Löytyykö nokkahuilisteja

Soittaja

1. Löytyykö nokkahuilisteja? :)
2. Osaatko suositella mitään mielestäsi parasta nokkahuilumusiikkia (vanhaa tai uutta)?
3. Mitkä soittimet kuulostavat nokkahuilun kanssa mielestäsi parhaalta?
4. mitä voi sanoa puolustukseksi ns. kavereille, jotka haukkuvat tätä harrastustani, nauravat sille, väheksyvät ja sanovat, että no kaikkihan sitä osaa soittaa, eikä ole vaikeaa, eivätkä tajua, että nokkahuilukin on täysin samanarvoinen soitin kuin mikä tahansa muukin ja virtuoosinen nokkahuilun hallinta vaatii samanlaista taitoa kuin virtuoosinen minkä tahansa soittimen hallinta? Minulle tulee todella paha mieli, kun tätä vain haukutaan ja mollataan. Nytkin surettaa, kun saan jatkuvasti puolustella nokkahuilua.

Onko teistä niin, että alkeet oppii kuka tahansa, mutta jos haluaa tosissaan osata soittaa (esim. niin kuin Paganini soitti viulua tai Michala Petri tai muut aikamme nokkahuiluvirtuoosit soittavat nokkahuilua), niin sekin vaatii kovaa harjoittelua.

Tässä tulee todella paha mieli, kun vain haukutaan, mutta onneksi me nokkahuilun ystävät ymmärämme toisiamme (toivottavasti) ja tiedämme, että nokkahuilu on muutakin kuin se ala-asteen musiikkituntien "piipityssoitin", "jota jokainen osaa soittaa".

Vienkö näille muka-kavereille, joiden "taidot" perustuvat ala-asteen musiikintunteihin, nokkahuiluni (ei ollut mikään halpa lelusoitin), nuotit esim. Vivaldin konserttoon ja annan aikaa vähän harjoitella. Sitten kun se kuulemma on niin helppoa, niin katsotaanpas, kun se _yrittää_ "soittaa", ja sitten verrataan sitä virtuoosin soittoon esim. levyltä, niin katsotaanpas, että onko tosiaan niin helppoa kuin nämä paskapää ennakkoluuloiset kuvittelevat.

Anteeksi nyt vain, mutta ärsyttää aivan sa***nasti, kun on tuollaisia idiootteja ennakkoluuloisia muka-viisaita ja kaikkitietäviä paskiaisia, jotka kuvittelevat, että on oikeus väheksyä muiden harrastusta.

Kiitos, että sain purkaa tuntoni tänne.

29

9918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhaantunut

      Nokkahuilutietouteni perustuu ala-asteelle, mutta haluan sanoa sinulle, että olet aivan oikeassa! Mitä vikaa on nokkahuilussa? Se on soitin siinä, missä muutkin. Se on vain ikävä kyllä saanut huonon maineen ala-asteen piiparointi-tunneista. Sana "nokkahuilu" yhdistetään automaattisesti korvia raastavaan "ostakaa makkaraa!"-jollotukseen! Ja kaverisi ovat täysiä kusipäitä... Taitaa olla näkemys hieman rajoittunut...

      Tahtoisin vielä sanoa, että sama ilmiö on huomattavissa nuorten keskuudessa klassisesta musiikista puhuttaessa. Asiasta tietämättömät pitävät klassisen musiikin kuuntelijoita äidin helmassa pesivinä piilosnobeina! Raivostuttavaa! Henkilöt, jotka eivät koskaaan ole oikeaa musiikkia kuulleetkaan, leimaavat klassisen musiikin jo heti ennakkoon huonoksi "mummomusaksi". Toivoisin näiden henkilöiden joku päivä avaavan silmänsä (tai pikemminkin korvansa) ja päästävän irti typeristä ennakkoluuloistaan!

      • G'Kar

        "Raivostuttavaa! Henkilöt, jotka eivät koskaaan ole oikeaa musiikkia kuulleetkaan..."

        Onko sinusta vain klassinen musiikki oikeaa musiikkia? Soitan klassista musiikkia puhallinorkesterissa ja pidän siitäkin, mutta silti rakastan kevyttä musaa, rock'n'rollia, bluesia ja jopa punkkia. Tuntuu siltä, että enakkoluuloja on molemmin puolin. Avaa sinäkin silmäsi. Hyvää musiikkia on kaikissa musiikkityyleissä, niin kuin huonoakin.

        Nokkahuilua olen sen verran kokeillut, että tiedän, ettei se ole edes helpoimpia soittimia. Soitan itse pasuunaa.


      • turhaantunut
        G'Kar kirjoitti:

        "Raivostuttavaa! Henkilöt, jotka eivät koskaaan ole oikeaa musiikkia kuulleetkaan..."

        Onko sinusta vain klassinen musiikki oikeaa musiikkia? Soitan klassista musiikkia puhallinorkesterissa ja pidän siitäkin, mutta silti rakastan kevyttä musaa, rock'n'rollia, bluesia ja jopa punkkia. Tuntuu siltä, että enakkoluuloja on molemmin puolin. Avaa sinäkin silmäsi. Hyvää musiikkia on kaikissa musiikkityyleissä, niin kuin huonoakin.

        Nokkahuilua olen sen verran kokeillut, että tiedän, ettei se ole edes helpoimpia soittimia. Soitan itse pasuunaa.

        Olen pahoillani, että olen ilmaissut itseäni huonosti. En missään nimessä tarkoita, että mikään musikkilaji olisi sen oikeampaa kuin muutkaan.Pidän minäkin kevyemmästä musiikista ja kuuntelen sitäkin ihan mielelläni. Olisi kaikille parasta unohtaa kaikenlaiset ennakkoluulot ja nauttia vain yksinkertaisesti kuulemastaan musiikista, sekä avata korvat uusille sävelille.


      • blockflöjtisti
        G'Kar kirjoitti:

        "Raivostuttavaa! Henkilöt, jotka eivät koskaaan ole oikeaa musiikkia kuulleetkaan..."

        Onko sinusta vain klassinen musiikki oikeaa musiikkia? Soitan klassista musiikkia puhallinorkesterissa ja pidän siitäkin, mutta silti rakastan kevyttä musaa, rock'n'rollia, bluesia ja jopa punkkia. Tuntuu siltä, että enakkoluuloja on molemmin puolin. Avaa sinäkin silmäsi. Hyvää musiikkia on kaikissa musiikkityyleissä, niin kuin huonoakin.

        Nokkahuilua olen sen verran kokeillut, että tiedän, ettei se ole edes helpoimpia soittimia. Soitan itse pasuunaa.

        "Nokkahuilua olen sen verran kokeillut, että tiedän, ettei se ole edes helpoimpia soittimia."

        Varsinkin puhtaan soinnin saaminen on yllättävän vaikeaa (ylä-äänten puhtauteen menemättäkään)! (8 vuotta soittanut ja vieläkin välillä sopraano lipsahtelee...)


      • Anonyymi
        G'Kar kirjoitti:

        "Raivostuttavaa! Henkilöt, jotka eivät koskaaan ole oikeaa musiikkia kuulleetkaan..."

        Onko sinusta vain klassinen musiikki oikeaa musiikkia? Soitan klassista musiikkia puhallinorkesterissa ja pidän siitäkin, mutta silti rakastan kevyttä musaa, rock'n'rollia, bluesia ja jopa punkkia. Tuntuu siltä, että enakkoluuloja on molemmin puolin. Avaa sinäkin silmäsi. Hyvää musiikkia on kaikissa musiikkityyleissä, niin kuin huonoakin.

        Nokkahuilua olen sen verran kokeillut, että tiedän, ettei se ole edes helpoimpia soittimia. Soitan itse pasuunaa.

        Opettele nokkahuilulla daruden sandstorm olen 10 vuotias Johannes haavisto karsikosta Joensuusta.

        JA OPIN KAPPALEEN VIIKOSSA!!!


    • Minttu

      Hei, kaikki nokkahuilun ystävät.

      Tässä ensin kaikille tietämättömille hieman nokkahuilutietoa: Nokkahuilu kuuluu tulppakanavahuiluihin. Se ei ole kuulunut orkesterin soittimiin 1700-luvun alkun jälkeen, sillä poikkihuilu korvasi sen kokonaan (aivan kuin sello syrjäytti viola da gamban ja piano cembalon). Sitä ennen nokkahuilistit istuivat poikkihuilujen vieressä.
      Nokkahuiluja on montaa kokoa: yleisin taitaa olla sopraanonokkahuilu. Lisäksi on mm. sopranino-, altto-, tenori-, basso- ja kontrabassonokkahuiluja ja vaikka kuinka monta muutakin kokoa. Nokkahuiluja on saatavilla saksalaisella ja englantilaisella eli barokkiotteella, joista barokki on se "oikeaoppinen".
      Halvan nokkahuilun saa yleensä melko halvalla, mutta on voi joutua pulittamaan tuhansiakin.

      Nokkahuiluja soitetaan yleisesti kouluissa ja tarhoissa. Se voi olla myös "tie" johonkin toiseen soittimeen, johon pienen lapsen puhallustekniikka ja koko ei vielä riitä. Nokkahuilusta saa kuka tahansa äänen ulos (vertaa esim. soittimet, joista ei aloittelija saa lainkaan ääntä ulos)ja sopraanossa sormet yltävät rei'ille (vertaa esim. fagotti tai jousisoitin kontrabasso). Helppoja ja yksinkertaisia lauluja (lastenlaulut, toivelaulukirjalaulut ...) voi oppia soittamaan suhteellisen helposti. Koululaisen on myös helppo hankkia oma nokkahuilu koulutunteja varten, koska aloittelijan huilun saa halvalla ja sitä on helppo kuljettaa mukana.

      MUTTA: Nokkahuilun yleisyydestä huolimatta vain harva tietää sen kunniakkaasta menneisyydestä ja monipuolisesta soittomahdollisuudesta. Usein se mielletään vain harjoitus- ja lelusoittimeksi, "jota jokainen osaa soittaa". Harva tietää, että sellaiset suuret säveltäjämestarit kuten Vivaldi ja Telemann monien muiden joukossa ovat säveltäneet paljon nokkahuilumusiikkia.
      Harva tietää, että nokkahuilukin on ihan oikea soitin, ei vain lasten harjoitussoitin. Jos haluaa tulla mestariksi nokkahuilussa, se vaatii aivan samanlaista harjoittelua kuin minkä tahansa soittimen taitaminen. Nokkahuilu ei ole yhtään helpompi tai vaikeampi soitin verrattuna muihin soittimiin. Oli sitten nokkahuilu, viulu, sello, oboe, piano ... Kaikki soittimet vaativat yhtä lailla harjoitusta, jos haluaa virtuoosiksi.

      Ennakkoluuloja nokkahuiluun riittää varmasti niin kauan kuin kouluissa opetetaan ala-asteella nokahuilun soittoa. Monelle jää tästä traumat ja virheellinen ajatus, että nokkahuilu on vain lelu, jota jokainen osaa soittaa.

      Mutta kuinka moni ala-asteen nokkisryhmä osaisi soittaa esim. seuraavan kappaleen: http://www.loekistardust.nl (sieltä reunasta kohta "Clips" ja sitten ylin näyte)
      Tai https://www.guildmusic.com/sound/sn7169.htm
      Uskaltanen veikata, että koulun musiikkitunteihin perustuva soittotaito on "hieman" eri luokkaa.

      Sen lisäksi, että nokkahuilua saatetaan soittaa harjoitusmielessä, ei tarkoita sitä, että se olisi nokkahuilun ainoa mahdollisuus.

      Suurin mollaajaryhmä taitaa olla juuri nämä sellaiset, joiden taito perustuu ala-asteen pariin nokkahuilutuntiin. Tunnen yhden, joka inttää jatkuvasti, että nokkahuilu on helpoin soitin ja esim. viulu on paljon vaikeampi (hänen nokkahuilutaitonsa perustuu ala-asteen nokkahuiluopetukseen ja viulunsoitto siihen , että hän on kuullut, että viulu on vaikéa soitin). En tiedä, onko viulu millainen soitin, mutta mielestäni tuollainen soittotaidoton ei voi tulla sanomaan, kumpi on helpompi. Eikä soittimia voi verrata keskenään. Jos oboensoittaja harjoittelee vaikeaa kohtaa, niin tuskin häntä auttaa yhtään enempää se, että sellonsoittajalla on ehkä hieman vaikeampi kohta jonkun mielestä.

      Monelle tulee koulun musiikkituntien takia tunne, että nokkahuilu on hirveän helppo soitin. Niin hän se aluksi voikin olla, mutta kyllä se vain on tosi asia, että virtuoosimainen nokkahuilunsoitto vaatii osaamista, harjoittelua ja kovaa työtä siinä missä mikä tahansa muukin soitin.

      Kyllä uskoisin, että paatuneimmankin ennakkoluuloisen ennakkoluulot häviävät viimeistään siinä vaiheessa, kun hän saa kuunnella "oikeaa" nokkahuilumusiikkia oikean virtuoosin soittamana. Että ei se nokkahuilu olekaan mikään pilli, johon jokainen osaa puhaltaa ja soittaessa sormia pidetään vain paikalla (tämä on yksi hauskimmista ennakkoluuloista, joita olen kuullut). Kuinka moni ennakkoluuloinen osaa esim. ylipuhalluksen (niin, että se myös kuulostaa hyvältä), tremolon tuottavan "tärykielen" tai sävelkorkeutta hämärryttävän huilun reikien ja aukkojen "varjostuksen" ja lukuisia muita. Se siis ei vain ole pilli, johon puhalletaanja sormia pidetään vain paikoillaan.

      Haukkujien ja molllaajien haukut ja mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa, koska he eivät selvästikään tiedä, mistä puhuvat. Ennakkoluuloja on varmasti aina, mutta parannuskeinona taitaa olla vain nokkahuilumusiikkiin ja virtuoosien soiton saloihin perehtyminen kunnolla!

    • Wamu

      Olen soittanut nokkahuilua lähemmäs kymmenen vuotta. Vasta viime vuosina olen päässyt yli siitä mollaamisesta joka kohdistuu ihanaan soittimeemme.
      Esim.: "No milloin sä siirryt oikeaan huiluun?"

      Sitä pitäisi enemmän korostaa kouluopetuksessakin, että nokkahuilu on vanhan musiikin soitin!
      Tietysti sille on sävelletty myöhemminkin, mutta minusta nokkahuilun luonne tulee parhaiten esille vanhemmassa musiikissa.

      Nyt kun vanhan musiikin suosion muutenkin on lähtemässä nousuun, uskon nokkahuilunkin arvostuksen kasvavan.

      Mutta riittäähän sekin, että itse tiedämme, miten loistava soitin nokkahuilu on! :)

    • Nokkahuilu

      Mielestäni nokkahuilua ei voi sanoa mitenkään helpommaksi kuin mikään muukaan soitin. Siitä on vain sellainen käsitys joillakin näiden koulun piiparointituntien takia.
      On se ikävää, että juuri nokkahuilulla on tällainen maine. Jos sanoisi, että "minä soitan huilua", niin heti oltaisiin ihastelemassa, että "no vau, onko vaikeaa? kauanko olet soittanut? oletko suorittanut tutkintoja?" jne. Mutta kun sanoo "Minä soitan nokkahuilua", niin heti vain hihitelllään ja sanotaan tyyliin "heh, no niinhän me kaikki ollaan jouduttu. Otan osaa."

      Jos joku ei ymmärrä, että nokkahuilu on oikea soitin siinä missä muutkin, niin se on sitten hänen ongelmansa. Ei kannata välittää ilkeilijöistä.

    • Mirja

      Ala-asteiden musiikintunnit ovat todellakin onnistuneet pilaamaan tämän hienon soittimen maineen, mutta jospa se vielä siitä lähtisi nousemaan. Tuntee jotenkin valmiiksi itsensä ihan typeräksi kun sanoo soittavansa nokkahuilua, koska vastapuolen reaktio on odotettavissa... Eli just tuo että kaikkihan osaa soittaa nokkahuilua.

      Minä olen soittanut tosissaan ehkä vuoden, hankin altto- ja tenorinokkahuilun ja olen soitellut niitä. Tenori on tällä hetkellä ehdoton suosikkini, sen ääni on jotenkin niin erilainen kuin muiden nokkisten. Ja muuten kun tuosta puhaltamisesta oli puhetta, sopraanosta tosiaan kuka tahansa saa lähtemään äänen, mutta eka kerta alton ja erityisesti tenorin kanssa ei ollutkaan ihan niin helppoa, tenorin alinten äänten soimaan saaminen ei onnistunutkaan ekalla puhalluksella. Sen jälkeen kun sen oppi, niin sittenhän siinä ei ole enää mitään vaikeuksia.

      Olen soittanut aika monenlaista musiikkia, nyt olen alkanut etsiä ihan oikeaa nokkahuilulle tarkoitettua musiikkia, vanhojen musiikinkirjojen tilalle.

      Millaisia nokkahuiluja te omistatte?
      Mulla on Sopraano (Yamaha) Altto (Zen-On) ja Tenori (Aulos) kaikki muovisia.. Miten paljon nokkahuilujen äänet eroavat, siis eri merkkien välillä.. Ja myös puinen/muovinen? Vitsit kun joskus sais hankittua oikein kunnollisen puisen tenorin, huoh ;)

      • blockflöjtisti

        "Millaisia nokkahuiluja te omistatte?
        Mulla on Sopraano (Yamaha) Altto (Zen-On) ja Tenori (Aulos) kaikki muovisia.. Miten paljon nokkahuilujen äänet eroavat, siis eri merkkien välillä.. Ja myös puinen/muovinen? "

        Itselläni on Yamahan sopraano ja altto, sekä siskollani Yamahan sopraano, altto ja tenori. Lisäksi omistamme yhdessä Moechin puisen alton, jota itse kokona (altto) diggaan eniten nokkiksista:)

        Sen verran voin vain kokemuksesta sanoa, että puu- ja muovihuilun sointiero on aika merkittävä. Itseasiassa aika hiljattain hankimme sen puisen alton ja kyllä se on herkkua sillä soittaminen!;)

        Treenaamisen iloa!


      • piper
        blockflöjtisti kirjoitti:

        "Millaisia nokkahuiluja te omistatte?
        Mulla on Sopraano (Yamaha) Altto (Zen-On) ja Tenori (Aulos) kaikki muovisia.. Miten paljon nokkahuilujen äänet eroavat, siis eri merkkien välillä.. Ja myös puinen/muovinen? "

        Itselläni on Yamahan sopraano ja altto, sekä siskollani Yamahan sopraano, altto ja tenori. Lisäksi omistamme yhdessä Moechin puisen alton, jota itse kokona (altto) diggaan eniten nokkiksista:)

        Sen verran voin vain kokemuksesta sanoa, että puu- ja muovihuilun sointiero on aika merkittävä. Itseasiassa aika hiljattain hankimme sen puisen alton ja kyllä se on herkkua sillä soittaminen!;)

        Treenaamisen iloa!

        Voi,miten kiva keskustelu.Aloitin nokkahuilunsoiton pari viikkkoa sitten.En tunne edes vielä kaikkia nuotteja.Marssin kauppaan ja ostin saksal.puuhuilun,sopraanon.Harjoittelen ensin sillä ja ostan sitten tenorin tai alton.Niiden ääni ei ehkä ole niin kimeä.
        Aivan ihana harrastus.Ostin myös opaskirjan,jossa on lähinnä näitä lasten lauluja mutta jostakin on aloitettava.Olen todella innostunut uudesta harrastuksestani.


      • Hanna

        Mulla itselläni on Hohnerin bassonokkahuilu, puinen, vaahterapuuta. Hintaa maksoin siitä uutena 515 euroa...huilussani on upea matala surumielinen ääni :) ainakin puisessa on kauniimpi ääni mielestäni kun muovisessa...mutta ehkä se voi olal tunneperäinen juttukin !


      • ollipulla
        Hanna kirjoitti:

        Mulla itselläni on Hohnerin bassonokkahuilu, puinen, vaahterapuuta. Hintaa maksoin siitä uutena 515 euroa...huilussani on upea matala surumielinen ääni :) ainakin puisessa on kauniimpi ääni mielestäni kun muovisessa...mutta ehkä se voi olal tunneperäinen juttukin !

        Hanna,
        Milloin ostit Hohner-bassonokkahuilusi ja mistä? Olen etsiskellyt puista bassonokkahuilua, mutta valikoimat ovat varsin vaatimattomat ja toimitusajat pitkät.
        Jos tiedät jonkun, joka on myymässä puista bassonokkahuilua, niin pyydä ottamaan yhteyttä osoitteeseeni
        Olli Kapiainen
        Kukkosentie 2
        80230 JOENSUU
        (013) 311759
        050 – 3689204
        [email protected]
        Sitten "naljailuasiaa": loppuisikohan kavereiden huulenheitto "piipiutyssoittimesta" ja nokkahuilun vähättely, jos pyytäisit pahasuisimman/-t seuraamaan jonkun toisen huilistin ja sinun (yhdessä olisitte varmempia) harjoittelua? Saisi(vat)konkreettisesti tuta, mitä on soittaa nokkahhuilua
        ollipulla


      • Anonyymi

        Niin.


    • minttu

      1. Toki, toki. :)

      2. Kaikenlainen nokkahuilumusiikki.

      3. Erikokoiset nokkahuilut. Pidän myös paljon nokkahuilun ja esim. jousten yhteissoitosta. Myös nokkahuiluja jokin muu vanha soitin, kuten cembalo. Myös nokkahuilu ja kirkkourut. Kaikki, mitä olen kuullut, on kuullostanut hyvältä.

      4. Tähän tulikin jo vastauksia muissa viesteissä.

    • vaari

      Bach Vivaldi Telemann ovat säveltäneet arvostettua musiikkia nokkahuilulle.

    • Kirma

      Hei,

      olen innolla seurannut tätä nokkahuilukeskustelua, sillä itse rakastan kyseistä soitinta yli kaiken. Koulutuntien lisäksi aloin ala-asteella ottaa yksityistunteja joskus 13-vuotiaana. Tällöin hankin puisen saksalaisen sopranon. Otin yksityistunteja muutaman vuoden, sitten harrastus jäi.

      Nyt aikuisena haluaisin palata rakkaan harrastuksen pariin. Osaisiko kukaan neuvoa mistä saisi hyvää aikuisopetusta? Varmaan aika lailla alkeista / kertauksesta pitäisi lähteä liikkeelle, kun taukoa soittamisesta on kertynyt kuitenkin tuommoinen 20 vuotta...

      Nokkahuilu on upea soitin! On todella väärin, että se on joutunut niin kovan morkkauksen suhteen sen suhteen että sen kanssa ala-asteella "piiperretään". Ja ehdottomasti on puisen ja muovisen soinnilla kovasti eroa.

      Mutta siis, jos osaisitte neuvoa hyvää opettajaa / koulua Helsingin alueelta, niin olisin tiedosta ikikiitollinen!!

    • Janne Puharinen

      1.Jep.Olen aloittanut harrastuksen ja ikäänkuin sattumalta.Olen soittanut kitaraa,jo 20 vuotta aktiivisesti/vähemmän aktiivisesti.Satuin tuossa päivänä eräänä,maleksimaan Espoon leppävaarassa.Siinä asematunnelissa soitti alttonokkahuilua,sellainen honkkeli,kiharatukkainen jannu.Ja soitti hyvin.Jäin tuijottamaan ja ihmettelemään.Kuullostaako nokkahuilu noin hyvältä? Nyt olen aloittanut treenamisen.Haluan olla yhtä hyvä kuin se jannu.
      2.En osaa..,valitettavasti.
      3.Olen kuullut nokkahuilun ja cembalon yhdistelmää ja se on jautaa.
      4.Älä sano mitään.Ei nokkahuilun tarvitse olla peniksenjatke.Tämä on pirun hauskaa! Suorastaan vapauttavaa ja terapeuttista (ainakin minun tapauksessani).

      • Nokkahuilisti

        Itselläni on Yamahan sopraano,olen vasta aloittelija,joten en tunne vielä kaikkia nuotteja.Mielestäni nokkahuilu on kyllä ihan oikea soitin missä muutkin.


    • loukkaantunut

      Tiedän tunteen soitin tässä vähän aikaa sitten bassonokkista musiikkiopistolla, ja kun sitä piti kantaa mukana koulussa ni kaverit sano vaan että "kaikkihan tuota osaa soittaa" ja "ihan saakelin ruma huilu". Haluisin ostaa sellaisen oman mutta ne maksaa ihan sairaasti.

    • 14-vuotias

      Haluaisin ostaa puisen basso nokkahuilun (muutkin käy)
      Soitin aikaisemmin mutta jouduin luopumaan laina huilusta. Haluaisin nyt ostaa nokkahuiluja. Pidän koulussa esitelmän nokkahuiluista mutta netistä ei löydy oikeastaan mitään tietoa niistä. Voisiko joku joka tietää paljon huiluista kertoa niistä. Rakastan nokkahuilun ääntä ja haluaisin jatkaa soittamista ja jakaa sen myös muille. Haluaisin kumota kaikki ennakkoluulot mitä sana "nokkahuilu" herättää. Jos joku on myymässä nokkahuiluja kirjoita tähän.

    • minä vain

      www.nokkahuilu.fi löytyy seuramme sivut, tervetuloa tutustumaan ja liittymäänkin :)

      Puiset huilut isommassa kokoluokassa kuin altto (eli tenori, basso->) maksavat todella "ihan sairaasti". Jos on varma että sitä tulee käytettyä niin mikäs siinä. Hyvä sijoitus sitten. Hintaluokka lienee puisissa bassoissa (sellaisesta puulaadusta millä jotain jo tekee) yli 1000e hyvinkin useaan tuhanteen saakka.

      Itse ostaisin muovisen basson (Kungilla on kuulemma hyviä? Kenties myös yamaha..) mutta viihdyn hyvin puisen sopraanon ja alttoni kanssa. Ne ovat mollehauerin denner sarjaa.. n. 300€ / huilu (puksipuu altto ja oliivipuu sopraano). En pitänyt kalliina kun laskee monta euroa tulee niille per vuosi.

      • minä vain

        Älkääkä todellakaan kuunnelko noita "kavereiden" höpinöitä. Eivät varmasti osaa soittaa nokkahuilua sen paremmin kuin omaakaan soitintaan kunnolla. perustaso 3 (tai 3/3) vaativampi soitto vaatii soittimelta kuin soittimelta ihan todellista harjoittelua ja kiinnostusta. Omasta mielestäni esimerkiksi nokkahuilun ääni voittaa miellyttävyydessään ihan joka kerta modernin poikkihuilun. Tämä tietysti edellyttää että sitä osaa puhaltaa ja soittaa miellyttävästi.. pikkulapset ja taitamattomat erikseen.


      • minä vielä
        minä vain kirjoitti:

        Älkääkä todellakaan kuunnelko noita "kavereiden" höpinöitä. Eivät varmasti osaa soittaa nokkahuilua sen paremmin kuin omaakaan soitintaan kunnolla. perustaso 3 (tai 3/3) vaativampi soitto vaatii soittimelta kuin soittimelta ihan todellista harjoittelua ja kiinnostusta. Omasta mielestäni esimerkiksi nokkahuilun ääni voittaa miellyttävyydessään ihan joka kerta modernin poikkihuilun. Tämä tietysti edellyttää että sitä osaa puhaltaa ja soittaa miellyttävästi.. pikkulapset ja taitamattomat erikseen.

        Vielä voin vähän avautua. Onko se muka soittamisen osaamista jos saat soittimesta äänen? Jos se ei ole edes puhdas ja et pysty soittamaan astekulkua (kuten "ostakaa makkaraa") ilman että otteen ja puhalluksen muutos kuuluvat niin ei minun mielestäni voi sanoa osaavansa soittaa. Mitään soitinta.

        Saahan kuka vain vaikka viulustakin äänen. Yhtä typerää kuin että "osaahan kuka vain soittaa kitaraa" lausahdus jos osaat pari perus sointua ilman barreta. Sekin on alunperin taidemusiikin soitin, jonka näppäily (siis melodian ja vaikka vielä bassonkin ja väliäänten soittaminen samaan aikaan) ei ole mitään lasten leikkiä. Yhtä vaikeaa kuin nokkahuilulla.

        http://www.youtube.com/watch?v=JXd-fIRAxTU -nokkis (jos on tooosi kärsimätön niin hyppää kohtaan 1:30, mutta mielummin ei hyppää .. kokonaisvaikutelma kärsii :))

        http://www.youtube.com/watch?v=8DHevmY4dV4 -kitara


      • Tenorinokkis

        Kaivoin tämän viestiketjun jälkeen kaapistani Adlerin tenorinokkahuilun esiin. Olen ostanut sen jo lähes parikymmentä vuotta sitten, mutta sitä ei ole koskaan soitettu. Nyt päätin alkaa harjoittelemaan. Mutta tietoa löytyy tosi vähän suomen kielellä näiden puisten nokkahuilujen hoidosta. eli jos tätä ketjua vielä sinä kirjoittaja tai joku muista kirjoittajista lukee, niin toivoisin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
        1. Puisen nokkahuilun hoito? Olin ymmärtävinäni eräästä englanninkielisestä teksistä, että nokkahuilua tulisi jollain tavoin öljytä. Jos tarvitsee niin mietn ja millaisella öljyllä? Itselläni on nokkahuilun säilytyslaatikossa jonkinlainen pötkä jotain vahaa ja sitä laiteetaan ainakin noihin liitoskohtiin.
        2. Kirjastossa näkyy olevan nokkahuilun soitonoppaita ja nuotteja melkoisen paljon, mutta ne kaikki on suunnattu lähinnä lapsille. Toki harjoittelen niistäkin, mutta olisi mukava löytää helppoja sovituksia klassisen musiikin puolelta. Onko tietoa. Niin ja kyllä ihan kansanlaulutkin kiinnostaisivat.
        3. Tuossa tenorinokkahuilussani on muutoin avoimet reiät, mutta alimmassa (keski-C) aukossa on läppämekanismi. Tuo ääni on tosi vaikea saada puhtaasti soimaan. Onko puhallustekniikassa jotain eroa korkeampiin ääniin verrattuna? Kuinka pitäisi alin ääni puhaltaa?
        4. Miten ihmeessä nokkahuilulla voidaan soittaa niin kauniisti trillejä kuin olen kuullut? Pitääkö olla ainoastaan nokkelat sormet?
        5. Jollen aivan väärin muista, niin tuo nokkahuiluni on päärynäpuuta. Voiko olla? Se on mielestäni todella kaunis ja vaaleaa puulajia.
        Kiitos jollekulle vastauksista.


      • tenorinokkis
        Tenorinokkis kirjoitti:

        Kaivoin tämän viestiketjun jälkeen kaapistani Adlerin tenorinokkahuilun esiin. Olen ostanut sen jo lähes parikymmentä vuotta sitten, mutta sitä ei ole koskaan soitettu. Nyt päätin alkaa harjoittelemaan. Mutta tietoa löytyy tosi vähän suomen kielellä näiden puisten nokkahuilujen hoidosta. eli jos tätä ketjua vielä sinä kirjoittaja tai joku muista kirjoittajista lukee, niin toivoisin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
        1. Puisen nokkahuilun hoito? Olin ymmärtävinäni eräästä englanninkielisestä teksistä, että nokkahuilua tulisi jollain tavoin öljytä. Jos tarvitsee niin mietn ja millaisella öljyllä? Itselläni on nokkahuilun säilytyslaatikossa jonkinlainen pötkä jotain vahaa ja sitä laiteetaan ainakin noihin liitoskohtiin.
        2. Kirjastossa näkyy olevan nokkahuilun soitonoppaita ja nuotteja melkoisen paljon, mutta ne kaikki on suunnattu lähinnä lapsille. Toki harjoittelen niistäkin, mutta olisi mukava löytää helppoja sovituksia klassisen musiikin puolelta. Onko tietoa. Niin ja kyllä ihan kansanlaulutkin kiinnostaisivat.
        3. Tuossa tenorinokkahuilussani on muutoin avoimet reiät, mutta alimmassa (keski-C) aukossa on läppämekanismi. Tuo ääni on tosi vaikea saada puhtaasti soimaan. Onko puhallustekniikassa jotain eroa korkeampiin ääniin verrattuna? Kuinka pitäisi alin ääni puhaltaa?
        4. Miten ihmeessä nokkahuilulla voidaan soittaa niin kauniisti trillejä kuin olen kuullut? Pitääkö olla ainoastaan nokkelat sormet?
        5. Jollen aivan väärin muista, niin tuo nokkahuiluni on päärynäpuuta. Voiko olla? Se on mielestäni todella kaunis ja vaaleaa puulajia.
        Kiitos jollekulle vastauksista.

        Vielä vähän kyselyä nimimerkiltä "tenorinokkis". Tuosta puulajista en ole ihan satavarma. Miten erotan toisistaan vaahterapuisen ja päärynäpuisen nokkahuilun? Jotenkin vain muistelen, että huiluni olisi päärynää, mutta saatan olla aivan väärässä. Eli onko jotain eroa esim. puunsyyn kuviointi tms. molemmathan ovat melko vaaleita puulajeja. Hinnasta ehkä voisi jotain päätellä, mutta koskapa huiluni on niin vanha, niin en muista lainkaan mitä se maksoi. Voisikohna olla, että joskus aivan 90-luvun alussa tuo olisi ollut markoissa vähän toistasataa. nyt näyttää kyllä siltä, että tuohon hintaan ei kyllä saisi minkäälaista puista tenorinokkahuilua edes Thomannilta. eihän tuo le euroissa juuri mitään.
        Hyviä huiluhetkiä kaikille ja pitäkää aina vain lippu korkealla nokkahuilistit! Itse aikoinaan soittelin myös koulussa nokkahuilua ja toki sen tasoiset kappaleet oppi jokainen 40 oppilasta. Se kenen sitten voi sanoa edistyneen todelliseksi nokkahuilistiksi on aivan eri asia.


    • Ala-asteen opettajan

      En tiedä pitäisikö tuntea kollektiivista syyllisyyttä, kun lukee tätä palstaa. Suunnittelen nimittäin ala-asteen musiikkitunneilleni nokkahuiluopetusta, olen asian suhteen kunnianhimoinen, eikä koulumme taitotaso muutenkaan rajoitu "Ostakaa makkaraa" - tasolle. Kyllä ala-asteellakin on suoranaisesti musiikkiesityksiä, joissa soitetaan monipuolista ohjelmistoa nokkahuilulla. Teemme asian eteen paljon työtä, emmekä halua väheksyä emmekä aliarvioida monipuolisen soittimen ja "jokamiehen taitojen" - tasolle maineeltaan alistettua nokkahuilua. Ja niin, ei se ala-asteen musiikinopetuksenkaan tarvitse olla kunnianhimotonta puuhastelua pillisoittimella.

    • Anonyymi

      Mikä on maailman paras nokkahuilu biisi

    • Ole hyvä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe