minkälaisia kokemuksia teillä on puulämmitteisistä IKI-kiukaista.
Tommonen haluttais laitaa mut hiukan arveluttaa.......
Niissä ei kuulemma ole arinaa, joten mitenkähän se veto jos luukkua pitää kiinni.
Kestääköhän kiuas kovin kauaa jos ei ole arinaa.
Oletteko testanneet kyseisen firman IKI-pataa?
puulämmitteinen IKI-Kiuas
25
2681
Vastaukset
- origi11
Meillä original plussa ja vetää niin että humina käy. Tosin melkein 9 metrin piippukin... pelkkää positiivista sanottavaa minulla, hyvät löylyt, paksua patarautaa, lämpenee vähintään yhtä nopeasti kuin muutkin...suosittelen, et tule katumaan.
- Sydän tuskaa täys
Hemmetin kovaa seosta, täysi tekeminen saada rälläkällä savuputkea poikki.
- IKIN kannattaja
Ei kannata arvella. Veto riittää hyvin ainakin 5m piipulla, kuulemma lyhyempikin riittää. Kiuas kuulemma kestää kovaa käyttöä yli 20v. Itsellä on ollut iki plus nyt 4v. eikä minkäänlaista kulumista ole näkyvissä. Ikistä saa helposti monipuoliset löylyt lämpötila 50-70 ja heittelee rauhallisesti ja saa pehmeät savusaunamaiset löylyt. ja jos haluaa rääkätä itseään niin hieman enemmän lämpöä ja rajummin vettä kiukaalle! Aika monia kiuasta kokekeilleita olen haastatellut ja kukaan ei vielä ole haukkunut.
- ollut originaali
Ei toistaiseksi mitään valittamista. Joka väittää ettei kapinetta saa lämpimäksi eikä siitä irtoa löylyjä, niin tervetuloa kokeilemaan. Lupaan tunnin lämmityksellä vesirakot nahkaan. Saa myös koittaa kädellä tiilihormin vastapuolen pintaa onko kuuma vaiko ei.
Asentaissa muuten kannattaa muistaa laittaa asennushanskat käteen kun latoo kivet. Rautaverkon kääntöpuoli todellakin on teräväsärmäistä.
- Palaltunut Saunassa
Cumulus Hämeenpuisto, Tampere, siellä saunoin 5.10. Seitsemännen kerroksen miesten saunassa on n. 120 cm korkea IKI-sähkökiuas Ylälauteilla tarkeni vain kiukaan ylereunatason yläpuolella n. vyötäröstä ylöspäin. Sen alla jalat ja takapuoli palvelivat, jopa ylälaude oli kylmä, jota saksalaiset turistit kehuivat. Löylynkin vaikutus saunan alaosassa ihan olematon, ensimmäinen kerta kun saunasta tullessani jalat palelivat. Pahasti siis kerrostui ilma ainakin siinä saunassa.
- kokemuksella IKInkin
...on liikaa jos saunassa ei lämpö riitä.
Kiukaassa jossa vastukset ovat lattiatasolla, mm. IKI, sekä siionä kivitorni ylös asti - ei ole normaalisti vikaa.
(tietty pitää tarkistaa että termostaatti on oikein asennettu, koska se on asennusohjeessakin vaikeaselkoisesti esitetty)
Kylpemisen aikana on ilmanvaihtoa on pienennettävä jos lämmöt karkaa putkeen.
Siis venttiili kiinnemmäksi ja tietty säätönappula ensin oikeaan kylpyasentoon.
Nykyiset IV / LTO-koneet ovat tehokkaita ettei missään tapauksessa lämpö pysy saunasaa koneen ollessa liiaksi päällä. - 20
kokemuksella IKInkin kirjoitti:
...on liikaa jos saunassa ei lämpö riitä.
Kiukaassa jossa vastukset ovat lattiatasolla, mm. IKI, sekä siionä kivitorni ylös asti - ei ole normaalisti vikaa.
(tietty pitää tarkistaa että termostaatti on oikein asennettu, koska se on asennusohjeessakin vaikeaselkoisesti esitetty)
Kylpemisen aikana on ilmanvaihtoa on pienennettävä jos lämmöt karkaa putkeen.
Siis venttiili kiinnemmäksi ja tietty säätönappula ensin oikeaan kylpyasentoon.
Nykyiset IV / LTO-koneet ovat tehokkaita ettei missään tapauksessa lämpö pysy saunasaa koneen ollessa liiaksi päällä.Aina kun saunassa on hyvät löylyt kehutaan kiuasta.
Jos siellä on huonot löylyt niin haukutaan sauna - kakkatuli
20 kirjoitti:
Aina kun saunassa on hyvät löylyt kehutaan kiuasta.
Jos siellä on huonot löylyt niin haukutaan saunaNiin no, itse tulin tuossa saunomasta ja kesken löylyjen piti laskeutua lauteilta aukaisemaan korvausilmaventtiili ja rupeshan toimimaan. Huono vai hyvä sauna äskeisellä teorialla? Hyvä sauna muodostuu monen asian muodostamasta kokonaisuudesta. Hyvälläkään kiukaalla ei tee mitään jos ilmanvaihto ei toimi. Huonollakin kiukaalla taas vastaavasti saunoo jos ilmanvaihto toimii. Sitte vielä saunan ja kiukaan mitoitukset pitää olla kohillaan.
- Iki original +
Meillä on sauna vielä kesken, mutta iskin Iki Original plussan paikoilleen hormin asennuksen ajaksi, siis ilman kiviä.
Pitihän siitä tietysti savut ottaa kokeeksi ja samalla polttaa veke varastorasvat, kuten ohjeessakin mainitaan.
No, iskin puut tulipesän etuosaan ( siis melkein heti luukun taa ), noin puolilleen korkeudesta. Muistaakseni Ikin tekninen tuki puhelimessa varoitteli, ettei saa tunkea niin paljon puuta kuin tulipesään mahtuu. Ja sitten tulille: jonkin ajan kuluttua tulipesä oli punahehkussa, samoin se spiraali siinä savuputkessa. Saunan lämpö kohosi varmaan 60-70 asteeseen noin 20 mintsaan. Lienee syytä mainita, että saunassa ei ole vielä ovea. Koko alakerta lämpisi kiukaan voimalla, koska pidin pesuhuoneen ovea auki.
Täällä ovat jotkut touhot yrittäneet sepittää, ettei lämpene ja puuta kuluu paljon jne. Paksua puppupuhetta. Tähän asti olen joutunut saunomaan kaiken maailman harvian ja narvin peltilaatikoilla. Tuskin maltan odottaa saunan valmistumista. Jostain kumman syystä muuten Narvi ja Harvia ovat kopioineet Ikin idean omiin kiukaisiinsa tässä viime vuosina. On se niin huono että siitä pitää tehdä kopio.- Origi Naali
eri asia on mitä oikeasti tapahtuu. Hemmetin tehokas on vehje.
- punahehkuinenhilkka
Mikään hormi ei kestä noin nopeaa ensilämmitystä. Oli kiuasmerkki tai tulisija mikä tahansa.
On se niin huono että pitää tehdä kopio. Hyvä kommentti.
- IKIHIKI
Mökillä original Iki kiuas. N. puolen tunnin lämmityksellä kylpee n. 4-5 tuntia eikä tarvitse lisätä puita kiukaaseen. Ja aamulla saa vielä mukavat "aamulöylyt". Padastakin on kokemusta, on tehokas vesi lämpenee yhtä nopeasti kuin kiuas ja riittää isommallekin porukalle peseytymiseen vielä aamullakin.
En vaihda ikinä mihinkään.- 11+12
"Mökillä original Iki kiuas. N. puolen tunnin lämmityksellä kylpee n. 4-5 tuntia eikä tarvitse lisätä puita kiukaaseen. Ja aamulla saa vielä mukavat "aamulöylyt". "
Itselläni on myös iki-kiuas ja olen siihen erittäin tyytyväinen, mutta noista väitteistä en kyllä allekirjoita yhtäkään. Kiukaan saa kyllä lämpimäksi reilussa puolessa tunnissa, mutta sillä lämmityksellä ei ihan varmasti kylve 4-5 tuntia, aamulöylyistä nyt puhumattakaan. Kiuas on jatkuvalämmitteinen ja isomman porukan kylpiessä siihen kyllä tarvii muutama kalikka heittää aina silloin tällöin, jotta saa ylläpidettyä tulta ja lämpöä. Tulen sammuttua kiuas itseasiassa jäähtyy yllättävänkin nopeasti ottaen huomioon sen kivimassan. Jos kiukaassa ei pidä tulta, niin tuon 4-5 tunnin kuluttua kivet on jäähtyneet jo niin paljon, että niitä kestää koskea kädellä.
En oikein ymmärrä, että miksi tuosta iki-kiukaasta on tullut tuollainen uskonto, että tarvii tuollaisia perättömiä väitteitä levitellä. Kiukaana se on erittäin hyvä ja itse olen siihen tyytyväinen, mutta ei sitä kannata aamulöylyjen toivossa ostaa. Eikä siinä uskossa että puolen tunnin lämmityksellä kylpee 4-5 tuntia. - Ab Originaali
11+12 kirjoitti:
"Mökillä original Iki kiuas. N. puolen tunnin lämmityksellä kylpee n. 4-5 tuntia eikä tarvitse lisätä puita kiukaaseen. Ja aamulla saa vielä mukavat "aamulöylyt". "
Itselläni on myös iki-kiuas ja olen siihen erittäin tyytyväinen, mutta noista väitteistä en kyllä allekirjoita yhtäkään. Kiukaan saa kyllä lämpimäksi reilussa puolessa tunnissa, mutta sillä lämmityksellä ei ihan varmasti kylve 4-5 tuntia, aamulöylyistä nyt puhumattakaan. Kiuas on jatkuvalämmitteinen ja isomman porukan kylpiessä siihen kyllä tarvii muutama kalikka heittää aina silloin tällöin, jotta saa ylläpidettyä tulta ja lämpöä. Tulen sammuttua kiuas itseasiassa jäähtyy yllättävänkin nopeasti ottaen huomioon sen kivimassan. Jos kiukaassa ei pidä tulta, niin tuon 4-5 tunnin kuluttua kivet on jäähtyneet jo niin paljon, että niitä kestää koskea kädellä.
En oikein ymmärrä, että miksi tuosta iki-kiukaasta on tullut tuollainen uskonto, että tarvii tuollaisia perättömiä väitteitä levitellä. Kiukaana se on erittäin hyvä ja itse olen siihen tyytyväinen, mutta ei sitä kannata aamulöylyjen toivossa ostaa. Eikä siinä uskossa että puolen tunnin lämmityksellä kylpee 4-5 tuntia.Ei pidä paikkaansa. Noin 3/4-tunnin lämmityksellä kylpee pari tuntia, pari klabia kun lisää siinä ohessa niin pysyy kivet kuumina ja löylyt napakkana.
Jotkut ne jaksaa sauhuta saunan kiukaasta. Noita ikejä saa ihan kaupasta kaikki halukkaat. Jos ei tykkää tai ei raaski niin saa sieltä kaupasta muitakin kuin ikejä. Ei tää vaikeeta ole. - Asiaa kyllä.
Ab Originaali kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Noin 3/4-tunnin lämmityksellä kylpee pari tuntia, pari klabia kun lisää siinä ohessa niin pysyy kivet kuumina ja löylyt napakkana.
Jotkut ne jaksaa sauhuta saunan kiukaasta. Noita ikejä saa ihan kaupasta kaikki halukkaat. Jos ei tykkää tai ei raaski niin saa sieltä kaupasta muitakin kuin ikejä. Ei tää vaikeeta ole.Kertalämmitteisen ominaisuuksiin ei ikikään kykene jatkuvalämmitteisellä. Eikä kukaan eikä mikään muukaan merkki.
Jos ikiä ei raski ostaa niin kopioita saa halvalla. Tosin se halpuus perustuu heikkoimpiin materiaalivahvuuksiin?
Iki mainos: Kaikissa uusissa puuikeissä on nyt vedonsäätö. Ratkaisi minun seuraavan kiuasvalinnan! - Ab Originaali
Asiaa kyllä. kirjoitti:
Kertalämmitteisen ominaisuuksiin ei ikikään kykene jatkuvalämmitteisellä. Eikä kukaan eikä mikään muukaan merkki.
Jos ikiä ei raski ostaa niin kopioita saa halvalla. Tosin se halpuus perustuu heikkoimpiin materiaalivahvuuksiin?
Iki mainos: Kaikissa uusissa puuikeissä on nyt vedonsäätö. Ratkaisi minun seuraavan kiuasvalinnan!Molemmista on kokemusta, normaalin parin tunnin saunomiskerran osalta ovat melko tasavahvoja, ei ole iki huono vaan ei ole aidossakaan valittamista. En osaa sanoa kumpi on makoisampi.
Muut (vaiko muutkin) ominaisuudet riippuvat sitten käyttötarpeista. Minun käyttööni iki tarjoaa paremman setin: Lämmitys kestää vähemmän aikaa ja vaatii vähemmän huomiota, etenkin kylmiltä lähtiessä sauna ja rakenteet lämpiää paljon nopeammin ja pesuhuoneen ovi auki lämmittäessä lämmittää myös sen, jatkuvalämmitteinen on oiva peli vaikkapa juhannuksena saunoessa, tai kun mukulat luttaa järvessä koko kesäpäivän, jolloin voi koko ajan polttaa muutamaa klabia ja pitää sen vaikka aamusta iltaan kuumassa terässä. Eikä lämmitys tuota nokea ja tuhkapölyä saunatiloihin. - asiaa kyllä
Ab Originaali kirjoitti:
Molemmista on kokemusta, normaalin parin tunnin saunomiskerran osalta ovat melko tasavahvoja, ei ole iki huono vaan ei ole aidossakaan valittamista. En osaa sanoa kumpi on makoisampi.
Muut (vaiko muutkin) ominaisuudet riippuvat sitten käyttötarpeista. Minun käyttööni iki tarjoaa paremman setin: Lämmitys kestää vähemmän aikaa ja vaatii vähemmän huomiota, etenkin kylmiltä lähtiessä sauna ja rakenteet lämpiää paljon nopeammin ja pesuhuoneen ovi auki lämmittäessä lämmittää myös sen, jatkuvalämmitteinen on oiva peli vaikkapa juhannuksena saunoessa, tai kun mukulat luttaa järvessä koko kesäpäivän, jolloin voi koko ajan polttaa muutamaa klabia ja pitää sen vaikka aamusta iltaan kuumassa terässä. Eikä lämmitys tuota nokea ja tuhkapölyä saunatiloihin.Tarkoitin ominaisuuksilla pääasiassa sitä, että jatkuvalämmitteisen lämmönvarauskyky ei ole verrattavissa kertalämmitteiseen. Kertalämmitteisestä voi saada vielä seur. aamuna löylyt. Varsinkin Aito eristetyn vaipan ansiosta ja suljettavan luukun. Lämmönvarauskyky rakenteellisten ominaisuuksien ansiosta paras. Jatkuvalämmitteinen hyytyy huom. nopeammin. Kivitila avoin rakenne eli jäähtyminen on luonnollisesti nopeampaa. Molemmat eroaa lisäksi lämmönsiirto tavoista. Toisessa savukaasut johdetaan kivitilan lävitse ja toisessa savukaasut lämmittävät tulipinnat jotka lämmittävät kivet. Kivien lämpötiloissakin on eroa lämmönsiirtotekniikan johdosta.
Aitoa en peruskylmään saunaan asentaisi. Löylyt "karkaa" kylmiin rakenteisiin. Eikä toimi jälkikuivatuksessa j.lämmitteisen tavoin. Isotöinen mutta ne löylyt..
Itsellä rantasauna niin lähellä että saunomaan voi lähteä iltasellakin. Silloin kiukaan on oltava nopea ja helppo eli jatkuvalämmitteinen. Mutta juuri löylyjen takia iki on hankintalistalla seuraavaksi. - Ab Originaali
asiaa kyllä kirjoitti:
Tarkoitin ominaisuuksilla pääasiassa sitä, että jatkuvalämmitteisen lämmönvarauskyky ei ole verrattavissa kertalämmitteiseen. Kertalämmitteisestä voi saada vielä seur. aamuna löylyt. Varsinkin Aito eristetyn vaipan ansiosta ja suljettavan luukun. Lämmönvarauskyky rakenteellisten ominaisuuksien ansiosta paras. Jatkuvalämmitteinen hyytyy huom. nopeammin. Kivitila avoin rakenne eli jäähtyminen on luonnollisesti nopeampaa. Molemmat eroaa lisäksi lämmönsiirto tavoista. Toisessa savukaasut johdetaan kivitilan lävitse ja toisessa savukaasut lämmittävät tulipinnat jotka lämmittävät kivet. Kivien lämpötiloissakin on eroa lämmönsiirtotekniikan johdosta.
Aitoa en peruskylmään saunaan asentaisi. Löylyt "karkaa" kylmiin rakenteisiin. Eikä toimi jälkikuivatuksessa j.lämmitteisen tavoin. Isotöinen mutta ne löylyt..
Itsellä rantasauna niin lähellä että saunomaan voi lähteä iltasellakin. Silloin kiukaan on oltava nopea ja helppo eli jatkuvalämmitteinen. Mutta juuri löylyjen takia iki on hankintalistalla seuraavaksi.tottakai villalla eristetyssä umpinaisessa vaipassa kivet pysyy pidempään kuumana, se on selvä.
Ja kyllä iki hyytyy monen tunnin saunomisessa ellei välillä polta muutamaa klapia.
Tuo aamusaunominen on meidän käytössä enemmän mielikuva kuin todellisuutta. Kesällä laitetaan kyllä joskus sauna kuumaksi joo aamusta jos penskat painuu heti herättyään veteen.
AK47:n hankalin piirre oli suuritöisempi ja paljon pidempi lämmitys, joka oli oikein hankalaa talvisaikaan, ja taipumus tuottaa nokea ja tuhkaa saunaan vaikka kuinka nokilöylyjä paiskottiin.
- kohta saunaan.
kiuas on lähes 26 vuotta vanha pidän sitä jo vähän erikoisena.joka päivä kylvetään.ostin toiseen taloon uuden kastor merkkisen enkä toista kertaa osta.en edes vertaa vanhaan karjala kiukaaseen.
- läppää..
Ens kuun TM:ssä olis kuulemma katiskakiukaat testissä?
- Lounas
läppää.. kirjoitti:
Ens kuun TM:ssä olis kuulemma katiskakiukaat testissä?
Ihan aikuisten oikeasti: Kuinka moni saunoo ensin illalla viisi tuntia ja tahtoo lisäksi vielä aamulla herättyäänkin heti takaisin lauteille jatkamaan saunomista ?
- aikuinen.
Lounas kirjoitti:
Ihan aikuisten oikeasti: Kuinka moni saunoo ensin illalla viisi tuntia ja tahtoo lisäksi vielä aamulla herättyäänkin heti takaisin lauteille jatkamaan saunomista ?
Se on mahdollista ja pääasiassa tuotiin esille jatkuva- ja kertalämmitteisen eroavaisuuksien vertailussa. Itse käyttäisin kiviin varautunutta lämpöä saunan jälkikuivatukseen. Siis aamulöylyjen sijaan..
- TM testaa
aikuinen. kirjoitti:
Se on mahdollista ja pääasiassa tuotiin esille jatkuva- ja kertalämmitteisen eroavaisuuksien vertailussa. Itse käyttäisin kiviin varautunutta lämpöä saunan jälkikuivatukseen. Siis aamulöylyjen sijaan..
TM:n testi kannattaa lukea jos iki kiinnostaa.
- Sibbe1234
http://www.rakennusmaailma.fi/vertailut/kuumat-katiskakiukaat
Hyvin oli lämmennyt- :)
Saunapalstan kyseinen artikkeli hiljensi pitkäksi aikaa. Kopioiden ilmestymisestä asti kopioiden omistajat arvostelivat alkuperäistä verkkokiuasta raskaalla kädellä. Eivät arvostele enää. Täytyy kyllä myöntää että lämmitysajat ja varsinkin niiden suuret erot oli itsellekkin iso yllätys. Verrokkikiukailla lämmityajat (200kg.kiviä= 350astetta) lähes kaksinkertaiset?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669