Minkälaisia oireita,kun lääkitystä liikaa?

-enni-

Hei, minkälaisia oireita teille on tullut vajaatoiminnassa, jos Thyroxin-lääkitys on ollut liiallista? Mulla ollut vajaatoiminta vuodesta-95, lääkitystä on nyt muutettu vuoden sisällä useasti, kun olinkin vajaatoiminnalla, vaikka arvot viiterajoissa. Söin vuosikausia Thyroxinia 1 tabletin (0,1mg) päiväannoksella, tällä hetkellä annostus on 2 tablettia päivässä. Oon syönyt tuota kahta tablettia nyt useamman kuukauden, nykyään olotila on aina välillä "hieman erikoinen". Aamuisin ja joskus myös iltaisin olo on höntti, tykyttää ja heikottaa, kun olisi esim. krapula, välillä kroppa olisi ihan kuin ylikierroksilla, vaikka istuisin illalla sohvalla ihan rauhassa, Saunan jälkeen on nykyään melkeimpä aina höntti ja paha olo, pumppu tuntuisi olevan kovilla. Onko muilla tällaisia tuntemuksia, johtuisko nää tuosta vajaatoiminnan hoidosta vai olisikohan jotain ihan muuta...? Sydänperäisiä sairauksia ja verenpainettakin suvusta löytyy, itsellä niitä ei ainakaan vielä ole diagnosoitu. Seuraava kontrolli kilpirauhasasioissa on sovittu tammikuulle, mutta tarvii varmaan ottaa lääkäriin aikaisemmin yhteyttä, näitä tuntemuksia, kun ei oo aikaisemmin ollut. Ja niin arvot olivat syyskuussa muistaakseni TSH jotain 0,7 ja T4V jotain 12.

44

24219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajislainen

      Noiden labra-arvojen mukaan sulla ei pitäis olla liikatoimintaa, ellei annostusta ole nostettu syyskuun kokeiden jälkeen? Silloinhan sun T4V on huidellut viitteen alaosissa. Yleensä lääkityillä on on hyvä olo, kun T4V on viitteen ylimmässä kolmanneksessa ja TSH enimmillään 1. Se saa painua jopa mittaamattomaan, jos potilas voi hyvin, mutta T4V täytyy pysyä viitteessä.

      Osa vajislaisista saa sydämentykytyksiä ja muljahduksia, kun lääkitys on liian vähäinen. Tarkastele lepopulssiasi ja aamulämpöä, jospa se antaisi sinulle paremmin viitteitä, oletko niin sanotusti vajaalla vai meneekö lääkitys yli. Vajaalla pulssi on hidas ja lämpö alhainen. Liikatoimintaan kuuluu kuvaamasi kiihtynyt olo. Itselläni tuli myös silmät kipeiksi, kun annostus meni yli, ei tosin heti vaan viiveellä.

      Nosto yhdestä tabletista kahteen tuntuu suurelta. Kuinka alhaiset sun arvot oli, kun nostot aloitettiin? Oudot tuntemukset voivat johtua myös siitä, että nosto on tapahtunut liian nopeasti ja liian suurin kertanostoin. Jo 25µg voi kerralla olla liikaa, 50g melko varmasti. Nostojen välissä pitäisi olla viikkoja.

      Arvelisin, että sun täytyy laskea varovaisesti annostusta. Et sä siihen lääkäriä tarvi, jos sulta ei oteta kontrolleja nyt. Kun olo on kohdallaan, tarkistuta arvot. Viimeisestä muutoksesta täytyy olla kulunut vähintään 6-8 viikkoa labraan mennessä, mutta sen sä varmaan tiesit 14 vuoden kokemuksella.

      Liikatoimintaan kuuluu tyypillisesti heikentynyt lämmön sieto. Sauna ei ole minulle sopinut koskaan, vaikka olen ollut lääkitty ja vajaalla eli alilääkitty. Olen aina saanut siitä pahan olon ja näin olen kuullut monen muunkin vajislaisen kokevan saunan.

      P.S. Jos saat annostuksen laskulla liikatoiminnan oireet pois, mutta samalla palaa vajiksen oireet kuten väsymys, ei pelkkä Thyroxin-lääkitys sovi sinulle. Vaihtoehto on Thyroxinin ja Liothyroninin tai Armour Thyroidin yhdistelmälääkitys tai Armour yksin. Lue endokrinologi Matti J.Välimäen kirjoitus asiasta:
      http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?id=61

      • epäselvä_liikatoiminta

        Tuoreessa tutkimuksessa huomattiin liikatoiminnan tulevan vasta kun T4v oli jotain 40.
        Skotlannissa kuningattaren henkilääkäri Toft usein nostaa T4v:n arvoihin 24...28

        Liikatoiminnan näkee verikokeista korkeintaan T3v:stä. Mutta millä arvolla?
        Eräässä tutkimuksessa T3v:n keskiarvo oli 6,3 ja 2½ prosentilla vielä 8,8


      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • tuska

      Hei oon tietämättäni syönyt thyroxia liikaa kuukauden.hoitaja kun jakaa dosetteihin lääkkeet.oma hoitajani kuukauden lomalla oli niin hänen sijallaan olevapa olikin väärin annostellut thyroxin.siis aivan karmeet oireet on olleet.sydän lyö tuhatta ja sataa,kädet ja jalat vapisee ku horkassa ja tuntuu etteivät jalat pidä päällään ollenkaan,suoli toimii kymmeniä kertoja päivässä niinkuin myös virtsaamispuoli,hyvin kiihtynyt olotila,tosi epävakaa olo psyykisesti kuin fyysisestikkin,paino putoaa,ei saa nukuttua kun elimistö on kiihtymis tilassa.siis en oo ennen kokenut tälläistä.enkä todellakaan halua enää tälläistä oloa koskaan.onneksi huomasin itse tänään mistä tämä johtuu.aamulla meen laprakokeisiin ett selvii missä arvoni huutelee.toivon ettei jätä pysyviä vaurioita elimiin.

      • Hashimoto

        Oho, aika paha virhe tullut lääkejakelussa eikä ole varmistusprosessit ihan kunnossa!


      • itsepintainen_T4

        Puolikelvottoman tyroksiinin eräs haitta on sen pysyminen elimistössä pitkään.


      • hidasvaikutteinen

        Jossain tutkimuksessa on vakavalla naamalla ehdotettu tyroksiinia kerran viikossa!


      • amiodaronikilppari
        itsepintainen_T4 kirjoitti:

        Puolikelvottoman tyroksiinin eräs haitta on sen pysyminen elimistössä pitkään.

        Tyroksiinin puoliintumisaika on 9-14 tuntia eli silloin on jäljellä puolet alkuperäisestä veri-ja kudospitoisuudesta ja siitä taas 9-14 tunnin kuluttua neljännes, sitten 1/8, sitten 1/16 eli menee muutamia päiviä ensimmäisen tabletin ottamisesta ennen kuin saavutetaan ns vakaa taso....Tyroksiinin suhteellisen pitkä puoliintumisaika on suuri etu-- lääkitys voidaan yleensä toteuttaa helpolla kerran päivässä annostuksella.


      • Anonyymi
        itsepintainen_T4 kirjoitti:

        Puolikelvottoman tyroksiinin eräs haitta on sen pysyminen elimistössä pitkään.

        Mistä saa puolikelvotonta tyroksiinia? Jos lääke on vanhentunutta tai muuten pilaantunutta, palauta se apteekkiin!


    • Lääkityksen ei tarvitse olla sama joka päivä. Vähennä vaikka puolikkaalla tabletilla (ottaisit vain 1½ tbl) kolmena päivänä viikossa ja katso helpottaako! Asiaan perehtynyt lääkäri vahvistaa kyllä tämän eri määrien ottamisen olevan ok. Itse sain lääkäriltä juuri tämän "vaihtelu neuvon", kun annostusta piti hieman lisätä - toimi. Kai sitten toiseenkin suuntaan. Hyvää jatkoa sinulle!

    • amiodaronikilppari

      Kysypä hoitavalta lääkäriltä tai vaikka terveyskeskuksen lääkäriltä, joka näkee sairauskertomuksesi tiedot, miten menettelisit. Jos tyroksiini on ns. tavalllisen vajaatoiminnan lääkitys, eikä sinulta ole hoidettu esim. kilpirauhassyöpää ja siksi pidettäisiin kilpirauhasarvot juuri jollakin tietyllä tasolla pääsisit nopeimmin kohti tasapainoa, jos jättäisit vaikkapa 2 pv tyroksiinin ottamatta ja sitten se entinen ilmeisesti hyvä annos käyttöön ja kontrolli vaikkapa 3 viikon kuluttua. Mutta kysy mahdollisimman pian asiantuntijalta--- ilman juuri sinun taustatietojasi ei tälläkään palstalla kukaan voi eikä saa antaa ohjeistuksia... Lääkäri kyllä hyvin mielellään kuulee, miten sinä voit ja tekee päätökset ensisijaisesti oireiden ja toissijaisesti lab.kokeiden mukaan. Minusta on kammottavaa, kuinka huonosti hoitosuhteet toimivat päätellen näiden sivujen kirjoituksista, ikään kuin terveydenhuollon ammattilaiset olisivat pahantahtoisia vihollisia...

    • Taivainen

      Minulla olisi paljonkin kerrottavaa, mutta aloitan siitä, että jos et ole perusterve, niin aloita ihmeessä selenin syönti purkista ja on muitakin vitamiini/hivenaineita, joista lääkärit ei puhu, koska heiltä puuttuu ravintooppi . Ihminen on maasta ja tarvitsee kaikki alkuaineet ja vitamiinit ja hivenaineet pysyäkseen kunnossa. Usein olemme sellaisen, hiljaisen tulehduksen ihmisiä ja se hiljainen tulehdus kehossa aiheuttaa sen että vitamiinit ei imeydy kunnolla. Tuo seleeni on ihan peruskamaa kilpparille, mutta sitten on tietenkin jodi. Lääkityksen kanssa pitää olla vaan varovainen jodin suhteen. Kehoitan maalaisjärki kädessä tutkimaan hivenaineita, vitamiineja ja alkuaineita, jotta voisi pitää parempaa huolta terveydestään, koska niin kauan kuin lääkärit ei opiskele myös ravintooppia niin joudumme kärsimään heidän tietämättömyyden takia ja syömään turhia lääkkeitä. Arvostan kyllä lääkäreitä ja olen heistä kiitollinen, mutta heidänkin pitää osata kehittyä oikeaan suuntaan.

      • tarkkaillen_eteepäin

        Autoimmuunityreoidiitin kanssa jodi voi pahentaa.
        Monilla kohtuullinen määrä sitä ja L-tyrosiinia auttaa


      • Hashimoto

        Eiköhän tuo ravinto hoidu monipuolisella perusruokavaliolla ellei ole jotain erityistä syytä, kuten keliakiaa.


    • Anonyymi

      Mitä tehdä, kun elimistö ei kestä Thyroxinia ja ilman sitä alkaa hyvin pian kunnon vajaatoimintaoireet? Olen siis syönyt kyseisyä lääkettä jo useamman vuoden 75 mikrog. päivässä, ajoittain kuitenkin tuntien liikatoimintaoireita, vaikka sitä eivät labrat olekaan näyttäneet (esim TSH ei ole koskaan ollut edes alle 2...) Minulla on vasta-aineita veressä eli kyseessä on autoimmuunipohjainen tauti.
      Nyt kolme kk:tta sitten alkoi taistelu Thyroxinin kanssa, joka jatkuu edelleen. Tää on uuvuttanut minut täysin enkä pysty enää elämään ollenkaan arkeani. Rajut liikatoimintaoireet lähtevät päälle heti, kun aloitan lääkkeen (voimakas liman eritys, jatkuva juoksu vessassa, ripuli, poskien puutuminen, sykkeen nousu, ei kestä rasitusta, ahdistus- ja paniikkioireet, unettomuus, öinen hikoilu, suun kuivaminen, pahoinvointi, ei voi syödä, huono lämmönsietokyky). Verikokeet ovat kuitenkin nytkin ennemmin vajaalla (TSH 3,78, T4-V 15,43 ja T3-V 5,5). T 4-V laskee verikokeiden mukaan jatkuvasti, mutta T3-V on toistaiseksi 3kk:n aikana vain noussut. Lääkitys on tauotettu nyt monta kertaa 1-2 viikon ajaksi, jonka jälkeen aloitettu 12,5 mikrog. Liikatoimintaoireet alkavat kuitenkin aina uudestaan. Viimeisimpänä söin 5vk 12,5 mikrog., jonka jälkeen olotilasta tuli täysin kestämätön. Olen sis.tautilääkärin hoidossa. Olisiko kellään ollut vastaavaa tilannetta? Tai tietoa kuka osaisi tässä auttaa? Vaikuttaa, ettei hyville endoille pääse, kun eivät ota uusia potilaita. Karmea umpikuja!!! Kaikista kokemuksista kiitollinen!

      • Anonyymi

        Ja lisäyksenä edelliseen vielä, että esiin tulevat vajisoireet ovat sitä luokkaa, ettei niiden kanssakaan pärjää....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäyksenä edelliseen vielä, että esiin tulevat vajisoireet ovat sitä luokkaa, ettei niiden kanssakaan pärjää....

        Minulla on myös ollut hankalaa tuon 75 mikrogr. annoksen kanssa, ja nyt lääkäri ehdotti kokeilla taukoa. T4v ei nouse, vaikka tsh laskee. Väsymystä, ja yhtäkkiä olo kuin olisi juonut litran kahvia.

        Lopetitko tauon aikana kokonaan lääkkeen vai vähensitkö päivä kerrallaan?


      • Anonyymi

        > ... ennemmin vajaalla (TSH 3,78, T4-V 15,43 ja T3-V 5,5)

        Vajaalla? TSH kyllä mutta T3v optimaalinen. T4v saisi olla korkeampikin.

        Tyroksiinin täyteaineet? Huhutaan että lasten tabletissa on eri täytteet kuin 100µg:ssa.

        Olisiko kokeitava tyroksiinin sijaan oikeasti toimivia lääkkeitä?
        T3-monoterapiassa on selvät haittansa, mutta voisi auttaa.
        Eläinperäinen on paras ja kallis. Nature Throid kai vähiten ylihintainen.

        Autoimmuunihyökkäykset aiheuttavat ajoittaista liikatoimintaa.
        80%:lla auttaa tiukka gluteenittomuus. 200µg/vrk seleeniä auttaa.
        Korkea TSH "piiskaa" kilpparia tuottamaan liikaakin hormoneja.


    • Anonyymi

      Mulla ei aikoinaan ollut 75mikrog. syömisessä taukoja, koska tuijotettiin vain labroja ja ne ei tosiaan viitanneet liikatoimintaan. Näin jälkikäteen ajatellen, lääkitystä olisi pitänyt vähentää....
      Nyt tilanteen kärjistyttyä lääke lopetettiin täysin, kun vähentäminen ei helpottanut liikatoiminnan oireita, vaan tilanne vaikeutui jatkuvasti. Ja kierre näköjään vain jatkuu. Mutta siis, ennen lopettamista yritettiin kyllä ensin vain tiputtaa määrää.

    • Anonyymi

      Tosiaan TSH laski noin 4,5 tuohon lukemaan viimeisimmän viiden viikon 12,5 mikrog. /päivä hoidon jälkeen. T4v on puolestaan pudonnut jo aika reippaasti, noin 18,5:sta, vaikka onkin vielä kohtalainen. Mikäli tilanne jatkuu kuten aiemmin, nyt lääkkeen keskeytyksen jälkeen TSH lähtee taas nousuun ja T4V laskee entisestään. T3V on tosiaan hyvä ja ollut jopa nousussa, ja sehän tässä ihmetyttääkin, koska kuluneiden vuosien aikana (lääkityksellä 75 mikrog.) se ei ollut yli 5 koskaan... Ja oma lukunsa ihmettelyyn on nämä esiin tulevat vajiksen oireet parissa viikossa, kun lääke loppuu.
      Mikäli kyseessä on esim. autoimmuunitulehduksen hyökkäys ja siitä aiheutuva ohimenevä liikatoiminta, niin miten ihmeessä labran mukaan liikatoimintaa ei näy? Ja nuo vajisoireet tulee niin nopeasti, kun juuri on elimistö ollut pahasti ylikierroksilla? Ja sitten kuitenkaan ei kestä Thyroxinia, vaikka muka tarvetta olisi. Yliherkkyyttä on heitetty kyllä vaihtoehdoksi, mutta en koe allergisiksi näitä oireita. Kenties tosiaan joku muu lääke ja osaava endo olisi kyllä tarpeen!
      Onneksi nyt, kun lääkettä on lopetettu ja vähennetty niin paljon kuluneen 3kk:n aikana, pitoisuudet elimistössä on pienempiä ja liikatoiminnan oireet helpompia ja häviävät nopeammin. Mutta niin tai näin, elämäni vaikeimmat 3kk:tta on nyt takana eikä loppua näy.

      • Anonyymi

        En ole mikään lääkäri enkä asiantuntija, mutta jos t3v on jo korkea, niin ei kai mitään tyroksiinia enää tarvita, eikä ainakaan t3-lääkitystä.

        Voisiko olla, että vajaatoiminnan kaltaiset oireet johtuvat jostain ihan muusta?
        Ja tyroksiini kannattaisi jättää kokonaan pois?


    • Anonyymi

      Jep, se olis mahtavaa! On vaan käynyt joka kerta niin, että kun lääke jää pois, niin TSH lähtee nousemaan ja T4V laskee... Joku sanoi T3V:n reagoivan hitaammin, mutta en sitten tiedä.

      • Anonyymi

        Täältä palstalta jos hakee vertaistukea, niin tuntuu että samat henkilöt / yksi sama henkilö toistaa vain samaa eli TSH mittaamattoman alas ja T4v ja T3v mahd. ylös.
        Minä voin paremmin, kun TSH oli yli 3 ja lääkitys vähän päälle 50 mikrogrammaa päivässä.
        Kun nostettiin annosta, TSH laski ja voin huonommin.
        Joten saa minusta olla TSH yli kolmen jatkossakin.
        Toivottavasti löydät syyn oireillesi, jatkuva tyroksiinin annosten nosto ja lasku useaan kertaan varmaan sekoittaa vielä elimistön entisestään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä palstalta jos hakee vertaistukea, niin tuntuu että samat henkilöt / yksi sama henkilö toistaa vain samaa eli TSH mittaamattoman alas ja T4v ja T3v mahd. ylös.
        Minä voin paremmin, kun TSH oli yli 3 ja lääkitys vähän päälle 50 mikrogrammaa päivässä.
        Kun nostettiin annosta, TSH laski ja voin huonommin.
        Joten saa minusta olla TSH yli kolmen jatkossakin.
        Toivottavasti löydät syyn oireillesi, jatkuva tyroksiinin annosten nosto ja lasku useaan kertaan varmaan sekoittaa vielä elimistön entisestään!

        Joo nämä on yksilöllisiä juttuja. Aina pitää katsoa sekä oireita että labroja. Se täytyy todeta, että hyvin usein lääkityillä TSH on hyvin alhaalla ja olokin on hyvä. Matala TSH on ihan normaalia, koska tyroksiinia syödään purkista eikä stimulanttia tarvita. TSH:han on kilpirauhasta stimuloiva hormoni.
        Sun annos on kyllä hyvin matala. Jos toi annos ollut vuosia niin herää epäilys onkohan sulla vajaatoimintaa ollenkaan vai johtuuko oireet muusta?

        Hashimoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo nämä on yksilöllisiä juttuja. Aina pitää katsoa sekä oireita että labroja. Se täytyy todeta, että hyvin usein lääkityillä TSH on hyvin alhaalla ja olokin on hyvä. Matala TSH on ihan normaalia, koska tyroksiinia syödään purkista eikä stimulanttia tarvita. TSH:han on kilpirauhasta stimuloiva hormoni.
        Sun annos on kyllä hyvin matala. Jos toi annos ollut vuosia niin herää epäilys onkohan sulla vajaatoimintaa ollenkaan vai johtuuko oireet muusta?

        Hashimoto

        En tiedä, onko se niin epätavallinen annos. Tunnen kaksi muutakin henkilöä, joilla käytössä tuo 50 mikrogrammaa (subkliininen vajaatoiminta toisella ja toinen taas sydänsairas).
        Kieltämättä korkea tuo yli kolmen TSH, mutta tuli liikatoiminnan oireita kun yritettiin nostaa...


    • Anonyymi

      Kiitos, näin toivon minäkin! Lääkärin mukaan liikatoimintaoireet johtuu reagoinnista lääkkeeseen. Ratkaisu tuntuu silti olevan aina vain Thyroxin. Eikä mulla olis mitään sitä vastaan, jos voisin syödä sitä kuten aiemminkin. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla muiden mahdollisesti joskus "ylilääkittyjen" toipumisesta.... Tai autoimmuunihyökkäyksen sekoittamista....

    • Anonyymi

      Lääkärin mukaan mulla on myös Hashimoto, mutta vielä ei lääkityksen alussa ainakaan ollut varsinaista vajaatoimintaa. TSH toki oli jo nousussa, mutta lähinnä lääkitys aloitettiin rajujen oireiden vuoksi (esim. aamuyön syväjäädytysolo, palelu, turvotukset, kaatava väsymys, aivosumu, raajojen puutumiset....) Thyroxin auttoi niihin hyvin. Kunnes tänä kesänä alkoivat edellä kerrotut vaikeudet lääkkeen kanssa... Liekö sitten tosiaan tämä autoimmuunitauti nyt jotenkin aktivoitunut.

      • Anonyymi

        Oletko nainen ja lähellä vaihdevuosia?
        Nimittäin tuo syväjäädytysolo ja kaatava väsymys kuulostavat kovin tutuilta oireilta.


    • Anonyymi

      Niin, noita oireitahan mulla oli jo 4 vuotta sitten ja ne taas loppuivat pian Thyroxin-hoidon alettua... Ei pitäis olla vaihdevuosista kyse, mutta hyvä tietää tulevaisuutta varten. ;)

    • Anonyymi

      Voiko liikatoiminnan oire olla, että nielussa tuntuu limaa koko ajan ja saa kakoa kurkkua? Ja vähän kun yskäisee, niin nousee henkitorvesta myös?

    • Anonyymi

      Lyhyesti voi sanoa, että liian suuresta annoksesta tyroksiinia seuraa liikatoiminnan oireet siitä riippumatta, tuleeko tyroksiini lääkepurkista vai kilpirauhasen omasta tuotannosta.

      Oireita ovat hikoilu viileästäkin, janotus, jatkuva nälkä, laihtuminen runsaasta syömisestä huolimatta, ripuli, käsien vapina, herkkä mieli, hengästyminen liikkuessa, nopea väsyminen, tiheä pulssi (yli 100 levossakin), silmien pullistuminen jne. Kaikilla ei ole ihan kaikkia oireita.

      Melkein aina liikatoimintaisen iho on kostea ja lämmönsieto huono. Laihtuminen on huomattavaa. Käsien vapina on hienojakoista ja tulee esiin etenkin, kun nostaa kädet suorina eteen.

      Ovatko oireet tuttuja?

    • Anonyymi

      Minulla ollut vuodesta 2015 Thyroxin -lääkitys, jonka sain "syväjäädytettyyn" oloon sekä rytmihäiriöihin joita minulle tuli pitkän ajan kuluessa. Arvotkin heittelivät miten sattuu, ja alkuun sain annoksen 100 mikrog kerran päivässä. Lääke tuntuu menevän enemmän päähän kuin kehoon eli minusta tuntuu että pää käy ylikierroksilla vaikka keho voikin paremmin. Annosta pienennettiin neljäsosaan tablettia, ja olen käyttänyt sitä vaihdellen ja pitänyt välillä taukoja jolloin vajaatoiminnan oireet palaavat hyvin nopeasti; karkea kurkku, painon tunne rinnalla, palelu.. söin noin puoli vuotta annoksella 25 ug 2-3 tablettia päivässä, ja olo on jälleen sietämätön. Nyt olen viimeisenä keinonani sitten aloittanut ruokavalioremontin; viherjauhetta jossa merilevää, omega-öljyjä, hivenaineita (seleeni tuntuu olevan liikaa, siitä tulee pelkästään huono olo), maitotuotteita, d-vitamiinia, vähemmän hiilihydraatteja... jätin lääkkeen kokeeksi nyt kokonaan pois ja aloitan jälleen annosnostot, kunhan vajaatoiminnan oireet muuttuvat sietämättömiksi. Odotellaan ja katsellaan. Viime joulukuussa olin pari viikkoa ilman lääkettä ja silloinkin iski sietämätön olotila vajaatoiminnan takia; minulla nimenomaan pää alkaa hajoilla, on muistamattomuutta, väsymystä... olen kokeillut lääkkeen ottamista vain illalla, illalla ja aamulla, tyrosiinia… mikään ei tunnu olevan sopiva keholle, en löydä mitenkään sitä tasoa missä voisin tuntea olon hyväksi myös pään suhteen. On alkanut jo tuntua, että kyseessä oleva vajaatoiminta on jotenkin kohtalon sanelema, jolloin viisainta on vain odottaa jotakin sydänkohtausta joka lopettaa kärsimykset.

      • Anonyymi

        Saitko siis alkujaan lääkityksen vain palelun ja rytmihäiriöitten takia? Kai nuo voivat johtua muustakin kuin kilpirauhasesta...
        Ei nähtävästi kannata jättää tyroksiinia pois nopeasti, vaan pikkuhiljaa vähentää usean kuukauden aikana. Kokeilin aiemmin vähennystä 25 ug päivässä ja tulin nopeasti kipeäksi. Jos on käyttänyt tyroksiinia monta vuotta, vaikka ei olisi varmuutta vajaatoiminnasta ollutkaan, niin tervekin elimistö on jo sopeutunut siihen eikä oma kilpirauhanen heti toimi (en tiedä meneekö siihen jopa vuosia?).


    • Anonyymi

      Minulle tuli tänään rintaan hirvittävä "kuumotus" ja tunne, että sydänkohtaustako tekee? Iltaa kohti helpotti kun imeskelin pari sinkkitablettia, auttoiko ne vai helpottiko muuten, en tiedä.
      Olen sairastanut tautia myös vuodesta -95 ja kaikenlaisiin omituisuuksiin on saanut tottua. Olen sanonutkin, että kaikki vaivat liittyy kilpirauhasen vajaatoimintaan, ehkä jalan murtumaa lukuunottamatta.
      Korvat alkoi mm. soimaan jo viisivuotta sitten, luulin senkin menevän ohi, mutta eipäs mennytkään. Välillä vinkuu enemmän, välillä vähemmän. Aika usein on olo niinkuin flunssainen, kuumetta eikä yskää, eikä muitakaan flunssan oireita ole vain tuntuu siltä. Onhan niitä muitakin oireita, turhaa niitä on yrittää kaikkia luetella, totean vaan, että kaikki johtuu kilpparista. T: Eila

      • Anonyymi

        Nosto!


      • Anonyymi

        Minulla vajaatoiminta tekee sellaista, että tuntuu kuin olisin koira. Tiedän etten ole, mutta siltä tuntuu, usein haukunkin. Lääkäri kysyi, kuinka kauan on ollut tämä tuntemus. On se ollut ihan pennusta asti...

        Sain lähetteen psykiatrille.


    • Anonyymi

      En tiedä, onko kyse liikatoiminnasta kun labrakokeet ei siltä vaikuta (t4v 14), mutta aina kun vähänkin nostetaan tyroksiiniannosta, tulen väsyneeksi ja itkuherkäksi tiuskijaksi!
      Siis tämä heti muutamassa päivässä.
      Onko tällaista muilla vai onko vain, ettei tyroksiini yksinkertaisesti sovi minulle?

      • Anonyymi

        Minulla on tällä hetkellä menossa kokeilu, jossa ensin pienensin annoksen minimiin ja sitten massiivisten vitamiini, hivenaine ym annosten kera nostan sitä vähitellen, samalla seuraten josko tuo pää seuraisi vihdoinkin mukana. Tyypillisiä ovat juuri nämä henkiset oireet; väsymys, muistamattomuus, vetämättömyys ja toisella puolen kiukku, vihantunne, hermostuneisuus.. vuosien ralli tässä on menossa ja todella massiivinen ruokavalion muutos jotta saa päänsä omille harteille. Kamala tauti jossa on mietittävä onko pahempi se syväjäädytys vai pakkolämmitys. Kilppari on pieni elin mutta vajarin vaikutukset suorastaan massiiviset ja lääkitys tosi tarkka.


    • Anonyymi

      Hankalaa näyttää olevan monella. Jotenkin ketjun kokonaiskuvan pohjalta herää kysymys, ovatko kaikki vaivat sittenkään kilpirauhasesta. Tyroksiinihoidolla voidaan korjata vain tyroksiinin puutteesta johtuvat oireet. Samantapaisia oireita voi aiheuttaa moni muukin häiriötila. Silloin tyroksiinihoito ei auta, vaan voi johtaa liikatoiminnan oireisiin.

      • Anonyymi

        Tämä on hyvä kommentti. Tyroksiinia lisää, vähemmän, lisää, vähemmän...vaikka pitäisi ehkä lopettaa kokonaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä kommentti. Tyroksiinia lisää, vähemmän, lisää, vähemmän...vaikka pitäisi ehkä lopettaa kokonaan!

        Samat ongelmat... nyt menossa kuudes viikko koemielessä ilman lääkitystä, tilalla käytän throlux-valmistetta (alkuun oli super tyrosin jota kerran päivässä, kokeeksi tilasin paketin thyroluxia jossa vähemmän tyrosiinia). Olotila parempi, silmäkipu kadonnut, sydämentykytykset kadonneet. Aamuyön heräämiset vähentyneet. Lisäksi käytän tällä hetkellä b ja c vitamiinia, rautaa, ja thyroluxissa on seleeniä, sinkkiä ja jodia. Myös piimax kalkki käytössä, pitäisi varmaan lisäksi ottaa d3 vitamiini. Hiuksia ei ole vielä alkanut lähteä. Saatan ehkä selvitä tällä kertaa kokeilusta ilman paluuta thyroxiniin. Tarkoitus mennä kokeisiin lähikuukausina, jotta näkee labra-arvot tässä kuosissa. Thyroluxin huono puoli se että joutuu tilaamaan paketin, voisi olla fiksua vaikkapa puolittaa super tyrosinin kapselin sisältö aamulla ja illalla. Vuosikausia vaivannut käsikipu ja jalkojen ja käsien hermosärky katoamassa myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat ongelmat... nyt menossa kuudes viikko koemielessä ilman lääkitystä, tilalla käytän throlux-valmistetta (alkuun oli super tyrosin jota kerran päivässä, kokeeksi tilasin paketin thyroluxia jossa vähemmän tyrosiinia). Olotila parempi, silmäkipu kadonnut, sydämentykytykset kadonneet. Aamuyön heräämiset vähentyneet. Lisäksi käytän tällä hetkellä b ja c vitamiinia, rautaa, ja thyroluxissa on seleeniä, sinkkiä ja jodia. Myös piimax kalkki käytössä, pitäisi varmaan lisäksi ottaa d3 vitamiini. Hiuksia ei ole vielä alkanut lähteä. Saatan ehkä selvitä tällä kertaa kokeilusta ilman paluuta thyroxiniin. Tarkoitus mennä kokeisiin lähikuukausina, jotta näkee labra-arvot tässä kuosissa. Thyroluxin huono puoli se että joutuu tilaamaan paketin, voisi olla fiksua vaikkapa puolittaa super tyrosinin kapselin sisältö aamulla ja illalla. Vuosikausia vaivannut käsikipu ja jalkojen ja käsien hermosärky katoamassa myös.

        Olen ajatellut samaa että lopetan koko tyroksiniinin käytön. Lääkärit eivät osaa laittaa annostusta kohdalleen ja olen nyt tosi huonokunrtoinen. Epäilen itse että saan liikaa tyroksiniinia. Oireet: heikotus, väsymys, silmänympäryksen punoitus, sydämen ylimääräiset tykytykset, jalkasärky... siis todella moninaista elämän laadun heikkenemistä. Taidan tilata tuota Thyroluxia kokeeksi myös itselleni.
        Oletko saanut pysyvän avun tuosta tuotteesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajatellut samaa että lopetan koko tyroksiniinin käytön. Lääkärit eivät osaa laittaa annostusta kohdalleen ja olen nyt tosi huonokunrtoinen. Epäilen itse että saan liikaa tyroksiniinia. Oireet: heikotus, väsymys, silmänympäryksen punoitus, sydämen ylimääräiset tykytykset, jalkasärky... siis todella moninaista elämän laadun heikkenemistä. Taidan tilata tuota Thyroluxia kokeeksi myös itselleni.
        Oletko saanut pysyvän avun tuosta tuotteesta?

        Kilpirauhasvaivoja ei nähdäksi pitäisi puoskaroida omin päin. Siinä menee helposti kaikki sekaisin.

        Itselläni on ollut Thyroxin-lääkitys 35 vuotta, sama annostus koko ajan kaikissa vaiheissa. Hoidon alkuvuosina lääkäri (Meilahden sairaalassa) sanoi, että lääkitystä ei missään nimessä saa katkaista eikä muuttaa omin päin. Tätä neuvoa olen noudattanut. Säännöllisenä pysyvällä lääkityksellä olen pysynyt toimintakykyisenä.

        Elämässä on hyviä ja huonoja päiviä, kaikki ei johdu kilpirauhasesta eikä Thyroxinista.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut thyroxin lääkitys 15 vuotta ja olen muuttanut aina omin päin lääkitystä, jos olen tuntenut olevani vajaalla tai liikatoiminnalla. Ei siitä tulisi mitään lääkäreiden kanssa. Määräävät aina liian ison noston, enkä tosiaankaan jaksa odottaa viikkoa sydän hakatem lupaa laskea annosta. Välillä käynyt verikokeissa, kaikki ok.

      On olemassa sairaustiloja joissa kilpirauhasarvot voivat heittää, mutta palautuvat ajan saatossa, voi mennä jopa vuosia. Esimerkiksi ylirasitustilat kuten ylikunto. Sen oireet muutenkin muistuttavat vajaatoimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe