Jos kerran ihmiset tuomitaan taivaaseen ja helvettiin sen perusteella, uskovatko he Jeesukseen, miten käy niiden, jotka elivät ennen Jeesusta? Vaihtoehdot:
1. He joutuvat kaikki helvettiin - eiväthän ne ole voineet uskoa Jeesukseen ennen kuin Jeesusta edes oli! (vähän epäreilu vaihtoehto, mutta tämähän lienee myös kaikkien niiden kohtalo, jotka nykyisin elävät elämänsä kuulematta koskaan Jeesuksesta, esim. monet kehitysmaiden lapset).
2. Heidän tuomitaan jollain muulla kriteerillä, esim. tekojensa mukaan. (tämä vasta epäreilua olisi. Jeesushan olisi täten HUONONTANUT monien mahdollisuutta päästä taivaaseen. Ennen Jeesusta taivaaseen olisi päässyt olemalla hyvä tyyppi, mutta Jeesuksen jälkeen se ei enää riitäkään. Tämä asettaa ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan, mikä ei kai ole Jumalan tarkoitus?)
3. He pääsevät kaikki taivaaseen. (Tällöin Jeesus olisi PELKÄSTÄÄN huonontanut ihmisten asemaa; ei vaikuta järkevältä).
4. He eivät pääse taivaaseen, mutta eivät myöskään joudu helvettiin; heillä ei ole iankaikkista elämää. (Kuulostaa järkevältä. Mutta miettikää hetki: kyllä kai pelkkä lopullinen kuolema on paljon parempi vaihtoehto kuin HELVETTI, jossa joutuu ikuisesti olemaan Saatanan kiusattavana? Ainakin itse ottaisin sen paljon mieluummin. Joten tällöin Jeesuksen ritsikuolema olisi aiheuttanut suurimmalle osalle ihmisistä (kristittyjä on maailman väestöstä n. 33%) kuolemaa PAHEMMAN kohtalon).
Selittäkääpä yksi asia...
70
418
Vastaukset
- eräs pieni
esimerkki sinulle,kuinka he odottivat tulevaa.:
Uskon kautta kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä.
Hän otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa,
katsoen "Kristuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa palkintoa kohti.
Meillä on sellainen omituinen taipumus katsoa Jeesusta menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Mutta Jeesus on aina ollut, tässä ja nyt, koko ajan.
Ja hän ilmestyi maailmaan ihmisen aikajanaisen historian ulkopuolelta, Melkisedekin järjestyksen mukaan.Aivan kuin vanhurskauskin tulee meihin. Ja niinpä Golgatan risti, on ajan ja iäisyyden leikkauspiste. Siinä kohtaa kaksi eri maailmaa ja siinä on ovi avoinna toiseen, iankaikkiseen, kirkkauden valtakuntaan. Se on ahdas ja edellyttää kuoleman,mitään omaa siitä ei läpi pääse.Mutta kuten huomaat edellisestä Mooses, yksi monesta, meni siitä.
Toivonkin, ettet sinäkään kulje sen ohi.- Absentia
Eli siis niiden, jotka elivät ennen Jeesusta, olisi pitänyt jotenkin osata ennustaa Jeesus ja uskoa siihen? Eikö tämä ole vähän liikaa vaadittu? Mooses nyt oli erikoistapaus, Jumalan valittu, joka kommunikoi Jumalan kanssa jatkuvasti. Ei kai kaikilta ihmisiltä voi odottaa samaa?
"Meillä on sellainen omituinen taipumus katsoa Jeesusta menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Mutta Jeesus on aina ollut, tässä ja nyt, koko ajan."
Mitä merkitystä Jeesuksen kuoleman ajankohdalla sitten on? Miksi se oli käännekohta?
Viittaan edelleen ensimmäisen viestini vaihtoehtoihin - mikä niistä on oikea? Jonkin niistä sen on oltava. - eikä mitään
Absentia kirjoitti:
Eli siis niiden, jotka elivät ennen Jeesusta, olisi pitänyt jotenkin osata ennustaa Jeesus ja uskoa siihen? Eikö tämä ole vähän liikaa vaadittu? Mooses nyt oli erikoistapaus, Jumalan valittu, joka kommunikoi Jumalan kanssa jatkuvasti. Ei kai kaikilta ihmisiltä voi odottaa samaa?
"Meillä on sellainen omituinen taipumus katsoa Jeesusta menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Mutta Jeesus on aina ollut, tässä ja nyt, koko ajan."
Mitä merkitystä Jeesuksen kuoleman ajankohdalla sitten on? Miksi se oli käännekohta?
Viittaan edelleen ensimmäisen viestini vaihtoehtoihin - mikä niistä on oikea? Jonkin niistä sen on oltava.ennen Jeesusta, ja viimeisenä hän myös seisoo multien päällä. A,ja O. Alku ja loppu.
Hatarat ovat perusteesi jos kuvittelet Mooseksen olleen ainoa aikanaan.
Elia myös kuvitteli niin, kunnes Jumala oikaisi häntä.
Mutta antaakseni sinulle pohdittavaa lisään tähän tämän:
Sillä Jumala ei katso henkilöön.
Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. - Absentia
eikä mitään kirjoitti:
ennen Jeesusta, ja viimeisenä hän myös seisoo multien päällä. A,ja O. Alku ja loppu.
Hatarat ovat perusteesi jos kuvittelet Mooseksen olleen ainoa aikanaan.
Elia myös kuvitteli niin, kunnes Jumala oikaisi häntä.
Mutta antaakseni sinulle pohdittavaa lisään tähän tämän:
Sillä Jumala ei katso henkilöön.
Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.Onko niin vaikea vastata kysymykseen? Tuollainen ihmeellinen liirumlaarum vain todistaa, että kysymys on liian vaikea sinulle.
Joku muu, asian paremmin tunteva vastatkoon.
- Trubaduuri
Yleensäkään ei ihmisiä tuomita kuin sellaisten tekojen seuraamuksena jotka ovat vastoin voimassa olevaa lakia tahi sääntöjä.
1. Helvettiin joutuneiden, siis ikuisen kadotustuomion saaneiden määrää ei yksikään voi täällä maan päällä tietää, eikä etukäteen.
2. On vaan yhdet kriteerit käytössä ja ne ovat kaikille samat, ensimmäisestä ihmisestä viimeiseen.
3. Paratiisi odottaa heitä kaikkia jotka selviävät kunnialla läpi viimeisestä tuomiostaan. Mutta varsinainen Raamatun mukainen "taivas" on kyllä jo tupaten täynnä! Ilmestyskirjassa on lueteltu heidän täsmällinen lukunsa, siis heidän jotka siellä ovat.
4. Ikuinen kadotus on varsin oikeudenmukainen rangaistus.
Ja kaikkiin neljään vaihtoehtoon sopii hyvin tämä lause. Viimeisellä tuomiolla jokainen ihminen tullaan tuomitsemaan omien tekojen perusteella, emmekä me ihmiset tiedä lopputulosta etukäteen. Katsotaan sitten kun se on ajankohtaista, meinaan, jotta kuinka on meitin käynyt.- Absentia
Jeesuksella ei ollut mitään merkitystä? Kaikki ihmiset ennen ja jälkeen Jeesukseen tuomitaan viimeisellä tuomiolla "omien tekojen perusteella"?
No mitä se sitten oli, kun Jeesus sanoi, että joka häneen uskoo saa iankaikkisen elämän? Ilmeisesti se tarkoitti, että ikuinen elämä on tulossa, mutta ei välttämättä taivaassa...
Kiero jätkä se Jeesus. - asiahan on näin
Absentia kirjoitti:
Jeesuksella ei ollut mitään merkitystä? Kaikki ihmiset ennen ja jälkeen Jeesukseen tuomitaan viimeisellä tuomiolla "omien tekojen perusteella"?
No mitä se sitten oli, kun Jeesus sanoi, että joka häneen uskoo saa iankaikkisen elämän? Ilmeisesti se tarkoitti, että ikuinen elämä on tulossa, mutta ei välttämättä taivaassa...
Kiero jätkä se Jeesus.Homma lähti siitä, että Aadam on ihmiskunnan esi-isä, noin kuvaannollisesti.
Ja kun Aadam oli tottelematon, hän menetti oikeutensa asuua Paratiisissa. Nyt Aadam jätti tämän maailman kuolevaisen elämän jälkeläistensä perinnöksi.
Jeesus taas jättää meille perinnöksi pääsyn takaisin Paratiisiin.
On näet niin, että kaikki minkä ihmiset saavat hankittua, on ihmisten perittävissä.
Ja tästä syystä Jeesus tuli ihmiseksi, että ihmiset myös voisivat olla perillisiä. - Trubaduuri
Absentia kirjoitti:
Kiero jätkä se Jeesus.Etkö ymmärrä sitä joka erottaa retorisen ja yleisen lupauksen konkkretiasta?
Vinkiksi; Reaalitodellisuuden ymmärtämiseksi voi myös käyttää apukeinoja!
Tottakai Kristuksen sanoilla ja teoilla on merkityksensä. Hänhän tarjoaa välineet pelastukseen ja on itse osin sitä ja toimii itse myös hyvänä esikuvana. Eikö malli... paragon... kelpaa sinulle? Tosin hänhän sanoo, älkäät tehkö kuten minä tein vaan tehkää kuten teitä opetin tekemään. - utelias,,,,
Trubaduuri kirjoitti:
Etkö ymmärrä sitä joka erottaa retorisen ja yleisen lupauksen konkkretiasta?
Vinkiksi; Reaalitodellisuuden ymmärtämiseksi voi myös käyttää apukeinoja!
Tottakai Kristuksen sanoilla ja teoilla on merkityksensä. Hänhän tarjoaa välineet pelastukseen ja on itse osin sitä ja toimii itse myös hyvänä esikuvana. Eikö malli... paragon... kelpaa sinulle? Tosin hänhän sanoo, älkäät tehkö kuten minä tein vaan tehkää kuten teitä opetin tekemään.? Tosin hänhän sanoo, älkäät tehkö kuten minä tein vaan tehkää kuten teitä opetin tekemään.
annahan tuo sanan paikka ,,,,,, haluu tietää - Trubaduuri
utelias,,,, kirjoitti:
? Tosin hänhän sanoo, älkäät tehkö kuten minä tein vaan tehkää kuten teitä opetin tekemään.
annahan tuo sanan paikka ,,,,,, haluu tietääSiinähän se edellisessä viestissä on sanottu. Oletko sokea kana tai kala kuivalla maalla?
- sain
utelias,,,, kirjoitti:
? Tosin hänhän sanoo, älkäät tehkö kuten minä tein vaan tehkää kuten teitä opetin tekemään.
annahan tuo sanan paikka ,,,,,, haluu tietäätäysin pimeän vastauksen
miksi piekset leukojasi ,jollet kykene vastaamaan?
- elämä;
"Joka uskoo Poikaan,
sillä on iankaikkinen elämä;
mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle,
se ei ole elämää näkevä,
vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
Johanneksen evankeliumi: 3:36
Koska maanpäällä oleville ihmisille ei ole muuta nimeä annettu, jossa olisi pelastus, niin silloin Jeesus nimessä vain voi pelastua. Muuta tietä ei ole, eikä tule. Tänään Jeesus tarjoaa armonsa suloisuutta kaikille, jotka
(Act 3:19) Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
(Act 3:20) että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.
(Act 3:21) Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.
(Act 3:22) Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
(Act 3:23) Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
(Act 3:24) Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.
(Act 3:25) Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'.
(Act 3:26) Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."- Absentia
Sinä kannatat vaihtoehtoa 1) He joutuvat kaikki helvettiin.
Aika karua.
"Jokainen, joka huutaa avuksensa Herran nimeä, pelastuu" Room 10:13
Tämä avuksi huutaminen alkoi jo Adamin aikaan, sillä 1 Moos 4:26:ssa sanotaan:
"Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä."
Eikä silloin vielä tiedetty Jumalasta kaikkea sitä, mitä Hän ilmoitti itsestään esim Abrahamin tai Mooseksen aikana.- Trubaduuri
Vanhan juut. tarinan mukaan Adam ja H'eva tunsivat Luojansa henkilökohtaisesti ja välittivät myös tuon tiedon jälkipolville. Tuo tarina kokonaisuudessaaan löytyy kyllä Tanakhin teksteistä (VT), melkein ensimmäisistä luvuista. He siis tiesivät aivan kaiken
Luojastaan. Mutta juut. tarinan kirjoittajat aikojen saatossa unohtivat, siis kesken kirjoituksien teon, vain oman jumalansa ominaisuudet ja persoonallisuuden nimeä myöten. Sillä kesken tarinan vaihtuu nimet ja jumalat kuin käytetyt autot nykyään. Mutta, onneksemme ihmisen Poika, Kristus tuli ja opetti meille kristityille taivaallisen Isän tuntemusta. Elikä Luojamme tuntemusta ja siltä osin olemme nyt yhtä tietäväisiä kuin Adam ja H'eva, yhtä täydellisiä, ihmisiä joilla jokaisella on oma nimi, kuten Luojallakin, joka tosin on niin pyhä edelleenkin, ettei sitä meille kerrota vielä. - Absentia
Jos kerran jokainen pystyi jo ennen Jeesusta pelastumaan huutamalla avukseen Herran nimeä, mihin ihmeeseen Jeesusta tarvittiin? Mielestäni Raamatussa sanotaan aika selvästi, että nimenomaan Jeesus antoi ihmisille iankaikkisen elämän. Miten se on mahdollista, jos pelastuminen onnistui noinkin helposti jo ennen Jeesusta?
Absentia kirjoitti:
Jos kerran jokainen pystyi jo ennen Jeesusta pelastumaan huutamalla avukseen Herran nimeä, mihin ihmeeseen Jeesusta tarvittiin? Mielestäni Raamatussa sanotaan aika selvästi, että nimenomaan Jeesus antoi ihmisille iankaikkisen elämän. Miten se on mahdollista, jos pelastuminen onnistui noinkin helposti jo ennen Jeesusta?
Lieneekö tuo pelastuminen ihmiselle helppoa. Huutaminen ei vaikuta viileään harkintaan tai filosofointiiin perustuvalta toiminnalta. Siinä lienee kyse äärimmäisestä tarpeesta löytää Jumala, joka oikeasti haluaa kuulla ja auttaa.
"Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä. Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne" Jer 29:12-14Absentia kirjoitti:
Häntä tarvitaan kaikkeen, mikäli haluaa elää. Hän on mm puhtaan ihmisyyden mittapuu:
"Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat." Joh 15:22
- sunnyriver
No, kyllähän ne, jotka nykyisinkään eivät ole kuulleet sanomaa Jeesuksesta,
tuomitaan omantunnon mukaan. Eli Jumala on antanut ihmisen sisimpään omantunnon, joka noudattaa Jumalan rakkauden käskyjä, eli toisen ihmisen kunnioitus ja auttaminen ovat keskeisiä, tappaminen taas äärimmäistä omaantunnon äänen tukahduttamista.
Se, joka elää herkällä omallatunnolla, pelastuu, vaikka hänelle ei ole vielä sanomaa Jeesuksesta tuotukaan. Sama koskee menneitä sukupolvia.
Meillä nyky-suomalaisilla on Jumalan sana ja meidät tuomitaan sen mukaan,
kelpaako pelastus meille vai ei.
Ei Jumala sadisti ole, vaan haluaa viedä taivaaseen mahdollisimman monia.- tapauksessa:
"Ei Jumala sadisti ole, vaan haluaa viedä taivaaseen mahdollisimman monia."
Jumala ollakseen oikeudenmukainen kai tuomitsisi kaikki omantunnon mukaan eikä joitakin muita vain sen perusteella etteivät nämä usko "sanomaa Jeesuksesta" jonka julistamisessa jo uskovat itse solkkaavat ja riitelevät keskenään mikä se "oikea" sanoma on?
Jotain hyödyllistä luettavaa:
http://atheism.about.com/od/whatisgod/p/AbuserAbusive.htm
God as Abuser: Similarities Between the Christian God and Abusive Spouses - Absentia
Eli toisin sanoen:
Jos satut kuulemaan Jeesuksesta, pelastumisesi riippuu täysin siitä nieletkö jutun vai et. Jos esimerkiksi perheesi ei ole kristitty, todennäköisyys että tulet uskoon on hyvin pieni - ylivoimaisesti suurin osa omaksuu vanhempiensa elämänkatsomuksen. Näin ollen mahdollisuutesi päästä taivaaseen ovat oleellisesti pienemmän kuin jos et olisi koskaan kuullutkaan Jeesuksesta.
Jos et kuule Jeesuksesta, sinut tuomitaan omantuntosi mukaan. Tällöin sinulla on melko hyvät mahdollisuudet päästä taivaaseen, kunhan elät kiltisti ja muita kunnioittaen (suurin osa ihmisistä pyrkii hyvään, vain pieni murto-osa on murhaajia, raiskaajia ym.).
Toisin sanoen: ei kannata syntyä kristittyyn maahan. Kaikkein parhaiten pärjäät, jos et ikinä kuule Jeesuksesta. Ainoastaan murhaajan kannattaa kuulla Jeesuksesta, sillä hän ei pääsisi taivaaseen omatunto-kriteerillä.
Systeemi suosii siis selvästi murhaajia, pedofiileja ja muita.
Sillä kaikki laki ja profeetat ovat ennustaneet Johannekseen asti.
1.Pietarin kirje 3:18-22 Herramme kävi tuonelassa.
1.Pietarin kirje 4:5-7 Kuolleille julistettu evankeliumi
Matteus 27:51-53. Haudat aukenivat
En ole koskaan sen syvemmin joutunut kysymystäsi miettimään. Laitan tähän sinulle joitakin apuviitteitä raamatusta, jotka tulivat mieleeni kysymyksesi tiimoilta. Vastauksen saat itse ymmärtää, mutta tiedätkö mikä erottaa meidän kristinuskomme muista uskonnoista, siitä että meidän Mestarimme elää!- linkki, josta
voi olla hyötyä:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysK.htm#KADOTUS- Trubaduuri
Nuissa piireissä ei ole vielä ymmärretty Ihmisen Pojan, Kristuksen sanomaa oikein.
Niissä sokea taluttaa kuuroa joka puolestaan vetää perässään kiviriippaa joka on sidottu paasiin kiinne niin pitkällä köydellä, jotta se yltää jopa päästä päähän. ;) - mormoonit
Trubaduuri kirjoitti:
Nuissa piireissä ei ole vielä ymmärretty Ihmisen Pojan, Kristuksen sanomaa oikein.
Niissä sokea taluttaa kuuroa joka puolestaan vetää perässään kiviriippaa joka on sidottu paasiin kiinne niin pitkällä köydellä, jotta se yltää jopa päästä päähän. ;)riehuu Kris. uskon palstalla.. mie sanon tere..jatkakaa vain soppaanne
mormoonit kirjoitti:
riehuu Kris. uskon palstalla.. mie sanon tere..jatkakaa vain soppaanne
Kirjassa "Uskonnot Suomessa" on jo sisällysluettelossa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko luokiteltu näin:
1. KRISTINUSKO
...
1.8. MUUT KRISTILLISET YHTEISÖT
1.8.1. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen
Kristuksen Kirkko
...
Luokittelun perustelusta on sivulla 21 on kokonainen kappale:
"Esimerkiksi monet kristityt ovat sitä mieltä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko (MAP-kirkko) on opinkäsityksissään etääntynyt klassisesta kristinuskosta siinä määrin, että sitä ei voida pitää enää kristillisenä. MAP-kirkossa hyväksytään Raamatun rinnalle muita pyhiä kirjoituksia kuten Mormonin kirja, sen käsitys kolminaisuudesta on toinen kuin klassisessa kristinuskossa ja lisäksi siihen kuuluu rituaaleja, jotka ovat aiemmille kristillisille kirkolle tuntemattomia. Silti MAP-kirkon historiallinen ja kulttuurinen tausta on kiistatta Yhdysvaltojen 1800-luvun protestanttisessa kristillisessä miljöössä. Myös sen käsitteistö ja identiteetti on peräisin kristinuskosta: MAP-kirkko pitää itseään "palautettuna" tai "uuden valtuutuksen" saaneena kristillisenä kirkkona. Historiallisessa luokitusjärjestelmässä yhteisö sijoittuu siten kategoriaan kristinusko".
(Kimmo Ketola, ”Uskonnot Suomessa”, s. 21. Kirkon Tutkimuskeskuksen julkaisuja 102. Vammala 2008)- tuonko mukaan
Tapani1 kirjoitti:
Kirjassa "Uskonnot Suomessa" on jo sisällysluettelossa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko luokiteltu näin:
1. KRISTINUSKO
...
1.8. MUUT KRISTILLISET YHTEISÖT
1.8.1. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen
Kristuksen Kirkko
...
Luokittelun perustelusta on sivulla 21 on kokonainen kappale:
"Esimerkiksi monet kristityt ovat sitä mieltä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko (MAP-kirkko) on opinkäsityksissään etääntynyt klassisesta kristinuskosta siinä määrin, että sitä ei voida pitää enää kristillisenä. MAP-kirkossa hyväksytään Raamatun rinnalle muita pyhiä kirjoituksia kuten Mormonin kirja, sen käsitys kolminaisuudesta on toinen kuin klassisessa kristinuskossa ja lisäksi siihen kuuluu rituaaleja, jotka ovat aiemmille kristillisille kirkolle tuntemattomia. Silti MAP-kirkon historiallinen ja kulttuurinen tausta on kiistatta Yhdysvaltojen 1800-luvun protestanttisessa kristillisessä miljöössä. Myös sen käsitteistö ja identiteetti on peräisin kristinuskosta: MAP-kirkko pitää itseään "palautettuna" tai "uuden valtuutuksen" saaneena kristillisenä kirkkona. Historiallisessa luokitusjärjestelmässä yhteisö sijoittuu siten kategoriaan kristinusko".
(Kimmo Ketola, ”Uskonnot Suomessa”, s. 21. Kirkon Tutkimuskeskuksen julkaisuja 102. Vammala 2008)---koska----- MAP-kirkko pitää itseään "palautettuna" tai "uuden valtuutuksen" saaneena kristillisenä kirkkona. Historiallisessa luokitusjärjestelmässä yhteisö sijoittuu siten kategoriaan kristinusko".
aika hauras teoria mielestäni???
en rakentaisi tuolle 'perustalle'.! - Trubaduuri
mormoonit kirjoitti:
riehuu Kris. uskon palstalla.. mie sanon tere..jatkakaa vain soppaanne
.. olette te valehtelijat, jotka sotkette valheisiinne jopa ohikulikijat.
- luterilaisen
Trubaduuri kirjoitti:
Niissä sokea taluttaa kuuroa joka puolestaan vetää perässään kiviriippaa joka on sidottu paasiin kiinne niin pitkällä köydellä, jotta se yltää jopa päästä päähän. ;)kirkon käsitystä? Mitä uskontoa tai käsityskantaa sinä edustat?
tuonko mukaan kirjoitti:
---koska----- MAP-kirkko pitää itseään "palautettuna" tai "uuden valtuutuksen" saaneena kristillisenä kirkkona. Historiallisessa luokitusjärjestelmässä yhteisö sijoittuu siten kategoriaan kristinusko".
aika hauras teoria mielestäni???
en rakentaisi tuolle 'perustalle'.!Jotkut katsovat, että kristinusko syntyi vasta kirkolliskokousten jälkeen eikä Kristuksen aikana. Raamatun mukaan Kristuksen seuraajia sanottiin pyhiksi, joka tarkoitti hänen kirkkonsa jäsentä eikä luonteeltaan pyhää henkilöä. Kuitenkin jo ennen kirkolliskokouksia pyhiä alettiin sanoa kristityiksi: ”Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty.” (Ap.t. 11:26) Tuolloin ei ollut vielä ollut kirkolliskokouksia eikä Raamattua ollut koottu.
Oikeampaa on sanoa, että kristittyjä ovat kaikki, jotka uskovat Kristukseen. Mormonit eivät usko kolminaisuusoppiin sellaisena kuin se määritellään uskontunnustuksissa, mutta he uskovat juuri niin, kuin Raamatusta voi ymmärtää. Raamatussa ei ole koko kolminaisuusoppi sanaa. Raamatun mukaan Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat paitsi eri persoonia, myös eri olentoja. Kristus rukoili Isää: "Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Mutta älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun." (Luuk. 22:42) Ei Kristus rukoillut samaa olentoa kuin hän itse, vaan Isäänsä.
On useita muita kohtia, jotka osoittavat, että Isä ja Poika ovat eri olentoja kuten: ”Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!" (Ap.t. 7:56) Tämän näki Stefanos vähän ennen kuin hänet kivitettiin.
Se, että mormoneilla on Mormonin kirja, ei muuta asiaa. Raamatussa ennustetaan enkelin antaman iankaikkisen evankeliumin saarnaaminen kaikille: ” Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille.” (Ilm. 14:6) Miksi vielä evankeliumi enkelin tuomana, jos Raamatussa olisi kaikki, mitä Jumala voi ilmoittaa? Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että Mormonin kirja on tuo luvattu evankeliumi. Se on toinen todistus Kristuksesta ja sisältään aivan saman evankeliumin kuin Raamattu..- Trubaduuri
luterilaisen kirjoitti:
kirkon käsitystä? Mitä uskontoa tai käsityskantaa sinä edustat?
Uskon siihen jota Kristus opetti ja sanoi, ja tottelen Luojaa, taivaallista Isää, olen siis kristitty!
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkolla (mormonit) on selkeä vastaus kysymykseesi. Kaikille annetaan tilaisuus kuulla evankeliumista viimeistään henkimaailmassa. Evankeliumin toimitukset kuollut voi halutessaan ottaa vastaan sijaistoimituksina.
Pyhien kirjoitusten oppaastamme:
Katso myös Lunastussuunnitelma; Muistokirja; Pelastus; Sukuluettelo.
Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.
Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.
Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa, OL 76:73. Silloin tulee niiden lunastus, jotka ovat saaneet osansa siinä vankilassa, OL 88:99. Kasteallasta ei ole maan päällä, niin että pyhiäni voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta, OL 124:29. Kaikki kuolleet, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, ovat selestisen valtakunnan perillisiä, OL 137:7–10. Jumalan Poika ilmestyi julistamaan vapautusta vangituille, jotka olivat olleet uskollisia, OL 138:18. Vankeudessa olleet henget tulivat esiin, Moos. 7:57.- Mormonithan
ovat kastaneet Mannerheiminkin muutamaan kertaan. Eikö yksi kerta riitä? Ei sillä etteikö jo yksikin kerta olisi liikaa. Vaikuttaa ihan kaupankäynniltä kuolleilla sieluilla. Saakohan jostain vakuutuksen siitä ettei itseä tulla koskaan kastamaan mormonikirkkoon sen jälkeen kun on kuollut?
Mormonithan kirjoitti:
ovat kastaneet Mannerheiminkin muutamaan kertaan. Eikö yksi kerta riitä? Ei sillä etteikö jo yksikin kerta olisi liikaa. Vaikuttaa ihan kaupankäynniltä kuolleilla sieluilla. Saakohan jostain vakuutuksen siitä ettei itseä tulla koskaan kastamaan mormonikirkkoon sen jälkeen kun on kuollut?
Kuolleen henkilön puolesta voidaan tehdä sijaistoimitukset SILTÄ VARALTA, että hän haluaa ottaa ne vastaan. Joskus tehdään virheitä ja tehdään toimitukset moneen kertaan samalle henkilölle. Siitä ei ole mitään muuta haittaa kuin se, että aikaa ja vaivaa hukataan ja joku jää ilman toimituksia. Päällekkäisten toimitusten välttämiseksi on tehty kovasti työtä. Suomessakin tuli käyttöön viime kesänä uusi tietokoneohjelma juuri tästä syystä.
- kun lausut
Tapani1 kirjoitti:
Kuolleen henkilön puolesta voidaan tehdä sijaistoimitukset SILTÄ VARALTA, että hän haluaa ottaa ne vastaan. Joskus tehdään virheitä ja tehdään toimitukset moneen kertaan samalle henkilölle. Siitä ei ole mitään muuta haittaa kuin se, että aikaa ja vaivaa hukataan ja joku jää ilman toimituksia. Päällekkäisten toimitusten välttämiseksi on tehty kovasti työtä. Suomessakin tuli käyttöön viime kesänä uusi tietokoneohjelma juuri tästä syystä.
----Kuolleen henkilön puolesta voidaan tehdä sijaistoimitukset SILTÄ VARALTA, että hän haluaa ottaa ne vastaan.
missä ja mikä on tuo linja jolla kysytään kuolleelta , vainajan halua sijaistoimitukseen...haluaisin tietää onko nokialla tuo linja hallussaan? vai onko vaikeneminen myontymisen merkki?l-h - sama kuin
Tapani1 kirjoitti:
kuollut muslimi haudattaisiin kristillisin menoin kristilliseen hautausmaahan tai päinvastoin, tämän elämän aikaisesta uskosta ja vakaumuksesta piittaamatta. Erona vain se, että hautauksessa tapaus olisi julkinen ja siihen voitaisiin omaisten tms. toimesta puuttua kun taas mormonit tuohuavat keskenänsä omissa piireissään kastaen keitä tahansa ulkopuolisia "kaiken varalta" omien kastekäsityksiensä mukaan. Taitaa uskonnonvapauslaissa olla nyt jokin vakava puute ...
kun lausut kirjoitti:
----Kuolleen henkilön puolesta voidaan tehdä sijaistoimitukset SILTÄ VARALTA, että hän haluaa ottaa ne vastaan.
missä ja mikä on tuo linja jolla kysytään kuolleelta , vainajan halua sijaistoimitukseen...haluaisin tietää onko nokialla tuo linja hallussaan? vai onko vaikeneminen myontymisen merkki?l-hKuolleillekin on saarnattu ja saarnataan evankeliumi:
Joh. 5
25 Totisesti, totisesti: tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, [Room. 6:4; Gal. 2:20; Ef. 2:5]
1. Piet. 4
6 Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset. [1. Piet. 3:19]
1. Piet. 3
18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
Kuolleille saarnataan siis evankeliumia. He ovat vapaat ottamaan sen vastaan tai hylkäämään. He voivat päättää ottavatko he vastaan sijaistoimitukset.sama kuin kirjoitti:
kuollut muslimi haudattaisiin kristillisin menoin kristilliseen hautausmaahan tai päinvastoin, tämän elämän aikaisesta uskosta ja vakaumuksesta piittaamatta. Erona vain se, että hautauksessa tapaus olisi julkinen ja siihen voitaisiin omaisten tms. toimesta puuttua kun taas mormonit tuohuavat keskenänsä omissa piireissään kastaen keitä tahansa ulkopuolisia "kaiken varalta" omien kastekäsityksiensä mukaan. Taitaa uskonnonvapauslaissa olla nyt jokin vakava puute ...
Kaikki saavat aikanaan kuulla Jeesuksen Kristuksen evankeliumin. Tuhatvuotinen valtakunta on sitä varten, että kaikki työ saadaan tehdyksi.
Ota huomioon, että KETÄÄN KUOLLUTTTA EI KASTETA, vaan tehdään toimitukset SILTÄ VARALTA, että ne kelpaavat. Olen tämän sanonut jo edellä, mutta miksi et ymmärrä?- tuo on
Tapani1 kirjoitti:
Kaikki saavat aikanaan kuulla Jeesuksen Kristuksen evankeliumin. Tuhatvuotinen valtakunta on sitä varten, että kaikki työ saadaan tehdyksi.
Ota huomioon, että KETÄÄN KUOLLUTTTA EI KASTETA, vaan tehdään toimitukset SILTÄ VARALTA, että ne kelpaavat. Olen tämän sanonut jo edellä, mutta miksi et ymmärrä?arveluttavaa toimintaa. Saanut kritiikkiä osakseen koska mm. kuolleita julkisuuden henkilöitä on kastettu ilman kuolleiden omaisten antamaa lupaa. Juutalaisjärjestöt taas olleet holokaustin uhrien kastamista vastaan. Vatikaani kieltänyt antamasta rekisteritietoja mormonien käyttöön. Jne.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baptism_for_the_dead - S24-palstalaisenkin
kuolleita omaisia mahtaa olla teidän kuolleina sijaiskastettujen rekistereissä?
- liittyen:
sijaisnaitetaanko myös näitä sijaiskastettuja kuolleita ei-mormoneita elävien tai kuolleiden mormonien kanssa?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mormonism_and_polygamy#Proxy_sealings_where_both_spouses_have_died - tuon naimajutun
Tapani1 kirjoitti:
Ota huomioon, että KETÄÄN KUOLLUTTTA EI KASTETA, vaan tehdään toimitukset SILTÄ VARALTA, että ne kelpaavat. Olen tämän sanonut jo edellä, mutta miksi et ymmärrä?kuoleman jalkeen-- eikohan vaan se ole taysin raamatun vastainen,vai kui?
Regardless of how many people a man or woman is sealed to by proxy, they will only remain with one of them in the afterlife, and that the remaining spouses, who might still merit the full benefits of exaltation that come from being sealed, would then be given to another person in order to ensure each has an eternal marriage.
Jeesus sanoi matt.21 te eksytte,kun ette tunne kirjoituksia etteka Jum. voimaa silla ylosnousemuksessa ei naida,eika menna miehelle,vaan he ovat ,kuin enkelit taivaassa..l-h tuon naimajutun kirjoitti:
kuoleman jalkeen-- eikohan vaan se ole taysin raamatun vastainen,vai kui?
Regardless of how many people a man or woman is sealed to by proxy, they will only remain with one of them in the afterlife, and that the remaining spouses, who might still merit the full benefits of exaltation that come from being sealed, would then be given to another person in order to ensure each has an eternal marriage.
Jeesus sanoi matt.21 te eksytte,kun ette tunne kirjoituksia etteka Jum. voimaa silla ylosnousemuksessa ei naida,eika menna miehelle,vaan he ovat ,kuin enkelit taivaassa..l-hTaivaassa ei mennä kasteelle eikä siellä solmita avioliittoja. Kaikki toimitukset tulee tehdä maan päällä. Kaikille suodaan samat mahdollisuudet. Jumala on oikeudenmukainen. Tuhatvuotisen valtakunnan aikana saadaan kaikki tarvittava tehdyksi.
S24-palstalaisenkin kirjoitti:
kuolleita omaisia mahtaa olla teidän kuolleina sijaiskastettujen rekistereissä?
On aivan eri asia tehdä sijaiskasteita kuin kastaa kuolleina. Ortodoksisessa kirkossa on joskus kastettu kuolleen luita, mutta silloin on ymmärretty väärin asian luonne.
liittyen: kirjoitti:
sijaisnaitetaanko myös näitä sijaiskastettuja kuolleita ei-mormoneita elävien tai kuolleiden mormonien kanssa?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mormonism_and_polygamy#Proxy_sealings_where_both_spouses_have_diedKaikilla ei ole ollut tilaisuutta saada maan päällä eläessään oikeita evankeliumin toimituksia. Siksi on sijaistyö korvaamassa tämä puute.
Vain maallinen lain mukainen avioliitto voidaan nykyisin kuoleman jälkeen sinetöidä iankaikkisuudeksi. Se, mitä tehdään tuhatvuotisen valtakunnan aikana, on erikseen.- se on
Tapani1 kirjoitti:
On aivan eri asia tehdä sijaiskasteita kuin kastaa kuolleina. Ortodoksisessa kirkossa on joskus kastettu kuolleen luita, mutta silloin on ymmärretty väärin asian luonne.
selvää, ettei mormoneilla sentään onneksi ole lupa kaivaa toisuskoisten kuolleita haudoistaan kastettavaksi suljetuissa kokouksissaan :) Et vain näytä ymmärtävän sitä miltä se ao. kuolleiden omien uskontokuntien tai jopa uskonnottomien omaisten ym. silmissä vaikuttaa tuollaisena sijaiskastamisenakin. Ja näköjään sijaisnaittamisiakin heille suoritetaan? Eettiset kysymykset suhteessa toisten uskonjen edustajiin ei taida paljon mormoneja noissa asioissa vaivata?
Saako teiltä ulkopuoliset tietoa siitä, keitä heidän kuolleita omaisia te olette sijaiskastaneet ja mahdollisesti sijaisnaittaneetkin teikäläisille tms? Kaikenlaista peliä sitä pidetään toisten ihmisten kuolleiden omaisten kustannuksella uskonnon nimissä. se on kirjoitti:
selvää, ettei mormoneilla sentään onneksi ole lupa kaivaa toisuskoisten kuolleita haudoistaan kastettavaksi suljetuissa kokouksissaan :) Et vain näytä ymmärtävän sitä miltä se ao. kuolleiden omien uskontokuntien tai jopa uskonnottomien omaisten ym. silmissä vaikuttaa tuollaisena sijaiskastamisenakin. Ja näköjään sijaisnaittamisiakin heille suoritetaan? Eettiset kysymykset suhteessa toisten uskonjen edustajiin ei taida paljon mormoneja noissa asioissa vaivata?
Saako teiltä ulkopuoliset tietoa siitä, keitä heidän kuolleita omaisia te olette sijaiskastaneet ja mahdollisesti sijaisnaittaneetkin teikäläisille tms? Kaikenlaista peliä sitä pidetään toisten ihmisten kuolleiden omaisten kustannuksella uskonnon nimissä.vastoin hänen omaa tahtoaan. Kumma ettet tätä käsitä! Kaikki toimitukset tehdään SILTÄ VARALTA, että kuollut haluaa ottaa ne vastaan.
- kysyttiin
Tapani1 kirjoitti:
vastoin hänen omaa tahtoaan. Kumma ettet tätä käsitä! Kaikki toimitukset tehdään SILTÄ VARALTA, että kuollut haluaa ottaa ne vastaan.
haluaako hän tulla sijaiskastetuksi mormonien uskoon? Olisi voinut samalla kertaa kertoa että hänet on jo sijaiskastettu kun olette tehneet sen hänelle useampaan kertaan. Vastoin tahtoaan kastamista on juuri se ettei ao. hlöltä ole lupaa kyseisiin toimenpiteisiin. Ja kuolleelta sellaista ei saada. Joten:
"ketään ei kasteta eikä naiteta sijaisen kautta vastoin hänen omaa tahtoaan"
Hah.
Keillehän näitä sijaiskastettuja on mahdettu sijaisnaittaa, "siltä varalta, että kuollut haluaa ottaa ne vastaan"? Kuka päättää kuka naitetaan "varalta" kenellekin?
Et muuten vastannut tuohon kysymykseen siitä, saako teiltä tietoja siitä mihin käyttöön te oikein olette laittaneet ulkopuolisten kuolleita omaisia rituaalileikeissänne. kysyttiin kirjoitti:
haluaako hän tulla sijaiskastetuksi mormonien uskoon? Olisi voinut samalla kertaa kertoa että hänet on jo sijaiskastettu kun olette tehneet sen hänelle useampaan kertaan. Vastoin tahtoaan kastamista on juuri se ettei ao. hlöltä ole lupaa kyseisiin toimenpiteisiin. Ja kuolleelta sellaista ei saada. Joten:
"ketään ei kasteta eikä naiteta sijaisen kautta vastoin hänen omaa tahtoaan"
Hah.
Keillehän näitä sijaiskastettuja on mahdettu sijaisnaittaa, "siltä varalta, että kuollut haluaa ottaa ne vastaan"? Kuka päättää kuka naitetaan "varalta" kenellekin?
Et muuten vastannut tuohon kysymykseen siitä, saako teiltä tietoja siitä mihin käyttöön te oikein olette laittaneet ulkopuolisten kuolleita omaisia rituaalileikeissänne.Kristus teki sijaissovituksen kaikkien puolesta. Meiltä ei kysytä haluammeko saada ruumiin ylösnousemuksen ja henkilökohtaisten syntiemme sovituksen. Kuolemattoman ruumiin saamme kaikki. Syntimme Kristus sovitti SILTÄ VARALTA, että otamme evankeliumin vastaan oikealla tavalla. - Olisiko tätä kautta helpompi ymmärtää, mitä on kysymys?
- Jätät
Tapani1 kirjoitti:
Kristus teki sijaissovituksen kaikkien puolesta. Meiltä ei kysytä haluammeko saada ruumiin ylösnousemuksen ja henkilökohtaisten syntiemme sovituksen. Kuolemattoman ruumiin saamme kaikki. Syntimme Kristus sovitti SILTÄ VARALTA, että otamme evankeliumin vastaan oikealla tavalla. - Olisiko tätä kautta helpompi ymmärtää, mitä on kysymys?
vieläkin vastaamatta mm. tuohon kysymykseen, saanko esim. minä tiedustellessani tietoja siitä keitä kuolleita suvustani on mahdollisesti sijaiskastettu ja mahdollisesti jopa teidän päätösten perusteella joille kuille sijaisnaitettu. Koko teidän toisten kuolleiden omaisilla touhuamisen eettinen puoli ei sekään näytä itseäsi ja nähtävästi mormoneja yleensäkään paljolti vaivaavan vaikka siitä näyttää olleen maailmalla puhetta.
Jätät kirjoitti:
vieläkin vastaamatta mm. tuohon kysymykseen, saanko esim. minä tiedustellessani tietoja siitä keitä kuolleita suvustani on mahdollisesti sijaiskastettu ja mahdollisesti jopa teidän päätösten perusteella joille kuille sijaisnaitettu. Koko teidän toisten kuolleiden omaisilla touhuamisen eettinen puoli ei sekään näytä itseäsi ja nähtävästi mormoneja yleensäkään paljolti vaivaavan vaikka siitä näyttää olleen maailmalla puhetta.
Minusta näyttää, ettei kysymyksesi ole rakentava.
Ketään ei kirkossamme naiteta päätöksillämme kehenkään. Mistä olet saanut aiheen edes kysyä tällaista: "...jopa teidän päätösten perusteella joille kuille sijaisnaitettu." Pentti Maljasen kirjassa oli tällainen omituinen lause, mutta hän ymmärsi (tahallisesti?) väärin että hänet olisi naitettu jollekulle, kun hän oli sijaisena toiselle.- niinkö?
Tapani1 kirjoitti:
Minusta näyttää, ettei kysymyksesi ole rakentava.
Ketään ei kirkossamme naiteta päätöksillämme kehenkään. Mistä olet saanut aiheen edes kysyä tällaista: "...jopa teidän päätösten perusteella joille kuille sijaisnaitettu." Pentti Maljasen kirjassa oli tällainen omituinen lause, mutta hän ymmärsi (tahallisesti?) väärin että hänet olisi naitettu jollekulle, kun hän oli sijaisena toiselle."Mitä tekisit tuolla tiedolla? Minusta näyttää, ettei kysymyksesi ole rakentava."
Mielestäsi ei siis kuolleen omille omaisille kuulu se, jos te olette sijaiskastaneet heidän edesmenneitä omaisiaan? :) Eli ettei minulle kuulu se mitä teette (sijaiskastaen tm.) esim. isovanhemmilleni? Taitaa olla todellisuudentaju mormoneilta kokonaan hukassa? Alkaa juttusi kiinnostaa entistä mielenkiintoisemmalta, useammassakin mielessä ... niinkö? kirjoitti:
"Mitä tekisit tuolla tiedolla? Minusta näyttää, ettei kysymyksesi ole rakentava."
Mielestäsi ei siis kuolleen omille omaisille kuulu se, jos te olette sijaiskastaneet heidän edesmenneitä omaisiaan? :) Eli ettei minulle kuulu se mitä teette (sijaiskastaen tm.) esim. isovanhemmilleni? Taitaa olla todellisuudentaju mormoneilta kokonaan hukassa? Alkaa juttusi kiinnostaa entistä mielenkiintoisemmalta, useammassakin mielessä ...Kun kuolleen henkilön syntymästä on kulunut vähemmän kuin 90 vuotta, tulee pyytää sijaistoimituksiin lupa lähiomaiselta. Näin siksi, että lähiomainen varmaan mieluummin tekee itse sijaistoimitukset ja muutenkin se on kohteliasta.
- mutta??
Tapani1 kirjoitti:
Kaikilla ei ole ollut tilaisuutta saada maan päällä eläessään oikeita evankeliumin toimituksia. Siksi on sijaistyö korvaamassa tämä puute.
Vain maallinen lain mukainen avioliitto voidaan nykyisin kuoleman jälkeen sinetöidä iankaikkisuudeksi. Se, mitä tehdään tuhatvuotisen valtakunnan aikana, on erikseen.menevätkö aviopuolisot mormoonien mielesta yhteen taivaassa,vai ei?
//Se, mitä tehdään tuhatvuotisen valtakunnan aikana, on erikseen.// mutta?? kirjoitti:
menevätkö aviopuolisot mormoonien mielesta yhteen taivaassa,vai ei?
//Se, mitä tehdään tuhatvuotisen valtakunnan aikana, on erikseen.//1. Kor. 11:11
11 Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.
"Herrassa" tarkoittaa korotusta eli sellaista elämää, jota Jumala elää. Avioliitto on iankaikkinen, jos se on sinetöity sellaiseksi. Pietari sai sinetöimisen avaimet. Ne on palautettu Kristuksen kirkolle:
Matt. 16
19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi:
1. Moos. 1:26-27
6 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
- anti-kristitty
Raamatussa sanotaan kerta toisensa jälkeen, että Jumala tuomitsee kaikki kaikkina aikoina eläneet ihmiset heidän tekojensa ja sydämensä mukaan tuomionpäivänä heidän yhteiskunnalliseen asemaan tai mihinkään muuhunkaan asiaan katsomatta. Jeesuskin sanoo saman korostaen, että ne, jotka uskovat häneen, myös tekevät niinkuin hän on käskenyt heidän tehdä eli noudattavat Jumalan käskyjä eli tekevät hyvää ja ovat tekemättä pahaa.
Jeesukseen uskominen ei tarkoita sitä, että pitäisi uskoa joihinkin kirkon määrittelemiin opinkappaleisiin hänen olemuksestaan tai hänen jumaluuteensa (jonka Jeesus itse selvin sanoin kielsi), vaan sitä, että otetaan hänen sanansa vakavasti ja tehdään niinkuin hän sanoi ja uskotaan se sanoma, jonka hän Jumalalta toi. Jeesus ei siis tuonut mitään uutta sanomaa. Uutta oli hänen voittonsa synnin, kuoleman ja saatanan vallasta ja sen kautta syntyvä uusi luomakunta. Usko ei siis ole mikään mystinen juttu vaan yksinkertaisesti luottamusta.
Tuohon sanomaan kuuluu myös lupaus Jumalan armosta ja anteeksiannosta niille, jotka haluavat hylätä vääryyden tiet ja haluavat aloittaa uudelleen alusta ja elää tästälähin elämänsä oikein ja hyvyyttä tehden. Tämä armo ei riipu mitenkään siitä, että onko kuullut siitä vai ei, vaan se kuuluu kaikille.
Mitä helvettiin tulee, niin tuota sanaa ei alkukielisestä tekstistä löydy. Kadotusta kuvataan lähinnä ulkona olevaan pimeyteen heittämisenä, kuolemana, tulisena pätsinä ja gehennan liekkeihin joutumisena sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa.
Pimeyteen heittäminen ja ero Jumalasta on viittaus lähinnä Jumalan kaupungin ulkopuolelle heittämisestä. Raamatun aikoihin kaupungista heitettiin ulos sosiaalisesti kuolleet eli esimerkiksi rikolliset ja spitaaliset, jotka olivat lähimmäisilleen kuin kuolleet. Heidät suljettiin kansan eli yhteisön ulkopuolelle. Jos hautapaikkoja ei enää riittänyt, niin silloin ruumiit myös heitettiin muurin ulkopuolelle. Sattumoisin Jerusalemin muurin eteläpuolella oli gehenna eli Hinnomin laakso, jota käytettiin myös kaatopaikkana ja ruumiiden polttopaikkana. Jumala itse kutsuu sitä myös Murhalaaksoksi. Pimeyteen heittäminen on siis lähinnä vertauskuva kuolemasta.
Jesajan ja Jeesuksen mukaan Hinnomin laaksossa, joka suomenkielisissä käännöksissä on korvattu "helvetillä", poltetaan jumalattomien ja luopioiden kuolleita ruumiita ja niitä kalvava mato ei kuole eikä niitä nuoleva liekki sammu. Kuolleita ruumiita kuitenkin.
Yleisin Raamatussa käytetty kuvaus jumalattomien lopusta eli siitä ns "helvetistä" on tulinen pätsi, jossa jumalattomat poltetaan niin, että heistä "ei jää juurta eikä vartta". Kyllähän sitä kutsutaan ikuiseksi ja iankaikkiseksi rangaistukseksi, mutta tuo on käsittääkseni lähinnä hebraismi kuten sammumaton tulikin, jonka pointti ei ole siinä, että se ei ikinä sammu, vaan siinä, että kun Jumalan tuli polttaa, niin sitä ei voi kukaan sammuttaa tuhon välttämiseksi. Kun Jumala tappaa tai tuhoaa, niin se on loppu. Piste.
Ilmestyskirjassa sanotaan, että se tulinen järvi, jossa jumalattomat hävitetään, on toinen kuolema. Eikä tekstissä sanota mitään sellaista, joka antaisi luvan pitää tuota kuolemaa jonkinlaisena vertauskuvana tai pelkkänä sanontana.
Eli siis vaihtoehdot ovat joko elämä tai kuolema tekojen mukaan ja Jeesus voitollaan Jumalan vihollisista teki tuon ensimmäisen vaihtoehdon mahdolliseksi ylösnousemuksen ja Jumalan voiman kautta.
Paransiko Jeesus siis tilannetta vai pahensi sitä? Onko lopputulos reilu kaikille?
Jos kaikki tuomitaan tekojensa ja sydämensä mukaan, niin kriteerit ovat täysin samat kaikille. Oikeasti hyvät ihmiset pelastuvat riippumatta siitä, ovatko he kuulleet sanaakaan Jumalasta tai Jeesuksesta.
Tosin pelastus on mahdollista vain uuteen luomakuntaan ensimmäisen ylösnousemuksen kautta uudelleensyntymällä. Jos Jeesus ei olisi voittanut Jumalan vihollisia ja tehnyt tätä mahdolliseksi, niin silloin kaikki ihmiset olisivat matkalla suoraan kadotukseen eli lopulliseen kuolemaan. Aika suuri parannus ainakin minun mielestä.Olet oikeassa siinä, että ihmiset tuomitaan tekojansa mukaan. Myös evankeliumin vastaanottaminen on teko. Ensin on usko, sitten parannus, jota tulee seurata kasteen liitto syntien anteeksi saamiseksi:
Ap.t 2
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
Tässä on kohta siitä, miten Pyhä Henki saatiin kasteen jälkeen:
Ap.t. 8
14 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen.
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]
Evankeliumiin kuuluvat siis ainakin nämä toimitukset: upotuskaste syntien anteeksi saamiseksi ja kätten päällepano Pyhän Hengen vastaanottamiseksi. Kaikille suodaan tilaisuus ottaa evankeliumi vastaan kaikkine toimituksineen. Siksi myös kuolleille on saarnattu ja saarnataan evankeliumi:
Joh. 5
25 Totisesti, totisesti: tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, [Room. 6:4; Gal. 2:20; Ef. 2:5]
Toimitukset he voivat saada vain sijaisten kautta. Tästä on kasteen osalta tämä kohta:
1. Kor. 15
29 Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?- jaa minkä teon
Tapani1 kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että ihmiset tuomitaan tekojansa mukaan. Myös evankeliumin vastaanottaminen on teko. Ensin on usko, sitten parannus, jota tulee seurata kasteen liitto syntien anteeksi saamiseksi:
Ap.t 2
37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" [Hepr. 4:12]
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
Ap.t. 8
14 Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja Johanneksen heidän luokseen.
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. [Ap. t. 19:6]
Evankeliumiin kuuluvat siis ainakin nämä toimitukset: upotuskaste syntien anteeksi saamiseksi ja kätten päällepano Pyhän Hengen vastaanottamiseksi. Kaikille suodaan tilaisuus ottaa evankeliumi vastaan kaikkine toimituksineen. Siksi myös kuolleille on saarnattu ja saarnataan evankeliumi:
Joh. 5
Toimitukset he voivat saada vain sijaisten kautta. Tästä on kasteen osalta tämä kohta:
1. Kor. 15
29 Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?teki ryoväri ristillä? yes hän sanoi Jeesukselle... muista minua kun tulet paratiisiin, tuossa oli 'teko'
ja ed. mennyt saarnaaja Erkki Leminen sanoi ihmisen osuudesta pelastuksessa kysyttäessä-- se on vastaanräpikoiminen,eli ei paljoa ihmisen osuudeksi pantu..
sillä armosta te olette pelastetut,ette tekojenne kautta jne. noin uskovat Kristityt Raamatun mukaan,,,,joka toisin uskoo,on harhassa.l-h jaa minkä teon kirjoitti:
teki ryoväri ristillä? yes hän sanoi Jeesukselle... muista minua kun tulet paratiisiin, tuossa oli 'teko'
ja ed. mennyt saarnaaja Erkki Leminen sanoi ihmisen osuudesta pelastuksessa kysyttäessä-- se on vastaanräpikoiminen,eli ei paljoa ihmisen osuudeksi pantu..
sillä armosta te olette pelastetut,ette tekojenne kautta jne. noin uskovat Kristityt Raamatun mukaan,,,,joka toisin uskoo,on harhassa.l-hKristus astui alas Tuonelaan eli henkimaailmaan. Siellä on kaksi osastoa: paratiisi ja helvetti eli henkivankila. Molemmat ovat väliaikaisia, sillä vasta viimeisellä tuomiolla määräytyy se paikka, johon pääsemme tai joudumme.
Kristus saarnasi paratiisissa vankeudessa oleville hengille. Tarkemmin sanoen hän järjesti siellä evankeliumin saarnaamisen myös kuolleille. Kuolleet voivat hylätä tai ottaa vastaan evankeliumin.
Kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta kertoo tuosta tilasta. Rikas mies oli vaivan paikassa, mutta Lasarus sai levätä vaivoistaan. Siihen aikaan kun tuo kertomus kerrottiin, ei Kristus ollut vielä järjestänyt kirkkoaan henkimaalilamassa. Kuolleilla on tilaisuus siirtyä helvetistä paratiisin puolelle evankeliumin ehdoin.- anti-kristitty
Tapani1 kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että ihmiset tuomitaan tekojansa mukaan. Myös evankeliumin vastaanottaminen on teko. Ensin on usko, sitten parannus, jota tulee seurata kasteen liitto syntien anteeksi saamiseksi:
Ap.t 2
Ap.t. 8
Joh. 5
1. Kor. 15
29 Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?Olen eri mieltä tästä.
Jos ulkoiset menot ja rituaalit tosiaan olisivat ehdoton edellytys pelastukselle, niin silloin VT:n väki olisi menossa kadotukseen puhumattakaan pakanoista. Siis tarkoitan nyt niitä, jotka ilman noita tekoja olisivat muuten kelvanneet armolliselle Jumalalle.
Ja mitä kuolleille saarnaamiseen ja heidän edestään kastamiseen tulee, niin joudun hylkäämään nuo molemmat ajatukset. Paavali vain toteaa tuossa tekstissä, että jotkut sellaista tekevät (siis kuolleitten edestä kastaminen), eikä itse anna käytännölle mitään sen suurempaa arvoa. Jos se tosiaan olisi hyvä tai välttämätön juttu, niin Paavali olisi siitä kaiken järjen mukaan sanonut enemmänkin eikä vain maininnut sitä sivuseikkana.
Ja tuossa Johanneksen evankeliumin kohdassa on kyse kuolleiden ylösnousemuksen herätyshuudosta niinkuin Jeesus itse selkeästi pari jaetta myöhemmin sanoo, eikä mistään saarnaamisesta. - anti-kristitty
jaa minkä teon kirjoitti:
teki ryoväri ristillä? yes hän sanoi Jeesukselle... muista minua kun tulet paratiisiin, tuossa oli 'teko'
sillä armosta te olette pelastetut,ette tekojenne kautta jne. noin uskovat Kristityt Raamatun mukaan,,,,joka toisin uskoo,on harhassa.l-hRyöväri ei yksinkertaisesti ehtinyt. Jos hän olisi jonkun ihmeen kautta pelastunut kuolemalta, niin hän oli elänyt tehden Jumalan tahdon mukaisia tekoja, jos oletamme hänen tosiaan uudestisyntyneen Jumalan hengen voimasta tuossa ristillä kääntyessään.
Vain jumalaton, joka vain luulottelee olevansa Jeesuksen opetuslapsi, voi väittää, että uudestisyntynyt ihminen ei tee sen rakkauden lain tekoja, jota jo VT:ssa opetetaan. Ei Jeesus tuossa mitään uutta opettanut ja Jaakob sanookin kirjeessään, että ilman tekoja usko on kuollut.
Jos ihminen vain sanoo olevansa uskossa ja "uskoo" joihinkin opinkappaleisiin tekemättä Jumalan tahdon mukaisia tekoja, niin hän ei ole mikään oikea Jeesuksen opetuslapsi, koska Jeesus sanoi, että ne, jotka häntä kuuntelevat ja rakastavat, myös tekevät niinkuin hän on käskenyt tehdä eli he noudattavat Isän käskyjä. Ei siksi, että se heille ansioksi tai pelastukseksi olisi, vaan siksi, että he ovat uudestisyntyneet ja ihan omasta tahdostaan tahtovat tehdä niinkuin oikein ja hyvä on. Oikea usko uudistaa ihmisen ja tekee hänet kykeneväksi kaikkiin niihin hyviin tekoihin, jotka Jumalan tahto on. - ja Jeesus on sama
anti-kristitty kirjoitti:
Ryöväri ei yksinkertaisesti ehtinyt. Jos hän olisi jonkun ihmeen kautta pelastunut kuolemalta, niin hän oli elänyt tehden Jumalan tahdon mukaisia tekoja, jos oletamme hänen tosiaan uudestisyntyneen Jumalan hengen voimasta tuossa ristillä kääntyessään.
Vain jumalaton, joka vain luulottelee olevansa Jeesuksen opetuslapsi, voi väittää, että uudestisyntynyt ihminen ei tee sen rakkauden lain tekoja, jota jo VT:ssa opetetaan. Ei Jeesus tuossa mitään uutta opettanut ja Jaakob sanookin kirjeessään, että ilman tekoja usko on kuollut.
Jos ihminen vain sanoo olevansa uskossa ja "uskoo" joihinkin opinkappaleisiin tekemättä Jumalan tahdon mukaisia tekoja, niin hän ei ole mikään oikea Jeesuksen opetuslapsi, koska Jeesus sanoi, että ne, jotka häntä kuuntelevat ja rakastavat, myös tekevät niinkuin hän on käskenyt tehdä eli he noudattavat Isän käskyjä. Ei siksi, että se heille ansioksi tai pelastukseksi olisi, vaan siksi, että he ovat uudestisyntyneet ja ihan omasta tahdostaan tahtovat tehdä niinkuin oikein ja hyvä on. Oikea usko uudistaa ihmisen ja tekee hänet kykeneväksi kaikkiin niihin hyviin tekoihin, jotka Jumalan tahto on.eilen tanaan ja huomenna
//Ryöväri ei yksinkertaisesti ehtinyt.//
eli kuolinvuoteellakin on mahdollista pelastua[parempi on kylla jarjestaa asiat ennemmin vrt.etsikkoaika]
Vain jumalaton, joka vain luulottelee olevansa Jeesuksen opetuslapsi, voi väittää, että uudestisyntynyt ihminen ei tee sen rakkauden lain tekoja, jota jo VT:ssa opetetaan. Ei Jeesus tuossa mitään uutta opettanut ja Jaakob sanookin kirjeessään, että ilman tekoja usko on kuollut.//
totta toki noin on,mutta teot ovat uskon seurausta--- ei pakkoa,eika ansion toivosta.,,,,,,,,,,,,,,,,ja uudestisyntynyt ihminenkin lankeaa,ja ARMOSTA nousee jalleen.l-h ps. miksi tuo anti-----kristitty sanasi edessa? tere. - l-h
ja Jeesus on sama kirjoitti:
eilen tanaan ja huomenna
//Ryöväri ei yksinkertaisesti ehtinyt.//
eli kuolinvuoteellakin on mahdollista pelastua[parempi on kylla jarjestaa asiat ennemmin vrt.etsikkoaika]
Vain jumalaton, joka vain luulottelee olevansa Jeesuksen opetuslapsi, voi väittää, että uudestisyntynyt ihminen ei tee sen rakkauden lain tekoja, jota jo VT:ssa opetetaan. Ei Jeesus tuossa mitään uutta opettanut ja Jaakob sanookin kirjeessään, että ilman tekoja usko on kuollut.//
totta toki noin on,mutta teot ovat uskon seurausta--- ei pakkoa,eika ansion toivosta.,,,,,,,,,,,,,,,,ja uudestisyntynyt ihminenkin lankeaa,ja ARMOSTA nousee jalleen.l-h ps. miksi tuo anti-----kristitty sanasi edessa? tere.tuo lauseesi 'kajahtaa' ainakin minun korvaani raamatun u-t n ytimen vastaiselta
//Oikeasti hyvät ihmiset pelastuvat riippumatta siitä, ovatko he kuulleet sanaakaan Jumalasta tai Jeesuksesta.//
silla kaikki ovat syntia tehneet,ja ovat Jumalan kirkkautta vailla...
kuka on 'hyva ihminen'...?omaan hyvyyteen perustuva pelastuminen ei raamatun mukaan ole mahdollinen. silloinhan Jeesus kuoli turhaan.????
jalleen tuo lause ,silla armosta te olette pelastetut,ette tekojen kautta ,ettei kukaan kerskaisi. anti-kristitty kirjoitti:
Olen eri mieltä tästä.
Jos ulkoiset menot ja rituaalit tosiaan olisivat ehdoton edellytys pelastukselle, niin silloin VT:n väki olisi menossa kadotukseen puhumattakaan pakanoista. Siis tarkoitan nyt niitä, jotka ilman noita tekoja olisivat muuten kelvanneet armolliselle Jumalalle.
Ja mitä kuolleille saarnaamiseen ja heidän edestään kastamiseen tulee, niin joudun hylkäämään nuo molemmat ajatukset. Paavali vain toteaa tuossa tekstissä, että jotkut sellaista tekevät (siis kuolleitten edestä kastaminen), eikä itse anna käytännölle mitään sen suurempaa arvoa. Jos se tosiaan olisi hyvä tai välttämätön juttu, niin Paavali olisi siitä kaiken järjen mukaan sanonut enemmänkin eikä vain maininnut sitä sivuseikkana.
Ja tuossa Johanneksen evankeliumin kohdassa on kyse kuolleiden ylösnousemuksen herätyshuudosta niinkuin Jeesus itse selkeästi pari jaetta myöhemmin sanoo, eikä mistään saarnaamisesta.Tuossa kohtaa ei ollut tarkoitus ryhtyä selvittämään sijaistoimituksia tarkemmin. Niistä on lukuisia viitteitä kirkkoisien kirjoituksissa. Tässä on lisätietoja:
Ei-mormonin kirjoittaman kirjan esittely:
http://www.oxfordscholarship.com/oso/public/content/religion/9780195140996/toc.html
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/washings_anointings.html
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/baptism.html
Garmentti:
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/mormon_garments.html
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/mormon_underwear.html
http://www.us.oup.com/us/catalog/general/subject/ReligionTheology/Theology/?view=usa&ci=9780195140996
Kartagossa pidetyn kirkolliskokouksen pöytäkirjoissa kerrotaan, että sen ajan kristityt harjoittivat sijaiskasteita kuolleiden puolesta. Tuon kokouksen kuudennessa kaanonissa vallalla oleva kirkko kieltää enää kastamasta kuolleiden puolesta.
Epifanes, muuan neljännen vuosisadan kirjoittaja, on kirjoittanut merkionilaisista, kristillisestä lahkosta, jota hän vastusti:
"Tässä maassa - tarkoita Aasiaa - ja vieläpä Galatiassakin heidän koulukuntansa kukoisti suuresti; meille on saapunut heistä perimätieto, että milloin ikinä heistä joku kuoli ilman kastetta, heillä oli tapana kastaa toisia heidän nimessään, jottei heidän ylösnousemuksessa pitäisi kärsiä rangaistusta" (Heresis XXVIII:7)- anti-kristitty
Tapani1 kirjoitti:
Tuossa kohtaa ei ollut tarkoitus ryhtyä selvittämään sijaistoimituksia tarkemmin. Niistä on lukuisia viitteitä kirkkoisien kirjoituksissa. Tässä on lisätietoja:
Ei-mormonin kirjoittaman kirjan esittely:
http://www.oxfordscholarship.com/oso/public/content/religion/9780195140996/toc.html
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/washings_anointings.html
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/baptism.html
Garmentti:
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/mormon_garments.html
http://www.lightplanet.com/mormons/temples/mormon_underwear.html
http://www.us.oup.com/us/catalog/general/subject/ReligionTheology/Theology/?view=usa&ci=9780195140996
Kartagossa pidetyn kirkolliskokouksen pöytäkirjoissa kerrotaan, että sen ajan kristityt harjoittivat sijaiskasteita kuolleiden puolesta. Tuon kokouksen kuudennessa kaanonissa vallalla oleva kirkko kieltää enää kastamasta kuolleiden puolesta.
Epifanes, muuan neljännen vuosisadan kirjoittaja, on kirjoittanut merkionilaisista, kristillisestä lahkosta, jota hän vastusti:
"Tässä maassa - tarkoita Aasiaa - ja vieläpä Galatiassakin heidän koulukuntansa kukoisti suuresti; meille on saapunut heistä perimätieto, että milloin ikinä heistä joku kuoli ilman kastetta, heillä oli tapana kastaa toisia heidän nimessään, jottei heidän ylösnousemuksessa pitäisi kärsiä rangaistusta" (Heresis XXVIII:7)Ongelmana noissa lähteissä on se, että minun näkökulmasta katsottuna kirkkoisien kirjoitusten ja eri kristillisten ryhmien perinteiden opillinen arvo ja ohjeellisuus on nolla. Jos Raamatussa ei selkeästi kehoteta minua jotain tekemään, niin minä en sitä tee.
Markionilaisuus oli täyttä gnostilaista huuhaata. Ei sillä, että ottaisin yhtään vakavammin sen vastustajien kirjoituksia, sillä jo apostolien aikana harhaoppien opettajat yrittivät turmella Jeesuksen uskon ja apostolien kuoleman jälkeen he siinä onnistuivatkin. Kaikki sen jälkeen tulleet kirkon isät ovat minun kirjoissa harhaoppisia kunnes todistetaan toisin. anti-kristitty kirjoitti:
Ongelmana noissa lähteissä on se, että minun näkökulmasta katsottuna kirkkoisien kirjoitusten ja eri kristillisten ryhmien perinteiden opillinen arvo ja ohjeellisuus on nolla. Jos Raamatussa ei selkeästi kehoteta minua jotain tekemään, niin minä en sitä tee.
Markionilaisuus oli täyttä gnostilaista huuhaata. Ei sillä, että ottaisin yhtään vakavammin sen vastustajien kirjoituksia, sillä jo apostolien aikana harhaoppien opettajat yrittivät turmella Jeesuksen uskon ja apostolien kuoleman jälkeen he siinä onnistuivatkin. Kaikki sen jälkeen tulleet kirkon isät ovat minun kirjoissa harhaoppisia kunnes todistetaan toisin.Raamattu on kovin ristiriitainen. Sitä on tutkittava ymmärtäen. Se ei sisällä kaikkea, mitä Kristus teki:
Joh. 21
25 Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa. [Joh. 20:30]
Tässä on raamattukritiikkiä:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/index.html
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
Tuosta kaikesta huolimatta Raamatusta voi löytää sen, mikä on aitoa ilmoitusta.- anti-kristitty
l-h kirjoitti:
tuo lauseesi 'kajahtaa' ainakin minun korvaani raamatun u-t n ytimen vastaiselta
//Oikeasti hyvät ihmiset pelastuvat riippumatta siitä, ovatko he kuulleet sanaakaan Jumalasta tai Jeesuksesta.//
silla kaikki ovat syntia tehneet,ja ovat Jumalan kirkkautta vailla...
kuka on 'hyva ihminen'...?omaan hyvyyteen perustuva pelastuminen ei raamatun mukaan ole mahdollinen. silloinhan Jeesus kuoli turhaan.????
jalleen tuo lause ,silla armosta te olette pelastetut,ette tekojen kautta ,ettei kukaan kerskaisi.Se, että se kajahtaa tuollaiselle, johtuu siitä, että kristityt on opetettu ja ovat tottuneet näkemään tämän asian tietysti näkökulmasta, joka perustuu jo lähtökohtaisesti erilaisiin oletuksiin, kuin mihin minun näkökulma.
On kyllä totta, että kaikki ovat syntiä tehneet, ja ovat Jumalan armosta riippuvaisia. En minä väitäkään, että kukaan omalla hyvyydellään pelastuisi.
Minun mielestä kristityt yleensä aivan aiheetta olettavat, että Jumalan henki ei toimi missään muualla kuin heidän parissaan. Itse näen tuon ajatuksen "ei pelastusta kirkon ulkopuolella" opin sukulaisena ja hylkään molemmat siitä ilmeisestä ja yksinkertaisesta syystä, että jos tuo olisi totta, niin kukaan ei ikinä tulisi uskoon.
Oletan, että on helppo ymmärtää miksi... onko se, että syntiset ihmiset etsivät Jumalaa ja että Jumala heitäkin kutsuu, selitettävissä ilman Pyhän Hengen työtä? Jumalan hengestä puhutaan myös VT:ssa. Se, että ihminen pystyy vastustamaan synnin valtaa, ja etsimään Jumalan tahtoa elämässään ja tekojensa kautta, on Jumalan armoa sekin.
Tosin vaikka kuinka ihminen tekisi Jumalaa miellyttäviä tekoja ansiokseen, niin ei se silti tarkoita sitä, että nuo teot toimisivat valuuttana, jolla voisi ostaa syntinsä anteeksi ja jonka voisi vaihtaa iankaikkiseen elämään.
Valitettavasti sekä lakiuskovat että heidän vastustajansa molemmat näyttävät olettavan, että teot ovat ansioksi tuossa mielessä tai että ne voisivat jotenkin muka riittää pelastukseen.
(Psalms 49:7)
Mutta henkeään ihminen ei voi lunastaa, ei hän voi käydä kauppaa Jumalan kanssa.
(Psalms 49:8)
Elämän lunnaat ovat liian kalliit, ne jäävät iäksi maksamatta.
Lakiuskovat korostavat tekoja, koska luulevat niillä voivansa pakottaa Jumalan antamaan heille iankaikkisen elämän, ja heidän vastustajansa kieltävät, että ihminen pystyy mihinkään hyvään, koska he luulevat, että hyvien tekojen ansioiden tunnustaminen välttämättä johtaa lakiuskovaisuuteen ja Jumalan armon ja Jeesuksen uhrin halventamiseen.
Ei sen tarvitse kuitenkaan olla noin. Ei sitä hyvää, mikä ihmisissä vielä on, tarvitse kieltää, vaikka ihminen ei synnitön olekaan, sillä ei se hyvä, mikä ihmisessä on, kuitenkaan oikeuta ajattelemaan, että Jumalan armo ei olisi välttämättömyys, sillä ihmiset silti tekevät syntiä. Eikö tämä ole itsestäänselvää?
Kuoliko Jeesus turhaan? Elikö Jeesus turhaan? Nousiko Jeesus myös kuolleista turhan takia? Paavalin mukaan ilman Jeesuksen voittoa synnistä, kuolemasta ja saatanasta ei meillä olisi toivoa ylösnousemuksesta vaan:
(1 Corinthians 15:32)
Olisiko minun kannattanut taistella Efesoksessa petoja vastaan, jos asiaa ajatellaan vain tavalliseen ihmistapaan? Ellei kuolleita herätetä eloon, niin "syödään ja juodaan, huomenna kuollaan".
Ja se olisi sitten sillä selvä ja kaiken loppu eikä mitään toivoa ole, sillä:
(1 Corinthians 15:14)
Mutta ellei Kristusta ole herätetty, silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne
...
(1 Corinthians 15:17)
Mutta ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja te olette yhä syntienne vallassa.
(1 Corinthians 15:18)
Ja silloin nekin, jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen, ovat joutuneet perikatoon.
(1 Corinthians 15:19)
Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme säälittävimpiä kaikista ihmisistä.
On siis varsin selvää, että Paavalin mukaan se, mitä Jeesus on tehnyt, ei todellakaan ole turhaa. Jos se olisi turhaa, niin silloin usko olisi turhaa ja marttyyritkin olisivat uhranneet elämänsä turhan takia.
Ei... Jeesus ei todellakaan tehnyt mitään turhaa. :P - anti-kristitty
Tapani1 kirjoitti:
Raamattu on kovin ristiriitainen. Sitä on tutkittava ymmärtäen. Se ei sisällä kaikkea, mitä Kristus teki:
Joh. 21
25 Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa. [Joh. 20:30]
Tässä on raamattukritiikkiä:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/index.html
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
Tuosta kaikesta huolimatta Raamatusta voi löytää sen, mikä on aitoa ilmoitusta.Miten yleensäkään kirjakokoelma voi olla erehtymätön? Ei Raamatun kirjoittajat ja kokoajatkaan olleet erehtymättömiä. En minä mikään bibliolatrian harrastaja ole.
Raamattu ristiriitainen? Joo. Sehän on itsestäänselvää. Toisaalta ei ole rehellistä ruveta liioittelemaan Raamatun ristiriitaisuutta.
Tuolla vapaa-ajattelijoiden sivuilla on kyllä joitakin asiallisia kommentteja, mutta siellä on myös sitä samaa vanhaa huuhaata, joka nähdäkseni perustuu älyllisesti epärehelliseen ja tarkoitushakuiseen literalistiseen pilkunviilaukseen, jonka tarkoitus on enemmänkin keksiä uusia virheitä lukemalla teksti päin helvettiä kuin oikeasti etsiä sitä, mitä tekstin kirjoittaja alunperin pyrki tekstin kautta sanomaan.
Siellä esimerkiksi sanotaan, että Jeesuksen opetus toisen posken kääntämisestä on muka yleinen ohje siitä, mitä Jeesuksen mielestä pitää tehdä silloin, kun joutuu pahoinpitelyn kohteeksi. Ensin mollataan kristittyjä siitä, että he unohtavat ottaa asiayhteyden huomioon silloin kuin se ei heille ole mieleistä, ja sitten itse tehdään täysin sama. Onko tuollaisia juttuja lukiessa tarkoitus nauraa, itkeä vai laskea katseensa maahan masentuneena ihmisten sokeuden ja typeryyden aiheuttaman epätoivon vallassa?
Kyllä, minäkin uskon siihen, että kaikesta tuosta huolimatta Raamatusta voi löytää sen aidon ilmoituksen, jos sitä tutkii ymmärtäen, ja että Raamattu on sellainen kuin se on Jumalan johdatuksen ansiosta.
En näe kuitenkaan perusteltuna nostaa muita tekstejä Raamatun rinnalle. Raamatun kautta kun kuitenkin arvioin kaikki muut tekstit ja niiden hengen. anti-kristitty kirjoitti:
Miten yleensäkään kirjakokoelma voi olla erehtymätön? Ei Raamatun kirjoittajat ja kokoajatkaan olleet erehtymättömiä. En minä mikään bibliolatrian harrastaja ole.
Raamattu ristiriitainen? Joo. Sehän on itsestäänselvää. Toisaalta ei ole rehellistä ruveta liioittelemaan Raamatun ristiriitaisuutta.
Tuolla vapaa-ajattelijoiden sivuilla on kyllä joitakin asiallisia kommentteja, mutta siellä on myös sitä samaa vanhaa huuhaata, joka nähdäkseni perustuu älyllisesti epärehelliseen ja tarkoitushakuiseen literalistiseen pilkunviilaukseen, jonka tarkoitus on enemmänkin keksiä uusia virheitä lukemalla teksti päin helvettiä kuin oikeasti etsiä sitä, mitä tekstin kirjoittaja alunperin pyrki tekstin kautta sanomaan.
Siellä esimerkiksi sanotaan, että Jeesuksen opetus toisen posken kääntämisestä on muka yleinen ohje siitä, mitä Jeesuksen mielestä pitää tehdä silloin, kun joutuu pahoinpitelyn kohteeksi. Ensin mollataan kristittyjä siitä, että he unohtavat ottaa asiayhteyden huomioon silloin kuin se ei heille ole mieleistä, ja sitten itse tehdään täysin sama. Onko tuollaisia juttuja lukiessa tarkoitus nauraa, itkeä vai laskea katseensa maahan masentuneena ihmisten sokeuden ja typeryyden aiheuttaman epätoivon vallassa?
Kyllä, minäkin uskon siihen, että kaikesta tuosta huolimatta Raamatusta voi löytää sen aidon ilmoituksen, jos sitä tutkii ymmärtäen, ja että Raamattu on sellainen kuin se on Jumalan johdatuksen ansiosta.
En näe kuitenkaan perusteltuna nostaa muita tekstejä Raamatun rinnalle. Raamatun kautta kun kuitenkin arvioin kaikki muut tekstit ja niiden hengen.Olen samaa mieltä, että Raamatun voi ottaa tosissaan. Sama koskee Mormonin kirjaa. Raamattu on tutumpi. Siksi minäkin aluksi mittasin Mormonin kirjaa Raamatun kautta, mutta sittemmin olen antanut molemmille saman arvoaseman Jumalan sanana. Mormonin kirja on virheettömämpi.
- Dr.Pate
Antikristus on aina se henkilö joka ei jaa samoja uskomuksia kanssasi, joten kristinuskon kaikki uskonnonsuunnat pitävät toisiaan antikristuksena.
Sillälailla miten kaikki uskontojen välit ovat kiristyneet keskenään viimevuosina niin uskonsota on kynnyksellä, ja se on teidän vika!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3758275Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1622616- 76948
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60863- 12850
- 25836
- 55833
- 64812
- 46786
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss69725