Mielenkiintoinen kompakysymys

no pop-ups

"Kuinka monta ajokilometriä vastaa kulutukseltaan kylmän moottorin käynnistys -15 C pakkasella?"

Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle.

Kun otetaan huomioon että auton lataus on noin 300 - 500 km, voi siinä mennä noin 50 km ehkä jopa enemmänkin ohjaamon lämmitykseen. Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä. Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään.

Näin ollen haarukka menee sinne jonnekin 0 ... 50 km tienoille. Samalla vähenee tosin primäärienergian kulutus noin 1/3-osaan tavanomaisesta joten tuo onkin sinänsä sievoinen dilemma.

1

557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyyppis

      "Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Niinhän ne satavuotiaatkin sähkömoottorit käynnistyvät heti mikäli virtaa on riittävästi tarjolla sekä moottori on muuten toimintakunnossa. Kuitenkin talvella energian kulutus nousee sähköautossakin. Akkujen hyötysuhde laskee kylmällä kelillä, nastarenkaat kuluttavat enemmän polttoainetta, sekä mahdollinen lumen auraus renkailla, sähkömoottorin vastukset on pakkasella isommat kuin lämpimissä keleissä (sama kuin polttomoottoreilla), hallintalaitteet kylmiä, lisää vastusta ja sen sellaista.

      "Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Sitä ei varmaan oteta moottorin kulutusta mietittäessä huomioon. Kyllähän tarvetta lämmitykselle kabiinin lämmityksellä talvella on, mutta yleensä se tehdään hukkalämmöllä (tai ainakin melkein aivan tähän päivään saakka on tehty). Sähkömoottorillisesta autosta ei hukkalämpöä tule tarpeeksi kabiinin lämmittämiseen, mutta siihen voidaan käyttää vaikkapa polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Hyvä hyötysuhde, eikä vaikuta negatiivisesti kulutukseen, kun sitä ei tarvita (no muutama lisäkilo siitä autoon kyllä tulee).

      "Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä." - Enpä oikein usko, että -15 asteessa akuista tulee lämpöä niin paljon, että kabiini sillä lämpeäisi. Sen verran tehokas viilennys tuo on, että kyllä lämpöä saisi ainakin kauan odotella.

      "Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään." - Lisää merkittävästi kustannuksia sekä jonkin verran painoa (jonka painopiste melko ylhäällä), ei hyvä. Sinänsä ihan jees ajatus, että perusautoihin paksut lasit, niin ei tuuli eikä sade ihan niin pahasti ropise.

      Toisaalta tuo "testaa tietoutesi" on pelkkää tuollaista musta tuntuu hömppää. Eihän siinä edes selviä, että minkä suhteen, kulumisen, rasitusten, energiankulutuksen tms. suhteen. Sen takia itse vastaan vaikkapa 200km. Se ei ole oikein, eikä väärin.. Että sellainen tietous =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3889
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1595
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1096
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe