Mielenkiintoinen kompakysymys

no pop-ups

"Kuinka monta ajokilometriä vastaa kulutukseltaan kylmän moottorin käynnistys -15 C pakkasella?"

Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle.

Kun otetaan huomioon että auton lataus on noin 300 - 500 km, voi siinä mennä noin 50 km ehkä jopa enemmänkin ohjaamon lämmitykseen. Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä. Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään.

Näin ollen haarukka menee sinne jonnekin 0 ... 50 km tienoille. Samalla vähenee tosin primäärienergian kulutus noin 1/3-osaan tavanomaisesta joten tuo onkin sinänsä sievoinen dilemma.

1

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyyppis

      "Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Niinhän ne satavuotiaatkin sähkömoottorit käynnistyvät heti mikäli virtaa on riittävästi tarjolla sekä moottori on muuten toimintakunnossa. Kuitenkin talvella energian kulutus nousee sähköautossakin. Akkujen hyötysuhde laskee kylmällä kelillä, nastarenkaat kuluttavat enemmän polttoainetta, sekä mahdollinen lumen auraus renkailla, sähkömoottorin vastukset on pakkasella isommat kuin lämpimissä keleissä (sama kuin polttomoottoreilla), hallintalaitteet kylmiä, lisää vastusta ja sen sellaista.

      "Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Sitä ei varmaan oteta moottorin kulutusta mietittäessä huomioon. Kyllähän tarvetta lämmitykselle kabiinin lämmityksellä talvella on, mutta yleensä se tehdään hukkalämmöllä (tai ainakin melkein aivan tähän päivään saakka on tehty). Sähkömoottorillisesta autosta ei hukkalämpöä tule tarpeeksi kabiinin lämmittämiseen, mutta siihen voidaan käyttää vaikkapa polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Hyvä hyötysuhde, eikä vaikuta negatiivisesti kulutukseen, kun sitä ei tarvita (no muutama lisäkilo siitä autoon kyllä tulee).

      "Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä." - Enpä oikein usko, että -15 asteessa akuista tulee lämpöä niin paljon, että kabiini sillä lämpeäisi. Sen verran tehokas viilennys tuo on, että kyllä lämpöä saisi ainakin kauan odotella.

      "Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään." - Lisää merkittävästi kustannuksia sekä jonkin verran painoa (jonka painopiste melko ylhäällä), ei hyvä. Sinänsä ihan jees ajatus, että perusautoihin paksut lasit, niin ei tuuli eikä sade ihan niin pahasti ropise.

      Toisaalta tuo "testaa tietoutesi" on pelkkää tuollaista musta tuntuu hömppää. Eihän siinä edes selviä, että minkä suhteen, kulumisen, rasitusten, energiankulutuksen tms. suhteen. Sen takia itse vastaan vaikkapa 200km. Se ei ole oikein, eikä väärin.. Että sellainen tietous =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe