Kesäkeitto

Mielleeni tuli kokeilla taas ruuanlaittoa ja kesä kun on, niin kesäkeittoa ajattelin.

Googlaamalla löytyi reseptikin helposti, oikeammin liuta niitä.

Palstalla on ehtoisia, ehkä aamuisiakin, emäntiä, jotka voisivat "sotkeutua soppaan" kanssani.

Ajatekaas nyt tytöt ja vanhat äijät!

Kesäkeittoa ja mansikoita jälkiruuaksi. Sopisikohan jäätelö vielä mansikoiden ohessa.

Ei ihminen pelkällä aamukahvilla elä, ei vaikka jatkaisi muutamalla päiväkahvillakin.

43

652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Silputaan varhaiskaali kiehumaan, lisätään pakastevihanneksia (heh) ja hyppysellinen suolaa. Nautitaan voisilmän kera. Ah, ihanaa!

• En voi noita maitopohjaisa keittoja syödä,mutta olen tehnyt sellaista:
        Kukkakaalia, porkkanaa ja jauhelihaa, hyvää tuli.. tietysti mausteita maun mukaan.

• *Kukkahame*
        irkku-37 kirjoitti:

En voi noita maitopohjaisa keittoja syödä,mutta olen tehnyt sellaista:
        Kukkakaalia, porkkanaa ja jauhelihaa, hyvää tuli.. tietysti mausteita maun mukaan.

Kesäkeitto on hyvää, sitähän voi mielensä mukaan 'säveltää' juustoilla vaikka.
        Miten se on Ruuneperi oikeinko tuoreista vihanneksista ja juureksista vai kumoatko pakastepussin, kumpikin tietty luvallista, olen vain aamu-utelias.
        Olin ymmärtävinäni että aloituksessa ei oikeasti ollut ruuanlaitto, vaan jotain kesäistä, no voihan siihen kesäkeitto ruokapöytään lisätä kunnon salaatin ja syödä vaikka uimapuku päällä, tässä helteessä se lie luvallista.

• irkku-37 kirjoitti:

Maalaimies tuossa edellä esitti hyvin yksinkertaisen reseptin, Sinä taas erikoisen.

En ole kuullut ennen jauhelihan käytöstä kesäkeitossa.

Olen joskus "joutunut syömään" kehuttua kesäkeittoa. Kuulin hiljattain kesäkeiton ihanasta mausta ja tuoksusta, kertojana iäkäs sisareni.

Oman käsitykseni mukaan kk:ssa on kukkakaalia, perunaa, porkkanaa ja herneitä.

Vihreänä persiljaa, ruohosipulia ja purjoa. Pippuria runsaasti, lihalientä ja sokeriakin hyppysellinen. Kumman usein sokeri unohdetaan vaikka vanhat kokit pitävät sitä välttämättömänä.

Lisäkäsityksiä olisi kiva kuulla.

• *Kukkahame* kirjoitti:

Miten se on Ruuneperi oikeinko tuoreista vihanneksista ja juureksista vai kumoatko pakastepussin, kumpikin tietty luvallista, olen vain aamu-utelias.
        Olin ymmärtävinäni että aloituksessa ei oikeasti ollut ruuanlaitto, vaan jotain kesäistä, no voihan siihen kesäkeitto ruokapöytään lisätä kunnon salaatin ja syödä vaikka uimapuku päällä, tässä helteessä se lie luvallista.

Maalaismiehen oikaisu tietysti helpottaisi kokeilua.

Tuorejuusto, vai juustoako tarkoitit? Vaihtoehtojahan on.

Saas nährä kui äijän käi!

• *Kukkahame*
        Ruuneperi kirjoitti:

Maalaimies tuossa edellä esitti hyvin yksinkertaisen reseptin, Sinä taas erikoisen.

En ole kuullut ennen jauhelihan käytöstä kesäkeitossa.

Olen joskus "joutunut syömään" kehuttua kesäkeittoa. Kuulin hiljattain kesäkeiton ihanasta mausta ja tuoksusta, kertojana iäkäs sisareni.

Oman käsitykseni mukaan kk:ssa on kukkakaalia, perunaa, porkkanaa ja herneitä.

Vihreänä persiljaa, ruohosipulia ja purjoa. Pippuria runsaasti, lihalientä ja sokeriakin hyppysellinen. Kumman usein sokeri unohdetaan vaikka vanhat kokit pitävät sitä välttämättömänä.

Lisäkäsityksiä olisi kiva kuulla.

Tuorejuustoa tarkoitin, minä käytän niitä melkein mihin vaan.
        Niitä on todella kaiken makuisia, mistä kukakin tykkää.
        Jopa kanttarellikastikkeen maustan ja suurustan sillä, voi välttää niitä rasvoja!

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

ostin ainekset valmiiksi,missäs Sinulla kattilat,kiitos--- otetaan tuo.Vettä ja suolaa ens alkuun kattilaan.

Huuhdo Sinä ja paloittele porkkanat,minä pesen 5--6 uuttan perunaa ja pari varhais-sipulia naattineen.Joo,----voit irrotella kukkakaalin somiin pikkukukintoihin.Herneet irti palkoistaan,pienemmät voi olla palkoineen.

No,niin siellä ne kiehuu ja kypsyy nopeasti,muutama mustapippuri jäi mainitsematta.
        Nyt lisään maitoa ja pinaatin lehtiä,ei silputtuina ja sulatejuustoa paloina,noin kahvikupillisen verran ja pari teelusikallista sokeria.

Voi myös suurustaa perinteiseen tapaan vehnäjauhoilla,minä hieron sen voihin ja heitän
        kattilaan. Sitten katetaan kahdelle ja maistellaan tuliko hyvää:D Mmm. ihanaa,ja vielä mansikat vaniljajäätelön kanssa. Kiitos Ruune,----oli kiva kokata kanssasi.

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Tuorejuustoa tarkoitin, minä käytän niitä melkein mihin vaan.
        Niitä on todella kaiken makuisia, mistä kukakin tykkää.
        Jopa kanttarellikastikkeen maustan ja suurustan sillä, voi välttää niitä rasvoja!

lisää omalle lautasellesi,jos laitat keittoon paljon,et tunne tuoreiden kasvisten omaa hienoa makua ja tuoksua!

• Päivi*
        irkku-37 kirjoitti:

Käytän hyvin paljon ruokakermaa vähärasvaista 5% 2dl pakkaus. Esim riisipuuron haudutan vedessä, lopuksi 2dl ruokakermaa ja mausteet.

Kesäkeittoon plus muihin maitopohjaisiin keittoihin ruokakerma käy vallan mainiosti mutta enpä ole kokeillut sopiiko se siihen pohjalaisten maitoperunakeittoon.

Uudet perunat kesäkeitossa, kukkakaalia, porkkanaa ja lopuksi pussillinen pakasteesta vihreitä herneitä ja voi on aina voita jota jälkiruokalusikallinen keiton makua parantamaan.

Hassu juttu, eilen olin lounaalla rantaruokalassa. Tilasimme muikut perunasoseella. HUh mikä ähky olo illalla. Ystävätär soitti 22 aikoihin ja kertoi kämpässä olevan "kovapanos ammunta" meneillään ja keinotekoinen ilman viilennys käynnissä.

Öljyä oli käytetty pikkumuikkujen paistamiseen niin että lautasella oli öljy pohja, muusissa enemmän rasvaa kuin perunaa, joten aterian maku sen mukainen. Ei tällainen eläkeläinen kestä enää "tukkimiehen rasvaista pöperöä" joten tulihan sekin ulkoruokintapaikka kokeiltua.

• Ramoona*

Laihialaisen kesäkeitto on kuumaa vettä kukkalautasella, ja sehän sopisi laihduttajalle.
      Äitini laittoi jauhosuuruksen kesäkeittoon, kunnon rasvaiseen maitoon liemen ja voinokareen, ripaus sokeriakin tuli mukaan makua pyöristämään. Sen verran kalakeitosta, että sen päälle äiti laittoi voidellun ruisleivän palan, joka antoi täyteläistä makua.

Keitän sommarsopan muuten äidin tavoin, mutta en käytä jauhoja, joskus kyllä sulatejuustoa, joka on ehdoton myös sienikeitoissa.

keiton pohja on uudet perunat, kukkakaali pienittynä kukinnoiksi, herneenlituset, porkkanat ja vaikka naurista jos on. Maitoliemi ja päälle runsaasti vinersilppua, ainakin persiljaa. Voinokareen lisää lautaselleen , kenen linjat ja sielu sietää.

Mansikka- tai mustikkamaitoa jälkkäriksi tai mitkä tahansa marjat missä tahansa muodossa, vaikka puskista suoraan suuhun napsittuna. En malta lopettaa, mustikkapiirakka pullataikinaan siintää jo ajauksissa.

Nyt kaurapuurolle ja viimeisiä pakastemarjoja päälle, sitten reissuun. Hyvää helleviikonvaihdetta!

• murotaikinapohjalla

Vattupiirakka on ihanaa sulavan vaniljajäätelön tai itsetehdyn vaniljakastikkeen kera. Kruunaa kesäiset uudet perunat-sillin ja sipulisilpun!

• kärpänen*

Ah, mitkä tuoksut, mitkä aromit

mut herättikään aamutuimaa
      aivan päätä huimaa
      onko ne liian tuimaa

huumaa - kuumaa

Ehkä tuo tuoreista keitetty on enemmän miu maun mukaan.

Aivan tässä ”lihan himokin” herää tuolta irkun lautaselta päin

Laihialaisen soppaa en kyllä maistakaan. ja sillä sipuli.

Nyt kipin kapin sinne mansikkamaalle lentää kärpiäinen kauas pois

• *Kukkahame*

Älä unohda kertoa kuinka soppa onnistui, on ollut niin monta neuvojaa ja vinkinantajaa ettei voi ainakaan maussa jäädä vajaaksi.
        Vielä kun paahdat ruisleivän paahtimessa ja siihen vain joku viipale päälle, nam nam, taitaa nälkä tulla tässä udellessa.

• Ruuneperin
        *Kukkahame* kirjoitti:

Älä unohda kertoa kuinka soppa onnistui, on ollut niin monta neuvojaa ja vinkinantajaa ettei voi ainakaan maussa jäädä vajaaksi.
        Vielä kun paahdat ruisleivän paahtimessa ja siihen vain joku viipale päälle, nam nam, taitaa nälkä tulla tässä udellessa.

luokse syömään,siellä tehhään monenlaista soppaa tänäpäivänä,mää haluun sitä kaali ja vihannes soppaa.

• en flicka i soppan
        Ruuneperin kirjoitti:

luokse syömään,siellä tehhään monenlaista soppaa tänäpäivänä,mää haluun sitä kaali ja vihannes soppaa.

samassa liemessähän täällä ollaa. ;)

• ullapulla*
        Ruuneperin kirjoitti:

paras kesäsoppa mitä tiedän.
        Ja tietysti maitoliemeen.
        Uusia porkkanoita,sipulia voi käydä purjosipukikin,kukkakaalia uusia herneitä, nämä keitetään,tykkäisin perunoistakin ,jos laittaa pikkupaloja ,uudet perunat tietysti.
        Keitetään suolalla maustetussa vedessä. maito lisätään sitten viimeiseksi,ja saostaa voi voihib hierotulla n yhteen ruokalusikalliseen vehnäjauhoja,ei mene klimpiksi näin laitettuna,ja voikin on hyvää ,kiehautetaan senjälkeen muutama minuutti, että kerkiää saostua.
        Uskallanko sanoa ,että teen aina ruokaa "niinkuin on tullut sanottuakin joskus" Omasta päästä.

• monenlaisia

ohjeita. Pippuri ja sokeri olivat kaiken oudompia sekaan laitettavia.

Minä keitän ensin perunat vedessä kypsiksi, sitten pakastepussista kukkakaali, herneet ja porkkanat, kiehautan vielä ja kaadan veden pois ja laitan maitoliemen, jonka suurustan sulattamalla voita kattilassa, siihen jauhot ja maidon, sekoitan ja lisään keittoon.

• *Kukkahame*

Sen verran on tullut kattiloita kolisteltua että mitä vaan laittaa kypsentymään ja mausteet sekaan, siitä tulee hyvää.
        Käytän paljon paseerattua tomaattia, varsinkin keitoissa se on hyvää, ja lientä ei tarvitse suurustella kuin tuorejuustolla vähän pehmentää tomaatin makua.
        Sitä tomaattia kehutaan että on flavonoideja niiiin paljon, onhan sitä syötävä!
        Tuo sokeri sopii hyvin juureksien makua lisäämään, pippuri on muuten vain mukavaa antamaan potkua.

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Sen verran on tullut kattiloita kolisteltua että mitä vaan laittaa kypsentymään ja mausteet sekaan, siitä tulee hyvää.
        Käytän paljon paseerattua tomaattia, varsinkin keitoissa se on hyvää, ja lientä ei tarvitse suurustella kuin tuorejuustolla vähän pehmentää tomaatin makua.
        Tuo sokeri sopii hyvin juureksien makua lisäämään, pippuri on muuten vain mukavaa antamaan potkua.

tomaattikeittoon,pakko tehdä lauantaina.

teen sen espanjalaisittain tomaattimurskaa 1 tölkki, tomaattimehua---- pari valkosipulinkynttä 1 kokosipuli melkein kokonainen kurkku suikaloituna, pari paprikaa paloina.Freesaan ne kattilassa kaikki voissa,ja tomaattimurskat sekaan ja mehua lisäksi,maustan tuliseksi mustapippurilla....ja ranskankerman kanssa on ihanaa....on
        pakko lopettaa,nuorimmainen tulee syömään kanssani yhden aikaan,syödään pelkkiä maissinkovia voin kaa.Minä laitan aromivoita,valkosipulia,vähän sitruunaa....nam

• pilviltä*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Pakko oikaista----tomaatti sisältää lykopeeniä,jonka on todettu ehkäisevän sydäntauteja ja aivohalvauksia.Potilailla,jotka ovat saaneet infarkteja,on todettu hyvin alhainen lykopeenitaso veressään.

Kannattaa siis syödäkin tomaatteja.Tomaattiviipaleet lautasella,suolaa ja sipulirenkaita ja mustaapippuria kuuluu joka aamiaiseeni.Ne on kuin meheviä pihvejä minusta:D

• vierestäseurannut*
        pilviltä* kirjoitti:

Pakko oikaista----tomaatti sisältää lykopeeniä,jonka on todettu ehkäisevän sydäntauteja ja aivohalvauksia.Potilailla,jotka ovat saaneet infarkteja,on todettu hyvin alhainen lykopeenitaso veressään.

Kannattaa siis syödäkin tomaatteja.Tomaattiviipaleet lautasella,suolaa ja sipulirenkaita ja mustaapippuria kuuluu joka aamiaiseeni.Ne on kuin meheviä pihvejä minusta:D

Äidilläni oli valtava himo tomaatteihin, söi niitä paljon. Sai 79v aivohalvauksen. Siitä selvittyään ei voinut syödä eikä sietää tomaatteja.

• *Kukkahame*
        pilviltä* kirjoitti:

Niinhän se toki oli,,kun niitä yhtä ja toista pitää olla taas jotain ei saa olla, jo menee sekaisin...
        Kiitos kun oikaisit, siitä on ollut puhetta! Ehkäisee infarkteja.

• *Kukkahame*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Niinhän se toki oli,,kun niitä yhtä ja toista pitää olla taas jotain ei saa olla, jo menee sekaisin...
        Kiitos kun oikaisit, siitä on ollut puhetta! Ehkäisee infarkteja.

Mulla sekoilupäivä tänään! Virheitä vilisten.

• *Kukkahame*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Mulla sekoilupäivä tänään! Virheitä vilisten.

Miten sen Ruuneperin on käynyt, ottiko niin tosissaan että laittoi kaikkea mitä tähän on kirjoitettu, ainakaan ei ole tullut kertomaan sopan mausta.
        Pitää vain uskoa ja toivoa ettei ole syönyt liika, siitähän on tietyt seuraukset.
        Tai hän on alkanut viherpiipertäjäksi ja kasvattaa ne kaikki pavut ja porkkanat, voi voi sitä Ruunea, ihan jännittää mitä hän keksii seuraavaksi meiltä kysyä?

• *Kukkahame* kirjoitti:

Miten sen Ruuneperin on käynyt, ottiko niin tosissaan että laittoi kaikkea mitä tähän on kirjoitettu, ainakaan ei ole tullut kertomaan sopan mausta.
        Pitää vain uskoa ja toivoa ettei ole syönyt liika, siitähän on tietyt seuraukset.
        Tai hän on alkanut viherpiipertäjäksi ja kasvattaa ne kaikki pavut ja porkkanat, voi voi sitä Ruunea, ihan jännittää mitä hän keksii seuraavaksi meiltä kysyä?

helppo oli tässä valmiille keitolle tulla eikä pidä nyt paikkaansa,että mitä useampi kokki sitä sekavampi soppa,tai miten se sanonta menikään.

Olipa sekä kulinaristisesti että verbaalisesti nautittava tämä soppa.Nytpä tuli varmasti parasta "soppaa" pitkiin aikoihin,nautinto oli selostuksianne lukeakin.

Niin...olispa mielenkiintosta kuulla,millasta soppaa Ruunen keittiössä kiehui ja toivottavasti ei Ruune "kiehahtanut" soppaa hämmennellessän.

Ehdottomasti parasta kesäruokaa on kesäkeitto,ja sattui niin hauskasti,että itekin juuri huomiseksi ostin yllämaimitsemanne tarvikkeet....huomenna kiehuu....siis keitto,ei suinkaan sus.

nam-nam-nam

• uskoisin!
        *Kukkahame* kirjoitti:

siinähän sitä palautetta jo tulikin.

• uskoisin! kirjoitti:

kesäkeiton ohjeeni. Minä kävelen tuohon kasvimaan laitaan. Repäisen yhden varren perunat. Kiskaisen muutaman porkkanan, yhden nauriin, tai lantun. kourallisen herneenpalkoja, vähän kukkakaalia. pari varsisellerin vartta, pienen nipunpersiljaa. Kuorin aineet, ja keitän ne. Lisään huolimattomasti oikeaa voita, ja maitoa. mausteeksi vain suolaa. Pippurit ja lihaliemet säästän lihakeittoon.Kyllä ne juuri maasta nostetut juurekset sen kesäkeiton tekee. No, en minä ole kyllä vielä tähän ikään ole ostanutkaan yhtään pussivihannesta. Jätän ne suosiolla sinne kauppaan!

• kärpänen*
        uskoisin! kirjoitti:

Kuka mua huutelee

Olin aivan hukkua siihen keittoon

Kroolasin selkäuintia ja tein parit kuviokellunnat
        Niin kaalin nupun päältä pääsin jaloilleni ja lentoon.

Hyvää oli, maiskis, maiskis

Läiskis, läiskis

Olen aivan ”lätkässä”

• *Kukkahame* kirjoitti:

Huomenna kerron hiukan lisää.

Mukavaa loppuiltaa!

Ruune

• nimetön*
        Ruuneperi kirjoitti:

Huomenna kerron hiukan lisää.

Mukavaa loppuiltaa!

Ruune

voippa hyvin:)

• nimetön* kirjoitti:

voippa hyvin:)

Huomenta jokaiselle "soppailijalle" ja tervetuloa auvoiseen kesäaamuun.

Hyvänmakuista keittoa tuli ja kauniin näköistäkin.

Ainekset hyvin tyypilliset, joista luettelo seuraavassa:

Kukkakaalia, uutta perunaa, porkkanaa, herneitä, purjoa, ruohosipulia, paprikamaustettua sulatejuustoa ja mustaa pippuria. Suolaakin tietysti. Persiljaa ripottelen vasta kuumalle keitolle lautasella.

Voinokare on hiukan lievä ilmaisu minun keitossani.

Syökäämme nyt virtuaalisesti tätä yhdessä aikaansaatua keittoa. Hyvää ruokahalua!

• Sinikynä
        Ruuneperi kirjoitti:

Huomenta jokaiselle "soppailijalle" ja tervetuloa auvoiseen kesäaamuun.

Hyvänmakuista keittoa tuli ja kauniin näköistäkin.

Ainekset hyvin tyypilliset, joista luettelo seuraavassa:

Kukkakaalia, uutta perunaa, porkkanaa, herneitä, purjoa, ruohosipulia, paprikamaustettua sulatejuustoa ja mustaa pippuria. Suolaakin tietysti. Persiljaa ripottelen vasta kuumalle keitolle lautasella.

Voinokare on hiukan lievä ilmaisu minun keitossani.

Syökäämme nyt virtuaalisesti tätä yhdessä aikaansaatua keittoa. Hyvää ruokahalua!

Ruotsalaiset. myös suomenruotsalaiset kutsuvat kesäkeittoa snålsopaksi.
        Snål = saita, pihi.
        Sattuva nimi, sillä nykyaikoina on pihiys pop ja kesäkeitto erinomaista sapuskaa.

• pilvi*
        Sinikynä kirjoitti:

Ruotsalaiset. myös suomenruotsalaiset kutsuvat kesäkeittoa snålsopaksi.
        Snål = saita, pihi.
        Sattuva nimi, sillä nykyaikoina on pihiys pop ja kesäkeitto erinomaista sapuskaa.

ihan kakspiippuinen juttu,tuo snål...sillä voidaan myös ilmentää,että on ahne jollekin,

sanotaan että,snålvattnet rinner i munnen,jolloin ihan kuola valuu....moikka taas:)

• *Kukkahame*
        pilvi* kirjoitti:

ihan kakspiippuinen juttu,tuo snål...sillä voidaan myös ilmentää,että on ahne jollekin,

sanotaan että,snålvattnet rinner i munnen,jolloin ihan kuola valuu....moikka taas:)

Hyvää on maistelin tuota teostasi, olit vaan nälkääsi ahminut niin että lusikallinen jäi meille maistiaisia, no keität sitten uuden iltapäivällä, nyt kun tuota taitoa ja kokemusta jo on sehän käy sinulta.

• *Kukkahame* kirjoitti:

Hyvää on maistelin tuota teostasi, olit vaan nälkääsi ahminut niin että lusikallinen jäi meille maistiaisia, no keität sitten uuden iltapäivällä, nyt kun tuota taitoa ja kokemusta jo on sehän käy sinulta.

tapauksen.. Lapset pienenä muistelivat joulua..Yksi sanoi:Muistatko,kun syötiin pahaa ruokaa.. toinen siihen..Äiti,miksi et tehnyt kesäkeittoa,,olisi ollut paljon parmpaa,kuin ne jouluruuat.. Joten ,on kesäkeitto hyvää..

• Anonyymi

Kesäkeittoa tein mökillä kutsumattomille vieraille kymmenen litran kattilallisen . Kun sitä oli syöty kolme päivää, vieraat alkoi pakkailla kamojaan. Sanottu siitä lähtien sitä karkotuskeitoksi.

• Anonyymi

Finsk sommarsoppa, lautasellinen Koskenkorvaa missä jokunen vihreä herne lilluu :)

• Anonyymi

kesäkeitto
      uusia perunoita
      apetit kruunu sekoitus
      ruokakermaa
      koskenlaskia juokseva
      lopuksi kun keitto on valmista purkki tonnikalaa öljyssä sekaan
      keitä perunat ja lisää kasvikset
      kaada osa keitinvedestä ja lisää ruokakerma, laktoositon,rasvaton,
      lisää koskenlaskija juokseva juusto, kieuhata, lisää tonnikalat mukaan jjjjjjjjjj

• Miten hauskoja muistoja liittyykään tähän Ruuneperin kesäkeitto aiheeseen 😊))
      Palsta oli uusi ja innostava,..ja opin pitämään monen eri ihmisten tyylistä kirjoittaa , miten se täyttikään päivieni yksinäisyyttä. Oli kulunut vasta runsas puoli vuotta puolisoni poismenosta, joten kiitollisuus ja hauskuuskin ihmisten kohtaamisesta, antoi sisältöä elämääni.

Uusia variaatioita kesäkeittoihin, onkin päivän mittaan saatu lisää, eipä ollenkaan hassumpia! Kokeilun arvoisiahan nuo, semminkin kun tonnikalan proteiini on aika tärkeä meille ikäihmisille,.. heippa !

• Anonyymi

miksi kesäkeitto on loppunut kaupasta ei ole saanut muutamaan vuoteen

• Anonyymi

miksi kesäkeitto on lopetettu ei ole kaupasta saanut muutamaan vuoteen

• Anonyymi

Suvisoppa ja Haulivelli sopii parhaiten kesä ajan syömisiin niin voi luontoretkillään käydä riulla ähisemässä.

• Anonyymi

särkisäilykettä kesäkeittolautaselle niin maistuu kesälle
      nj

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?

Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä
      Maailman menoa
      226
      1644
    2. Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden

Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i
      Ikävä
      65
      1414
    3. Tulin ehkä vainoharhaiseksi

Oletko mies ollut kehenkään yhteyksissä minuun liittyen?
      Ikävä
      82
      1101
    4. Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"

on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol
      Maailman menoa
      281
      953
    5. Oletko mustis hänestä

Miten paljon.
      Ikävä
      52
      906
    6. Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."

Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas
      Suomalaiset julkkikset
      6
      901
    7. Se on viisi vuotta

Mihin se enää muuttuu? Viisi pitkää vuotta.
      Ikävä
      73
      883
    8. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      168
      876
    9. Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment
      Maailman menoa
      188
      868
    10. Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine
      Lappajärvi
      67
      859
    Aihe