pianon kieli

poika15wee

mistä pianon kielet on tehty? onko niitä erilaisia, kuten kitarassa on nailon ja metalli? koulun piano kuulostaa kovin metalliselta eli voiko pianon kieli olla metallia? kiitti.

20

3596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis

      Ei pianos oo kielii vitun dorka!!!!!!!!!!!!!! Siinä on koskettimet!!!!!!!!!!!

      • Teknikko

        Ja ääni tulee koskettimista vai? Koskettimien liike siirtyy mekaanisesti vasaroihin, jotka lyövät kieliä. Piano on kosketinsoitin, mutta sitä voi myös lyömäsoittimeksi kutsua (koska koskettimia 'lyödään', ei esim näppäillä, ja vasarat lyövät kieliä). Kielet sitten värähtelevät ja ääni tulee niistä. Kaikki näkemäni pianonkielet ovat näyttäneet metallisilta (yleensä pronssinen väri, mikä ei tietenkään materiaalista kerro mitään), ja rakenne muistuttaa lähinnä kierteistä jousta.


      • minä
        Teknikko kirjoitti:

        Ja ääni tulee koskettimista vai? Koskettimien liike siirtyy mekaanisesti vasaroihin, jotka lyövät kieliä. Piano on kosketinsoitin, mutta sitä voi myös lyömäsoittimeksi kutsua (koska koskettimia 'lyödään', ei esim näppäillä, ja vasarat lyövät kieliä). Kielet sitten värähtelevät ja ääni tulee niistä. Kaikki näkemäni pianonkielet ovat näyttäneet metallisilta (yleensä pronssinen väri, mikä ei tietenkään materiaalista kerro mitään), ja rakenne muistuttaa lähinnä kierteistä jousta.

        Jos pianoa kutsutaan lyömäsoittimeksi, se luo helposti vääriä mielikuvia. Pianoa ei soiteta lyömällä, vaan pikemminkin painelemalla koskettimia lukemattomilla eri tavoilla. Voimakkaimmat mahdolliset äänetkään eivät synny mestarin käsissä lyömällä, vaan pikemminkin pudottamalla (painovoimaa hyväksi käyttäen). Mitä voimakkaampi ääni, sitä korkeammalta käsi "pudotetaan". Lyöminen antaa väärän kuvan pianon soittotavasta. Siksi piano ei minulle ole lyömäsoitin.


      • Teknikko
        minä kirjoitti:

        Jos pianoa kutsutaan lyömäsoittimeksi, se luo helposti vääriä mielikuvia. Pianoa ei soiteta lyömällä, vaan pikemminkin painelemalla koskettimia lukemattomilla eri tavoilla. Voimakkaimmat mahdolliset äänetkään eivät synny mestarin käsissä lyömällä, vaan pikemminkin pudottamalla (painovoimaa hyväksi käyttäen). Mitä voimakkaampi ääni, sitä korkeammalta käsi "pudotetaan". Lyöminen antaa väärän kuvan pianon soittotavasta. Siksi piano ei minulle ole lyömäsoitin.

        Olen samaa mieltä. Ajatuksen pianon kutsumisesta lyömäsoittimeksi sain aikanaan soitonopettajaltani (joka oli kyllä hyvä opettaja myös mitä kosketukseen ym tulee, vaikkei siltä ehkä tämän yksittäisen tiedon valossa vaikutakaan). Hän perusteli termiä nimenomaan sillä että ääni syntyy kieltä lyömällä. Ei hänkään väittänyt että piano on_ lyömäsoitin, hän vain esitti mahdollisen ajatustavan.


      • huh huh
        Teknikko kirjoitti:

        Ja ääni tulee koskettimista vai? Koskettimien liike siirtyy mekaanisesti vasaroihin, jotka lyövät kieliä. Piano on kosketinsoitin, mutta sitä voi myös lyömäsoittimeksi kutsua (koska koskettimia 'lyödään', ei esim näppäillä, ja vasarat lyövät kieliä). Kielet sitten värähtelevät ja ääni tulee niistä. Kaikki näkemäni pianonkielet ovat näyttäneet metallisilta (yleensä pronssinen väri, mikä ei tietenkään materiaalista kerro mitään), ja rakenne muistuttaa lähinnä kierteistä jousta.

        Vitun ääliö se oli vitsi...


      • huh
        Teknikko kirjoitti:

        Ja ääni tulee koskettimista vai? Koskettimien liike siirtyy mekaanisesti vasaroihin, jotka lyövät kieliä. Piano on kosketinsoitin, mutta sitä voi myös lyömäsoittimeksi kutsua (koska koskettimia 'lyödään', ei esim näppäillä, ja vasarat lyövät kieliä). Kielet sitten värähtelevät ja ääni tulee niistä. Kaikki näkemäni pianonkielet ovat näyttäneet metallisilta (yleensä pronssinen väri, mikä ei tietenkään materiaalista kerro mitään), ja rakenne muistuttaa lähinnä kierteistä jousta.

        Vitun ääliö se oli vitsi...


    • Teatteriteknikko

      Pianonkielistä sanotaan usein että ne ovat terästä
      mutta todellisuudessa esim röslaun pianokielitehtaalla raaka-aineena käytetään kuitenkin ns. tahmu-puun kuituja. ne muistuttavat erehdyttävästi kiiltävää metallia. Bassokielissä on usein kuparipunos lisäämässä massaa kieleen.

      • Pianisti

        Mistä tuo tieto pianonkielen raaka-aineesta on peräisin? Mikä on tietolähteesi, sillä en ole ikinä moista väitettä kuullutkaan saati sitten soittanut pianolla jossa ei olisi teräksestä valmistettuja kieliä?

        Olisi kiva joskus päästä kokeilemaan tuollaista pianoa.


    • pianisti

      Pianon kielet ovat metallia.
      Matalammat kielet on päällystetty kuparilla ja korkeimpia ääniä soittaessa yhtä kosketinta kohden on kolme kieltä.

      Én ole ikinä kuullut, että pianossa olisi käytetty nailonkieliä ja syykin taitaa olla selvä. Nailon ei soi tarpeeksi kovaa ja materiaalina se ei ole kovin kestävä kun varasa sitä neljän fff:n voimalla paukauttaa.

    • JariTre

      Moi!

      Pianon kielet ovat kyllä metallia samaten koko runko, mihin kielet kiinnittyvät.

      Pianossa runko on pystyssä (ja kielet myös), flyygelissä runko ja kielet vaakatasossa.

      Veto on niin raju, että muu ei edes kestä. Ennen aikaan tilanne oli toinen kun metallikieliä ei pystytty valmistamaan. Silloin ei runkokaan tainnut olla valurautaa. Esim. viuluissa jouduttiin e-kielikin ennen tekemään lampaan suolista tai muista materiaaleista. Nykyään viuluissa e on terästä ja muut keinokuituja. Punokset sitten eri metallilajeja.

      Yleisesti ottaen soittimissa, joissa runko on puuta, voidaan käyttää pehmeämpiä kieliä eli siis muita kuin metalli.

      Pianossa on korkeammissa kielissa useampi kieli samaa sävelkorkeutta ja matalemmissa bassokielissä vain yksi.

      Kyllä pianoa virallisesti kutsutaan lyömäsoittimeksi, koska vasara lyö kieltä. Vanhemmat pianomallit, eli edeltäjät, toimivat eri periaatteella. Niissä ei ollut vasaroita vaan kieltä raapaistiin mekaanisin vivuin. Ääni oli erilainen eikä sen voimakkuuteen voinut juurikaan vaikuttaa toisin kuin pianossa.


      Jari

      • poika 15wee

        sanoit, että ennen ei runkokaan tainnut olla valurautaa? siis pianon runko on nykyisin valurautaa(?), ei kai?

        okei, kielet metallia. Mistä sitten johtuu, että koulumme pianon ääni kuulostaa monin verroin metallisemmalta kuin omani?? Koulun piano on uusi Yamaha, ulkoisesti kai jotain punaista kirsikkapuuta.

        koulun pianoa soittaessa kuulostaa kuin löisin kahta pientä kattilaa toisiinsa!


      • JariTre
        poika 15wee kirjoitti:

        sanoit, että ennen ei runkokaan tainnut olla valurautaa? siis pianon runko on nykyisin valurautaa(?), ei kai?

        okei, kielet metallia. Mistä sitten johtuu, että koulumme pianon ääni kuulostaa monin verroin metallisemmalta kuin omani?? Koulun piano on uusi Yamaha, ulkoisesti kai jotain punaista kirsikkapuuta.

        koulun pianoa soittaessa kuulostaa kuin löisin kahta pientä kattilaa toisiinsa!

        Juu,

        päällepäin näkyy tietenkin vain puuosat, jotka ovat viilutettua tai maalattua puuta. Kun kurkistaa sisälle (eli kansi auki tai poistaa puulevyjä edestä) näkee valurautarungon ja ohuesta kuusilevystä tehdyn kaikupohjan. Yläkannen alta näkee myös kielet ja vasarat. Näitä puulevyjä poistetaan muutenkin kun halutaan voimakkaampi ääni kuuluviin. Jo pelkkä yläkannen avaaminen voimistaa ja jykevöittää ääntä.

        Ääneen vaikuttaa koko rakenne. Näissäkin soittimissa pätee, että hinta korreloi aika hyvin laadun kanssa. Halvat pianot kuulostavat halvalta.

        Suomessa on ollut kaksi valmistajaa Fazer ja Hellas. Fazer ei enää tee pianoja.

        Ihmeellistä että Suomessa nämä makeistehtaat ovat myös pianontekijöitä. Hellas tekee edelleen pianoja ja karkkeja. Ihmeellista synergiaa.

        Suomalaisten pianojen taso ei ole lähellekään mitä saksalaisten esim. Schimmel. Japsit ovat aika hyviä myös, kuten Yamaha, korkeampi malli.
        Vanhoissa ruotsalaisissakin joitain hyviä.

        Jari


      • Kitty
        JariTre kirjoitti:

        Juu,

        päällepäin näkyy tietenkin vain puuosat, jotka ovat viilutettua tai maalattua puuta. Kun kurkistaa sisälle (eli kansi auki tai poistaa puulevyjä edestä) näkee valurautarungon ja ohuesta kuusilevystä tehdyn kaikupohjan. Yläkannen alta näkee myös kielet ja vasarat. Näitä puulevyjä poistetaan muutenkin kun halutaan voimakkaampi ääni kuuluviin. Jo pelkkä yläkannen avaaminen voimistaa ja jykevöittää ääntä.

        Ääneen vaikuttaa koko rakenne. Näissäkin soittimissa pätee, että hinta korreloi aika hyvin laadun kanssa. Halvat pianot kuulostavat halvalta.

        Suomessa on ollut kaksi valmistajaa Fazer ja Hellas. Fazer ei enää tee pianoja.

        Ihmeellistä että Suomessa nämä makeistehtaat ovat myös pianontekijöitä. Hellas tekee edelleen pianoja ja karkkeja. Ihmeellista synergiaa.

        Suomalaisten pianojen taso ei ole lähellekään mitä saksalaisten esim. Schimmel. Japsit ovat aika hyviä myös, kuten Yamaha, korkeampi malli.
        Vanhoissa ruotsalaisissakin joitain hyviä.

        Jari

        Mutta myös pianon kielet kuluvat joka voi antaa pianolle matallisen soundin nm. kokemusta on...


      • Ent. poika
        poika 15wee kirjoitti:

        sanoit, että ennen ei runkokaan tainnut olla valurautaa? siis pianon runko on nykyisin valurautaa(?), ei kai?

        okei, kielet metallia. Mistä sitten johtuu, että koulumme pianon ääni kuulostaa monin verroin metallisemmalta kuin omani?? Koulun piano on uusi Yamaha, ulkoisesti kai jotain punaista kirsikkapuuta.

        koulun pianoa soittaessa kuulostaa kuin löisin kahta pientä kattilaa toisiinsa!

        Kun minä olin 15wee, ei minun tarvinnut kysyä muilta, mistä aineesta pianon tai muun vempeleen sisuskalut on valmistettu. Minä avasin sen pianon tms. värkin kannen ja katsoin ihan omin silmin.

        Eipä silti, ei silloin ollut nettiäkään, missä kysellä tietävämmiltä.


      • Hammerklavier
        Kitty kirjoitti:

        Mutta myös pianon kielet kuluvat joka voi antaa pianolle matallisen soundin nm. kokemusta on...

        Tarkoitat ilmeisestin, että pianon kieliin lyövät vasarat (tai vasaroiden pinnoitteet) kuluvat. Kielien kuluminen on siihen verrattuna täysin mitätöntä.


      • poika19wee
        Ent. poika kirjoitti:

        Kun minä olin 15wee, ei minun tarvinnut kysyä muilta, mistä aineesta pianon tai muun vempeleen sisuskalut on valmistettu. Minä avasin sen pianon tms. värkin kannen ja katsoin ihan omin silmin.

        Eipä silti, ei silloin ollut nettiäkään, missä kysellä tietävämmiltä.

        Ennen ei myöskään ollut näsäviisaita pätemässä netissä?! :) Tuossahan jo aikaisemmin sanottiin, että päällepäin ei kielten materiaalia voi tietää. Mitä pahaa siis on asian kysymisessä?

        Oli muuten tosi mukavaa löytää näin vanha viesti täältä netin uumenista, vau! :)


      • Soitinmetso

        JariTre tietää! Ainoastaan tämä "raapaisu" ei kuulunut pianoihin, vaan cembaloihin. "Raapaisu" eli näppäily tehtiin aluksi linnun sulalla, joka toimi siis jonkinlaisena plektrana. Lähin pianon esi-isistä lienee hammerklavier joka jalostui 1709 Khristofiorin toimesta nykyisen kaltaiseksi pianoksi. Pianon nimi tulee siitä, kun se oli ensimmäinen kosketinsoitin, jolla voitiin soittaa sekä hiljaa, että kovaa ja siltäväliltä. Niinpä soittimen nimi olikin aluksi pianoforte (it. hiljaa-voimakkaasti) tai fortepiano.


      • Penalaakso03
        Hammerklavier kirjoitti:

        Tarkoitat ilmeisestin, että pianon kieliin lyövät vasarat (tai vasaroiden pinnoitteet) kuluvat. Kielien kuluminen on siihen verrattuna täysin mitätöntä.

        Vasaroiden pinnoiteet ei varsinaisesti kulu vaan huopa tiivistyy (menee lyttyyn) kielien kohdalta ja ne on palautettavissa huollolla ilman päällysteen vaihtamista.


    • Anonyymi

      Piano on...
      Kielisoitin- pianossa on kielet.
      Kosketinsoitin- pianoa soitetaan koskettimistolla.
      Lyömäsoitin- pianossa vasarat lyövät kieliä.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3209
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2822
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2638
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1763
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1717
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1580
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1436
    Aihe