palkka

fysioterapeutin

Eli mikä on fysioterapeutin palkka sairaalassa.
Ystävättäreni aloitti työskentelyn sairaalassa ja käteen jäävä palkka on 1000e:n luokkaa joten kannattaako siihen tosiaan käydä 3 1/2 vuotta kouluja???

Mikäs muilla on palkka, esim. yksityisellä tasolla.?

38

55341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiho

Liksa on jotain 1650 euroa ilman ikälisiä. Ei todellakaan kannata hakeutua ko. alalle. Yksityisellä riippuu työnantajasta, joissakin pienempi joissakin vähän parempi. Harvoin palkkaavat vastavalmistuneita, joten kultakaivosta et ko. alalta löydä mistään!!!"

• ihmettelijä

tekee autuaaksi?Itselläni palkka n.3200/kk(vuorotyö)mutta vit*** joka päivä!Asioita ehkä tarkastella omien halujen /mieltymysten mukaan eikä rahan.Vaimoni fysioterapeutti ja liksa pieni mutta hän todella tyytyväinen ja opiskelee kokoajan lisää eikä pelkoa että työt loppuu.Toisaalta mikä mä olen muita neuvomaan?

• pomo
        ihmettelijä kirjoitti:

tekee autuaaksi?Itselläni palkka n.3200/kk(vuorotyö)mutta vit*** joka päivä!Asioita ehkä tarkastella omien halujen /mieltymysten mukaan eikä rahan.Vaimoni fysioterapeutti ja liksa pieni mutta hän todella tyytyväinen ja opiskelee kokoajan lisää eikä pelkoa että työt loppuu.Toisaalta mikä mä olen muita neuvomaan?

Fys.terapeuttina yksityisenä helposti tienaa 5000€ kuussa. Toki vastuuta enemmän kun yksin hoitaa hommat. Mut toi summa on sieltä alarajoilta. Mahdollisuus tuplata, verottaja tosin hyötyy eniten.

• Tuleva fysioterapeutti
        pomo kirjoitti:

Fys.terapeuttina yksityisenä helposti tienaa 5000€ kuussa. Toki vastuuta enemmän kun yksin hoitaa hommat. Mut toi summa on sieltä alarajoilta. Mahdollisuus tuplata, verottaja tosin hyötyy eniten.

Olen nyt lastentarhanopettaja ja päiväkotihommat saa riittää. Fysioterapeutin hommat voisi kiinnostaa ja niihin pohjakoulutus on. Lyhyellä lisäkoulutuksella pääsisin fysioterapeutiksi ja töitäkin kuulostaisi olevan. Palkka ei vain tunnu olevan silläkään alalla juuri lastenkotihommien palkkoja kummempi.

Kysyisin pomolta, että tienaako oman yrityksen perustanut fysioterapeutti sen 5000Eur/kk, vai yksityiselle töihin menevä fysioterapeutti?
        Ja puhuithan nimenomaan brutosta?

• mniz
        Tuleva fysioterapeutti kirjoitti:

Olen nyt lastentarhanopettaja ja päiväkotihommat saa riittää. Fysioterapeutin hommat voisi kiinnostaa ja niihin pohjakoulutus on. Lyhyellä lisäkoulutuksella pääsisin fysioterapeutiksi ja töitäkin kuulostaisi olevan. Palkka ei vain tunnu olevan silläkään alalla juuri lastenkotihommien palkkoja kummempi.

Kysyisin pomolta, että tienaako oman yrityksen perustanut fysioterapeutti sen 5000Eur/kk, vai yksityiselle töihin menevä fysioterapeutti?
        Ja puhuithan nimenomaan brutosta?

No varmasti tarkoitti yrityksen perustanutta!

• köyhä fyssari
        mniz kirjoitti:

Palkka riippuu oletko kunnalla, yksityisellä sektorilla vai ammatinharjoittajana. Tuo viisi tonnia kuukostaa todella hurjalta. Ilman ikälisiä brutto reippaasti alle kaksi tonnia kuussa eli todella saa miettiä mihin varaa ja mihin ei. Ja jos mun mies tienaisi yli kolme tonnia kuussa, niin kai minäkin tähän säälittävään palkkaan ja helvetin vastuulliseen duuniin olisin tyytyväinen...

• fyssariksi
        köyhä fyssari kirjoitti:

Palkka riippuu oletko kunnalla, yksityisellä sektorilla vai ammatinharjoittajana. Tuo viisi tonnia kuukostaa todella hurjalta. Ilman ikälisiä brutto reippaasti alle kaksi tonnia kuussa eli todella saa miettiä mihin varaa ja mihin ei. Ja jos mun mies tienaisi yli kolme tonnia kuussa, niin kai minäkin tähän säälittävään palkkaan ja helvetin vastuulliseen duuniin olisin tyytyväinen...

Mielenkiintoinen keskustelu..
        Oma kk liksa nyt yli 3500 ja silti olen aikomassa fysioterapian opiskelijaksi. Onkohan järkeä.. voikohan noilla ansioilla ylipäätään elää..?
        Mutta en voi jatkaa loppuelämää tehden töitä niin että voi pahoin jatkuvasti. Raha ei paljon siinä lämmitä.

• tein
        fyssariksi kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu..
        Oma kk liksa nyt yli 3500 ja silti olen aikomassa fysioterapian opiskelijaksi. Onkohan järkeä.. voikohan noilla ansioilla ylipäätään elää..?
        Mutta en voi jatkaa loppuelämää tehden töitä niin että voi pahoin jatkuvasti. Raha ei paljon siinä lämmitä.

Opiskeluaikana olin tyytyväinen kun kuulostelin fysioterapeutin keskipalkkaa, nyt kun todellisuus on iskenyt päin kasvoja olen saanut huomata ettei perheellinen ihminen todellakaan elä leveästi fyssarin palkalla!!! Mikä siinä jos puoliso todellakin tienaisi mukavasti että voisi sitten itse nauttia työstään ilman ikuista palkkapäivän odottamista. Olen kyllä kuullut että yksityisellä puolella on joskus jopa niin, että pienillä paikkakunnilla jonne ei tulijoita töihin ole, on käynyt niinkin että fysioterapeutti on saanut itse sanella palkkansa mutta eipä ole ollut itsellä tähän mahdollisuutta! Joskus meinaa tympiä kun kuitenkin on kolmen ja puolen vuoden koulutus takana ja palkka on mitä on... Muistakaa muuten yksityiselle työllistyjät pitää huoli ikälisistä, tupo-korotuksista ym ne kun eivät aina tule automaattisesti (riippuen työehtosopimuksesta!!).

• ASDFGHJKLÖ
        tein kirjoitti:

Opiskeluaikana olin tyytyväinen kun kuulostelin fysioterapeutin keskipalkkaa, nyt kun todellisuus on iskenyt päin kasvoja olen saanut huomata ettei perheellinen ihminen todellakaan elä leveästi fyssarin palkalla!!! Mikä siinä jos puoliso todellakin tienaisi mukavasti että voisi sitten itse nauttia työstään ilman ikuista palkkapäivän odottamista. Olen kyllä kuullut että yksityisellä puolella on joskus jopa niin, että pienillä paikkakunnilla jonne ei tulijoita töihin ole, on käynyt niinkin että fysioterapeutti on saanut itse sanella palkkansa mutta eipä ole ollut itsellä tähän mahdollisuutta! Joskus meinaa tympiä kun kuitenkin on kolmen ja puolen vuoden koulutus takana ja palkka on mitä on... Muistakaa muuten yksityiselle työllistyjät pitää huoli ikälisistä, tupo-korotuksista ym ne kun eivät aina tule automaattisesti (riippuen työehtosopimuksesta!!).

turha valittaa pallkasta ja työn rasittavuudestra fysioterapeuttina. Häpeän tuollaisa puheita. Hävettää että mahtavaan ammattiin on hakeutunut tuollaisia paskan jauhavaa porukkaa. Jokainen palkka vastaa työtä.
        Olkaa tyytyväisiä työhön ja hoitakaa itseänne.

• palkka
        ASDFGHJKLÖ kirjoitti:

turha valittaa pallkasta ja työn rasittavuudestra fysioterapeuttina. Häpeän tuollaisa puheita. Hävettää että mahtavaan ammattiin on hakeutunut tuollaisia paskan jauhavaa porukkaa. Jokainen palkka vastaa työtä.

Harmittaahan tuo kun periaatteessa tykään työstäni fyssarina, mut pakko lähteä opiskelemaan jotain muuta ku ei tuolla palkalla elä. Yksityisellä oon ja palkka verojej jälkeen noin 1400€/kk. Siivoojana taitais tienata saman ilman korkeakoulua ja vastuuts...

• manteli*
        palkka kirjoitti:

Harmittaahan tuo kun periaatteessa tykään työstäni fyssarina, mut pakko lähteä opiskelemaan jotain muuta ku ei tuolla palkalla elä. Yksityisellä oon ja palkka verojej jälkeen noin 1400€/kk. Siivoojana taitais tienata saman ilman korkeakoulua ja vastuuts...

Olen kunnan palkkalistoilla. Mun palkka vajaat 1800e ja kun verottaja vie osan jää käteen n. 1200e. Miehellä sattuu olemaan yhtä onneton palkka, ellei vähän vielä huonompikin, joten ei tässä oikein naurata. Ajattelen vaan, että miten pärjää ne, joilla sama tilanne ja vielä lapsosiakin siunaantunut... me nyt vielä kahdestaan jotenkin pärjätään.

• Unelmana tasa-arvo
        ASDFGHJKLÖ kirjoitti:

Kyllä pystyy ihminen näköjään elämään jossain ihme kuplassa: "palkka vastaa työtä", sanoit?!?! Taitaa olla nyt joku kapitalistikakara, kun kirjoittaa ja eksynyt todellisesta maailmasta...

Fyssarin palkka ei todellakaan ole ajantasalla eikä missään suhteessa työn vaativuuteen tai koulutustasoon. Tuolla palkalla ei herroiksi eletä, ei edes rouviksi... 1200 kuussa jättää mielen kylmäksi kun sillä yrittää ruokkia 3 lasta ja elää itsekin.

Häpeä sinä itseäsi, kun pystyt väittämään tällaista palkkaa oikeudenmukaiseksi, todellakin: näin MAHTAVASTA työstä!

• Unelmana tasa-arvo
        Unelmana tasa-arvo kirjoitti:

Kyllä pystyy ihminen näköjään elämään jossain ihme kuplassa: "palkka vastaa työtä", sanoit?!?! Taitaa olla nyt joku kapitalistikakara, kun kirjoittaa ja eksynyt todellisesta maailmasta...

Fyssarin palkka ei todellakaan ole ajantasalla eikä missään suhteessa työn vaativuuteen tai koulutustasoon. Tuolla palkalla ei herroiksi eletä, ei edes rouviksi... 1200 kuussa jättää mielen kylmäksi kun sillä yrittää ruokkia 3 lasta ja elää itsekin.

Häpeä sinä itseäsi, kun pystyt väittämään tällaista palkkaa oikeudenmukaiseksi, todellakin: näin MAHTAVASTA työstä!

http://www.fysioterapia.net/tata_mielta_olemme/mielipidekirjoitus_9_10_07/

• ihmetystä
        Unelmana tasa-arvo kirjoitti:

http://www.fysioterapia.net/tata_mielta_olemme/mielipidekirjoitus_9_10_07/

No onpa pienet palkat. Jotenkin täysin järjenvastaista että koulutustaso ei takaa siihen suhteutettua palkkaa. Opiskelen itse It-insinööriksi ja vaikka en ole lähelläkään valmistumista niin en kesätöihin lähde alle 2000€ bruttotuloilla. Tutkintoni vastaa laajuudessaa taysin fyssarin tutkintoa ja muutaman vuoden päästä valmistumisestani keskipalkkanin on jo lähemmäs 3000€. Jos joku epäilee niin lisää voi käydä katsomassa UIL:n sivuilta

http://uil.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=648&VID=default&SID=768008744336065&S=1&A=closeall&C=27107

Eikö nyt teidän kannattaisi nostaa enemmän meteliä palkkauksesta? Ei kauhean reilulta kuulosta että koulutettu porukka tienaa samanverran kun kaupankassa..

• wannabefyssari-not?
        ihmetystä kirjoitti:

No onpa pienet palkat. Jotenkin täysin järjenvastaista että koulutustaso ei takaa siihen suhteutettua palkkaa. Opiskelen itse It-insinööriksi ja vaikka en ole lähelläkään valmistumista niin en kesätöihin lähde alle 2000€ bruttotuloilla. Tutkintoni vastaa laajuudessaa taysin fyssarin tutkintoa ja muutaman vuoden päästä valmistumisestani keskipalkkanin on jo lähemmäs 3000€. Jos joku epäilee niin lisää voi käydä katsomassa UIL:n sivuilta

http://uil.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=648&VID=default&SID=768008744336065&S=1&A=closeall&C=27107

Eikö nyt teidän kannattaisi nostaa enemmän meteliä palkkauksesta? Ei kauhean reilulta kuulosta että koulutettu porukka tienaa samanverran kun kaupankassa..

..pieni palkka! Itseä kiinnostaisi kovasti fysioterapeutin työ, mutta ei tuolla palkalla kyllä pahemmin juhlita. Aika kynnys lähteä opiskelemaan kun saa nykyisesta paikasta ilman suurempia koulutuksia enemmän palkkaa - vaikka paska duuni on muuten.

• ---
        wannabefyssari-not? kirjoitti:

..pieni palkka! Itseä kiinnostaisi kovasti fysioterapeutin työ, mutta ei tuolla palkalla kyllä pahemmin juhlita. Aika kynnys lähteä opiskelemaan kun saa nykyisesta paikasta ilman suurempia koulutuksia enemmän palkkaa - vaikka paska duuni on muuten.

Tarvinnut fysioterapiaa läpi elämän ja tulen sitä myös jatkossa tarvitsemaan samaan malliin kun tähänkin asiti Käyntejä ollut runsaan parinkymmenen vuoden aikana vähintään kerran viikossa pääsääntöisesti.

Olen hoidosta hyötynyt. Lukiessani keskustelua herää yksi kysymys. Mikä houkuttelee nuoria alalle, jos palkkanne on noin huono, kun annetaan ymmärtää?

Ja pääsyvaatimuksia tuon alan linoille sanotaan koviksi, mutta silti ihminen hluaa sinne? En oikein ymmärrä.

• Fysioterapeutin puoliso
        --- kirjoitti:

Tarvinnut fysioterapiaa läpi elämän ja tulen sitä myös jatkossa tarvitsemaan samaan malliin kun tähänkin asiti Käyntejä ollut runsaan parinkymmenen vuoden aikana vähintään kerran viikossa pääsääntöisesti.

Olen hoidosta hyötynyt. Lukiessani keskustelua herää yksi kysymys. Mikä houkuttelee nuoria alalle, jos palkkanne on noin huono, kun annetaan ymmärtää?

Ja pääsyvaatimuksia tuon alan linoille sanotaan koviksi, mutta silti ihminen hluaa sinne? En oikein ymmärrä.

Katselin keskustelua ja olen samaa mieltä että Fysioterapian palkkataso on alhainen koulutuksen ja työn vaativuuteen nähden. Julkinen terveysala on päätyöllistäjä ja terveysalalla palkat alhaiset myös yksityisellä puolella.

Näin aiemmissa postauksissa kommentin 5000e/kk ansioista. Ko. ansio on mahdollinen silloin kun toimii fysioterapiaammatinharjoittajana, ei sairaalan tai fysioterapialaitoksen palkkatyösuhteessa. Ja silloinkin tuo tulo on brutto työlaskutus mistä vahennetään työpaikan ammatinharjoittajan vuokra (30-40 pinaa laskutuksesta), maksetaan omat tarvikkeet, oma sotu, ennakonpidätys jne jolloin käteen jäävä palkka on vajaa 2000e riippuen verotuskunnasta & vähennyksistä jne. Ahkerasti työskentelemällä (täydet päivät, hyvä asiakaskunta) pääsee varmasti yli 2000e netto tuloon, mutta ei juurikaan sen yli (miksikö - hoitoja pystyy antamaan rajallisen määrän päivässä ja harvoin kaikki tunnit on loppuunmyyty) ja hoitojen hinnat myös rajoitettu paikalliseen hintatasoon ja sittenkin on kallista asiakkaiden mielestä.

• koi
        mniz kirjoitti:

sairaalassa fysioterapeutti tienaa 2300@ brutto

• Kunnan palkkaama ft
        koi kirjoitti:

sairaalassa fysioterapeutti tienaa 2300@ brutto

Myönnän kokeneeni useankin ammatillisen kriisin ja miettineeni alan vaihtoa. Palkkakynnyksien kapuaminen on pitkä ja vaativa prosessi eikä fysioterapeutin palkkaus ole ajan tasalla. Tuoreen fysioterapeutin nettopalkka kieppuu 2000 euron tuntumassa, riippuen tietysti myös siitä, onko tehyn jäsen. Veikkaisin, että suurin osa fysioterapeuteista putoaa ehkä 2000-2500 palkkaluokkaan. Lopuksi vielä mietittävää: Mitähän mahtaa tapahtua, jos fysioterapeutit menevät lakkoon? Hmm, ei mitään, asiakkaat kun eivät ole välittömässä hengenvaarassa. Ei siis toivoa työtaistelussa, kun ajattelemme hoitajienkin viimeistä lakkoa... Syyllistämistä ja tehy-lakeja... Terveysalalla ainoastaan lääkärit saavuttavat palkkavaatimuksensa ;) Jos rahaa haluaa, ei kannata hakeutua terveysalalle. Työhön pitää olla jokin muu, mikä motivoi. Itse asetan tärkeämmäksi työssä viihtymisen, olen ylpeä ammatistani!

• tulevafysioterapeutti
        Kunnan palkkaama ft kirjoitti:

Myönnän kokeneeni useankin ammatillisen kriisin ja miettineeni alan vaihtoa. Palkkakynnyksien kapuaminen on pitkä ja vaativa prosessi eikä fysioterapeutin palkkaus ole ajan tasalla. Tuoreen fysioterapeutin nettopalkka kieppuu 2000 euron tuntumassa, riippuen tietysti myös siitä, onko tehyn jäsen. Veikkaisin, että suurin osa fysioterapeuteista putoaa ehkä 2000-2500 palkkaluokkaan. Lopuksi vielä mietittävää: Mitähän mahtaa tapahtua, jos fysioterapeutit menevät lakkoon? Hmm, ei mitään, asiakkaat kun eivät ole välittömässä hengenvaarassa. Ei siis toivoa työtaistelussa, kun ajattelemme hoitajienkin viimeistä lakkoa... Syyllistämistä ja tehy-lakeja... Terveysalalla ainoastaan lääkärit saavuttavat palkkavaatimuksensa ;) Jos rahaa haluaa, ei kannata hakeutua terveysalalle. Työhön pitää olla jokin muu, mikä motivoi. Itse asetan tärkeämmäksi työssä viihtymisen, olen ylpeä ammatistani!

2000 - 2500 € kuussa ei kyllä vastaa vaadittavaa koulutusta... Onneksi motivaatiota kuitenkin löytyy ja itseäni sen verran tuntien uskallan sanoa, että en kykenisi työskentelemään alalla jolla en viihdy vaikka palkka olisikin enemmän kuin liikaa.

Jos kenelläkään on tietoa, niin minua kiinnostaa myös fysioterapeutin palkat Ruotsissa... liikutanko lähellä samaa summaa vai?

• tuleva fyssari?
        Fysioterapeutin puoliso kirjoitti:

Katselin keskustelua ja olen samaa mieltä että Fysioterapian palkkataso on alhainen koulutuksen ja työn vaativuuteen nähden. Julkinen terveysala on päätyöllistäjä ja terveysalalla palkat alhaiset myös yksityisellä puolella.

Näin aiemmissa postauksissa kommentin 5000e/kk ansioista. Ko. ansio on mahdollinen silloin kun toimii fysioterapiaammatinharjoittajana, ei sairaalan tai fysioterapialaitoksen palkkatyösuhteessa. Ja silloinkin tuo tulo on brutto työlaskutus mistä vahennetään työpaikan ammatinharjoittajan vuokra (30-40 pinaa laskutuksesta), maksetaan omat tarvikkeet, oma sotu, ennakonpidätys jne jolloin käteen jäävä palkka on vajaa 2000e riippuen verotuskunnasta & vähennyksistä jne. Ahkerasti työskentelemällä (täydet päivät, hyvä asiakaskunta) pääsee varmasti yli 2000e netto tuloon, mutta ei juurikaan sen yli (miksikö - hoitoja pystyy antamaan rajallisen määrän päivässä ja harvoin kaikki tunnit on loppuunmyyty) ja hoitojen hinnat myös rajoitettu paikalliseen hintatasoon ja sittenkin on kallista asiakkaiden mielestä.

Onko se niin, että fyssarit tienaa sen 2100€ kuussa nykyään? yksityiselläkin työskennellessä siihen voi lisätä vain muutaman satasen lisää? oman putiikin pystyttäminen on nykypäivänä luultavasti aika haastavaa kun joka kulmalla näkyy fysioterapianliike eli ei asiakkaita välttämättä riitäkkään tarpeeksi.

työllistymisestä koulussa puhuttiin, että tulevaisuudessa varsinki vanhusten parissa työskentely työllistää, mutta kuinka moni sitten haluaa vanhusten kanssa pyöriä päivästä toiseen. onko kenelläkään tietoa tai kokemusta työllistymisestä tulevaisuudessa? sosiaali ja terveysalalla palkankorotukset/lisäykset voi melkeinpä unohtaa, vaikka huonoimmissakin paikoissa palkka on noussut siihen 2000.. onko tällä alalla mtn mahdollisuutta lähellekkään 3000 ansiohin? itse harkitsen jo alan vaihtoa tradenomiksi muiden muurahaisten joukkoon. olisipahan suht helpolla opiskelulla saatu ammatti jolla on edes teoreettiset mahdollisuudet parempiin ansioihin..

• tuleva fyssari?
        Kunnan palkkaama ft kirjoitti:

Onko se niin, että fyssarit tienaa sen 2100€ kuussa nykyään? yksityiselläkin työskennellessä siihen voi lisätä vain muutaman satasen lisää? oman putiikin pystyttäminen on nykypäivänä luultavasti aika haastavaa kun joka kulmalla näkyy fysioterapianliike eli ei asiakkaita välttämättä riitäkkään tarpeeksi.

työllistymisestä koulussa puhuttiin, että tulevaisuudessa varsinki vanhusten parissa työskentely työllistää, mutta kuinka moni sitten haluaa vanhusten kanssa pyöriä päivästä toiseen. onko kenelläkään tietoa tai kokemusta työllistymisestä tulevaisuudessa? sosiaali ja terveysalalla palkankorotukset/lisäykset voi melkeinpä unohtaa, vaikka huonoimmissakin paikoissa palkka on noussut siihen 2000.. onko tällä alalla mtn mahdollisuutta lähellekkään 3000 ansiohin? itse harkitsen jo alan vaihtoa tradenomiksi muiden muurahaisten joukkoon. olisipahan suht helpolla opiskelulla saatu ammatti jolla on edes teoreettiset mahdollisuudet parempiin ansioihin..

• fyssari TK:ssa
        tuleva fyssari? kirjoitti:

Työskentelen fyssarina terveyskeskuksessa Länsi-Suomessa. Palkkani on ennen veroja 2020 euroa eikä siihen ole laskettu ns. ikälisää. Pätkätöitä olen tehnyt vuosia ja loppua niille ei näy :(

• vaivaudu...

Älä turhaan vaivaudu lukemaan tradenomin papereita. Kaupan kassalle pääsee varmaan ilmankin niitä tradenomin opintoja. Totuushan on, että yli puolet valmistuneista tradeista istuu kauppojen kassoilla lappamassa elintarvikkeita. Ei ole silläkään puolella ruoho sen vihreämpää. Normi palkat taitaa olla pitkästi alle 2000e/kk. Jos haluat yli 3000e ansioille varmasti, niin ainut keino on opiskella sairaanhoitajaksi ja mennä sairaalaan vuorotyöhön.

• vnasö
        vaivaudu... kirjoitti:

Älä turhaan vaivaudu lukemaan tradenomin papereita. Kaupan kassalle pääsee varmaan ilmankin niitä tradenomin opintoja. Totuushan on, että yli puolet valmistuneista tradeista istuu kauppojen kassoilla lappamassa elintarvikkeita. Ei ole silläkään puolella ruoho sen vihreämpää. Normi palkat taitaa olla pitkästi alle 2000e/kk. Jos haluat yli 3000e ansioille varmasti, niin ainut keino on opiskella sairaanhoitajaksi ja mennä sairaalaan vuorotyöhön.

Sairaalassa sairaanhoitajalla sekä fyssarilla on sama palkkaluokka.. samoin kuin laboratoriohoitajalla, röntgenhoitajalla..

• fyssarin sopparissa
        vnasö kirjoitti:

Sairaalassa sairaanhoitajalla sekä fyssarilla on sama palkkaluokka.. samoin kuin laboratoriohoitajalla, röntgenhoitajalla..

lukee palkka 1985e/kk brutto.

• pampales
        fyssarin sopparissa kirjoitti:

lukee palkka 1985e/kk brutto.

Totta tosiaan. Valitettavasti fyssarin palkka suomessa ei todellakaan vastaa fyssarin palkkaa esim. muualla (länsimaissa) maailmassa. Itse ulkomailla opiskelleena ja jonkin verran työskennelleenä, fyssarina siis, jo pelkästään fysioterapian arvostus on aivan eri luokkaa suomeen verrattuna. Palkoista puhumattakaan.
        Monesti saa lukea ja kuulee miten hieno suomalainen terveydenhuolto järjestelmä kaikkine moniammatillisine-tiimeineen on, ja miten täällä arvostetaa eri ammattihenkilöiden näkemyksiä. PASKAPUHETTA, sanon minä. Kun tätäkin asia paremmin tarkastelee ovat asiat ja myös PALKAT, muualla maailmassa huomattavasti paremmat!
        Lisäksi suomalaisessa fysioterapian jatkokoulutus-opiskelussa on valtavasti kehitettävää. Paljon on erilaisia kursseja tarjolla, mutta hyvin harvat näistä kestävät vertailun maailman mittakaavassa. Parhaimpana, vai pitäisikö sanoa pahimpana esimerkkinä on OMT-kouluts. Hieno, ja arvostettu koulutus niille jotka tästä ovat kiinnostuneita. Asiassa on kuitenkin yksi iso MUTTA, koulutusta järjestävä taso ei ole minkään luokan virallinen oppilaitos, mikä jälleen kerran syö asian arvostusta. Lisäksi tämä koulutus on tuhottoman kallis ja rahat menevät yhdityksen nimellä toimivan järjestön kassaan, käsittämätöntä! Tämä on nyt vain yksi esimerkki, mutta OMT kuuluisi ehdottomasti järjestää joko jonkun yliopiston tai ammattikorkeakoulun puolesta, niin tähän koulutukseen olisi kaikilla halukkailla realistinen mahdollisuus. Tähänkin olisi tultava muutos, sillä tämä on yksi asia joka nostaisi fysioterapian arvostusta niin potilaiden kuin päättäjienkin silmissä. Asiaa olisi minulla olisi paljon...yhden asian arvostuksen nostamiseksi haluan vielä nostaa jalustalle, tämä on ammattipätevyyden pisteytys. Se on käytössä monissa maissa ja tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että työnantaja / yhteiskunta on velvollinen kustantamaan fyssareiden jatkokoulutusta, joka on valvottua ja pisteytettyä ja sitä valvoo terveydenhuollon ylin organisaatio. Ne ammattikunnan luopiot jotka ratkaisevat kaiken hieronnalla eivätkä panosta jatkokouluttautumiseen menettävät laillistetun fysioterapeutin ammattiluvat!

Olenkin siis päättänyt suunnata takaisin ulkomaille leveämmän leivän perässä! Suosittelen kaikille, töitä maailmalla riittää!!

• Huuhaa?
        pampales kirjoitti:

Totta tosiaan. Valitettavasti fyssarin palkka suomessa ei todellakaan vastaa fyssarin palkkaa esim. muualla (länsimaissa) maailmassa. Itse ulkomailla opiskelleena ja jonkin verran työskennelleenä, fyssarina siis, jo pelkästään fysioterapian arvostus on aivan eri luokkaa suomeen verrattuna. Palkoista puhumattakaan.
        Monesti saa lukea ja kuulee miten hieno suomalainen terveydenhuolto järjestelmä kaikkine moniammatillisine-tiimeineen on, ja miten täällä arvostetaa eri ammattihenkilöiden näkemyksiä. PASKAPUHETTA, sanon minä. Kun tätäkin asia paremmin tarkastelee ovat asiat ja myös PALKAT, muualla maailmassa huomattavasti paremmat!
        Lisäksi suomalaisessa fysioterapian jatkokoulutus-opiskelussa on valtavasti kehitettävää. Paljon on erilaisia kursseja tarjolla, mutta hyvin harvat näistä kestävät vertailun maailman mittakaavassa. Parhaimpana, vai pitäisikö sanoa pahimpana esimerkkinä on OMT-kouluts. Hieno, ja arvostettu koulutus niille jotka tästä ovat kiinnostuneita. Asiassa on kuitenkin yksi iso MUTTA, koulutusta järjestävä taso ei ole minkään luokan virallinen oppilaitos, mikä jälleen kerran syö asian arvostusta. Lisäksi tämä koulutus on tuhottoman kallis ja rahat menevät yhdityksen nimellä toimivan järjestön kassaan, käsittämätöntä! Tämä on nyt vain yksi esimerkki, mutta OMT kuuluisi ehdottomasti järjestää joko jonkun yliopiston tai ammattikorkeakoulun puolesta, niin tähän koulutukseen olisi kaikilla halukkailla realistinen mahdollisuus. Tähänkin olisi tultava muutos, sillä tämä on yksi asia joka nostaisi fysioterapian arvostusta niin potilaiden kuin päättäjienkin silmissä. Asiaa olisi minulla olisi paljon...yhden asian arvostuksen nostamiseksi haluan vielä nostaa jalustalle, tämä on ammattipätevyyden pisteytys. Se on käytössä monissa maissa ja tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että työnantaja / yhteiskunta on velvollinen kustantamaan fyssareiden jatkokoulutusta, joka on valvottua ja pisteytettyä ja sitä valvoo terveydenhuollon ylin organisaatio. Ne ammattikunnan luopiot jotka ratkaisevat kaiken hieronnalla eivätkä panosta jatkokouluttautumiseen menettävät laillistetun fysioterapeutin ammattiluvat!

Olenkin siis päättänyt suunnata takaisin ulkomaille leveämmän leivän perässä! Suosittelen kaikille, töitä maailmalla riittää!!

Onko kenelläkään ollut ns. kutsumusta terveydenhoitoalalle hakeutuessaan? Saahan sitä ihminen kulumaan vaikka 300 000 euroa kuussa jos ostelee autoja ja taloja jne. Suu säkkiä myöten, sanoi äiti. Työstä voi saada myös muuta positiivista kuin palkkaa, kehittyä vaikka ihmisenä. Raskas työ henkisesti. Ei sovi niille, joilla ei ole kunnon motiiveja ja omat asiat päin prinkkalaa...

• Huuhaa?
        pampales kirjoitti:

Totta tuo, että OMT-fysioterapia pitäisi kytkeä yliopistoon tai amk- jatkokoulutukseksi.

• MOTS
        Huuhaa? kirjoitti:

Totta tuo, että OMT-fysioterapia pitäisi kytkeä yliopistoon tai amk- jatkokoulutukseksi.

Olen täysin samaa mieltä tuosta viestistä jossa kritisoitiin OMT-koulutusta. Itse asiassa on aika ihmeellistä kuinka OMT väki on saanut nostettua itsensä jollekin jalustalle. Kaikki hieman vaikeammat tapaukset (peruslääkärille) lähetetään OMT:n luokse. Kyllä siellä OMT puolellakin on niitä "tumpeloita" jotka eivät osaa auttaa. Mutta kun se on OMT niin laitetaan sille ku se on paras. Eipä silti, hienosti ovat itsensä markkinoille tuupanneet. OMT on enemmän vallassa Suomessa ja muissa pohjoismaissa (lähinnä Norja). Kun mennään eurooppaan niin siellä mennään aika pitkälti Maitlandin mukaan joka taas suomessa ei ole niin tiedossa. Kun on käynyt ulkomailta tulleiden kouluttajien koulutuksissa niin kyllä se vaan on pitkälti Maitland pohjaa mitä siellä käytetään esim tutkimisessa.

Lisäksi tuosta ammattipätevyydenpisteytyksestä; esim. englannissahan fyssarit keräävät portfoliota asiakkaista jolla voi sitten todistaa pätevyytensä että on onnistunut hoidossa. Siellä siis tarkistetaan että homma toimii eikä vain rasvailla marimekon raitapaita päällä...

• loppusuoralla
        MOTS kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä tuosta viestistä jossa kritisoitiin OMT-koulutusta. Itse asiassa on aika ihmeellistä kuinka OMT väki on saanut nostettua itsensä jollekin jalustalle. Kaikki hieman vaikeammat tapaukset (peruslääkärille) lähetetään OMT:n luokse. Kyllä siellä OMT puolellakin on niitä "tumpeloita" jotka eivät osaa auttaa. Mutta kun se on OMT niin laitetaan sille ku se on paras. Eipä silti, hienosti ovat itsensä markkinoille tuupanneet. OMT on enemmän vallassa Suomessa ja muissa pohjoismaissa (lähinnä Norja). Kun mennään eurooppaan niin siellä mennään aika pitkälti Maitlandin mukaan joka taas suomessa ei ole niin tiedossa. Kun on käynyt ulkomailta tulleiden kouluttajien koulutuksissa niin kyllä se vaan on pitkälti Maitland pohjaa mitä siellä käytetään esim tutkimisessa.

Lisäksi tuosta ammattipätevyydenpisteytyksestä; esim. englannissahan fyssarit keräävät portfoliota asiakkaista jolla voi sitten todistaa pätevyytensä että on onnistunut hoidossa. Siellä siis tarkistetaan että homma toimii eikä vain rasvailla marimekon raitapaita päällä...

Tiedustelen, löytyykö ketään fysioterapeuttia, joka olisi suorittanut YAMK-tutkinnon. Jos, onko irronnut paremmin palkattuja töitä ts. mitä hyötyä koulutuksesta on ollut?

• hy
        vaivaudu... kirjoitti:

Kaupan kassalle ei ainakaan tarvitse opiskella, tai en itse näe siinä mitään järkeä. Oon itse töissä kaupan "kassalla" ja teen viisi päivää viikossa töitä, yleensä vielä iltavuoroa, keskimäärin 6-7 tuntia päivä. Verojen jälkeen käteen jää sellainen 1100€ eli silllä ei todellakaan juhlita. Uusimman määritelmän mukaan yksin eläjän pitäisi netota 1200€ ettei jäisi köyhyysrajan alapuolelle. No ilmeisesti sitä ollaan köyhiä, onneksi vuokran, auton, laskut ja ruuat saa maksettua. Tämä on syy miksi lähden syksyllä opiskelemaan fyssariksi. Työ vähän mielekkäämpää, palkkaa edes hitusen parempi ja ainahan sitä voi itseään kehittää :)

• mietteitä vain

Mutta onhan etuna yleensä se, että työ on ns. virka-aikana toteutuvaa väliltä klo 7-16 ja viikonloput ovat vapaana. Vuorotyöllä hoitajana voi tienata enemmän mutta silloin työajat rankemmat. Eli on fysioterapeutella etujakin omassa työssä.

Ja jos ft:n hommat jurppii niin ei muuta kuin hakemaan lukeen yliopistoon, vuosi ja kandiksi ja siitä sit vuosi ja maisteriksi. Sit tekeen niitä parempi palkkasempia hommia ft:n opena. ja nauttimaan pidemmistä lomista. Ja opiskelut yliopistossa voi suorittaa työn ohella.

Jokainenkin valitsee oman uransa, jos palkkaus mättää omassa työssä nii ois kandennut miettii omaa uravalintaa aiemmin.

• Mietteitä edelleen
        loppusuoralla kirjoitti:

Tiedustelen, löytyykö ketään fysioterapeuttia, joka olisi suorittanut YAMK-tutkinnon. Jos, onko irronnut paremmin palkattuja töitä ts. mitä hyötyä koulutuksesta on ollut?

On täysin turha koulutus fysioterapeutille. Siitä ei kyllä mihinkään duuniin pääse ja toisekseen siitä ei ole mitään hyötyä fysioterapeutilla jos meinaa hakea viel lukeen yliopistoon hoitotiedettä yms.

• töitä tehnyt
        pomo kirjoitti:

Kyllä täytyy olla melkoinen pomo jos 5000€ tienaa! Olen pyörittänyt 10 vuotta fysikaalista hoitolaitosta enkä vielä ole kukkarossa tuollaisia palkkoja nähnyt! Valitattavasti fysioterapeutin työ on matalapalkkaista ja se pitäisi jo tiedostaa kouluun mennessään. Työntekijän kulut työnantajalle eivät ole sama kuin palkka minkä työntekijä saa. Todellisuudessa palkka kertaa 1,7 ovat todelliset kulut! Nämä maksut tekevät niin valtavan lisän, että 50€:n tuntipalkkoja ei ole varaa maksaa kenellekään. Hyvä ammatti mihin kannattaisi tähdätä on KONSULTTI. Heidän taksansa ovat älyttömiä niin tai sitten ARKADIANMÄELLE.

• tuuria oli
        Mietteitä edelleen kirjoitti:

On täysin turha koulutus fysioterapeutille. Siitä ei kyllä mihinkään duuniin pääse ja toisekseen siitä ei ole mitään hyötyä fysioterapeutilla jos meinaa hakea viel lukeen yliopistoon hoitotiedettä yms.

Minä pääsin ylempi amk tutkinnolla haluamaani työhön ja vielä hyväpalkkaiseen. Päihitin johtajia ym korkeakoulu tutkinnon suorittaneita. Nostan hattua sille porukalle joka valitsi minut:) Pärjäsin haastattelussa ja vedin pisteet kotiin. Ei ollenkaan turha koulutus. Tosin minulla on myös monipuolinen työkokemus. Pääsin kerta heitolla eroon palkkakuopasta.

• 187202

Tervehdys kaikille keskusteluun tahan asti osallistuneille,
      Suosittelen/rohkaisen lampimasti hakeutumaan fysioterapeutin ammattitutkintoon mikali:
      - olet vilpittoman kiinnostunut ihmisolemuksen moniulotteisuudesta
      - olet vilpittoman kiinnostunut auttamaan ihmisia ja halukas auttamaan heita ratkomaan onglemiaan
      - asennoidut siten kyseiseen tutkintoon valmistuminen on muodollista ja etta opiskelu jatkuu koko tyouran ajan (fyssarit on suomalaisessa terveydenhuollossa eniten ja aktiivisimmin kouluttautuva ammattiryhma)

Totuus on niin, etta fyssareita on kortistossa ja on niita jotka parjaa erinomaisen hyvin. Tunnen molempia osalpuolia, toiset laskuttaa n 7000-12000 e /kk (vuokran jalkeen, tasta voi kylla maksella muutkin menot ongelmitta). Toiset kituuttaa. Tama riippuu monesta tekijasta kuten halusta jatkokouluttautua, tyoymparistosta ja kollegoista, suhteista, halusta tienata rahaa, kykya yhdistaa halu auttaa ihmisia raakaan bisnekseen yhtalolla joka on lapinakyva ja kestaa eettisen tarkastelun.

Totuus ei ole joko tai...vaihtoehtoja on. Fyssarin tutkinto avaa monenlaisia portteja jatkokoulutuksen suhteen...tama hyva pitaa mielessa. Itse en tieda yhtakaan fyssarikollegaa, joka ei olisi jatkokouluttautunut. En myoskaan tunne ketaan, joka oikeasti olettaisi etta fyssarin perustutkinnolla annettaisiin sellaista vastuuta, joka soveltuisi 3000-5000 euron palkkaan.

Suomessa OMT on saanut jalansijan taysin ansaitusti...kliinisella tyolla ja tuloksellisuudella. OMT edustavat tassa pienessa ammattiyhteisossa suureksi osaksi vastuunkantajia ja profiloituvat kehittajiksi seka seuraavat alan tieteellista kehitysta aktiivisesti. Rapatessa roiskuu jatumpeloita meissakin on, se on selva. JOs kuitenkin ruvetaan vertailemaan, niin osoittautuu etta tumpelointi on sangen harvinaista.

Maitland Concept on nimensa mukaisesti konsepti, jonka ytimessa on liikepotentiaalin optimoiminen - kokemusta on 1 levelilta. Siina on hyvat ja huonot puolensa, mutta OMT kohdistuneen kritiikin vuoksi pari seuraavaa asiaa:
      - Konsepti mainostaa itseaan onglemaratkaisukeskeisena konseptina, mutta totuus on, etta se ratkoo ainoastaan niita ihmisten ongelmia, jotka tassa konseptissa on ratkaistavissa.
      - Todelliselle ongelmaratkaisukeskeiselle tyo-otteelle kyseenalaista on, etta jokaisen ihmisen liikepotentiaalia lahdetaan kohentamaan. Koen tallaisen kaavoihin kangistuneen tavan ratkoa ihmisten ongelmia arveluttavaksi toiminnaksi tana paivana.
      - Kaikille konsepteille ominaista on etta niissa tapahtuvaa toimintaa ohjaa konseptin pelisaannot...ei laheskaan aina tiede. Tassa ei ole mitaan pahaa sinansa, mutta ajan saatossa siita tulee itseaan rajoittava tekija, joka koituu asiakkaan kustantamaksi.
      - Mainittakoon, etta yksi syy sille miksi jotkut fyssarit hakeutuvat Maitland koulutukseen liittyy siihen, etta ei tarvitse perehtya laheskaan yhta laajalti prekliiniseen informaatioon kuin OMT koulutuksessa. Tama kertoo jotain asenteesta.
      -Koulutukset eivat kesta minkaanlaista vertailua

OMT on kaikkea sita mita tuki-ja liikuntaelinperaisista ongelmista karsiva ihminen tarvitsee kuntoutuakseen, mutta ei OMT tietenkaan ole kritiikin ylapuolella. Nama ovat realiteetit, joiden toivon otettavan huomioon keskustelun kaantyessa liian mustavalkoiseksi.

• Ulkomaakokemusta?

Onko ketään fyssaria, joka olisi työskennellyt Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä, Itävallassa tai Saksassa? Onko suomalainen fyssarin amk-tutkinto pätevä siellä, vai pitääkö käydä joku kurssi ennenkuin saa työluvat siellä? Entä voiko saada töitä lähinnä pelkällä amk-pohjalla, (lisäkoulutuksena C1-2 kurssit SOMTYltä, kin. teippaus). Millainen palkka niissä maissa on?

Fyssarin töissä olen ollut nyt yksityisellä 1 vuoden ja mielenkiintoista työtä on. Asiakkaiden tilan koheneminen on palkitsevaa. Jatkokoulutusta todellakin tarvii yksityiselläkin puolella. Mielestäni myös vastuun ja työnkuvan suhteen palkkaus on liian pieni Suomessa! Fyssarien palkkojen korotukset tuntuu utopistiselta tavoitteelta tässä velkaantuneessa maassamme...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe