Sattumalta osui silmiini Tiedelehden artikkeli, jota en ole vielä saanut, geenistä, joka mahdollistaa, joko luovuuden tai mielisairauden. En epäile, etteikö niiden alkulähde voisi ollakin noin.
Siinä pienessä mittakaavassa, missä voin itseäni tunnistaa, tiedän jonkin ajatuksen valtaamana, sen purkautuvan mieluimmin johonkin kanavaan. Hassua verrata sitä nousevaan aaltoon, mutta muilla sanoilla en osaa ilmaista sitä tunnetta, joka lähdettyään liikkeelle saattaa hakea uomaansa viikkoja.
Se värittää k a i k e n sen hetkisen elämän ja on hyvin intensiivistä ja onnellista! Kunnes löytyy, eikä sitä tarvitse hakea, se syntyy----ja sitten alkaa työläs toteuttaminen :D
Toisaalta se ei edes vaadi toteuttamista, se toimii itsessään. Saa hakeutumaan kaikkeen sellaiseen, joka sitä ruokkii, kirjallisuuteen ---musiikkiin---ihmisiin, tai pelkästään ajatteluun.
Uskon tuon olevan monille tuttua, joskin siihen liittyy hyvinkin yliherkkiä elementtejä, joista en ole itse ihan selvillä, muissa olen törmännyt niihin, ihminen suojelee itseään silloin.
Ihanana koen elämäni silloin, kun koen sen täysin hereillä, kaikilla aisteillani ! Vaikka joskus sattuukin.
Uusi geeni tieteessä
21
243
Vastaukset
Mitä täytistä luulet ketään kiinnostavan geenimietintösi vaikutukset ja milloin minkinhetkisen olotilasi tarkan selonteon.
Taitaa käydä niin,että kohta saat kirjoitella yksin ihan rauhassa päiväkirjaasi täällä palstalla...no ehkä puskajussit pysyvät uskollisina.
Huom! Tämä on mielipiteeni, turha sinun on ihmettelyjäsi tähän kirjoittaa.- capt. cöpenick
Meinaan kenenkään kirjoittelun ominaispiirteet. Kun kirjoitetaan ns. tajunnanvirtatekniikkaa käyttäen, teksti on omanlaistaan, ei kenenkään toisen.
Kirjoitellaan kukin omalla tyylillämme. Se on ainakin kirjoittajan kannalta itselleen parasta. Jos tyyli ärsyttää jota kuta yli kohtuuden, ainahan voi loikata viestin yli. - Hoi laari- laari- laa!
capt. cöpenick kirjoitti:
Meinaan kenenkään kirjoittelun ominaispiirteet. Kun kirjoitetaan ns. tajunnanvirtatekniikkaa käyttäen, teksti on omanlaistaan, ei kenenkään toisen.
Kirjoitellaan kukin omalla tyylillämme. Se on ainakin kirjoittajan kannalta itselleen parasta. Jos tyyli ärsyttää jota kuta yli kohtuuden, ainahan voi loikata viestin yli.Tuttua minullekin, nyt on juuri syksyllä maaninen vaihe meneillään minullakin. En ole köyhä enkä kipee, tuntuu että koko maailma on minun ja syleilen sitä - väritkin voin vangita paperille ja runon lausua mäen harjalla!
- 8x14
Hoi laari- laari- laa! kirjoitti:
Tuttua minullekin, nyt on juuri syksyllä maaninen vaihe meneillään minullakin. En ole köyhä enkä kipee, tuntuu että koko maailma on minun ja syleilen sitä - väritkin voin vangita paperille ja runon lausua mäen harjalla!
Siitä vaan kukkulalle huhuilemaan, ääni kuuluu kauas eikä tarvitse edes huutaa.
Ainakin se halu on täysin toteutettavissa, ja kun vielä haluat tehdä sen aivan yksin, ei estettä mielestäni.
Pää..olkapäät..polvet...varpaat...peppu!! - pilvi*
8x14 kirjoitti:
Siitä vaan kukkulalle huhuilemaan, ääni kuuluu kauas eikä tarvitse edes huutaa.
Ainakin se halu on täysin toteutettavissa, ja kun vielä haluat tehdä sen aivan yksin, ei estettä mielestäni.
Pää..olkapäät..polvet...varpaat...peppu!!tietenkään, jos ei näitä impulsiivis inpulssi ihmisiä kíinnosta miks ei hypää yli ?
Mene nyt itseesi, mikä saa sinut hyökkäämään aina ? Hyvää mukavan illan jatkoa :D
P.S Masennus ei onneksi ole minun heiniäni. - arvaa*
haluan, et sinä sitä säätele! Eniro on vaan tyytyväinen :D
- capt. cöpenick
Hoi laari- laari- laa! kirjoitti:
Tuttua minullekin, nyt on juuri syksyllä maaninen vaihe meneillään minullakin. En ole köyhä enkä kipee, tuntuu että koko maailma on minun ja syleilen sitä - väritkin voin vangita paperille ja runon lausua mäen harjalla!
Tollaist se tuppaa oleen meikänkin mielentilaprofiili - vuoristorataa. Nyt on sentään 'yläkuun, eli täydentyvän kuunaikaa. Muuten voi olla ihan sykkyrä mykkyrä-tila.
Omaa bibolaarisuuttani ei ole diagnosoitu, mutta lievempänä tämä on tosiasia. Jos mielen 'lama-aikana' lyö asiat lossiksi, palautuminen on silloin hitaampaa.
Hyvin tarkka kantsii olla viinaksien kaa. Ankarat morkkistilat vievät itsetunnon pakkasen puolelle, nukkuminen häiriintyy ja sitä rataa.
Niinkuin Rokan Antti sanoi "mielenratekiaa" kannattaa harrastaa. - Seku
arvaa* kirjoitti:
haluan, et sinä sitä säätele! Eniro on vaan tyytyväinen :D
Minä en tosin oikein ymmärtänyt kaikkea tuossa aloituksessa esiin tuotua, mutta ilman masennus- periodia tuskin kyse on mistään maanis depressiiviestä mielisairaudesta.
Kyse kuitenkin on tutkimustuloksesta, missä sanotaan erään geenin mahdollistavan sekä luovuuden että mielisairauden. Heti välähti mielessäni, että onko noilla kahdella, hulluudella(kansanomaisesti ilmaisten) Ja luovuudella suurtakaan eroa.
Olen kuullut sanottavan, että hyvin taiteelliset ihmiset kokevat luomisprosessinsa jälkeen suurta tyhjyyden tunnetta. Näyttelijät ja kirjailijat ainakin.
Kerrottiin Mika Waltarin vaipuneen depressioon aina saatuaan teoksensa valmiiksi.
En itse taida olla kovinkaan luova, mutta lievä masennus on kyllä tuttua. Niinkuin pilvi ilmaisi, se on minun heiniäni. - pilvi*
capt. cöpenick kirjoitti:
Tollaist se tuppaa oleen meikänkin mielentilaprofiili - vuoristorataa. Nyt on sentään 'yläkuun, eli täydentyvän kuunaikaa. Muuten voi olla ihan sykkyrä mykkyrä-tila.
Omaa bibolaarisuuttani ei ole diagnosoitu, mutta lievempänä tämä on tosiasia. Jos mielen 'lama-aikana' lyö asiat lossiksi, palautuminen on silloin hitaampaa.
Hyvin tarkka kantsii olla viinaksien kaa. Ankarat morkkistilat vievät itsetunnon pakkasen puolelle, nukkuminen häiriintyy ja sitä rataa.
Niinkuin Rokan Antti sanoi "mielenratekiaa" kannattaa harrastaa.Satuin tuon vaan lukemaan tänään. Minäkun en ole perehtynyt näihin sen kummemmin, vaikka olen kyllä lukenut Sinun kuuhun liittyviä aloituksia,--- ja myös nim.m. Susmorsiamen. Täysikuu ei vaikuta minuun milläänlailla ainakaan valvota, kaipa se muuten vaikuttaa, niinkuin muuhunkin maapallon kasvistoon ym.
Näin me ihmiset kuljemme niiden mahdollisuuksiemme jotka olemme evääksemme saaneet.
Varmaan alkoholi vaikuttaa aivoihinkin, eiks sen pitäisi olla viisasten juoma oikein käytettynä ? Oppii kai sen, jos tulee paha olo. - pilvi*
Seku kirjoitti:
Minä en tosin oikein ymmärtänyt kaikkea tuossa aloituksessa esiin tuotua, mutta ilman masennus- periodia tuskin kyse on mistään maanis depressiiviestä mielisairaudesta.
Kyse kuitenkin on tutkimustuloksesta, missä sanotaan erään geenin mahdollistavan sekä luovuuden että mielisairauden. Heti välähti mielessäni, että onko noilla kahdella, hulluudella(kansanomaisesti ilmaisten) Ja luovuudella suurtakaan eroa.
Olen kuullut sanottavan, että hyvin taiteelliset ihmiset kokevat luomisprosessinsa jälkeen suurta tyhjyyden tunnetta. Näyttelijät ja kirjailijat ainakin.
Kerrottiin Mika Waltarin vaipuneen depressioon aina saatuaan teoksensa valmiiksi.
En itse taida olla kovinkaan luova, mutta lievä masennus on kyllä tuttua. Niinkuin pilvi ilmaisi, se on minun heiniäni.urakan jälkeen on takki tyhjä ! Ainoa minkä olen kokenut on suru menetetystä taulusta. Raha ei korvaa sitä, vaikka se on niin tarpeen. Eläkkeeni ei ole kovin suuri, mutta ensimmäisen tauluni kun myin, katsoin rahaa kädessäni,ja kaipasin tauluani, jonka kanssa olin viettänyt viikkoja, ja ollut onnellinen. Surin hieman silloin. Sitten opin jakamaan, kun ostajat iloitsivat saadessaan työni.
Mutta vieläkin katselen leikekirjan kuvia töistä, jotka ovat maailmalla. Niihinkin kiintyy :) - Seku
pilvi* kirjoitti:
urakan jälkeen on takki tyhjä ! Ainoa minkä olen kokenut on suru menetetystä taulusta. Raha ei korvaa sitä, vaikka se on niin tarpeen. Eläkkeeni ei ole kovin suuri, mutta ensimmäisen tauluni kun myin, katsoin rahaa kädessäni,ja kaipasin tauluani, jonka kanssa olin viettänyt viikkoja, ja ollut onnellinen. Surin hieman silloin. Sitten opin jakamaan, kun ostajat iloitsivat saadessaan työni.
Mutta vieläkin katselen leikekirjan kuvia töistä, jotka ovat maailmalla. Niihinkin kiintyy :)Jotkut samaistuvat jopa häiritsevässä määrin.
Tarmo Manni samaistui erittäin perusteellisesti roolihahmoonsa näytellessään Kansallisteatterissa "Hullun Päiväkirja"-näytelmää.
Kerrottiin hänen jopa imrovisoineen joitakin kohtauksia, aivan sillä tavoin kun itse katsoi hyväksi.
Se ei onnistuisikaan muilta kun "sooloilijoilta".
Orkesterissa soittavien muusikoiden täytyy kyllä soittaa kapellimestarin johdon mukaan. Siinä ei sooloilut onnistuisi. - pilviskä*
Seku kirjoitti:
Jotkut samaistuvat jopa häiritsevässä määrin.
Tarmo Manni samaistui erittäin perusteellisesti roolihahmoonsa näytellessään Kansallisteatterissa "Hullun Päiväkirja"-näytelmää.
Kerrottiin hänen jopa imrovisoineen joitakin kohtauksia, aivan sillä tavoin kun itse katsoi hyväksi.
Orkesterissa soittavien muusikoiden täytyy kyllä soittaa kapellimestarin johdon mukaan. Siinä ei sooloilut onnistuisi.Tarmo Manni joutuikin vetämään rooliansa erittäin pitkään, kyllä siinä jo variaatiota kaipasi varmaan.
Paneuduhan ajattelemaan---samat repliikit ilta illan jälkeen :D
terve... - puskajustiina
susmorsiammesta kauas, minkä takia sinun olotilasi ovat muka sen kiinnostavampaa luettavaa? Pilvi on hieno ja sivistynyt persoona, häntä lukee mielikseen .Miehiltäkin, näiltä palstan harvoilta, tulee hänelle kannustusta.
- *Kukkahame*
puskajustiina kirjoitti:
susmorsiammesta kauas, minkä takia sinun olotilasi ovat muka sen kiinnostavampaa luettavaa? Pilvi on hieno ja sivistynyt persoona, häntä lukee mielikseen .Miehiltäkin, näiltä palstan harvoilta, tulee hänelle kannustusta.
Enpä usko minäkään että näyttelijä samaistuu rooliinsa siviilissä, jos nyt jossain yleisön joukossa esittää pätkiä niinkin suositusta monologista, kun kerroit se on vain mukavaa kuultavaa ihmisille, hän oli todellinen näyttelijä ja hauska seuraihminen.
Näyttelijän on osattava paneutua/samaistua, kulloiseenkin osaan. puskajustiina kirjoitti:
jotkut tarvitsee miehistä tukea,jotkut taas ei. Minusta on yleensäkin epämiellyttävä piirre naisessa,jos hän takertuu miehiseen apuun,paljon on näitä "tekonaisellisia" naisia.
Enpä usko kateellisuuteen,itse sanankin tunnen itselleni vieraaksi...miksi minä olisin jostain jollekin kateellinen,kyllä minun oma tieto-taitokapasiteettini riittää tosi hyvin vaikka mihin.
No,se siitä sitten,ei tarvita selityksiä...nimimerkiltä-nimimerkille.- tarmokas...
Seku kirjoitti:
Jotkut samaistuvat jopa häiritsevässä määrin.
Orkesterissa soittavien muusikoiden täytyy kyllä soittaa kapellimestarin johdon mukaan. Siinä ei sooloilut onnistuisi.Ei ollut "Hullun päiväkirja", vaan Mielipuolen päiväkirja. Osoittaessasi suurta viisautta ja tietämystä milloin mistäkin asiasta, olisi ennen tiedon julistamista näköjään paikallaan oikean tiedon etsiminen.
Varsinkin nimien kanssa kannattaa olla tarkka. - pilvi*
susmorsian kirjoitti:
jotkut tarvitsee miehistä tukea,jotkut taas ei. Minusta on yleensäkin epämiellyttävä piirre naisessa,jos hän takertuu miehiseen apuun,paljon on näitä "tekonaisellisia" naisia.
Enpä usko kateellisuuteen,itse sanankin tunnen itselleni vieraaksi...miksi minä olisin jostain jollekin kateellinen,kyllä minun oma tieto-taitokapasiteettini riittää tosi hyvin vaikka mihin.
No,se siitä sitten,ei tarvita selityksiä...nimimerkiltä-nimimerkille.Täällä sitä on jatkettu naurettavuuksia. On sivuutettava tällaiset typeryydet. Mutta mahdan olla kiinnostava parjauksen kohde. Ihan turhaa tuollainen. Katalaa käytöstä toiosella :Dselta naiselta !
Taas on raitista ilmaa ja liikuntaa saatu, mutta vielä menee osa viikonlopusta mökkihommissa, onneksi vanhin tytär tulee apuun niin selvitään loppuhommista.
Rentouduin Emmerdalia katsellen, hyvä kun Sadie vihdoin joutui kiinni, karmea tyyppi. Nyt syömään, nälkä on kuin hevosella :D pilvi* kirjoitti:
Täällä sitä on jatkettu naurettavuuksia. On sivuutettava tällaiset typeryydet. Mutta mahdan olla kiinnostava parjauksen kohde. Ihan turhaa tuollainen. Katalaa käytöstä toiosella :Dselta naiselta !
Taas on raitista ilmaa ja liikuntaa saatu, mutta vielä menee osa viikonlopusta mökkihommissa, onneksi vanhin tytär tulee apuun niin selvitään loppuhommista.
Rentouduin Emmerdalia katsellen, hyvä kun Sadie vihdoin joutui kiinni, karmea tyyppi. Nyt syömään, nälkä on kuin hevosella :Djos piilotellen ja jos koet parjaukseksi,se on sinun asiasi. Nimimerkki puskajustiinalle,ken lienee sekään nimimerkki,en sano hän, vastasin,vaikkei ole yleensä tapanani selitellä ja puolustella itseäni.
Ei enää muuta sanottavaa kuin että raukkoja riittää tällä palstalla,tällä kertaa tarkoitan puskasta "rohkeasti" puhuvia,hyi hemmetti.- pilvi*
susmorsian kirjoitti:
jos piilotellen ja jos koet parjaukseksi,se on sinun asiasi. Nimimerkki puskajustiinalle,ken lienee sekään nimimerkki,en sano hän, vastasin,vaikkei ole yleensä tapanani selitellä ja puolustella itseäni.
Ei enää muuta sanottavaa kuin että raukkoja riittää tällä palstalla,tällä kertaa tarkoitan puskasta "rohkeasti" puhuvia,hyi hemmetti.kukaan huutelisi "puskasta", jos et niin avoimesti tuomitsisi minua, milloin mistäkin. En minä sitä ymmärrä, minkä takia ? Voisihan sitä hauskemminkin täällä toimia, enkai minä sinulta ole mitään vienyt?
Sen verran voin neuvoa, ettei se sinunkaan osakkeita nosta , jos käyttäydyt epäreilusti. Sitä pitäis sununkin miettiä hiukan. Kai sinussakin sentään löytyy inhimillisyyttä?
Tekonaisellisuutta !----- Puhut kuin mustasukkainen nainen, susmorsian kirjoitti:
No,se siitä sitten,ei tarvita selityksiä...nimimerkiltä-nimimerkille.Otetaan pari esimerkkiä, kuten toi polliisi Reinikainen TV-2 nähty roima kansan suosima tyyppi.
Se saattais sanoo. Tää elämäkin ihan hämyjuttu...noin kukaan siitä ei hengissä selviä. Ei tarvi olla hullu, mut kummasti elämässä jelppaa kunnon kylähulluus.
Onko se jo Gilgamesissa mainittu? Autuaita ovat puupäät - niitä ei uppoomaan sitten millään. Mökötyskauden jälkeen ne vaan pulpahtavat pinnalle.
Ja toi tikanpoika. Maan perusteellisesti se Luonto sen puuhun vetää - ja aina se pirulainen mieluimmin valittee sellasen puun, jota toi akkatikka naputtelee.- pilvi*
capt.cöpenick kirjoitti:
Otetaan pari esimerkkiä, kuten toi polliisi Reinikainen TV-2 nähty roima kansan suosima tyyppi.
Se saattais sanoo. Tää elämäkin ihan hämyjuttu...noin kukaan siitä ei hengissä selviä. Ei tarvi olla hullu, mut kummasti elämässä jelppaa kunnon kylähulluus.
Onko se jo Gilgamesissa mainittu? Autuaita ovat puupäät - niitä ei uppoomaan sitten millään. Mökötyskauden jälkeen ne vaan pulpahtavat pinnalle.
Ja toi tikanpoika. Maan perusteellisesti se Luonto sen puuhun vetää - ja aina se pirulainen mieluimmin valittee sellasen puun, jota toi akkatikka naputtelee.akkatikkoja hyvinkin täällähä niitäkin on, naurattaa niin peevelisti ! Huumori on parasta suhtautumista.
Ketä häiritsee mainokset ketä jonkin tyyli kirjoittaa. Ihmisten kirjoa se vaan on.
Tuli syötyä niin, että napa natisee, eiköhän jaksa nyt lekotella. Voi että tikka-akat puussa, mato suussa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215614- 531705
- 211183
- 691027
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,53997Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom162968- 48918
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle57910Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.129906Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58858