Erik Fordell, 44 sinfoniaa

Kuhnari

Minä puolestani olen lumoutunut kaikkien muiden menneiden aikojen suomalaisten teknisesti hämmästyttävän taitavien kontrapunktikkojen ja syvällistä ekspressiivistä tai lämpimän lyyristä tunnetta musiikisaan ilmaisemaan kykenevien säveltaiteilijoiden teoksista joista en ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan kuin niiden nykysellaisten joiden musiikista puuttuu yleisesti hyväksytty emotionaalinen referenssisysteemi tai joiden musiikki ei kiihdytä älyn mukaisia tahdon liikkeiden vastineita puhtaan mielteen alueelle projisoituna objektivoituna tunteena, tahdion ollessa pois pelistä tajunnasta ulos tungettuna. Erik Fordellin, 44 sinfoniaa, satoja kuoro-ja yksinlauluja, kamarimusiikkia ja konserttoja luoneen pohjalaisen kapellimestarin, kuoronjohtajan ja pianonsoiton opettajan, joka sai yksityisopetusta Aarre Merikannolta ja opiskeli Bengt Carlssonin johdolla sävellystä Sibiksessä, tuotantoa en vielä tunne sen oloissamme ainoalaatuisista mittasuhteista huolimatta lainkaan. Mutta monet muut luovat suomalaiset säveltähenget ovat jo tehneet odottamattoman suuren vaikutuksen jollaista en modernimmasta suomalaisestakaan musiikista milloinkaan oikein ole vielä löytänyt niin paljon kuin sitä radiossakin aina soitetaan. Pitäisi varmaankin määritellä jokin ajallinen kiintopiste, käännekohta ja dramaattinen ja mullistava hetki, jota ennen kaikki huomionarvoinen, merkitykseltään pysyvä ja ajan kulutusta ja hammasta kestävä suuri ja tunteisiin vetoava ja vaikuttava musiikki on luotu. Kulkisiko rajapyykki jossakin noin 1970-luvun tietämillä, jolloin kaikki säveltaide trivialisoitui ja menetti yleispätevyytensä ihmisen psykofyysisten kokemusten ilmentäjänä?

15

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattilainen.

      En ole kuullutkaan miehesta. Aikakausi? 444!!!Kuka on yltanyt samoihin lukemiin? Pitaako oikein googlettaa? Ootkos Klamia penkonut? Sulho Ranta?

    • Ammattilainen

      Lauri Pulakka sanoo: "Fordellin harvinaisen runsaassa säveltuotannossa on hallitseva sija suurimuotoisilla orkesteriteoksilla, soitinkonsertoilla ja etenkin sinfonioilla, joita hän sävelsi 44 kappaletta. Hän loi viisi pianokonserttoa ja viulukonserttoa, käyrätorvikonserton, fagottikonserton, urkuteoksia, parikymmentä jousikvartettoa, viisi torvikvintettoa tai muita kamarimusiikkiteoksia, kymmenen kantaattia, lukuisia yksittäisiä piano- ja urkusävellyksiä sekä satoja kuoro- ja soololauluja. Juhlakantaatteja hän sävelsi Kokkolan 350-vuotisjuhliin (kaksi versiota), Gamlakarleby Manskörin 50-vuotisjuhliin ja Kokkolan Laulu-Veikkojen 40-vuotisjuhlaan. Häneltä tilattiin urkuteos Helsingin vanhan kirkon 150-vuotisjuhlaan 1976, samoin Karleby-kantaatti Kaarlelan 600-vuotisjuhlaan 1976."

    • erik tulindbergin

      jousikvartetoista?

      • Anonyymi

        Ei siinä vielä mitään että tämä suuri vaiettu sinfonikko, Erik Fordell, sai Kokkolan kaupungin kultaisen mitalin ansiokkaasta työstään musiikin hyväksi vaan merkitsevämpää on se että hän sai nauttia vaikuttavia sinfonioitaan säveltäessään välittömästi siitä hengestä jonka jäljillä potentiaaliset jälkipolvet etsivät virvoitustaan sikäli kun etsivät. Olen kuullut lähiradiosta aikoinaan ylen kantanauhatallenteena Fordellin erään myöhäisen sinfonian ja etenkin sen hidas osa ja finaali tekivät minuun suuren vaikutuksen.


    • Anonyymi

      44 sinfoniaa, niinkö vähän? Leif Segerstamilla kun on tehtynä jo 500 - 1000 sinfoniaa, joten jospa, kun määrä on se mikä mittaa laadun eikä mikään muu, aloittaisimme suomi-sinfonioitten levytysurakan Segerstamista ja sitten lukumääriin tuijotellen aikanaan levytetään töitten määräjärjestyksessä myös muitten säveltäjien tuotanto ja varsinkin ne sinfoniat.

      • Anonyymi

        Segerstamin vapaapulsatiivisia ja jossain määrin kakofonisia kvasi-ja pseudo sinfonioita joissa huom. kriitikkojen mukaan jouset vellovat ilman suuntaa tai päämäärää onkin jo levytetty useampikin mutta olosuhteisiin nähden hämmästyttävän tuotteliaalta Erik Fordellilta jonka sinfoniat perustuvat Segerstamia enemmän romanttiseen sinfoniatraditioon ja perinteisiin klassisiin muotoihin ei ainuttakaan vaikka hän edustaakin osittain modernismia ja 20-luvun ekspressionismia musiikissaan joihin on nivoutunut myös postromanttisia aineksia ja olen kuunnellut pakahtuneena erään hänen myöhäisen sinfoniansa hidasta osaa lähiradiosta ja finaalia kun taas kirjastosta aikoinaan lainaamani Segerstamin sinfoniat palautin pikapikaa takaisin kirjastoon.


      • Anonyymi

        Sanoitko niinkö vähän? Sehän on suomen oloissa kunnioitettava saavutus varsinkin kun Fordellin sinfoniat ovat rehellisen säveltaiteilijan luomuksia. Sävellyksissään Fordell noudatti vakaasti löytämäänsä karua ja asiallista tyyliä. Sävelmaailma ei ole massiivisen loistokasta vaan lyyristä, lämmintä ja maanläheistä. Riitasoinnut ovat hänen musiikissaan peruselementtejä.


    • Anonyymi

      "Sanoitko niinkö vähän? Sehän on suomen oloissa kunnioitettava saavutus varsinkin kun Fordellin sinfoniat ovat rehellisen säveltaiteilijan luomuksia. Sävellyksissään Fordell noudatti vakaasti löytämäänsä karua ja asiallista tyyliä. Sävelmaailma ei ole massiivisen loistokasta vaan lyyristä, lämmintä ja maanläheistä. Riitasoinnut ovat hänen musiikissaan peruselementtejä."

      Pelkkää huhua. Kukaan ei ole kuullut niistä Fordellin sinfuunioista ainoatakaan.

      • Anonyymi

        Itse olen kuullut 2 nuoren muusikon alun toimittamassa suomalaiseen säveltaiteeseen keskittyneessä Klassinen ilta ohjelmassa Lähiradiossa Erin Fordellin mahtoiko se olla 35. sinfonian jonka tunteikas ja syvällinen hidas osa ja kontrapunktinen finaali etenkin tekivät suuren vaikutuksen avausosien jäädessä ehkä hieman kepeämmiksi ja ulkokohtaisemmiksi mutta melodiikaltaan tarttuviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen kuullut 2 nuoren muusikon alun toimittamassa suomalaiseen säveltaiteeseen keskittyneessä Klassinen ilta ohjelmassa Lähiradiossa Erin Fordellin mahtoiko se olla 35. sinfonian jonka tunteikas ja syvällinen hidas osa ja kontrapunktinen finaali etenkin tekivät suuren vaikutuksen avausosien jäädessä ehkä hieman kepeämmiksi ja ulkokohtaisemmiksi mutta melodiikaltaan tarttuviksi.

        On suuri häpeä että Fordellin kaltaiset nerot ovat joutuneet meillä näin unohduksiin vaikka voittavat sinfonisen tuotantonsa väkevyydessä valokeilassa viihtyvän kansallissäveltäjämmekin.


    • Anonyymi

      Erik Fordell on paljon suurempi musiikillinen sensaatio ällistyttävässä tuotteliaisuudessaan, kuin esim. Sibelius, kun ottaa vielä huomioon, että Fordellilla on musiikissaan usein emotionaalista syvyyttäkin. Kuunnellut muun muassa Musica pastoralea, jonka soitinnukseen kuuluva cembalo luo äänenvärillään teokseen 1700 luvun musiikillisen atmosfäärin ja voidaan katsantokannasta riippuen ajatella sisältävän joitakin alluusioita, viittauksia, mahdollisesti jopa Bachin Brandenburgilaisten konserttojenkin sointimaailmaan adagiossa, joka sisältää aavistuksen verran Bachin henkeä ja tälle tyypillistä ylevän henkevää ja henkistynyttä musiikillista ilmaisua, vaikka suurin osa musiikillisista eleistä ja harmonioista on peräisin viime vuosisadan musiikilliselle kieliopille tunnusomaisesta musiikillisesta sanastosta. Se ei myöskään liene kamarimusiikillisena teoksena säveltäjänsä kunnianhimoisinta tuotantoa 44 sinfonian, 10 urkusinfonian, 20 jousikvarteton, lukuisten pianokonserttojen ym. soittimille sävellettyjen konserttojen (uruille, fagotille, sellolle, viululle, käyrätorvelle) ja sinfonisten runojen, kuten Lapponian, Vässin, Korpikuvien, Notturnon, Epilogin, Midsommarvakan, Hymnaksen, Markenraden sångenin, Kartagon, Rimmin, Sagan, Pastoralen, Ostrobotnian, Kevätaamun, Hymnin keväälle tai Metsänhaltijan ja Sinfonisten tanssien, Tanhurytmi fantasian, Sinfonisten preludien tai pianolle ja orkesterille sävelletyn Fantasian sekä esim. orkesterialkusoitto Mercurianan ja kiinalaisten runoilijoiden teksteihin sävelletyn "Musiikkia maasta" kuorolle ja orkesterille ja "Musiikkia orkesterille" nimisten kappaleiden ym. teosten tavoin, ja joista vain Metsänhaltijan toisesta versiosta on tehty kantanauhatallenne. Fordellin hämmästyttävimmät laajamuotoiset teokset lienevät sinfonisten runojen lisäksi sinfonioista myöhäisimmät, joista emme pääse nauttimaan lainkaan levytysten puuttuessa täysin tämän kunnianhimoisimmasta ja merkittävimmästä sinfoniatuotannosta.

    • Anonyymi

      erik fordell okei pitääpä tutustua. Kiitos vinkistä.

      • Anonyymi

        Olepa hyvä. Nythän on niin, että Fordellin rakenteeltaan laajamuotoisista teoksista ei uskomatonta kyllä ole tehty ainuttakaan levytystä ja tuon Musica pastoralenkin kuunteli n voimaklassista podcastista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olepa hyvä. Nythän on niin, että Fordellin rakenteeltaan laajamuotoisista teoksista ei uskomatonta kyllä ole tehty ainuttakaan levytystä ja tuon Musica pastoralenkin kuunteli n voimaklassista podcastista.

        youtubesta löysin erik fordellia! En ehtiny viel kuunteleen kuin yhden. Tämä koko aamu on mennyt nimittäin jazz-musan tahdissa. Energistä kesäjazzia! Sopii hyvin ajankohttaan! onko sulla mimmonen suhde esim jatsiin?? Ehkä vois luulla että klassisen musan nauttija voi innostua myös jatsista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        youtubesta löysin erik fordellia! En ehtiny viel kuunteleen kuin yhden. Tämä koko aamu on mennyt nimittäin jazz-musan tahdissa. Energistä kesäjazzia! Sopii hyvin ajankohttaan! onko sulla mimmonen suhde esim jatsiin?? Ehkä vois luulla että klassisen musan nauttija voi innostua myös jatsista.

        Minä en tykkää jazzista. Klassinen on miljoona kertaa parempaa musaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      121
      5795
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      477
      1902
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      22
      1276
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1233
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1093
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1005
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      971
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      916
    9. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      885
    10. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      24
      884
    Aihe