Suurin säveltäjä?

eluis

Suurin osa päätynee valitsemaan jonkun seuraavista kolmesta: Bach, Beethoven tai Mozart. Kuka on sinun mielestäsi kautta aikain ansioitunein klassisen musiikin säveltäjä? Tai kuka on suosikkisi?

55

1341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Szopen

      Ansioituneinta ei ole olemassa, on vain sellaisia, joitten sävellykset puhuvat yhtä tuoreina tänään kuin aikaisemminkin.

      Romantiikkahan on läsnä kaikessa romantiikan jälkeen sävelletyssä, joten aikakauden suurilla on helposti jonkinlainen runsaampien keinojen suoma "etulyöntiasema" suhteessa puhtaasti klassisen kauden mestareihin ja näitten kurinalaisempiin keinoihin. Silti Szopen, joka oli romantikko, piti itseään klassikkona... Antaa ajattelemisen aihetta soittajille ja kuulijoille.

      • ole juuri tuota

        tuoreutta ja elinvoimaa..?


      • tuotanto on

        liian yksipuolinen ja suppea. Suurimpien pianosäveltäjien listalla aivan kärkinimi, mutta ei kaikkien aikojen säveltäjä. Kuten ei esim. Wagner tai Verdi, vaikka kovia oopperamuusiikkimiehiä ovatkin.

        Mozart hallitsi poikkeuksellisella tavalla soolo-osaston, kamarimusiikin, konsertot, sinfoniat, orkesterimusiikin, oopperan, kuoromusiikin ym. Toista vastaavan tasoista mestaria ei historia tunne.


      • olemassakaan
        ole juuri tuota kirjoitti:

        tuoreutta ja elinvoimaa..?

        tarkoittaa että parasta tai suurinta ei ole olemassakaan. On vain suuria, keskinkertaisia tai huonoja ja erilaisia näkökantoja näitten löytämiseksi, tosin määreistä keskimäärin ollaan aika samaa mieltä.

        Mozartille esim. säveltäminen oli helppoa, mutta helppous ei tee Mozartin sanottavaa paremmaksi tai huonommaksi kun vertaillaan sitä johonkin toiseen huippulahjakkaaseen ja ammattitaitoiseen säveltäjään.

        Säveltäjillä joko on ja oli sanottavaa ja hyvä sävellystekniikka tai ei, mutta ne joilla on ja oli molemmat ja lisäksi niin omaleimainen kieli että persoonan tunnistaa siitä heti, ovat kaikki jokseenkin yhtä suuria.

        Jos jonkun sävellyksiä esitetään edelleen säännöllisesti konserteissa 200 vuoden päästä, on sille olemassa syy. Mikään muotivirtaus ei kestä 200 vuotta, joten kovaa laatua löytynee taustalta.


      • säveltää vaan
        tuotanto on kirjoitti:

        liian yksipuolinen ja suppea. Suurimpien pianosäveltäjien listalla aivan kärkinimi, mutta ei kaikkien aikojen säveltäjä. Kuten ei esim. Wagner tai Verdi, vaikka kovia oopperamuusiikkimiehiä ovatkin.

        Mozart hallitsi poikkeuksellisella tavalla soolo-osaston, kamarimusiikin, konsertot, sinfoniat, orkesterimusiikin, oopperan, kuoromusiikin ym. Toista vastaavan tasoista mestaria ei historia tunne.

        kuinka säveltää. Mozart tietenkäänä ei ollut millään tavoin "parempi" säveltäjä kuin Chopin.


    • ei kahta sanaa

      Mozart oli lahjakkain säveltäjä ja otti lisäksi parhaimmillaan lahjoistaan kaiken irti. Esimerkiksi Don Giovanni, 38. sinfonia, 24. pianokonsertto ja klarinettikonsertto käyvät todisteista.

    • eluis

      tilanne on ilmeisesti

      Chopin 1
      Mozart 1

      Kirjoittakaa ihmeessä lisää näkemyksiänne.

      • 1Hurahtanut

        No eipäs unodeta vivaldia


      • suurimmat
        1Hurahtanut kirjoitti:

        No eipäs unodeta vivaldia

        Varsinaiset musiikin jättiläiset. Mozart oli linkki näiden välissä, ja parempi kuin Haydn, mutta Bachin h-mollimessu ja Beethovenin 9. sinfonia ovat omaa luokkaansa.


      • Don Giovanni
        suurimmat kirjoitti:

        Varsinaiset musiikin jättiläiset. Mozart oli linkki näiden välissä, ja parempi kuin Haydn, mutta Bachin h-mollimessu ja Beethovenin 9. sinfonia ovat omaa luokkaansa.

        on omaa luokkaansa. Samoin Così fan tutte ja Figaron häät.


      • ehkä niin
        1Hurahtanut kirjoitti:

        No eipäs unodeta vivaldia

        että Motzartkin loppuaikoinaan diggasi Vivaldista,luin jostain.Olisikohan vaikuttanut omaan ilmaisuun jos päiviä olisi riittänyt?


      • vivaldista
        ehkä niin kirjoitti:

        että Motzartkin loppuaikoinaan diggasi Vivaldista,luin jostain.Olisikohan vaikuttanut omaan ilmaisuun jos päiviä olisi riittänyt?

        mistä sä sellaista luit?


    • minun makuuni

      koska hänellä oli tosi melankolisia ja melodisia sävellyksiä. Myös persoonana hän oli reppana nero.

      • melankolikko?

        Eikö kuitenkin pikemminkin Rahmaninov?


      • eluis

        tilanne ilmeisesti

        Chopin 1
        Mozart 1
        Vivaldi 1
        Beethoven 1

        Lisää näkemyksiä?


      • seuraavasti
        eluis kirjoitti:

        tilanne ilmeisesti

        Chopin 1
        Mozart 1
        Vivaldi 1
        Beethoven 1

        Lisää näkemyksiä?

        Schubert sävelsi koko tuotantonsa ikään 31 mennessä ja siihen kuuluu kaikkien aikojen lauluja, sinfonioita ja oopperoita. Tuohon ikään mennessä Bach ei olisi saanut aikaiseksi edes brandenburgilaisia konserttojaan, Beethoven suurista teoksistaan vain Kuutamosonaatin, Mozart sentään kaiken tekemänsä musiikin Don Giovanniin asti. Chopin olisi myös tehnyt keskeisen osan arvostetusta taiteestaan vaikka olisi kuollutkin Schubertin iässä.

        Schubertin, Mozartin ja Chopinin aikaiset kuolemat olivat musiikin tragedioita. Silti he kuuluvat kaikkien aikojen suuruuksiin.


      • Idänkävijä
        seuraavasti kirjoitti:

        Schubert sävelsi koko tuotantonsa ikään 31 mennessä ja siihen kuuluu kaikkien aikojen lauluja, sinfonioita ja oopperoita. Tuohon ikään mennessä Bach ei olisi saanut aikaiseksi edes brandenburgilaisia konserttojaan, Beethoven suurista teoksistaan vain Kuutamosonaatin, Mozart sentään kaiken tekemänsä musiikin Don Giovanniin asti. Chopin olisi myös tehnyt keskeisen osan arvostetusta taiteestaan vaikka olisi kuollutkin Schubertin iässä.

        Schubertin, Mozartin ja Chopinin aikaiset kuolemat olivat musiikin tragedioita. Silti he kuuluvat kaikkien aikojen suuruuksiin.

        1. Bach
        2. Mozart
        3. Händel
        4. Haydn
        5. Palestrina
        7. Schubert
        8. Lassus
        9. Purcell
        10. Byrd
        11. Couperin
        12. Schütz
        13. Scarlartti
        14. Corelli
        15. Desprez

        Ja niin edelleen... Järjestys muuttuu mielialan ja ajatusten mukaan.

        Valitettavasti Beethoven pilasi häntä seuranneen musiikin melkein kokonaan! Vain Schubert ja Chopin olivat immuuneja beethoveniaaniselle virukselle.


      • jjkpouty
        Idänkävijä kirjoitti:

        1. Bach
        2. Mozart
        3. Händel
        4. Haydn
        5. Palestrina
        7. Schubert
        8. Lassus
        9. Purcell
        10. Byrd
        11. Couperin
        12. Schütz
        13. Scarlartti
        14. Corelli
        15. Desprez

        Ja niin edelleen... Järjestys muuttuu mielialan ja ajatusten mukaan.

        Valitettavasti Beethoven pilasi häntä seuranneen musiikin melkein kokonaan! Vain Schubert ja Chopin olivat immuuneja beethoveniaaniselle virukselle.

        Laitan tähän vain parhaat sinfonikot

        1.Gustav Mahler
        2.Anton Bruckner
        3.Ludwig van Beethoven
        4.Joseph Haydn
        5.Antonin Dvorak
        6.Franz Schubert
        7. Piotr Tchaikovski
        8.Dimitri Shostakovich
        9.Wolfgang Amadeus Mozart
        10.Felix Mendehlsson


      • ---
        jjkpouty kirjoitti:

        Laitan tähän vain parhaat sinfonikot

        1.Gustav Mahler
        2.Anton Bruckner
        3.Ludwig van Beethoven
        4.Joseph Haydn
        5.Antonin Dvorak
        6.Franz Schubert
        7. Piotr Tchaikovski
        8.Dimitri Shostakovich
        9.Wolfgang Amadeus Mozart
        10.Felix Mendehlsson

        Verdi ja Wagner molemmat vievät oopperoissa Mozartia 10-0


      • entä Schumann?
        jjkpouty kirjoitti:

        Laitan tähän vain parhaat sinfonikot

        1.Gustav Mahler
        2.Anton Bruckner
        3.Ludwig van Beethoven
        4.Joseph Haydn
        5.Antonin Dvorak
        6.Franz Schubert
        7. Piotr Tchaikovski
        8.Dimitri Shostakovich
        9.Wolfgang Amadeus Mozart
        10.Felix Mendehlsson

        Brahms on kiistatta suurimpia sinfonikkoja... näyttää olevan vähän hukassa järjestyksenkin osalta toi sun lista.


      • on Sibbe?
        jjkpouty kirjoitti:

        Laitan tähän vain parhaat sinfonikot

        1.Gustav Mahler
        2.Anton Bruckner
        3.Ludwig van Beethoven
        4.Joseph Haydn
        5.Antonin Dvorak
        6.Franz Schubert
        7. Piotr Tchaikovski
        8.Dimitri Shostakovich
        9.Wolfgang Amadeus Mozart
        10.Felix Mendehlsson

        Eikö Janne kuulu sinfonikkokymppiin?


      • Jusma
        Idänkävijä kirjoitti:

        1. Bach
        2. Mozart
        3. Händel
        4. Haydn
        5. Palestrina
        7. Schubert
        8. Lassus
        9. Purcell
        10. Byrd
        11. Couperin
        12. Schütz
        13. Scarlartti
        14. Corelli
        15. Desprez

        Ja niin edelleen... Järjestys muuttuu mielialan ja ajatusten mukaan.

        Valitettavasti Beethoven pilasi häntä seuranneen musiikin melkein kokonaan! Vain Schubert ja Chopin olivat immuuneja beethoveniaaniselle virukselle.

        1. Mozart
        2. Beethoven
        3. Bach
        4. Schubert
        5. Händel
        6. Haydn
        7. Brahms
        8. Chopin
        9. Tshaikovski
        10. Mendelssohn
        11. Dvorák
        12. Sibelius
        13. Schumann
        14. Vivaldi
        15. Prokofiev


      • esimerkiksi
        Idänkävijä kirjoitti:

        1. Bach
        2. Mozart
        3. Händel
        4. Haydn
        5. Palestrina
        7. Schubert
        8. Lassus
        9. Purcell
        10. Byrd
        11. Couperin
        12. Schütz
        13. Scarlartti
        14. Corelli
        15. Desprez

        Ja niin edelleen... Järjestys muuttuu mielialan ja ajatusten mukaan.

        Valitettavasti Beethoven pilasi häntä seuranneen musiikin melkein kokonaan! Vain Schubert ja Chopin olivat immuuneja beethoveniaaniselle virukselle.

        venäläinen musiikki on pilaantunutta (by Beethoven)? Itähän kuhisi loistavia säveltäjiä 1800 ja 1900-luvuilla: Tshaikovski, Prokofiev, Shostakovitsh, Rahmaninov, Stravinski, Mussorgski, Rimski-Korsakov, Skrjabin etc. Tuosta joukosta löytyy kovaa matskua, sellaistakin, jossa Beethovenin vaikutus ei niin näy. Ja kyllä Rameau, Telemann ja Vivaldikin korkeen profiilin barokkikunkkuja ovat, missä ovat listaltasi? Kuka on listasi kuudes... Chopin?


      • epätyydyttäviä ;)
        Jusma kirjoitti:

        1. Mozart
        2. Beethoven
        3. Bach
        4. Schubert
        5. Händel
        6. Haydn
        7. Brahms
        8. Chopin
        9. Tshaikovski
        10. Mendelssohn
        11. Dvorák
        12. Sibelius
        13. Schumann
        14. Vivaldi
        15. Prokofiev

        Mozartko muka pärjäisi Bachille, saati Beethovenille... ja Schubert vasta neljäntenä!! Händel kuuluu kolmanneksi.

        Tee tuosta päätelmät minun listastani jos pystyt.


      • Päinvastoin se oli
        esimerkiksi kirjoitti:

        venäläinen musiikki on pilaantunutta (by Beethoven)? Itähän kuhisi loistavia säveltäjiä 1800 ja 1900-luvuilla: Tshaikovski, Prokofiev, Shostakovitsh, Rahmaninov, Stravinski, Mussorgski, Rimski-Korsakov, Skrjabin etc. Tuosta joukosta löytyy kovaa matskua, sellaistakin, jossa Beethovenin vaikutus ei niin näy. Ja kyllä Rameau, Telemann ja Vivaldikin korkeen profiilin barokkikunkkuja ovat, missä ovat listaltasi? Kuka on listasi kuudes... Chopin?

        Beethoven avasi tien uudelle, aivan uudelle. Samoin Bach.


    • on suurin

      Barrios oli yli kaksimetrinen. Häntä voidaan pitää siis suurimpana säveltäjänä.

      • näsäviisastele

        barrioksen teokset eivät ole saaneet juuri huomiota, tässä etsitään hemmoa, joka oli paras säveltämään, siitä tulee tuo suuruus..


      • on seuraava
        näsäviisastele kirjoitti:

        barrioksen teokset eivät ole saaneet juuri huomiota, tässä etsitään hemmoa, joka oli paras säveltämään, siitä tulee tuo suuruus..

        Kyse on makuasioista.

        Suurimpia sinfoniasäveltäjiä ovat Beethovenin jälkeen esim. Mahler, Haydn ja Brahms.

        Bachin ja Händelin kaltaisia barokkisuuruuksia ei voi ohittaa, vaikka heillä olikin kosolti enemmän aikaa säveltää musiikkia verrattuna moniin.

        Esim. Schubertin ja Mozartin kuoleminen vain hieman yli kolmekymppisinä osoittaa heidän lahjakkuutensa olevan varhaiskypsyneisyydessään omaa luokkaansa, samoin Chopinin - kun siis huomioidaan se absoluuttinen nerous heidän parhaissa teoksissaan. Tyypit kirjoittaa teinistä kuolemaan asti mestarillista musiikkia.

        Monet suuret nimet aloittivat vasta teininä. Tällä kriittisellä arviointiperusteella Schubert ja Mozart nousevat suurimmiksi, MUTTA he kuuluvat myös parhaiden säveltäjien joukkoon jos arvioidaan vain sävellettyä tuotantoa ilman kuoliniän huomiointia.


      • on seuraava
        on seuraava kirjoitti:

        Kyse on makuasioista.

        Suurimpia sinfoniasäveltäjiä ovat Beethovenin jälkeen esim. Mahler, Haydn ja Brahms.

        Bachin ja Händelin kaltaisia barokkisuuruuksia ei voi ohittaa, vaikka heillä olikin kosolti enemmän aikaa säveltää musiikkia verrattuna moniin.

        Esim. Schubertin ja Mozartin kuoleminen vain hieman yli kolmekymppisinä osoittaa heidän lahjakkuutensa olevan varhaiskypsyneisyydessään omaa luokkaansa, samoin Chopinin - kun siis huomioidaan se absoluuttinen nerous heidän parhaissa teoksissaan. Tyypit kirjoittaa teinistä kuolemaan asti mestarillista musiikkia.

        Monet suuret nimet aloittivat vasta teininä. Tällä kriittisellä arviointiperusteella Schubert ja Mozart nousevat suurimmiksi, MUTTA he kuuluvat myös parhaiden säveltäjien joukkoon jos arvioidaan vain sävellettyä tuotantoa ilman kuoliniän huomiointia.

        Kaikki säveltäjät eivät toki ole varhaiskypsyneitä, siis ns. lapsineroja. Esimerkiksi Beethoven kypsyi suurmestariksi vasta kolmekymppisenä (samoin Bach)... mutta kypsyttyään todella pisti kaiken uusiksi kokonaan musiikissa! Sellaista rajojen rikkojaa ei ole nähty, kuten ei Bachin tai Haydnin veroista pohjatyön tekijää. B-alkuiset kuuluisuudet (Bach, Beethoven ja Brahms) asettivat huipun todella korkealle, Haydn piti laadun korkealla koko ajan, tasaisen varmana.


      • niin listani on:
        on seuraava kirjoitti:

        Kaikki säveltäjät eivät toki ole varhaiskypsyneitä, siis ns. lapsineroja. Esimerkiksi Beethoven kypsyi suurmestariksi vasta kolmekymppisenä (samoin Bach)... mutta kypsyttyään todella pisti kaiken uusiksi kokonaan musiikissa! Sellaista rajojen rikkojaa ei ole nähty, kuten ei Bachin tai Haydnin veroista pohjatyön tekijää. B-alkuiset kuuluisuudet (Bach, Beethoven ja Brahms) asettivat huipun todella korkealle, Haydn piti laadun korkealla koko ajan, tasaisen varmana.

        1. Beethoven
        2. Bach
        3. Schubert
        4. Mozart
        5. Mahler
        6. Haydn
        7. Brahms


      • Jusma
        niin listani on: kirjoitti:

        1. Beethoven
        2. Bach
        3. Schubert
        4. Mozart
        5. Mahler
        6. Haydn
        7. Brahms

        Kaikki muut paitsi Mahler kuuluvat minunkin kärkeeni, tosin eri järjestyksessä. Mahler taitaa olla sinulle erityisen läheinen. Mikä on suosikkisinfoniasi Mahlerilta?


      • elikkä
        Jusma kirjoitti:

        Kaikki muut paitsi Mahler kuuluvat minunkin kärkeeni, tosin eri järjestyksessä. Mahler taitaa olla sinulle erityisen läheinen. Mikä on suosikkisinfoniasi Mahlerilta?

        kyllä Mahlerinkin paras sinfonia on yhdeksäs, samoin on Beethovenilla ja Schubertilla. Mahlerin sinfoniat ovat sävelletyt ennen modernismia, usein ne ovat pituus- ja esityskokoluokaltaan aivan omaa luokkaansa, ja lisäksi parhaimmillaan huikeita myös laadullisesti. Kannattaa kuunnella.


      • Jusma
        elikkä kirjoitti:

        kyllä Mahlerinkin paras sinfonia on yhdeksäs, samoin on Beethovenilla ja Schubertilla. Mahlerin sinfoniat ovat sävelletyt ennen modernismia, usein ne ovat pituus- ja esityskokoluokaltaan aivan omaa luokkaansa, ja lisäksi parhaimmillaan huikeita myös laadullisesti. Kannattaa kuunnella.

        Mahlerin on nähty sortuvan paikoin pikkusievään humppaan ja toisinaan liioiteltuun sentimentaalisuuteen à la Rahmaninov (ehkä ei tosin yhtä taidokkaasti). Mielestäni Mahlerin wagneriaanisiin ja pitkiin sinfonisiin sirkusnäytelmiin sisältyvät hyvät (esimerkiksi 5. sinfonian toinen osa on mahtava!) ja huonot hetket. Lisäksi tuotanto on liian yksipuolinen ja suppea. Ei kärkikymmenikön säveltäjä kaiken kaikkiaan, sinfonikkona kyllä.


      • on kasa
        on seuraava kirjoitti:

        Kaikki säveltäjät eivät toki ole varhaiskypsyneitä, siis ns. lapsineroja. Esimerkiksi Beethoven kypsyi suurmestariksi vasta kolmekymppisenä (samoin Bach)... mutta kypsyttyään todella pisti kaiken uusiksi kokonaan musiikissa! Sellaista rajojen rikkojaa ei ole nähty, kuten ei Bachin tai Haydnin veroista pohjatyön tekijää. B-alkuiset kuuluisuudet (Bach, Beethoven ja Brahms) asettivat huipun todella korkealle, Haydn piti laadun korkealla koko ajan, tasaisen varmana.

        kevyitä sonaatteja ja trioja. Määrittele sana suurmestari, Bachilla ja Beethovenilla on myös merkittäviä "nuoruuden" töitä.


      • sorry että sanon
        Jusma kirjoitti:

        Mahlerin on nähty sortuvan paikoin pikkusievään humppaan ja toisinaan liioiteltuun sentimentaalisuuteen à la Rahmaninov (ehkä ei tosin yhtä taidokkaasti). Mielestäni Mahlerin wagneriaanisiin ja pitkiin sinfonisiin sirkusnäytelmiin sisältyvät hyvät (esimerkiksi 5. sinfonian toinen osa on mahtava!) ja huonot hetket. Lisäksi tuotanto on liian yksipuolinen ja suppea. Ei kärkikymmenikön säveltäjä kaiken kaikkiaan, sinfonikkona kyllä.

        mutta kyllä ne Mahlerin sinfoniat ovat jokseenkin omaa luokkaansa (ainoa parempi Beethoven). Et kai nosta Haydnin tai Mozartin kauniita, vaan silti turhan orjallisesti klassismin mukaisia perussinfonioita samaan liigaan? Älä jaksa tyrkyttää noita wieniläisklassikoita koko ajan, kyllähän hekin topkymmenikköön kuuluvat, kuten Mahlerkin, ja Beethoven, Schubert, Händel ja BAch.


      • Jusma
        sorry että sanon kirjoitti:

        mutta kyllä ne Mahlerin sinfoniat ovat jokseenkin omaa luokkaansa (ainoa parempi Beethoven). Et kai nosta Haydnin tai Mozartin kauniita, vaan silti turhan orjallisesti klassismin mukaisia perussinfonioita samaan liigaan? Älä jaksa tyrkyttää noita wieniläisklassikoita koko ajan, kyllähän hekin topkymmenikköön kuuluvat, kuten Mahlerkin, ja Beethoven, Schubert, Händel ja BAch.

        wieniläisklassikoista. Mahler mutamine ylipitkine sinfonioineen kuuluu korkeintaan top kahteenkymppiin. Esimerkiksi venäläisistä löytyy liuta säveltäjiä, joilla kovat saavutukset sinfonian mutta myös pianomusiikin, kamarimusiikin, konserton, baletin ja oopperan ym. parissa. Tähän ei suuruudenkipeä Mahler kyennyt.


      • Jusma
        sorry että sanon kirjoitti:

        mutta kyllä ne Mahlerin sinfoniat ovat jokseenkin omaa luokkaansa (ainoa parempi Beethoven). Et kai nosta Haydnin tai Mozartin kauniita, vaan silti turhan orjallisesti klassismin mukaisia perussinfonioita samaan liigaan? Älä jaksa tyrkyttää noita wieniläisklassikoita koko ajan, kyllähän hekin topkymmenikköön kuuluvat, kuten Mahlerkin, ja Beethoven, Schubert, Händel ja BAch.

        Kyllähän varsinaisesti yhden lajityypin mestareista Mahlerin ihailema Wagner (oopperassa) ja Chopin (pianoteoksissa) esimerkiksi ovat Mahleria (sinfoniat) merkittävämpiä, puhumattakaan monipuolisemmista neroista.


      • ei kulje
        Jusma kirjoitti:

        Kyllähän varsinaisesti yhden lajityypin mestareista Mahlerin ihailema Wagner (oopperassa) ja Chopin (pianoteoksissa) esimerkiksi ovat Mahleria (sinfoniat) merkittävämpiä, puhumattakaan monipuolisemmista neroista.

        teostyypeissä, vaan ilmaisun monikyvykkyydessä. Tshaikovskin pianokonsertto on niin seniili ja persoonaton, että olisi suosiolla jättänyt tekemättä, en liiemmin innostu kuin yhdestä hänen baletistaan kunnolla. Pähkinänsärkijä on rautaa, sinfonia 5, tietysti 6. myös, ja viulukonsertto! Mutta ne eivät oikeuta kohtuutonta sijoitusta listallasi. Sibelius ja Mahler pesevät Pjotrin ihan mikä tahansa päivä.


      • tsaikovskilla
        ei kulje kirjoitti:

        teostyypeissä, vaan ilmaisun monikyvykkyydessä. Tshaikovskin pianokonsertto on niin seniili ja persoonaton, että olisi suosiolla jättänyt tekemättä, en liiemmin innostu kuin yhdestä hänen baletistaan kunnolla. Pähkinänsärkijä on rautaa, sinfonia 5, tietysti 6. myös, ja viulukonsertto! Mutta ne eivät oikeuta kohtuutonta sijoitusta listallasi. Sibelius ja Mahler pesevät Pjotrin ihan mikä tahansa päivä.

        on 2 pianokonserttoa


      • pyllynkeikuttaja
        tsaikovskilla kirjoitti:

        on 2 pianokonserttoa

        "esitelmöimisesi" tällä palstalla. Kaikki piireissä tietävät että Tsaikovskilla on kolme pianokonserttoa.


      • Jusma
        ei kulje kirjoitti:

        teostyypeissä, vaan ilmaisun monikyvykkyydessä. Tshaikovskin pianokonsertto on niin seniili ja persoonaton, että olisi suosiolla jättänyt tekemättä, en liiemmin innostu kuin yhdestä hänen baletistaan kunnolla. Pähkinänsärkijä on rautaa, sinfonia 5, tietysti 6. myös, ja viulukonsertto! Mutta ne eivät oikeuta kohtuutonta sijoitusta listallasi. Sibelius ja Mahler pesevät Pjotrin ihan mikä tahansa päivä.

        Monipuolisuus on, kuten oikein totesit, ilmaisun monipuolisuudessa; tyyleissä, melodioissa, harmonioissa, kontrapunktisessa ajattelussa, pienissä detaljeissa... mutta tietysti myös eri musiikin tyypeissä, muodoissa ja rakenteissa... ja siinä minkätasoista musiikkia säveltäjä pystyy kirjoittamaan eri kokoonpanoille. Tietenkin esimerkiksi Brahms on Mahleria monipuolisempi. Osa tästä monipuolisuudesta liittyy mainitsemaasi, mutta iso osa myös yksinkertaisesti siihen, että Brahms on sinfoniamuodon suvereenin hallitsemisen lisäksi kurko esim. kamarimusiikissa ja konsertoissa. Samansuuntainen pätee myös Prokofieviin, Shostakovitshiin, Stravinskiin tai Tshaikovskiin. Mahler kirjoitti merkittävimmät teoksensa suurille kokoonpanoille. Olisi toki mielenkiintoista kuulla myös toisenlaista (intiimimpää, pelkistetympää tai tiivistetympää) Mahleria.

        Tshaikovskilla on iso kasa muutakin vakavaa ja dramaattista musiikkia: esimerkiksi oopperat Jevgeni Onegin, Patarouva, Rokokoo-muunnelmat sellolle ja orkesterille, neljäs sinfonia, jousikvartettoja... olet varmaan tutustunut?


      • arvostus
        Jusma kirjoitti:

        Monipuolisuus on, kuten oikein totesit, ilmaisun monipuolisuudessa; tyyleissä, melodioissa, harmonioissa, kontrapunktisessa ajattelussa, pienissä detaljeissa... mutta tietysti myös eri musiikin tyypeissä, muodoissa ja rakenteissa... ja siinä minkätasoista musiikkia säveltäjä pystyy kirjoittamaan eri kokoonpanoille. Tietenkin esimerkiksi Brahms on Mahleria monipuolisempi. Osa tästä monipuolisuudesta liittyy mainitsemaasi, mutta iso osa myös yksinkertaisesti siihen, että Brahms on sinfoniamuodon suvereenin hallitsemisen lisäksi kurko esim. kamarimusiikissa ja konsertoissa. Samansuuntainen pätee myös Prokofieviin, Shostakovitshiin, Stravinskiin tai Tshaikovskiin. Mahler kirjoitti merkittävimmät teoksensa suurille kokoonpanoille. Olisi toki mielenkiintoista kuulla myös toisenlaista (intiimimpää, pelkistetympää tai tiivistetympää) Mahleria.

        Tshaikovskilla on iso kasa muutakin vakavaa ja dramaattista musiikkia: esimerkiksi oopperat Jevgeni Onegin, Patarouva, Rokokoo-muunnelmat sellolle ja orkesterille, neljäs sinfonia, jousikvartettoja... olet varmaan tutustunut?

        Tshaikovskia kohtaan ole liioittelua? Ehkä siitä syystä, että Mozart kuului hänen suosikkeihinsa enemmän kuin Beethoven, jota et oikein osaa arvostaa paikalleen? Brahms, Wagner ja Mahler päihittävät mielestäni joten kuten Pjotrin, Venäjän huomattavista säveltäjistä myös joku Prokofiev ilman muuta! Tshaikovskimme oli melodinen ja lajityyppitasolla monipuolinen (peräti 10 oopperaakin), mutta liiaksi hittisävellys-tyylisiin hätävetoihin sortunut säveltäjä. Pianotuotantonsa ei mielestäni ole häikäisevä, suorastaan skipattava.

        Tietysti hän oli nero siitä huolimatta, mutta häntä suuremmat jättiläiset ovat ylevämmissä sinfonikoissa, kaikista kovimmissa melodikoissa ja Barokin mestareissa. Prinsessa Ruusunen ei huikaise enää, toisaalta 6. sinfonia on sanaton mestariteos ja Pähkinänsärkijä lajinsa helmi.


      • Chopin rulettaa
        on kasa kirjoitti:

        kevyitä sonaatteja ja trioja. Määrittele sana suurmestari, Bachilla ja Beethovenilla on myös merkittäviä "nuoruuden" töitä.

        Chopinille 1 piste, aivan upea säveltäjä


      • hehehehehehe
        näsäviisastele kirjoitti:

        barrioksen teokset eivät ole saaneet juuri huomiota, tässä etsitään hemmoa, joka oli paras säveltämään, siitä tulee tuo suuruus..

        Ihanko totta? Olet harvinaisen tyhmä.


    • Eiköhän musiikki ole ihan makuasia. Sellainen musiikki, jota on helppo kuunnella kerää aina enemmän yleisöä ja siis mainetta kuin niin sanottu parempi musiikki, jota ymmärtää vain suht harva. Olkoonkin sitten niin, että joku hallitsee eri tyylit paremmin kuin joku toinen..

    • Ai nou andöständ

      Mikä on olevinaan sitä parempaa musiikkia, jota ymmärtää vain harvat?

    • Luu 5

      Kovin on tässä ketjussa hehkutettu Keski - eurooppalaisia. Minun mielestäni Keski - euroopan alueella wieniläisklassisuuksineen pitäydyttiin liikaa muotoseikoissa. Kuka kangistuu yllättävimmin kaavoihin?

      Minusta klassisessa musiikissa ratkaisee "ideat", kenellä eniten oivalluksia. Mozartilla on paljonkin edellämainittua, mutta pidemmän korren vetävät mielestäni venäläiset säveltäjät ja heistä eritoten Stravinsky, Sostakovitsh, Prokofjeff. On paljon oivalluksia ja omaa soundia. Keski - eurooppalainen kaavakangistelu kontrapunkteineen on joskus tylsää kuunneltavaa.
      Minä haluan vaan kuunnella hyvää musiikkia, minun ei tarvitse pedanttisesti "ymmärtää" sitä.

      Suomesta löytyy myös paljon loistavaa musiikkia, Sibeliusta ei tarvitsisi edes mainita, joten en mainitse;) Mainitsen Aarre Merikannon. Hänen musiikkinsa pulppuaa oivalluksia ja ideoita.

      • Egmont

        Jos haluaa kuunnella "vain hyvää musiikkia", niin silloin voi kuunnella kaikkea muuta kuin klassista - ei ole niin p*skanjäykkää.
        Minun mielestäni klassisen musiikin hienous kumpuaa juuri teoreettisesta - suorastaan matemaattisesta syvyydestä. Juuri siitä johtuu jonkin Bachin musiikin "ylimaallisuus". Ja se vaatii perinpohjaista asennetta, mikä juuri löytyy teutooneilta. Jostain Venäjältä tai Italiasta löytyi paljon lahjakkaampia säveltäjiä, mutta heidän lahjakkuutensa söi heidän laiskuutensa. Niitä kuuntelee muutaman minuutin ihastuneena, sen jälkeen alkaa hermostua kun mitään ei tapahdu ja mitään logiikkaa ei ole.


      • Mitään ei tapahdu
        Egmont kirjoitti:

        Jos haluaa kuunnella "vain hyvää musiikkia", niin silloin voi kuunnella kaikkea muuta kuin klassista - ei ole niin p*skanjäykkää.
        Minun mielestäni klassisen musiikin hienous kumpuaa juuri teoreettisesta - suorastaan matemaattisesta syvyydestä. Juuri siitä johtuu jonkin Bachin musiikin "ylimaallisuus". Ja se vaatii perinpohjaista asennetta, mikä juuri löytyy teutooneilta. Jostain Venäjältä tai Italiasta löytyi paljon lahjakkaampia säveltäjiä, mutta heidän lahjakkuutensa söi heidän laiskuutensa. Niitä kuuntelee muutaman minuutin ihastuneena, sen jälkeen alkaa hermostua kun mitään ei tapahdu ja mitään logiikkaa ei ole.

        Viimeinen lause sopii hyvin kuvaamaan klassista musiikkia.


    • MakeTheMan1

      Hyvät klassisen musiikin tietäjät!
      Mikä on mielestänne haikein ja kaunein mollissa kulkeva klassinen kappale?
      Olen joskús yhdistänyt Dvorak-nimisen säveltäjän joskus radiossa sattumalta kuulemaani kauniiseen esitykseen.
      Voisiko teiltä ystävät saada jotain neuvoa tai vinkkiä, mikä voisi olla kyseessä?

    • Urut

      Bach ja Beethoven ovat musiikin peruspilarit.

    • WOLFGONG

      Haasta Mozart. huomaat että se pesee kaikki.

    • Brad_Batshit

      Varhaiskypsät: Mozart, Schubert. Keskikypsynyt: Beethoven. Myöhäiskypsä: Bruckner.

    • SusikalleAmade

      Suurin säveltäjä on tietenkin Leif Segerstam, hän painaa ainakin 150 kiloa.

    • ElmerSalieri

      "Suurin säveltäjä on tietenkin Leif Segerstam, hän painaa ainakin 150 kiloa."

      Ja lisäksi Segerstam on säveltänyt sinfonioita useamman kuin mitä kaikki muut säveltäjät (niin elävät kuin kuoleet) yhteensä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe