puomijarru

jarrupuomi

wihardin puomijarru rapiat 300 euroa. voisiko kehittää halvemman esim kiipelijöiden käyttämästä laskeutumus kasista? http://www.wichard.com/fiche-A|WICHARD|7150-0203030000000000-ME.html

30

3584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarrupuomi

      elikkä tuommoisesta toki säätöähän tuossa ei ole kuin kaksi. eli voi laittaa köyden tuosta pikkulenkistä.
      pitää vissiin tesmiä joskus .

    • Höpöhöpöhööö

      Tein itse 10 mm. haponkestävästä tangosta taivuttamalla, kopioin kieltämättä pikkaisen tuota linkittämääsi jarrua, mutta hapokkaan ollessa liukkaampaa käänsin tuon lopussa olevan kiertotapin vielä n. 100 astetta pidemmälle, lisää kitkaa huomattavasti, ja köysi kirtää pikkaisen eri tavalla, samoin vaihtoehtoja kiertämiselle on enemmän.
      Työpaikan romulavalta otin tangon ja ei ku hitsailemaan ja kiillotus vielä.
      Hintaa 0€

      • jarrupuomi

        Kun ei hitsata osaa ja jos pyytää jonkunhitsaamaan maksaa samat 300 pian. tuli myös mieleen jos tuonne sivulle vantin tyveen blokin tilalle tuommoisen kasin laittaisi molemmille puolille omansa ja köysi puomilta sen läpi ja häntä istuin laatikkoon niin köydestä voisi säätää puomin liikehdintää, sekava selostus:)


      • Sir Jörge
        jarrupuomi kirjoitti:

        Kun ei hitsata osaa ja jos pyytää jonkunhitsaamaan maksaa samat 300 pian. tuli myös mieleen jos tuonne sivulle vantin tyveen blokin tilalle tuommoisen kasin laittaisi molemmille puolille omansa ja köysi puomilta sen läpi ja häntä istuin laatikkoon niin köydestä voisi säätää puomin liikehdintää, sekava selostus:)

        Mulla näkyy jarrutusjäljet omassa puomissa.


      • Höpöhöpöhööö
        jarrupuomi kirjoitti:

        Kun ei hitsata osaa ja jos pyytää jonkunhitsaamaan maksaa samat 300 pian. tuli myös mieleen jos tuonne sivulle vantin tyveen blokin tilalle tuommoisen kasin laittaisi molemmille puolille omansa ja köysi puomilta sen läpi ja häntä istuin laatikkoon niin köydestä voisi säätää puomin liikehdintää, sekava selostus:)

        Eiköhän jokaiselta löydy joku tuttava joka osaa hitsata, sukulainen tai muu.
        Eihän jarrun tarvitse olla niin monimutkainen tai kallis, voihan se olla ihan selostamasi kaltainen tai jopa ihan köysi varvaslistasta puomiin.


      • Wichard
        Höpöhöpöhööö kirjoitti:

        Eiköhän jokaiselta löydy joku tuttava joka osaa hitsata, sukulainen tai muu.
        Eihän jarrun tarvitse olla niin monimutkainen tai kallis, voihan se olla ihan selostamasi kaltainen tai jopa ihan köysi varvaslistasta puomiin.

        Ostin kyseisen puomijarrun veneeseeni, nyt olen käyttänyt sitä yhden kesän.
        Voin suositella sitä. Se rauhoittaa puomin liikkeitä, purjehduksesta tulee mukavampaa kun puomi
        liikkuu rauhallisemmin käännoksissä. Mitä kovemmalla kelillä purjehditaan sen enemmän puomijarru tuntuu hyvälle laitteelle. Mielestäni lisää turvallisuutta purjehduksessa.


    • puomille

      on ploki (pylpyrä,väkipyörä)? Sillähän on tarkoitus kiristää ja joustaa, ei siihen mitään kummempaa tarvita.

      • Kaikentietää.

      • Ei puomijarrua
        Kaikentietää. kirjoitti:

        Ok, asia selvä :)
        Vaikka sattuu sitä paremmillekin.
        http://www.youtube.com/watch?v=buwPXsA1FWs

        Vähän ihmettelen puomijarrun hintaa ja keskustelua siitä. Miksei kukaan ole sanonut, että asivan tavallisella preventerillä pärjää mainiosti. VOR-veneen esimerkki on siitä huono, että se edustaa äärimmäisyyttä: isoja voimia ja mahdollisimman kevyitä rakenteita (preventteriköysin mnukaanlukien).

        Omassa veneessäni käytän preventeriä aina (purjehdin paljon yksin). Tämä preventeri on pysyvästi kiinni puomissa, joten sitä ei tarvitse mennä kannelle asentamaan. Preventteriköydelle ei tarvita vinssejäkään, kun ensin päästää puomin riittävän tiukalle ja laittaa preventteriköyden knaapiin kiinni. Sitten vähän skuuttaa isoa kireämmäksi, jolloin preventteri kiristyy. Se toimii myös kovan tuulen jiipissä jarruna, kun köysi on muutaman kierroksen knaapin ympärillä aiheuttamassa kitkaa.
        Pitkillä avomerilensseillä (jos tuulee kovaa ja merenkäynti on sekavaa) panen varmuuden vuoksi vielä "perinteisen" preventerin eli köyden puomin nokasta keulaknaapin kautta sitlooran vinssille. Kun preventeriköysi on tarpeeksi vahva, vahinkoja ei tapahdu. Jos vene tai tuuli kääntyy niin, että iso pyrkii jiippaamaan, vene kääntyy piihin ellein preventeriä hellitä. Mitään ei ole tähän mennessä hajonnut (mm. kolme Atlantin ylitystä).


      • 6+15=?
        Ei puomijarrua kirjoitti:

        Vähän ihmettelen puomijarrun hintaa ja keskustelua siitä. Miksei kukaan ole sanonut, että asivan tavallisella preventerillä pärjää mainiosti. VOR-veneen esimerkki on siitä huono, että se edustaa äärimmäisyyttä: isoja voimia ja mahdollisimman kevyitä rakenteita (preventteriköysin mnukaanlukien).

        Omassa veneessäni käytän preventeriä aina (purjehdin paljon yksin). Tämä preventeri on pysyvästi kiinni puomissa, joten sitä ei tarvitse mennä kannelle asentamaan. Preventteriköydelle ei tarvita vinssejäkään, kun ensin päästää puomin riittävän tiukalle ja laittaa preventteriköyden knaapiin kiinni. Sitten vähän skuuttaa isoa kireämmäksi, jolloin preventteri kiristyy. Se toimii myös kovan tuulen jiipissä jarruna, kun köysi on muutaman kierroksen knaapin ympärillä aiheuttamassa kitkaa.
        Pitkillä avomerilensseillä (jos tuulee kovaa ja merenkäynti on sekavaa) panen varmuuden vuoksi vielä "perinteisen" preventerin eli köyden puomin nokasta keulaknaapin kautta sitlooran vinssille. Kun preventeriköysi on tarpeeksi vahva, vahinkoja ei tapahdu. Jos vene tai tuuli kääntyy niin, että iso pyrkii jiippaamaan, vene kääntyy piihin ellein preventeriä hellitä. Mitään ei ole tähän mennessä hajonnut (mm. kolme Atlantin ylitystä).

        Eikö Walder Boom Brake olisi paras ratkaisu...

        http://www.boom-brake-walder.com/


      • "keep it simple"
        6+15=? kirjoitti:

        Eikö Walder Boom Brake olisi paras ratkaisu...

        http://www.boom-brake-walder.com/

        Preventteri on ilmainen,jos veneessäsi on sopivaa köyttä...


      • 7+12=?
        "keep it simple" kirjoitti:

        Preventteri on ilmainen,jos veneessäsi on sopivaa köyttä...

        Olisiko mahdollista laittaa kuvaa siitä 10mm happoisesta tehdystä raudasta???????????


      • Ei minun tekemäni

      • 5+8=?

      • kjoiutygtgfd
        "keep it simple" kirjoitti:

        Preventteri on ilmainen,jos veneessäsi on sopivaa köyttä...

        keep it simple:lle tiedoksi :Mikään ei ole ilmaista!!!Jos käyt veneellä,otat mittoja leikkaat köyttä ja asennat,joka asia maksaa!Köysi maksaa,helat maksaa ja liikkuminen maksaa!!
        Jos varastaa,niin sitten se varmaan on huomattavasti edullisempaa!


      • Anonyymi

        Vai ei tarvitse?Kun tulee sinun huomaamatta voimakas ns.giljotiini isku...voit olla monesta asiasta erimieltä,kuin mitä nyt ajattelet!!


    • thirsty traveller

      Dutchman ja Scott boom brake ovat muita merkkeja, mutta rahaa palaa aina.
      Preventteri on lisaksi vahvempi, koska se tulee puomin paasta eika keskelta. Toki preventterin kanssa tulee enemman puuhaa jiipissa. Saaristossa halssin vaihtoja saattaa tulla paljon, mutta valtamerilla preventteri on ehdottomasti parempi.

      • kymysys

        Miksi preventterin pitäisi tulla puomin päästä?


      • seppomartti
        kymysys kirjoitti:

        Miksi preventterin pitäisi tulla puomin päästä?

        Väräoppinen kiinnitys puomin keskelle katkaisee puomin, jos esim broutsissa puomin pää osuu veteen


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Väräoppinen kiinnitys puomin keskelle katkaisee puomin, jos esim broutsissa puomin pää osuu veteen

        Lisätään nyt sen verran, että ihanteellinen preventteri kulkisi puomin päästä lähelle keulaa plokille tai keulapollarin läpi ja sieltä perämiehen ulottuville esim. takapollariin. Pinnamies voi silloin helposti hoidella preventterin ajamisen ohella. Haittana on pitkät narut kannella, joista vain yhtä tarvitaan kerrallaan ja toinen voi takertua hankalasti. Vaihtoehtona on puomin mittainen preventteri aina kiinnitettynä puomin päähän ja toinen pää mastolla. Tarvittaessa kytketään mastolla olevaan päähän preventteri, mitä muutoin ulkona olevan puomin päähän ei sisään kelaamatta yltäisi. Preventteriköysiä voi lyhentää rakentamalla ploki maston etupuolelle alumiiniseen varvaslistaan, kellä sellainen on. Preventteriköyden ei tule olla mahdollisimman kestävä. Pitää kestää kiinalainen kaikissa keleissä mutta sopisi myös katketa jos oikein pahasti kaatuu puomin veteen.


      • keskipuomin preve
        seppomartti kirjoitti:

        Lisätään nyt sen verran, että ihanteellinen preventteri kulkisi puomin päästä lähelle keulaa plokille tai keulapollarin läpi ja sieltä perämiehen ulottuville esim. takapollariin. Pinnamies voi silloin helposti hoidella preventterin ajamisen ohella. Haittana on pitkät narut kannella, joista vain yhtä tarvitaan kerrallaan ja toinen voi takertua hankalasti. Vaihtoehtona on puomin mittainen preventteri aina kiinnitettynä puomin päähän ja toinen pää mastolla. Tarvittaessa kytketään mastolla olevaan päähän preventteri, mitä muutoin ulkona olevan puomin päähän ei sisään kelaamatta yltäisi. Preventteriköysiä voi lyhentää rakentamalla ploki maston etupuolelle alumiiniseen varvaslistaan, kellä sellainen on. Preventteriköyden ei tule olla mahdollisimman kestävä. Pitää kestää kiinalainen kaikissa keleissä mutta sopisi myös katketa jos oikein pahasti kaatuu puomin veteen.

        Puomin keskelle tai puomin nokkaan kiinnitetyillä preventereillä on tietenkin hyvät ja huonot puolensa. Aivan sama kysymys on oikeastaan isopurjeen skuutin kiinnityspisteen kohdalla. Sekin voi olla puomin keskellä tai päässä.
        Itse olen käyttänyt kumpaakin preventterisyysteemiä ja yksinpurjehtijana päätynyt keskipuomin preventeriin. Istuinlaatikkoon tulevaa preventeriköyttä en ole kuitenkaan lukinnut knaapiin tiukasti. Köysi saa luistaa kovassa kuormituksessa, ettei puomi katkeaisi. Samalla "preve" toimii myös puomijarruna jiipatessa.

        Sail-lehden nettiversiossa puntaroidaan kummankin preventerimallin etuja ja haittoja.
        http://www.sailmagazine.com/boatworks-projects-sails/boom-time


      • Selden B152
        keskipuomin preve kirjoitti:

        Puomin keskelle tai puomin nokkaan kiinnitetyillä preventereillä on tietenkin hyvät ja huonot puolensa. Aivan sama kysymys on oikeastaan isopurjeen skuutin kiinnityspisteen kohdalla. Sekin voi olla puomin keskellä tai päässä.
        Itse olen käyttänyt kumpaakin preventterisyysteemiä ja yksinpurjehtijana päätynyt keskipuomin preventeriin. Istuinlaatikkoon tulevaa preventeriköyttä en ole kuitenkaan lukinnut knaapiin tiukasti. Köysi saa luistaa kovassa kuormituksessa, ettei puomi katkeaisi. Samalla "preve" toimii myös puomijarruna jiipatessa.

        Sail-lehden nettiversiossa puntaroidaan kummankin preventerimallin etuja ja haittoja.
        http://www.sailmagazine.com/boatworks-projects-sails/boom-time

        Preventteri keskellä puomia katkaisee todella helposti puomin.
        nimimerkillä kokemusta on.
        Vene kääntyi aallosta sen verran että autopillotti ei ehtinyt korjata, purje lähti tulemaan yli ylhäältä, kikkikiinnityksestä ollut preventteriköysi piti mutta puomi murtui 90atsteen kulmaan liitoksesta. 10-14m/s myötäistä ja 30m2 iso, olin itse keulakannella asettamassa puomia genualle.
        Puomit ovat tosi heikkoja, tässä oli jalustuspiste puomin päässä, siihen ei kohdistu niin suurta voimaa siksi preventteri sinne.
        Korroosiota oli havaittavissa murtumiskohdasta kikkikiinnikkeen ja puomin välissä.


      • puomi vai henki?
        Selden B152 kirjoitti:

        Preventteri keskellä puomia katkaisee todella helposti puomin.
        nimimerkillä kokemusta on.
        Vene kääntyi aallosta sen verran että autopillotti ei ehtinyt korjata, purje lähti tulemaan yli ylhäältä, kikkikiinnityksestä ollut preventteriköysi piti mutta puomi murtui 90atsteen kulmaan liitoksesta. 10-14m/s myötäistä ja 30m2 iso, olin itse keulakannella asettamassa puomia genualle.
        Puomit ovat tosi heikkoja, tässä oli jalustuspiste puomin päässä, siihen ei kohdistu niin suurta voimaa siksi preventteri sinne.
        Korroosiota oli havaittavissa murtumiskohdasta kikkikiinnikkeen ja puomin välissä.

        Olet siinä varsin oikeassa, että korroosio on tavallinen ongelma alumiinin ja hst-helojen liitoksissa. Puomeja on murtunut myös kikkitaljojen tai -tankojen kohdalta (ilman preventeriä).

        Sail:in valokuvassa oli parempi ratkaisu keskipuomin preventerille kuin sinun käyttämäsi!

        Riskien kannalta olisi kai punnittava sitäkin, kumpi olisi ollut pahempi vaihtoehto kannella liikkuessasi, puomin taittuminen preventerin takia vai vahinkojiippi preventerin puuttumisen takia. Puomin nokkaan kiinnitetty preventteri on tietenkin hyvä, mutta sen käyttäminen edellyttää aina kannelle menemistä. "10-14m/s myötäisellä" sekään ei ole kovin houkuttelevaa. Keskipuomin preventerin etu on käyttövalmius.


      • ilman preventeriä??
        Selden B152 kirjoitti:

        Preventteri keskellä puomia katkaisee todella helposti puomin.
        nimimerkillä kokemusta on.
        Vene kääntyi aallosta sen verran että autopillotti ei ehtinyt korjata, purje lähti tulemaan yli ylhäältä, kikkikiinnityksestä ollut preventteriköysi piti mutta puomi murtui 90atsteen kulmaan liitoksesta. 10-14m/s myötäistä ja 30m2 iso, olin itse keulakannella asettamassa puomia genualle.
        Puomit ovat tosi heikkoja, tässä oli jalustuspiste puomin päässä, siihen ei kohdistu niin suurta voimaa siksi preventteri sinne.
        Korroosiota oli havaittavissa murtumiskohdasta kikkikiinnikkeen ja puomin välissä.

        Puomeissakin on pituus- ja lujuuseroja. Kikkipuomin hela tuskin oli keskellä puomia sinunkaan veneessäsi eikä muutenkaan ole kuormituksen kannalta hyvä kohta preventerille tai puomijarrulle. "Mid-boom" -preventerin tai puomijarrun asennuksessa puomin kuormitus olisi syytä jakaa laajemmalle aleeelle eikä yhteen pisteeseen (aivan kuten keskipuomin skuuttiplokitkin).

        Cruising Club of America kokosi aineiston tietoon tulleista tulleista kuolemantapauksista, jotka olivat johtuneet avomerellä sattuneista vahinkojiipeistä. Kuolemaan johtaneita pää ja/tai niskavammoja oli 18!
        http://archive.sailingscuttlebutt.com/news/08/preventer/

        Artikkelissa kerrotaan mm. puomien katkeamisista, joissa katkeaminen tapahtui kikkipuomin kohdalta, vaikka preventeri oli kiinnitetty puomin nokkaan. Preventeri esti puomin jiippaamisen, vaikka puomi hajosi.
        Jutussa kuvataan muitakin preventereistä johtuneita puomien katkeamisia ja pohditaan preventerin merkitystä sekä teknisiä näkökohtia.
        Samaa asiaa käsitellään monessa muussakin artikkelissa. Tämä on mielestäni selkeä:
        http://www.morganscloud.com/2014/03/02/rigging-a-proper-preventer-part-1/


      • seppomartti
        puomi vai henki? kirjoitti:

        Olet siinä varsin oikeassa, että korroosio on tavallinen ongelma alumiinin ja hst-helojen liitoksissa. Puomeja on murtunut myös kikkitaljojen tai -tankojen kohdalta (ilman preventeriä).

        Sail:in valokuvassa oli parempi ratkaisu keskipuomin preventerille kuin sinun käyttämäsi!

        Riskien kannalta olisi kai punnittava sitäkin, kumpi olisi ollut pahempi vaihtoehto kannella liikkuessasi, puomin taittuminen preventerin takia vai vahinkojiippi preventerin puuttumisen takia. Puomin nokkaan kiinnitetty preventteri on tietenkin hyvä, mutta sen käyttäminen edellyttää aina kannelle menemistä. "10-14m/s myötäisellä" sekään ei ole kovin houkuttelevaa. Keskipuomin preventerin etu on käyttövalmius.

        Sail-lehden kuvan hyvyydestä olen eri mieltä. Ensinnäkin sen kansikiinniitys on liian takana, veto suuntautuu melkein yksinomaan alas. Yksi preventterin käyttö on estää puomin liike vähäisessä tuulessa. Silloin vetosuunta pitäisi olla mahdollisimman eteen. Toinen heikkous on keskikiinnitys ja mikäli sen välttämättä haluaa niin kannattaisi kiinnitystä levittää ison skuutin tapaan enemmän kuin liinan leveyden verran.
        ARC katsastuksessa ja luennoilla kehoitetaan kiinnittämään preventteri puomin päähän. Enempää kokemusta ko asiassa ei muualta löydy. Samaa suositteli Peter Bruce Helsingissä 2014 venemessujen luennolla.
        Selvitin yllä kahden preventtin käyttömahdollisuuden. Silloin ei tarvitse kenenkään mennä kannelle halssin vaihdossa. Haittana on yksi löysä köysi kannella.


      • linkin avaaminen
        ilman preventeriä?? kirjoitti:

        Puomeissakin on pituus- ja lujuuseroja. Kikkipuomin hela tuskin oli keskellä puomia sinunkaan veneessäsi eikä muutenkaan ole kuormituksen kannalta hyvä kohta preventerille tai puomijarrulle. "Mid-boom" -preventerin tai puomijarrun asennuksessa puomin kuormitus olisi syytä jakaa laajemmalle aleeelle eikä yhteen pisteeseen (aivan kuten keskipuomin skuuttiplokitkin).

        Cruising Club of America kokosi aineiston tietoon tulleista tulleista kuolemantapauksista, jotka olivat johtuneet avomerellä sattuneista vahinkojiipeistä. Kuolemaan johtaneita pää ja/tai niskavammoja oli 18!
        http://archive.sailingscuttlebutt.com/news/08/preventer/

        Artikkelissa kerrotaan mm. puomien katkeamisista, joissa katkeaminen tapahtui kikkipuomin kohdalta, vaikka preventeri oli kiinnitetty puomin nokkaan. Preventeri esti puomin jiippaamisen, vaikka puomi hajosi.
        Jutussa kuvataan muitakin preventereistä johtuneita puomien katkeamisia ja pohditaan preventerin merkitystä sekä teknisiä näkökohtia.
        Samaa asiaa käsitellään monessa muussakin artikkelissa. Tämä on mielestäni selkeä:
        http://www.morganscloud.com/2014/03/02/rigging-a-proper-preventer-part-1/

        Huomasin, että morganscloud-linkki ei avaudukaan sitä klikkaamalla. Se kuitenkin aukeaa vaikkapa, jos panee googlen hauksi "rigging a proper preventer" ja avaa morganscloudin sieltä.


      • ei vain valtameri
        seppomartti kirjoitti:

        Sail-lehden kuvan hyvyydestä olen eri mieltä. Ensinnäkin sen kansikiinniitys on liian takana, veto suuntautuu melkein yksinomaan alas. Yksi preventterin käyttö on estää puomin liike vähäisessä tuulessa. Silloin vetosuunta pitäisi olla mahdollisimman eteen. Toinen heikkous on keskikiinnitys ja mikäli sen välttämättä haluaa niin kannattaisi kiinnitystä levittää ison skuutin tapaan enemmän kuin liinan leveyden verran.
        ARC katsastuksessa ja luennoilla kehoitetaan kiinnittämään preventteri puomin päähän. Enempää kokemusta ko asiassa ei muualta löydy. Samaa suositteli Peter Bruce Helsingissä 2014 venemessujen luennolla.
        Selvitin yllä kahden preventtin käyttömahdollisuuden. Silloin ei tarvitse kenenkään mennä kannelle halssin vaihdossa. Haittana on yksi löysä köysi kannella.

        Halusit vähätellä Sail-lehden preventerikuvaa. Viittasit myös ARC:iin ja totesit, mistä muualta löytyisi yhtä paljon kokemusta preventereistä. Ajatuksesi varmaankin perustui siihen, että ARC-tapahtumaan on osallistunut jo ties montako tuhatta venettä ja näistä on koottu satunnaista kyselytietoja ja tehty tilastoja. Itselleni, niinkuin ehkä sinulle, ja luultavasti useimmille purjehtijoille ARC on ollut ensimmäinen valtameren ylitys. Siinä hankitaan ensimmäiset valtamerikokemukset ja tehdään paljon enemmän mokia kuin kukin tekee seuraavalla tai tai useilla myöhemmillä valtamerten ylityksillään.
        Siksi en ole samaa mieltä, että ARC-veneiden erilaiset ratkaisut vaikkapa preventereistä tai puomijarruista olisivat parhaat mahdolliset.

        Se, mistä kukaan ei voine olla eri mieltä, on preventerin tarpeellisuus. Varsinkin isossa avomeriaallokossa ja yöllä tulee vahinkojiippejä yllättävän helposti, joskus päivälläkin. Niitä voi tulla myös kotoisilla vesillä seilatessa. Näin siis käy ilman preventeriä. Siksi kaikki preventerisysteemit tai oikein asennetut puomijarrut ovat ehdottomasti parempia kuin ei mitään vahinkojiipin estäjää. Puomijarruja tai “mid-boom”-preventereitä ei pidä tuomita, vaikka ne joissain tapauksissa olisivat myötävaikuttaneet puomin katkeamiseen. Puomin voi uusia, kalloa tai henkeä ei!

        Pointtini on se, että vähänkin hankalasti viritettävää preventteriä ei tule aina käytetyksi - vaikka pitäisi! Sellainen preventteri tai puomijarru, joka on aina käyttövalmiina, voi olla käytännöllisempi ratkaisu perhe- tai yksinpurjehduksessa. Se on tämän foorumin enemmistölle tavallisempaa kuin valtamerireissut.

        Valtameren pitkillä lensseillä on eri tilanne. Niillä itsekin olen käyttänyt puomin nokkaan kiinnitettyä ja vinssillä kiristettävää preventeriä aivan kuten mainitsemasi Peter Bruce valtameripurjehduksille suositteli.


      • Anonyymi
        puomi vai henki? kirjoitti:

        Olet siinä varsin oikeassa, että korroosio on tavallinen ongelma alumiinin ja hst-helojen liitoksissa. Puomeja on murtunut myös kikkitaljojen tai -tankojen kohdalta (ilman preventeriä).

        Sail:in valokuvassa oli parempi ratkaisu keskipuomin preventerille kuin sinun käyttämäsi!

        Riskien kannalta olisi kai punnittava sitäkin, kumpi olisi ollut pahempi vaihtoehto kannella liikkuessasi, puomin taittuminen preventerin takia vai vahinkojiippi preventerin puuttumisen takia. Puomin nokkaan kiinnitetty preventteri on tietenkin hyvä, mutta sen käyttäminen edellyttää aina kannelle menemistä. "10-14m/s myötäisellä" sekään ei ole kovin houkuttelevaa. Keskipuomin preventerin etu on käyttövalmius.

        Kovalla myötätuulella voi olla parempi ratkaisu käyttää genoaa!Anna isopurjeen olla!

        Demo


    • Tein purjeveneeseeni puomijarrun kettinkin pätkistä. Kettinkin silmukka oli n. 2x4 cm ruostumatonta. Otin 4 silmukkaa jotka hitsattiin pitkältä sivulta yhteen ja päähän lenkki kiinnitystä varten. Muistuttaa Wichardin puomijarrua. Kiinnitys samasta kohtaa kikkataljan kanssa. Köyden vedin siten että se lähtee istumalaatikosta katsottuna maston vasemman puoleisen vanttiruuvin kiinnikkeestä puomijarrun kautta oikean puoleisen vanttiruuvin kiinnityskohdan kautta istumalaatikkoon, josta voin säätä köyden pituutta tarvittaessa. Toimii hienosti ja puomi menee hitaasti puolelta toiselle.
      Gullervo19

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe