Ei täsmällisiä tulevaisuudensuunnitelmia

Hei kaikki. Olen uusi tällä palstalla, ja liityin osittain kysyäkseni teiltä asioita.

Olen 21v. lukion suorittanut mies, ja toimin tällä hetkellä hanttihommissa. Työni ei tyydytä tarvettani käyttää älyä ja mielikuvitusta, joten päätin etsiä uutta alaa. En vain tiedä mistä alottaisin. Koulutusta on monenlaista. Kävin mol.fi sivuilla, selasin itseäni kiinnostavat ammattilahkot, enkä löytänyt mitään mielekästä kunnon palkalla. Jotenkin minusta tuntuu tyhmältä opiskella kolmea vuotta lisää tienatakseni vähemmän kuin nyt.

Kysymys kuuluu: Onko MISSÄÄN ilmaiseksi/lähes ilmaiseksi testejä ja asiantuntijoita neuvomassa mihin minun kannattaisi ryhtyä? Muutamat mielenkiintoiset alat ovat suljettuja pois terveydellisistä syistä, ja osa vaatii hieman liikaa minun huonosti "turhia" asia muistavalle ja laiskalle persoonalleni.

Kertokaahan kokemuksistanne. Miten löysitte unelma-ammattinne, miten koititte etsiä sitä TAI miten ajattelitte löytää sen?

Kiittäen,
nevaii

4

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amm.val.

Mol.fin ammatinvalintatestit ovat yksi keino etsiä omaa alaa. Asiantuntijaluentojen mukaan yritystoiminta tulevaisuudessa lisääntyy, kun julkinen sektori vähitellen lopettaa palvelunsa (sote, kiinteistöhuolto, koulutus, ...). Tällöin kaikilla ammattialoilla tarvitaan osaavia yrittäjiä.

En saanut työkkärin ilmaisessa ammatinvalinnanohjauksessa neuvoa sopivasta alasta. Vaihdoin nykyisiin lehti-ilmoitusten ansiosta. Netti ei auttanut asiassa. Myöhemmin aloitettuani ammattieni opinnot tein huvikseni mol.fin ammatinvalintatestin koneelta, ja se kertoi minun olevan oikealla alalla (viiden tähden ammattialat ja ammattinimikkeet).

• Työelämän_Guru

Hei,

Työ- ja elinkeinotoimistossa on mahdollisuus ilmaiseen palveluun, joka antaa apua ammatinvalinnan ja urasuunnittelun suhteen. Suurimmissa TE-toimistoissa toimii koulutus- ja ammattitietopalvelut sekä ammatinvalintaan liittyvät palvelut. Ne ovat kaikkien käytettävissä, ei pelkästään työttömien työnhakijoiden. TE-toimiston AVO -ammatinvalintaohjelman tehtävien avulla voit arvioida suhdettasi työhön ja ammatteihin esim. mitä ominaisuuksia pidät työssä tärkeinä? Mitkä asiat kiinnostavat sinua? A-ura palvelu auttaa sinua jäsentämään elämäntilannettasi ja suunnittelemaan uraasi vaihe vaiheelta.

Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että olet aidosti motivoitunut pohtimaan tilannettasi. Kukaan ei tee puolestasi ratkaisuja ja löydä sinulle oikeaa uraa ilman sinun omaa panosta. Näiden palveluiden avulla voit kuitenkin kartoittaa tilannetta ja saada apua mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin. Hyödyllistä tietoa erilaisista koulutusvaihtoehdoista löydät myös osoitteesta www.koulutusnetti.fi.

T: Työelämän Guru

• Hei. Pahoittelen, mutta tuo ei vaan auta. Liian simppeliä meikäläiselle. Onkohan sossussa tms. mahdollisuutta ammatinvalintatesteihin? Siitä vois ainakin olla apua uransuunnittelussa, eikä tarvisi jännittää tätä rahatilannetta niin pirusti. Paitsi tietenkin opiskelijavuodet.

• ''''
        nevaii kirjoitti:

Hei. Pahoittelen, mutta tuo ei vaan auta. Liian simppeliä meikäläiselle. Onkohan sossussa tms. mahdollisuutta ammatinvalintatesteihin? Siitä vois ainakin olla apua uransuunnittelussa, eikä tarvisi jännittää tätä rahatilannetta niin pirusti. Paitsi tietenkin opiskelijavuodet.

Käy työkkärissä juttelemassa ammatinvalintapsykologin kanssa. Hän kylläkin teettää jonkin rastiruutuun-testin (varmaan sama kuin netissa oleva), mutta keskustelemalla pääsee siitä eteenpäin. Ihminen on aina parempi apu kuin tietokone :)

Unelma-ammattia en ole löytänyt, olen kohta 47 v enkä vieläkään tiedä, mistä oikeasti tykkäisin. Tai tällä hetkellä on ongelmana, että kiinnostavilla aloilla ei ole työpaikkoja. 2 ammattitutkintoa takana eikä kummaltakaan alalta löydy töitä. Turhauttavaa yrittää jatko-opintojakaan it-alalta tämän ikäisenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3834
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3415
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2791
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2438
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1869
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1799
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1756
    8. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1477
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      386
      1459
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1238
    Aihe