Koulukiusaus saattaa saada

etsivivä-amadeus

ylitsepääsemättömät raamit.
Näitä ehkä nyt näemme otsikossa?
Olin koulukiusattu maalaiskoulussa.
Olin äpäräpentu,siis en mistään kotoisin.

Nykyisin nämä koulukiusatut tulevat paremmista perheistä,
siis olisiko kastijako vieläkin voimassa??
Minä olin köyhä,koulukiusattu en asetta olis edes saanut,
olihan se haulikko tuvanseinällä...

17

396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paitsi omakohtaisesti, myös yleisesti tiedetään, että lapsuudessa koetut vahvat eriarvoisuuden ja huonommuuden tunnot voivat 'koteloitua' mieleen.

Minulle kertyi jo 4v. alkaen pahoja pelko- ja ahdistustiloja. Varsinaista koulukiusaamista en henk. koht. kokenut, koska isoveli puolusti aina kotona ja vapaa-aikana.
      Itseterapoinnin tietä olen päätynyt varhaislapsuuden vaikeuksien alkusyyksi s i s a r k a t e u d e n. Se suorastaan demonisoi käyttäytymiseni itse ja toisia tuhoavaksi.

N. 12v. iästä lähtien koulukehitykseni tyssäsi. Kansakoulun käymisestä tuli painajaismaista, en oppinut enää mitään. Olin lukenut sanomalehdestä, että maailmanloppu tulee 24v. kuluttua.

Tokihan köyhistä oloista lähteneet ovat aina olleet varakkaampien hampaissa. Sota-ajan jälkeisinä pulavuosina monilla muilla koulukamppeet olivat mitä olivat.
      Nykyään erilaisten oppilaiden silmätikuiksi ottaminen on yleisempää. Mm vääränmerkkiset farkut voivat olla syrjimisen syitä.

• m.v.

Poliisi tutkii !

Pohjois-Karjalan poliisi sai alkuviikosta tiedon, että eräs koulukiusattu outokumpulainen poika olisi laatinut kiusaajistaan nimilistan. Sanomalehti Karjalaisen mukaan kyse on ollut eräänlaisesta "tappolistasta".

tämmöinen juttu uutisoitiin Iltasanomissa. Mihin tässä ollaankaan menossa ?

• Mm. koulukiusaamisesta masentunut koululaispoika on päätynyt itsemurhaan. Jonkunlaisia viitteitä syrjäytymiseen esiintyi näiden kouluampujienkin kohtalokkaisiin motiiveihin meillä ja muuallakin.

• etsivivä-amadeus

kasvaa pimennossa kuten siellä maalaispirtissä,jossa ainoa valonlähde oli karbiidilamppu.
        Olen onnellinen lastenlapsista ja heidän harrastuksistaan jotka kohdistuvat liikuntaan

• *Kukkahame*
        capt.cöpenick kirjoitti:

Mm. koulukiusaamisesta masentunut koululaispoika on päätynyt itsemurhaan. Jonkunlaisia viitteitä syrjäytymiseen esiintyi näiden kouluampujienkin kohtalokkaisiin motiiveihin meillä ja muuallakin.

Mietin tuossa lukiessani näitä tässä ja iltalehdestä, mitä kaikkea jo lapsuudessa mielessä liikkuu, kyllä se lista oli tappolistan nimellä, oikein vilunväreet kulki iholla, nuori poika, ja tuollaista suunnitteilla, siinä ei ainakaan ole tulevaisuudelle pientäkään varausta.
        Nuo lapsiraukat eivät varmasti pääse selville vesille ilman asiantuntijoiden apua, ja saavatko he sitä kuitenkaan, voi olla että kiusaaminen vain pahenee, kukaan ei tiedä.
        Omaa kansakouluaikaani en halua edes muistella, hyvää siinä ei ollut kuin se kun pääsin kotiin sain oven perässäni kiinni, kyllä kiusaamista on olut aina, nyt vain siihen on alettu kiinnittämään huomiota kun otteet ovat karanneet käsistä.
        Ei ole opettajillakaan helppoa.

• pilvi*
        *Kukkahame* kirjoitti:

Mietin tuossa lukiessani näitä tässä ja iltalehdestä, mitä kaikkea jo lapsuudessa mielessä liikkuu, kyllä se lista oli tappolistan nimellä, oikein vilunväreet kulki iholla, nuori poika, ja tuollaista suunnitteilla, siinä ei ainakaan ole tulevaisuudelle pientäkään varausta.
        Nuo lapsiraukat eivät varmasti pääse selville vesille ilman asiantuntijoiden apua, ja saavatko he sitä kuitenkaan, voi olla että kiusaaminen vain pahenee, kukaan ei tiedä.
        Omaa kansakouluaikaani en halua edes muistella, hyvää siinä ei ollut kuin se kun pääsin kotiin sain oven perässäni kiinni, kyllä kiusaamista on olut aina, nyt vain siihen on alettu kiinnittämään huomiota kun otteet ovat karanneet käsistä.

eikä se olisi ihmekään, jos on joutunut pelkäämään jo kouluun menoa.Koskaan en ole kokenut kiusaamista, mutta eristäytymistä kylläkin. Kävimme siskoni kanssa Ruosolletsista tullessaamme täysin ummikkoina, syyslukukauden ruotsalaista kansakoulua Helsingissä.

Meidän ääntämisemme oli Gotlannin murretta, ja saimme kyllä olla välitunnilla aivan kaksistaan.No meitä oli kaksi, mutta yksin olisi ollut vaikeampaa. Se jäi se koulu, ja vähitellen palautui äidinkielikin.

Varmaan kiusatuksi tuleminen jättää jälkensä lapsen sieluun, ei niin saisi olla, ja juuri herkät lapset eivät pysty puolustautumaan.Millä sitten pystytään suojelemaan näitäkään?
        Tämänpäivän maailma on vielä julmempi kuin nuoruudessamme. Olen ihan varma, että kaikkinainen väkivallan katseleminen TV:stäkin on raaistavaa nuorille.

• etsivivä-amadeus
        *Kukkahame* kirjoitti:

syrjivät maalaiskoulussa,hehtaareiden mukaan numerot jaettiin.
        Oli lottovoitto päästä Kaisaniemenkansakouluun,jossa tunsin olevani tasavertainen.
        Olin paras hiihtäjä,en siis perässähiihtäjä.Kymppi voikassa ja sillei,nyt kolmannenasteen nivelrikko,
        mutta viidenkilometrin lenkki satoi tai paistoi,aurinkoisina päivinä menee ja niitä tosi harvoin..

• *Kukkahame*
        pilvi* kirjoitti:

eikä se olisi ihmekään, jos on joutunut pelkäämään jo kouluun menoa.Koskaan en ole kokenut kiusaamista, mutta eristäytymistä kylläkin. Kävimme siskoni kanssa Ruosolletsista tullessaamme täysin ummikkoina, syyslukukauden ruotsalaista kansakoulua Helsingissä.

Meidän ääntämisemme oli Gotlannin murretta, ja saimme kyllä olla välitunnilla aivan kaksistaan.No meitä oli kaksi, mutta yksin olisi ollut vaikeampaa. Se jäi se koulu, ja vähitellen palautui äidinkielikin.

Varmaan kiusatuksi tuleminen jättää jälkensä lapsen sieluun, ei niin saisi olla, ja juuri herkät lapset eivät pysty puolustautumaan.Millä sitten pystytään suojelemaan näitäkään?
        Tämänpäivän maailma on vielä julmempi kuin nuoruudessamme. Olen ihan varma, että kaikkinainen väkivallan katseleminen TV:stäkin on raaistavaa nuorille.

Sen verran ikävää se kansakouluaika oli ettei siltä ajalta olen ainuttakaan tuttua jäljellä, oppikoulu oli ja aivan toisenlaista ja tasapuolista.
        Koulun rehtori oli pappi, musiikin opettaja kanttori ja usein körttipappi kävi pitämässä aamun avauksen, joka aamu se kuitenkin oli.
        Pienemmästäkin ilkeilystä joutui rehtorin puhutteluun, ja ne jotka sinne joutuivat vannoivat ettei toista kertaa enää halua siihen kuulusteluun, silloin oli tavat kunniassa.
        Vaikka 10x tuli opettajat kadulla vastaan oli aina tervehdittävä, kun siihen tottui ei se mitenkään orjalliselta tuntunut, se kuului asiaan.

• etsivivä-amadeus

kuin tasaarvoisuuteen.Jos ja kun olet köyhempi tai sairaampi,mutta osaat käyttää tiedonvälitystä.
        Se on hätähuuto,että Sinusa ei välitetä.
        Sen pahaa tuntevan ihmisen täytyy päästä ensin pyrokrarianrattaiden läpi ja sitten voi alkaa hoito.
        Näin toimii Suomalainen terveydenhoito

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

kuin tasaarvoisuuteen.Jos ja kun olet köyhempi tai sairaampi,mutta osaat käyttää tiedonvälitystä.
        Se on hätähuuto,että Sinusa ei välitetä.
        Sen pahaa tuntevan ihmisen täytyy päästä ensin pyrokrarianrattaiden läpi ja sitten voi alkaa hoito.
        Näin toimii Suomalainen terveydenhoito

Olihan se melkoista salatiedettä meille penskoille se karbidilamppuaika. Sen jälkeen saatiin Petromax kaasulamppu. Tilleytäkin meillä käytettiin ennen sähköjen saantia 1950 luvun lopulla.
        Vanhemmat sisarukseni tekivät koululäksynsä kynttelien ja öljylamppujen, jopa pärevalkean valossa. Nyt tuo aika tuntuu nostalgiselta.

• etsivivä-amadeus
        capt.cöpenick kirjoitti:

Olihan se melkoista salatiedettä meille penskoille se karbidilamppuaika. Sen jälkeen saatiin Petromax kaasulamppu. Tilleytäkin meillä käytettiin ennen sähköjen saantia 1950 luvun lopulla.
        Vanhemmat sisarukseni tekivät koululäksynsä kynttelien ja öljylamppujen, jopa pärevalkean valossa. Nyt tuo aika tuntuu nostalgiselta.

oli,kun tyttö tilasi pahoinpitelyn eräälle 14v tytölle ja porukat paikalle katsomaan moista pahoinpitelyä.
        Minulle järjesti paras tyttöystäväni pahoinpitelyn veljiltään,kun olin kouluun menossa siellä kyläkoulussa.
        Olin hintelä keholtani,mutta pärjäsin suunsoitossa.Sitä naapurin tyttö ei kestänyt ja veljet rökittivät
        minut

• petterti

Kyllä maalaiskoulussa joutuu silmätikuksi monesta syystä.Poikkeaa kaikista oppilaista.Lääkärissä käynnistä saa helposti leiman"hullu".Tieto leviää kotein nopeasti huhuina.Toinen asia on ,että älykkyysosamäärän vähäisyys.Erityisopetukseen siirtäminen vaikuttaa itsetuntoon.Äpärä eli lehtolapsi kadonnut lähes on kokonaan.Aikoinaan kävin kyläkoulua ,siellä yksi oli isätön tyttö.Hän ei kiusattu lainkaan.Katsottiin läpi sormin.

• Satu*

Hiljattain olin muistotilaisuudessa, jossa kerroin vainajasta puheessani.
      Hän teki elämäntyönsä opettajana, ja hän oli osattomien tai vähäosaisten puolustaja.
      Kun opettajainhuoneeseen tuotiin tyttö tai poika, joka kiusaamisen takia oli ruvennut oireilemaan,
      eikä kukaan opettaja jaksanut enää ottaa häntä luokalleen, niin Aino otti.

Hän puhui etukäteen luokalleen, kertoi, että Petri on aivan kuin yksi teistä, mutta hän joutui luokkaan,
      jossa oli kiusaajia, ja siellä hän on alkanut pelätä.
      Toivotetaan me hänet tervetulleeksi meidän hyvään luokkaamme, kaikki yhdessä, eikö niin?
      ja otetaan jo käytävässä hänet mukaan välituntileikkeihin.
      Ja jos vanhat kiusaajat yrittävät tulla jatkamaan raukkamaista kiusaamistaan,
      menette kaikki yhdessä, ja sanotte niille selvät sanat.

Kun arkalainen sitten avasi oven, niin Aino-ope toivotti hänet tervetulleeksi tähän hyvään luokkaan,
      esitteli hänet luokalle ja kysyi, ketkä kaikki toivottavat Petrin tervetulleeksi.
      KAIKKI nostivat kätensä suoraksi ylös!

Siinä hyvässä luokassa pojan oireet alkoivat vähetä, ja lopulta häipyivät kokonaan.

Aino sai Kaupunkiliiton kultaisen ansiomerkin elämänikäisestä kasvatustyöstään.
      Vielä enemmän hän arvosti monien vanhempien ystävällisiä yhteydenottoja ja kiitoksia siitä, että Aino pelasti lapsen syrjäytymästä.

Sehän on myös yhteiskunnan etu.

.

• X amateus

esille.Minulla todella on kokemusta molemmista,sekä maalais,että kaupunkikoulusta.
        En tiedä johtuiko opettajista,vaiko muista syistä,että kaupunkikoulussa minua arvostettiin yksilönä.
        Kaisiksessa oli aivan ihana omaope,siis luokanvalvoja Osa Kuittinen.
        Hän kohteli meitä kuin omia lapsiaan,niin Äidillisen ohjaavasti,että vieläkin muistelen Häntä lämmöllä.
        Meitä oli tyttöluokka,joten pojat olivat rinnakkaisluokalla,kahdessa vuorossa siis kävimme koulua.

Maalaiskoulussa taas oli rikkaiden talollistenlapset aivan eri kastissa.He leikkivätkin välitunnilla koulun toisessa päässä, kuin missä me rupusakki.
        Kyllä koulukiusatun ainoa mahdollisuus on koulunvaihto,sen huomasin omalta kohdaltani pelastaneen,mitä pelastettavissa oli.
        Maalaiskoulun opettajalla oli jatkuva migreeni,joten osan hänen käytöksestään,"karttakeppien katkomisesta"voidaan laittaa sairauden syyksi

• <>!<>

kiusatun lapsen syrjäytymästä,
        ja samalla kasvattaa niitä muita suhtautumisessa kanssavaeltajiinsa, auttaa ymmärtämään myös
        heikompia.

• Ukkovanha
        <>!<> kirjoitti:

kiusatun lapsen syrjäytymästä,
        ja samalla kasvattaa niitä muita suhtautumisessa kanssavaeltajiinsa, auttaa ymmärtämään myös
        heikompia.

sellainen hyvä kasvattaja, ansaitsisi todella bonukset.

• X amateus
        Ukkovanha kirjoitti:

sellainen hyvä kasvattaja, ansaitsisi todella bonukset.

nykyisin.En haluais olla ope nykyhteiskunnassa,siis koulumaailmassa,oppilaat ovat niin rikkiviisaita,että ihan hirvittää.
        Moni opettaja joutuu turvautumaan jopa psygiatriin,näiden hirviöiden kanssa.
        Juovat energiajuomaa ja sitten ylivilkkaus tulee esiin.
        Tuntuu,että se maalaiskoulu on sittenkin tuttu ja turvallinen nykyaikaan..amateus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      85
      2173
    2. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      427
      2061
    3. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1412
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1410
    5. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1303
    6. Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.

Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve
      NATO
      107
      1045
    7. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      81
      1022
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      256
      1000
    9. Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa

Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.
      Perussuomalaiset
      266
      997
    10. 131
      908
    Aihe