Daavidin poika?
Oliko Hoosianna
53
638
Vastaukset
- minä vaan
Jeesuksen sukuluettoloa Matteuksen 1 luvusta, siinä on kerrottu 6 jakeesata eteenpäin Daavidista Jeesukseen, Joosefin (Jeesuksen kasvatusisän) kautta.
Luukkaan 3 luku taas puolestaan kertoo sukuluettelon Jeesuksen äidistä, Mariasta, taaksepäin, jae 23 . (siinä mainittu Heel on Marian isä). Jae 31 mainitsee Daavidin.- Mohikaani.
Ps. 118:25
Hoosianna! Herra, anna meille apusi! Oi Herra, anna menestys!
Matt. 21:9
Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi: -- Hoosianna*, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!
Matt. 21:15
Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: "Hoosianna, Daavidin Poika!", he suuttuivat
Mark. 11:9
Ja ne, jotka kulkivat hänen edellään ja perässään, huusivat: -- Hoosianna!* Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! [Ks. selitystä Matt. 21:9.] [Ps. 118:25,26 ; Matt. 23:39; Luuk. 13:35]
Mark. 11:10
Siunattu isämme Daavidin valtakunta, joka nyt tulee! Hoosianna korkeuksissa! [Luuk. 1:32]
Joh. 12:13
ottivat palmunoksia ja menivät häntä vastaan huutaen: -- Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas! [Ps. 118:25,26] - Mohikaani.
Mohikaani. kirjoitti:
Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi: -- Hoosianna*, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!
Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: "Hoosianna, Daavidin Poika!", he suuttuivat
Ja ne, jotka kulkivat hänen edellään ja perässään, huusivat: -- Hoosianna!* Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! [Ks. selitystä Matt. 21:9.] [Ps. 118:25,26 ; Matt. 23:39; Luuk. 13:35]
Siunattu isämme Daavidin valtakunta, joka nyt tulee! Hoosianna korkeuksissa! [Luuk. 1:32]
ottivat palmunoksia ja menivät häntä vastaan huutaen: -- Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas! [Ps. 118:25,26]Lähteet edellä Raamattu 1992/Raamattu 1933/38.
- Markku_Meilo
"Hoosianna Daavidin pojalle! [Oi pelasta Daavidin Poika!, Um]" (pm-FI sivu 268)
Mistä sukuluettelon kohdasta löydät Hoosiannan? - Hoosianna.
Hoosianna
hepr. hÓë÷ïannâ "pelasta" t. "auta", juutalaiseen juhlaliturgiaan kuuluva riemuhuuto, jota käytettiin varsinkin lehtimajanjuhlassa. - minä vaan
Markku_Meilo kirjoitti:
"Hoosianna Daavidin pojalle! [Oi pelasta Daavidin Poika!, Um]" (pm-FI sivu 268)
Mistä sukuluettelon kohdasta löydät Hoosiannan?En luullutkaan että kysyjä olis kirjaimellisesti luullut että on olemassa hoosianna niminen henkilö !
Mutta ehkä olin väärässä, taisi vain keljuilla !?
Kyllähän hoosiannan merkitys on opetettu jo kouluissa (ainekin ennen) kun sitä on siellä veisattu.
Mutta nyt selvisi sekin. Taidan olla tosikko !
Muuten on kiinnostava kuin hoosianna laulu jatkuu: "Joka tulee Herran nimeen..." Osoittaa vaan että Jeesuksen Isällä on nimi, pelkkä Herra ei siihen riitä. Tämähän ei Sinulle ole ongelma, mut tuli vain mieleen tässä . - Markku_Meilo
minä vaan kirjoitti:
En luullutkaan että kysyjä olis kirjaimellisesti luullut että on olemassa hoosianna niminen henkilö !
Kyllähän hoosiannan merkitys on opetettu jo kouluissa (ainekin ennen) kun sitä on siellä veisattu.
Muuten on kiinnostava kuin hoosianna laulu jatkuu: "Joka tulee Herran nimeen..." Osoittaa vaan että Jeesuksen Isällä on nimi, pelkkä Herra ei siihen riitä. Tämähän ei Sinulle ole ongelma, mut tuli vain mieleen tässä .>>Osoittaa vaan että Jeesuksen Isällä on nimi, pelkkä Herra ei siihen riitä. Tämähän ei Sinulle ole ongelma, mut tuli vain mieleen tässä .
Joo ei ole ongelma, suunnilleen kaikilla mielikuvitusolennoillahan on nimi, Hammaskeijun toimiva henki on Halitoosi ja vastavoima on Hammaspeikko.
Vartiotorniseuralle sen sijaan tuo nimiasia on ongelmallinen, koska käyttöön on juurtunut kakkoseksi rankattu nimiversio. Joka kakkosversio on jopa ujutettu Raamattuun, todisteilla joiden odotetaan joskus löytyvän.
Ja siihen kolmanteen, eli tunnut olevan täysin haluton kommentoimaan Luukkaan 21:24 futuuritempusta. Lupasit tutustua asiaan ja tutustumistani auttaakseni olen tehnyt sinulle lyhyen yhteenvedon tuosta aiheesta. Kysyn nyt mielipidettäsi, eli jos huomaat esittämässäni yhteenvedossa jotain tosiasioiden vastaista, niin kerro ihmeessä. Asialliset perustelut otan ilman muuta huomioon:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/VartiotorniseuranRaamattuTodellaOpettaa.htm - ei riitä?
minä vaan kirjoitti:
En luullutkaan että kysyjä olis kirjaimellisesti luullut että on olemassa hoosianna niminen henkilö !
Muuten on kiinnostava kuin hoosianna laulu jatkuu: "Joka tulee Herran nimeen..." Osoittaa vaan että Jeesuksen Isällä on nimi, pelkkä Herra ei siihen riitä. Tämähän ei Sinulle ole ongelma, mut tuli vain mieleen tässä .""Jeesuksen Isällä on nimi, pelkkä Herra ei siihen riitä.""
Miksi ei riitä kun sana sen todistaa!?
6. 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
7. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. 5. Moos. 5. - Kiinnostava tieto
Mohikaani. kirjoitti:
ottivat palmunoksia ja menivät häntä vastaan huutaen: -- Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas! [Ps. 118:25,26]Mitä Jt:t kertovat pääsiäisestä ja hoosiannasta. Koska Jeesusta ei ristiinnaulittu, hän ei noussut kuolleista, eikä hän ole pelastajanne, mitä teette pääsiäisen sanomalla?
Mitä ns. raamattunne kertoo hoosiannasta ja sen jälkeen tulleista päivistä? Miksi kansa mielestänne lauloi hoosiannaa? - minä vaan
ei riitä? kirjoitti:
""Jeesuksen Isällä on nimi, pelkkä Herra ei siihen riitä.""
Miksi ei riitä kun sana sen todistaa!?
6. 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
7. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. 5. Moos. 5.se ei ole mikään erisnimi .
- on paljon.
minä vaan kirjoitti:
se ei ole mikään erisnimi .
Totta puhut kun Raamattukin niin sanoo.
ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,1.Kor.8:3.
Pitää osata tuntea oikea Herra!
21. "Sentähden, katso, minä saatan heidät tuntemaan - tuntemaan tällä haavaa - minun käteni ja minun voimani, ja he tulevat tietämään, että minun nimeni on Herra."Jer.16:21.
7. Ja minä annan heille sydämen, heidän tunteakseen minut, että minä olen Herra; ja he saavat olla minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa; Jer.24:7
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; Jer.31:34
3. Niin tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan Herra: Hoos.6:3
19. Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee." 2.Tim.2:19. - minä vaan
on paljon. kirjoitti:
Totta puhut kun Raamattukin niin sanoo.
ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,1.Kor.8:3.
Pitää osata tuntea oikea Herra!
21. "Sentähden, katso, minä saatan heidät tuntemaan - tuntemaan tällä haavaa - minun käteni ja minun voimani, ja he tulevat tietämään, että minun nimeni on Herra."Jer.16:21.
7. Ja minä annan heille sydämen, heidän tunteakseen minut, että minä olen Herra; ja he saavat olla minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa; Jer.24:7
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; Jer.31:34
3. Niin tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan Herra: Hoos.6:3
19. Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee." 2.Tim.2:19.Oikean Herran voi vain tunnistaa hänen erisnimestään !
Jumaliakin on paljon kuten kirjoitit,ja oikean Jumalan voi myös tunnistaa Hänen nimestään . - Repe-Pekka
minä vaan kirjoitti:
Oikean Herran voi vain tunnistaa hänen erisnimestään !
Jumaliakin on paljon kuten kirjoitit,ja oikean Jumalan voi myös tunnistaa Hänen nimestään .>> Oikean Herran voi vain tunnistaa hänen erisnimestään ! >>
Tämä asia taitaa olla tärkeimpiä, ellei jopa tärkein jt-evankeliumissa.
En äkkisistää muista Raamatusta löytäneeni kohtaa, jossa Jumala ilmoittaa ankarasti : " Jos ette tiedä
erisnimeäni juuri prikulleen oikein , niin minä en teitä noteeraa "
Minun mielestäni asia on niin, että Jumala, sydänten tuntija, on kaikessa ymmärryksesään, viisaudessaan
niin paljon ylempänä ihmisten käsityskykyä, että Hän kyllä havaitsee välittömästi ja jo ennen kuin olet
kerennyt suusi avata, että olet kääntymässä Hänen puoleensa.
Ja Hänen ainokainen Poikansakin opetti : Rukoilkaa Isää.
Mitä mieltä olet muuten oikeasta evankeliumista, kuinka se menee jt-opin mukaan ? - "erisnimestään"
minä vaan kirjoitti:
Oikean Herran voi vain tunnistaa hänen erisnimestään !
Jumaliakin on paljon kuten kirjoitit,ja oikean Jumalan voi myös tunnistaa Hänen nimestään .""Oikean Herran voi vain tunnistaa hänen erisnimestään !""
On näissä oikea nimi olkoon se vaikka erisnimi?
Ja te tulette tietämään, että Israelin keskellä olen minä. Ja minä olen Herra, teidän Jumalanne, eikä toista ole. Joel 2:27.
Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani." Sak. 13:9 - minä vaan
Repe-Pekka kirjoitti:
>> Oikean Herran voi vain tunnistaa hänen erisnimestään ! >>
Tämä asia taitaa olla tärkeimpiä, ellei jopa tärkein jt-evankeliumissa.
En äkkisistää muista Raamatusta löytäneeni kohtaa, jossa Jumala ilmoittaa ankarasti : " Jos ette tiedä
erisnimeäni juuri prikulleen oikein , niin minä en teitä noteeraa "
Minun mielestäni asia on niin, että Jumala, sydänten tuntija, on kaikessa ymmärryksesään, viisaudessaan
niin paljon ylempänä ihmisten käsityskykyä, että Hän kyllä havaitsee välittömästi ja jo ennen kuin olet
kerennyt suusi avata, että olet kääntymässä Hänen puoleensa.
Ja Hänen ainokainen Poikansakin opetti : Rukoilkaa Isää.
Mitä mieltä olet muuten oikeasta evankeliumista, kuinka se menee jt-opin mukaan ?En ymmärrä mitä tarkoitat viimeisellä kysymykselläsi, mutta vastaan silti mitä on evankeliumi.
Evankeliumi on Hyvä uutinen ja se on sanoma jonka Jumala on määrännyt julistettavasksi ihmiskunnalle.
Se on Kristusta ja Jumalan Valtakuntaa, sekä pelastusta koskeva sanoma, joka saadaan uskon avulla ja joka perustuu Kristuksen sovituskuolemaan.
Evankeliumiksi sanotaan yleisesti Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumia.
Ja mitä mieltä olen oikeasta evankeliumista ? Tottakait uskon siihen.
Muuhun en osaa vastata ennenkuin ymmärrän kysymyksen paremmin. - minä vaan
"erisnimestään" kirjoitti:
""Oikean Herran voi vain tunnistaa hänen erisnimestään !""
On näissä oikea nimi olkoon se vaikka erisnimi?
Ja te tulette tietämään, että Israelin keskellä olen minä. Ja minä olen Herra, teidän Jumalanne, eikä toista ole. Joel 2:27.
Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani." Sak. 13:9voisit vaikka googlata että ymmärrät mitä se tarkoittaa.
Jos olet nainen ja minulla on sinulle asiaa ja olemme joukossa missä on monia naisia ja huudan Sinulle "Rouva", niin varmasti kukaan ei tiedä ketä tarkoitan.
Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Etkä sinäkään tietäisti ketä herraa/rouvaa tarkoittaisin.
Se on vain kun kääntäjät ovat korvanneet Jumalan oikean nimen muilla ilmaisuilla. - Repe-Pekka
minä vaan kirjoitti:
En ymmärrä mitä tarkoitat viimeisellä kysymykselläsi, mutta vastaan silti mitä on evankeliumi.
Evankeliumi on Hyvä uutinen ja se on sanoma jonka Jumala on määrännyt julistettavasksi ihmiskunnalle.
Se on Kristusta ja Jumalan Valtakuntaa, sekä pelastusta koskeva sanoma, joka saadaan uskon avulla ja joka perustuu Kristuksen sovituskuolemaan.
Evankeliumiksi sanotaan yleisesti Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumia.
Ja mitä mieltä olen oikeasta evankeliumista ? Tottakait uskon siihen.
Muuhun en osaa vastata ennenkuin ymmärrän kysymyksen paremmin.>> En ymmärrä mitä tarkoitat viimeisellä kysymykselläsi, mutta vastaan silti mitä on evankeliumi. >>
Tarkoitan evankeliumilla, sitä apostolien julistamaa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, minkä julistuksen
myötä alkuseurakunta syntyi ja kasvoi hyvin nopeasti.
Esim Apt. 2. ( pieni otos )
36. Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Apt. 3:
10. niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
12. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Apt. 5.
28. ja sanoi: "Me olemme kieltämällä kieltäneet teitä opettamasta tähän nimeen; ja katso, te olette täyttäneet Jerusalemin opetuksellanne ja tahdotte saattaa meidän päällemme tuon miehen veren".
29. Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.
Apostolit julistivat puhdasta evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta ja jotka ottivat heidän sanansa vastaan ( uskoivat ) heidät kastettiin heti ( Jeesuksen Kristuksen nimeen ).
Ei ollut heidän julistuksessaan muita erisnimeä, kuin Jeesus, jota he esille toivat.
Esim . 1. Piet. 1.
18. tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
19. vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
20. hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
21. jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
Niinkuin Jeesuskin opetti :
6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. ( Joh. 14. KR 33/38 )
Onko tämä se evankeliumi, mitä Jt:t ponnekkaasti tuovat esille ovilla kierrellessään ? - minä vaan
Repe-Pekka kirjoitti:
>> En ymmärrä mitä tarkoitat viimeisellä kysymykselläsi, mutta vastaan silti mitä on evankeliumi. >>
Tarkoitan evankeliumilla, sitä apostolien julistamaa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta, minkä julistuksen
36. Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Apt. 3:
10. niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
12. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Apt. 5.
28. ja sanoi: "Me olemme kieltämällä kieltäneet teitä opettamasta tähän nimeen; ja katso, te olette täyttäneet Jerusalemin opetuksellanne ja tahdotte saattaa meidän päällemme tuon miehen veren".
29. Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.
Apostolit julistivat puhdasta evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta ja jotka ottivat heidän sanansa vastaan ( uskoivat ) heidät kastettiin heti ( Jeesuksen Kristuksen nimeen ).
Ei ollut heidän julistuksessaan muita erisnimeä, kuin Jeesus, jota he esille toivat.
Esim . 1. Piet. 1.
18. tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
19. vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
20. hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
21. jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. ( Joh. 14. KR 33/38 )
Onko tämä se evankeliumi, mitä Jt:t ponnekkaasti tuovat esille ovilla kierrellessään ?lukuunottamatta.
Vielä epäilen että sinulla on takana jokin muu ajatus, sillä olen melko varma että tiedät mistä me ovilla kerromme ja olethan ollut täällä sivuilla ennenkin !
No sanomamma lyhykäisyydessään on se että, koska ensimmäinen ihmispari menetti sen mitä Jumala oli heillä antanut, Jehova lähetti Poikansa antamaan lunnaat korvaukseski jotta ihmiskunta saisi takasin Jumalan alkuperäisen tarkoituksen.
Ja tämä kaikki toteutettaan Jumalan Valtakunnan välityksellä jonka kuninkaan on Jeesus Kristus, jonka Jumala on asettanut valtaan ja joka on seurakunnan pää. - korvanneet ?
minä vaan kirjoitti:
voisit vaikka googlata että ymmärrät mitä se tarkoittaa.
Jos olet nainen ja minulla on sinulle asiaa ja olemme joukossa missä on monia naisia ja huudan Sinulle "Rouva", niin varmasti kukaan ei tiedä ketä tarkoitan.
Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Se on vain kun kääntäjät ovat korvanneet Jumalan oikean nimen muilla ilmaisuilla.""Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Se on vain kun kääntäjät ovat korvanneet Jumalan oikean nimen muilla ilmaisuilla.""
Oletko ihan tosissasi? Pitääkö ensin lukea UM käännöksestä Jumalan oikea nimi että Hän tietää ketä tarkoitan!? Eikö Hän todellakaan tiedä jos kutsun Herra nimellä ja sanon että tarkoitan sitä Herraa joka lukee kirkkoraamatussa? - Markku_Meilo
minä vaan kirjoitti:
lukuunottamatta.
Vielä epäilen että sinulla on takana jokin muu ajatus, sillä olen melko varma että tiedät mistä me ovilla kerromme ja olethan ollut täällä sivuilla ennenkin !
No sanomamma lyhykäisyydessään on se että, koska ensimmäinen ihmispari menetti sen mitä Jumala oli heillä antanut, Jehova lähetti Poikansa antamaan lunnaat korvaukseski jotta ihmiskunta saisi takasin Jumalan alkuperäisen tarkoituksen.
Ja tämä kaikki toteutettaan Jumalan Valtakunnan välityksellä jonka kuninkaan on Jeesus Kristus, jonka Jumala on asettanut valtaan ja joka on seurakunnan pää.>>No sanomamma lyhykäisyydessään on se että, koska ensimmäinen ihmispari menetti sen mitä Jumala oli heillä antanut, Jehova lähetti Poikansa antamaan lunnaat korvaukseski jotta ihmiskunta saisi takasin Jumalan alkuperäisen tarkoituksen.
Ja yllä lainatusta syystä Vt-seura katsoo lyhykäisesti, että jehovantodistajien on kuljettava ihmisten ovilla ja kerrottava ihmisille, että elleivät he usko Vt-seuran selityksiä ja käänny jehovantodistajiksi, niin he kuolevat pian ennenaikaisesti.
PS. Oletko jo mahdollisesti havainnut jotain virhettä tai epätarkkuutta tässä tarkastelussa:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/VartiotorniseuranRaamattuTodellaOpettaa.htm - erisnimeäkö?
minä vaan kirjoitti:
Se on vain kun kääntäjät ovat korvanneet Jumalan oikean nimen muilla ilmaisuilla.Miksi Jeesus ei sitten korottanut isänsä nimeä, miksi Jeesus toi itseään esille?
Miksi apostolit saarnasivat Kristusta, eikä Jehovaa.
Onko teillä kaksi eri Herraa, onko Jeesus teille ainoa Herra, niinkuin kuuluisi olla?
Miten erotatte nämä kaksi eri Herraa uudessatestamentissa
Apostolien teoissa kerrotaan, kuinka Saul kohtasi tiellä Herran Jeesuksen
ja kerrotaan mitä Herra puhui ,
jakeessa 15 Herra sanoi hänelle (Ananiaalle) Mene, sillä hän (Saul, Paavali) on valittu ase kantamaan NIMEÄNI pakanain, kuningasten ja Israilin lasten eteen.
17 niin Ananias meni ja astui huoneeseen japani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi "veljeni Saul, Herra lähetti minut, Jeesus joka ilmestyi sinulle tiellä.
27 mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi kuinka Saulus oli tiellä nähnyt Herran, ja kuinka Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskoksessa oli rohkeasti julistanut JEESUKSEN NIMEÄ.
28. ja hän kävi heidän keskuudestaan sisälle ja ulos ja julisti rohkeasti HERRAN NIMEÄ
Eikä missään käy ilmi että he julistivat Jumalan erisnimeä Jehovaa.
Olivatko apostolit siis Jeesuksen Kristuksen todistajia vai jehovantodistajia - Markku_Meilo
erisnimeäkö? kirjoitti:
Miksi Jeesus ei sitten korottanut isänsä nimeä, miksi Jeesus toi itseään esille?
Miksi apostolit saarnasivat Kristusta, eikä Jehovaa.
Onko teillä kaksi eri Herraa, onko Jeesus teille ainoa Herra, niinkuin kuuluisi olla?
Miten erotatte nämä kaksi eri Herraa uudessatestamentissa
Apostolien teoissa kerrotaan, kuinka Saul kohtasi tiellä Herran Jeesuksen
ja kerrotaan mitä Herra puhui ,
jakeessa 15 Herra sanoi hänelle (Ananiaalle) Mene, sillä hän (Saul, Paavali) on valittu ase kantamaan NIMEÄNI pakanain, kuningasten ja Israilin lasten eteen.
17 niin Ananias meni ja astui huoneeseen japani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi "veljeni Saul, Herra lähetti minut, Jeesus joka ilmestyi sinulle tiellä.
27 mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi kuinka Saulus oli tiellä nähnyt Herran, ja kuinka Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskoksessa oli rohkeasti julistanut JEESUKSEN NIMEÄ.
28. ja hän kävi heidän keskuudestaan sisälle ja ulos ja julisti rohkeasti HERRAN NIMEÄ
Eikä missään käy ilmi että he julistivat Jumalan erisnimeä Jehovaa.
Olivatko apostolit siis Jeesuksen Kristuksen todistajia vai jehovantodistajia>>Olivatko apostolit siis Jeesuksen Kristuksen todistajia vai jehovantodistajia
Toki olivat ja muitakin tunnettuja henkilöitä Vt-seura on todennut jehovantodistajiksi. "Täyttynyt salaisuus" -kirjassa esitetään sivulla 76 seuraavanlainen ketju Paavalista Russeliin:
Paavali
Johannes
Arius
Waldo
Wycliffe
Luther
Russell
Samalla kannattaa panna merkille, että näistä "Vt-seuran esiasteista" kolminaisuuden kannattajia olivat Waldo, Wycliffe ja Luther.
"The great Pyramid of Egypt, standing as a silent and manimate witness of the Lord, is a messenger; and its testimony speaks with great eloquence concerning the divine plan (Isaiah 19:19).. Arius .. Waldo .. John Wycliffe .. Martin Luther [were all] part of God's Organization." {WT May 15 1925 148-9} - minä vaan
korvanneet ? kirjoitti:
""Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Se on vain kun kääntäjät ovat korvanneet Jumalan oikean nimen muilla ilmaisuilla.""
Oletko ihan tosissasi? Pitääkö ensin lukea UM käännöksestä Jumalan oikea nimi että Hän tietää ketä tarkoitan!? Eikö Hän todellakaan tiedä jos kutsun Herra nimellä ja sanon että tarkoitan sitä Herraa joka lukee kirkkoraamatussa?lukea Jumalan nimen muistakin käännöksistä sekä niistä katkelmista jäljennöksistä joita on löydetty.
Myös kirkkoraamatustasi löydät nimen , tosin vain alaviitteenä.
Ja voithan kysyä papiltasi mitä monien kirkon jossain paikassa olevat heprealaiset neljä kirjainta tarkoittaa. Ne on suomessa aika monessa kirkossa !
Kirkko ei vain halua yleisesti sitä mainostaa koska silloin tulisi sille enempikin selittelemistä.
Olihan tässä joitakin vuosia sitten kun en muista mistä kirkosta remontin aikana löytyi Jumalan nimi ja kirkolle tulikin hätä mitä sille tulisi tehdä. Monet lehdet siellä siitä otsikoivat sillon. Muistelelisin Kainuuta, Kuusamoa, tain jotan sinnepäin olevaa paikkakuntaa.
Joka tapauksessa Jumala on antanut itselleen nimen jota tulisi käyttää ja joka erottaa hänet muista jumalista ja herroista. - Repe-Pekka
minä vaan kirjoitti:
lukuunottamatta.
Ja tämä kaikki toteutettaan Jumalan Valtakunnan välityksellä jonka kuninkaan on Jeesus Kristus, jonka Jumala on asettanut valtaan ja joka on seurakunnan pää.>> onhan se pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta. >>
Kertoisitko mitä nuo pienet ykstityiskohdat ovat. minä vaan kirjoitti:
lukea Jumalan nimen muistakin käännöksistä sekä niistä katkelmista jäljennöksistä joita on löydetty.
Ja voithan kysyä papiltasi mitä monien kirkon jossain paikassa olevat heprealaiset neljä kirjainta tarkoittaa. Ne on suomessa aika monessa kirkossa !
Kirkko ei vain halua yleisesti sitä mainostaa koska silloin tulisi sille enempikin selittelemistä.
Olihan tässä joitakin vuosia sitten kun en muista mistä kirkosta remontin aikana löytyi Jumalan nimi ja kirkolle tulikin hätä mitä sille tulisi tehdä. Monet lehdet siellä siitä otsikoivat sillon. Muistelelisin Kainuuta, Kuusamoa, tain jotan sinnepäin olevaa paikkakuntaa.
Joka tapauksessa Jumala on antanut itselleen nimen jota tulisi käyttää ja joka erottaa hänet muista jumalista ja herroista.Luuletko aivan tosissasi että Jeesus olisi lausunut julkisesti jehova-nimen kaiken kansan kuullen?? Korkeimman nimen sai lausua vain juutalaisten ylipappi kerran vuodessa suuren sovitusjuhlan aikana.
Jeesus oli juutalaisena Mooseksen lain ja lakiliiton alainen.
Uuden testamentin mukaan juutalaisten papisto etsi alinomaa syytä saadakseen Jeesuksen tuomituksi.
Tavallisen kansan joukossa oli jatkuvasti kyttääjiä ja ilmiantajia.
Luuletko että Jeesus olisi ollut niin hullu, että olisi lausunut tetragrammin JHWE-suurella äänellä saarnatessaan.
Hänet olisi KIVITETTY KUOLIAAKSI VÄLITTÖMÄSTI esim.kahden todistajan lausunnon perusteella Jumalan(ELOHIM) pilkasta sekä lakilliton rikkomisesta.
Toiseelta en ihmettele lahkosi touhuja, kun se 1960-luvulla kuvasi Jeesuksen lyhytttukkaisena ja parrattomana vastoin Juutalaisten lakiliittoa.
Jos taas Paavali juutalaisena olisi lausunut jehova-nimen suuren kansanjoukon ja fariseusten edessä olisi myös hänet surmattu sillä sekunnilla.
Oli ennenkuulumatonta Jumalan(ELOHIM) pilkkaa lausua ELOHIMIN vokalisoitu nimi pyhässä kaupungissa ja pappien edessä.
Siitä ei olisi Paavali selvinnyt hengissä. Hänet olisi revitty varmaan palasiksi.MarkkuP kirjoitti:
Luuletko aivan tosissasi että Jeesus olisi lausunut julkisesti jehova-nimen kaiken kansan kuullen?? Korkeimman nimen sai lausua vain juutalaisten ylipappi kerran vuodessa suuren sovitusjuhlan aikana.
Uuden testamentin mukaan juutalaisten papisto etsi alinomaa syytä saadakseen Jeesuksen tuomituksi.
Luuletko että Jeesus olisi ollut niin hullu, että olisi lausunut tetragrammin JHWE-suurella äänellä saarnatessaan.
Hänet olisi KIVITETTY KUOLIAAKSI VÄLITTÖMÄSTI esim.kahden todistajan lausunnon perusteella Jumalan(ELOHIM) pilkasta sekä lakilliton rikkomisesta.
Toiseelta en ihmettele lahkosi touhuja, kun se 1960-luvulla kuvasi Jeesuksen lyhytttukkaisena ja parrattomana vastoin Juutalaisten lakiliittoa.
Jos taas Paavali juutalaisena olisi lausunut jehova-nimen suuren kansanjoukon ja fariseusten edessä olisi myös hänet surmattu sillä sekunnilla.
Oli ennenkuulumatonta Jumalan(ELOHIM) pilkkaa lausua ELOHIMIN vokalisoitu nimi pyhässä kaupungissa ja pappien edessä.
Siitä ei olisi Paavali selvinnyt hengissä. Hänet olisi revitty varmaan palasiksi.ihmettelen suuresti lahkosi täydellistä tietämättömyyttä juutalaisten laista ja perinteestä.
Aivan samoin Paavali olisi tapettu missä tahansa juutalaisten synagogista Vähässä-Aasiassa, jos hän olisi lausut saarnatessaan vokalisoidun JWHE-tetragrammin hurskaiden juutalaisten edessä.MarkkuP kirjoitti:
ihmettelen suuresti lahkosi täydellistä tietämättömyyttä juutalaisten laista ja perinteestä.
Aivan samoin Paavali olisi tapettu missä tahansa juutalaisten synagogista Vähässä-Aasiassa, jos hän olisi lausut saarnatessaan vokalisoidun JWHE-tetragrammin hurskaiden juutalaisten edessä.Paavali oli rooman kansalainen ei sekään olisi pelastanut häntä. Pontius Pilatus ei koskaan puuttunyt juutalaisten uskonnollisiin rettelöihin.
- minä vaan
MarkkuP kirjoitti:
Luuletko aivan tosissasi että Jeesus olisi lausunut julkisesti jehova-nimen kaiken kansan kuullen?? Korkeimman nimen sai lausua vain juutalaisten ylipappi kerran vuodessa suuren sovitusjuhlan aikana.
Siitä ei olisi Paavali selvinnyt hengissä. Hänet olisi revitty varmaan palasiksi.Kyllä olen varma että Jeesus käytti Jumalan nimeä.
Kaikestahan Jeesusta syytettiin ja lpuksi etsittiin keinoa hänen surmaamisekseen.
Jeesus sanoi rukouksessaan Jehovalle että "olen kirkastanut nimesi heille".
Nyt just ei tule muuta kohtaa mieleen kun katselen kelloa joutuakseni lähtöön.
Se minkälaisena Jeesus on kuvattu on kait pikkujuttu siihen mitä hän opetti ja sehän se tärkeintä on , eikös ?
Mutta tapaamme toisaalla varmasti. - minä vaan
Repe-Pekka kirjoitti:
>> En ymmärrä mitä tarkoitat viimeisellä kysymykselläsi, mutta vastaan silti mitä on evankeliumi. >>
Apt. 3:
Apt. 5.
Esim . 1. Piet. 1.
Onko tämä se evankeliumi, mitä Jt:t ponnekkaasti tuovat esille ovilla kierrellessään ?väärin, ajattelin sitä ristillä kuolemista. Näin vain lyhyesti.
minä vaan kirjoitti:
Kyllä olen varma että Jeesus käytti Jumalan nimeä.
Kaikestahan Jeesusta syytettiin ja lpuksi etsittiin keinoa hänen surmaamisekseen.
Se minkälaisena Jeesus on kuvattu on kait pikkujuttu siihen mitä hän opetti ja sehän se tärkeintä on , eikös ?
Mutta tapaamme toisaalla varmasti.täysin sokea?
Jeesus eikä Paavali ei voinut käyttää jhwe-erisnimeä syistä, jotka olen sinulle edellä kertonut.
Otetaan yksi esimerkki:jos papit olisivat saaneet edes kaksi Jeesuksen hylänneistä opetuslapsista vannomaan että hän olisi lausunut heidän kuultensa vokalisoidun tetragrammin nimen; olisi Jeesuksen peli ollut pelattu. Se olisi ollut heti kivitystuomio, mutta Uusi Testamentti ei mainitse mitään tällaista.
Mutta mene sinä salille saamaan annos mielenhallintaa.
Otan asian esille jehovan-sisarten kanssa kun tulevat käymään seuraavan kerran.minä vaan kirjoitti:
Kyllä olen varma että Jeesus käytti Jumalan nimeä.
Mutta tapaamme toisaalla varmasti.>> Kyllä olen varma että Jeesus käytti Jumalan nimeä.
Sinun on ymmärrettävä, että tuo on pelkkä uskomus. Sillä ei ole yhtään sen varmempia perusteluita, kuin väitteellä että hän ei olisi koskaan käyttänyt Isänsä erisnimeä. Asiassa voidaan tukeutua ainoastaan Raamattuun. Se ei kerro Jeesuksen maininneen sitä. Mikään ei estä sinua uskomasta, mihin uskot, mutta on Raamatun vääristelyä esittää tuota uskomustasi Raamatun ilmoittamana totuutena.
>> Kaikestahan Jeesusta syytettiin ja lpuksi etsittiin keinoa hänen surmaamisekseen.
Mikä olisi ollut helpompaa, kuin häntä syyttää Jumalan nimen toistuvasta lausumisesta! Mikään raamatunkohta, ei anna ymmärtää tällaista syytöstä esitetyn. Jos Jeesus käytti Jumalan nimeä, hän teki sen sitten lainoppineilta salaa. Sellainen ei taas sovi Raamatun antamaan kuvaan Jeesuksesta.
>> Jeesus sanoi rukouksessaan Jehovalle että "olen kirkastanut nimesi heille".
Onko mielessäsi koskaan käynyt, että "Jumalan nimi" voisi merkitä muutakin kuin pelkästään erisnimeä "Jehova"? Voisiko nimi edustaa haltijansa koko olemusta, ominaisuuksia tai arvovaltaa? Jos oletat nimen tarkoittavan tässä erisnimeä "Jehova", kerro miten sitäkään muuten voisi kirkastaa, kuin juuri hänen ominaisuuksiensa, arvovaltansa esille tuomisella? Tuo kohta ei kerro yhtään mitään siitä, käyttikö Jeesus Isänsä erisnimeä. Mieleesi on vain iskostettu sen muka sellaista osoittavan.- perusteella
minä vaan kirjoitti:
lukea Jumalan nimen muistakin käännöksistä sekä niistä katkelmista jäljennöksistä joita on löydetty.
Joka tapauksessa Jumala on antanut itselleen nimen jota tulisi käyttää ja joka erottaa hänet muista jumalista ja herroista.pysyt kannassasi etten voi kutsua Jumalaa Herraksi kun Hän ei tiedä ketä tarkoitan?
Kirjoitit seuraavasti: ””Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Se on vain kun kääntäjät ovat korvanneet Jumalan oikean nimen muilla ilmaisuilla.””
Tarkennan minulle tärkeää asiaa. Eikö Jumala todellakaan tiedä kun rukouksessa puhun Jumalalle ja
tarkoitan kirkkoraamatun 2.Moos.20:13. ”Herra sinun Jumalasi” olevaa Jumalaa? Pitääkö minun sanoa "Herra minun Jumalani" sijasta "Jehova minun Jumalani" että Hän tietää ketä tarkoitan? - eisnimeäkö?
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Olivatko apostolit siis Jeesuksen Kristuksen todistajia vai jehovantodistajia
Toki olivat ja muitakin tunnettuja henkilöitä Vt-seura on todennut jehovantodistajiksi. "Täyttynyt salaisuus" -kirjassa esitetään sivulla 76 seuraavanlainen ketju Paavalista Russeliin:
Paavali
Johannes
Arius
Waldo
Wycliffe
Luther
Russell
Samalla kannattaa panna merkille, että näistä "Vt-seuran esiasteista" kolminaisuuden kannattajia olivat Waldo, Wycliffe ja Luther.
"The great Pyramid of Egypt, standing as a silent and manimate witness of the Lord, is a messenger; and its testimony speaks with great eloquence concerning the divine plan (Isaiah 19:19).. Arius .. Waldo .. John Wycliffe .. Martin Luther [were all] part of God's Organization." {WT May 15 1925 148-9}Lukekaa koko apostolien luku, niin Jeesusta Kristusta siellä saarnattiin, Hänen nimeänsä.
Silloin ruvettiin opetuslapsia ensimmäiseksi nimittämään Kristityiksi, apt 11:26
sanahan tulee Kristuksesta.
Ei silloin julistettu Jumalan erisnimeä vaan Jeesuksen Kristuksen nimeä.
jehovalaisuushan ei ole tätä kristinuskoa, se on uusjumaluus oppi, joka on vasta 1800 luvulla kehitetty kristinopin rinnalle. (sijaan)
Ja kuka ikinä menee EDEMMÄKSI, eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa, joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä, että Poika
joka tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia , älkää ottako häntä huoneeseen, älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi. 2.joh 1: 9-10
jehovalaisuus opettaa väärää Jeesusta, enkelipoika oppia.
että Saatana olisi Jeesuksen veli.
Raamatussa Jeesus on Jumalan ainut syntyinen poika, siis ainoa joka on syntynyt.
muut Jumalan pojat ovat luotua enkelikuntaa,
kyllä ihmisenkin perheessä eri asemassa on perheeseen syntynyt poika, kuin isän luoma, tekemä puunukke, Jumala tosin on antanut hengen luoduilleen.
Saatana ei ole siinnyt, syntynyt Jumalasta, samalla lailla kuin Jeesus, enkeli Mikael on enkeleitä, luotujen puolta, ja Lusifer oli myös luotu enkeli, mutta Jeesus ei ole luotuja enkeleitä.
Tämä harhaoppi opettaa väärää Kristusta.
tämä harha ei tunnusta Kristusta ainoaksi Herraksi, vaan yhdeksi herraksi muiden herrojen kanssa.
1 Kor 2:8 Sitä, jota kukaan tämän maailman valtiaista ei tuntenut, sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet.
mm tämän jakeen jehovalaiset ovat muokanneet omaan raamattuunsa siten, että eivät he olisi loistokasta herraa ristiinnaulinneet.
Kirkkauden Herra ja loistokas herra ovat ihan eri asioita.
ei Jeesus elänyt täällä missään loistossa. - Markku_Meilo
eisnimeäkö? kirjoitti:
Lukekaa koko apostolien luku, niin Jeesusta Kristusta siellä saarnattiin, Hänen nimeänsä.
Silloin ruvettiin opetuslapsia ensimmäiseksi nimittämään Kristityiksi, apt 11:26
sanahan tulee Kristuksesta.
Ei silloin julistettu Jumalan erisnimeä vaan Jeesuksen Kristuksen nimeä.
jehovalaisuushan ei ole tätä kristinuskoa, se on uusjumaluus oppi, joka on vasta 1800 luvulla kehitetty kristinopin rinnalle. (sijaan)
Ja kuka ikinä menee EDEMMÄKSI, eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa, joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä, että Poika
joka tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia , älkää ottako häntä huoneeseen, älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi. 2.joh 1: 9-10
jehovalaisuus opettaa väärää Jeesusta, enkelipoika oppia.
Raamatussa Jeesus on Jumalan ainut syntyinen poika, siis ainoa joka on syntynyt.
muut Jumalan pojat ovat luotua enkelikuntaa,
kyllä ihmisenkin perheessä eri asemassa on perheeseen syntynyt poika, kuin isän luoma, tekemä puunukke, Jumala tosin on antanut hengen luoduilleen.
Saatana ei ole siinnyt, syntynyt Jumalasta, samalla lailla kuin Jeesus, enkeli Mikael on enkeleitä, luotujen puolta, ja Lusifer oli myös luotu enkeli, mutta Jeesus ei ole luotuja enkeleitä.
Tämä harhaoppi opettaa väärää Kristusta.
tämä harha ei tunnusta Kristusta ainoaksi Herraksi, vaan yhdeksi herraksi muiden herrojen kanssa.
1 Kor 2:8 Sitä, jota kukaan tämän maailman valtiaista ei tuntenut, sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet.
mm tämän jakeen jehovalaiset ovat muokanneet omaan raamattuunsa siten, että eivät he olisi loistokasta herraa ristiinnaulinneet.
Kirkkauden Herra ja loistokas herra ovat ihan eri asioita.
ei Jeesus elänyt täällä missään loistossa.>>jehovalaisuus opettaa väärää Jeesusta, enkelipoika oppia.
Toisaalta tuollaisen ongelman voi joku katsoa hyvinkin epäoleelliseksi sen rinnalla, että Jeesus ei lunastanut Raamattuun kirjattua paluulupaustaan. UT on pelkkää lopun aikaa ja Jeesuksen paluun odotusta, Ilmestyskirjassa on vielä "pian"-mallinen paluulupauksen toisto. - tulemuksesta
Markku_Meilo kirjoitti:
>>jehovalaisuus opettaa väärää Jeesusta, enkelipoika oppia.
Toisaalta tuollaisen ongelman voi joku katsoa hyvinkin epäoleelliseksi sen rinnalla, että Jeesus ei lunastanut Raamattuun kirjattua paluulupaustaan. UT on pelkkää lopun aikaa ja Jeesuksen paluun odotusta, Ilmestyskirjassa on vielä "pian"-mallinen paluulupauksen toisto.Jeesus ei tiennyt tulemuksensa hetkeä, ihan siitä asti kun Jeesus meni ylös taivaaseen Häntä on täytynyt odottaa takaisin hetkenä minä hyvänsä, Kristuksen odotus kuuluu kristikunnalle.
Pyhän Hengen, joka on myös Jeesuksen henki, Hän lähetti n. 40 päivää ylösnousemisestaan.
Pyhässä hengessä Hän on läsnä siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu Hänen nimeensä.
Kun Jumala antaa enkelille käskyn puhaltaa pasuunaan silloin Jeesus tulee takaisin,
saattaa Jeesus sen nyt tietääkin, kun on Jumalan oikealla puolella, sillä sanotaan: Hänessä on kaikki tiedon ja viisauden aarteet kätkettyinä.
Jostain syystä Jumala salasi sen tiedot ihmisen osassa olevalta Jeesukselta.
Ehkä Jeesus olisi voinutkin tulla hetimmiten takaisin, mutta Jumala on voinut siirtää tulemuksen hetkeä, jotta mahdollisimman moni pelastuisi, ihmiset pitävät sitä viivyttelimisenä.
Jos Jeesus olisi sanotut tulen milloin tulen tai vastaavaa, ei alkuseurakunta olisi Jeesusta odottanut niin kiihkeästi, ja alkuseurakunnasta meidän mallimme uskoon tulee.
Ihmisten tieto Jumalasta on aina vajavaista, Jumala sanookin olevansa salattu Jumala.
Aika on Jumalalle eri asia kuin ihmiselle. minä vaan kirjoitti:
Se on vain kun kääntäjät ovat korvanneet Jumalan oikean nimen muilla ilmaisuilla.>> Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Et varmaan oikeasti luule, että sana "Herra" siinä yhteydessä, jossa Raamattu sitä käyttää viitatessaan Jeesukseen ja Jahveen olisi sama kuin "herrasmies" tai puhuttelussa käytettävä "herra" sejase. Kuitenkin esität esimerkkejä, joissa perusoletus on juuri tuo. Mikä saa sinut "ajattelemaan" tavalla, jota et varmasti itsenäsesti tekisi? Eikö sanan "Herra" merkitys ole siinä yhteydessä "Valtias", "minun Herrani"?
Järjestönne mukaan Jumala on kuin ihminen, jonka valppaus on rajallista. Tai sitten hän on saivartelija, joka ei vaivaudu kuuntelemaan ilman asianmukaista puhuttelua. Raamattu esittelee tyystin erilaisen Jumalan.
Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi...Rintti kirjoitti:
>> Kyllä olen varma että Jeesus käytti Jumalan nimeä.
Sinun on ymmärrettävä, että tuo on pelkkä uskomus. Sillä ei ole yhtään sen varmempia perusteluita, kuin väitteellä että hän ei olisi koskaan käyttänyt Isänsä erisnimeä. Asiassa voidaan tukeutua ainoastaan Raamattuun. Se ei kerro Jeesuksen maininneen sitä. Mikään ei estä sinua uskomasta, mihin uskot, mutta on Raamatun vääristelyä esittää tuota uskomustasi Raamatun ilmoittamana totuutena.
>> Kaikestahan Jeesusta syytettiin ja lpuksi etsittiin keinoa hänen surmaamisekseen.
Mikä olisi ollut helpompaa, kuin häntä syyttää Jumalan nimen toistuvasta lausumisesta! Mikään raamatunkohta, ei anna ymmärtää tällaista syytöstä esitetyn. Jos Jeesus käytti Jumalan nimeä, hän teki sen sitten lainoppineilta salaa. Sellainen ei taas sovi Raamatun antamaan kuvaan Jeesuksesta.
>> Jeesus sanoi rukouksessaan Jehovalle että "olen kirkastanut nimesi heille".
Onko mielessäsi koskaan käynyt, että "Jumalan nimi" voisi merkitä muutakin kuin pelkästään erisnimeä "Jehova"? Voisiko nimi edustaa haltijansa koko olemusta, ominaisuuksia tai arvovaltaa? Jos oletat nimen tarkoittavan tässä erisnimeä "Jehova", kerro miten sitäkään muuten voisi kirkastaa, kuin juuri hänen ominaisuuksiensa, arvovaltansa esille tuomisella? Tuo kohta ei kerro yhtään mitään siitä, käyttikö Jeesus Isänsä erisnimeä. Mieleesi on vain iskostettu sen muka sellaista osoittavan.olisi kivitetty välittömästi, jos he olisivat lausuneet vokalisoidun tetragrammin kahden todistajan kuullen.
Stefanus kivitettiin jo paljoa pienemmästä syystä.
Tämä Vt-seuran väite on täysin epähistoriallinen. Kyllä järjestön pitäisi se käsittää jo he tuntisivat vähääkään Mooseksen lakia.MarkkuP kirjoitti:
olisi kivitetty välittömästi, jos he olisivat lausuneet vokalisoidun tetragrammin kahden todistajan kuullen.
Stefanus kivitettiin jo paljoa pienemmästä syystä.
Tämä Vt-seuran väite on täysin epähistoriallinen. Kyllä järjestön pitäisi se käsittää jo he tuntisivat vähääkään Mooseksen lakia.Mooseksen laki ei kiellä Jumalan nimen käyttöä. Sen lausumisen kieltää kirjanoppineiden kehittämät perinnäissäännöt, selitysteos Talmud.
- minä vaan
Rintti kirjoitti:
>> Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Et varmaan oikeasti luule, että sana "Herra" siinä yhteydessä, jossa Raamattu sitä käyttää viitatessaan Jeesukseen ja Jahveen olisi sama kuin "herrasmies" tai puhuttelussa käytettävä "herra" sejase. Kuitenkin esität esimerkkejä, joissa perusoletus on juuri tuo. Mikä saa sinut "ajattelemaan" tavalla, jota et varmasti itsenäsesti tekisi? Eikö sanan "Herra" merkitys ole siinä yhteydessä "Valtias", "minun Herrani"?
Järjestönne mukaan Jumala on kuin ihminen, jonka valppaus on rajallista. Tai sitten hän on saivartelija, joka ei vaivaudu kuuntelemaan ilman asianmukaista puhuttelua. Raamattu esittelee tyystin erilaisen Jumalan.
Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi...Kenen nimi tuli pyhittää ?
- uukkkooo
minä vaan kirjoitti:
Kenen nimi tuli pyhittää ?
Mitä teille merkitsee Jumalan nimen pyhittäminen, onko se sama kuin käyttäminen
joka tilanteessa.
Älä turhaan lausu Herra sinun Jumalasi nimeä. Jumala ei jätä rankaisemasta sitä joka Hänen nimensä turhaan lausuu. - minä vaan
Rintti kirjoitti:
>> Jos olet mies, en voi kutsua sinua vain "Herraksi", jos haluan vain Sinulle puhua ja erottaa Sinut joukosta.
Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi...Kysymyshän oli että Jumalalla on erisnimi ja se ei ole Herra.
Herroja on paljon ja se on kunnioittava arvonimi.
100-200 luvulla kirjurit korvasivat Jumalan nimen sanoilla Kyri-os, eli Herra ta Theos, Jumala.
Mistähän sinä niin olet kuvitellut että opettasimme Jumalan valppauden olevan rajallista ?
No korjataan sekin nyt vielä. emme tosiaan oepta niin, koska se ei ole Raamatun mukaista.
Jumala tosiaan kulee nekin rukoukset joita ehkä emme osaa sanoiksi pukea, mutta ovat sydämessämme kun puhumme hänelle rukouksessa. - minä vaan
uukkkooo kirjoitti:
Mitä teille merkitsee Jumalan nimen pyhittäminen, onko se sama kuin käyttäminen
joka tilanteessa.
Älä turhaan lausu Herra sinun Jumalasi nimeä. Jumala ei jätä rankaisemasta sitä joka Hänen nimensä turhaan lausuu.Ensiksikin on tunnettava tuo nimi jotta sen voisi pyhittää.
Pyhittäminen merkitsee: "tehdä pyhäksi, asettaa erilleen tai pitää pyhänä".
Me kunnioitammeJehovan nimeä pyhänä.
Tunnustamme Jehovan suvereeniuden.
Palvelemme mielellämme häntä tekemällä hänen tahtonsa rakkaudesta Jehovaa kohtaan.
Tunnustamme tuon nimen pyhyyden kun rukoilemme:"Pyhitetty olkoon sinun nimesi".
Ilmaisemme että odotamme aikaa jolloin koko luomakunta pitää Jumalan nimeä pyhänä.
Myös kerromme toisille että Jehovan tarkoituksesta pyhittää nimensä koko luomakunnassa. Johon liittyy lähimmäisen rakkaus.
Käsky ei kieltänyt kokonaan käyttämäsät Jumalan nimeä.
Jeesuksen aikana muinaiset Jehovan palvojat käyttivät sitä,
Daavid käytti Jumalan nimeä ( yksi esimerkki)
Jumala lausui nimensä itse Moosekselle ja pyysy selittämään häntä israelilaisille kukan hänet oli lähettänyt.
Kuitenkin Jeesuksen aikaan mennessä oli kehittynyut voimakas suuntaus että Jumalan käskyt tulkittiin järjettömällä tavalla. Ortodoksijuutalaiset teki lukemattomia sääntöjä pienimmistäkin toimminnoista ja samassa hengessä he veivät järkevän käskyn, jonka mukaan Jumalan nimeä ei saanut häpäistä, äärimmäisyyteen, sanomalla ettei nimeä saanut edes lausua. minä vaan kirjoitti:
Kysymyshän oli että Jumalalla on erisnimi ja se ei ole Herra.
100-200 luvulla kirjurit korvasivat Jumalan nimen sanoilla Kyri-os, eli Herra ta Theos, Jumala.
Mistähän sinä niin olet kuvitellut että opettasimme Jumalan valppauden olevan rajallista ?
No korjataan sekin nyt vielä. emme tosiaan oepta niin, koska se ei ole Raamatun mukaista.
Jumala tosiaan kulee nekin rukoukset joita ehkä emme osaa sanoiksi pukea, mutta ovat sydämessämme kun puhumme hänelle rukouksessa.Uskotko että Jumala kuulee myös maallisten rukoukset???
MarkkuP kirjoitti:
Uskotko että Jumala kuulee myös maallisten rukoukset???
Tunnustit juuri itse, että Jeesus ei voinut julkisesti lausua JHWE-tetrarammia saarnatessaan juuri tuon perinnäissäännön vuoksi.
- Repe-Pekka
minä vaan kirjoitti:
Jumala tosiaan kulee nekin rukoukset joita ehkä emme osaa sanoiksi pukea, mutta ovat sydämessämme kun puhumme hänelle rukouksessa.>> Jumala tosiaan kulee nekin rukoukset joita ehkä emme osaa sanoiksi pukea, mutta ovat sydämessämme kun puhumme hänelle rukouksessa. >>
Niin, ihmeellinen on Isä - Jumala.
14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
--
26. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
Room. 8.
Pyhä Henki rukoilee puolestamme ja Hän tietää kuinka tulee rukoilla Jumalan tahdon mukaisesti.
Ja esim. psalmin 139 mukaan:
1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi. Herra, sinä tutkit minua ja tunnet
minut.
2. Istunpa minä tahi nousen, sinä sen tiedät; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa.
3. Käynpä tahi makaan, sinä sen havaitset, ja kaikki minun tieni ovat sinulle tutut.
4. Sillä, katso, ei ole sanaa minun kielelläni, jota sinä, Herra, et täysin tunne.
5. Sinä olet saartanut minut edestä ja takaa ja laskenut kätesi minun päälleni.
6. Senkaltainen tieto on minulle ylen ihmeellinen, ylen korkea käsittääkseni sen.
Ei rukoillaakseen tarvitse välttämättä edes suutansa aukaista. - minä vaan
MarkkuP kirjoitti:
Tunnustit juuri itse, että Jeesus ei voinut julkisesti lausua JHWE-tetrarammia saarnatessaan juuri tuon perinnäissäännön vuoksi.
En sanonut niin, sanoin kuinka siihen vihamieht suhtautuiva. Jeesus käytti Jehovan nimeä. Kun hän esim. temppelissä luki Jesajan kirjakääröä siinä oli Jumalan nimi, ei hän sitä jättänyt lausumatt
- minä vaan
Repe-Pekka kirjoitti:
>> Jumala tosiaan kulee nekin rukoukset joita ehkä emme osaa sanoiksi pukea, mutta ovat sydämessämme kun puhumme hänelle rukouksessa. >>
Niin, ihmeellinen on Isä - Jumala.
14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
--
26. Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
27. Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
Room. 8.
Pyhä Henki rukoilee puolestamme ja Hän tietää kuinka tulee rukoilla Jumalan tahdon mukaisesti.
Ja esim. psalmin 139 mukaan:
1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi. Herra, sinä tutkit minua ja tunnet
minut.
2. Istunpa minä tahi nousen, sinä sen tiedät; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa.
3. Käynpä tahi makaan, sinä sen havaitset, ja kaikki minun tieni ovat sinulle tutut.
4. Sillä, katso, ei ole sanaa minun kielelläni, jota sinä, Herra, et täysin tunne.
5. Sinä olet saartanut minut edestä ja takaa ja laskenut kätesi minun päälleni.
6. Senkaltainen tieto on minulle ylen ihmeellinen, ylen korkea käsittääkseni sen.
Ei rukoillaakseen tarvitse välttämättä edes suutansa aukaista.ja vielä monien rukoukset ja huokaukset yhtä aikaa ! Se on todella ihmeellistä !
Rukousetu on suuremmoinen lahja Jumalalta kun vielä ajattelee kuinka olemattomia olemme Häneen verrattuna ; " kuin pisara sangon uurteessa". - Raamatunhistoriaa
Kiinnostava tieto kirjoitti:
Mitä Jt:t kertovat pääsiäisestä ja hoosiannasta. Koska Jeesusta ei ristiinnaulittu, hän ei noussut kuolleista, eikä hän ole pelastajanne, mitä teette pääsiäisen sanomalla?
Mitä ns. raamattunne kertoo hoosiannasta ja sen jälkeen tulleista päivistä? Miksi kansa mielestänne lauloi hoosiannaa?Näköjään ei kukaan osaa vastata!
minä vaan kirjoitti:
Jumala tosiaan kulee nekin rukoukset joita ehkä emme osaa sanoiksi pukea, mutta ovat sydämessämme kun puhumme hänelle rukouksessa.>> siinäpä se Kenen nimi tuli pyhittää ?
Isän Jumalan nimi. Eikö sinulla ole mitään sanottavaa siihen, mitä kirjoitin siitä? Ei Jumalan erisnimen käyttäminen hänen "nimeään" pyhitä! Ei varsinkaan kun Jumalan nimissä selitellään mitä sattuu ja suolletaan suoranaisia valheita hänen sananaan!
>> Kysymyshän oli että Jumalalla on erisnimi ja se ei ole Herra.
Sitähän en ole kieltänyt. Mutta miksi häntä ei saisi kutsua Herraksi? Vaikka järjestö onkin yrittänyt kovasti pimittää sitä, et voi kiistää, etteikö Raamatussa Jumalaa kutsuttaisi Herraksi.
>> Herroja on paljon ja se on kunnioittava arvonimi.
Niin, sellaisia herroja on paljonkin, mutta on vain yksi Herra. Etkö ymmärrä eroa?
Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
>> 100-200 luvulla kirjurit korvasivat Jumalan nimen sanoilla Kyri-os, eli Herra ta Theos, Jumala.
Septuagintan kääntäjät noudattivat silloista käytäntöä: Noimeä "Jahve" ei lausuttu, vaan sen sijaan sanottiin "Kyrios". (Heprealaiset sanoivat "Adonai", "haShem", "Elohim") Niissäkin muutamissa septuaqintan palasissa, joissa näin ei ole tehty, nimeä ei ole kirkoitettu lausuttavaan muotoon kreikkalaisin kirjaimin, ei edes käytössä ollein heprealaisin kirjaimin, vaan muinaisheprean kirjaimin. Tämä ei voi millään olla osoitus nimen aktiivisesta käytöstä, vaan paljon todennäköisemmin se osoittaa nimen taikauskoista kunnioitusta.
>> Mistähän sinä niin olet kuvitellut että opettasimme Jumalan valppauden olevan rajallista ?
Olivatko esimerkit komentissasi "erisnimen" pelkkää tyhjää palstantäytettä? Perustelet Jehova-nimen käytön välttämättömyyttä sillä, että muuten ei kukaan tietäisi ketä rukoillaan tai kenestä puhutaan. Järjestönne todistajat taitavat olla ainoita, joille se jää epäselväksi. En ole huomannut Jehova-nimen käyttämisen ainakaan selventäneen järjestön todistajien ymmärrystä siinä, mitä he tosiasiassa palvovat.- Markku_Meilo
tulemuksesta kirjoitti:
Jeesus ei tiennyt tulemuksensa hetkeä, ihan siitä asti kun Jeesus meni ylös taivaaseen Häntä on täytynyt odottaa takaisin hetkenä minä hyvänsä, Kristuksen odotus kuuluu kristikunnalle.
Pyhän Hengen, joka on myös Jeesuksen henki, Hän lähetti n. 40 päivää ylösnousemisestaan.
Pyhässä hengessä Hän on läsnä siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu Hänen nimeensä.
Kun Jumala antaa enkelille käskyn puhaltaa pasuunaan silloin Jeesus tulee takaisin,
saattaa Jeesus sen nyt tietääkin, kun on Jumalan oikealla puolella, sillä sanotaan: Hänessä on kaikki tiedon ja viisauden aarteet kätkettyinä.
Jostain syystä Jumala salasi sen tiedot ihmisen osassa olevalta Jeesukselta.
Ehkä Jeesus olisi voinutkin tulla hetimmiten takaisin, mutta Jumala on voinut siirtää tulemuksen hetkeä, jotta mahdollisimman moni pelastuisi, ihmiset pitävät sitä viivyttelimisenä.
Jos Jeesus olisi sanotut tulen milloin tulen tai vastaavaa, ei alkuseurakunta olisi Jeesusta odottanut niin kiihkeästi, ja alkuseurakunnasta meidän mallimme uskoon tulee.
Ihmisten tieto Jumalasta on aina vajavaista, Jumala sanookin olevansa salattu Jumala.
Aika on Jumalalle eri asia kuin ihmiselle.>>Jeesus ei tiennyt tulemuksensa hetkeä,
Kuitenkin Raamatun mukaan Jeesus lupasi palata silloin elossa olleiden seuraajiensa elinaikana. Jos tarkka hetki ei ollutkaan tiedossa, niin tuo kyseinen sukupolvi alkaa olla melkoisen iäkäs jos haluaa uskoa Jeesuksen lupaukseen. - Repe-Pekka
minä vaan kirjoitti:
ja vielä monien rukoukset ja huokaukset yhtä aikaa ! Se on todella ihmeellistä !
Rukousetu on suuremmoinen lahja Jumalalta kun vielä ajattelee kuinka olemattomia olemme Häneen verrattuna ; " kuin pisara sangon uurteessa".>> Rukousetu on suuremmoinen lahja Jumalalta kun vielä ajattelee kuinka olemattomia olemme Häneen verrattuna ; " kuin pisara sangon uurteessa". >>
Niin, Isä rakkaudessaan arvostaa maan tomusta luomaansa ihmistä hyvin paljon.
Niin paljon, että antoi ainoan Poikansa ihmisten edestä.
16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Joh. 3.
9. Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
----
16. Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
17. Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
18. Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.
Hep. 2.
Eikö olekin hienoa, että meidät kaikki on sovitettu yhdellä ainolla uhrilla, siis kaikki ihmiset, eikä siis
ainoastaan jokin yksi ja ainoa uskonnollinen järjestö, kirkko, lahko tms. kukaan ei voi tässä asiassa saada
tai ostaa monopoliasemaa.
25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
Joh. 11. KR 33/38 - MarkkuP(eikirj.)
minä vaan kirjoitti:
En sanonut niin, sanoin kuinka siihen vihamieht suhtautuiva. Jeesus käytti Jehovan nimeä. Kun hän esim. temppelissä luki Jesajan kirjakääröä siinä oli Jumalan nimi, ei hän sitä jättänyt lausumatt
Jos Jeesus temppelissä lausuikin Jesajan kirjaa ääneen.; täytyi hänen korvata JHWE-tetragrammi sanalla "HASHEM" eli SE NIMI.
Juutalaisten perinnäissäännöt määräsivät niin.
- Raamatunhistoriaa
Hoosianna ei voisi olla kenenkään poika, koska sanan loppu on naisen nimi - Anna. Hän taas puolestaan oli Marian äiti.'
Mikä lienee kysyjän tarkoitus. Vastatkaa nyt vielä siihenkin mikä oli Joosefin poikain isän nimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu6273238Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu982652Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211671Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771582Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101500Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔471490- 691434
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut3321377- 271318
Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun901233