Tuo ihmismielen tutkija C.G.Jung kirjoittaa kristinuskosta näin: Minun ei tarvitse uskoa Jumalaan. Minä tiedän.
Kristinusko on kaunis psykoterapeuttinen järjestelmä. Se parantaa sielun kärsimyksistä.
Ei väliä sillä mitä maailma sanoo uskonnollisista kokemuksista. Sen omaavalla on suuri aarre,jotain josta on
tullut hänelle elämän merkityksen ja kauneuden lähde, ja on antanut uutta loistoa maailmalle ja ihmiskunnalle.
Hänellä on pistus ja rauha.
Ihminen ja uskonto. Carl Gustav Jung
59
1399
Vastaukset
- sama*
Kristityt kysyvät usein kirjoittaa Jung, miksi ei Jumala puhu enään ihmiselle niinkuin ennen?
Me olemme siinä määrin subjektiivisen tietoisuudemme vankeja,että olemme unohtaneet sen toisiasian, että Jumala puhuttelee meitä unien ja näkyjen kautta. Nykyihminen ei enää osaa kumartaa tarpeeksi syvään.
Rationaalinen intellektuelli ei enää tiedä,että hänen tietoisuutensa ei ole koko hänen psyykkeensä.Me otaksumme itsetyytyväisinä, että tietoisuus on järkevää ja piilotajunta typerää.
Ihmis-sielun aliarvostus on niin suuri,että niin filosofiat kuin tieteellinen rationalismikaan ei halua katsoa sitä kahdesti.
Mutta liike-elämä ja pankkitili ei vastaa koko elämää, eikä vastaa ihmismielen syvään kaipaukseen.tämä "nikkiesi" vaihtelu edelleen.
Kertoisitko ennen Jungiin siirtymistä,miksi.
Olisi minullakin Jungista "tietoa" ja jopa itse sulatettua tuntemusta,mutta kun ärsytyskynnys ylittyy heti alussa,niin ei viitsi.henk.koh. tieteenä joka on teolokiaa--joka on tutkimuksien tulosta eri uskonnoista. Usko johonkin, onkin taasen manipulointia ,ja ihmismassojen kokoamista jonkun määrätyn kaavan alle. On väärin ihmisyyttä kohtaan alistaa toinen ihminen uskomaan sellaiseen jota ei ole. Sehän on aivopesua pahemmassa tapauksessa ,yllyttää ihmiset tekemään hirmutekoja. Vai voiko joku sanoa ,etteikö näin käy,. Uskonnot ovat kaikki samanlaisia,niillä halutaan ihmisen oma tahto lannistaa. Tästähän voi olla aina montaa mieltä ,meillähän on onneksi kaikilla omakin käsitys jumalasta,miksi joku ihminen sanoo, että se hänen ,on ainoa oikea.
- pilvi*
susmorsian kirjoitti:
tämä "nikkiesi" vaihtelu edelleen.
Kertoisitko ennen Jungiin siirtymistä,miksi.
Olisi minullakin Jungista "tietoa" ja jopa itse sulatettua tuntemusta,mutta kun ärsytyskynnys ylittyy heti alussa,niin ei viitsi.en halua nimeni pilvi* olevan aina esillä. Älä nyt anna sen vaikuttaa, kun en sillä muuta halua kuin olla "itse" syrjässä!
Jungilla on niin paljon annettavaa nykyihmiselle, palaan tähän aiheeseen, mutta tyttäreni on tulossa nyt aamupäivällä ja on yhtä ja toista puuhaa.
Olen pahoillani, että ärsytin, toivottavasti ei sitten enempää ärsytä oman nimimerkkini esilläolo! - Ystävätär*
Pilville: älä laita viivaa ihmissieluun,
vaikka se liike-elämään kuuluukin ja tuntuu hyvältä.
Vokaalit ja konsonantit !
Ei pahalla, voimmehan opettaa toinen toistamme ystävinä. - H ö P Ö H ö P Ö
ullamirjami kirjoitti:
henk.koh. tieteenä joka on teolokiaa--joka on tutkimuksien tulosta eri uskonnoista. Usko johonkin, onkin taasen manipulointia ,ja ihmismassojen kokoamista jonkun määrätyn kaavan alle. On väärin ihmisyyttä kohtaan alistaa toinen ihminen uskomaan sellaiseen jota ei ole. Sehän on aivopesua pahemmassa tapauksessa ,yllyttää ihmiset tekemään hirmutekoja. Vai voiko joku sanoa ,etteikö näin käy,. Uskonnot ovat kaikki samanlaisia,niillä halutaan ihmisen oma tahto lannistaa. Tästähän voi olla aina montaa mieltä ,meillähän on onneksi kaikilla omakin käsitys jumalasta,miksi joku ihminen sanoo, että se hänen ,on ainoa oikea.
Mielestäni on turha harjoittaa täällä subjektiivista 'kotifilosofointia'. Eiköhän täällä jokaisella ole omat aatokset niin uskonnoista, filosofioista, aatteista ja politikoinnista. Sitäpaitsi harva meistä esittää mitään nerouden heureka-oivalluksia vääntäessään jonkun toisen sanomaa oman käsityskykynsä mukaisesti. - Tässä iässä se ei enää ärsytä, vaan ainakin minä hymähdän moiselle 'muka- viisaudelle'.
- *Kukkahame*
Ystävätär* kirjoitti:
Ei pahalla, voimmehan opettaa toinen toistamme ystävinä.Vaikuttaa maratonilta, näin äkkiä lukien, onhan sitä Erkki-Mikaelin Tuplavahingosta, Raamattuun ja mutkan kautta Kätkäläiseen, sanoinkohan jotain tarpeeksi terävää?
Uskonto ei ole mikään palkinto, ainakaan minulle se on lapsuudesta elettyä ja turvautumista korkeimman puoleen silloin kun muistaa ja ainakin hädän hetkellä.
Psykologit ja muut auttajat vaati aikatilauksen, eivätkä koskaan ole silloin saatavissa kun on todellinen hätä. - pilvi*
Ystävätär* kirjoitti:
Ei pahalla, voimmehan opettaa toinen toistamme ystävinä.Näitä virheitä tulee, ihan oikeassa olet, hyvä se on oikaista ! Tuo Jungin ottaminen keskustelun aiheeksi, johtuu siitä kun niin moni ihminen etsii tarkoitusta elämälleen.
Ainakin minulle Jung on opettanut ymmärtämään itseäni ja mitä tarvitsen. Juuri eilen illalla ajattelin Jungin käsitystä uskonnosta ja luin otteita hänen viimeiseksi jääneestä kirjastaan ennen kuolemaansa Piilotajunnan kieli. Tuli mieleen, että siinäkin voisi olla ajatuksia, jotka auttavat ymmärtämään elämäämme ja ihmistä sen kaiken keskellä. Tuo kirjakin syntyi kolleegojen pyynnöstä, jotka arvostivat häntä, eivätkä halunneet viimeisten vuosien työn jäävän noteeraamatta.
Itse uskontoa en käsittelekään, se jos mikä on yksityisintä aluettamme, jossa kukin omalla tavallamme hahmotamme näitäkin asioita.
Noin kauniisti kirjoitit minulle, tänään on muutenkin ollut päivä, jolloin kokee kuin vastauksen rukouksiin!
Nyt on palattava keittiöpuuhiin, kiitos vielä ! - ??????
pilvi* kirjoitti:
Näitä virheitä tulee, ihan oikeassa olet, hyvä se on oikaista ! Tuo Jungin ottaminen keskustelun aiheeksi, johtuu siitä kun niin moni ihminen etsii tarkoitusta elämälleen.
Ainakin minulle Jung on opettanut ymmärtämään itseäni ja mitä tarvitsen. Juuri eilen illalla ajattelin Jungin käsitystä uskonnosta ja luin otteita hänen viimeiseksi jääneestä kirjastaan ennen kuolemaansa Piilotajunnan kieli. Tuli mieleen, että siinäkin voisi olla ajatuksia, jotka auttavat ymmärtämään elämäämme ja ihmistä sen kaiken keskellä. Tuo kirjakin syntyi kolleegojen pyynnöstä, jotka arvostivat häntä, eivätkä halunneet viimeisten vuosien työn jäävän noteeraamatta.
Itse uskontoa en käsittelekään, se jos mikä on yksityisintä aluettamme, jossa kukin omalla tavallamme hahmotamme näitäkin asioita.
Noin kauniisti kirjoitit minulle, tänään on muutenkin ollut päivä, jolloin kokee kuin vastauksen rukouksiin!
Nyt on palattava keittiöpuuhiin, kiitos vielä !paljonkin siitä olet laverrellut, kyllä on tullut sinun esiteltyä sukusikin moneen kertaan, hienot tuttavuudet jnejne. Taitaa muistissasi olla vikaa.
- sus hiki otsalla
pilvi* kirjoitti:
en halua nimeni pilvi* olevan aina esillä. Älä nyt anna sen vaikuttaa, kun en sillä muuta halua kuin olla "itse" syrjässä!
Jungilla on niin paljon annettavaa nykyihmiselle, palaan tähän aiheeseen, mutta tyttäreni on tulossa nyt aamupäivällä ja on yhtä ja toista puuhaa.
Olen pahoillani, että ärsytin, toivottavasti ei sitten enempää ärsytä oman nimimerkkini esilläolo!niin varovasti kurkistin ensin ovesta,ootko miten vihanen, kiitos,noin sitä pitää.
Tuo oli kivasti tehty,tiedäthän,että kirjoituksiasi arvostan...ite vaan oon sellanen äkkipikanen päsmärikkö. Mutta lepyn siinä samassa. pilvi* kirjoitti:
Näitä virheitä tulee, ihan oikeassa olet, hyvä se on oikaista ! Tuo Jungin ottaminen keskustelun aiheeksi, johtuu siitä kun niin moni ihminen etsii tarkoitusta elämälleen.
Nyt on palattava keittiöpuuhiin, kiitos vielä !kun Jungia lueskelin,en tiedä,muistanko oikein. Junghan uskalsi arvostella Freudia, esittää eriäviä mielipiteitäkin uniteorioissa ja ettei kaikessa ole kyse seksuaalisuudesta. Nimenomaan Jungia pitäisi enemmän arvostaa unitutkimuksen edistymisestä,hänhän teki sen eteen ihan omakohtaista työtä, koki itse ja kirjoitti sitten. Ja muistaakseni Jungin saavutuksia yritettiin jopa vesittääkin,ainakin aliarvostusta taisi saada osakseen. Joka tapauksessa pidän Jungia yhtenä merkittävimmistä tutkijoista ja filosofeista. Hän oli mielestäni ihmisläheisempi ja esitti asiat ymmerrättävämmin kuin esimerkiksi Freud.
Ei jaksa tänään kovin syvämietteisiä,ajatukset pomppivat sinne sun tänne.- Ystävätär*
Ystävätär* kirjoitti:
Ei pahalla, voimmehan opettaa toinen toistamme ystävinä.Monet täällä ahkerasti kirjoittelevat voivat samalla hiukan hyötyä tästä,
saada oikeikirjoituksensakin kuntoon, oppia tietokoneen käyttöä yms.
Kiva, että otit vinkin hyvin!
Jatketaan harjoituksia ystävinä.
:) - mistä?miten
Ystävätär* kirjoitti:
Monet täällä ahkerasti kirjoittelevat voivat samalla hiukan hyötyä tästä,
saada oikeikirjoituksensakin kuntoon, oppia tietokoneen käyttöä yms.
Kiva, että otit vinkin hyvin!
Jatketaan harjoituksia ystävinä.
:)mistä
- hehheh.
ja palstafilosofit, siinä yhtä luotaantyöntävät tyypit. Okein kilpailu käynnissä kahden naiseläjän välillä, kummalla oikeus ylevämpää ajattelijaa googlettaa . Se kun tuntuu paljon fiksummalta JUURI MINUN sanomana.Varmuudeksi vielä monella nikillä niin voi itselleen vastailla kehuvasti.
- pilvi*
Tuo kehuvasti itselleen vastaaminen. Mutta minkä sille voi, jos sellaista uskoo. Useinkaan en viitsi oikaista sellaista, kun se tuntuu niin turhalta! Kovin lapsellista se olisi.
Jungia aikoinani lueskellessa kiinnittänyt niin suurta huomiota hänen uskonto-käsityksiinsä,mutta tuon lukiessani kyllä mielelläni hänen kanssaan samaa mieltä.
Uskonto on mielestäni alistamista, (tavallisen käsityksen ollessa kyseessä uskonnoista,ei esimerkiksi buddhalaisuus,joka onkin enemmän elämäntapa,ei uskonto), ja ihmisen viimeinen pelastus epätoivossaan.
Onhan sekin totta,että mahdottomissa addiktioissakin vain uskonto voi pelastaa,esimerkkinä narkomaanit.
On varmasti upeata olla "oikeasti" uskovainen, mutta terapiaahan se on ja alistumista. En pohdikaan näitä uskontoasioita,uskon johonkin ja se on lähinnä oma itse.- pilvi*
ovat ihmisläheisempiä kuin Freudin, itse en ole kokenut uskontoa alistavana, kun se perustuu vapaaehtoisuuteen, papisto saattaa olla se alistava elementti aikoinaan. Liekö sitten ollut tarpeellista, kai.
Tyttären kanssa olemme pyörineet kaupungilla, nauttineet yhdessäolosta ja nyt vietämme iltaa. En minä sinulle ole koskaan suuttunut, joskus ihmetellyt,mutta tärkeintä minulle on ollut viestintä täällä, jos jotakin kykenee antamaan itsestään. Ja paljon saammekin :)
Paljon onkin matkaa itsensä ymmärtämiseen, ja minusta siinä olet luotsannut itsetuntemukseen unien kautta.
Onhan tämä kirjoittelu täälläkin osa lähestyä kanssaihmisiään, varautua saa monenlaiseen, ei aina ihmiset ymmärrä toisiaan. Itsensä "likoon" laittamisessa en näe mitään pahaa, päinvastoin!
- jjoutava
siihen minä uskon.
Apinakin tietää että kun kun heittää hedelmän ilmaan niin maata kohti se putoaa, mutta apina on niin viisas ettei se ryhdy sykkeen nopeudesta päättelemään ja mittaamaan miten nopeasti eri painoiset hedelmät tippuvat.- jjoutava
Gravitaatiosta, Albert Einstein sanoi, että gravitaatio on yksinkertaisesti avaruuteen syntyvä kaarevuus.
Siihen minä uskon. - pilvi*
jjoutava kirjoitti:
Gravitaatiosta, Albert Einstein sanoi, että gravitaatio on yksinkertaisesti avaruuteen syntyvä kaarevuus.
Siihen minä uskon.asia. Kun valokin on kaareva, ja kulkee hirmuisella nopeudella kaiken lisäksi. Onhan meille annettu tietoa, kaikkea ei vaan ihmisaivot pysty käsittämään.Mutta se on varmaa että ollaan osa tätä ihanaa maailmankaikkeutta---- kotiplaneettamme kasvatteja, ja kauniinpaa ja ihanampaa en ole vielä nähnyt.
Pääseeköhän se apina vähemmällä "funtsaamisella". Mutta en voi olla kunnioittamatta menneiden tiedemiesten älykkyyttä, meidän on vain elettävä näiden ominaisuuksiemme kanssa. Eihän meille turhaan voinut aivoja kehittyä:D
Ajatella, että ollaan irtauduttu maan vetovoimastakin ja kävelty kuussa. Mitä ehtivätkään seuraavat sukupolvet? Ihanaa on aivojaankin rasittaa lukemalla, ja sittenkin tajuta se oma pienuutensa !
, - jjoutava
pilvi* kirjoitti:
asia. Kun valokin on kaareva, ja kulkee hirmuisella nopeudella kaiken lisäksi. Onhan meille annettu tietoa, kaikkea ei vaan ihmisaivot pysty käsittämään.Mutta se on varmaa että ollaan osa tätä ihanaa maailmankaikkeutta---- kotiplaneettamme kasvatteja, ja kauniinpaa ja ihanampaa en ole vielä nähnyt.
Pääseeköhän se apina vähemmällä "funtsaamisella". Mutta en voi olla kunnioittamatta menneiden tiedemiesten älykkyyttä, meidän on vain elettävä näiden ominaisuuksiemme kanssa. Eihän meille turhaan voinut aivoja kehittyä:D
Ajatella, että ollaan irtauduttu maan vetovoimastakin ja kävelty kuussa. Mitä ehtivätkään seuraavat sukupolvet? Ihanaa on aivojaankin rasittaa lukemalla, ja sittenkin tajuta se oma pienuutensa !
,opiskeltuani pidemmälle gravitaatio-oppia luin kuinka Uranus planeetan liikkeissä oli huomattu poikkeama joka taasen johtui jonkin toisen planeetan vetovoiman vaikutuksesta.
Tulin kuitenkin sellaiseen päätelmään että neptunuksen eräs kuu oli karannut ja aiheuttanut se poikkeaman. - pilvi*
jjoutava kirjoitti:
opiskeltuani pidemmälle gravitaatio-oppia luin kuinka Uranus planeetan liikkeissä oli huomattu poikkeama joka taasen johtui jonkin toisen planeetan vetovoiman vaikutuksesta.
Tulin kuitenkin sellaiseen päätelmään että neptunuksen eräs kuu oli karannut ja aiheuttanut se poikkeaman.minäkin olen joskus ajatellut, että olisi kiva hyppiä kuussa, kun se vetovoima on pienempi kuin maassa.
Se mikä joskus on kiehtonut hieman, on, että on todettu ihmisen aikatajunnan olevan enemmänkin 25 tuntia vuorokaudessa, kuin 24. Tuli silloin mieleen, että ollaanko jostain toiselta planeetalta lähtöisin :D
Mielikuvituksen voimaa, mutta on hauskaa ajatella , ----kaikenlaista. Hurjan isoja planeettoja on meidänkin aurinkokunnassa, Jupiter ja Saturnus ja Neptumus.
Ja kuinka kaunis onkaan tähtitaivas ! jjoutava kirjoitti:
opiskeltuani pidemmälle gravitaatio-oppia luin kuinka Uranus planeetan liikkeissä oli huomattu poikkeama joka taasen johtui jonkin toisen planeetan vetovoiman vaikutuksesta.
Tulin kuitenkin sellaiseen päätelmään että neptunuksen eräs kuu oli karannut ja aiheuttanut se poikkeaman.CG Jungin aikana ehkä enemmän tiedepiireissä tiedettiin säteilystä, jonka aiheuttaa tähdistä virtaava pienimassaisten hiukkasten vuo.
Viel 'Kekkosen' eläessä kirjastoista saattoi lainata kansanomaistettua tietoa esim. neutriinosäteilystä. Nämä kosmisella nopeudella liikkuvat vipeltäjät eivät metetä juuri vauhtiaan pieniin esteisiin.
Mm. Maapallon kivivaipan ne läpäisevät joka sekunti jatkuvana virtana. Eipä huolta, niin ne ovat aina tehneet. Malmikaivoksiin on jossakin tehty neutriinojakin vangitsevia rakenteita.
Cernin tapaisissa tutkimuslaitoksissa tutkitaan yhtä jos toistakin mielenkiintoista. Sanovat suurimman osan neutriinoista tulevan Auringosta, mutta myös jopa Linnunradan ulkopuolelta.
Tämä vaan todistaa miten 'harvassa' maailmassa fysiikan lakien mukaan elämme.Eräs asia sinulla on fysiikasta oppimatta. Kaikki kappaleet putoavat painovoiman vaikutuksesta yhtä nopeasti, niin lyijy kuin höyhenkin. Putoamisnopeuden erilaisuuden aiheuttaa ilman vastus, joka esim höyhenellä on paljon suurempi kuin lyijyllä.
- jjoutava
Ruuneperi kirjoitti:
Eräs asia sinulla on fysiikasta oppimatta. Kaikki kappaleet putoavat painovoiman vaikutuksesta yhtä nopeasti, niin lyijy kuin höyhenkin. Putoamisnopeuden erilaisuuden aiheuttaa ilman vastus, joka esim höyhenellä on paljon suurempi kuin lyijyllä.
enkä käsittääkseni mainitsemaasi asiaa ole muuksi väittänytkään.
Käsissäni oli vain gravitaatiota käsittelevä kirja, siinä ajattelin tuosta aiheesta voisi saada intoksen aikaan, enkä erehtynytkään.
Mitään faktoja en näillä opeilla pysty esittämään. Kiitos Ruune mielenkiinosta. jjoutava kirjoitti:
enkä käsittääkseni mainitsemaasi asiaa ole muuksi väittänytkään.
Käsissäni oli vain gravitaatiota käsittelevä kirja, siinä ajattelin tuosta aiheesta voisi saada intoksen aikaan, enkä erehtynytkään.
Mitään faktoja en näillä opeilla pysty esittämään. Kiitos Ruune mielenkiinosta.Noin juuri tapahtuu kuin kirjoitit. Kappaleiden putoamisnopeus on erilainen kun putoaminen tapahtuu ilmassa.
Minun kertomani tilanne taas tapahtuu ilmattomassa tilassa eli tyhjiössä. Voimme sanoa kummankin olevan oikeassa. Hiukan minua arvelutti koko vastaaminen kun tulin ikäänkuin enemmän tietävänä mukaan. Hyvä kun ymmärsit.
Minullahan on tapanani tulla tietoineni mukaan keskusteluihin ja antaa oma panokseni. Mikään tiedemies en ole mutta varttunut tekniikan tuntija. Sähkötekniikka ja eliktronikka ovat omimpia alueita ja laitteista televisiot. Fysiikkaakin olen saanut opiskella kohtalaisen paljon. Täällä näyttää olevan uteliaisuutta ja tietoakin enemmänkin. capt. cöpenic kin käyttää niin hienoja termejä, että olen ihan äimän käkenä. Edellinen ihan kunnioittavassa mielessä- Ystävä*
Ruuneperi kirjoitti:
Noin juuri tapahtuu kuin kirjoitit. Kappaleiden putoamisnopeus on erilainen kun putoaminen tapahtuu ilmassa.
Minun kertomani tilanne taas tapahtuu ilmattomassa tilassa eli tyhjiössä. Voimme sanoa kummankin olevan oikeassa. Hiukan minua arvelutti koko vastaaminen kun tulin ikäänkuin enemmän tietävänä mukaan. Hyvä kun ymmärsit.
Minullahan on tapanani tulla tietoineni mukaan keskusteluihin ja antaa oma panokseni. Mikään tiedemies en ole mutta varttunut tekniikan tuntija. Sähkötekniikka ja eliktronikka ovat omimpia alueita ja laitteista televisiot. Fysiikkaakin olen saanut opiskella kohtalaisen paljon. Täällä näyttää olevan uteliaisuutta ja tietoakin enemmänkin. capt. cöpenic kin käyttää niin hienoja termejä, että olen ihan äimän käkenä. Edellinen ihan kunnioittavassa mielessäettei kielivirheitä
tai muita oikeinkirjoituksen mokia hänen teksteissään ole havaittavissa.
Onhan se hienoa, että edes yhden kielen maailmassa hallitsee todella,
niin puhuttuna kuin kirjoitusasussakin!
Näppisvirheet, siis virhelyönnit eivät haittaa, ne tunnistaa kyllä.
Niitä sattuu jokaiselle, ei se ole kirjoittamisen este tietenkään.
Mutta jos sama oikeinkirjoitusvirhe sattuu samalle henkilölle usein,
siitä voi vetää johtopäätöksen, että tuo luulee asian olevan noin oikein.
Silloin tulee mieleen kertoa hänelle, miten asianlaita on, kuten ylempän tein Pilville kaikessa ystävyydessä.
Onneksi hän otti lääkkeen hyvin samalla kun minä opin jotain planeetoista ja gravitaatiosta.
Opettakaamme täällä toinen toistamme!
.
- eläjä.
filosofien tuputukselle tämä 70 leppoisa kahvipöytä ?
Tämän ikäiset ovat elämän tarkoituksen löytäneet ja uskonnoillisen vakaumuksen muodostaneet , ei tarvitse pilvin ja muidenkaan tulla alentuvasti neuvomaan, ja monella nikillä kaiken lisäksi. Jos olette niin älyn jättiläisiä, näille fundeerauksille on omat palstat jossa saatte vastusta.
Kyllä tämä varmasti tavallisia kirjoittajia karkottaa, mutta kai se on tarkoituskin.- jjoutava
on tiedostanut olevansa tasoltaan lähempänä apinan ymmärrystä.
Oikeinkirjoitus ja ilmaisu muutenkin on huonoa, mielikuvitus vain välillä karkaa.
Pilvi impulsiivisena innostuu välillä mukaan leikkiin, mitä en ollenkaan pidä huonona piirteenä hänessä. - pilvi*
Mutta täälläkin on etsijöitä, miten voisin olla alentuva näiden kysymysten äärellä ? Paljon olen lukenut elämäni varrella, mutta pidän silti ihan tavalliseen elämään liittyvistä asioista.
Toivoisin niin, ettei minua käsitettäisi väärin, vaikka tuon asioita tänne, jotka ovat minua kiehtoneet.
Meitä etsijöitäkin on olemassa !
PS. Mikä saa Sinut kuvittelemaan, että olsi tarkoitus karkoittaa tavallisia ihmisiä ? - muutosta
pilvi* kirjoitti:
Mutta täälläkin on etsijöitä, miten voisin olla alentuva näiden kysymysten äärellä ? Paljon olen lukenut elämäni varrella, mutta pidän silti ihan tavalliseen elämään liittyvistä asioista.
Toivoisin niin, ettei minua käsitettäisi väärin, vaikka tuon asioita tänne, jotka ovat minua kiehtoneet.
Meitä etsijöitäkin on olemassa !
PS. Mikä saa Sinut kuvittelemaan, että olsi tarkoitus karkoittaa tavallisia ihmisiä ?Ennen täältä siirrettiin omille palstoilleen melkein kaikki uskontoon ja kirjallisuuteen liittyvä, politiikkakin . Seksistä nyt puhumattakaan.
Siirretäänkö nyt oikeastaan mitään, oletteko seuranneet ? - pilvi*
muutosta kirjoitti:
Ennen täältä siirrettiin omille palstoilleen melkein kaikki uskontoon ja kirjallisuuteen liittyvä, politiikkakin . Seksistä nyt puhumattakaan.
Siirretäänkö nyt oikeastaan mitään, oletteko seuranneet ?ja jäänyt ihmettelemään sen sekavuutta. En osaa pitää pahana jos täälläkin näitä asioita sivutaan, kautta palstan historian ne silloin tällöin ovat olleet esillä.
Samoin on politiikan laita, eikö tämän ikäiset ihmiset saisi mielestäsi keskustella näistäkin asioista, mitä meille jää, jos kaikki lokeroidaan karsinoihinsa?
Me tunnemme toisemme kuitenkin täällä paremmin, kuin ventovieraiden kanssa keskustelisimme. Se tietenkin jää monen muun ratkaistavaksi, mijos tarvetta on.ten katsotaan sopivaksi.
Minä ja moni muukin on pitänyt tätö 70 palstaa aika vireänä, mitä olen muualla lukenut, eiköhän se ole ylläpidon asia puuttua näihin asioihin - pilvi*
pilvi* kirjoitti:
ja jäänyt ihmettelemään sen sekavuutta. En osaa pitää pahana jos täälläkin näitä asioita sivutaan, kautta palstan historian ne silloin tällöin ovat olleet esillä.
Samoin on politiikan laita, eikö tämän ikäiset ihmiset saisi mielestäsi keskustella näistäkin asioista, mitä meille jää, jos kaikki lokeroidaan karsinoihinsa?
Me tunnemme toisemme kuitenkin täällä paremmin, kuin ventovieraiden kanssa keskustelisimme. Se tietenkin jää monen muun ratkaistavaksi, mijos tarvetta on.ten katsotaan sopivaksi.
Minä ja moni muukin on pitänyt tätö 70 palstaa aika vireänä, mitä olen muualla lukenut, eiköhän se ole ylläpidon asia puuttua näihin asioihinYritän omakohtaisesti tehdä pienen yhteenvedon Jungin näkemysestä koskien kristinuskoa.CG Jung'han oli myös kuvataiteilija, sekä unien ja symbolien tutkija.
Hän tuo esille tieteen ja uskonnon välisen juovan, joka ei tänäkään päivänä ole eheytynyt.
Abstrakti kuvailmaisu, joka yhä enemmän on saanut sijaa, tuo tämän hajanaisuuden nähtäväksemme.
Ihmisen on ollut vaikea "uskoa" enää niihin raamatun tuomiin käsityksiin, jotka tiede on kumonut.
Tajutessamme uskonnon liittyvän ikiaikaisiin, jo ennen Raamatun kirjoittamista vallalla oleviin myytteihin, niin "vanhan maailman" uskomukset ja tieteellisten tosiasioiden puuttuminen lienee ymmärrettävää.
En pidä sitä oleellisena, pikemminkin Uuden Testamentin "ilosanoma" tuo mielestäni vielä nykyihmisellekin pohjan jossa arvot ovat henkisellä tasolla.
Opetuslasten kysyessä Kristukselta, koska tuo "Jumalan valtakunta" tulee? vastaa Kristus yksinkertaisesti:
Jumalan valtakunta on teidän sisällänne.
Se on minusta hieno asia, jota en voi sivuuttaa, eikä ole ristiriidassa tieteen kanssa.Yhtä paljon kuin primitiivinen ihminen tarvitsi uskoa "johonkin itseään" suurempaan", tarvitsee nykyihminen ehkä vieläkin enemmän tuota vakaumusta.
Tässä aamutunnelmissa istun ja hymyilen onnellisena siitä, ettei sitä valtakuntaa tarvitse kaukaa etsiä. - capt. cöpenick
"Niin lentää henkilön aatos, kenpä taitaa laitella verkkoja sen tielle"? Jotain tähän suuntaan kirjoitti Kiven Alekka. "Eläjä" katsoo, että uskonnollisen vakaumuksen omaksujat jäisivät jotenkin paitsioon.
Toki maailmankatsomusasiat, jopa niiden esittäminen ovat 'räntätyt' ihan Suomen perustuslakiin. Näin kerettiläisenä heitän, että uskonto asioillekin on omia, monia foorumeitaan.
Pirteät naiskirjoittajat ovat tämänkin ketjun aloituksessa osoittaneet luovan mielikuvituksen käyttöä.
Ei tulisi kyllä mieleenikään lähtä ruunea opastamaan radiotekniikassa eikä yleensäkään kirjotusten selkeydessä.
Oma kansakoulun käyntini notkahti 'kasvuhäiriöihin' n. 12 vuotiaana. Yli 10v. meni ennenkuin otin mitään kirjaa käteeni. Että ihan tavallisia seniorikansalaisia tässä edustan. - Ystävä*
jjoutava kirjoitti:
on tiedostanut olevansa tasoltaan lähempänä apinan ymmärrystä.
Oikeinkirjoitus ja ilmaisu muutenkin on huonoa, mielikuvitus vain välillä karkaa.
Pilvi impulsiivisena innostuu välillä mukaan leikkiin, mitä en ollenkaan pidä huonona piirteenä hänessä.'Oikeesti', kuten nuoriso nykyään sanoo!
Ihan hienostihan kirjoittelet, samoin kuin pilvikin* yleensä, mutta nyt vain tuo pieni oikaisu.
- levitoiva sus
Aamuaivoni olivat rekisteröivinään,että nyt meni vähän liian einsteiniks koko aihe,ois pysytty vaan Jungin tukevassa seurassa eikä levitoiden lähetty lentelemään avaruuteen.
Ettei vaan Jonnikin vähän hymynkare suupielessä olis gravitoinut.
Kun en niin vakavasti ennää näitä miettimisiä ota, siis ite mieti syntyjä syviä, on varaa vähän leikitelläkin:
Gravitaatio on siis voima,joka vetää meitä armottomasti puoleensa. Toki on asioita, jotka vetävät meitä puoleensa, ei siinä ole vastaan pullikoimista. En herran jestas kehtaa julkisesti ruveta luettelemaan,mikä minuu vettä puoleensa. No yhen voin kuiteskin; se oikeanlainen miehen niska.
Entäpä levitaatio, arvon mietiskelijät?
Psyykkisten kykyjen voimalla ilmaannousu. Psykokineettinen ilmiö,taisi olla sellanenkin pyhimys, nimikin on
mainittu,Teresa Avilalainen (1515-1582), jonka väitetään harrastaneen tällasta lentelyä.
Aha....löytyneekö meiän porukasta tällasta,joka levitaatiota ois yrittäny?
Taispa tulla tiukka kysymys monellekki.- pilvi*
ja hyvä leipä olikin! Nyt kun vielä levitoin keittiöön hakemaan sen pootoorin mukiini, niin alkaa päiväni valjeta.
Näitä ilmalentoja en voi ollenkaan ymmärtää, lennelköön nyt kuka lentelee. Mua viedään ny. ja sähköilmiö, vetovoima ja poistovoima.
Näistä häiriöistä vastausta kannattaa etsiä. lähden kävelemään nyt ja mietiskelen siinä samalla.- p i l vet k a r k aa
jjoutava5 kirjoitti:
ja sähköilmiö, vetovoima ja poistovoima.
Näistä häiriöistä vastausta kannattaa etsiä. lähden kävelemään nyt ja mietiskelen siinä samalla.Olen koko nuoruuteni ja aikuisuuteni ajan sellaisia unia, että lentelen ihan tunnistettavienkin paikkojen yllä. Joskus herätessäni voin vain ihmetellä, että mitä minä nyt siellä tai täällä aivan valveilla tunnetussa paikoissa ylhäällä lentelin. Olen myös selitellytkin itselleni aika menestyksellä joitakin unen vaiheita. Niin mielenkiintoisia monet niistä ovat olleet ja kauniitakin. Vahinko, että näin nyt vanhana en ole pitkään lennellyt unissani missään korkeissa torneissa, katoilla, puiden latvoissa tai mäkien, vaarojen tai vuorien huipuilla jne. (Ilmeisesti elämäni on muuttunut jo tasapaksuksi ja tutuksi - no, en nyt tässä iässä mitään niin huikeita huippuhetkiä haikailekaan).
- 1-Katleija
p i l vet k a r k aa kirjoitti:
Olen koko nuoruuteni ja aikuisuuteni ajan sellaisia unia, että lentelen ihan tunnistettavienkin paikkojen yllä. Joskus herätessäni voin vain ihmetellä, että mitä minä nyt siellä tai täällä aivan valveilla tunnetussa paikoissa ylhäällä lentelin. Olen myös selitellytkin itselleni aika menestyksellä joitakin unen vaiheita. Niin mielenkiintoisia monet niistä ovat olleet ja kauniitakin. Vahinko, että näin nyt vanhana en ole pitkään lennellyt unissani missään korkeissa torneissa, katoilla, puiden latvoissa tai mäkien, vaarojen tai vuorien huipuilla jne. (Ilmeisesti elämäni on muuttunut jo tasapaksuksi ja tutuksi - no, en nyt tässä iässä mitään niin huikeita huippuhetkiä haikailekaan).
Minä olen ihmetellyt myös sitä, miksen enää viime vuosina ole unissa "lentänyt". Tai se ei ollut varsinaista lentämistä, vaan ikäänkuin ponnistelemalla ylöspäin askeltamista. Huoneissa katon rajaan ja ulkona tutuissa maisemissa korkellakin ilmassa kävellen. Aina pääsi laskeutumaan, kun halusi.
Aivoissa unetkin syntyvät omilla mekanismeillaan. Mielenkiintoista, että vanhemmiten olemma lakanneet lentämästä §:-) - pilvi*
p i l vet k a r k aa kirjoitti:
Olen koko nuoruuteni ja aikuisuuteni ajan sellaisia unia, että lentelen ihan tunnistettavienkin paikkojen yllä. Joskus herätessäni voin vain ihmetellä, että mitä minä nyt siellä tai täällä aivan valveilla tunnetussa paikoissa ylhäällä lentelin. Olen myös selitellytkin itselleni aika menestyksellä joitakin unen vaiheita. Niin mielenkiintoisia monet niistä ovat olleet ja kauniitakin. Vahinko, että näin nyt vanhana en ole pitkään lennellyt unissani missään korkeissa torneissa, katoilla, puiden latvoissa tai mäkien, vaarojen tai vuorien huipuilla jne. (Ilmeisesti elämäni on muuttunut jo tasapaksuksi ja tutuksi - no, en nyt tässä iässä mitään niin huikeita huippuhetkiä haikailekaan).
Nuorena näin myös usein lentounia, mutta lähtö tapahtui aina Agrikolan kirkon portailta. Tiesin kun kiipesin portaita unessa, että kohta mennään :D
Tein jopa käsilläni lentoliikkeitä, ja lensin Helsingin yllä. lensin kouluunkin ja laskeutuessani huomasin olevani alasti. En ollut millänikään siitä. Nyt en ole nähnyt aikoihin, enkä kokenut sitä ilmaan nousemisen riemua. - jjoutava
pilvi* kirjoitti:
Nuorena näin myös usein lentounia, mutta lähtö tapahtui aina Agrikolan kirkon portailta. Tiesin kun kiipesin portaita unessa, että kohta mennään :D
Tein jopa käsilläni lentoliikkeitä, ja lensin Helsingin yllä. lensin kouluunkin ja laskeutuessani huomasin olevani alasti. En ollut millänikään siitä. Nyt en ole nähnyt aikoihin, enkä kokenut sitä ilmaan nousemisen riemua.ei siinä paljon lennellä.
Mutta mr.Cavor kehitti Cavoriitti nimisen gravitaatiovoimien eristeaineen, sillä päällystettyyn palloon hän laittoi luukkuja jolloin kuun puolelta avatut luukut päästi kuun vetovoiman vaikuttamaan.
Huimia matkoja avaruuteen ja kuuhunkin hän teki keskiyöllä kuun ollessa korkealla taivaalla. - Ramoona*
jjoutava kirjoitti:
ei siinä paljon lennellä.
Mutta mr.Cavor kehitti Cavoriitti nimisen gravitaatiovoimien eristeaineen, sillä päällystettyyn palloon hän laittoi luukkuja jolloin kuun puolelta avatut luukut päästi kuun vetovoiman vaikuttamaan.
Huimia matkoja avaruuteen ja kuuhunkin hän teki keskiyöllä kuun ollessa korkealla taivaalla.Hänelläkin oli kuvaus kuumatkasta ainakin puoli vuosisataa ennen sen toteutumista, jonkinlainen alus laukaistiin avaruuteen. Yleinen aihe sci fi -kirjallisuudessa muutenkin.
Sittenhän on tietysti kuumatka Frank Sinatran tapaan. Fly me to the Moon.
http://www.youtube.com/watch?v=znjEVqSmUSE - jjoutava
Ramoona* kirjoitti:
Hänelläkin oli kuvaus kuumatkasta ainakin puoli vuosisataa ennen sen toteutumista, jonkinlainen alus laukaistiin avaruuteen. Yleinen aihe sci fi -kirjallisuudessa muutenkin.
Sittenhän on tietysti kuumatka Frank Sinatran tapaan. Fly me to the Moon.
http://www.youtube.com/watch?v=znjEVqSmUSEOn tarinan kertoja. Tieteiskirjallisuuteen paljon vaikuttanut kirjailija.
Mutta hänen kirjasta tämä oli lainaus, juuri siinä gravitaatiota käsittelevässä kirjassa.
Tämmöistä tämä on, lainausta, lainausta vain.
Mutta Frank Sinatra kestää useammankin kuulennon ja kuuntelun. - pilvi*
jjoutava kirjoitti:
On tarinan kertoja. Tieteiskirjallisuuteen paljon vaikuttanut kirjailija.
Mutta hänen kirjasta tämä oli lainaus, juuri siinä gravitaatiota käsittelevässä kirjassa.
Tämmöistä tämä on, lainausta, lainausta vain.
Mutta Frank Sinatra kestää useammankin kuulennon ja kuuntelun.antaa mielikuvituksellemmekin ravintoa on paikallaan. Toroimme ki tiedämme mikä fiktiota ja faktaa.
Lapsena rakkain sarjakuvalehteni oli Jules Vernen ankkarobotti, joka kulki maalla ja merellä ja meren alla. Näin unia, jossa seikkailin vedenalaisessa maailmassa, milloin olin eri planetoilla, ja koin saaneeni uutta intoa kaiken oivaltamiseen.
Vieläkin rakastan leikkimieltä, saatan lasteni kanssa, jotka ovat jo keski-ikäisiä pelleillä, vaikka mitä hassuttelua, jossa puolet on totta. Inspiroimme toinen toisiamme ja nauru raikaa....
Virkistävänä koen sen, opin sen omilta vanhemmiltani vapaasti saada hassutellakin. pilvi* kirjoitti:
ja hyvä leipä olikin! Nyt kun vielä levitoin keittiöön hakemaan sen pootoorin mukiini, niin alkaa päiväni valjeta.
Näitä ilmalentoja en voi ollenkaan ymmärtää, lennelköön nyt kuka lentelee. Mua viedään ny.CG Jung oli kyllä mahoton. Tiedossani ei ole olisiko kukaan häntä aikaisemmin kirjoittanut ja uskonut "kollektiiviseen tietoisuuteen". Jung kirjoittaa siitä.
Hänen ajatusmaailmansa yltää tässä mystikoiden tasolle. Tapahtui joskus vuosisadan vaihtuessa. Siinä heti 'ettosten' jälkeen koin eräänlaisen sisäisen kokemuksen.
Lähdin siitä taajamaan asioitani hoiteleen. Näin muutamasta henkilöstä, että he olivat jakaneet henkisen kokemukseni. Tapaus melkein järkytti.
Jungin mukaan ei siis kantsi tehä mitään konnankoukkuja, vyönalle-lyömisiä, koska näistä tiedetään kollektiivisesti, yhteisesti.
On olemassa myös kollektiivisesti koettavia unia. Niihin voi osallistua monia lähipiirin omaisia ja tuttavia.- Satu*
1-Katleija kirjoitti:
Minä olen ihmetellyt myös sitä, miksen enää viime vuosina ole unissa "lentänyt". Tai se ei ollut varsinaista lentämistä, vaan ikäänkuin ponnistelemalla ylöspäin askeltamista. Huoneissa katon rajaan ja ulkona tutuissa maisemissa korkellakin ilmassa kävellen. Aina pääsi laskeutumaan, kun halusi.
Aivoissa unetkin syntyvät omilla mekanismeillaan. Mielenkiintoista, että vanhemmiten olemma lakanneet lentämästä §:-)Tunnen voiman käsivarsiissani lyödessäni ne alaspäin, kohoan ja lennän,
ja nykyisin aina ulkona vihreillä väylillä.
Lapsena lensin kotonani meidän suurimmassa huoneessamme katon rajassa tai lähellä sitä.
Aina pystyn laskeutumaan ja nousemaan taas uudelleen voiman tunne on aina mukana.
Missä sinä lensit viimeisimmässä lentounessasi?
Minulla nämä unet, jotka muistan, toistuvat aina aamu-unen tunteina, herättyänikin tiedän lentäneeni.
Unitulkintoja en ole silti koskaan harrastanut, uskon silkkaan sattumaan tässä asiassa.
. - Satu*
pilvi* kirjoitti:
antaa mielikuvituksellemmekin ravintoa on paikallaan. Toroimme ki tiedämme mikä fiktiota ja faktaa.
Lapsena rakkain sarjakuvalehteni oli Jules Vernen ankkarobotti, joka kulki maalla ja merellä ja meren alla. Näin unia, jossa seikkailin vedenalaisessa maailmassa, milloin olin eri planetoilla, ja koin saaneeni uutta intoa kaiken oivaltamiseen.
Vieläkin rakastan leikkimieltä, saatan lasteni kanssa, jotka ovat jo keski-ikäisiä pelleillä, vaikka mitä hassuttelua, jossa puolet on totta. Inspiroimme toinen toisiamme ja nauru raikaa....
Virkistävänä koen sen, opin sen omilta vanhemmiltani vapaasti saada hassutellakin.se kuuluu perhetapaamisiin meilläkin.
Aina on hauska muistella jälkeen päinkin niitä virityksiä.
:D - Satu*
Satu* kirjoitti:
se kuuluu perhetapaamisiin meilläkin.
Aina on hauska muistella jälkeen päinkin niitä virityksiä.
:DVedän ne yhteen.
He olivat uskonnosta ja uskonnollisuudesta sitä mieltä. että se on hyvä voima taikauskoa vastaan.
Vanhempani eivät pelänneet tiettyä lukua tms. huuhaata, koska olivat uskovaisia mielestäni hyvällä tavalla, moraali, arvot, lähimmäisenrakkaus... - 1-Katleija
Satu* kirjoitti:
Tunnen voiman käsivarsiissani lyödessäni ne alaspäin, kohoan ja lennän,
ja nykyisin aina ulkona vihreillä väylillä.
Lapsena lensin kotonani meidän suurimmassa huoneessamme katon rajassa tai lähellä sitä.
Aina pystyn laskeutumaan ja nousemaan taas uudelleen voiman tunne on aina mukana.
Missä sinä lensit viimeisimmässä lentounessasi?
Minulla nämä unet, jotka muistan, toistuvat aina aamu-unen tunteina, herättyänikin tiedän lentäneeni.
Unitulkintoja en ole silti koskaan harrastanut, uskon silkkaan sattumaan tässä asiassa.
.En ole varma kun lentounista jo aikaa, mutta nuoruuden maisemissa Ukko-Pekan sillan luona ainakin lensin. Voiman tunne oli minullakin ja näyttää halusin muille.
No niin, jokin toinen syy lentounien loppumiseen sitten onkin kuin vanheneminen. - pilvi*
Satu* kirjoitti:
Vedän ne yhteen.
He olivat uskonnosta ja uskonnollisuudesta sitä mieltä. että se on hyvä voima taikauskoa vastaan.
Vanhempani eivät pelänneet tiettyä lukua tms. huuhaata, koska olivat uskovaisia mielestäni hyvällä tavalla, moraali, arvot, lähimmäisenrakkaus...Isäpuoleni oli ateisti, aika selkeällä tavalla, mutta vanhemmiten halusi keskustella niistäkin asioista äidin kuoltua. Äitini oli saanut uskonnollisesta kodista hyvät eväät (mummo oli pyhäkoulun opettaja), mutta ei hän koskaan muuta kuin kasvattaessaan saattoi puhua eettisistä ja moraaliin liittyvistä asioista. Kyllä isäkin otti niihin kantaa, ihan hienolla tavalla.
Parhaimmillaan koin heidän elämänilonsa ja huumorinsa, niin hyvätahtoisena ja hauskana,
leikkisyys oli isäpuoleni charmikkain ominaisuus.
Kerran jäätyään leskeksi hän sai kovan ripulin ja jouduin viemään hänet sairaalaan, jossa ei löydetty sitä aiheuttajabakteeria. Viikon kuluttua hän pyysi päästä kotiin, hakeakseen bakteerin sieltä ja lupasi lähettää sen kirjekuoressa lääkärille.
Kyllä kotiolosuhteet muovaavat arvomaailmaamme, saa olla kiitollinen siitä, ja antaa omille lapsilleen edelleen ne arvot. - jjoutava
pilvi* kirjoitti:
Isäpuoleni oli ateisti, aika selkeällä tavalla, mutta vanhemmiten halusi keskustella niistäkin asioista äidin kuoltua. Äitini oli saanut uskonnollisesta kodista hyvät eväät (mummo oli pyhäkoulun opettaja), mutta ei hän koskaan muuta kuin kasvattaessaan saattoi puhua eettisistä ja moraaliin liittyvistä asioista. Kyllä isäkin otti niihin kantaa, ihan hienolla tavalla.
Parhaimmillaan koin heidän elämänilonsa ja huumorinsa, niin hyvätahtoisena ja hauskana,
leikkisyys oli isäpuoleni charmikkain ominaisuus.
Kerran jäätyään leskeksi hän sai kovan ripulin ja jouduin viemään hänet sairaalaan, jossa ei löydetty sitä aiheuttajabakteeria. Viikon kuluttua hän pyysi päästä kotiin, hakeakseen bakteerin sieltä ja lupasi lähettää sen kirjekuoressa lääkärille.
Kyllä kotiolosuhteet muovaavat arvomaailmaamme, saa olla kiitollinen siitä, ja antaa omille lapsilleen edelleen ne arvot.Osoittaa George Gamow kuuluisa tiedemies, pannut alulle mm DNA tutkimukset, tähtitieteilijä, fyysikko, mitä kaikkea lieneekään.
Hän leikkisyydessään kelpuuttaa tuollaisenkin kuulentäjän kirjansa sivuille.
Aion lukea enemmänkin hänen kirjojaan, Joku Tomkins, pelokas pankkivirkailija, on henkilönä hänen tieteellisissä kirjoissaan. - pilvi*
jjoutava kirjoitti:
Osoittaa George Gamow kuuluisa tiedemies, pannut alulle mm DNA tutkimukset, tähtitieteilijä, fyysikko, mitä kaikkea lieneekään.
Hän leikkisyydessään kelpuuttaa tuollaisenkin kuulentäjän kirjansa sivuille.
Aion lukea enemmänkin hänen kirjojaan, Joku Tomkins, pelokas pankkivirkailija, on henkilönä hänen tieteellisissä kirjoissaan.K.V.Laurikaisen luennoilla aikanaan yliopistolla, kvanttifysiikan tutkijana myös, oliko venäläinen joka loikkasi Ameriikkaan? Ihan varma en enää ole, mutta tanskalaisen Nils Bornin vaiheita käsitellessä tuo nimi tuli esiin.
En ole perehtynyt tuotantoonsa, muuten pidän ihmisistä joilla huumori ja leikkimielisyys keventää vakaviakin asioita. - pilvi*
pilvi* kirjoitti:
K.V.Laurikaisen luennoilla aikanaan yliopistolla, kvanttifysiikan tutkijana myös, oliko venäläinen joka loikkasi Ameriikkaan? Ihan varma en enää ole, mutta tanskalaisen Nils Bornin vaiheita käsitellessä tuo nimi tuli esiin.
En ole perehtynyt tuotantoonsa, muuten pidän ihmisistä joilla huumori ja leikkimielisyys keventää vakaviakin asioita.Kirjoitusvirhe, anteeksi....
- jjoutava
pilvi* kirjoitti:
K.V.Laurikaisen luennoilla aikanaan yliopistolla, kvanttifysiikan tutkijana myös, oliko venäläinen joka loikkasi Ameriikkaan? Ihan varma en enää ole, mutta tanskalaisen Nils Bornin vaiheita käsitellessä tuo nimi tuli esiin.
En ole perehtynyt tuotantoonsa, muuten pidän ihmisistä joilla huumori ja leikkimielisyys keventää vakaviakin asioita.Aivan on sama henkilö on kyseessä.
George Gamow tuli tunnetuksi tieteen kansantajuistamisessa, todella valloittava persoona.
Luen hänen teoksiaan vaikka matem. kaavat jäävät minulla ymmärtämättä.
Ei anneta pikkuseikkojen haitata tahtia. - pilvi*
jjoutava kirjoitti:
Aivan on sama henkilö on kyseessä.
George Gamow tuli tunnetuksi tieteen kansantajuistamisessa, todella valloittava persoona.
Luen hänen teoksiaan vaikka matem. kaavat jäävät minulla ymmärtämättä.
Ei anneta pikkuseikkojen haitata tahtia.tiedemieheen, joka kansanomaisesti kirjoittaa, niin että tavallinenkin ihminen käsittää. Tuo tieteen kieli onkin joskus vaikeaselkoista käsittää. Vaikka kyllä nekin aukeavat lopulta kun aivot tottuu.Rakastan haasteita, ja tuo ruotsinkieli, jossa on paljon kansainvälisiä ja latinalaispohjaisia sanoja, ranskan jäänteinä, on auttanut osaltaan.
Siksikin olenkin sitä puolustanut maamme kouluissa.
Ja onhan sanakirjoja:D
- Usko Ton
mikään ei ole huonompi toistaan, ei myöskään parempi toistaan.
Kaikkien uskontojen piirissä on esiintynyt ja edelleen esiintyy ääri-ääliöitä, jotka pilaavat kaiken, tuottavat paljon surua ja murhetta ihmisille, esimerkkinä muslimien itsemurhapommittajat.
Olen pysytellyt kaikkien uskontojen ulkopuolella viimeiset 30...40 vuotta, enkä tunne itseäni erityisen huonoksi ihmiseksi, omaatuntoani ei mikään pahemmin kolkuta, koetan olla aiheuttamatta huolta ja murhetta muille.
Sitä en tiedä mikä minua kohtaa, kun on aika erota tästä maailmasta, mutta tuskimpa kukaan muukaan varmasti tietää millainen on hänen tulevaisuutensa ikuisuudessa?- p l u s s s a a
Noin minäkin ajattelen, eletään nyt vaan tässä ja nyt huomioiden 'rakastaen' lähimmäisemme. Näin on mieli sovussa tässä iässä, ei minuakaan voi sen enempää nuo suunnat hetkauttaa. Mutta.... olen kyllä hyvin vihainen kaikille uskonnon tai lahkojen tuputtajille, jotka nuorisoa yrittävät saada manipuloimalla riveihinsä.
- pilvi*
p l u s s s a a kirjoitti:
Noin minäkin ajattelen, eletään nyt vaan tässä ja nyt huomioiden 'rakastaen' lähimmäisemme. Näin on mieli sovussa tässä iässä, ei minuakaan voi sen enempää nuo suunnat hetkauttaa. Mutta.... olen kyllä hyvin vihainen kaikille uskonnon tai lahkojen tuputtajille, jotka nuorisoa yrittävät saada manipuloimalla riveihinsä.
siirryn vielä toiseen auktoriteettiin, miettiessäni tätä ihmistä uskonnollisesta näkökulmasta.
Desmond Morris, joka on tutkinut tätä " alastonta apinaa " jota me edustamme, hän kirjoittaa teoksessaan " Eleet kertovat ilmeet puhuvat":
Uskonnollisuudessa papiston apuna on ihmisen n e o t e n i a. Neotenia on tietyillä lajeilla tavattava biologinen tila, jossa eläimen nuoruusmuoto säilyy aikuisikään. Se on --Peter Pan---syndrooma, tapaus jossa laji ei kasva aikuiseksi, vaan alkaa lisääntyä ollessaan vielä nuoruuden tilassa.Ihminen on monessa suhteessa neoteeninen apina.
Hänessä on nuoren apinan uteliaisuutta ja leikillisyyttä. Aikuiselta apinalta katoaa tämä leikillisyys, mutta ihmiseltä se ei katoa koskaan.
Tämä neoteeninen alaston apina tarvitsee vanhemman "supervanhemman" ja ratkaisuna on Jumalat--- superisänä/jumalatar/superemona.
Tämä tuntuu mielestäni selvältä,--- me olemme biologiselta osaltamme vielä kehittyvä laji, evoluution kannalta nuoria tulokkaita, ja tarvitsemme osittain tuon yläpuolellamme olevan superisän, johon voimme turvautua,kasvukivuissamme. Hyväksykäämme se ! samoin ilo ja leikillisyys, jota ilman tämä "ihmiseksi kasvaminen olisi liian ankaraa.
Nyt odotellaan vaan jossain taas tapahtuvaa mutaatiota, joka mahdollistaisi tämän "toukan"täyteen kasvuunsa :D Heippa, tämän pidemmälle en yllä, ilman leikittelyä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561248
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1541202Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601115Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1021054Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu501011Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä56843Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55838Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54785- 32762
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin73741