Miten selitän aukot cv:ssä?

---apua---

Siinä kysymys. Olen 28-v, aukkoja löytyy CV:sta enemmän kuin työpaikkoja tai koulutusta. Syitä tilanteeseen mm. ujous, tosi huono itseluottamus -> muutama välivuosi -> ammattikoulutukinto -> muutamia pätkätöitä lähinnä omalta alalta. Olen päässyt yli pahimmasta ujoudesta, mutta vieläkin on vaikea hakea töitä kun en osaa markkinoida itseäni kunnolla, en ole erityisen hyvä missään, työpaikoille soittamiseen ihan valtava kynnys, tuntuu ettei kukaan ikinä halua palkata minua.

Voisin tehdä omasta puolestani melkein mitä tahansa työtä, mutta olen liian ujo asiakaspalveluun ja tuntuu myös ettei pää kestä rankkoja töitä (esim. sairaalassa.) Joten miten tuollaisen CV:n voi perustella? Ei noita luuserijuttuja voi alkaa selittää työhaastattelussa. En ole myöskään tehnyt työttömänä mitään erityisen hyödyllistä (saanut/hoitanut lapsia, ollut armeijassa tms.) Onko tässä tilanteessa ylipäätään mitään tehtävissä? Jos vaihtaa alaa niin katsooko työnantajat minkä verran noita vanhempia juttuja?

4

1061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osma74

      Jos kouluttaudut vaikka hoitoalalle (onnistuu oppisopimuksenakin lähihoitajatutkinto) ja hakeudut perushommiin, niin työhistoriasi aukot eivät isommin kiinnosta, työvoiman tarve ajaa edelle. Tosin en hoitoalalla sairastuneena entisenä hoitajana ko. alaa kellekään suosittele. Työssä uupuminen tai sairastuminen sillä alalla jää omaksi tappioksi, kuntoutustukea tai eläkettä ei saa, vaikka työkyvyttömyys olisi pysyvä.

      Kieltämättä markkinointi eli itsensä kehuminen on kamalaa. Etenkin kun suuret puheet ja suuret teot ovat harvoin suhteessa keskenään. Äänekkäät ja röyhkeät ajavat työnhakutilanteessa kilttien ja ahkerien, mutta ujojen ohi. Nykyinen taloustilanne on myös kannaltasi huono. Työttömiä on paljon, joten hanttihommiinkin on kunnianhimoisia hakijoita, joita ko. tehtävät eivät oikeasti kiinnosta, mutta jotka ohittavat hakutilanteessa ujommat.

      Vaikea juttu. Riittävän röyhkeä satuilisi jotain aukkojen suhteen, itselläni rohkeus valehteluun ei riitä. Joitain valkoisen valheen ehdotuksia: Olet ollut puolittain sitoutuneena dementoituneen sukulaisen hoitoon, mikä on vaikeuttanut työllistymistä. Tai olet asunut syrjäseudulla, josta työmatkat olisivat olleet kohtuuttomat. Siinäkin voisi olla joku heikkojalkainen täti tai setä, jonka jelppinä oli ihan pakko olla. Tai jos olet nainen, niin puolisosi kunniakäsityksen mukaista on ollut elättää sinut, mutta nyt olette eronneet, ja haluat löytää oman paikkasi työelämässä. Jos satuilet, niin älä ainakaan mitään liian vaikeaa keksi, ja varaudu yllättäviin ja yksityiskohtaisiin lisäkysymyksiin.

      • Öyts

        Minä olisin rehellinen aiemman ujouden ja itseluottamuksen puutteen suhteen. Ei kukaan ole täydellinen ja haparointi kuuluu nuoruuteen. Korosta kuitenkin sitä, miten olet toiminut parantaaksesi tilannetta.


    • Tyhjä-turku

      Aukot pitää täyttää ja se onnistuu sanomalla mitä tehnyt silloin eli jos olet ammattikoulussa eli sanot olet tehnyt nämä vuodet ammattikoulututkintoa jos teki jotain järkevää kesällä voi sanoa siinä sen (siis jos haastattelussa kysyvät en niitä laittaisi mihinkään cv). Itselläkin on aukkoja varsinkin kesät mutta tein kesät ihan järkevää puuhaa jollainko voi sanoa mitä olen tehnyt jos kysytään.

      Jos vaihtaa alaa se riippuu ihan siitä mille alalla olet menossa jos on menossa alalla jossa on pula työtekijöistä sillon niitä työnantajia ei kiinnosta se(voivat haastattelussa puhua jostain ihan muusta esim siitä mitä työ pitää sisällään), enkä usko vaikuttaa... Ainakin tällä hetkellä pula on lähihoitajista(amis tutkin), lääkäreistä(pitkä ja vaikee koulutus), opettajista (pitkä koulutus ja paska palkka), kaupan alalla (kassat, hyllyttäminen, muu toiminta, ei tarvitse koulutusta) ja varastoalalla työntekijäksi voi päästä (ei välttämättä tarvitse mitään koulutusta sinne tai sitten työkkärin kautta joku trukkikoulutus) ja on niitä paljon muitaki minne pääsee pelkällä kouluttautumulla kysyisellä alalla tai sitten vaan ihan hakemalla.

      En kuitenkaan suosittelija mitään puhelinmyynti hommia ne on perseestä ja mitä vähemmän myyjiä sen parempi mahdollisuus että ne ei soita minulle. Eikä myöskään siivojaksi kannata lähteä (siinä tulee helposti allergisiksi niille myrkyille ja sitten se on alan vaihto, ei kaikki tule).

    • kokemusta on

      Ei niitä aukkoja tarvitse mitenkään selittää, kun ei kuitenkaan koskaan työhaastatteluun asti pääse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1540
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1255
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1176
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1044
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      852
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      381
      751
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      124
      709
    Aihe