Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä Jooga On?

Meitä huijataan!!

Olen mielenkiinnolla lukenut tällä palstalla olevia käsityskiä joogasta ja siitä tuntuu olevan liikkeellä paljon vääränlaisia käsityksiä. Ensinnäkään sillä joogalla, jota jossain kuntokeskuksessa opetetaan ei ole mitään tekemistä oikean joogan kanssa. Tuo "jooga" on vain fyysistä harjoittelua, joka ei ole oikeaa joogaa, koska oikeaa joogaa harjoitetaan ns. valaistumisen saavuttamiseksi. Joku esimerkiksi kirjoitti, että jooga käy kuntoilusta ja siinä tulee hiki! Tämä on täysin joogan periaatteiden vastaista. Jooga ei ole kuntoilua. Hikoileminen katsomaan joogassa haitalliseksi. Jos alkaa hikoilla on parasta lopettaa jooga-harjoitukset, koska kuinkapa siinä hikoillessa voisi rauhoittaa mielen. Ja tiesitteko sitä, että kun täydellisen asanan kerran saavuttaa ei sitä koskaan tarvitse koskaan enää tehdä uudelleen. Jos on harrastanut joogaa 30 vuotta eikä ole vieläkään saavuttanut täydellistä asanaa, on jokin vialla. Tätä voi verrata siihen, että olisi käynyt peruskoulua 30 vuotta eikä vieläkään opppinut kirjoittamaan. Jooga on välinen henkiseen kehittymiseen eikä sitä nimeä pitäisi käyttää tuosta "fyysisestä harjoittelusta", jota kutsumme joogaksi. Jos oikeasti tavoittelee henkistä kehitystä, kannattaisi todella perehtyä siihen mitä jooga. Sitä ei nimittäin löydä kuntokeskuksien jooga-tunneilta. Ja jooga liittyy mitä kiinteämmin henkisyyteen tai uskontoon mikäli tätä termiä nyt haluaa käyttää. Joka muuta väittää, ei tiedä oikeasta joogasta mitään. Ja joogalla ei voi olla eri tarkoituksia. Joogalla on vain yksi tarkoitus, joka liittyy henkiseen kehittymiseen. Joogaa on vain erilaisia (astanga jne.), koska kaikkia eivät ole yhtä kyvykkäitä aloittamaan täydellisistä asanoista. Kuinka moni meistä voi juosta maratonin tältä istumalta. Ensin täytyy juosta 5km, sitten 10km jne. Tästä syystä on kehitetty helpompia asanoita, joidena avulla voi kehittää itseään, jotta joku päivä voisi tehdä ne täydelliset asanat eli juosta sen maratonin. Oikean joogan näkökulmasta on hiukan hassua, kun keskustelu henkisestä puolesta yritetään sysätä pois tältä palstalta. Miten joogan sanoma onkaan vääristynyt ja ihmisiä huijataan kuntokeskuksissa!

17

1300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aitoa etsivä

      ...missä sitä oikeaa joogaa voisi harjoittaa?

    • Niyama

      Minusta näkemyksesi on hieman ekslusiivinen. Velvollisuutemme on pitää ruumiimme hyvässä kunnossa,muuten emme pysty pitämään mieltämme vahvana ja kirkkaana.

      Maharishi Patanjali on antanut kahdeksanasteisen tien kehon ja mielen hallitsemiseksi yhtenä kokonaisuutena.
      Sanaa yoga käytetään kahdessa merkityksessä. Ensinnäkin yoga merkitsee korkeimmanasteista ihmisen persoonallisuuden eheytymistä, samadhia. Toiseksi käytämme nimitystä yoga KAIKISTA niistä keinoista,joiden avulla pyritään saavuttamaan samadhi.

      • Samaa mieltä....

        Tuo näkemys ei varsinaisesti ollut minun, vaan lähinnä erään jogin, jonka kirjan satuin juuri lukemaan. Hän itse asiassa käyttää näkemyksensä pohjanan Maharishi Patanjalia. Hänen (ja sen joogalinjan) tulkinta Patanjalista on se, että jooga on vain yksi vaihe matkalla kohti samadhia ei suinkaan itse samadhi. Joogan jälkeen tulee meditaatio. Kun keho on hallinnassa vasta tämän jälkeen on mahdollista hallita mieltä. Tässä suhteessa ei tuo näkemyksesi kehon pitämisestä kunnossa ole missään ristiriidassa näiden ajatusten kanssa.
        Itse en välitä määritelmistä ja luokittelemisesta. Tärkeintä on tulla tietoisemmaksi. Jos jollekin se tapahtuu kuntokeskuksen joogatunneilla niin hyvä niin. Halusin vain tuoda esille sen, miten länsimaissa joogan henkisyyteen liittyvä tarkoitus useimmiten unohdetaan ja siitä on tehty pelkkää fyysistä harjoittelua. Itse en ole löytänyt yhtään sellaista joogastudiota, jossa opetettaisiin "oikeaa joogaa". Pitää varmaan lähteä Himalajalle joogikouluun :)


      • Niyama
        Samaa mieltä.... kirjoitti:

        Tuo näkemys ei varsinaisesti ollut minun, vaan lähinnä erään jogin, jonka kirjan satuin juuri lukemaan. Hän itse asiassa käyttää näkemyksensä pohjanan Maharishi Patanjalia. Hänen (ja sen joogalinjan) tulkinta Patanjalista on se, että jooga on vain yksi vaihe matkalla kohti samadhia ei suinkaan itse samadhi. Joogan jälkeen tulee meditaatio. Kun keho on hallinnassa vasta tämän jälkeen on mahdollista hallita mieltä. Tässä suhteessa ei tuo näkemyksesi kehon pitämisestä kunnossa ole missään ristiriidassa näiden ajatusten kanssa.
        Itse en välitä määritelmistä ja luokittelemisesta. Tärkeintä on tulla tietoisemmaksi. Jos jollekin se tapahtuu kuntokeskuksen joogatunneilla niin hyvä niin. Halusin vain tuoda esille sen, miten länsimaissa joogan henkisyyteen liittyvä tarkoitus useimmiten unohdetaan ja siitä on tehty pelkkää fyysistä harjoittelua. Itse en ole löytänyt yhtään sellaista joogastudiota, jossa opetettaisiin "oikeaa joogaa". Pitää varmaan lähteä Himalajalle joogikouluun :)

        Patanjalin tulkitseman rajayogan tie kyllä sisältää myös keskittymisen, mietiskelyn ja itsensäoivaltamisen aistien ja pranan hallinnan lisäksi sekä tietenkin asennot ,toteutuksen ja itsehillinnän. Siinähän ne kahdeksan astetta olivatkin. Samadhi - itseoivallus on viimeinen vaihe ja sitä edeltää meditaatio.

        Yogan periaatteen mukaan terveydentilan kohentaminen on tärkeätä. On vahvistettava sisäelimiä ja niiden kanssa sopusuhtaisesti vartalonlihaksia ja ruumiinvoimia. Todellinen terveys riippuu arkojen sisäelinten kunnosta.


      • Padmas
        Samaa mieltä.... kirjoitti:

        Tuo näkemys ei varsinaisesti ollut minun, vaan lähinnä erään jogin, jonka kirjan satuin juuri lukemaan. Hän itse asiassa käyttää näkemyksensä pohjanan Maharishi Patanjalia. Hänen (ja sen joogalinjan) tulkinta Patanjalista on se, että jooga on vain yksi vaihe matkalla kohti samadhia ei suinkaan itse samadhi. Joogan jälkeen tulee meditaatio. Kun keho on hallinnassa vasta tämän jälkeen on mahdollista hallita mieltä. Tässä suhteessa ei tuo näkemyksesi kehon pitämisestä kunnossa ole missään ristiriidassa näiden ajatusten kanssa.
        Itse en välitä määritelmistä ja luokittelemisesta. Tärkeintä on tulla tietoisemmaksi. Jos jollekin se tapahtuu kuntokeskuksen joogatunneilla niin hyvä niin. Halusin vain tuoda esille sen, miten länsimaissa joogan henkisyyteen liittyvä tarkoitus useimmiten unohdetaan ja siitä on tehty pelkkää fyysistä harjoittelua. Itse en ole löytänyt yhtään sellaista joogastudiota, jossa opetettaisiin "oikeaa joogaa". Pitää varmaan lähteä Himalajalle joogikouluun :)

        Minä olen opetellut joogaa kirjoista ja senhän nyt tietää,että joihinkin kummallisuuksiin törmää ja niissä on paljon keskenään ristiriitaisia opetuksia, mutta poimin niistä itselle sopivat jutut. Kaikki kirjathan lupaavat aika paljon. Olen toki käynyt ohjatussa joogassa monta vuotta ja pidän siitä,mutta kyllä ne perinteiset asanat on tullut sitten kotona opeteltua kun ei ryhmissä ole koskaan tehty edes lootusta.


      • Arep
        Niyama kirjoitti:

        Patanjalin tulkitseman rajayogan tie kyllä sisältää myös keskittymisen, mietiskelyn ja itsensäoivaltamisen aistien ja pranan hallinnan lisäksi sekä tietenkin asennot ,toteutuksen ja itsehillinnän. Siinähän ne kahdeksan astetta olivatkin. Samadhi - itseoivallus on viimeinen vaihe ja sitä edeltää meditaatio.

        Yogan periaatteen mukaan terveydentilan kohentaminen on tärkeätä. On vahvistettava sisäelimiä ja niiden kanssa sopusuhtaisesti vartalonlihaksia ja ruumiinvoimia. Todellinen terveys riippuu arkojen sisäelinten kunnosta.

        Voisiko joku selittää, mitä tarkoitetaan itsensä oivaltamisella, mietiskelyllä, aistien
        hallinnalla ja vastaavilla muilla epämääräisillä höpinöillä.


      • Hokkanen
        Arep kirjoitti:

        Voisiko joku selittää, mitä tarkoitetaan itsensä oivaltamisella, mietiskelyllä, aistien
        hallinnalla ja vastaavilla muilla epämääräisillä höpinöillä.

        Oivallus perustuu omakohtaiseen kokemukseen,turha yrittää sanoin selittää. Mietiskelyä tai oikeammin meditaatiota voisi ehkä kuvailla mielen tyhjentämiseksi. Aistien aiheuttama levottomuus katoaa ja mieli vapautuu.


    • chaiwala

      Mitä jooga on, on aika yksikäsitteisesti kerrottu Patanjalin joogasutrissa:
      Yogascittavrttinirodhah
      =
      jooga on ajatusaineen muunnelmien pysähtymistä / jooga on mielen mekaanisten toimintojen hiljenemistä
      ts. pelkistettynä jooga on mielen hiljenemistä

      Sillä, hikoileeko asanaharjoituksessa tai onko asana täydellinen ei tuon määritelmän mukaan tarvitse olla mitään tekemistä joogan kanssa. Asanaharjoitus on vain yksi osa, eikä edes välttämätön osa, joogaa, jonka avulla voidaan valmistaa kehoa ja mieltä joogaa varten.

      Asanaharjoitus (kuntokeskuksessa tai missä tahansa) ei ole joogaa, jos sen opetuksessa tai sen harjoittamisessa ei pidetä tärkeänä joogan päämäärää eli mielen hiljenemistä. Sen sijaan joogaa voi olla vaikka astioiden tiskaus, koiran ulkoiluttaminen tai mäkihyppy, jos mieli on hiljentynyt ja tietoisuus on läsnä tässä ja nyt.

      • Xiao.

        Ainakin itse olen kuntokeskuksen joogatunneilla saanut ohjausta myös tuohon mielen hiljenemiseen. Vaikka itse nautinkin joogasta nimenomaan kuntoilumuotona, ei mielestäni tietynlaista mielen hiljentymistä voi edes erottaa joogasta, vaan se suorastaan tulee harjoituksen mukana ja juuri siksi tekeekin siitä niin hyvän "kuntoilumuodon". Kun keskittyy liikkeisiin ja hengitykseen, mieli vapautuu muusta. Mieli rahoittuu harjoituksen ajaksi ja rauhoittuminen jatkuu vielä pitkään joogasalin ulkopuolellakin. Mielestäni suurin osa liikuntamuodoista tarjoaa omanlaisensa mahdollisuuden mielen hiljentymiseen, mutta joogan asanoita tehdessä tämä vaikutus korostuu hitaan ja itseä kuulostelevan liikkeen kautta.

        Mielestäni joogan henkistä puolta kyllä opetetaan "tavallisillakin" tunneilla, mutta henkinen puoli tulee kyllä joogan (jolla tässä tarkoitan siis asanoiden suorittamista) myötä opettamattakin, mikä siinä parasta onkin. Liike vie kohti rauhallisempaa mieltä.


    • Joogaharrastelija

      Joogaa on monenlaista. Minulle jooga merkitsee liikuntamuotoa. Oikea joogako on mietiskelyä, henkisesti
      korkeammalle tasolle pyrkimistä. Mitä tällä tarkoitetaan. Lukemalla ja opiskelemalla vaikka fysiikasta
      coriolis-kiihtyvyyttä, gravitaatiota, suhteellisuusteoriaa. Tai matematiikkaa tai mitä tahansa, jossa joutuu
      aivojaan käyttämään ja ennen kaikkea josta on kiinnostunut, voi päästä korkeammalle henkiselle tasolle.
      Ei varmaankaan jalat ristissä istumalla ja hokemalla jotain mandraa!

      Tietenkin jos joogan ottaa liikuntamuotona, niin mieli myös piristyy, saa siinä vaikka vähän hikikin tulla.

    • Kuu-hullu

      >oikeaa joogaa harjoitetaan ns. valaistumisen saavuttamiseksi

      Valaistuneet tuppaavat sittemmin kunnostautumaan uskonlahkojen vetäjinä. Vaikkapa Muhammed perusti yhden maailman sotaisimmista ja radikaaleimmista uskonlahkoista, aloitti sotaretkensä, ja alkoi hommailemaan lapsivaimoja vasta valaistuttuaan. Taitaa olla aika yliarvostettu juttu tuo valaistuminen noin ylipäätään, mutta ei varmaan hassumpi nakki irstailla loppuaikansa jonkun uskonlahkon minijumalana.

    • Kali-yuga

      Elämme vielä n. 430 000 vuotta aikakautta, jolloin jooga käsitetään pääsääntöisesti väärin ihmiskunnassa. Olkaamme onnellisia siitä että sentään jotkut käsittävät joogaa muutenkin kuin liikuntamuotona.

      • en tiedä joogasta mitään.

        laittoi esimerkin peruskoulusta ja kirjoittamisen opettelemisesta. Mekään siis emme osaa kirjoittaa, koska sitä edelleen teemme (vrt. täydellisen asanan saavuttaminen -> ei tarvitse enää sen jälkeen tehdä). Mielipide kuulostaa kovasti samalta kuin tuolla uskonnollispuolella Jehovan Todistajien ajatusmaailman ylivoimaisuuden todistelu ja kaikkien muiden uskontojen nollaaminen... IMHO


      • yuga yuganen
        en tiedä joogasta mitään. kirjoitti:

        laittoi esimerkin peruskoulusta ja kirjoittamisen opettelemisesta. Mekään siis emme osaa kirjoittaa, koska sitä edelleen teemme (vrt. täydellisen asanan saavuttaminen -> ei tarvitse enää sen jälkeen tehdä). Mielipide kuulostaa kovasti samalta kuin tuolla uskonnollispuolella Jehovan Todistajien ajatusmaailman ylivoimaisuuden todistelu ja kaikkien muiden uskontojen nollaaminen... IMHO

        Mieluusti saa olla toista mieltä.


    • ashram

      ymmarran pointtisi, mutta kannattaa myos pitaa mielessa etta on hyva ymmartaa eri ihmisten kasitykset siita mika hiljentaa mielen. Olet aivan oikeassa siina etta joogan paatarkoitus on rauhoittaa mieli ja keho, mutta totuus on se etta eri ihmiset rauhoittuvat eri lailla. Ehka itse rauhoitut vain harrastaessasi kuvailemaasi joogaa, mutta on hyva muistaa etta toinen ihminen saattaa rentouttaa mielensa ihan niilla kuntokeskuksien joogatunneillakin. Kaikki riippuu ihan itsesta, opettajasta, tunnelmasta, sisalla olevista paivittaisista tunteista. Itse olen harrastanut kuntokeskusjoogia vuosia, ja lisaksi kuumajoogaa, ja esimerkiksi eilen koin aivan uskomattoman rauhallisuuden tunteen joogatuntini jalkeen, koska todella keskityin tunnilla vain ja ainoastaan itseeni ja mieleeni. Olen myos lahdossa ensi vuoden alussa Intiaan ashramiin kuukaudeksi lukemaan joogaopettajan tutkintoa, joten odotan innokkaana sitakin puolta joogasta.

    • plääh.....

      Minulle jooga on lähinnä kuntoilumuoto, joka myös esim. lievittää stressiä. En minä joogalta enempää haluakaan. Pitäisikö minun sanoa: harrastan "ei-oikeaa-joogaa"?

      • ihan sama

        Mä sanon, että teen joogaliikkeitä tai asentoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe