Ei täsmällisiä tulevaisuudensuunnitelmia

Hei kaikki. Olen uusi tällä palstalla, ja liityin osittain kysyäkseni teiltä asioita.

Olen 21v. lukion suorittanut mies, ja toimin tällä hetkellä hanttihommissa. Työni ei tyydytä tarvettani käyttää älyä ja mielikuvitusta, joten päätin etsiä uutta alaa. En vain tiedä mistä alottaisin. Koulutusta on monenlaista. Kävin mol.fi sivuilla, selasin itseäni kiinnostavat ammattilahkot, enkä löytänyt mitään mielekästä kunnon palkalla. Jotenkin minusta tuntuu tyhmältä opiskella kolmea vuotta lisää tienatakseni vähemmän kuin nyt.

Kysymys kuuluu: Onko MISSÄÄN ilmaiseksi/lähes ilmaiseksi testejä ja asiantuntijoita neuvomassa mihin minun kannattaisi ryhtyä? Muutamat mielenkiintoiset alat ovat suljettuja pois terveydellisistä syistä, ja osa vaatii hieman liikaa minun huonosti "turhia" asia muistavalle ja laiskalle persoonalleni.

Kertokaahan kokemuksistanne. Miten löysitte unelma-ammattinne, miten koititte etsiä sitä TAI miten ajattelitte löytää sen?

Kiittäen,
nevaii

4

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amm.val.

      Mol.fin ammatinvalintatestit ovat yksi keino etsiä omaa alaa. Asiantuntijaluentojen mukaan yritystoiminta tulevaisuudessa lisääntyy, kun julkinen sektori vähitellen lopettaa palvelunsa (sote, kiinteistöhuolto, koulutus, ...). Tällöin kaikilla ammattialoilla tarvitaan osaavia yrittäjiä.

      En saanut työkkärin ilmaisessa ammatinvalinnanohjauksessa neuvoa sopivasta alasta. Vaihdoin nykyisiin lehti-ilmoitusten ansiosta. Netti ei auttanut asiassa. Myöhemmin aloitettuani ammattieni opinnot tein huvikseni mol.fin ammatinvalintatestin koneelta, ja se kertoi minun olevan oikealla alalla (viiden tähden ammattialat ja ammattinimikkeet).

    • Työelämän_Guru

      Hei,

      Työ- ja elinkeinotoimistossa on mahdollisuus ilmaiseen palveluun, joka antaa apua ammatinvalinnan ja urasuunnittelun suhteen. Suurimmissa TE-toimistoissa toimii koulutus- ja ammattitietopalvelut sekä ammatinvalintaan liittyvät palvelut. Ne ovat kaikkien käytettävissä, ei pelkästään työttömien työnhakijoiden. TE-toimiston AVO -ammatinvalintaohjelman tehtävien avulla voit arvioida suhdettasi työhön ja ammatteihin esim. mitä ominaisuuksia pidät työssä tärkeinä? Mitkä asiat kiinnostavat sinua? A-ura palvelu auttaa sinua jäsentämään elämäntilannettasi ja suunnittelemaan uraasi vaihe vaiheelta.

      Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että olet aidosti motivoitunut pohtimaan tilannettasi. Kukaan ei tee puolestasi ratkaisuja ja löydä sinulle oikeaa uraa ilman sinun omaa panosta. Näiden palveluiden avulla voit kuitenkin kartoittaa tilannetta ja saada apua mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin. Hyödyllistä tietoa erilaisista koulutusvaihtoehdoista löydät myös osoitteesta www.koulutusnetti.fi.

      T: Työelämän Guru

      • Hei. Pahoittelen, mutta tuo ei vaan auta. Liian simppeliä meikäläiselle. Onkohan sossussa tms. mahdollisuutta ammatinvalintatesteihin? Siitä vois ainakin olla apua uransuunnittelussa, eikä tarvisi jännittää tätä rahatilannetta niin pirusti. Paitsi tietenkin opiskelijavuodet.


      • ''''
        nevaii kirjoitti:

        Hei. Pahoittelen, mutta tuo ei vaan auta. Liian simppeliä meikäläiselle. Onkohan sossussa tms. mahdollisuutta ammatinvalintatesteihin? Siitä vois ainakin olla apua uransuunnittelussa, eikä tarvisi jännittää tätä rahatilannetta niin pirusti. Paitsi tietenkin opiskelijavuodet.

        Käy työkkärissä juttelemassa ammatinvalintapsykologin kanssa. Hän kylläkin teettää jonkin rastiruutuun-testin (varmaan sama kuin netissa oleva), mutta keskustelemalla pääsee siitä eteenpäin. Ihminen on aina parempi apu kuin tietokone :)

        Unelma-ammattia en ole löytänyt, olen kohta 47 v enkä vieläkään tiedä, mistä oikeasti tykkäisin. Tai tällä hetkellä on ongelmana, että kiinnostavilla aloilla ei ole työpaikkoja. 2 ammattitutkintoa takana eikä kummaltakaan alalta löydy töitä. Turhauttavaa yrittää jatko-opintojakaan it-alalta tämän ikäisenä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      63
      930
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      363
      688
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe