Bujinkan vai Genbukan

Araya

Haluaisin harjoitella ninjutsua. Nuo kaksi lajia tuli vastaan. Nyt mielipiteitä kumpaa aloitan treenaamaan. Ihmettelen vain kun bujinkanissa ei puhuta juurikaan ninjutsusta. Genbukanissa kyllä. Onko Genbukan siis aitoa ninjutsua?

19

1538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bujinkanisti

      Genbukanin pääopettaja on aikoinaan erottautunut Bujinkan-organisaatiosta, joten oletettavasti Genbukanissa opetetaan melkoisen samanlaista huttua kuin Bujinkanissa.

      Ns. "oikeaa ninjutsua" ei ole ainakaan nykyaikana olemassa, ja mahdollisesti ei ole koskaan ollutkaan. On esitetty jopa epäilyjä että edes ns. ninjoja ei ole koskaan ollutkaan, vaan tarinat niistä ovat olleet lähinnä osa japanilaista kansanperinnettä. Suuri osa nykyisin käsittämästämme ninja-kuvasta muodostui 1960-1980 luvuilla ninjaelokuvien seurauksena. Käsittääkseni japanilaisista historiankirjoituksista ei löydy ainakaan selkeitä viittauksia ns. ninjoihin.

      Eli, keskiaikaista japanilaista salamurhaajaa (mikä se sitten onkaan) sinusta ei tule niin Bujinkanin kuin Genbukainkaan opissa. Monipuolista jujutsu-tyyppistä itsepuolustusta ja keppi-/miekkatekniikoita kyllä opit. Ihan mielenkiintoisia, ja monipuolisia sekä -mutkaisia, lajeja mielestäni.

      • Sama_kuin

        Korjailen sikäli etten olekaan varma erosiko Genbukan Bujinkanista, vai sekoitinko kolmanteen "Ninjutsu"-organisaatioon eli Jinenkaniin. Joka tapauksessa Bujinkanin ja Genbukanin pääopettajilla oli käsittääkseni sama "ninjutsu"-opettaja, eli Toshitsugu Takamatsu.


      • araya

        Miksi lajia mainostetaan sitten ninja tekniikoilla jos ninjoja ei ole olemassa. Bujinkan on siis huijausta....?


      • Bujinkanisti
        araya kirjoitti:

        Miksi lajia mainostetaan sitten ninja tekniikoilla jos ninjoja ei ole olemassa. Bujinkan on siis huijausta....?

        Sanoit ekassa viestissäsi näin:

        "Ihmettelen vain kun bujinkanissa ei puhuta juurikaan ninjutsusta."

        Missä siis mahdollinen huijaus ilmenee? Ehkä juuri tuosta syystä termiä "ninjutsu" ei enää niin yleisesti käytetä, vaikka tosin syynä voi olla yksinkertaisesti sekin että nykyisin opetettavat lajit ovat osittain modernisoituja, ja niissä opetetaan paljon muutakin kuin "ninjutsu-tekniikoita".

        Toisekseen, en sanonut etteikö ns. ninjoja olisi ollut olemassa, totesin vain etteivät ne tietääkseni ole historiallinen fakta, tai ainakin on epäselvyyttä mitä ns. ninjat ovat olleet. Joillakin tahoilla on esitetty että olisi ollut ns. ninja-klaaneja jotka olisivat olleet samurai-klaanien vihollisia (luulen tämän näkemyksen olevan lähinnä elokuvista kotoisin), toisaalta on katsottu että ninjat tai ns. shinobit olivat yksinkertaisesti erikoistehtävissä olevia samurai-sotilaita. Jälkimmäinen kuulostaa minusta uskottavammalta, ja "samuraitekniikoitahan" noissa lajeissa aika paljon harjoitellaan.

        Oli ninjoja ollut tai ei, ninjaa sinusta ei tule, menit sitten Bujinkanin tai Genbukain oppiin. Se on vähän sama kuin ajattelisi tulevansa keskiaikaiseksi ritariksi tai muskettisoturiksi harrastamalla olympiamiekkailua. Mielenkiintoisia ka omaperäisiä lajeja kuitenkin on kyseessä, mielestäni niitä kannattaa harjoitella avoimin mielin liikaa "ninjoittelut" mielessä.


    • MV

      Moi!

      Perehtyneenä Japanin historiaan ja koulukunnassamme olevaan historian professoriin(Tokion yliopisto), jonka pääasiallinen erikoistumisalue on keskiaikaisen Japanin sotilastaidot, eivät tue antamaasi kluvaa lainkaan. Eli Ninjoja, oikemmin shinobeja, on ollut ainakin 1100-luvulta lähtien ja näiden opit ovat siirtyneet eri koulukuntien kautta tähän päivään asti. Eniten tietoja on siirretty kudenina. En lähde tässä enempää maintsemaan, mutta voit tietenkin lukea Ninja: THe secret warrior cult-kirjan. Pääset ehkä vähän lähemmäs totuutta.

      Miska Vuorio
      1st Dan

      Genbukan Ninpo Bugei
      www.genbukan.info

    • MV

      Moi!

      Genbukanin puolesta voin kertoa mitä voit päästä harrastaman meillä. Eli pääset treenaampaan alkuperäisen mallin mukaisesti niitä taistelulajikoulukuntia sekä tekniikoita, joita shinobit(1900-luvulla ninja) käyttivät aikoinaan. Meillä on erotettu Ninpo ja Samurai-puolen taidot erikeseen. Treenaamme myös asetekniikoita.

      • jokutaasjossain

        Olen kiinnostunut harjoittelemaan vanhoihin koulukuntiin pohjautuvaa taijutsua ja olen harkinnut bujinkania. Huomasin Gembukain nettisivulla että siellä harjoitellaan myös samoja asioita. Koska dojon opettajalla ja oppilailla on viimekäsessä kuitenkin hyvin suuri merkitys dojon harjoitteluun, olisin kiinnostunut kysymään, onko Genbukain dojon opettajissa tai pitkään harjoitelleissa turvallisuusalaln ammattilaisia? Mikäli on, olisiko mahdollista kuvailla minkä tyyppisestä työstä on kyse?

        Kysyn tätä siksi että haen lajia joka sopii henkilölle, joka joutuu käyttämään työssään voimakeinoja.

        Kiitos vastauksista.


      • MV
        jokutaasjossain kirjoitti:

        Olen kiinnostunut harjoittelemaan vanhoihin koulukuntiin pohjautuvaa taijutsua ja olen harkinnut bujinkania. Huomasin Gembukain nettisivulla että siellä harjoitellaan myös samoja asioita. Koska dojon opettajalla ja oppilailla on viimekäsessä kuitenkin hyvin suuri merkitys dojon harjoitteluun, olisin kiinnostunut kysymään, onko Genbukain dojon opettajissa tai pitkään harjoitelleissa turvallisuusalaln ammattilaisia? Mikäli on, olisiko mahdollista kuvailla minkä tyyppisestä työstä on kyse?

        Kysyn tätä siksi että haen lajia joka sopii henkilölle, joka joutuu käyttämään työssään voimakeinoja.

        Kiitos vastauksista.

        Moi!

        Genbukanissa harjoitellaa perinteisiä koulukuntian niin kuin niitä harjoiteltiin ennen. Medän Soke on mm toiminut Japanin poliisissa ja hän on todennut että ninpo taijutsu on tehokkain tositailnteissa, ja ihmiselle tulee merkittävä kyky toimia erilaisissa tilanteissa. Myös kyky käyttää mitä tahansa aseena on merkittävä. Mutta tämä kaikki ei tule nopeasti. Eli uskoisin, että saat paremman kyvyn toimia ammattimaisissa tilanteissa mutta harjoittelua on oltava useamman vuoden. Kutsumme tätä myös "Martila art for professionals". Oma opettaja, joka on Belgian erikosjoukkojejn upseeri ja ollut erittäin haastavissa tilanteissa pitää myös Ninpoa suuressa arvossa. Ninpoa on opetettu mm FBI:lle, Spetnasille, Cia:lle ja niin edelleen. Minulla on ollut kaksi oppilasta, jotka ovat turvallisuusalalla, itse en ole. Tämä ei ole urheilua vaan tässä opetetaan kammpailemaan ja hyödyntämään taitoja musita poikkeavalla tavalla. Oma opettajana tulee kaksi kertaa vuodessa pitämään leirin Suomeen ja hän on toiminut muun oheella myös henkivartija korkealla tasolla.


      • EX bujinkanisti
        MV kirjoitti:

        Moi!

        Genbukanissa harjoitellaa perinteisiä koulukuntian niin kuin niitä harjoiteltiin ennen. Medän Soke on mm toiminut Japanin poliisissa ja hän on todennut että ninpo taijutsu on tehokkain tositailnteissa, ja ihmiselle tulee merkittävä kyky toimia erilaisissa tilanteissa. Myös kyky käyttää mitä tahansa aseena on merkittävä. Mutta tämä kaikki ei tule nopeasti. Eli uskoisin, että saat paremman kyvyn toimia ammattimaisissa tilanteissa mutta harjoittelua on oltava useamman vuoden. Kutsumme tätä myös "Martila art for professionals". Oma opettaja, joka on Belgian erikosjoukkojejn upseeri ja ollut erittäin haastavissa tilanteissa pitää myös Ninpoa suuressa arvossa. Ninpoa on opetettu mm FBI:lle, Spetnasille, Cia:lle ja niin edelleen. Minulla on ollut kaksi oppilasta, jotka ovat turvallisuusalalla, itse en ole. Tämä ei ole urheilua vaan tässä opetetaan kammpailemaan ja hyödyntämään taitoja musita poikkeavalla tavalla. Oma opettajana tulee kaksi kertaa vuodessa pitämään leirin Suomeen ja hän on toiminut muun oheella myös henkivartija korkealla tasolla.

        Olen tutustunut bujinkanin oppeihin ja tullut siihen tulokseen, että tosielämässä ei sillä pärjää. Sinänsä koomista ajatella, että väitetään oppivan ninpojen taitoja, jotka oikeasti oli olemassa ja OIKEASTI osasivat murhata ihmisiä.


      • KUNOICHI
        EX bujinkanisti kirjoitti:

        Olen tutustunut bujinkanin oppeihin ja tullut siihen tulokseen, että tosielämässä ei sillä pärjää. Sinänsä koomista ajatella, että väitetään oppivan ninpojen taitoja, jotka oikeasti oli olemassa ja OIKEASTI osasivat murhata ihmisiä.

        Kyllä pärjää! On kokeiltu (itsepuolustuksena). Kokeileppa treenaamista tutstumisen sijaan. Genbukan on huuhaata. Tämän huomaa kun mennään kunnolla sisälle tekniikoihin. (Miksi jokin asento on mitä on, ajoitus, tarkoitus, mihin liittyy, vahvuudet, heikkoudet jne.)


      • Bujinkanisti
        KUNOICHI kirjoitti:

        Kyllä pärjää! On kokeiltu (itsepuolustuksena). Kokeileppa treenaamista tutstumisen sijaan. Genbukan on huuhaata. Tämän huomaa kun mennään kunnolla sisälle tekniikoihin. (Miksi jokin asento on mitä on, ajoitus, tarkoitus, mihin liittyy, vahvuudet, heikkoudet jne.)

        On turhaa sanoa, että mikään on huuhaata. Takuulla lähes samat asiat löytyvät niin Bujinkanista kuin Genbukanistakin. Kaikki riippuu lopulta siitä mikä on opettajasi tietämystaso asioista.

        Ja te jotka sanotte ettei sillä ja sillä pärjää tosielämässä, harjoittelitteko varmasti niin kauan, että ymmärsitte MITÄ harjoittelitte?


    • Budoka

      Vertailua tehdessä kannattaa muistaa, että Bujinkania on Suomessa harjoiteltu jo vuodesta 1985, kun taas Genbukan on rantautunut reilusti vasta 2000-luvun puolella. Genbukanin pääopettaja on Bujinkanin päämiehen entinen oppilas.

      "Toimiiko laji?" on täysin triviaali kysymys, sillä toimivuus on täysin harjoittelijasta itsestään ja tilanteesta riippuvainen.

      Suosittelisin menemään katsomaan harjoituksia eri dojoille ja tekemään päätöksen vasta sen jälkeen.

    • anti-shinobi

      Eipä sellainen puolivauhtinen mallailu toimi. Lyönnitkin tehdään askeleella ja sitten jäädään käsi ojossa odottelemaan mitä kikkakakkosia puolustaja tekee vaparina.

      • Bujinkanisti

        Alussa kataharjoittelu voi olla hyvinkin hidasta, jotta molemmat osapuolet oppivat liikkumaan oikein (toinen opettelee hyökkäämään, toinen opettelee ottamaan tekniikan vastaan). Tämä ei tarkoita sitä, että tuota käsi ojossa odottelua tapahtuisi jatkuvasti, mutta se voi olla varsin yleistä alkutaipaleella tai peruskurssilla. Dynamiikkaa kasvatetaan myöhemmin.

        "Lyönnitkin tehdään askeleella" - tottakai tehdään, jos kyseessä on askellyönti! Eri etäisyydeltä toimivat eri asiat. Voithan toki kokeilla miten hyvin otat vastaan puolen metrin päästä lyödyn nopean iskun kymmeniä kertoja.. mitä oppisit siitä?


      • Bujinkanisti

        Että puolinopeudella joo.o näin harjoitellaan kun kehoon syötetään tietoa. Mun päälle on tultu pesismailaa käyttäen dojon ulkopuolella. Siis tämä tarkoittaa että oikeasti on hyökätty täysii ja maila suunnattu suoraan päähän.

        Lyönti kyllä tuli, mutta manipuloin etäisyyttä ja ajoitusta omalla liikkumisella mikä ei ollut kuitenkaan kuin pari askelta. Samalla sekunnilla oli maila maassa ja lyöjä hallussani. Tätä vastaan sanon että se toimii, harjoittelumetodeista huolimatta. Sanon myös että bujinkan ei ole pikahissi 30 kerrokseen ja taitajaksi kuten monet muut. Se on hidas tavarahissi 300 kerrokseen ja siihen ei muutama vuosi riitä.

        Mulla on takana lähes 20 vuotta, ja tiedän sekä ymmärrän vasta sen miten vähän tiedän ja taidan bujinkanista....


    • anti-shinobi

      Jos katsoo videoklippejä korkea-arvoisten mustavöisten treeneistä tai näytöksistä, niin sama meininki eli puolivauhtisia askellyöntejä, joissa jäädään käsi ojossa odottelemaan mitä jännää puolustaja tekee. Hatsumin klipeissä sama juttu. Ei siis ole pelkästään aloittelijoiden harjoittelusysteemi vaan yleinen lajin tapa. En ole nähnyt yhtäkään tekniikkaa normaalinopeudella tehtävään takakäden suoraan tai koukkuun.

      • Bujinkanisti

        Tässäpä se ongelma videoklippien suhteen. Usein netistä löytyvät pätkät ovat täyttä kuraa, tai sitten seminaareilta, joissa juurikin näytetään tarkemmin jotain tiettyä paritekniikkaa pysähtelemällä. Hatsumin klipeissä sama juttu. Lisäksi ne ovat usein suunnattu harjoittelijoille/opettajille, jotka tietävät kyllä miten ko. paritekniikka toimii.

        Vaikka et ole itse nähnyt tekniikkaa pysähtelemättä ja normaalinopeudella, minä olen, ja olen niin harjoitellutkin. Edelleen, jos kokemuksesi lajista on tyyliin peruskurssi, ei ihme ettei siellä ole tehty asioita välittömästi ns. oikealla nopeudella.

        Jos tiedät lajin, jossa kaikki tehdään pelkällä "normaalinopeudella" oppimisvaiheen alusta saakka, kerro toki.


      • ölli
        Bujinkanisti kirjoitti:

        Tässäpä se ongelma videoklippien suhteen. Usein netistä löytyvät pätkät ovat täyttä kuraa, tai sitten seminaareilta, joissa juurikin näytetään tarkemmin jotain tiettyä paritekniikkaa pysähtelemällä. Hatsumin klipeissä sama juttu. Lisäksi ne ovat usein suunnattu harjoittelijoille/opettajille, jotka tietävät kyllä miten ko. paritekniikka toimii.

        Vaikka et ole itse nähnyt tekniikkaa pysähtelemättä ja normaalinopeudella, minä olen, ja olen niin harjoitellutkin. Edelleen, jos kokemuksesi lajista on tyyliin peruskurssi, ei ihme ettei siellä ole tehty asioita välittömästi ns. oikealla nopeudella.

        Jos tiedät lajin, jossa kaikki tehdään pelkällä "normaalinopeudella" oppimisvaiheen alusta saakka, kerro toki.

        bjj


      • Ylli
        ölli kirjoitti:

        bjj

        Ei liity aiheeseen mitenkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe