Miten torjua vatsataudit?

dgkjhsdjkhg

Kauheinta maailmassa on oksentaminen ja vatsatauteja tuntuu olevan liikkeellä aina ja ihan kokoajan. Mikä olisi paras keino suojautua tältä inhalta taudilta? Käsien pesu ja muut perusjutut on hallinnassa, mutta miten esim. maitohappobakteerit, onko niistä joku tietty merkki paras tähän tautiin?

23

2338

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osma74

      Itse olen kasvissyöjä, enkä ole vatsatauteja saanut kuin todella harvoin. Ehkä kahdesti reilun kahdenkymmenen vuoden aikana. Muuta pienempää vatsan turvotusta ja muuta kremppaa sen sijaan usein on. Kerran sain työpaikalta vatsataudin, kun siellä oli tosi pahana epidemia. Ja aikaisemmin teininä sain uimavedestä.

      Vaikka pesisit käsiä kuinka paljon tahansa, niin pahaan epidemia-aikaan pöpöjä on silti vaikka missä, joten niiden kulkeutuminen suuhusi on erittäin todennäköistä. Vaikka bussissa kosketat kortinlukulaitetta/kahvoja/kaiteita, sitten kosketat kännykkääsi ja seuraavana raavit nenänpieltäsi ja laitat huulipunaa. Tai ostat marketista ruokaa ja siinä ohella muitakin päivittäistavaroita. Kuljetat tavarat kaupan ostoskärryssä tai -korissa. Ostosmatkan varrella hypistelet useita tuotteita ja luet niiden tuoteselosteita. Välillä puhut kännykässä lapsen kanssa. Ennen kassaa ostat itsellesi suklaapatukan. Näppäilet pankkikorttisi numeron kassalla tai käytät samaa kynää allekirjoittamiseen kuin sadat muut sinua ennen. Kotimatkalla syöt nälkääsi suklaapatukan. Olet saanut pöpöjä suuhusi ja levittänyt niitä muuallekin, vaikka kuinka desinfioisit käsiäsi kotona. Pöpöjä voi olla vielä käsienpesun jälkeenkin niissä tuotepakkauksissa, mitä muut asiakkaat ovat hypistelleet ennen sinua, ja siellä ne ovat kotonasi.

      Kai vastustuskyvystä riippuu paljon, miten herkästi tartunnan saa. En ole asiantuntija, enkä uskalla arvailla maitohappobakteerien tehoa.

      • tauditon

        Taas olen ihan tavallinen sekasyöjä ja käytän ihan apteekista ostettuja maitohappobakteereja, käyttänyt jo vuosia, kuuriluontoisesti. Mahatauti on ollut kahdesti koko elämäni aikana, ikää kohta 40. Muutama vuosi takaperin oli joku suht ärhäkkä vatsatauti epidemia, itse selvisin siitä helpolla (yhdesti piti ripulilla käydä, tosin oli antibioottikuuri samaan aikaan). Maitohappobakteerit ehkäisevät oksentamista ja ripuliin löytyy imodium, eli näillä eväillä. Ruokamyrkytystä ei ole ollut koskaan.


      • tauditon
        tauditon kirjoitti:

        Taas olen ihan tavallinen sekasyöjä ja käytän ihan apteekista ostettuja maitohappobakteereja, käyttänyt jo vuosia, kuuriluontoisesti. Mahatauti on ollut kahdesti koko elämäni aikana, ikää kohta 40. Muutama vuosi takaperin oli joku suht ärhäkkä vatsatauti epidemia, itse selvisin siitä helpolla (yhdesti piti ripulilla käydä, tosin oli antibioottikuuri samaan aikaan). Maitohappobakteerit ehkäisevät oksentamista ja ripuliin löytyy imodium, eli näillä eväillä. Ruokamyrkytystä ei ole ollut koskaan.

        lactoo seveniä käytän ja käsiä pesen kun pesen.


      • msda
        tauditon kirjoitti:

        Taas olen ihan tavallinen sekasyöjä ja käytän ihan apteekista ostettuja maitohappobakteereja, käyttänyt jo vuosia, kuuriluontoisesti. Mahatauti on ollut kahdesti koko elämäni aikana, ikää kohta 40. Muutama vuosi takaperin oli joku suht ärhäkkä vatsatauti epidemia, itse selvisin siitä helpolla (yhdesti piti ripulilla käydä, tosin oli antibioottikuuri samaan aikaan). Maitohappobakteerit ehkäisevät oksentamista ja ripuliin löytyy imodium, eli näillä eväillä. Ruokamyrkytystä ei ole ollut koskaan.

        on vissii sellanen ripulilääke, mitä ei suositella käytettävän jos on virusperäinen suolistotauti esim. noro. Noron pitää päästä ulos.


      • kysyvä ??
        msda kirjoitti:

        on vissii sellanen ripulilääke, mitä ei suositella käytettävän jos on virusperäinen suolistotauti esim. noro. Noron pitää päästä ulos.

        Eivät kyllä apteekissa eivätkä lääkäritkään tuollaista väitä, taidat olla niitä joiden mielestä kuumeeseenkaan ei saa ottaa lääkettä.


      • dfgrth

        dfhfrtjhtyj


      • APja

        Meillä sairastui joulun tienoolla ensin miniä ja sitten poikamme vatsatautiin. Toivat taudin Turusta. Tietysti he tulivat kyläilemään. Me muu porukka aloitimme vimmatun käsien pudistamisen, kahvat yms. puhdistettiin. Astiat laitettiin aina pesukoneeseen ja wc oli tehopudistuksessa vähän väliä. Söimme maitohappobakteereita etukäteen. Ei auttanut! seuraavana oli vaimoni ja sitten nuorin poikamme kuumeessa ja ripuloimassa. Tätä kirjoittaessani 12.1 olen itse parhaillaan käymässä läpi tätä ylivoimaisesti inhottavinta tautia. Sain ehkä puhdistamisella viivästettyä näinkin pitkälle ennekuin "vuoro" tuli.
        Muutamia tietoja tuli kuitenkin esille.Tauti on todella herkkä tarttumaan ja luin jostain netistä että jo 10kpl. viruksia riittää tartunnan aktivoinniksi. Virukset tarttuvat myös ilman kautta ( pisarat). Tyypillinen taudin aiheuttaja on mm. Noro-virus tai muut samankaltaiset. Noroa on liikkeellä Turussa. Vatsatautiviruksia on tunnistettu maailmasta n. 3000kpl, joten on siinä valinnan varaa.
        Lopuksi sanoisin että ei siinä mitkään konstit näytä auttavan, pitää vaan ottaa vastaan mitä tuleman pittää.


      • Oksennus kammoinen
        kysyvä ?? kirjoitti:

        Eivät kyllä apteekissa eivätkä lääkäritkään tuollaista väitä, taidat olla niitä joiden mielestä kuumeeseenkaan ei saa ottaa lääkettä.

        Todellakin on lääke jota ainakin minua lääkäri kielsi käyttämästä kun makasin tiputuksessa sairaalassa viikon ripulin jälkeen, voi aiheuttaa hengenvaarallisen suolistotulehduksen ja se lukee myös Imodium paketin tuoteselosteessa, että pitäisi apteekissa myös olla tiedossa!


      • Tyller

        Onko näin? ITse olen hyvin tarkka hygieniasta, mutta silti kaupasta tullessa kotimatkalla saatan syödä suklaa patukan, mutta pidän sen aina paperissa.. Auttaako? Kännykän kautta bakteerit kyllä saattavat tuolla tavoin levitä, mutta kai nekin kuolevat joskus? Itse vatsatautia pelkään, enkä ole sitä kyllä onneksi joutunut kokemaankaan ikinä. 20 vuotias olen.


    • MM
      • gefilus

        juokaa gefilusta, saa samalla vastustuskykyä ja maitohappobakteereita.
        Juuri viikko sitten ohitin vatsataudin pureskelemalla kerran päivässä apteekista ostettua lääkejuttua jonka nimeä en muista, sekä join valion gefilus juomaa.
        Vatsataudin levittäjä oksensi lattiallemme eikä se kuitenkaan tarttunut minuun :)
        HYVIN TOIMII!


      • Tuuristi
        gefilus kirjoitti:

        juokaa gefilusta, saa samalla vastustuskykyä ja maitohappobakteereita.
        Juuri viikko sitten ohitin vatsataudin pureskelemalla kerran päivässä apteekista ostettua lääkejuttua jonka nimeä en muista, sekä join valion gefilus juomaa.
        Vatsataudin levittäjä oksensi lattiallemme eikä se kuitenkaan tarttunut minuun :)
        HYVIN TOIMII!

        Ikivanha tapa on torjua mahavaivoja ottamalla heti aamusella konjakkitujaus. Jokainen ulkomailla matkaileva tietää keinon, tosin aniharva lääkäri vahvistaa asian,mutta kaikesta huolimatta päivä alkaa ainakin mukavasti!
        Tämä ei ole Alkon mainos!


    • plmub

      Sellainen käsihygienia jota on noudatettu pandemisen influenssan suhteen, on samalla vähentänyt NORO-virus-infektioita selvästi.
      NORO virus on talven oksennus ja ripulitauti. Onodotettavissa lähestyvää pahempaa NORO-virus kantaa etelän mailta.
      Veden laatu pitää olla hyvä. Tiskit on pestävä kunnolla ja tarpeeksi kuumassa vedessä.

      Kun WC-käynnin jälkeen on kylpyhuoneessa pessyt kädet ja sitten aloitaa ruoanlaiton, voi varmuudeksi huuhtoa kädet ja käyttää tippaa tiskinpesuainetta ( esim Yes) keittiössä tapahtuvaan käsipesuun lisäksi ja kuivata kädet keittiön käsipyyhkeeseen, jopa kannattaa käyttää talouspaperirullia , jos on oikein nuuka.

      Tämän neuvon on antanut mikrobiologi.

      Jos on nuhainen, yskäinen, pärskivä, ripulinen, oksenteleva, ei pitäisi tehdä muille silloin ruokaa, jos vain mahdollista, ettei tartuta muita.

    • Valio_asiantuntija

      Tutkimusnäytön mukaan Valio Gefilus tuotteissa oleva LGG maitohappobakteeri vähentää vatsatautien riskiä sekä lyhentää akuutin ripulin kestoa. Tutkimuksissa on pystytty toteamaan, että lasten riski sairastua akuuttiin ripuliin oli 80 % alempi LGG:tä saanneilla lapsilla kuin ns. lumevalmistetta saanneilla.

      Aikuiset sairastavat lapsia vähemmän ripulitauteja. Kuitenkin vatsatautien riski kasvaa esimerkiksi matkoilla lämpimiin ja heikomman hygienian maihin. Matkoilla onkin pidettävä erityisen hyvää huolta käsihygieniasta. Lisäsuojaa ripulitaudeilta voi saada maitohappobakteeri LGG:stä, sillä sen on todettu alentavan turistiripulin riskiä aikuisilla.

      Antibioottikuurien yhteydessä vatsa menee usein sekaisin ja ripuli on sangen yleinen vaiva ko. lääkehoidon yhteydessä. Gefiluksen LGG:n on havaittu vähentävän myös antibioottien aiheuttamia vatsavaivoja.

      • *****

        Olen huomannut antibioottikuurien aikaan (yhteen aikaan kerran kuussa, pari vuotta), että parhaiten välttyi vatsavaivoilta, kun käytti lacto sevenia, sen kaksi kertaa päivässä ja sitten käytin välipalana ja eväänä töissä, gefilusviilejä (ei vaan tahdo joka kaupasta löytyä). Suomessa paljon matkattua autolla, eli huoltoasemilla tulee käytyä, olen aina ottanut mukaan sitä juotavaa gefilusjogurttia, ei ole vatsatauteja, eikä vaivoja. Jännä homma, että gefiluspiimä ja nuo (lasten ?) juotavat jogurtit auttavat myös närästykseen, eikä tälläiselle laktoosivaivaiselle aiheuta vaivoja.


    • Valio_asiantuntija

      Vatsatautia pelkäävän kannattaa kokeilla Valion Gefilus-tuotteita, jotka sisältävät Lactobacillus GG- maitohappobakteeria. Gefilus-tuotteiden päivittäisen käyttö vähentää lapsilla vatsataudin riskiä, ripulin kestoa sekä antibioottien aiheuttamia vatsavaivoja. Aikuisilla Laktobacillus GG:n on todettu alentavan turistiripulin riskiä sekä helikobakteerin häätöhoidosta aiheutuvia vatsavaivoja. Valio Gefilus® MAX tehojuomalla on havaittu stressivatsaa rauhoittava vaikutus.

      Gefilus-tuotteita voi käyttää tavallisen maidon, piimän, jogurtin, juoman tai juuston tapaan. Tarjolla on myös Valio Gefilus® MAX tehojuoma.Lisätietoja tuotteista www.gefilus.fi

    • aktiivia

      Kokeile Activiaa, se auttaa! Activia sisältää Acti Regularis® maitohappobakteeria, joka on tutkitusti paras maitohappobakteeri. Minullakin oli ennen kiusallisia vatsavaivoja mutta sen jälkeen kun aloin käyttää Activiaa minulla ei ole niitä ollut. Suosittelen!
      t: onnellinen Activian käyttäjä

      • Jussi1027

        Itse olen syönyt maitohappobakteereja pari kuukautta ja vatsa on toiminut loistavasti aikaisempaan verrattuna. Olen tilannut tommosta valmistetta jenkeistä http://www.iherb.com/Now-Foods-Gr8-Dophilus-60-Vcaps/635?at=0 samalla kun olen D-vitamiinit tilannut. Huomattavasti halvempaa kuin Suomessa ja suht vahvaa tavaraa noin 4 miljardia bakteeria per kapseli ja kahdeksaa eri bakteerilajia. Laitoin tuonne D-vitamiini ketjuun tilausohjeita ja miten saa 5 dollaria alennusta tilauksesta.

        Aktivia-jugurtti oli omalla kohdallani pettymys. Maistuuhan se hyvältä, mutta sokeria on hirveästi ja vatsavaivoihin siitä ei ollut apua. Jos kalsiumia haluaa niin Arla Luonto -jugurtti on hyvää vaikka sokeria tai esansseja ei ole lisättykään.


      • mahan kanssa elävä
        Jussi1027 kirjoitti:

        Itse olen syönyt maitohappobakteereja pari kuukautta ja vatsa on toiminut loistavasti aikaisempaan verrattuna. Olen tilannut tommosta valmistetta jenkeistä http://www.iherb.com/Now-Foods-Gr8-Dophilus-60-Vcaps/635?at=0 samalla kun olen D-vitamiinit tilannut. Huomattavasti halvempaa kuin Suomessa ja suht vahvaa tavaraa noin 4 miljardia bakteeria per kapseli ja kahdeksaa eri bakteerilajia. Laitoin tuonne D-vitamiini ketjuun tilausohjeita ja miten saa 5 dollaria alennusta tilauksesta.

        Aktivia-jugurtti oli omalla kohdallani pettymys. Maistuuhan se hyvältä, mutta sokeria on hirveästi ja vatsavaivoihin siitä ei ollut apua. Jos kalsiumia haluaa niin Arla Luonto -jugurtti on hyvää vaikka sokeria tai esansseja ei ole lisättykään.

        Ilman sitä en lähde matkoille.
        Toinen on Maitohappobakteerit Lacto 7.
        Ihan arkiseen elämään olen huomannut Kefiir / Essti Herkut tai Kalinka Itäkeskus -auttavan .
        Myös rjatzenkan http://maag.edicypages.com/maag-piimatostus/tooted/farmi/keefir-hapupiim/676
        Jos ei Gefilus tuottee -probiootit auta
        .http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=7926/type=1
        Meillä aik yleistä Helicobakteeri
        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996/7_1996/helicobacter_pylori_kiusaa_mahaa:_hoito_auttaa_pi...
        Stressi on yleinen mahavaisojen aiheuttaja


      • Hygieenikko

        Siinä vasta ytimekäs mainosteksti! Ihan kuin olisin kuullut sen jossain ennenkin... Heh. Naurattavat nämä nykyajan ihmejugurtit--ihan kuin hapatetut maitotuotteet olisivat joku uusi ja ihmeellinen keksintö. On kuitenkin jo vuosituhansia tiedetty niiden terveellinen vaikutus. Itse en juuri pidä näitä "tutkitusti parhaita" jugurtteja sen parempina kuin tavallistakaan, mutta hei, jos joku haluaa välttämättä maksaa enemmän purkillisestaan, niin ei se minua häiritse.

        Se sen sijaan jonkin verran häiritsee, kun mainostetaan, että esim. joku tietty bakteerilaji parantaisi vastustuskykyä, sillä jopa saman bakteerilajin eri kantojen välillä on suuria vaihteluita niiden tehossa. No, pääasia on kai, että kauppa käy ja kansa ostaa. Mitä tulee näihin rekisteröityihin bakteereihin, niin ei ole kovin luottamusta herättävää, että sama bakteeri kulkee eri kauppanimillä eri maissa. Joku voisi sanoa sitä kuluttajan kusettamiseksi.


    • A

      Kaikille se välillä tulee.Ruokavaliot ei paljon auta. Syökää juustoa&luumuja niin ei tartte lääkkeitä ostaa

    • auttoi noroviruksen

      Se hammasharjan puhtaus tahtoo unohtua, ei oikein tiedetä mitä se on, mutta on olemassa tuote joka pitää harjan puhtaana bonyfin tuotesarjasta steryl brush kun ymmärrät tämän niin ehkäiset monelta ylimääräseltä vaivalta.

    • Uskomatonta mutta to

      Tämä talvi on perheessämme ollut ihan kummallinen. Muu perhe on sairastanut poikkeuksellisesti 2-3 vatsatautia, minä itse en yhtäkään. Toiset perheenjäsenet ovat saaneet kuivumisesta kouristuksia, tiputusta jne. eli aikaisempaa rajumpia tauteja ovat selkeästi olleet. Emme edes kaikki asu samassa taloudessa...
      Viimeisin tauti iski isään ja poikaan, vaikka eivät olleet tavanneet toisiaan aikoihin. Onko siis vain huonoa onnea vai väsymystä.
      Olen ottanut lactofilustabletteja heti, kun joku perheessä on ruvennut oirehtimaan. Olen myös ollut koululla työssä, jossa liikkuu koko ajan jos jonkinlaista pöpöä. Aikaisempaa kokemusta on tosi paljon pienten lasten parissa työskentelemisestä.
      Kerran perheessämme oli turistisalmonellaa kuukauden, mutta minuun se ei tullut,vaikka siivosinsaniteettitilat, pyykkäsin jne.
      Voiko kyse olla yleisestä vastustuskyvystä vai vaan tänä talvena jonkinlaisesta "onnenkantamoisesta" silloin, kun muu perhe on tarvinnut hoivaa, niin edes yksi on pysynyt tolpillaan!!! Koko perhe otti kausi- ja sikainfluenssarokotteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1443
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      117
      1197
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1136
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      735
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe