Yleissivistyskysymys

tietämätön111

Mitähän tarkoittaa sellainen sanonta kuin "Amen ja plottis"? Ja missä yhteydessä sitä käytetään?

Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

15

3757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k/k

      Tollail sillon kun joku juttu on finaalis ja sil ei enää mahra mitään ja se lopputulos ei välttämättä oo paras.

    • ???????????

      Plotti, plottis, plutikko tai plotikko ovat stadin slangissa mutaisten lammikoiden eli lampareiden nimityksiä. Sanoilla lienee onomatopoeettinen tausta - luontoääni plumps! - kuten sanoilla pludata tai spludata, jotka tarkoittavat tavallisesti vaaratonta jalkojen kastumista. (Lähde: Heikki Paunonen, Tsennaaks stadii, bonjaaks slangii, WSOY 2000)

      Lisää aiheesta:

    • Veljeksessä

      Lauri on saarnaavinaan, ja vahvistaa Amentaan plottiksella.

      "Kuljeskelin, laulelin ja tallustelin pitkin tölmällistä tietä; tulin Hä­meesen, astuin ylös Kuninkalan saarnastuoliin; ja sitten oli ammen plottis!"

    • Linkkejä

      Amen ja plottis hakuun, kylläpä löytyi paljon lueskeltavaa aiheesta.

      • tietämätön111

        Kokeilin kyllä googlea, mutta sen sanonnan merkitys ei sieltä paljastunut. Kaikki Amenet ja plottikset olivat vain heittoja keskutelujen joukossa.

        Tänne tulleista vastauksista päätellen se voisi siis merkitä amenen vahvistamista plumps-äänellä, joka viittaa jalkojen kastumiseen. :)


      • En ..
        tietämätön111 kirjoitti:

        Kokeilin kyllä googlea, mutta sen sanonnan merkitys ei sieltä paljastunut. Kaikki Amenet ja plottikset olivat vain heittoja keskutelujen joukossa.

        Tänne tulleista vastauksista päätellen se voisi siis merkitä amenen vahvistamista plumps-äänellä, joka viittaa jalkojen kastumiseen. :)

        siis usko tuon plottiksen tarkoittavan yhtään mitään.
        7 Veljeksessä, sieltä kai sanonta ovat peräisin, Lauri pitää "pappina" pilkkasaarnaa Hiidenkivellä, mihin härät ovat heidät ajaneet.
        Muun höpinän seassa sanoo Amen, ja jatkaa vielä korostaen plottis, kai ollakseen enemmän pappimainen.
        Saarnan päätteeksi muut veljet meinasivat nakata Laurin härkien eteen.
        Jos olisi nykyisin kirjoitettu, plottis olisi ehkä 'itseasiassa'.

        http://www.finlit.fi/kivi/index.php?pagename=kivijakansanperinne_12

        &&&&&&&&


      • tietämätön111
        En .. kirjoitti:

        siis usko tuon plottiksen tarkoittavan yhtään mitään.
        7 Veljeksessä, sieltä kai sanonta ovat peräisin, Lauri pitää "pappina" pilkkasaarnaa Hiidenkivellä, mihin härät ovat heidät ajaneet.
        Muun höpinän seassa sanoo Amen, ja jatkaa vielä korostaen plottis, kai ollakseen enemmän pappimainen.
        Saarnan päätteeksi muut veljet meinasivat nakata Laurin härkien eteen.
        Jos olisi nykyisin kirjoitettu, plottis olisi ehkä 'itseasiassa'.

        http://www.finlit.fi/kivi/index.php?pagename=kivijakansanperinne_12

        &&&&&&&&

        "Kuljeskelin, laulelin ja tallustelin pitkin tölmällistä tietä; tulin Hämeeseen, astuin ylös Kuninkalan saarnastuoliin; ja sitten oli ammen plottis!”

        ...

        ”– Ja sitten oli taasen ammen plottis! jokainen menköön omaan koppiins, minä menen kivimuuriin.” – Sehän oli saarna."

        Ei se varmaan sitten todellakaan mitään erityistä tarkoita. Näyttää vielä noiden lainausten mukaan siltä, että plottikseen kuuluu automaattisesti huutomerkki.

        Mulla on hyllyssä tuo Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Täytyykin lukea se joululomalla.


      • HTZA
        En .. kirjoitti:

        siis usko tuon plottiksen tarkoittavan yhtään mitään.
        7 Veljeksessä, sieltä kai sanonta ovat peräisin, Lauri pitää "pappina" pilkkasaarnaa Hiidenkivellä, mihin härät ovat heidät ajaneet.
        Muun höpinän seassa sanoo Amen, ja jatkaa vielä korostaen plottis, kai ollakseen enemmän pappimainen.
        Saarnan päätteeksi muut veljet meinasivat nakata Laurin härkien eteen.
        Jos olisi nykyisin kirjoitettu, plottis olisi ehkä 'itseasiassa'.

        http://www.finlit.fi/kivi/index.php?pagename=kivijakansanperinne_12

        &&&&&&&&

        ja muu "tis, ttis" vastaava pääte, Suomenkielessä on kuin "Pyttis", Pyhtää, Pyttipannu....
        "Böle" on samanlainen pääte, seutu, alue, tapa, tyyli..
        "Plottring" hävittää perintö (Menneisyys), voi Suomenruotsissa kääntyä termiin "Plottis".
        Eli, Aamen ja kaikki menköön."


      • nythän ..
        HTZA kirjoitti:

        ja muu "tis, ttis" vastaava pääte, Suomenkielessä on kuin "Pyttis", Pyhtää, Pyttipannu....
        "Böle" on samanlainen pääte, seutu, alue, tapa, tyyli..
        "Plottring" hävittää perintö (Menneisyys), voi Suomenruotsissa kääntyä termiin "Plottis".
        Eli, Aamen ja kaikki menköön."

        puhuttiinkin 7 veikosta. Kukin voi sanalle antaa vaikka ihan oman merkityksensä.

        Ymmärrän toki, mitä tarkoitat, mutta tuskin veliveikot noita paikkakuntia , ym. hienouksia tunsivat.

        :)


      • löytyvät ..
        tietämätön111 kirjoitti:

        "Kuljeskelin, laulelin ja tallustelin pitkin tölmällistä tietä; tulin Hämeeseen, astuin ylös Kuninkalan saarnastuoliin; ja sitten oli ammen plottis!”

        ...

        ”– Ja sitten oli taasen ammen plottis! jokainen menköön omaan koppiins, minä menen kivimuuriin.” – Sehän oli saarna."

        Ei se varmaan sitten todellakaan mitään erityistä tarkoita. Näyttää vielä noiden lainausten mukaan siltä, että plottikseen kuuluu automaattisesti huutomerkki.

        Mulla on hyllyssä tuo Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Täytyykin lukea se joululomalla.

        netistäkin, mutta kyllä minä ainakin 100 kertaa mieluummin luen kirjaa, kuin ruutua, simät tippuu.

        http://www.pori.fi/kirjasto/e-kirja/7veljesta.htm


      • Vilma Kivinen

      • HTZA
        nythän .. kirjoitti:

        puhuttiinkin 7 veikosta. Kukin voi sanalle antaa vaikka ihan oman merkityksensä.

        Ymmärrän toki, mitä tarkoitat, mutta tuskin veliveikot noita paikkakuntia , ym. hienouksia tunsivat.

        :)

        Mutta käyttivät siihen viittaavia Suomenkielen muunnoksia.
        Ja olikohan aloitus veikoista?


      • vekkuleista,
        HTZA kirjoitti:

        Mutta käyttivät siihen viittaavia Suomenkielen muunnoksia.
        Ja olikohan aloitus veikoista?

        sanonnathan vääntyvät ja kääntyvät kansan suissa, saavat uusia merkityksiä, menettävät entisiä.
        Harva enää tietää monistakaan sanoista, mitä ovat alunperin tarkoittaneet.


      • Anonyymi
        En .. kirjoitti:

        siis usko tuon plottiksen tarkoittavan yhtään mitään.
        7 Veljeksessä, sieltä kai sanonta ovat peräisin, Lauri pitää "pappina" pilkkasaarnaa Hiidenkivellä, mihin härät ovat heidät ajaneet.
        Muun höpinän seassa sanoo Amen, ja jatkaa vielä korostaen plottis, kai ollakseen enemmän pappimainen.
        Saarnan päätteeksi muut veljet meinasivat nakata Laurin härkien eteen.
        Jos olisi nykyisin kirjoitettu, plottis olisi ehkä 'itseasiassa'.

        http://www.finlit.fi/kivi/index.php?pagename=kivijakansanperinne_12

        &&&&&&&&

        Aamenen ohessa plottis tarkoittaa samaa kun hevonen paskantaa veteen... Ylevätkin sanat mitätöidään...


      • Anonyymi
        tietämätön111 kirjoitti:

        "Kuljeskelin, laulelin ja tallustelin pitkin tölmällistä tietä; tulin Hämeeseen, astuin ylös Kuninkalan saarnastuoliin; ja sitten oli ammen plottis!”

        ...

        ”– Ja sitten oli taasen ammen plottis! jokainen menköön omaan koppiins, minä menen kivimuuriin.” – Sehän oli saarna."

        Ei se varmaan sitten todellakaan mitään erityistä tarkoita. Näyttää vielä noiden lainausten mukaan siltä, että plottikseen kuuluu automaattisesti huutomerkki.

        Mulla on hyllyssä tuo Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Täytyykin lukea se joululomalla.

        Luullakseni plottis tarkoittaa samaa kuin hevonen paskantaa veteen.
        Eh sillä nollattiin kaikki edellä sanottu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe