"Kuinka monta ajokilometriä vastaa kulutukseltaan kylmän moottorin käynnistys -15 C pakkasella?"
Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle.
Kun otetaan huomioon että auton lataus on noin 300 - 500 km, voi siinä mennä noin 50 km ehkä jopa enemmänkin ohjaamon lämmitykseen. Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä. Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään.
Näin ollen haarukka menee sinne jonnekin 0 ... 50 km tienoille. Samalla vähenee tosin primäärienergian kulutus noin 1/3-osaan tavanomaisesta joten tuo onkin sinänsä sievoinen dilemma.
Mielenkiintoinen kompakysymys
1
516
Vastaukset
- Hyyppis
"Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Niinhän ne satavuotiaatkin sähkömoottorit käynnistyvät heti mikäli virtaa on riittävästi tarjolla sekä moottori on muuten toimintakunnossa. Kuitenkin talvella energian kulutus nousee sähköautossakin. Akkujen hyötysuhde laskee kylmällä kelillä, nastarenkaat kuluttavat enemmän polttoainetta, sekä mahdollinen lumen auraus renkailla, sähkömoottorin vastukset on pakkasella isommat kuin lämpimissä keleissä (sama kuin polttomoottoreilla), hallintalaitteet kylmiä, lisää vastusta ja sen sellaista.
"Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Sitä ei varmaan oteta moottorin kulutusta mietittäessä huomioon. Kyllähän tarvetta lämmitykselle kabiinin lämmityksellä talvella on, mutta yleensä se tehdään hukkalämmöllä (tai ainakin melkein aivan tähän päivään saakka on tehty). Sähkömoottorillisesta autosta ei hukkalämpöä tule tarpeeksi kabiinin lämmittämiseen, mutta siihen voidaan käyttää vaikkapa polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Hyvä hyötysuhde, eikä vaikuta negatiivisesti kulutukseen, kun sitä ei tarvita (no muutama lisäkilo siitä autoon kyllä tulee).
"Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä." - Enpä oikein usko, että -15 asteessa akuista tulee lämpöä niin paljon, että kabiini sillä lämpeäisi. Sen verran tehokas viilennys tuo on, että kyllä lämpöä saisi ainakin kauan odotella.
"Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään." - Lisää merkittävästi kustannuksia sekä jonkin verran painoa (jonka painopiste melko ylhäällä), ei hyvä. Sinänsä ihan jees ajatus, että perusautoihin paksut lasit, niin ei tuuli eikä sade ihan niin pahasti ropise.
Toisaalta tuo "testaa tietoutesi" on pelkkää tuollaista musta tuntuu hömppää. Eihän siinä edes selviä, että minkä suhteen, kulumisen, rasitusten, energiankulutuksen tms. suhteen. Sen takia itse vastaan vaikkapa 200km. Se ei ole oikein, eikä väärin.. Että sellainen tietous =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?691305En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1061217- 1131155
Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K731070Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop58880IS viikonloppu 18-19.5.2024.
Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var75751Oliko vähä sometettu taas vai?
Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a9692- 41691
Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava
Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän362669- 53656