parodontologinen hoito

tietämäton

kertokaa mitä on?
jos hoitoa ei suoriteta, mitkä on seuraukset?
onko kivuliasta hoitoa puudutuksesta huolimatta?
tehdäänkö kunnallisella puolella?

52

25271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paron hoito

Parodontologinen hoito tarkoittaa iensairauden hoitoa. Silloin kyse ei ole enää vähäisestä hammaskiven poistosta hampaan päällipinnoilta, mikä voidaan katsoa myös ehkäiseväksi hoidoksi. Riippuu vähän kokonaisuudesta katsotaanko ehkäiseväksi vai parodontologiseksi, siitä mikä on pääasiallinen toimenpide.

Parodontologinen hoito käsittää siis hammaskiven ja muiden bakteeripeitteitten poiston hampaiden päälli- ja juuripinnoilta sekä juuripintojoen siloituksen (jos on syventyneitä ientaskuja eli luukatoa). Tähän voidaan käyttää ultraäänihammaskivenpoistolaitetta ja(/tai) käsi-instrumentteja.
      Vaikeissa tapauksissa voidaan tarvita myös ienkirurgiaa tai muita hoitotoimenpiteitä.

Jos hoitoa ei suoriteta, tilanne yleensä pahenee. Hammaskivi kasvaa paksummaksi ja syvemmälle, ientaskut muuttuvat syvemmiksi, bakteerikanta muuttuu hankalammaksi, hampaan ympärillä oleva kiinnityskudossäikeistö tuhoutuu syvemmältä, samoin luu hampaan ympäriltä. Lopulta hammas voi olla niin irti, ettei ole pelastettavissa.
      On erittäin yksilöllistä, miten kiinnityskudostulehdus etenee. Yksilöllinen vastustuskyky on avainasemassa. Esim. diabeetikoilla ja reumaa sairastavilla sekä tupakoitsijoilla on iensairauden riski suurempi, heillä on myös huonompi hoitovaste.

Kivuliaisuuden kanssa on niin ja näin. Pintapuudutus auttaa lievemmissä tapauksissa, vaikeammissa voidaan käyttää tavallista puudutusta ja tehdä hoito esim. leukaneljännes kerrallaan.

Ienhoito on perushoitoa, jota tehdään sekä kunnan hoitolassa että yksityisillä. Tavanomaisen ienhoidon voi suorittaa myös suuhygienisti. Kaikkeinn vaikeimmissa tapauksissa tarvitaan iensairauksien erikoishammaslääkäriä eli parodontologia.

• ikeneet

kiitos vastauksesta.
        entä hoidon jälkeen? ovatko ikeneet kovin kipeitä?
        entä kotihoito

• tosi kipeenä
        ikeneet kirjoitti:

kiitos vastauksesta.
        entä hoidon jälkeen? ovatko ikeneet kovin kipeitä?
        entä kotihoito

Itselläni poistettiin hammaskivi kolmessa eri kerrassa ja puudutuksella. Koitettiin ensin ilman puudutusta, mutta ultran vihlonta oli niin kovaa et meinas taju mennä. Viimeinen kolmas kerta raaputeltiin käsipelillä enää rippeet mitä oli jäänyt. Itselläni ikenet olivat yli viikon hellänä ja syöminen oli aika tuskaista. Jos hammaskiveä on runsaasti myös poisto vie aikaa enempi ja on kivuliampaa. Puudutusta kannattaa pyytää. Parodontiitin kotihoito on päivittäinen hammasväliharjan ja mielellään myös hammaslangan käyttö. Perusteellinen harjaus pari kertaa päivässä. Jos tulehdus on pahana, annetaan antibiootti kuuri hoidon aikana.

• eikä sattunut
        tosi kipeenä kirjoitti:

Itselläni poistettiin hammaskivi kolmessa eri kerrassa ja puudutuksella. Koitettiin ensin ilman puudutusta, mutta ultran vihlonta oli niin kovaa et meinas taju mennä. Viimeinen kolmas kerta raaputeltiin käsipelillä enää rippeet mitä oli jäänyt. Itselläni ikenet olivat yli viikon hellänä ja syöminen oli aika tuskaista. Jos hammaskiveä on runsaasti myös poisto vie aikaa enempi ja on kivuliampaa. Puudutusta kannattaa pyytää. Parodontiitin kotihoito on päivittäinen hammasväliharjan ja mielellään myös hammaslangan käyttö. Perusteellinen harjaus pari kertaa päivässä. Jos tulehdus on pahana, annetaan antibiootti kuuri hoidon aikana.

Tulin tänne katsomaan, mitä hammaslääkärin laskussa lukeva parodontologonen hoito tarkoittaa. Mulla se oli käytännössä hammaskiven poistoa, ei mitään lasereita eikä puudutusta. Ei se kyllä sattunutkaan.
        Vähän tuntuu suorastaan rahastukselta: hampaiden puhdistuksesta se ei olisi voinut laskuttaa 85 euroa kuten tuosta hoidosta. Päälle tuli vielä normaali perustutkimusmaksu eli maksoin 20 minsan lhammaslääkärikäynnistä 150 euroa!

• sama juttu
        eikä sattunut kirjoitti:

Tulin tänne katsomaan, mitä hammaslääkärin laskussa lukeva parodontologonen hoito tarkoittaa. Mulla se oli käytännössä hammaskiven poistoa, ei mitään lasereita eikä puudutusta. Ei se kyllä sattunutkaan.
        Vähän tuntuu suorastaan rahastukselta: hampaiden puhdistuksesta se ei olisi voinut laskuttaa 85 euroa kuten tuosta hoidosta. Päälle tuli vielä normaali perustutkimusmaksu eli maksoin 20 minsan lhammaslääkärikäynnistä 150 euroa!

Mulla sama juttu kuin edellisellä: 15 min hammaslääkärillä ja nyt tuli lasku parodontologinen hoito 64€ ja suun perustutkimus 40€ ja maksoin jo silloin heti hampaiden röntgenin 40€. Ja hammaslääkäri vielä kehui että ompas vähän hammaskiveä! Perseelleni meinasin lentää kun lasku tuli.

• markkinamiehii
        eikä sattunut kirjoitti:

voi teetättää myös hammashoitajalla, jolloin lasku jää pienemmäksi ja hammashoitajan tekemänäkin saa Kelalta korvausta.

Mulla se on hampaissa suurin ongelma. Reikiä ei todellakaan tule, mutta hammaskivi on pari kertaa vuodessa poistettavana. Mikäs tässä jos vaan löytyis sellainen hammaslääkäri johon viittis sitoutua tai joka itse osoittais sitoutumishalua. Edellinen oli ihan kamala, suhtautui vähän kuin halveksivasti minuun. No, ei se mitään. Hammaslääkäreitähän riittää. Ja seuraava onkin sitten nainen, se on varma.

Niin, ennen oli kaikki hyvin kun oli pitkä asiakassuhde hammaslääkäriin - vaan nyt ollaan liian kaukana jo.

Sinänsä outo juttu ettei sitä sitoutumishalua ole - no, yksityislääkärillä riittää asiakkaita varmaan. Ja jos ei riitä niin kuten Hesarissa tässä äskettäin oli kirjoitus, niin hankitaan koko lääkärikeskukselle lisää fyffeä mainostamalla muitten erikoisosaajien palveluita, joita voi käyttää siinä samassa yrityksessä - hammaslääkäri suosittelee botox-pistoksille menoa tai silmälaseriin menoa - juu. Osakkailla joku yhteinen potti jaettavana?

• vakiojuttu
        markkinamiehii kirjoitti:

voi teetättää myös hammashoitajalla, jolloin lasku jää pienemmäksi ja hammashoitajan tekemänäkin saa Kelalta korvausta.

Mulla se on hampaissa suurin ongelma. Reikiä ei todellakaan tule, mutta hammaskivi on pari kertaa vuodessa poistettavana. Mikäs tässä jos vaan löytyis sellainen hammaslääkäri johon viittis sitoutua tai joka itse osoittais sitoutumishalua. Edellinen oli ihan kamala, suhtautui vähän kuin halveksivasti minuun. No, ei se mitään. Hammaslääkäreitähän riittää. Ja seuraava onkin sitten nainen, se on varma.

Niin, ennen oli kaikki hyvin kun oli pitkä asiakassuhde hammaslääkäriin - vaan nyt ollaan liian kaukana jo.

Sinänsä outo juttu ettei sitä sitoutumishalua ole - no, yksityislääkärillä riittää asiakkaita varmaan. Ja jos ei riitä niin kuten Hesarissa tässä äskettäin oli kirjoitus, niin hankitaan koko lääkärikeskukselle lisää fyffeä mainostamalla muitten erikoisosaajien palveluita, joita voi käyttää siinä samassa yrityksessä - hammaslääkäri suosittelee botox-pistoksille menoa tai silmälaseriin menoa - juu. Osakkailla joku yhteinen potti jaettavana?

kyllä saa vihlontaa aikaiseksi varsinki jos on jo päässyt ienvetäytymiä syntymään.... Ultraääni ja mikäs se oli se yks joka oli ikään kuin joku höyrypuhdistin - tätä on myös kokeiltu. Jotenkin vaan tuntuu, että se vanhanaikainen on kaikista paras. Ilman puudutusta tosin on kestetty, puudutus kun on niin kamala sitten jälkeenpäin... Ja ikenien kipuilu jälkeenpäin - no, kerran oli pitempään kipeet......

• Sirkka Turusta
        eikä sattunut kirjoitti:

Mulla sama juttu, 15 min, lasku 152,28. Selityksenä suun perustutkimus ja parodontologinen vaativa hoito? Rahastusta, olen samaa mieltä! Kela maksaa tästä noin 50 euroa?

Pitäisi vain rohjeta kysyä lekurilta, kuinka näin on, mutta ei tule tehdyksi.

• bitchy
        Sirkka Turusta kirjoitti:

Mulla sama juttu, 15 min, lasku 152,28. Selityksenä suun perustutkimus ja parodontologinen vaativa hoito? Rahastusta, olen samaa mieltä! Kela maksaa tästä noin 50 euroa?

Itse en suostu maksamaan laskuani, vaan soitin kuluttajaneuvontaan, ja siellä oltiin samaa mieltä, että laskua ei tarvitse maksaa, vaan maksan ainoastaan siitä mitä olen tilannut. En halunnut paradontologista hoitoa, enkä myöskään ehkäisevää suun terveydenhoitokäyntiä. Nyt on ilmeisesti niin, että hammaslääkärit ovat alkaneet kusettaa ihmisiä tällä paradontologisella hoidolla, ja tästä täytyisi tehdä loppu.

Suosittelisin kaikille aivan samaa, että jos olet lääkärille mentäessä ilmoittanut mitä haluat, ja lääkäri tekee ylimääräisiä hoitoja, et suostu maksamaan muuta kuin siitä mitä olet halunnut. Jollei lääkäri kysy sinun suostumustasi uudesta hoidosta, sekä ilmoita hintaa mitä se maksaa, niin sinun ei tarvitse maksaa laskua. Sanot vain tiukasti, että maksat ainoastaan siitä hoidosta mitä olet halunnut. Jos lääkäri nikottelee, niin ilmoitat asian menevän kuluttajaneuvonnan kautta eteenpäin. Jos menet esim. manikyyrille, ja hoitaja tekee myös pedikyyrin, niin eihän sinun siitäkään tarvitse maksaa. Hoitaja on silloin tehnyt pedikyyrin ihan vapaaehtoisesti omalla ajallaan, kysymättä sinulta mitään, siitä ei tarvitse maksaa mitään.

Saa nähdä miten asiani kanssa käy, mutta periksi en anna, enkä aio luovuttaa :-)

• hohhoijaa....
        bitchy kirjoitti:

Itse en suostu maksamaan laskuani, vaan soitin kuluttajaneuvontaan, ja siellä oltiin samaa mieltä, että laskua ei tarvitse maksaa, vaan maksan ainoastaan siitä mitä olen tilannut. En halunnut paradontologista hoitoa, enkä myöskään ehkäisevää suun terveydenhoitokäyntiä. Nyt on ilmeisesti niin, että hammaslääkärit ovat alkaneet kusettaa ihmisiä tällä paradontologisella hoidolla, ja tästä täytyisi tehdä loppu.

Suosittelisin kaikille aivan samaa, että jos olet lääkärille mentäessä ilmoittanut mitä haluat, ja lääkäri tekee ylimääräisiä hoitoja, et suostu maksamaan muuta kuin siitä mitä olet halunnut. Jollei lääkäri kysy sinun suostumustasi uudesta hoidosta, sekä ilmoita hintaa mitä se maksaa, niin sinun ei tarvitse maksaa laskua. Sanot vain tiukasti, että maksat ainoastaan siitä hoidosta mitä olet halunnut. Jos lääkäri nikottelee, niin ilmoitat asian menevän kuluttajaneuvonnan kautta eteenpäin. Jos menet esim. manikyyrille, ja hoitaja tekee myös pedikyyrin, niin eihän sinun siitäkään tarvitse maksaa. Hoitaja on silloin tehnyt pedikyyrin ihan vapaaehtoisesti omalla ajallaan, kysymättä sinulta mitään, siitä ei tarvitse maksaa mitään.

Saa nähdä miten asiani kanssa käy, mutta periksi en anna, enkä aio luovuttaa :-)

Oletko hakemassa hammaslääkäriltä suun terveyttä vai tiettyä toimenpidettä?

Eiköhän se hoidon tarkoitus ole, että lopputuloksena on terve suu ja useimmiten siihen tarvitaan sekä parodontologista hoitoa (hammaskiven poisto) että ennaltaehkäisevää hoitoa (esim. puhdistus ja fluoraus).

On tietenkin eri asia, jos vastaanotolle menee esim. hoidattamaan hampaan lohkeamaa, silloin toki pitää hoitaa vain se asia, jonka vuoksi on tullut. Jos henkilö tulee perustarkastukseen, voidaan olettaa, että hän haluaa hoitaa suun kuntoon.

Suosittelen hakeutumaan jatkossa terveyskeskushoitoon, siellä ei ainakaan tehdä yhtään mitään muuta kuin se, jonka vuoksi olet tullut, eikä jatkoaikoja todellakaan anneta ellet itse suorastaan vaadi.

Nuoremmalla sukupolvella on kuulemma yleistynyt juuri tuo tapa, että käydään hoidattamassa vain se hammas, joka vaivaa ja muut saavat jäädä rempalleen, kunnes taas on särkyä tai edennyt tulehdukseksi asti. Ei löydy halua kokonaisvaltaiseen hoitoon, kun ei kerran ole oireita.

• 3+15=18
        hohhoijaa.... kirjoitti:

Oletko hakemassa hammaslääkäriltä suun terveyttä vai tiettyä toimenpidettä?

Eiköhän se hoidon tarkoitus ole, että lopputuloksena on terve suu ja useimmiten siihen tarvitaan sekä parodontologista hoitoa (hammaskiven poisto) että ennaltaehkäisevää hoitoa (esim. puhdistus ja fluoraus).

On tietenkin eri asia, jos vastaanotolle menee esim. hoidattamaan hampaan lohkeamaa, silloin toki pitää hoitaa vain se asia, jonka vuoksi on tullut. Jos henkilö tulee perustarkastukseen, voidaan olettaa, että hän haluaa hoitaa suun kuntoon.

Suosittelen hakeutumaan jatkossa terveyskeskushoitoon, siellä ei ainakaan tehdä yhtään mitään muuta kuin se, jonka vuoksi olet tullut, eikä jatkoaikoja todellakaan anneta ellet itse suorastaan vaadi.

Nuoremmalla sukupolvella on kuulemma yleistynyt juuri tuo tapa, että käydään hoidattamassa vain se hammas, joka vaivaa ja muut saavat jäädä rempalleen, kunnes taas on särkyä tai edennyt tulehdukseksi asti. Ei löydy halua kokonaisvaltaiseen hoitoon, kun ei kerran ole oireita.

On kyllä vähän outo asenne, jos menee hammaslääkärin hoitoon samalla periaatteella, kuin manikyyriin/kampaajalle yms. Hiukan eri asiasta kyse kuitenkin. Potilaan on vaikea tarkalleen tietää mitä siellä suussa on meneillään ja mitä toimenpiteitä tarvitaan. Tämänkin takia olisi hyvä olla se oma hammaslääkäri, johon voi luottaa.

Hammaslääkärin olisi varmaan ollut hyvä tuossa tilanteessa perustella ja selittää miksi kyseiset hoidot olivat tarpeen sen potilaan haluaman hoidon lisäksi.

Todellakaan ei kannata odottaa oireita. Vähemmällä pääsee, kun hoidattaa ajoissa. Ientulehdus ja parodontiitti voivat sitäpaitsi edetä oireetta niin pitkälle, että kiinnityskudosta tuhoutuu lopullisesti ja hampaat alkavat vähitellen huomaamatta heilua.

" Suosittelen hakeutumaan jatkossa terveyskeskushoitoon, siellä ei ainakaan tehdä yhtään mitään muuta kuin se, jonka vuoksi olet tullut, eikä jatkoaikoja todellakaan anneta ellet itse suorastaan vaadi. "

Jaa, kyllä minä olen ihan pyytämättä saanut jatkoaikoja terveyskeskus hammaslääkäriltäni vaikka kuinka monta (ikävä kyllä ihan tarpeeseen ovat tulleet). Mutta mitään turhia hoitoja siellä ei varmaan tehdä.

• Pekka@tre

Taisi mennä hammaslääkäri vaihtoon, kun tarkistuksen ja hammaskiven poiston jälkeen sai laskun: 170,50€
        Selite:SAA02 suun perustutkimus ja SDA03 paradontologinen hoito
        kelasta sai suorakorvausta 46,80
        Törkeän kallista - pitää soittaa itsensä jonoon julkiselle puolelle seuraavaan tarkastukseen ja hammaskiven poistoon

• Suuhygienisti
        Pekka@tre kirjoitti:

Taisi mennä hammaslääkäri vaihtoon, kun tarkistuksen ja hammaskiven poiston jälkeen sai laskun: 170,50€
        Törkeän kallista - pitää soittaa itsensä jonoon julkiselle puolelle seuraavaan tarkastukseen ja hammaskiven poistoon

Ensin yksityshammaslääkärille tarkastukseen, joka diagnosoi parodontologisen hoidon tarpeen, sen jälkeen lähete suuhygienistille. Sitä pitää osata pyytää, jollei hammaslääkäri sitä automaattisesti kirjoita. Kannattaa sanoa lääkärille, että haluaa hygienistille. Lähetettä ei kunnallinen lääkäri voi edes kirjoittaa. Asiakas itse valitsee kenelle suuhygienistille haluaa mennä. Lähete on kaksi vuotta voimassa ja lääkäri laittaa siihen käyntikertojen määrän esim.4-6 kertaa. Silloin saa hoidoista kelakorvauksen. Esim. hoito maksaa 80€ ja siitä saa kelasta 39€ takaisin. Omavastuu siis 41€.

Hygienistin tekemä hoito kestää yleensä noin tunnin ja siinä puhdistetaan joka ikinen hammas ja joka ikinen hampaan pinta. Hammaskivi ja biofilmi ovat myös siellä ikenen alla, joten tällainen huolellinen puhdistus on erittäin tärkeää. Hyvällä pintapuudutteella yleensä pärjää ihan hyvin. Jälkihoito-ohjeet ovat myös tärkeitä ja se kotihoito.

Hygienistin tekemä hoito on melkeimpä aina edullisempaa, entä lääkärin tekemä puhdistus. Myös yrittäjäsuuhygienistejä on ympäri Suomea ja myös heiltä kannattaa kysellä aikoja.

• ih
        Pekka@tre kirjoitti:

kantsii satsata kotihoitoon, niin ei rahastukseselta tunnu. itse en terveydenhuollon kuluissa säästä.

• tyrmistynyt eläkeläi
        sama juttu kirjoitti:

Mulla sama juttu kuin edellisellä: 15 min hammaslääkärillä ja nyt tuli lasku parodontologinen hoito 64€ ja suun perustutkimus 40€ ja maksoin jo silloin heti hampaiden röntgenin 40€. Ja hammaslääkäri vielä kehui että ompas vähän hammaskiveä! Perseelleni meinasin lentää kun lasku tuli.

Tulin juuri hammaslääkäristä. Lasku oli pöyristyttävä, jonka maksoin kuuliaisena asiakkaan heti kassalla.Kahden hampaan paikkojen murentuminen maksoi 251e,
        josta oli jo vähennetty Kela-korvaus. Kotona tutkin laskua, josta ilmeni,että minulle oli tehty parodontologinen hoito 91e. En ole ikinä sellaisesta kuullutkaan.Lisäksi oli laskutettu ehkäisevästä hammashoidosta 26 e,suun perustutkimuksesta 60e, hampaan paikkauksesta 116e ja 90e, yhteensä 251e. Olen vuosia käynyt tällä lääkärillä.
        Miksi hammaslääkäreillä ei ole velvoitetta selittää potilaalle toimenpiteistä etukäteen niin kuin yleensä terveydenhuollossa tehdään hoitosuunnitelma yhdessä asiakkaan kanssa? Onko rahastus ainut päämäärä?

• hykkäri
        markkinamiehii kirjoitti:

"joo, sen hammaskiven putsaamisen
        voi teetättää myös hammashoitajalla"

Tarkoitat varmaan suuhygienistiä? Tuskinpa hammashoitajilla on oikeutta lähteä ketään depuroimaan.

• kerro niille!
        tyrmistynyt eläkeläi kirjoitti:

Tulin juuri hammaslääkäristä. Lasku oli pöyristyttävä, jonka maksoin kuuliaisena asiakkaan heti kassalla.Kahden hampaan paikkojen murentuminen maksoi 251e,
        josta oli jo vähennetty Kela-korvaus. Kotona tutkin laskua, josta ilmeni,että minulle oli tehty parodontologinen hoito 91e. En ole ikinä sellaisesta kuullutkaan.Lisäksi oli laskutettu ehkäisevästä hammashoidosta 26 e,suun perustutkimuksesta 60e, hampaan paikkauksesta 116e ja 90e, yhteensä 251e. Olen vuosia käynyt tällä lääkärillä.
        Miksi hammaslääkäreillä ei ole velvoitetta selittää potilaalle toimenpiteistä etukäteen niin kuin yleensä terveydenhuollossa tehdään hoitosuunnitelma yhdessä asiakkaan kanssa? Onko rahastus ainut päämäärä?

"Miksi hammaslääkäreillä ei ole velvoitetta selittää potilaalle toimenpiteistä etukäteen"

Ehkä olisi parempi selittää potilaalle käynnin lopuksi, mitä tehtiin. Moni ei tällä palstallakaan tunnu tietävän, mitä hänelle on tehty, kun laskussa lukee parodontologienn hoito. Josksu potilas ei tiedä, onko hänelle tehty tarkastus vai ei.

• Kelat pois!
        eikä sattunut kirjoitti:

"Vähän tuntuu suorastaan rahastukselta: hampaiden puhdistuksesta se ei olisi voinut laskuttaa 85 euroa kuten tuosta hoidosta. Päälle tuli vielä normaali perustutkimusmaksu eli maksoin 20 minsan lhammaslääkärikäynnistä 150 euroa! "

Selvyyden vuoksi kannattaisi selkeästi kertoa, puhuuko kokonaishinnasta vai Kelakorvauksen jälkeisestä omavastuuhinnasta.

Nykyisin KAIKKI suomalaiset saavat Kelakorvauksen, yleisimmin suorakorvauksena jo hammaslääkäriasemalla maksaessaan, joten harvoin sitä kokonaishintaa edes näkee, koska eihän kukaan sitä maksa! Kelakorvaus vähennetään hoidon hinnasta ja potilas maksaa aina vain omavastuuhinnan.

Eli 20 minuutin käyntisi maksoi siis kokonaishintana 150 euroa ja Kela korvasi siitä noi 50 euroa, vai? Eli se oli satasen käynti eli 150 euron käynti.

• Ardiana

Kävin kuukausi sitten vuositarkastuksessa julkisella ja lasku oli 89 e. Siihen sisältyivät tosin käyntimaksu, röntgen, tutkimus, hammaskiven poisto ja kahden reiän paikkaus (toinen oli lohjennut paikka ja molemmat samassa hampaassa eli koko hammas käytänössä uusiksi). Oulussa kokeillaan sinänsä fiksua uutta systeemiä, jossa tarkistuskäynnillä voidaan tehdä myös hoitoja. Tarkoituksena ettei tule liikaa käyntimaksuja. Paradontologinen hoito oli julkisella 15 e.

• Anonyymi
        sama juttu kirjoitti:

Itselläni msksu oli 370€. Ei siis kovin halpaa hommaa.

• Hammaskeijukainen

Täälläkin hämillään, että mitä tuo tarkastuksen yhteydessä tehty parodontologinen hoito tarkoittaa. Puhetta kun oli pelkästä tarkastuksesta, eikä näistä termeistä tavallinen hammasharjan heiluttaja oikein mitään tajua. Jos lääkäri olisi edes selittänyt, niin ei jäisi väärinkäsityksiä ja tietäisi onko hoito ollut tarpeellinen. Pitänee kysyä kun on paikkausaika ensi viikolla.
      Lisäksi epäilyttää, että miksi tuosta ei saa kelan korvauta suoraan, vaan pitää itse hakea. Toiselle laskulle kirjoitetuista perustarkastuksesta ja röntgenistä korvaus on suoraan vähennetty loppusummasta. Voisiko olla asialla jotain tekemistä sen kanssa, että itse lääkäri ei tätä hoitanut, vaan joku hoitaja/avustaja (mitä ne nykyään onkaan :). Joku taisi sellaisesta aikaisemmin tässä ketjussa mainita.

• pasimatias66

kannattaa jonottaa kunnalliseen jos ei olen valmis maksamaan nopeasta ja hyvästä hoidosta.

• vahingonkorvauskanne

En olle koskaan kaynnyt kunnallissa hammashoidossa. olen aina kaynnyt yksityisella, koska olen ollut myos siina uskossa etta saa parempaa hoitoa. hei haloo nainhan se ei ole. kun olin vuosia kaynyt samalla hl (13-14v) tuli mieleeni etta suussani ei kaikki ole ok. menin toiselle hl ja han maarasi heti rontgeniin (koko hammaskuva sellainen) ja kauhukseni todettiin, etta minulla on pitkalle edennyt parodonttiiti, joka on syovyttanyt ylahampaistani luun niin etta hampaat ovat vain pari mm. luussa kiinni, nyt olen tehnyt potilasvakuutkseen ja aluehallintovirastoon kantelun ko. hammaslaakarista ja hanesta on tehty merkinta myos valviiraan, koska todettiin, etta han on laiminlyonnyt hammashoidon taysin, raha on kylla naina vuosina kelvannut,
        kannattaa valittaa jos saa huonoa hoitoa, etta saadaan kaikki puoskarit pois markkinoilta.

• Anonyymi

paljon saa maksaa yksityisellä,mutta kun on ripeää reipasta toimintaa ja voi luottaa,niin maksan eläkeläisenä melko mielelläni tänään sain laskun 223.50 ja kuukauden päästä vielä pari paikkausta,niin pitäs taas pärjätä !

• Alaa opiskeleva

Hammashoito tulee aina tehdä vain ja ainoastaan potilaan suostumuksella ja hänen tietäen! Hammaslääkäri on aina velvollinen kysymään mitä hoitoa saa tehdä. Myös juurihoidosta voi potilas kieltäytyä vaikka se onkin TODELLA tyhmää...

• ,mmnn4

Paradontologista hoitoa se on pelkkää rahastusta ei kysytä mitään.
      Se oli viimeinen kerta kun minulle tehdään tämä hoito.

• HPF se on!

Usko jo, että se on hammaskiven poistoa!

• soldier
        HPF se on! kirjoitti:

Usko jo, että se on hammaskiven poistoa!

Niin on! Itselleni se tehdään puolenvuoden välein! Suuhygienisti oli vaihtunut viimeksi ja vaikka en ole kipuherkkä eikä hammaslääkärissäkään ole koskaan tarvinnut puudutusta, niin tämä keski-iän ylittänyt naisihminen oli selvästi "miesvihaaja" sattu niin vtusti kun hän nautti ja työnteli sitä ultraäänilaitetta ikenien alle ja hampiden juuriin. Se oli kidutusta! Seuraavalla kerralla on pakko pyytää "nuijanukutus"?

• leilak12

Onko kellekkään tullut tietoon parodonttiitin hoitoprosessin aikana sellaisia "mittayksiköitä", jotka auttaisivat hahmottamaan sairauden vaikeusasteen?
      Itselläni tämä on edennyt (vähän samaan tapaan kuin edellä kirjoitettiin) säännöllisestä yksityishammaslääkärikäynneistä huolimatta oireettomana vuosia. Alussa, 10v sitten, todettiin vain, että alaetuampaiden alla luu on vetäytynyt ja sen jälkeen on tarkkailtu vain tätä aluetta. Kun kymmenen tunnollisen hoitovuoden jälkeen ylähampaat alkoivat oireilla, vasta otettiin suun kokoröntgen, joka paljasti koko kaameuden. Silloin lääkärini vasta ymmärsi lähettää minut spesialistille.
      Itselleni parodontologi sanoi sairauden alkaneen jo kolmattakymmentä vuotta sitten(!), nyt luusta 1/3osan kadonnut, parissa yksittäisessä kohdassa 1/2. Mikä on se määrä tai mitta, jonka jälkeen toivon voi heittää?
      Minulla on omat hampaat jäljellä ja liikkuvutta ei juuri ole, ientaskut pahimmillaan 7mm ja niiden parantumista vaikeuttaa myös purentavirhe, jota ei koskaan aiemmin ole edes mainittu! Mistä ihmeestä asiakas/potilas voi näitä tietää!? Lääkäreillä on todellakin suuri vastuu ymmärtää kokonaisuuksia.
      Minua on myös askarruttanut aina se, miksei lääkityksiä anneta hoidon tueksi, vaikka kyse on bakteeritulehduksista.

• reiät kuntoon

Tosiaan ei se yksityinen ole yhtään parempi kuin kunnallinenkaan, mitä nyt maksaa enemmin ja pääsee nopeammin. Tosin jos käyt tarkistuksessa 1 - 3vuoden välein, niin eikös ole sama ilmottautua jonoon 3-4 kuukautta aiemmin aiottua aikaa vai päästäkö lähes suoraan yksityiselle.

Niin ja kannattaa käydä hygienistllä vuosittain, tarvittaessa voi passittaa nopeamminkin lääkärille kuin 3 vuoden välein.

Niin ja varmaankin yksityislääkärin tekemä paradontologinen hoito on varmaankin kalliimpaa kuin hygienistin.

• kyseenalaistatoimintaa

Suosittelen että otatte tarkan selon mitä sinulle tehdään. Itselläni kruunu hajosi. Varasin ajan. Jouduin sellaiseen pyöritykseen, että pois tieltä! Ensimmäinen suun avaus 158,00 eur sitten minut ohjattiin hammasprotetiikan erikoishammaslääkärille. Luulin että nyt se kruunu laitetaan kungtoon.Hän otti röntkenkuvia 285,00 eur. Luulin että nyt saan kruunun . Seuraavankerran oli lääkäri vaihtunut ja hän teki minulle "vaativan" hoidon. Mitään hintaa tästä operaatiosta ei tietenkään kerrottu! Enkä itseasiassa ymmärtänyt miksi minulle se tehtiin ja jos olisi kerrottu selvästi olisin kieltäytynyt ja mennyt muualle koska vastaavia "vaativia" hoitoja saa muilta palveluntuottajilta max 180 eur ....lääkäri voi väittää ihan mitä vaan ..tässä tapuksessa se oli, ei sitä itse tiedäkään kun ikenet ovat sairaat. Tämä maksoi minulle 351,00 eur ja kruunu oli edellenekin tekemättä! Lähtiessäni siitä istunnosta, lääkäri väitti minun joutuneen johonkin onnettomuuteen viittasi kai että hammaskruunu olisi silloin särkynyt. Olisiko tuo kruunu kuulunut korjata "talonpiikkiin" kun sitä niin pyöriteletiin? Kotiin tultuani tunnustelin kruunua ja lääkäri olikin paikannut sitä toiselta jo toiselta puolelta. Toinen puoli oli korjaamatta!! Soitin hänelle ja hän jopa suvaitsi väittää, että ei siellä ole mitään tehty kruunun suhteen. Lakussa ei myöskään ole kirjausta kruunun paikkaulksesta! Miksei hammaslääkäri tehnyt tuota kruunun paikakuksen heti ensimmäisellä kerralla sitä oli tullut hakemaan? Nyt se on vasta ½-paikattu ja lasku on jo 794 eur!
        SUOSITTELEN KUSTANNUSARVION PYYTÄMISTÄ JA SELVÄÄ SELLAISTA! MInusta tämä on aivan selvää huijausta!

• Parodontiitista

Jokaisessa tarkastuksessa hammaslääkärin/suuhygienistin tulisi katsoa ns. CPI-indeksi, jossa katsotaan koko suu läpi ientaskumittarilla mittaillen (yleensä tämä mittaaminen nipistää hieman, kun tökitään ientä) ja pisteytetään näin:
      0= terve ien
      1= ientulehtunut
      2= hammaskiveä
      3= yli 2mm ientaskuja
      4= yli 5mm ientaskuja
      x= hampaat puuttuvat

Ainahan itse voi tarkastuksen yhteydessä kysyä CPI-indeksiään, pyytää, vaikka paperille, jos ei ymmärrä ja vaatia selittämään. Myös kokoleuan röntgen kuvasta (=ortopantomografiasta) syvät ientaskut näkyvät hyvin.

Normaali ientasku on yleensä n.1-2mm syvä, kun suussa on ientulehdusta (=gingiviitti) ikenen suu on avoinna ja plakki/bakteerit pääsevät ientaskuun ja pikkuhiljaa tasku alkaa syvenemään ja tällöin puhutaan parodontiitista. Kun tasku syvenee, menetetään hampaan kiinnityskudosta, kiinnityssäikeet tuhoutuvat ja leukaluu alkaa vetäytymään hampaat juurta kohden. Jossain vaiheessa tasku voi olla niin syvä, että hammas alkaa heilumaan ja lopulta jopa irrota.

Parodontiitti vaatii aina suuhygienistin/hammaslääkärin/parodontologin hoitoa, koska itse ei millään syventyneitä ientaskujaan puhdista. Ammattilaisen hoidon lisäksi myös hyvä/huolellinen suun puhdistaminen kotona on erittäin tärkeää (yli 80% kokonaishoidosta tapahtuu kotona). Kannattaa hankkia sähköhammasharja (pyöreällä harjaosalla) ja puhdistaa myös päivittäin hammasvälit hammasväliharjoilla eli ehkäistä uuden hammaskiven muodostuminen (Hammaskivi on syljen mineraalien kovettamaa plakkia eli hammaskiveä voi ehkäistä poistamalla suusta plakki).

Tupakointi ei myöskään edesauta parodontiitin paranemista, vaan päin vastoin hidastaa paranemista eli mikäli tupakoi, niin kannattaa todella harkita tupakoinnin lopettamista, mikäli toivoo paranemista tapahtuvan.

Terveisin
      Suuhygienisti

• pakko korjata

Korjaan CPI-indeksiä:

hampaisto jaettu kuuteen alueeseen ja heikoimman hampaan tulos kirjataan:
      0= terve ien
      1 = ientulehdus eli gingiviitti
      2 = hammaskiveä tai muita plakkiretentioita esim. paikkaylimäärää
      3 = syventynyt ientasku 4-5 mm, parodontiitti
      4 = syventynyt ientasku 6 mm tai enemmän, parodontiitti

Sitten on liikkuvuus:
      1 = hammas liikahtaa 1 mm verran
      2 = hammas liikahtaa yli 1 mm
      3 = hammas liikahtaa myös pystysuunnassa

• KiitollinenAsiakas

No hohhoijaa... Tietenkin asiakas on tyytyväinen, että saa hammaslääkäriltä hyvän hoidon, mutta kyse onkin tiedottamisesta.

Sellainen lääkäri on fiksu ja asiakasta kunnioittava, joka kysyy, haluaako asiakas, että se parondologinen hoito tai muu hoito tehdään heti tarkastuksen jälkeen, vai haluaako asiakas käydä tarvittavassa hoidossa myöhemmin joko ko. lääkärillä tai suuhygienistilla tai jopa muualla.

Kun asiakas varaa ajan vaikka 15 minsan tarkastukseen ja hänellä on sen jälkeen muita menoja, vaikka työpaikalle pikainen palaaminen lisäksi taloudellisia menoja, niin ei ole kiva, että lääkäri vain alkaa tekemään parondologista hoitoa kysymättä mitään ja sitten lyö ison laskun käteen.

Lääkärin pitää tehdä se, mihin asiakas on ajan tilannut. Lääkärin pitää kysyä, haluaako asiakas muita, suun ja hampaiden terveyden kannalta tarvittavia hoitoja. Lääkärin pitää myös kertoa toimenpiteen hinta etukäteen tarvittaessa.

Tietenkin siinä tulee vähän petetty olo, kun on tilannut vaikka vartin ajan ja 75 euron tarkistuksen, niin lähteekin pois reilun puolen tunnin kuluttua 170 euron laskun kanssa. Summattässä vain kesksittyjä esimerkkejä.

Olisiko lääkäristä kiva, kun hän tilaisi kotiinsa tapetoinnin ja remonttimies päättäisi lisäksi maalata yhden ylimääräisen seinän (ihan samalla värillä kuin ennenkin), kun hänen mielestään seinän maalauspinta oli jo vähän rapistunut. Sitten vain iso lasku lääkärille tapetoinnista ja maalauksesta, vaikka lääkäri olikin tilannut vain pelkän tapetoinnin. Suostuisiko lääkäri maksamaan remppalaskun ihan mukisematta ja kiitollisena? Onhan ammattilainen pitänyt niin hyvää huolta hänen kodistaan.

• KiitollinenAsiakas

Niin kiireellä kirjoittelin tuota viestiäni, että tulihan sinne mukaan muutama virheellinen ilmaus. Summattässä pitäisi tietty olla summat tässä...
        Parodontologinen on oikein kirjoitettu, eikä siis parondologinen. :)

Tekevälle sattuu, mutta jos hammaslääkäri tekee parodontologisen hoidon asiakkaalle, kysymättä siihen asiakkaan suostumusta... hmm... Onko se sitten ajattelemattomuutta, kiirettä tms., vai ihan harkitenko lääkäri jättää kysymättä, haluaako asiakas heti sen parodontologisen hoidon, vaikka on vain tarkistukseen ajan tilannut...

Edelleen olen kiitollinen hyvästä hammashoidosta, mutta suostumukseni kysymistä toimenpiteisiin kaipaan jatkossakin.

• ksjdxcnh

"15 min hammaslääkärillä ja nyt tuli lasku parodontologinen hoito 64€ ja suun perustutkimus 40€ ja maksoin jo silloin heti hampaiden röntgenin 40€. Ja hammaslääkäri vielä kehui että ompas vähän hammaskiveä! Perseelleni meinasin lentää kun lasku tuli."

Halpa hinta, jos sillä voi estää Alzheimerin taudin! Hyvin teit, kun maksoit.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005855300.html

• Katso_päiväystä

Katsoitko lainkaan milloin viesti oli kirjoitettu? Tuon YHDEKSÄN vuotta sitten kirjoitetun viestin jälkeen hinnat ovat nouseet moneen kertaan.

• huijattiinko

Sain juuri kunnallisella suuhygienistillä käynnistä laskun.
      - käyntimaksu 10,20€
      - parodontologinen hoito 37,50€
      - suun suppea tutkimus 8,40€ yht 56,10€
      Olin sisällä noin puoli tuntia josta osa aikaa jutustelua. Minusta hinta on suurta kusetusta. Näin Kuopiossa.

• Diabetesalkoi

Samaa luokkaa on hinnat täällä Hämeenlinnassakin.

• Mietitätä

Samat hinnat myös Turussa. Mielestäni tuo on erittäin kohtuullinen hinta.
        Yksityisellä hammaslääkärillä / suuhygienistillä olisi hinta ollut toista sataa.

Mitä muuten maksat kampaajalla käynnistä? Ainakin 100 euroa väri ja leikkaus? Ja sama viimeistään parin kuukauden kuluttua uudestaan.

• huijattiinko
        Mietitätä kirjoitti:

Samat hinnat myös Turussa. Mielestäni tuo on erittäin kohtuullinen hinta.
        Yksityisellä hammaslääkärillä / suuhygienistillä olisi hinta ollut toista sataa.

Mitä muuten maksat kampaajalla käynnistä? Ainakin 100 euroa väri ja leikkaus? Ja sama viimeistään parin kuukauden kuluttua uudestaan.

Enpä ole koskaan käynyt kampaajalla, saati sitten värjännyt hiuksiani. Miesten hiusten leikkuu 4krt vuodessa a` 25€ . Kauhistelin siksi hintaa koska kävin vuosi sitten samassa operaatiossa jolloin töitä tehtiin täysi tunti ja lasku oli 40€. Silloin laskussa luki selvästi että hammaskiven poisto. Nyt toimenpide oli laitettu parodontologiseksi hoidoksi joka tarkoittaa paljon laajempaa hommaa. Väkisinkin tulee ajatus siitä että "diagnoosilla" saadaan hilattua laskua suuremmaksi.

• potilas45

Nämä suuhygienistit ovat täysiä huijareita. Ei ruvennut laserilla poistamaan mitään kun sanoi ettei ole sellaista. Raapimalla poisti minulta hammaskiveä siksi että saa laskuttaa enemmän kun kesti niin kauan.

• ihgkjgjkuhjk

Laserista hammaskiven poistossa en ole kuullutkaan, miten sillä edes päästään ahtaaseen ientaskuun ikenen kärsimättä. Ultra-äänellä kyllä poistetaan. Minulle tuon käyttö on yhtä tuskaa vihlonnan takia, joten kiellän laitteen käytön ja vaadin käyttämään pelkästään käsityökaluja. Kuitenkin paljastui että viimeisimmästäkin hygienistikäynniltäni oli kirjattu koneen käyttö.

• 400e

Vain parodontologi voi tehdä parodontologista hoitoa, eikö ?
      Ehkä hammaskivenpoistoa sitten sanotaan nykyisin parodontologiseksi hoidoksi ?

Paikkakunnallani ei parondontologille pääse kuin pari kertaa vuodessa.

Käyn yksityisellä. Koko "kaluston" puhdistus, ientaskut & hammaskiven poisto,
      maksoi yli 400 euroa.

Hinnat ovat melkein samat kaikilla parodontologeilla tässä läänissä.

Parodontologin käsittely on erilainen kuin hammaskivenpoisto yleishammaslääkärillä.

• Anonyymi

Itse tuli juuri tuosta kyseisestä parodontoloogisesta hoidosta,jonka teki lääkäri.Kolme yhdenpinnan paikkausta samoin jouduttiin tekemään.Kivulias oli juuri tuo hoito,ientaskuissa oli tulehdusta,sekä hammaskiveä.Neljä päivää aikaisemmin tehtiin perusteellinen tutkimus,röntgenkuvat ja tutkittiin suu tarkasti.Todettiin suu terveeksi,mutta jouduin kuitenkin tuohon kyseiseen hoitoon tänään,sekä nuo paikkaukset tekemään.Kyllähän nuo käynnit tulivat kukkarolle kalliiksi,ensimmäinen käynti 199€ ja tämän päiväinen käynti 333€ maksoin tyynenä laskut,ja nyt odotan selkäleikkakseen pääsyä.Hampaat ja suu ovat tärkeät olla kunnossa kun tuohon operointiin mennään,olipa rahaa taikka ei,jostakin on tingittävä.Minulle on terveys tärkeimpiä asioita.Nyt hyvillämielin odotan leikkaukseen pääsyä😊 Hyvää Juhannusta kaikille!

• Anonyymi

Parodontologinen hoito on hampaiden puhdistus hammaskivestä. Jos tätä ei tehdä, seurauksena on ientulehdus ja sen jälkeen parodontiitti, joka pahimmillaan johtaa hampaiden heilumiseen ja lopulta irtoamiseen. Myös pahanhajuinen hengitys on seurauksena, lisäksi verenvuotoa ja kipuja.

Laaja tulehdus suussa on uhka myös muulle terveydelle.

• Anonyymi

Nyt menossa 23.8
      Parodontologiseen hoitoon,mitähän se maksaa käyn yksityisellä.
      Tänään hammaslääkärin tarkastus ja röntgen 141.40
      Kyllä kallista on

• Anonyymi

En oikein ymmärrä tuota kielteisyyttä täällä parodontologiseen hoitoon, koska se on myös erittäin tärkeä että ientaskut puhdistetaan, vähäisempikin hammaskivi poistetaan ajoissa pois. Tulehdukset on parempi hoitaa pois ajoissa ennen kuin niistä tulee pahempia.
        Sitä enemmän maksaa mitä enemmän käyntikertoja tulee jos ongelmat ovat kasaantuneet. Itse ei välttämättä edes tiedä että ikenissä on etenevä sairaus joka etenee jos kipuja ei ole. Hampaista ja hammasjuurista alkaneet tulehdukset voi lähettää myöhemmin tulehdusta myös muualle elimistöön.
        Olen erittäin tyytyväinen tähän saamaani parodontologiseen hoitoon joka tuli myös minulle yllättäen uudella osaavalla hammashygienistillä käydessäni. Pidän väärinkäsityksenä sitä että se olisi vain rahastusmuoto.
        Edellinen käyntikerta kaksi vuotta aikaisemmin oli puistattava koska hammashygienisti oli taitamaton ja repi ikeniä niin että ne vuosi verta ja aiheutti kipua. Heissäkin on eroavaisuuksia, palautetta pitää antaa jos käsittely on huonoa.
        Itse käyn kunnallisella hammashygienistillä tarkastuksissa ja jos ilmenee jotakin korjattavaa tai reikiä, ne hoidatan yksityisellä vain siksi koska saan ajan sinne nopeammin. Kunnallisessa hammashoidossa on pitkät jonot ja voi joutua odottamaan kuukausia. Yksityiset taas ovat aina kalliimpia käydä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En oikein ymmärrä tuota kielteisyyttä täällä parodontologiseen hoitoon, koska se on myös erittäin tärkeä että ientaskut puhdistetaan, vähäisempikin hammaskivi poistetaan ajoissa pois. Tulehdukset on parempi hoitaa pois ajoissa ennen kuin niistä tulee pahempia.
        Sitä enemmän maksaa mitä enemmän käyntikertoja tulee jos ongelmat ovat kasaantuneet. Itse ei välttämättä edes tiedä että ikenissä on etenevä sairaus joka etenee jos kipuja ei ole. Hampaista ja hammasjuurista alkaneet tulehdukset voi lähettää myöhemmin tulehdusta myös muualle elimistöön.
        Olen erittäin tyytyväinen tähän saamaani parodontologiseen hoitoon joka tuli myös minulle yllättäen uudella osaavalla hammashygienistillä käydessäni. Pidän väärinkäsityksenä sitä että se olisi vain rahastusmuoto.
        Edellinen käyntikerta kaksi vuotta aikaisemmin oli puistattava koska hammashygienisti oli taitamaton ja repi ikeniä niin että ne vuosi verta ja aiheutti kipua. Heissäkin on eroavaisuuksia, palautetta pitää antaa jos käsittely on huonoa.
        Itse käyn kunnallisella hammashygienistillä tarkastuksissa ja jos ilmenee jotakin korjattavaa tai reikiä, ne hoidatan yksityisellä vain siksi koska saan ajan sinne nopeammin. Kunnallisessa hammashoidossa on pitkät jonot ja voi joutua odottamaan kuukausia. Yksityiset taas ovat aina kalliimpia käydä.

Jos on vähänkin syvemmät ientaskut, joudutaan hammaskiveä "kaivelemaan" syvältä ja silloin pakostakin tulee verta ilman erityistä repimistäkin. Aiemmin minulla jouduttiin tekemään tehostettua parodontiitista hoitoa ja silloin verenvuotoa tuli, jopa useammankin päivän Corsodyl-kuurista huolimatta. Nykyisin ientaskut ovat parantuneet niin paljon ettei tarvitse kaivaa kovin syvältä. Kävin juuri kunnallisella hammaslääkärillä tarkastuksessa ja hän löysi hieman hammaskiveä ientaskuista ja poisti ne (edellisestä hygienistikäynnistä 3 kk). Sen jälkeen ei tullut verenvuotoa illalla hampaita pestessäkään.

Olen kokenut että hampaiden hoidossa hammaskiven poisto on kivuliainta, koska yleensä silloin ei tehdä puudutuksia. Lisäksi minulla ultraäänilaitteella hammaskiven poisto vihloo liikaa, joten kiellän sen käytön.

• Anonyymi

Miksi nykyään puhutaan vain lankaamisesta - eikö vanha hammastikku ole enää arvossaan? Minulle hammaslääkäri vielä joitain vuosia sitten opettikin tikuttamista.

• Anonyymi

Olen jo 65 vuotias ja nyt vasta lääkäri ehdotti hammaskiven poistoa. Ilman perusteellista puudutusta en anna sitä tehdä. Sain lapsena kokea karmeat hoidot ilman puudutusta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      10
      3379
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1858
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      982
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      948
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe