pienoismalli-harrastajien ikä

pappurainen

Ite olen kiinnostunut pienoismallien tekemisestä ja keräilystä lähes koko ikäni.

Iästä nyt haluaisinkin udella, että minkä ikäistä jengiä tämän harrastuksen parissa viihtyy?
Monethan esim. autojen pienoismalleista on niin hintavia, että lasten leikkeihin niitä tuskin malttaa antaa??
Ite olen 40 v

13

2633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dcast

      34v olen itse ja lapsuuden leikkiauto iän jälkeen pienoismallit jäivät pois mielestä tietokonepelien tieltä kunnes vuonna 2004 eli kolmikymppisenä innostuin diecast 1/18 ja 1/43 mittakaavojen metalliautoista.
      Muutama muovirakennussarjakin on tullut hankittua mutta valmiit metallimallit on ne varsinainen kiinnostuksen kohde.
      Pienimuotoisten dioraamojen rakennus kiinnostaisi mutta tilanpuute on ongelmana. Mallien valokuvaamista ulkona luonnonvalossa olen silloin tällöin tehnyt, tietyllä tavalla kuvaamalla lopputulos on joskus melko realistinen :)

      Näiden varsinaisten pienoismallien pakkauksissakin lukee etteivät nämä sovellu alle 14 vuotiaille mahdollisesti irtoavien pikkuosien takia joten lasten lelut ja yksityiskohtaiset pienoismallit ovat aivan eri asia.

      • truman

        Olen 54 v ja olen rakennellut nyt muutaman vuoden messinkisiä suomalaismalleja. Keräilen itänaapurin kaluston Suomessa kulkevaa kalustoa mittakaavassa H0 joista saa helposti paikallisen junan kun laittaa kaupasta ostetun Sr2 vetäjäksi/ vetäjiksi. Aika kuluu varsin nopeasti touhutessa.
        Tällähetkellä lähes 5m pitkä yleikäyttöön tarkoitettu piiloratapiha rakenteilla.


      • ovat eri asia

        Näin se on lelut ja pienoismallit ova hiukan eri asia. Itse olen rakennellut muutaman näköismallin 1:1, mutta niiden kanssa on se säilytysongelma. Oikean skaalatun pienoismallin rakentaminen on yhtä vaativaa puuhaa, kuin vanhan auton entisöinti. Muovimallitkin, kun sen hyvin tekee on ihan hauskaa ja kädentaitoja kohentavaa puuhaa. Kärsivällisyyttä se ainakin parantaa siksi ei sovellukaan alle 14 vuotiaille. Nyt yli 50v. on talossa tyhjiä huoneita ja yksi saa olla verstaana. Viikonlopun askartelusessio voi olla kerralla kuntoon muovimalli Zero hävittäjä. Toiset ratkovat ristisanoja tai muuta. Bleriot XI on kuitenkin tähtäimessä. (Ensimmäinen kanaalin ylittäjä 100V. juhlavuosi muuten). Skaalattu näköismalli puusta, kankaasta ja vaijereista. Katsotaan, vai pitäisikö kuitenkin vielä hankkia Skoda Ocatavia -64 1:1 "malli".


    • paluu nuoruuteen?

      Minulla on tullut täyteen jo puoli vuosisataa, eli 50 v. Olen ylipainoinen mutta kuitenkin pienoismalliharrastajana kärpässarjalainen. Omat rakentelutaidot ovat vaatimattomat, lähinnä keräilen muiden tekemiä pienoismalleja. Olenhan jo poikasena mm. joitakin lentokoneiden malleja koonnut, mutta harrastus on hiljaiselon jälkeen ottanut kunnolla tulta vasta viime vuosina.

      • Diorama harrastaja

        Kannattaa harrastaa just sitä mikä itseä kiinnostaa, vaikka asiasta tietämättömät yrittävät vähätellä harrastusta.
        Ite oon 39 v ja harrastan vähän kaikenlaista, minkä suurin osa "aikuisista" pitää leluina ja ei mukamas aikuisten harrastuksina.
        Eli erilaisia rc ohjattavia lennokkeja, veneitä ja autoja.
        Välillä on ollut pidempiä taukoja edellämainittujen harrastusten osalta, kun välillä kiinnostavat lennokit ja välillä taas laivojen rakentelu.
        Nytkin on yks laiva kesken ja kunhan sen saan joskus valmiiksi, niin siihen tulisi rc ohjaus ja sellainen savusysteemi, joka lisää realistisuutta.

        Dioramat on myös kiinnostavia, koska niihin voi rakentaa realistisen maiseman pienoismallin ympärille.
        Pienoisrautatiet kiinnostaa myös, varsinkin N skaala, jonka mittakaava on 1:160, mutta rakennustilaa ei ole tarpeeksi. Pienen radan saisi toteutettua, mutta haluaisin vähän isomman, jotta vois toteuttaa myös maisemaa enemmän.
        Olen yrittänyt päästä selvyyteen myös pienoisrautatien sähköistys jutuista ja muista asiaan liittyen, mutta ainakin minulle tuo radan sähköistys vaikuttaa aikas monimutkaiselta, tarvittavat laitteet aika arvokkailta ja vielä että mitä kaikkea tarvitaan, ettei hanki turhaa ja yhteensopimattomia osia.

        Minua kiinnostaa myös metalli automallit mittakaavojen 1:14 - 1:43 väliltä, myös erilaiset traktorimallit ja puskutraktorit, jotka on valmistettu metallista tietenkin.
        Tuollaisella isommalla metallitraktorimallilla on jo painoakin lähemmäs 2 kg.


      • alkuperäinen truman
        Diorama harrastaja kirjoitti:

        Kannattaa harrastaa just sitä mikä itseä kiinnostaa, vaikka asiasta tietämättömät yrittävät vähätellä harrastusta.
        Ite oon 39 v ja harrastan vähän kaikenlaista, minkä suurin osa "aikuisista" pitää leluina ja ei mukamas aikuisten harrastuksina.
        Eli erilaisia rc ohjattavia lennokkeja, veneitä ja autoja.
        Välillä on ollut pidempiä taukoja edellämainittujen harrastusten osalta, kun välillä kiinnostavat lennokit ja välillä taas laivojen rakentelu.
        Nytkin on yks laiva kesken ja kunhan sen saan joskus valmiiksi, niin siihen tulisi rc ohjaus ja sellainen savusysteemi, joka lisää realistisuutta.

        Dioramat on myös kiinnostavia, koska niihin voi rakentaa realistisen maiseman pienoismallin ympärille.
        Pienoisrautatiet kiinnostaa myös, varsinkin N skaala, jonka mittakaava on 1:160, mutta rakennustilaa ei ole tarpeeksi. Pienen radan saisi toteutettua, mutta haluaisin vähän isomman, jotta vois toteuttaa myös maisemaa enemmän.
        Olen yrittänyt päästä selvyyteen myös pienoisrautatien sähköistys jutuista ja muista asiaan liittyen, mutta ainakin minulle tuo radan sähköistys vaikuttaa aikas monimutkaiselta, tarvittavat laitteet aika arvokkailta ja vielä että mitä kaikkea tarvitaan, ettei hanki turhaa ja yhteensopimattomia osia.

        Minua kiinnostaa myös metalli automallit mittakaavojen 1:14 - 1:43 väliltä, myös erilaiset traktorimallit ja puskutraktorit, jotka on valmistettu metallista tietenkin.
        Tuollaisella isommalla metallitraktorimallilla on jo painoakin lähemmäs 2 kg.

        Siitä N-skaalan radasta: Ota yhteyttä N clubiin (ainakin rautatiemuseon sivuilta löytyy) josta saat neuvoja ja ohjeita tehdä lohkorata niin että se sopii yhteen muiden kanssa. Niitä lohkoja voi sitten tehdä useampia jotka voi kasata kokonaisuudeksi tilapäisesti vaikka omaan autotalliin.
        Samalta porukalta löytyy ohjeet myös sähköistykseen.
        Itse olen selvinnyt toistaiseksi aiemmin mainitsemastani projektista kansalaiskoulun (-69) tiedoilla sekä järkeilemällä.
        Toivotan hyviä rakentelu hetkiä.


    • 11+5

      Itte keräilen 1:18 kokoluokan auto malleja. Vuonna 1992 tilasin ekan mallin kokeeks millane se "iso metalli malli" sitte onkaan. Sitä ennen kasailin 1:24 ja 1:25 koottavia muovi malleja.
      Nyt oon 39v. ja malleja on kertyny jonkun verran ja lisää on tulossa.

      • H.

        Rakentelin lapsuudessa (varhaisteininä) kohtalaisen paljon WWII-ajan lentokoneiden muovimalleja ja jopa onnistuin käpistelemään joihinkin melkein laatuisan maalauksen. Sittemmin asia on jäänyt ja kiinnostus siirtynyt kuvataiteiden puolelle. Jossakin taustalla se vanha rakkaus vain sitkeästi lymyilee, ja luulenpa, että vielä löydän itseni värkkäämässä yhden jos toisenkin mallin, yhdestä jos toisestakin kategoriasta (laivat, höyryjunat, xxxx-1950-luvun autot... dioraamat, rakennukset). Jollakin tavalla rinnastan viehätyksen noihin pienoisveistoksiin jne. Erikoisen innostunut tosin olisin todellakin rakennusten ja historiallisten miljöiden mallintamisesta, kun pääsee näkemään jonkin laajan tuollaisen, hahmottaa äärimmäisen palkitsevasti ja helposti jonkin aluen arkitehtonista kokonaisuutta - millaista oli, millaisessa ympäristössä väki eli; ts. fyysinen malli toimii tavattoman hyvänä mielikuvien ja tietämyksen, muistin ja assosiaatioiden "kehyksenä", ihan apukeinona, työkaluna - puhumattakaan esteettisestä kokemuksesta!
        Tietoteknisin keinoin saavutetut mallit voivat olla hienoja ja kattavia, mutta ainakaan ilman VR-laseja tms. katsomiskokemus on peräti "lättänä". Ikä on 38 vuotta, ei ole tullut mieleenkään, että pienoismallit olisivat jotenkin "lapsekkaita".


    • Pienoismallit..

      Mä olen 17 vuotias ja tykkään tehä pienoismalleja taloista. Olen tehnyt kodistani pienoismallin, joka muistuttaa lähes sitä. Olis kiva tehä noihin mökkeihin myös aidon näköiset ovet ja ikkunoihin lasit, joita ei minun pienoismalleissa ole. Ensimmäinen pienoismallini valmistui parisen viikkoa sitten. Innostuin siitä niin että siitä tais tulla mulle harrastus. Nyt on kolmas työn alla ja aika loppusuoralla sekin.

      • hankolainen jo 30v

        Pikku skidinä 60-luvun alussa tein joitakin lentokoneita rakennussarjoista jotka ei olleet muovia, vaan balsaa ja paperia. Koneet tehtiin melkein kuin aidot puurunkoiset koneet joissa oli kangas pinnoite.
        Ne ei vaan ole säilyneet näihin päiviin - valitettavasti, olisi ollut hienoa katsella miten hyvin 10-12v poika on koneensa rakentanut.
        Nyt yli 60v ikäisenä olen huomannut kuinka paljon helpompaa on vain hankkia hienoja pienoismalleja suoraan kaupasta - no, vitsi vitsi, tarkoitan lähinnä pienoisrautatiekalustoa jossa N-skaala on nyt tilantarpeen kannalta se tärkein.


      • Vickers 6 ton
        hankolainen jo 30v kirjoitti:

        Pikku skidinä 60-luvun alussa tein joitakin lentokoneita rakennussarjoista jotka ei olleet muovia, vaan balsaa ja paperia. Koneet tehtiin melkein kuin aidot puurunkoiset koneet joissa oli kangas pinnoite.
        Ne ei vaan ole säilyneet näihin päiviin - valitettavasti, olisi ollut hienoa katsella miten hyvin 10-12v poika on koneensa rakentanut.
        Nyt yli 60v ikäisenä olen huomannut kuinka paljon helpompaa on vain hankkia hienoja pienoismalleja suoraan kaupasta - no, vitsi vitsi, tarkoitan lähinnä pienoisrautatiekalustoa jossa N-skaala on nyt tilantarpeen kannalta se tärkein.

        41 v. Rakentelin nöösipoikana lentokoneita ja panssareita suhteellisen ahkerasti. Lentokoneet saivat sittemmin käyttöä ilmakivääriharjoittelun maaleina, mutta panssarit säästin. Vajaat kolmekymppisenä sain lahjaksi Junkers Ju 13:n, joka olisi kai lahjan antajan mielestä pitänyt rakentaa paketin mukaisesti Lufthansan väreihin. No, kone löytyi ilmavoimien arsenaalista, joten se sai maastomaalauksen ja sinivalkoiset hakaristit. Kaveriksi piti hankkia Hawker Hurricane ja Bristol Blenheim -pommikone.

        Sen jälkeen puuha on jatkunut kausittaisena. Lentokoneet ovat jääneet tila- ja säilytysongelmien vuoksi vähemmälle, joten pääpaino on maakalustossa: vaunuja, autoja, tykkejä, dioraamoja, sarjoista ja scratchina. Myös dioraamoja. Mittakaava on 1:72.

        No, onpa tullut lipsuttuakin. Kaapissa on jokunen laivakin ja hyllystä löytyy 1:350-mittakaavaan tehty Hämeen linna mallia 1270, ensimmäisessä rakennusvaiheessaan kokonaan harmaakivisenä kastellina. Siinä piisasi opiskeltavaa, ennen kuin se valmistui. Pari junarataakin löytyy, Märklin ja Piko. Ostin joskus kirpputorilta rikkinäisenä ja korjasin. Lennokeista olen sentään pystynyt pitäytymään melkein irti. Ei ole kuin yksi moottoriliidokki...

        Viime syksynä maalasin muuten pitkästä aikaa taulunkin. Aiheena oli suomalainen T-34 panssarivaunu. Sitä ovat sukulaiset ja kylänmiehet ihastelleet, vaikka se onkin ihan paska verrattuna malleihini. Taukkien mielestä taulut ovat vain hienompia kuin mallit.

        Egyptin faraot ja Kiinan keisaritkin keräilivät pienoismalleja, miksen siis minäkin.


    • Anonyymi

      Olen aina kiinnostunut pienoismalleista rakentelusta, yleensä kaikesta käsityöstä. Faija ei antanut rakella mitään ja meillä savonlinnassa on vihamielinen suhtauminen pienoismalleihin. Tein nuorena malleja kaikesta materiaalista mitä oli, eli mitään ollut, siksi malleista ei tullut oikean näköisiä. Maalaispoikana tein mm traktorimalleja, mutta en saanut oikein näköistä. Muovimalleja ei ollu, tai en tiennyt niistä peräkylällä kun asun.

    • Anonyymi

      Junarata pienoismallissa on kiva ja pikķu autoja muuten kiva ostella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe