion oppikirjoja, kaiken muun lisäksi joillekin linjoille sisään voi päästä suoraan, jos on kirjoittanut E:n tai paremman pitkässä matikassa. Myöskin kieliopintojen kanssa tulee ongelmia, jos ei ole opiskellut niitä peruskoulua enempää.
Muun muassa näistä syistä suosittelen itse menemään lukioon, jos ei ole 100% varma, ettei halua sinne; lukion jälkeen on käytännössä paremmat mahdollisuudet jatko-opintoihin, lisäksi lukion voi käydä nopeamminkin kuin kolmessa vuodessa, jolloin pääsee yliopistoon muita aikaisemmin;)
- Kunpa tietäis sen
Olen itsekin samassa tilanteessa, mutta tiedän suurin piirtein mitä
vaihtoehtoja on. Jos et halua mennä
lukioon, voit tietysti mennä ammattikouluun tai ammatti-instituuttiin, jossa on lukio ja ammattikoulu samassa. Tai jos on väsynyt puurtamiseen, voit tietty
pitää välivuoden ja vaikka hakea töitä tai ottaa rennosti.
Kyllä se siitä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793