Konekopan tuuletus

oikein vai väärin

Tuli tuossa venerannassa kiistaa konekopan oikeaoppisesta tuuletuksesta. Mikäli bensakone imaisee kuution ilmaa /1000 rpm,niin mistä se korvausilma oikeaoppisesti tulee? kovilla kierroksilla sitä kuluisi siisn viitisen -kuutisen kuutoita. Nyt ajon aikan konekoppaan tuo ja vie ilmaa 2 kpl 100 mm puhallinta,jossa toinen puhaltaa raikasta ulkoilmaa ilmansuodattimen viereen ja toinen hörsii pakosarjan vierestä lämmintä ilmaa ulos. Mikä on oikeaoppinen tapa tuulettaa ajon aikana konekoppan sisustaa?

77

6957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aukea mulle

      mikä tuossa nyt on kiistana? ilmaa koneelle ja osa pois... oman dieselini tuuletus on parista putkesta ilma konekoppaan josta kone imaisee ilmaa sisään ja puskee pois pakokaasujen kanssa. muuta ilmanpoistoa ei ole. ei kyllä ole ehkä mikään ihan paras ratkaisukaan =) eikös aika normaali ole että koneelle on tuloilma putki ja sitten poistoilma kuten sinulla. tosin en ihan tajua miksi molemmissa putkissa on puhallin. mikäli vaikka pahvilaatikossa on 2 reikää ja toisesta niistä puhalletaan ilmaa sisään, niin automaattisesti ilmaa poistuu toisesta. vastaavasti jos toisesta imetään, niin toisesta tulee korvausilmaa niinpaljon kuin tarpeen ilman puhallustakin.

    • käsitys

      on että puhaltimet puhaltavat/imevät bensahöyryt ennen käynnistystä. Jatkossa ilmavirta huolehtisi. Osa kaasuista taitaa olla veneen pohjalla. Oikein tai väärin..

      • Imuhuuli

        Niin, puhaltimen (poisto) on tarkoitus puhaltaa konetilasta bensa ym höyryt ennen käynnistystä pois. Ajon aikana ei tarvitse puhallinta, etenkään poisto, pahimmillaan liiallinen poistopuhallus aiheuttaa konetilaan alipaineen, jolloin kone ei saa riittävästi ilmaa. Konetilaa ei saa tietenkään ahtaa, eli sinne ei saa puhaltaa ilmaa....tai saa ja saa muttei ainakaan pidä.


      • ei mitään puhaltimia
        Imuhuuli kirjoitti:

        Niin, puhaltimen (poisto) on tarkoitus puhaltaa konetilasta bensa ym höyryt ennen käynnistystä pois. Ajon aikana ei tarvitse puhallinta, etenkään poisto, pahimmillaan liiallinen poistopuhallus aiheuttaa konetilaan alipaineen, jolloin kone ei saa riittävästi ilmaa. Konetilaa ei saa tietenkään ahtaa, eli sinne ei saa puhaltaa ilmaa....tai saa ja saa muttei ainakaan pidä.

        Veneen rungossa pitäisi olla ilmakanavat valmiina, jotka tuulettavat riittävästi konetilaa.


    • 4-tahtisella...

      Ahtamattoman nelitahtisen koneen ilmamäärä lasketaan näin: kierrosten ollessa 2000rpm iskutilavuus litroina = kuutiota ilmaa minuutissa. Siksi 2000rpm koska nelitahtikoneessa imutahti on vain joka toinen kierros. Turbokone imee tietysti ahtopainesuhteen verran enemmän. Siispä 4 litrainen kone imee 2000rpm kierroksilla 4 kuutiota ilmaa minuutissa. Se on paljon. Mikäli ilmakanavissa on puhaltimia niin ne pyörivät todennäköisesti imuilman mukana. Jossain artikkelissa kirjoitettiin että lähes kaikissa veneissä moottoritilan imukanavat ovat alimitoitetut joko kustannus- tai äänieristyssyistä. Mikäli kone ei saa kunnolla tarvitsemaansa ilmaa se rasittuu, ei anna täyttä tehoa ja kestävyys heikkenee. Samaisessa artikkelissa kerrottiin että ilmakanavat pitää olla niin suuret ettei täyskaasulla tunnu kädellä koetettaessa tuntuvaa virtausta. Lienee hankala kokeilla mutta voihan kokeen tehdä seuraavasti. Ajaa tyynellä kelillä kaasu täysillä. Kuski seuraa kierroslukumittaria (tai gepsiä) kaveri avaa konetilan luukun ja mikäki kierrokset/vauhti ei kasva niin asia on kunnossa. Mikäli kanavat ovat liian ahtaat tuntuu se varmasti myös jäykkyytenä luukkua avattaessa siinä vaiheessa kun ilma ei vielä pääse luukun raoista sisään.

      • jos korvausilmaa

        ei tule tarpeeksi, niin moottori kuumenee.


      • Rantatarkkailija

        Kun on erilaisia koneita ja kierroksia, niin on vaikea sanoa joka tapaukseen erikseen ilmantarve. Mutta kun ottaa mukaan taas sen luonnonlain, niin asia tulee paljon helpommaksi ratkaista. Yksi kg polttoainetta tarvitsee tunnissa palaakseen moottorissa n. 12 m3 ilmaa. Siis ensin täytyy tietää tuntikulutus kullakin kierrosnopeudella. Polttoaineen ominaispainona voi käyttää esin 0.82 Eli jos kone kuluttaa tunnissa polttoainetta esim. 5 litraa, on se kiloissa n.4.1 kg Ilmaa siis tarvitaan 4.1x 12= n.49m3/ h


      • Cool down...
        jos korvausilmaa kirjoitti:

        ei tule tarpeeksi, niin moottori kuumenee.

        Jos ei saa riittävästi korvausilmaa niin eikös kone mene hieman liian rikkaalle? Sehän jäähdyttää konetta.... vai onko sullakin ilmajäähdytteinen kone.


      • röörin koko?
        jos korvausilmaa kirjoitti:

        ei tule tarpeeksi, niin moottori kuumenee.

        joka syöttäisi tarpeeksi korvausilmaa koneelle? Näissä "tehdastekoisissa" lasikuituboxeissa ei ole kuin pari hassua parin tuuman ilmareikää.. Siitäkös se ilmansaanti ahistaa????


      • Ei ihan noin
        Rantatarkkailija kirjoitti:

        Kun on erilaisia koneita ja kierroksia, niin on vaikea sanoa joka tapaukseen erikseen ilmantarve. Mutta kun ottaa mukaan taas sen luonnonlain, niin asia tulee paljon helpommaksi ratkaista. Yksi kg polttoainetta tarvitsee tunnissa palaakseen moottorissa n. 12 m3 ilmaa. Siis ensin täytyy tietää tuntikulutus kullakin kierrosnopeudella. Polttoaineen ominaispainona voi käyttää esin 0.82 Eli jos kone kuluttaa tunnissa polttoainetta esim. 5 litraa, on se kiloissa n.4.1 kg Ilmaa siis tarvitaan 4.1x 12= n.49m3/ h

        Ominaispaino 0.83 on dieselin ja dieselmoottorin ilmantarve riippuu vain kierroksista ja iskutilavuudesta mahd.ahtopaineesta. Bensiinikoneelle n. 9 m^3 / litra. Ahtopaine ei suoraan nosta ilmantarvetta määränsä verran, eikä vapaastihengittävässä ole 100% täytös, mutta menee byrkkisääntönä hyvin. Mikäli bensiinimoottori ei saa riittävästi ilmaa, vain teho tippuu, moottori ei ymmärrä kuristetaanko ilmansaantia kaasuläpällä vai liian pienellä virtausaukolla, dieselissä oirena on lisäksi savutus.


    • Jos pärjää

      ilman tuulettimia niin on paras ratkaisu. Jos tuulettimen saa hyvin asennettua, laitttaisin sen imemään kaikista kuumin ilman pois koneen yläpuolelta, mahdollisimman korkeasta kohdasta. Tällöin tilalle saadaan vastaava määrä kylmempää ilmaa ja kone antaa enemmän tehoa, kun kokonaislämpökuorma laskee.

      • oikein vai väärin

        puhaltimet juuri onkin.Ei yhdestä sadan millin kanavasta saa kuutiokaupalla ilmaa koneelle ilman apuja. Pakosarjan vierestä kuumentuneen ilman imaisee tuuletin pois, jonka seurauksena konehuoneen sisälämpötila on pysyvästi alle 30 astetta. Lisäetuna koneen öljyn ja vedenlämmöt tipahtivat ja polttoaineen kulutus laski selkeästi. Motti on Volvopenta makeavesilauhduttimella Tietysti on polttoainetaloudellisuuden ja koneen kestävyyden kannalta aivan eri asia syöttää koneelle kylmää ilmaa,kuin saunanlämpöistä. Toisaalla.... Ameriikan muskeliautoillakin oli jo 1960-luvulla ns. ram air järjestelmät,vaikka autokäytössä moottori on koko ajan vapaassa ajoviimahuuhtelussa. Näinhän veneissä ei ole....


      • Pitää paikkansa
        oikein vai väärin kirjoitti:

        puhaltimet juuri onkin.Ei yhdestä sadan millin kanavasta saa kuutiokaupalla ilmaa koneelle ilman apuja. Pakosarjan vierestä kuumentuneen ilman imaisee tuuletin pois, jonka seurauksena konehuoneen sisälämpötila on pysyvästi alle 30 astetta. Lisäetuna koneen öljyn ja vedenlämmöt tipahtivat ja polttoaineen kulutus laski selkeästi. Motti on Volvopenta makeavesilauhduttimella Tietysti on polttoainetaloudellisuuden ja koneen kestävyyden kannalta aivan eri asia syöttää koneelle kylmää ilmaa,kuin saunanlämpöistä. Toisaalla.... Ameriikan muskeliautoillakin oli jo 1960-luvulla ns. ram air järjestelmät,vaikka autokäytössä moottori on koko ajan vapaassa ajoviimahuuhtelussa. Näinhän veneissä ei ole....

        "Ameriikan muskeliautoillakin oli jo 1960-luvulla ns. ram air järjestelmät" Jep, ja "tiikerin" scooppi oli asennettu paikkaan, jossa oli aerodynaaminen tyhjiö, jonka vuoksi scooppi haittasi moottorin ilmansaantia vähääkään korkeammissa nopeuksissa. Mutta hitothan ne nakkasi aerodynamiiksta, kun kubik intsesit hakkas kaiken.


      • umpilaatikossa
        Pitää paikkansa kirjoitti:

        "Ameriikan muskeliautoillakin oli jo 1960-luvulla ns. ram air järjestelmät" Jep, ja "tiikerin" scooppi oli asennettu paikkaan, jossa oli aerodynaaminen tyhjiö, jonka vuoksi scooppi haittasi moottorin ilmansaantia vähääkään korkeammissa nopeuksissa. Mutta hitothan ne nakkasi aerodynamiiksta, kun kubik intsesit hakkas kaiken.

        väität siis että veneen konekopan sisältä löytyy aerodynaaminen tyhjiö? Mikä mahtaa olla konekopan sisälämpötila? Imaiseekos se sinun veneesi rivi4,rivi6,v6 tahi v8 moottoris kuumaa vai kylmää ilmaa? Onko sinun veneessä scooppi 1 vai useamman tuuman konepellin hitaan ilmamassa yllä? Vai ottaako se ilman suoraan maskin takaa? Miten muuten olisi tehojen ja lämpöjen suhde,jos ne muskeliautojen moottorit olisi pakattu suht ilmatiiviiseen laatikkoon,jossa huudatettaisiin huippukierroksilla? Huutaiskos ne happee????


      • Cool down...
        oikein vai väärin kirjoitti:

        puhaltimet juuri onkin.Ei yhdestä sadan millin kanavasta saa kuutiokaupalla ilmaa koneelle ilman apuja. Pakosarjan vierestä kuumentuneen ilman imaisee tuuletin pois, jonka seurauksena konehuoneen sisälämpötila on pysyvästi alle 30 astetta. Lisäetuna koneen öljyn ja vedenlämmöt tipahtivat ja polttoaineen kulutus laski selkeästi. Motti on Volvopenta makeavesilauhduttimella Tietysti on polttoainetaloudellisuuden ja koneen kestävyyden kannalta aivan eri asia syöttää koneelle kylmää ilmaa,kuin saunanlämpöistä. Toisaalla.... Ameriikan muskeliautoillakin oli jo 1960-luvulla ns. ram air järjestelmät,vaikka autokäytössä moottori on koko ajan vapaassa ajoviimahuuhtelussa. Näinhän veneissä ei ole....

        Taidat hiukan jutella pehmeitä. Öljyjen ja moottorin lämpötilaan et voi mitenkään vaikuttaa sillä jos puhallat konekoppaan ilmaa jollakin tuulettimella. Kyllä se läpötila kontrolloidaan jäähdytysvedellä. Astettakaan et saa moottoria tai öljyjä kylmemmäksi vaikka jäähdyttäisit konehuonetta 30 astetta. Toimivassa jäähdytysjärjestelmässä jos on termostaatti 78 astetta niin koneen lämmöt on 78 astetta välittämättä siitä mikä on ympäristön lämpö. Sitä tuuletinta käytetään ainoastaan ennen starttausta jotta varmistetaan ettei konetilassa ole polttoainehöyryjä. Veneen ollessa liikkeessä ajoviima vaihtaa konehuoneen ilman jos ei kyseessä ole joku toimimaton teeseitse viritelmä. Itse joskus mittailin konehuoneen lämpötiloja niin kuumalla koneella paikalla ollessa ja ei tuuletinta, lämmöt oli 65-70 astetta. Veneen kun nosti liukuun niin ainoastaan pari astetta enemmän kuin ulkolämpö.


      • veneenmoottori?
        Cool down... kirjoitti:

        Taidat hiukan jutella pehmeitä. Öljyjen ja moottorin lämpötilaan et voi mitenkään vaikuttaa sillä jos puhallat konekoppaan ilmaa jollakin tuulettimella. Kyllä se läpötila kontrolloidaan jäähdytysvedellä. Astettakaan et saa moottoria tai öljyjä kylmemmäksi vaikka jäähdyttäisit konehuonetta 30 astetta. Toimivassa jäähdytysjärjestelmässä jos on termostaatti 78 astetta niin koneen lämmöt on 78 astetta välittämättä siitä mikä on ympäristön lämpö. Sitä tuuletinta käytetään ainoastaan ennen starttausta jotta varmistetaan ettei konetilassa ole polttoainehöyryjä. Veneen ollessa liikkeessä ajoviima vaihtaa konehuoneen ilman jos ei kyseessä ole joku toimimaton teeseitse viritelmä. Itse joskus mittailin konehuoneen lämpötiloja niin kuumalla koneella paikalla ollessa ja ei tuuletinta, lämmöt oli 65-70 astetta. Veneen kun nosti liukuun niin ainoastaan pari astetta enemmän kuin ulkolämpö.

        Cool down.. Sullahan on tosi erikoinen ratkaisu jos väität, että kaasuttimelletai ruiskuille syötettävää ilman lämpötilaa kontolloidaan vain koneen jäähdytysvedellä ja ajoviimalla. Onko siis niin, että konehuoneessä möyrivä muutamasatakiloinen rautamöntti pärjää parhaiten vain huonostilämmitetyn saunan veroisella 60-70 asteisella ilmalla? Tätäkö on mielestäsi edullisinta syöttää koneelle? Entäs tämä ajoviimajäähdytys,kuinka isot korvausilmaröörit paatissasi on? Toisaalta, väität vielä, että huonostilämmitetyn saunan lämpöisessä liki umpikaapissa koneesi ok. Konehuoneeessa olevan 60-70 asteisen ilma ei muka vaikuttaisi esim.ilmajäähdytteisen öljynlauhduttimien tehoon? Mikäli jäähdyttäjän kennostossa kesähelteellä kiertää koneen pukkaamaa 78 asteista "normaalilämpöistä" ja lämpöä vie uimalämpöinen n.22 asteinen vesi,laudutinta ja konetta ympäröivällä ilman lämpötilalla ei siis ole mitään merkitystä?? Tätäkö "reilusti esilämmitettyä" ilmaa sinun mottisi nopeusrajoitusalueillakin syö????


      • vai venemoottorimies?
        veneenmoottori? kirjoitti:

        Cool down.. Sullahan on tosi erikoinen ratkaisu jos väität, että kaasuttimelletai ruiskuille syötettävää ilman lämpötilaa kontolloidaan vain koneen jäähdytysvedellä ja ajoviimalla. Onko siis niin, että konehuoneessä möyrivä muutamasatakiloinen rautamöntti pärjää parhaiten vain huonostilämmitetyn saunan veroisella 60-70 asteisella ilmalla? Tätäkö on mielestäsi edullisinta syöttää koneelle? Entäs tämä ajoviimajäähdytys,kuinka isot korvausilmaröörit paatissasi on? Toisaalta, väität vielä, että huonostilämmitetyn saunan lämpöisessä liki umpikaapissa koneesi ok. Konehuoneeessa olevan 60-70 asteisen ilma ei muka vaikuttaisi esim.ilmajäähdytteisen öljynlauhduttimien tehoon? Mikäli jäähdyttäjän kennostossa kesähelteellä kiertää koneen pukkaamaa 78 asteista "normaalilämpöistä" ja lämpöä vie uimalämpöinen n.22 asteinen vesi,laudutinta ja konetta ympäröivällä ilman lämpötilalla ei siis ole mitään merkitystä?? Tätäkö "reilusti esilämmitettyä" ilmaa sinun mottisi nopeusrajoitusalueillakin syö????

        Mielestäni Sinun on turha keskustella lämpötiloista, jos joudut lauhduttimella muuttamaan öljyhöyryt nesteeksi.


      • ilmastin...
        veneenmoottori? kirjoitti:

        Cool down.. Sullahan on tosi erikoinen ratkaisu jos väität, että kaasuttimelletai ruiskuille syötettävää ilman lämpötilaa kontolloidaan vain koneen jäähdytysvedellä ja ajoviimalla. Onko siis niin, että konehuoneessä möyrivä muutamasatakiloinen rautamöntti pärjää parhaiten vain huonostilämmitetyn saunan veroisella 60-70 asteisella ilmalla? Tätäkö on mielestäsi edullisinta syöttää koneelle? Entäs tämä ajoviimajäähdytys,kuinka isot korvausilmaröörit paatissasi on? Toisaalta, väität vielä, että huonostilämmitetyn saunan lämpöisessä liki umpikaapissa koneesi ok. Konehuoneeessa olevan 60-70 asteisen ilma ei muka vaikuttaisi esim.ilmajäähdytteisen öljynlauhduttimien tehoon? Mikäli jäähdyttäjän kennostossa kesähelteellä kiertää koneen pukkaamaa 78 asteista "normaalilämpöistä" ja lämpöä vie uimalämpöinen n.22 asteinen vesi,laudutinta ja konetta ympäröivällä ilman lämpötilalla ei siis ole mitään merkitystä?? Tätäkö "reilusti esilämmitettyä" ilmaa sinun mottisi nopeusrajoitusalueillakin syö????

        No voi helvetti eikös se kone imaise ne kuumentuneet ilmat aika äkkiä sisäänsä, jonka jälkeen imee koko ajan uutta kylmää ilmaa joka ei kyllä kerkeä sielä konekopassa pyörimään minuutteja ja lämpenemään vaan menee suoraan kylmänä koneelle. Jos paikalla ollaan hetki ehtii ilma konekopassa lämpeemään, sen jälkeen kone kyllä vetää vaan sitä kylmää ilmaa. Ainakin näin itsellä, ku pysähtyy on konekopassa noin ulkoilman lämpö...


      • veneenmoottori? kirjoitti:

        Cool down.. Sullahan on tosi erikoinen ratkaisu jos väität, että kaasuttimelletai ruiskuille syötettävää ilman lämpötilaa kontolloidaan vain koneen jäähdytysvedellä ja ajoviimalla. Onko siis niin, että konehuoneessä möyrivä muutamasatakiloinen rautamöntti pärjää parhaiten vain huonostilämmitetyn saunan veroisella 60-70 asteisella ilmalla? Tätäkö on mielestäsi edullisinta syöttää koneelle? Entäs tämä ajoviimajäähdytys,kuinka isot korvausilmaröörit paatissasi on? Toisaalta, väität vielä, että huonostilämmitetyn saunan lämpöisessä liki umpikaapissa koneesi ok. Konehuoneeessa olevan 60-70 asteisen ilma ei muka vaikuttaisi esim.ilmajäähdytteisen öljynlauhduttimien tehoon? Mikäli jäähdyttäjän kennostossa kesähelteellä kiertää koneen pukkaamaa 78 asteista "normaalilämpöistä" ja lämpöä vie uimalämpöinen n.22 asteinen vesi,laudutinta ja konetta ympäröivällä ilman lämpötilalla ei siis ole mitään merkitystä?? Tätäkö "reilusti esilämmitettyä" ilmaa sinun mottisi nopeusrajoitusalueillakin syö????

        Eli, kerro missä merimoottorissa on ilmajäähdytteinen öljynjäähdytin?? Kylle ne ihan vesi-öljy-kiertoisia on (joko makea- tai raakavesi)..


      • Cool down...
        ilmastin... kirjoitti:

        No voi helvetti eikös se kone imaise ne kuumentuneet ilmat aika äkkiä sisäänsä, jonka jälkeen imee koko ajan uutta kylmää ilmaa joka ei kyllä kerkeä sielä konekopassa pyörimään minuutteja ja lämpenemään vaan menee suoraan kylmänä koneelle. Jos paikalla ollaan hetki ehtii ilma konekopassa lämpeemään, sen jälkeen kone kyllä vetää vaan sitä kylmää ilmaa. Ainakin näin itsellä, ku pysähtyy on konekopassa noin ulkoilman lämpö...

        Juuri näin. Eikä sillä ole mitään väliä jos vene käy tyhjänkäynnillä onko se imuilma 20 vai 50 asteista. Alkuperäinen kyselijä vielä epäilee ettei ajoviima riitä tuulettamaan konehuonetta.. voi jeesus millä eväillä ollaan liikenteessä. Kenen veneessä on ilmajäähdytteinen öljynjäähdytin?


      • on pieni
        oikein vai väärin kirjoitti:

        puhaltimet juuri onkin.Ei yhdestä sadan millin kanavasta saa kuutiokaupalla ilmaa koneelle ilman apuja. Pakosarjan vierestä kuumentuneen ilman imaisee tuuletin pois, jonka seurauksena konehuoneen sisälämpötila on pysyvästi alle 30 astetta. Lisäetuna koneen öljyn ja vedenlämmöt tipahtivat ja polttoaineen kulutus laski selkeästi. Motti on Volvopenta makeavesilauhduttimella Tietysti on polttoainetaloudellisuuden ja koneen kestävyyden kannalta aivan eri asia syöttää koneelle kylmää ilmaa,kuin saunanlämpöistä. Toisaalla.... Ameriikan muskeliautoillakin oli jo 1960-luvulla ns. ram air järjestelmät,vaikka autokäytössä moottori on koko ajan vapaassa ajoviimahuuhtelussa. Näinhän veneissä ei ole....

        v-8 veneessä, vain 5 litrainen. Matkanopeuskierrokset 3000. Moottori ottaa ilmaa silloin n. 7,5 m3 minuutissa. Eli moottoritilan ilma vaihtuu ainakin 3 kertaa minuutissa. Kai se riittää?


      • hermostu
        Cool down... kirjoitti:

        Juuri näin. Eikä sillä ole mitään väliä jos vene käy tyhjänkäynnillä onko se imuilma 20 vai 50 asteista. Alkuperäinen kyselijä vielä epäilee ettei ajoviima riitä tuulettamaan konehuonetta.. voi jeesus millä eväillä ollaan liikenteessä. Kenen veneessä on ilmajäähdytteinen öljynjäähdytin?

        Saunamiehellä on "ilmajäähdytteinen öljynlauhdutin". Olisi kiva tietää mikä moottori on kyseessä? kun höyrykoneissa lauhdutetaan yleensä vettä...


      • kerro nyt tyhmille
        on pieni kirjoitti:

        v-8 veneessä, vain 5 litrainen. Matkanopeuskierrokset 3000. Moottori ottaa ilmaa silloin n. 7,5 m3 minuutissa. Eli moottoritilan ilma vaihtuu ainakin 3 kertaa minuutissa. Kai se riittää?

        Onko tämä niitä pikkubeikkuja,joissa ilmantulo on melkein "mehupillien" varassa???? Toisaalta,paljonko se koneesi kiertää ja vie "ajoviimajäähdytteistä" ilmaa,kun ajat sisääntuloväylien nopeusrajoitusten mukaan? Ketjussahan joku väitti ajoviiman olevan tärkeä osa moottorin ilmankiertoa....


      • voisi suoraan kertoa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli, kerro missä merimoottorissa on ilmajäähdytteinen öljynjäähdytin?? Kylle ne ihan vesi-öljy-kiertoisia on (joko makea- tai raakavesi)..

        mikä on oikea tuuletusputkien koko sekä ilmaa tuovan putkenpään sijainti,että moottori saa rasituksessa kuin myös nopeusrajoitusalueillakin ajettaessa riittävästi koneen lämmittämätöntä ilmaa. Ketjussa onn otettu esimerkkejä niin autoista kuin myös ilmajäähdytteisistä öljynlauhduttimista. Tämä sen vuoksi, että autojen nestejäähdytteiset moottorit ovat ilman kotelointia,ts.ajoviima jäähdyttää koko ajan koneen ulkopintaa. Ilmajäähdytteisissä autoissa ajoviiman vaikutusta tehostetaan koteloinnein,ilmaohjauspellein ja puhaltimin... Näitä värmeitä ei venekäytössä tiettävästi ole, mutta sisäperämoottori on useasti koteloitu mahdollisimman ilmatiiviisti konekoppaan,jonka tiiviys vaikuttaa myös meluun ja tätäkautta suoraan ajomukavuuteen... Poistaakseen mottorimelun tyhmimmät virittelevät mitä kummallisimpia värmeitä. Toisekseen kyllä meidän venerannasta löytyy fiskarityyppinen huvialus, jonka moottori on peräisin linja-autosta. Siellä kaikkien nesteiden jäähdyttimet ovat veneen sisällä,ettei olisi "turhia reikiä pohjassa"...


      • on kaksi
        kerro nyt tyhmille kirjoitti:

        Onko tämä niitä pikkubeikkuja,joissa ilmantulo on melkein "mehupillien" varassa???? Toisaalta,paljonko se koneesi kiertää ja vie "ajoviimajäähdytteistä" ilmaa,kun ajat sisääntuloväylien nopeusrajoitusten mukaan? Ketjussahan joku väitti ajoviiman olevan tärkeä osa moottorin ilmankiertoa....

        n.14cm halkaisijat. Kone kiertää tyhjäkäynnillä n.750r/min. Tuolla kierrosluvulla ilmaa kuluu vajaa 2 kuutiota minuutissa. Moottorini EI käytä ajoviimajäähdytystä. Lämpöongelmia EI ole esiintynyt. Oletko nyt "tyhmä" tyytyväinen?


      • nyt selvisi
        on kaksi kirjoitti:

        n.14cm halkaisijat. Kone kiertää tyhjäkäynnillä n.750r/min. Tuolla kierrosluvulla ilmaa kuluu vajaa 2 kuutiota minuutissa. Moottorini EI käytä ajoviimajäähdytystä. Lämpöongelmia EI ole esiintynyt. Oletko nyt "tyhmä" tyytyväinen?

        tuo 2 x 140 mm kokoluokka alkaa olla jo käyttökelpoinen. Miksihän näihin pikkukasilla oleviin 5,0 l v8 pikkubeikkuihin tuo sitä tuikitärkeätä ilmaa vain ne pari kolme pikkurööriä,joissa on vielä Cokispulloteline? Omatekoinen räpellys,ehkäpä? Veneen omistaja ei usko,vaikka siellä kasia kovasti "astma" ahistaa ja kone köhii ilmanpuutteessaansa...


      • Anonyymi
        kerro nyt tyhmille kirjoitti:

        Onko tämä niitä pikkubeikkuja,joissa ilmantulo on melkein "mehupillien" varassa???? Toisaalta,paljonko se koneesi kiertää ja vie "ajoviimajäähdytteistä" ilmaa,kun ajat sisääntuloväylien nopeusrajoitusten mukaan? Ketjussahan joku väitti ajoviiman olevan tärkeä osa moottorin ilmankiertoa....

        On pikkubeikku 2155. Molemmilla kyljillä pyöreät ilmanottoaukot joiden halkaisija on 10 senttiä. Varsinaista ajoviimaa moottoritilaan tuskin syntyy, vain se ilma joka menee kaasuttimeen . Tyhjäkäyntikierrokset on n.700 jolloin moottori imee ilmaa vajaan kuutimetrin minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On pikkubeikku 2155. Molemmilla kyljillä pyöreät ilmanottoaukot joiden halkaisija on 10 senttiä. Varsinaista ajoviimaa moottoritilaan tuskin syntyy, vain se ilma joka menee kaasuttimeen . Tyhjäkäyntikierrokset on n.700 jolloin moottori imee ilmaa vajaan kuutimetrin minuutissa.

        Kuutimetrin minuutissa, joopa joo. Palamiseen tarvitaan ilmaa teoreettisessa ihanneprosessissa hieman yli 12 kuutiometriä polttoainelitraa kohti, käytännössä kuitenkin huomattavasti enemmän sillä moottori ei käytä ilman happea suinkaan 100 prosentin tehokkuudella Palamisessa siis tarvitaan ilman happea, ei ilmaa sinänsä, happea on vain se reilut 21 % ja loppu on mitä on. Jos moottori käy esim. teholla 30 kW ja polttoaineen ominaiskulutus on pienehköille polttomoottoreille tyypillinen noin 240 g/kWh, kuluu em. teholla polttoainetta noin 7,2 l/h ja tämän palamiseen tarvitaan teoreettisesti vähintään noin 86,4 kuutiometriä, käytännössä huomattavasti enemmän, arvioikaamme että noin 100 kuutiometriä/h eli noin 1,7 kuutiometriä/min.
        Väitit että moottorisi imee ilmaa tyhjäkäynnissä kuutiometrin/min, sopii kysyä miten suuresta moottorista on kyse? Nimittäin moottorisi kuluttaisi tuossa tapauksessa polttoainetta tyhjäkäynnillä 5- 6 litraa/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuutimetrin minuutissa, joopa joo. Palamiseen tarvitaan ilmaa teoreettisessa ihanneprosessissa hieman yli 12 kuutiometriä polttoainelitraa kohti, käytännössä kuitenkin huomattavasti enemmän sillä moottori ei käytä ilman happea suinkaan 100 prosentin tehokkuudella Palamisessa siis tarvitaan ilman happea, ei ilmaa sinänsä, happea on vain se reilut 21 % ja loppu on mitä on. Jos moottori käy esim. teholla 30 kW ja polttoaineen ominaiskulutus on pienehköille polttomoottoreille tyypillinen noin 240 g/kWh, kuluu em. teholla polttoainetta noin 7,2 l/h ja tämän palamiseen tarvitaan teoreettisesti vähintään noin 86,4 kuutiometriä, käytännössä huomattavasti enemmän, arvioikaamme että noin 100 kuutiometriä/h eli noin 1,7 kuutiometriä/min.
        Väitit että moottorisi imee ilmaa tyhjäkäynnissä kuutiometrin/min, sopii kysyä miten suuresta moottorista on kyse? Nimittäin moottorisi kuluttaisi tuossa tapauksessa polttoainetta tyhjäkäynnillä 5- 6 litraa/h.

        Moottori 5 litraa tilavuudeltaan. Kierrosluvulla 750 100 % täytöksellä ilmaa menee 1875 litraa. Täytös ei tietenkään ole 100 %, joten arvion kaasuläppien ollessa lähes kiinni menevän ilmaa n.kuution minuutissa. (En väittänyt)


    • pentatiisseli

      itse laitoin pitkään nettiä ja julkaisuja luettuani näin ja ainakin toistaiseksi toimii ilman ongelmia; - koneen pitää saada paloilmaa vapaasti, max kierroslukujen ja ahdinkertoimen kanssa kokonaisilmämäärä ja sen jälkeen kanavat niin suuriksi ettei virtaus näillä maksimiilmamäärillä mene yli 3,5 metrin sekunnissa. Kanavat niin että mahdollisimman vähän kurveja eikä yhtään 90 asteen mutkaa, mieluiten vain maks 30 asteen kurveja. Ilma ulkoa veneen kyljestä, ei perästä ettei ime alipaineella palokaasuja. Tulokanava jatkuu konekopassa ja sen pää mahdollisimman lähelle koneen ilmanottoaukkoa ja kanavan tulopää suoraan vastapäätä imuaukkoa, ts ilman ei tarvitse enää kiertää mihinkään vaan menee tulokanavasta suoraan koneen imuun. - konetilaa pitää tuulettaa koko ajan moottorin käydessä. Puhaltimella ilmaa koneen sille puolelle missä laturi joka kuumenee yleensä turhan paljon. Samanlainen puhallin imemään koneen päältä. Täskeää on puhaltaa sama määrä kuin imetään. Näiden puhaltimien puhalluksen ja imun välisen matkan on oltava niin ettei sen väliin osu yllä mainittua koneen imuilmaa, ts. ilmat ei saa mennä ristiin. Helppoa kuin heinänteko ja samalla musta-tuntuu ajatuksia, ts. näistä asioista on todella vaikea saada paikkansa pitävää tietoa ja edes veistämöillä sitä ei ehkä välttämättä ole. Oma kokemuspohjainen taitaa olla parasta, usein vaan maksaa aika paljon oppirahoja ensin. Sen vuoksi nämä palstat on hyviä, poimii järkevältä tuntuvan tiedon sietä ja toisen täältä. Onnea kuumaan veneilykesään!!

      • oikein vai väärin

        ja ongelmat hävisivät.Olisikos joku 50 mm putkenpää koneen ilmanotosta.Kyljistä kylmä ilma tulee ja menee..... Konehaaverivapaata ja hyvää veneilykesää kaikille....


    • Anonyymi

      vanha aihe mutta juuri nyt itselle aiheellinen. Minkälaista ilmanvaihtoa suositellaan 30 hv sisädieselmoottorille. Tällä hetkellä ilmansaanti on sokkelomaisen melko tiiviin lattia/kopparakenteen varassa ?

    • Anonyymi

      Konetilan tuuletuksella ja niillä sähköpuhaltimilla ei ole mitään tekemistä mootorin imuilman kanssa. Konetilan tuuletinta käytgetään vain ennen käynnistämistä ja sen tarkoitus on imeä bensähöyryt konetilasta pois.
      Imuilmalle on omat kanavat ja niiden tulee olla riittävän kokoiset että saadaan ilmaa sisälle kuutiokaupalla.

      • Anonyymi

        Kommentti klo 08:15 on ja niin virheellinen. Jos moottorille ei ole järjestetty erikseen ilmanottoa konetilan ulkopuolelta, kuten tietysti parasta olisi, ottaa moottori ilmansa sieltä konekopan sisältä ja jotenkin ilman on sinne päästävä.
        Vaikka palamisilmanotto olisi oikeaoppisesti konetilan ulkopuolelta, ahdasta suljettua tilaa on tuuletettava jäähdytyksen vuoksi, mitään polttoainehöyryjä siellä ei juuri edes voi hyvin toimivassa ja kunnossa olevassa moottorissa olla. Vaikka moottorin varsinainen jäähdytys yleensä veneissä on vesijäähdytys, moottorin ulkopinnat, erityisesti pakosarja ym. lämpiävät ja yhä vain lämpiävät ellei ilmaa niiden ympäriltä olleenkaan vaihdeta.
        Jos moottorista ei siirretä sen rakenteisiin kehittyvää lämpöä pois MYÖS ilmaa vaihtamalla, aina vain kuumempi ilma alkaa todennäköisesti vaikuttaa jossain vaiheessa koko moottorin jäähdytyksen heikkenemiseen ja siitähän tulee leikisti sanottuna pieni pommi, se saattaa ylikuumentua rikkovin seurauksin. Esim. latureissa on yleensä roottorin akselilla siinä laturin etupäässä pieni puhallinsiivikkö jonka tarkoituksena on laturin jäähdyttäminen, jo pelkkä laturi siis aiheuttaa lämpöä joka on tilasta poistettava...
        Pakokaasuissa poistuu palamisen tuottamasta lämmöstä suurin osa, jäähdytysveden mukana niin ikään osa, mutta merkittävästi lämpöä siirtyy myös moottoria ympäröivään ilmaan ja se on saatava sieltä ahtaasta tilasta pois.

        Konetilan tuuletusta siis tarvitaan nimen omaan moottorin käydessä toisin kuin em. kommentoija aivan virheellisesti väittää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti klo 08:15 on ja niin virheellinen. Jos moottorille ei ole järjestetty erikseen ilmanottoa konetilan ulkopuolelta, kuten tietysti parasta olisi, ottaa moottori ilmansa sieltä konekopan sisältä ja jotenkin ilman on sinne päästävä.
        Vaikka palamisilmanotto olisi oikeaoppisesti konetilan ulkopuolelta, ahdasta suljettua tilaa on tuuletettava jäähdytyksen vuoksi, mitään polttoainehöyryjä siellä ei juuri edes voi hyvin toimivassa ja kunnossa olevassa moottorissa olla. Vaikka moottorin varsinainen jäähdytys yleensä veneissä on vesijäähdytys, moottorin ulkopinnat, erityisesti pakosarja ym. lämpiävät ja yhä vain lämpiävät ellei ilmaa niiden ympäriltä olleenkaan vaihdeta.
        Jos moottorista ei siirretä sen rakenteisiin kehittyvää lämpöä pois MYÖS ilmaa vaihtamalla, aina vain kuumempi ilma alkaa todennäköisesti vaikuttaa jossain vaiheessa koko moottorin jäähdytyksen heikkenemiseen ja siitähän tulee leikisti sanottuna pieni pommi, se saattaa ylikuumentua rikkovin seurauksin. Esim. latureissa on yleensä roottorin akselilla siinä laturin etupäässä pieni puhallinsiivikkö jonka tarkoituksena on laturin jäähdyttäminen, jo pelkkä laturi siis aiheuttaa lämpöä joka on tilasta poistettava...
        Pakokaasuissa poistuu palamisen tuottamasta lämmöstä suurin osa, jäähdytysveden mukana niin ikään osa, mutta merkittävästi lämpöä siirtyy myös moottoria ympäröivään ilmaan ja se on saatava sieltä ahtaasta tilasta pois.

        Konetilan tuuletusta siis tarvitaan nimen omaan moottorin käydessä toisin kuin em. kommentoija aivan virheellisesti väittää!

        Se luetun ymmärtäminen:
        "Imuilmalle on omat kanavat ja niiden tulee olla riittävän kokoiset että saadaan ilmaa sisälle kuutiokaupalla."

        Siellä konetilassa vaihtuu ilma melkoista tahtia ilman jotain tuulettimiakin, ja dieseleissä niitä ei edes ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se luetun ymmärtäminen:
        "Imuilmalle on omat kanavat ja niiden tulee olla riittävän kokoiset että saadaan ilmaa sisälle kuutiokaupalla."

        Siellä konetilassa vaihtuu ilma melkoista tahtia ilman jotain tuulettimiakin, ja dieseleissä niitä ei edes ole.

        Imuilma tulee omia kanaviaan niissä tapauksissa joissa se on niin järjestetty. Tälläkin sivulla aiemmin joku kysyy neuvoja 30 hp sisämoottorin suhteen ja antaa ymmärtää ettei ilmankiertoon konetilassa ole ylipäätään mitään järjestelyä, siis ei myöskään imuilmalle...Se luetun ymmärtäminen tosiaan...
        Jos moottori saa palamisilmansa omaa erillistä reittiään konetilan ulkopuolelta niin mikä taikasauva sitä konetilan ilmaa ilman ilmanvaihtoa aikaansaa "melkoista tahtia", ei niin mikään?
        ....dieseleissä niitä ei edes ole..., mitä ei ole? Eihän ne konetilan tuulettimet bensakoneiden tapauksessakaan missään moottorissa ole! Konetilan ilmanvaihtoa tarvitaan sekä bensa- että dieselmoottorien konetiloissa, molemmat kuumenevat ja lämmittävät ilmaa ympärillään ja se lämpö on siirrettävä pois.

        Toistan: Väitteesi siitä että konetilan tuuletusta tarvitaan ja käytetään vain moottorin käynnistyksen yhteydessä on totaalisen virheellinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Imuilma tulee omia kanaviaan niissä tapauksissa joissa se on niin järjestetty. Tälläkin sivulla aiemmin joku kysyy neuvoja 30 hp sisämoottorin suhteen ja antaa ymmärtää ettei ilmankiertoon konetilassa ole ylipäätään mitään järjestelyä, siis ei myöskään imuilmalle...Se luetun ymmärtäminen tosiaan...
        Jos moottori saa palamisilmansa omaa erillistä reittiään konetilan ulkopuolelta niin mikä taikasauva sitä konetilan ilmaa ilman ilmanvaihtoa aikaansaa "melkoista tahtia", ei niin mikään?
        ....dieseleissä niitä ei edes ole..., mitä ei ole? Eihän ne konetilan tuulettimet bensakoneiden tapauksessakaan missään moottorissa ole! Konetilan ilmanvaihtoa tarvitaan sekä bensa- että dieselmoottorien konetiloissa, molemmat kuumenevat ja lämmittävät ilmaa ympärillään ja se lämpö on siirrettävä pois.

        Toistan: Väitteesi siitä että konetilan tuuletusta tarvitaan ja käytetään vain moottorin käynnistyksen yhteydessä on totaalisen virheellinen!

        En kommentoi tässä nyt mitään muuta tähän keskusteluun liittyvää, ja muuten ei se kone käy jois se ei saa ilmaa lainkaan.
        Ei sillä pienellä sähkövipperällä ole mitään tekemistä moottorin ilmansaannin kanssa. Mootoritilassa liikkuu ilmaa ja paljon, ilman jotain pientä laitetuuletintakin. Mootoritilan tuuletus ja ilmanvaihto ovat kaksi eri asiaa. Diesel moottorin yhteydessä moottoritilan tuuletusta ei tarvita, mutta moottori kuin moottori ilmanvaihdon pitää olla kunnossa. Moottoritilan tuuletuksella ei ole myöskään mitään tekemistä jäähdytyksen kanssa, ilmanvaihdolla on taas suurikin merkitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Imuilma tulee omia kanaviaan niissä tapauksissa joissa se on niin järjestetty. Tälläkin sivulla aiemmin joku kysyy neuvoja 30 hp sisämoottorin suhteen ja antaa ymmärtää ettei ilmankiertoon konetilassa ole ylipäätään mitään järjestelyä, siis ei myöskään imuilmalle...Se luetun ymmärtäminen tosiaan...
        Jos moottori saa palamisilmansa omaa erillistä reittiään konetilan ulkopuolelta niin mikä taikasauva sitä konetilan ilmaa ilman ilmanvaihtoa aikaansaa "melkoista tahtia", ei niin mikään?
        ....dieseleissä niitä ei edes ole..., mitä ei ole? Eihän ne konetilan tuulettimet bensakoneiden tapauksessakaan missään moottorissa ole! Konetilan ilmanvaihtoa tarvitaan sekä bensa- että dieselmoottorien konetiloissa, molemmat kuumenevat ja lämmittävät ilmaa ympärillään ja se lämpö on siirrettävä pois.

        Toistan: Väitteesi siitä että konetilan tuuletusta tarvitaan ja käytetään vain moottorin käynnistyksen yhteydessä on totaalisen virheellinen!

        Kyllä sinun täytyy lukea viesti kunnolla ja ajatuksen kanssa, ennen kuin lähdet noin voimakkaita mielipiteitä laukomaan.

        Kun sisämoottorina on bensakone, niin siellä on oltava imuri, joka imee konetilaan tulleet hiilivetykaasut pois ennen käynnistystä.
        Ne kaasut ovat ilmaa raskaampia, joten se imu täytyy lähteä syvimmästä kohtaa pilssistä.

        Tuolla tuuletuksella ei ole merkitystä varsinaiselle koneen tarvitsemalle ilmanotolle.
        Loppuun asti suunnitelluissa systeemeissä rungon yläosaan on tehty scoopit, jotka ohjaavat ilman konetilaan. Näin saadaan sinne ilma johdettua siten, ettei melutaso ei nouse liikaa.
        Veneen peräässä täytyy myös olla poistoilman aukot, jotta konetilaan muodostuu läpivirtaus.

        Lämmönvaihdin huolehtii siitä, että moottori pysyy oikeassa lämpötilassa.
        Laturin tuottama lämpö hukkuu siihen läpivetoon, joka sinne täytyy saada.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinun täytyy lukea viesti kunnolla ja ajatuksen kanssa, ennen kuin lähdet noin voimakkaita mielipiteitä laukomaan.

        Kun sisämoottorina on bensakone, niin siellä on oltava imuri, joka imee konetilaan tulleet hiilivetykaasut pois ennen käynnistystä.
        Ne kaasut ovat ilmaa raskaampia, joten se imu täytyy lähteä syvimmästä kohtaa pilssistä.

        Tuolla tuuletuksella ei ole merkitystä varsinaiselle koneen tarvitsemalle ilmanotolle.
        Loppuun asti suunnitelluissa systeemeissä rungon yläosaan on tehty scoopit, jotka ohjaavat ilman konetilaan. Näin saadaan sinne ilma johdettua siten, ettei melutaso ei nouse liikaa.
        Veneen peräässä täytyy myös olla poistoilman aukot, jotta konetilaan muodostuu läpivirtaus.

        Lämmönvaihdin huolehtii siitä, että moottori pysyy oikeassa lämpötilassa.
        Laturin tuottama lämpö hukkuu siihen läpivetoon, joka sinne täytyy saada.
        Reiska2K

        Niin että ei sillä tuuletuksella ole mitään tekemistä konetilan ilmanvaihdon kanssa, eikö ole juurikin niin. Niin ja huonolla ilman saannilla on vaikutuksensa myös moottorin käyntilämpötiloihin, jäähdytys toki tapahtuu jäähdytysjärjestelmällä, mutta kuormitus on huonolla ilmansaannilla korkeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinun täytyy lukea viesti kunnolla ja ajatuksen kanssa, ennen kuin lähdet noin voimakkaita mielipiteitä laukomaan.

        Kun sisämoottorina on bensakone, niin siellä on oltava imuri, joka imee konetilaan tulleet hiilivetykaasut pois ennen käynnistystä.
        Ne kaasut ovat ilmaa raskaampia, joten se imu täytyy lähteä syvimmästä kohtaa pilssistä.

        Tuolla tuuletuksella ei ole merkitystä varsinaiselle koneen tarvitsemalle ilmanotolle.
        Loppuun asti suunnitelluissa systeemeissä rungon yläosaan on tehty scoopit, jotka ohjaavat ilman konetilaan. Näin saadaan sinne ilma johdettua siten, ettei melutaso ei nouse liikaa.
        Veneen peräässä täytyy myös olla poistoilman aukot, jotta konetilaan muodostuu läpivirtaus.

        Lämmönvaihdin huolehtii siitä, että moottori pysyy oikeassa lämpötilassa.
        Laturin tuottama lämpö hukkuu siihen läpivetoon, joka sinne täytyy saada.
        Reiska2K

        Mitä helkkarin hiilivetykaasuja sinne konetilaan tulee jos moottori apulaitteineen kaikkineen on ehjä ja kunnossa? Mistä ne kaasut tulevat ja pääsevät konetilaan, niiden paikka on moottorissa joka useimmiten ei nykyisin ole enää 1930- luvun Wikström? Jos vuotoja ei ole, ei ole konetilassa kaasujakaan.
        En ole kohdannut venettä jossa jotenkin etukäteen käynnistyisi jokin puhallin, jos käynnistys tehdään virta- avaimella, moottori käynnistyy sekunnissa- kahdessa, ei siellä mikään tuuletin ehdi mitään kaasuja sitä ennen poistaa...
        Entä miksi bensakone tarvitsee "imurin" mutta dieselkone ei? Lapsellisia jaarituksia tulee yhtenään.

        Sitä lämmönvaihdinta muuten ei edelleenkään kaikissa moottoreissa ole, on suora meri- tai järvivesijäähdytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä helkkarin hiilivetykaasuja sinne konetilaan tulee jos moottori apulaitteineen kaikkineen on ehjä ja kunnossa? Mistä ne kaasut tulevat ja pääsevät konetilaan, niiden paikka on moottorissa joka useimmiten ei nykyisin ole enää 1930- luvun Wikström? Jos vuotoja ei ole, ei ole konetilassa kaasujakaan.
        En ole kohdannut venettä jossa jotenkin etukäteen käynnistyisi jokin puhallin, jos käynnistys tehdään virta- avaimella, moottori käynnistyy sekunnissa- kahdessa, ei siellä mikään tuuletin ehdi mitään kaasuja sitä ennen poistaa...
        Entä miksi bensakone tarvitsee "imurin" mutta dieselkone ei? Lapsellisia jaarituksia tulee yhtenään.

        Sitä lämmönvaihdinta muuten ei edelleenkään kaikissa moottoreissa ole, on suora meri- tai järvivesijäähdytys.

        Et selvästikään tajua näistä asioista hevon humppaa, mutta selvähän tämän on. Provoilet vaan vittuillaksesi, eikö vaan?

        Mm. US-Coast Guard vaatii bensiiniveneisiin sähköisen poistoilmapuhaltimen, ja ohjauspisteen lähelle kyltin, jossa lukee osapuilleen näin: "Operate blower before starting engine for 3 minutes, and below cruising speeds"

        Tämä on mm. NMMA:n sertifionnin edellytyksenä.

        Vapaasti kääntäen: "Käytä poistoilmapuhallinta ennen moottorin käynnistystä 3 minuuttia, ja ajon aiknana liku-/matkanopeuksien alapuolella"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä helkkarin hiilivetykaasuja sinne konetilaan tulee jos moottori apulaitteineen kaikkineen on ehjä ja kunnossa? Mistä ne kaasut tulevat ja pääsevät konetilaan, niiden paikka on moottorissa joka useimmiten ei nykyisin ole enää 1930- luvun Wikström? Jos vuotoja ei ole, ei ole konetilassa kaasujakaan.
        En ole kohdannut venettä jossa jotenkin etukäteen käynnistyisi jokin puhallin, jos käynnistys tehdään virta- avaimella, moottori käynnistyy sekunnissa- kahdessa, ei siellä mikään tuuletin ehdi mitään kaasuja sitä ennen poistaa...
        Entä miksi bensakone tarvitsee "imurin" mutta dieselkone ei? Lapsellisia jaarituksia tulee yhtenään.

        Sitä lämmönvaihdinta muuten ei edelleenkään kaikissa moottoreissa ole, on suora meri- tai järvivesijäähdytys.

        No eipä nuo mitään lapsellisia jorinoita ole vaan täyttä asiaa. Kerropa minkä vuoksi bensamoottoreissa pitää olla kipinäsuojattu laturi ? No minäpä kerron, eli ihan samasta syystä kuin tuo poistopuhallin. Ajossa ilman poiston konehuoneesta hoitaa kyllä se moottori. Nuo kun tuppaavat tarvitsemaan ilmaa ihan reilusti palotapahtumaan. Postopuhallin käynnistyy ja sammuu katkaisimesta ja moottori useimmiten avaimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä helkkarin hiilivetykaasuja sinne konetilaan tulee jos moottori apulaitteineen kaikkineen on ehjä ja kunnossa? Mistä ne kaasut tulevat ja pääsevät konetilaan, niiden paikka on moottorissa joka useimmiten ei nykyisin ole enää 1930- luvun Wikström? Jos vuotoja ei ole, ei ole konetilassa kaasujakaan.
        En ole kohdannut venettä jossa jotenkin etukäteen käynnistyisi jokin puhallin, jos käynnistys tehdään virta- avaimella, moottori käynnistyy sekunnissa- kahdessa, ei siellä mikään tuuletin ehdi mitään kaasuja sitä ennen poistaa...
        Entä miksi bensakone tarvitsee "imurin" mutta dieselkone ei? Lapsellisia jaarituksia tulee yhtenään.

        Sitä lämmönvaihdinta muuten ei edelleenkään kaikissa moottoreissa ole, on suora meri- tai järvivesijäähdytys.

        Täällä on viime aikoina esiintynyt joku tai joitakin hämmentäjiä, joiden perimmäinen tarkoitus kyseenalaistaa kaikki totutut veneilytavat ja jopa turvallisuuskäytännöt.

        Tuo edellä mainittu ei ole meille, jotka olemme perillä näistä asioita, mikään ongelma.
        Toinen tilanne on niillä uusilla harrastuksen pariin tulevilla uusilla veneilijöillä.
        He joutuvat tekemään kovasti työtä selviytyäkseen läpi noista höpökommenteista.

        Toivottavasti uudet harrastajat etsivät asiallisia veneilyoppaita luettavakseen ja näin oppivat suodattamaan erilaisia ”laituripuheita”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä nuo mitään lapsellisia jorinoita ole vaan täyttä asiaa. Kerropa minkä vuoksi bensamoottoreissa pitää olla kipinäsuojattu laturi ? No minäpä kerron, eli ihan samasta syystä kuin tuo poistopuhallin. Ajossa ilman poiston konehuoneesta hoitaa kyllä se moottori. Nuo kun tuppaavat tarvitsemaan ilmaa ihan reilusti palotapahtumaan. Postopuhallin käynnistyy ja sammuu katkaisimesta ja moottori useimmiten avaimesta.

        Minun veneessäni EI ole mitään erillistä poistopuhallinta, ei monien muidenkaan veneissä, yritä nyt pönttö tajuta.
        Moottori ei hoida niin minkäänlaista ilmanpoistoa konetilasta, koita nyt...ei, älä edes yritä...
        Palotapahtumassa ei itse asiassa tarvita kuin ilmassa olevaa happea, mutta sitä ilmaa bensiinin tai dieselpolttoaineenkin teoreettisessa ihannetilanteessa tarvitaan vähän yli 12 kuutiometriä polttoainelitraa kohti, käytännössä sitten huomattavasti enemmän.

        Minun veneessäni palamisilma otetaan konetilan ulkopuolelta ja viedään moottoriin sisään ihan omana toimintonaan, se ilma ei käy muualla konetilassa missään vaiheessa'!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun veneessäni EI ole mitään erillistä poistopuhallinta, ei monien muidenkaan veneissä, yritä nyt pönttö tajuta.
        Moottori ei hoida niin minkäänlaista ilmanpoistoa konetilasta, koita nyt...ei, älä edes yritä...
        Palotapahtumassa ei itse asiassa tarvita kuin ilmassa olevaa happea, mutta sitä ilmaa bensiinin tai dieselpolttoaineenkin teoreettisessa ihannetilanteessa tarvitaan vähän yli 12 kuutiometriä polttoainelitraa kohti, käytännössä sitten huomattavasti enemmän.

        Minun veneessäni palamisilma otetaan konetilan ulkopuolelta ja viedään moottoriin sisään ihan omana toimintonaan, se ilma ei käy muualla konetilassa missään vaiheessa'!

        Olet sekaisin kuin seinäkello, no, ei se mitään. Mutta kerro toki, mikä on koko ulosantisi päämäärä ja pointti?

        Ja mitä se ylipäänsä todistaa, että SINUN veneessäsi ei jotakin vempainta ole? Että niitä ei jossakin toisissa voisi olla tai tarvita? Niinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sekaisin kuin seinäkello, no, ei se mitään. Mutta kerro toki, mikä on koko ulosantisi päämäärä ja pointti?

        Ja mitä se ylipäänsä todistaa, että SINUN veneessäsi ei jotakin vempainta ole? Että niitä ei jossakin toisissa voisi olla tai tarvita? Niinkö?

        Jos minun veneessäni ei tarvita moottoritilan poistoilmapuhallinta, olisiko siis MINUN veneeni ainoa missä sitä ei tarvita?
        Olenko siksi sekaisin ettei minun veneessäni eikä aika monen muunkaan moottoriveneessä ole moottoritilan poistoilmapuhallinta?
        Nyt vain vaikuttaa siltä että jos sinun veneessäsi on konetilan poistoilmapuhallin, sinä automattisesti oletat että sellainen on kaikissa moottoriveneissä. Kuka onkaan sekaisin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos minun veneessäni ei tarvita moottoritilan poistoilmapuhallinta, olisiko siis MINUN veneeni ainoa missä sitä ei tarvita?
        Olenko siksi sekaisin ettei minun veneessäni eikä aika monen muunkaan moottoriveneessä ole moottoritilan poistoilmapuhallinta?
        Nyt vain vaikuttaa siltä että jos sinun veneessäsi on konetilan poistoilmapuhallin, sinä automattisesti oletat että sellainen on kaikissa moottoriveneissä. Kuka onkaan sekaisin...

        Kerro nyt alkajaisiksi veneen merkki ja malli ja mikä moottori, niin arvioidaan tilanne sen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et selvästikään tajua näistä asioista hevon humppaa, mutta selvähän tämän on. Provoilet vaan vittuillaksesi, eikö vaan?

        Mm. US-Coast Guard vaatii bensiiniveneisiin sähköisen poistoilmapuhaltimen, ja ohjauspisteen lähelle kyltin, jossa lukee osapuilleen näin: "Operate blower before starting engine for 3 minutes, and below cruising speeds"

        Tämä on mm. NMMA:n sertifionnin edellytyksenä.

        Vapaasti kääntäen: "Käytä poistoilmapuhallinta ennen moottorin käynnistystä 3 minuuttia, ja ajon aiknana liku-/matkanopeuksien alapuolella"

        Voi olla, en ole ottanut kantaa USA:n vaatimuksiin, jotenkin kuvittelin että keskustelemme täällä ihan kotimaan asioista.
        En selvästikään tajua mistään mitään, emmehän me vähän iäkkäämmät juuri mistään mitään yleensäkään tajua. Saaristossamme varttuneena veneilyn aloitin jotakuinkin polvenkorkuisena, alkuun se oli soutelua mutta aika pian myös moottoriveneilyä. heti täysi- ikäistyttyäni lähdin laivalle töihin, aloittaen moottorioppilaan pestistä. Aina välillä vähän opiskelinkin ja valmistuin mm. konemestarien opintosuunnan teknikoksi ja työkokemusten karttuessa aina alkuun meripuolen ylikonemestariksi, sitten voimaloihin töihin siirryttyäni ja samoin työkokemuksen karttuessa hankkien myös maapuolen ylikonemestarin pätevyyden.
        Insinöörin tutkinnonkin kävin matkan varrella tenttimässä.
        Nyt voin laskea aloittaneeni moottoriveneilyn noin 60 vuotta sitten ja veneilyä olen harrastanut muutamaa merilläolovuotta lukuun ottamatta lähes kaiken aikaa, siihen liittyen myös opiskelut merenkulun perusasioista ja nämä kaikki avomerinavigoinnin tms. harrastajatutkinnot tms. suorittanut nekin. Varusmiespalvelukseni meni laivastossa teräskelirikko/kuljetusaluksen ohjaajana ja päällikkönä, vähän merenkulkukoulutusta toki siihenkin sisältyi.
        Mutta edelleenkään veneessäni ei ole moottoritilan poistoilmapuhallinta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos minun veneessäni ei tarvita moottoritilan poistoilmapuhallinta, olisiko siis MINUN veneeni ainoa missä sitä ei tarvita?
        Olenko siksi sekaisin ettei minun veneessäni eikä aika monen muunkaan moottoriveneessä ole moottoritilan poistoilmapuhallinta?
        Nyt vain vaikuttaa siltä että jos sinun veneessäsi on konetilan poistoilmapuhallin, sinä automattisesti oletat että sellainen on kaikissa moottoriveneissä. Kuka onkaan sekaisin...

        Jos veneessäsi on bensiinisisämoottori, niin no, taas yksi syy mikä puhuu vapaaehtoisen katsastuksen puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos veneessäsi on bensiinisisämoottori, niin no, taas yksi syy mikä puhuu vapaaehtoisen katsastuksen puolesta.

        Ai. Ovatko bensakoneen omistajat kovempia rupattelemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on viime aikoina esiintynyt joku tai joitakin hämmentäjiä, joiden perimmäinen tarkoitus kyseenalaistaa kaikki totutut veneilytavat ja jopa turvallisuuskäytännöt.

        Tuo edellä mainittu ei ole meille, jotka olemme perillä näistä asioita, mikään ongelma.
        Toinen tilanne on niillä uusilla harrastuksen pariin tulevilla uusilla veneilijöillä.
        He joutuvat tekemään kovasti työtä selviytyäkseen läpi noista höpökommenteista.

        Toivottavasti uudet harrastajat etsivät asiallisia veneilyoppaita luettavakseen ja näin oppivat suodattamaan erilaisia ”laituripuheita”.

        Tuo on typerää leimaamista.
        Ainoastaan mustamaalaat toisia, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Monet kokeneet veneilijät ovat tehneet asioita pieleen läpi elämänsä. Minä menen mielummin vastavalmistuneelle hammaslääkärille kuin sellaiselle, joka on suorittanut tutkinos Saksassa kolmannen valtakunnan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai. Ovatko bensakoneen omistajat kovempia rupattelemaan?

        Joskus on ihan hyvä kuunnella muitakin ja ottaa vinkistä vaari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, en ole ottanut kantaa USA:n vaatimuksiin, jotenkin kuvittelin että keskustelemme täällä ihan kotimaan asioista.
        En selvästikään tajua mistään mitään, emmehän me vähän iäkkäämmät juuri mistään mitään yleensäkään tajua. Saaristossamme varttuneena veneilyn aloitin jotakuinkin polvenkorkuisena, alkuun se oli soutelua mutta aika pian myös moottoriveneilyä. heti täysi- ikäistyttyäni lähdin laivalle töihin, aloittaen moottorioppilaan pestistä. Aina välillä vähän opiskelinkin ja valmistuin mm. konemestarien opintosuunnan teknikoksi ja työkokemusten karttuessa aina alkuun meripuolen ylikonemestariksi, sitten voimaloihin töihin siirryttyäni ja samoin työkokemuksen karttuessa hankkien myös maapuolen ylikonemestarin pätevyyden.
        Insinöörin tutkinnonkin kävin matkan varrella tenttimässä.
        Nyt voin laskea aloittaneeni moottoriveneilyn noin 60 vuotta sitten ja veneilyä olen harrastanut muutamaa merilläolovuotta lukuun ottamatta lähes kaiken aikaa, siihen liittyen myös opiskelut merenkulun perusasioista ja nämä kaikki avomerinavigoinnin tms. harrastajatutkinnot tms. suorittanut nekin. Varusmiespalvelukseni meni laivastossa teräskelirikko/kuljetusaluksen ohjaajana ja päällikkönä, vähän merenkulkukoulutusta toki siihenkin sisältyi.
        Mutta edelleenkään veneessäni ei ole moottoritilan poistoilmapuhallinta...

        "Mutta edelleenkään veneessäni ei ole moottoritilan poistoilmapuhallinta..."

        Minullakin on vanha auto, jossa ei ole takapenkillä turvavöitä! Eikä niitä ole koskaan kukaan siellä tarvinnut! Ja olen totta vie elämää paljon nähnyt! Näin on näreet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta edelleenkään veneessäni ei ole moottoritilan poistoilmapuhallinta..."

        Minullakin on vanha auto, jossa ei ole takapenkillä turvavöitä! Eikä niitä ole koskaan kukaan siellä tarvinnut! Ja olen totta vie elämää paljon nähnyt! Näin on näreet!

        Ai sinulla on vanha auto, kenellä muulla vai miksi käytät sanaa "minullakin"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sinulla on vanha auto, kenellä muulla vai miksi käytät sanaa "minullakin"?

        1972 Alfa GTV ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sinulla on vanha auto, kenellä muulla vai miksi käytät sanaa "minullakin"?

        SUNBEAM 1974!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, en ole ottanut kantaa USA:n vaatimuksiin, jotenkin kuvittelin että keskustelemme täällä ihan kotimaan asioista.
        En selvästikään tajua mistään mitään, emmehän me vähän iäkkäämmät juuri mistään mitään yleensäkään tajua. Saaristossamme varttuneena veneilyn aloitin jotakuinkin polvenkorkuisena, alkuun se oli soutelua mutta aika pian myös moottoriveneilyä. heti täysi- ikäistyttyäni lähdin laivalle töihin, aloittaen moottorioppilaan pestistä. Aina välillä vähän opiskelinkin ja valmistuin mm. konemestarien opintosuunnan teknikoksi ja työkokemusten karttuessa aina alkuun meripuolen ylikonemestariksi, sitten voimaloihin töihin siirryttyäni ja samoin työkokemuksen karttuessa hankkien myös maapuolen ylikonemestarin pätevyyden.
        Insinöörin tutkinnonkin kävin matkan varrella tenttimässä.
        Nyt voin laskea aloittaneeni moottoriveneilyn noin 60 vuotta sitten ja veneilyä olen harrastanut muutamaa merilläolovuotta lukuun ottamatta lähes kaiken aikaa, siihen liittyen myös opiskelut merenkulun perusasioista ja nämä kaikki avomerinavigoinnin tms. harrastajatutkinnot tms. suorittanut nekin. Varusmiespalvelukseni meni laivastossa teräskelirikko/kuljetusaluksen ohjaajana ja päällikkönä, vähän merenkulkukoulutusta toki siihenkin sisältyi.
        Mutta edelleenkään veneessäni ei ole moottoritilan poistoilmapuhallinta...

        Olet ilmeisen korkeasti koulutettu vesillä liikkuja.

        Minä olen näissä asioissa aivan vasta-alkaja ja siksi olen käynyt SPV: veneilykurssit aina Kansainväliseen huviveneenkuljettajan kirjaan sakka.
        Otin esille meille jaetun ensimmäisen kurssikirjan nimeltään - Veneenkuljettaja.
        Tämä kirja on vuodelta 2011 ja näyttää olevan jo 8. painos.
        Kirjan kakkososassa, joka on nimeltään - Veneilijän jatkokurssi.

        Sivulla 116 on seuraava maininta. ” Turvallisuusjärjestelmään kuuluu myös MOOTTRITILAN TUULETUSJÄRJESTELMÄ, joka bensiinimoottoreilla on välttämätön palovaaran vähentämiseksi”. ( nuo isot kirjaimet kuvaavat sitä, että kirjassa siinä oli mustalla lihavoituna tuo lause).

        Kirjan esipuheessa on mainittu, että Veneilijäkurssi pohjautuu liiton auditoituun koulutusjärjestelmään.
        Kun veneilijä on käynyt kaikki SPV : kurssit, niin hän voi hakea Trafilta tuota huviveneen kuljettajan kirjaa, siis viranomaisen myöntämää asiapaperia.

        Minun käsitykseni mukaan nuo lukemani oppikirjat ovat saaneet alkunsa samanlaisten asiantuntijoiden kynästä kuten sinäkin.
        Nyt kysynkin, miten minun tulee suhtautua tuohon kirjoittamaasi kommenttiin, jos ajatellaan, että nuo SPV: kirjat ovat asiantuntijoiden kirjoittamia ja tarkastamia?

        Jos saat jostakin auditoidun oppikirjan tasoisen varmennuksen tuolle esiintuomallesi lausunnolle, ettei tuollaista bensahöyryjen imuria tarvita veneessä, niin aivopesen nuo kursseilla oppimani neuvot pois.
        Yst. Terv. SPV:n kurssit läpäissyt noviisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisen korkeasti koulutettu vesillä liikkuja.

        Minä olen näissä asioissa aivan vasta-alkaja ja siksi olen käynyt SPV: veneilykurssit aina Kansainväliseen huviveneenkuljettajan kirjaan sakka.
        Otin esille meille jaetun ensimmäisen kurssikirjan nimeltään - Veneenkuljettaja.
        Tämä kirja on vuodelta 2011 ja näyttää olevan jo 8. painos.
        Kirjan kakkososassa, joka on nimeltään - Veneilijän jatkokurssi.

        Sivulla 116 on seuraava maininta. ” Turvallisuusjärjestelmään kuuluu myös MOOTTRITILAN TUULETUSJÄRJESTELMÄ, joka bensiinimoottoreilla on välttämätön palovaaran vähentämiseksi”. ( nuo isot kirjaimet kuvaavat sitä, että kirjassa siinä oli mustalla lihavoituna tuo lause).

        Kirjan esipuheessa on mainittu, että Veneilijäkurssi pohjautuu liiton auditoituun koulutusjärjestelmään.
        Kun veneilijä on käynyt kaikki SPV : kurssit, niin hän voi hakea Trafilta tuota huviveneen kuljettajan kirjaa, siis viranomaisen myöntämää asiapaperia.

        Minun käsitykseni mukaan nuo lukemani oppikirjat ovat saaneet alkunsa samanlaisten asiantuntijoiden kynästä kuten sinäkin.
        Nyt kysynkin, miten minun tulee suhtautua tuohon kirjoittamaasi kommenttiin, jos ajatellaan, että nuo SPV: kirjat ovat asiantuntijoiden kirjoittamia ja tarkastamia?

        Jos saat jostakin auditoidun oppikirjan tasoisen varmennuksen tuolle esiintuomallesi lausunnolle, ettei tuollaista bensahöyryjen imuria tarvita veneessä, niin aivopesen nuo kursseilla oppimani neuvot pois.
        Yst. Terv. SPV:n kurssit läpäissyt noviisi

        Mikä on SPV? Suomen palo- opistolla olen opiskellut mutta tämä lyhenne ei siihen täsmää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SUNBEAM 1974!

        :-o


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on SPV? Suomen palo- opistolla olen opiskellut mutta tämä lyhenne ei siihen täsmää?

        Henkilö joka postailee veneilysivustolla, eikä tiedä tuota, niin ehkä on silloin parempi keskittyä niihin palopuolen hommiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilö joka postailee veneilysivustolla, eikä tiedä tuota, niin ehkä on silloin parempi keskittyä niihin palopuolen hommiin.

        Älä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilö joka postailee veneilysivustolla, eikä tiedä tuota, niin ehkä on silloin parempi keskittyä niihin palopuolen hommiin.

        Henkilö joka on esim. laiva- tai voimalaitosylikonemestari, saati laivalla konepäällikkö tai voimalaitoksella käytönvalvoja tai vuoromestari, on jo koulutuksensa alkuvaiheissa ollut paloturvallisuuteen liittyvissä koulutuksissa ja joutuu oppejaan sekä teoriassa että käytännössä ylläpitämään ja päivittämään työuransa loppuun asti.
        Laivoissa paloturvallisuudesta ja kaikesta siihen liittyvästä vastaa konepäällikkö. Ei ihan mitätön tehtävä sekään, muiden vastuiden ja töiden ohella.
        Mistä halusitkaan noin älykkäästi keskustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilö joka on esim. laiva- tai voimalaitosylikonemestari, saati laivalla konepäällikkö tai voimalaitoksella käytönvalvoja tai vuoromestari, on jo koulutuksensa alkuvaiheissa ollut paloturvallisuuteen liittyvissä koulutuksissa ja joutuu oppejaan sekä teoriassa että käytännössä ylläpitämään ja päivittämään työuransa loppuun asti.
        Laivoissa paloturvallisuudesta ja kaikesta siihen liittyvästä vastaa konepäällikkö. Ei ihan mitätön tehtävä sekään, muiden vastuiden ja töiden ohella.
        Mistä halusitkaan noin älykkäästi keskustella?

        Esitin eilen eräälle korkeasti koulutetulle merenkulkijalle kysymyksen koskien veneen konetilan tuuletuksesta.
        Kyseessä on siis bensiinimoottori sisäkoneena.

        Koska olen vielä melko vihreä näissä veneilyasioissa ja kaikki oppi on saatu kursseilta ja oppikirjoista, niin halusin saada lisää tietoa tuosta bensahöyryjen poistamisesta ennen käynnistystä.

        Tuon tässä vielä esille tuon koulutusorganisaation, josta olen oppini ammentanut.
        Tuossa edellä joku kysyy mikä SPV on, joten selvitän tässä senkin.
        SPV tulee sanoista, Suomen Purjehdus ja Veneily. Tämä on suuri veneilyn kattojärjestö, jolla on jäsenseuroja kaikkialla maassamme.

        En ole vielä saanut selvää vastausta tuohon edellä mainittuun kysymykseen.
        Tarvitaanko bensamoottorin sisäkonekäytössä tuota imuria?
        On todella kiusallista, jos asiantuntijat esittävät samasta asiasta eriävät mielipiteet.
        Tämä on syy miksi haluaisin saada tähän selvyyttä.
        Yst. Terv. SPV:n kurssit käynyt noviisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esitin eilen eräälle korkeasti koulutetulle merenkulkijalle kysymyksen koskien veneen konetilan tuuletuksesta.
        Kyseessä on siis bensiinimoottori sisäkoneena.

        Koska olen vielä melko vihreä näissä veneilyasioissa ja kaikki oppi on saatu kursseilta ja oppikirjoista, niin halusin saada lisää tietoa tuosta bensahöyryjen poistamisesta ennen käynnistystä.

        Tuon tässä vielä esille tuon koulutusorganisaation, josta olen oppini ammentanut.
        Tuossa edellä joku kysyy mikä SPV on, joten selvitän tässä senkin.
        SPV tulee sanoista, Suomen Purjehdus ja Veneily. Tämä on suuri veneilyn kattojärjestö, jolla on jäsenseuroja kaikkialla maassamme.

        En ole vielä saanut selvää vastausta tuohon edellä mainittuun kysymykseen.
        Tarvitaanko bensamoottorin sisäkonekäytössä tuota imuria?
        On todella kiusallista, jos asiantuntijat esittävät samasta asiasta eriävät mielipiteet.
        Tämä on syy miksi haluaisin saada tähän selvyyttä.
        Yst. Terv. SPV:n kurssit käynyt noviisi

        "On todella kiusallista, jos asiantuntijat esittävät samasta asiasta eriävät mielipiteet."

        En ole huomannut kenenkään oikean asiantuntijan esittävän mitään eriävää mielipidettä. Täällä kyllä provoilee kaikenlaisia hulluja.

        Ymmärtääkseni EU:n johdolla toimiva CE-sertifionti vastaa näiltä osin USA:n vaatimuksia bensiinikäyttöisten sisämoottorien osalta, eli sähköinen poistoilmapuhallin on vaatimus, jotta vene olisi laillinen ja täyttäisi sertifionnin vaatimukset. Ja vaatimusten vastaista venettä ei saa elinkeinomielessä myydä.

        Näin se pykälien mukaan menee. Sitten on ihan eri jutu, että maallikot ja kyläsepät saavat vapaasti ja laillisesti veneillä vaikka minkälaisilla hengenvaarallisilla virityksillä.

        Oikean vastauksen saat siis CE-sertifionteja tekeviltä yrityksiltä, ei miltään palomiehiltä, tulisepiltä, koneinsinööreiltä, vahtiperämiehiltä tai miltään muultakaan "merenkulun ammattilaiselta".

        Huviveneitä sääntelevät EU-direktiivit ja CE-vaatimukset. Piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On todella kiusallista, jos asiantuntijat esittävät samasta asiasta eriävät mielipiteet."

        En ole huomannut kenenkään oikean asiantuntijan esittävän mitään eriävää mielipidettä. Täällä kyllä provoilee kaikenlaisia hulluja.

        Ymmärtääkseni EU:n johdolla toimiva CE-sertifionti vastaa näiltä osin USA:n vaatimuksia bensiinikäyttöisten sisämoottorien osalta, eli sähköinen poistoilmapuhallin on vaatimus, jotta vene olisi laillinen ja täyttäisi sertifionnin vaatimukset. Ja vaatimusten vastaista venettä ei saa elinkeinomielessä myydä.

        Näin se pykälien mukaan menee. Sitten on ihan eri jutu, että maallikot ja kyläsepät saavat vapaasti ja laillisesti veneillä vaikka minkälaisilla hengenvaarallisilla virityksillä.

        Oikean vastauksen saat siis CE-sertifionteja tekeviltä yrityksiltä, ei miltään palomiehiltä, tulisepiltä, koneinsinööreiltä, vahtiperämiehiltä tai miltään muultakaan "merenkulun ammattilaiselta".

        Huviveneitä sääntelevät EU-direktiivit ja CE-vaatimukset. Piste.

        Pidätkö ja palvotko jotain USA:n vaatimuksia jumalanasi?
        Ihailetko myös sikäläistä oikeudenkäyntimenettelyä tms?

        Kuka ja mikä mielestäsi on "oikea" asiantuntija, kuka ja mikä taas "väärä" sellainen? Onko sattumoisin juuri sinusta oikeampi sellainen jonka sana myötäilee sinun ennakko- odotuksiasi ja juuri sinun käsityksiäsi?

        Saaristoissamme ja rannikoillamme asuneet ovat veneilleet aika pitkään, miten se on ollut ollenkaan mahdollista kun ei siitä ole ollut juuri sitä varten laadittuja ja sovitettuja lakeja?
        Kerrotko nyt vaikka kolme tietämääsi tapausta joissa paha tulipalo veneessä on alkanut siksi ettei konetilassa ole ollut poistoilmapuhallinta!

        En ole koskaan ostanut tai myynyt venettä elinkeinomielessä!

        Jos EU:ssa pilkkuja ja pykäliä viilaavat henkilöt eivät edes pyri hakemaan perusteita sellaisilta tahoilta kuin vaikka palomiehet (ja naiset), tulisepät (?), koneinsinöörit, vahtiperämiehet tai eivät miltään muultakaan "merenkulun ammattilaisilta", tulee vaan tässä mieleen että millä tietämyksellä he sitten pilkkujaan ja pykäliään määräävät? Kaksi pistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidätkö ja palvotko jotain USA:n vaatimuksia jumalanasi?
        Ihailetko myös sikäläistä oikeudenkäyntimenettelyä tms?

        Kuka ja mikä mielestäsi on "oikea" asiantuntija, kuka ja mikä taas "väärä" sellainen? Onko sattumoisin juuri sinusta oikeampi sellainen jonka sana myötäilee sinun ennakko- odotuksiasi ja juuri sinun käsityksiäsi?

        Saaristoissamme ja rannikoillamme asuneet ovat veneilleet aika pitkään, miten se on ollut ollenkaan mahdollista kun ei siitä ole ollut juuri sitä varten laadittuja ja sovitettuja lakeja?
        Kerrotko nyt vaikka kolme tietämääsi tapausta joissa paha tulipalo veneessä on alkanut siksi ettei konetilassa ole ollut poistoilmapuhallinta!

        En ole koskaan ostanut tai myynyt venettä elinkeinomielessä!

        Jos EU:ssa pilkkuja ja pykäliä viilaavat henkilöt eivät edes pyri hakemaan perusteita sellaisilta tahoilta kuin vaikka palomiehet (ja naiset), tulisepät (?), koneinsinöörit, vahtiperämiehet tai eivät miltään muultakaan "merenkulun ammattilaisilta", tulee vaan tässä mieleen että millä tietämyksellä he sitten pilkkujaan ja pykäliään määräävät? Kaksi pistettä.

        "Kerrotko nyt vaikka kolme tietämääsi tapausta joissa paha tulipalo veneessä on alkanut siksi ettei konetilassa ole ollut poistoilmapuhallinta!"

        Noita on vaikka kuinka. Googlaa tai kysy vakuutusyhtiöistä, jos kiinnostaa, minä en sinua palvele.

        Monet venepalot ovat polttoainehöyryjen aiheuttamia. Usein syynä on jokin pieni vuoto jossakin, jota ei ole huomattu. Mutta myös kuuma kaasutinmoottori "perkoloi" joksus kaasuttimessa olevaa polttoainetta ulos. Juuri siksi poistopuhallin on pakollinen.

        Tämä nyt taitaa olla sinulle silkkaa ajanvietettä vittuilla ja kinata? Joten eiköhän tämä nyt ollut tässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidätkö ja palvotko jotain USA:n vaatimuksia jumalanasi?
        Ihailetko myös sikäläistä oikeudenkäyntimenettelyä tms?

        Kuka ja mikä mielestäsi on "oikea" asiantuntija, kuka ja mikä taas "väärä" sellainen? Onko sattumoisin juuri sinusta oikeampi sellainen jonka sana myötäilee sinun ennakko- odotuksiasi ja juuri sinun käsityksiäsi?

        Saaristoissamme ja rannikoillamme asuneet ovat veneilleet aika pitkään, miten se on ollut ollenkaan mahdollista kun ei siitä ole ollut juuri sitä varten laadittuja ja sovitettuja lakeja?
        Kerrotko nyt vaikka kolme tietämääsi tapausta joissa paha tulipalo veneessä on alkanut siksi ettei konetilassa ole ollut poistoilmapuhallinta!

        En ole koskaan ostanut tai myynyt venettä elinkeinomielessä!

        Jos EU:ssa pilkkuja ja pykäliä viilaavat henkilöt eivät edes pyri hakemaan perusteita sellaisilta tahoilta kuin vaikka palomiehet (ja naiset), tulisepät (?), koneinsinöörit, vahtiperämiehet tai eivät miltään muultakaan "merenkulun ammattilaisilta", tulee vaan tässä mieleen että millä tietämyksellä he sitten pilkkujaan ja pykäliään määräävät? Kaksi pistettä.

        Nyt on käynyt ilmiselväksi, että tämä ”korkeasti koulutettu” monien alojen erityisasiantuntija on pelkkä palstahäirikkö.
        Saattaa olla jopa sama kuin tuolla polttoaineketjussa ollut vänkääjä.
        Minä esittelin arvostetun Suomalaisen veneilyjärjestön kirjoittaman oppikirjan, jossa selvällä suomenkielellä kerrotaan tuon imurin olevan turvallisuus väline.

        Tämä ”asiantuntija” kertoo olleensa jopa Palo-opistolla ja tiesi, että aluksella huolehditaan turvallisuudesta useamman henkilön voimin.
        Nyt hän pyrkii kaikin sanankääntein vähättelemään polttoainepalon vaaraa.

        Minä olen johdonmukaisesti pyytänyt jotakin selvää osviittaa, siitä miksi minulle annetussa koulutuksessa tehtiin selväksi tuon imurin tarpeellisuus bensamoottorin kanssa, mutta tuon ”päällikön” mielestä sitä ei tarvitakkaan.
        SPV: n kurssit käynyt noviisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on käynyt ilmiselväksi, että tämä ”korkeasti koulutettu” monien alojen erityisasiantuntija on pelkkä palstahäirikkö.
        Saattaa olla jopa sama kuin tuolla polttoaineketjussa ollut vänkääjä.
        Minä esittelin arvostetun Suomalaisen veneilyjärjestön kirjoittaman oppikirjan, jossa selvällä suomenkielellä kerrotaan tuon imurin olevan turvallisuus väline.

        Tämä ”asiantuntija” kertoo olleensa jopa Palo-opistolla ja tiesi, että aluksella huolehditaan turvallisuudesta useamman henkilön voimin.
        Nyt hän pyrkii kaikin sanankääntein vähättelemään polttoainepalon vaaraa.

        Minä olen johdonmukaisesti pyytänyt jotakin selvää osviittaa, siitä miksi minulle annetussa koulutuksessa tehtiin selväksi tuon imurin tarpeellisuus bensamoottorin kanssa, mutta tuon ”päällikön” mielestä sitä ei tarvitakkaan.
        SPV: n kurssit käynyt noviisi

        Mutta en kuitenkaan ole missään kertonut kuinka "aluksella huolehditaan turvallisuudesta useamman henkilön voimin". Miksi yrität laittaa suuhuni sanoja joita en ole sanonut?

        Nyt pyytäisin selvitystä vaikka siitä, miten modernin ruiskumoottorin kaasuttimesta singahtaa bensahöyryjä konetilaan?

        Päälliköksi, jos sillä tarkoitetaan laivan päällikköä, en ole itseäni tituleerannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta en kuitenkaan ole missään kertonut kuinka "aluksella huolehditaan turvallisuudesta useamman henkilön voimin". Miksi yrität laittaa suuhuni sanoja joita en ole sanonut?

        Nyt pyytäisin selvitystä vaikka siitä, miten modernin ruiskumoottorin kaasuttimesta singahtaa bensahöyryjä konetilaan?

        Päälliköksi, jos sillä tarkoitetaan laivan päällikköä, en ole itseäni tituleerannut.

        Jos luulet että modernissa ruiskumoottorissa on kaasutin, niin olet sen verran pihalla, ettei sinun kanssa kannta asiasta enempää keskustella.

        Googlaa. Sieltä löydät vaikka mitä kivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luulet että modernissa ruiskumoottorissa on kaasutin, niin olet sen verran pihalla, ettei sinun kanssa kannta asiasta enempää keskustella.

        Googlaa. Sieltä löydät vaikka mitä kivaa.

        Et sitten paljon tajua?
        Juuri siksi minä kysymykseni esitin kun sitä kaasutinta ei lainkaan ole...tajuatko? Että kun joku sivulla sitkeästi inttää että konetilan poistoilmapuhallin on tärkeä kun kaasuttimesta toisinaan jotenkin plossauttelee bensahöyryjä ulos, niin minä vaan kysyin että miten ne höyryt plossahtavat sieltä olemattomasta kaasuttimesta täysin suljetusta järjestelmästä jossa polttoainesäiliön ja moottorin välillä ei ole tilaa eikä paikkaa mistä ne voisivat ulos karata...Mutta ei, sinä innostut ja kuvittelet etten tiedä asiaa..,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta en kuitenkaan ole missään kertonut kuinka "aluksella huolehditaan turvallisuudesta useamman henkilön voimin". Miksi yrität laittaa suuhuni sanoja joita en ole sanonut?

        Nyt pyytäisin selvitystä vaikka siitä, miten modernin ruiskumoottorin kaasuttimesta singahtaa bensahöyryjä konetilaan?

        Päälliköksi, jos sillä tarkoitetaan laivan päällikköä, en ole itseäni tituleerannut.

        Juuri noita sanoja, "aluksella huolehditaan turvallisuudesta useamman henkilön voimin",
        en tosiaan löytänyt tekstistäsi - pahoittelut siitä.
        Muuten kyllä postauksistasi saa sen käsityksen, että turvallisuusasiat otetaan vakavasti ja palokoulutuksissa käydään.
        Touosta syystä olen äimänä kun koko ajan tiukasti ajat kantaasi, ettei mitään imuria tarvita bensa sisämoottorin yhteydessä.

        Vieläkin odotan viittausta vakavasti otettavaan ohjeistukseen, missä mustaa valkoisella selvitetään, miksi tuollaista moottoritilan imuria ei tarvita.
        Siihen asti olet aivan perushäirikkö, joka ei edes ymmärrä mistä noissa turvallisuusasioissa on kysymys.
        SPV:n kurssit käynyt, mutta ei kohta ole enää mikään noviisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, en ole ottanut kantaa USA:n vaatimuksiin, jotenkin kuvittelin että keskustelemme täällä ihan kotimaan asioista.
        En selvästikään tajua mistään mitään, emmehän me vähän iäkkäämmät juuri mistään mitään yleensäkään tajua. Saaristossamme varttuneena veneilyn aloitin jotakuinkin polvenkorkuisena, alkuun se oli soutelua mutta aika pian myös moottoriveneilyä. heti täysi- ikäistyttyäni lähdin laivalle töihin, aloittaen moottorioppilaan pestistä. Aina välillä vähän opiskelinkin ja valmistuin mm. konemestarien opintosuunnan teknikoksi ja työkokemusten karttuessa aina alkuun meripuolen ylikonemestariksi, sitten voimaloihin töihin siirryttyäni ja samoin työkokemuksen karttuessa hankkien myös maapuolen ylikonemestarin pätevyyden.
        Insinöörin tutkinnonkin kävin matkan varrella tenttimässä.
        Nyt voin laskea aloittaneeni moottoriveneilyn noin 60 vuotta sitten ja veneilyä olen harrastanut muutamaa merilläolovuotta lukuun ottamatta lähes kaiken aikaa, siihen liittyen myös opiskelut merenkulun perusasioista ja nämä kaikki avomerinavigoinnin tms. harrastajatutkinnot tms. suorittanut nekin. Varusmiespalvelukseni meni laivastossa teräskelirikko/kuljetusaluksen ohjaajana ja päällikkönä, vähän merenkulkukoulutusta toki siihenkin sisältyi.
        Mutta edelleenkään veneessäni ei ole moottoritilan poistoilmapuhallinta...

        Puhut asiaa. Ei minunkaan veneissä ole mitään tuulettimia ole ollut, ei diesel eikä bensa koneissa. Olen veneillyt n. 60v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut asiaa. Ei minunkaan veneissä ole mitään tuulettimia ole ollut, ei diesel eikä bensa koneissa. Olen veneillyt n. 60v.

        Ennen kaikki oli paremmin? Sovitaan niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut asiaa. Ei minunkaan veneissä ole mitään tuulettimia ole ollut, ei diesel eikä bensa koneissa. Olen veneillyt n. 60v.

        Minulla on alkuperäinen tuuletin ja dieselmoottori, vene on vuodelta 1987.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten paljon tajua?
        Juuri siksi minä kysymykseni esitin kun sitä kaasutinta ei lainkaan ole...tajuatko? Että kun joku sivulla sitkeästi inttää että konetilan poistoilmapuhallin on tärkeä kun kaasuttimesta toisinaan jotenkin plossauttelee bensahöyryjä ulos, niin minä vaan kysyin että miten ne höyryt plossahtavat sieltä olemattomasta kaasuttimesta täysin suljetusta järjestelmästä jossa polttoainesäiliön ja moottorin välillä ei ole tilaa eikä paikkaa mistä ne voisivat ulos karata...Mutta ei, sinä innostut ja kuvittelet etten tiedä asiaa..,.

        Sinulla on siis sellainen polttoainejärjestelmä, johon ei voi tulla minkäänlaista vuotoa koskaan moottoritilassa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on alkuperäinen tuuletin ja dieselmoottori, vene on vuodelta 1987.

        Mä tuuletun just nyt taloni pihamaalla.


    • Anonyymi

      Minulla on tuuletin vm. -78 mallisessa koppiveneessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe