Mielenkiintoinen kompakysymys

no pop-ups

"Kuinka monta ajokilometriä vastaa kulutukseltaan kylmän moottorin käynnistys -15 C pakkasella?"

Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle.

Kun otetaan huomioon että auton lataus on noin 300 - 500 km, voi siinä mennä noin 50 km ehkä jopa enemmänkin ohjaamon lämmitykseen. Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä. Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään.

Näin ollen haarukka menee sinne jonnekin 0 ... 50 km tienoille. Samalla vähenee tosin primäärienergian kulutus noin 1/3-osaan tavanomaisesta joten tuo onkin sinänsä sievoinen dilemma.

1

561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyyppis

      "Nykyaikaiset sähkömoottorit käynnistyvät välittömästi, joten tuo on hauska kompakysymys. Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Niinhän ne satavuotiaatkin sähkömoottorit käynnistyvät heti mikäli virtaa on riittävästi tarjolla sekä moottori on muuten toimintakunnossa. Kuitenkin talvella energian kulutus nousee sähköautossakin. Akkujen hyötysuhde laskee kylmällä kelillä, nastarenkaat kuluttavat enemmän polttoainetta, sekä mahdollinen lumen auraus renkailla, sähkömoottorin vastukset on pakkasella isommat kuin lämpimissä keleissä (sama kuin polttomoottoreilla), hallintalaitteet kylmiä, lisää vastusta ja sen sellaista.

      "Tavallaan ohjaamon lämmitys vaikuttaa aika lailla energiankulutukseen ja siten lisäävät tarvetta esim. (aurinko-/tuuli)voimalaitosten tuotannolle." - Sitä ei varmaan oteta moottorin kulutusta mietittäessä huomioon. Kyllähän tarvetta lämmitykselle kabiinin lämmityksellä talvella on, mutta yleensä se tehdään hukkalämmöllä (tai ainakin melkein aivan tähän päivään saakka on tehty). Sähkömoottorillisesta autosta ei hukkalämpöä tule tarpeeksi kabiinin lämmittämiseen, mutta siihen voidaan käyttää vaikkapa polttoainekäyttöistä lisälämmitintä. Hyvä hyötysuhde, eikä vaikuta negatiivisesti kulutukseen, kun sitä ei tarvita (no muutama lisäkilo siitä autoon kyllä tulee).

      "Toisaalta tätä voi vähentää hyödyntämällä mahdollista akkujen viilennyksen mukanaan tuomaa lämmitysenergiaa tai eräänlaista pienlämpöpumppua mitä Toyota ja Audi suunnittelee käyttävänsä." - Enpä oikein usko, että -15 asteessa akuista tulee lämpöä niin paljon, että kabiini sillä lämpeäisi. Sen verran tehokas viilennys tuo on, että kyllä lämpöä saisi ainakin kauan odotella.

      "Samalla osassa autoista hyödynnetään jo mm. kaksinkertaista selektiivilasitusta ikkunoissa jolloin ohjaamo pysyy lämpimänä pidempään." - Lisää merkittävästi kustannuksia sekä jonkin verran painoa (jonka painopiste melko ylhäällä), ei hyvä. Sinänsä ihan jees ajatus, että perusautoihin paksut lasit, niin ei tuuli eikä sade ihan niin pahasti ropise.

      Toisaalta tuo "testaa tietoutesi" on pelkkää tuollaista musta tuntuu hömppää. Eihän siinä edes selviä, että minkä suhteen, kulumisen, rasitusten, energiankulutuksen tms. suhteen. Sen takia itse vastaan vaikkapa 200km. Se ei ole oikein, eikä väärin.. Että sellainen tietous =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      26
      4081
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      132
      3987
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      56
      3549
    4. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      20
      3435
    5. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3417
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      63
      3270
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      81
      2856
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2775
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      20
      2514
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2254
    Aihe