Anteeksianto itselle - Lieventäviä asianhaaroja (1/2)

Friedrich Nietzsche kirjoittaa Epäjumalten
hämärässään: "Miksei ihminen heittäydy
tekojaan kohtaan raukkamaiseksi? Miksei
hän jätä niitä jälkeenpäin pulaan? -
Omantunnontuskat ovat säädyttömiä."[1]

Vapaa-ajattelijain liiton monisteessa
"Uskonto henkisenä sairautena: psyko-
terapeutin näkemys"[2] Albert Ellis
kirjoittaa: "Uskonto, jossa asioita
on määritelty ehdottomasti, ei voi
milloinkaan tyytyä siihen, että yksilöt
tekevät väärin tai virheitä. Sen on väistämättä
lisättävä tähän käsitys ihmisen synninteosta ja
siitä, että ihminen ansaitsee tulla rangaistuksi syntiensä
tähden. Sillä, jos on pelkästään toivottavaa
pidättäytyä vahingoittamasta toisia tai
tekemästä muita konnuuksia - kuten jokainen
uskonnoton eettinen säännöstä
selittää - ja jos sitten teet virheen
ja joitakin pahoja töitä, olet vain väärintekijä
tai ei-toivottavan teon tekijä, jonka tulee koettaa
parantaa käytöstään ja tehdä vähemmän pahaa
tulevaisuudessa. Mutta jos on jumalan
antama, ehdoton laki, ettei sinun tule
etkä saa tehdä väärin, ja teet näin
tosiasiassa, silloin olet halpa, kurja
syntinen, arvoton olento ja sinua täytyy
rangaista ankarasti (kenties ikuisesti
Helvetissä) siitä, että olet väärin-
tekijä, erehtyväinen ihminen."

Siteerasin jälkimmäisestä koko
kappaleen, koska se mielestäni erittäin
hyvin kuvaa erästä suhtautumistapaa kostoon
ja rangaistuksiin. Tosin mitä uskonnottomia ihmisiä
olen oppinut vuosien varrella tuntemaan, usea
heistäkin kannattaa kyllä rangaistuksia.

Valitsen seuraavassa oletukseksi ontologisen
realismin - siis oletan muun muassa että minun
tietoisuuteni ulkopuolinen
maailma on ainakin jossain mielessä
olemassa. Lisäksi oletan, että
induktiivisillä yleistyksillä on
mahdollista hankkia sekä faktatietoa
että tietoa ihmisten moraalista ja
moraalifilosofiasta. Vielä oletan,
että maailman tapahtumat ovat ainakin
osittaisessa syy-seuraus-yhteydessä
toistensa kanssa.

Kun katsoo maailmaa, huomaa, että
useilla ihmisillä syyllisyydentunteet, häiritsevät
takaumamuistot nöyryyttävistä
ja vaarallisista tilanteista elämän
varrella aiheuttavat heillä usein
masentavia tunteita, elämänlaadun
heikkenemistä ja jopa itsemurhia.
Millainen on sitten tämän todellisuuden,
murheen laakson, rakenne, jossa syyllisyydentunteita
sairastetaan.

Kaikki ihmiset ovat kovin vajavaisia
ja erehtyväisiä. On hyvin inhimillistä tehdä
virheitä. Ja itse asiassa uskon, että ihminen ei edes
kehity psyykkeltään tasapainoiseksi, ellei
kärsimyksen kautta ole oppinut moraalisia
asioita. Vanha sanonta sanoo, että ei se
ole tyhmä, joka tekee virheitä, vaan
se, joka niitä virheitään jatkuvasti toistaa.

Emme ole kuin osavastuussa itsestämme ja
teoistamme. Jos jätetään mahdolliset
(eettiset) Karman laki/jälleensyntymiset
käsittelemättä, emme ole vastuussa
geeneistämme, ketkä ovat vanhempamme,
ja niin edelleen.

F.M. Dostojevski kirjoitti Karamazovin Veljeksissä[3]:
"Muista erityisesti että sinä et voi
olla kenenkään tuomarina. Sillä maan
päällä ei voi olla rikollisen tuomarina
ennen kuin tuomari itse on tunnustanut
olevansa samanlainen rikollinen kuin
sekin, joka seisoo hänen edessään, ja
ennen kaikkea kenties hän itse onkin
syyllinen edessään seisovan rikokseen."

" -- Paratiisi on kätketty jokaiseen
meistä, hän sanoi, --- se piilee
minussakin ja jos haluan, huomenna se muuttuu
minulle todellisuudeksi ja
kestää koko lopun elämäni. Katsoin häntä,
hän puhui liikuttuneena ja tarkasteli
minuasalaperäisesti ikään kuin olisi
kuulustellut minua. -- Ja sen, että
jokainen ihminen on omien syntiensä
lisäksi syyllinen kaikkien ja kaiken
puolesta, hän jatkoi. --- te olette
harkinnut aivan oikein ja on ihmeellistä
miten täydellisesti te olette käsittäneet
tuon ajatuksen. Ja totisesti on niin,
että kun ihmiset ovat ymmärtäneet
tämän ajatuksen, niin taivaan valtakunta
aukeaa heille, ei vain haaveena vaan
todellisuutena."

Kaikki ihmiset uskovat, ajattelevat
ja käyttäytyvät koko ajan oman sisäisen
todellisuutensa kannalta mielekkäästi.
Niin massamurhaajat kuin pyhimyksetkin.

Lisäksi tekomme ja ajattelumme, teimme
sitten melkein mitä tahansa, ovat
tärkeitä tulevaisuuden kannalta, koska
luomme - melkein kuin pienet sokeat jumalat -
koko ajan tulevaisuutta. Muutaman
vuosikymmenen jälkeen meidän teoillamme,
ahdistuksillamme ja kärsimyksilläämme ei ole
pahemmin muuta merkitystä, kuin
että elämiemme aikoina käyttäydyimme
täsmälleen niin kuin käyttäydyimme.
Muuten tulevaisuus olisi sitten
erilainen, ja eri ihmisyksilöt olisivat
syntyneet tälle maapallollemme.

Seurausetiikan ongelma on siinä,
että se tarkastelee yleensä
vain tekojen lyhyen aikavälin seurauksia.

4

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskontojen tarjoama anteeksianto.
      Ensinnäkin on ihan relevantti mahdollisuus,
      että kaikki tapahtumat tässä meidän
      kärsimystäyteisessä maailmassamme
      menevät tasan tarkkaan jumalien tahdon mukaan. --
      Ja/tai jotain siihen suuntaan, että olemme eräänlaisia
      tietoisuuden omaavia sätkynukkeja
      virtuaalisessa, jumalallisessa tragikomediassa,
      ja että meitä "korkeammat" voimat pelaavat
      meillä maapallosimulaatiota, kuten me jotain,
      meidän kannaltamme virtuaalisia,
      tietokonepelitodellisuuksia. Näistä oletuksista
      aiheutuvat seuraukset moraalifilosofialle ovat
      kuitenkin niin yksinkertaisia, että jätän tämän
      enempää tämän enempää käsittelemättä. Huomautan
      kuitenkin, että olemme saattaneet
      etukäteen ikuisuudessa suunnitella elämämme -
      ties kuinka tarkkaan - täällä maapalolla ja sen läheisyydessä.

      Keskityn tässä nyt kristinuskoon, koska se on
      kulttuurimme pääuskonto ja vielä samalla
      leimallisimmillaan syntisyysuskonto. Marleena
      Ansio kirjoittaa kirjasessaan Onnenavain: "Vaikeinta...
      ... on antaa itselleen anteeksi. Siihen tarvitaankin
      Jumalalta apua."[4]

      Pastori Antti Kylliäinen kirjoittaa rohkeasti kirjassaan
      Maan päällä niin kuin taivaassa - Jumalan ja ihmisen
      armo[5]: "Jumalan anteeksiannolla ei
      myöskään ole rajoja. Hän antaa anteeksi
      kaikille ja kaiken. Ei ole niin suurta
      syntiä, jota Jumala ei voisi antaa anteeksi, eikä niin
      suurta syntistä, joka ei mahtuisi Jumalan armon alle.
      Murhaajat, pedofiilit ja hirmuhallitsijat ovat osallisia
      Jumalan anteeksiannosta samalla
      tavalla kuin kaikki me muutkin."

      Kristityt julistavat toisilleen synninpäästöjä
      esimerkiksi raamatunjakeiden Joh.20:23 ja
      Matt.18:18 perusteella. Evankelis-luterilaisen käsityksen
      mukaan myös ehtoollisella saa kaikki syntinsä ja
      syyllisyytensä anteeksi. (Kts. esim.
      Miikka Ruokanen, Pieni kirja Pyhästä Hengestä.)
      Useat kristityt uskovaiset helposti samaistavat Jumalan
      anteeksiannon ja oman anteeksiantonsa itselleen.

      Hieman kärjistäen voisi ajatella tilannetta että
      pedofiili-massamurhaaja-lasten kiduttaja
      astuisi heti rötöksiä tehtyään Suomen evankelis-
      luterilaiseen kirkkoon messuun. Hän saisi papilta
      synninpäästön ja "yhtyisi ehtoollisessa Kristuksen
      kanssa". Ja kaikkiko olisi sitten Jumalan suhteen
      sillä selvä? Epäilen, että ihmisen käytännön
      psykologia ei ihan noin toimi. Kuitenkin osa uskovaisista
      kristityistä uskoo näihin synninpäästöihin,
      ja ripissä käynnit, messussa ja ehtoollisella käynnit
      hoitavat heidän omaatuntoaan, mielenterveyttään
      ja mielenhyvinvointiaan.

      • Pidän ihan mielenkiintoisena pastori Antti Kylliäisen
        ajatusta siitä, että Jumala antaa anteeksi saman tien,
        kun virhe on tehty. J. Krishnamurti sanoi kerran
        [lähdeviite valitettavasti puuttuu], että
        hänen "salaisuutensa" oli se, että hän hyväksyi
        kaiken mitä tapahtui. Ymmärrän tämän siten,
        että hän hyväksyi kaiken "tähän hetkeen asti".

        Muista uskonnoista ja niiden pyhistä kirjoista
        mainittakoon hindujen Bhagavad Gita, jossa
        muuan muassa sanotaan: "Vaikkapa sinä olisit syntisin
        kaikista ihmisistä, niin sinä kuitenkin
        totuuden tuntemisesi kautta pääsisit
        vaarattomana erhetyksien (petoksien)
        meren yli." [6]

        Mainittakoon myös voimallisesti armoa ja
        anteeksiantoa julistavat Ihmeiden oppikurssi
        ja Gary R. Renardin sen pohjalta kirjoittamat
        kirjat Maailmankaikkeus katoaa[7] ja kuolematon
        todellisuutesi.[8]

        Entä onko syyllisyyttä edes olemassa?
        Saatoin ensimmäistä kertaa törmätä
        ajatukseen, että koko syyllisyyttä
        ei ole olemassa, kun törmäsin
        Louise Minerva Frostegrenin
        kirjaan Ymmärrä tunteesi - hyväksy
        itsesi[9]. Frostegren muun muassa kirjoittaa:

        "Miten voisimme selvittää
        syyllisyydentunteemme? ENSIMMÄINEN
        ASKEL on sen seikan ymmärtäminen,
        että syyllisyyttä ei ole olemassakaan!
        Kukaan ei ole syyllinen. Jokainen
        toimii parhaan ymmärryksensä mukaan.
        Kuinka toisin voisi ollakaan. Jos ymmärtäisimme
        paremmin ja voisimme ymmärtää tekojemme
        seuraukset, toimisimme varmaankin toisin."

        Kirkkoraamattu 1992:ssa sanoo evankeliumien
        Jeesus kohdassa Luuk.6:37 "...Älkää
        julistako ketään syylliseksi, niin
        ei teitäkään julisteta syyllisiksi..."
        (Biblia 1776 puhuu tuossa kohtaa
        "sadattelusta" ja Kirkkoraamattu
        1933/1938 "kadotustuomion lausumisesta.)

        Itsekin olen välillä syyllisyysteemaa
        ajatellessani ihmetellyt, että kuinka ihmiset
        onnistuvat aina rajaamaan muusta
        todellisuudesta sellaisen atomijoukon, josta
        yksi ihmisyksilö koostuu, ja leimaamaan:
        -- tuo tuossa on syyllinen, häntä saa vihata ja
        rangaista.

        Rajatietokirjoissa usein puhutaan
        siihen malliin, että paha on hyvän valtaistuin tai
        että Ykseys "imee" sekä hyvän että
        pahan. Että Rakkaus on se voima, joka
        sovittaa vastakohdat - esimerkiksi niin
        sanotun hyvän ja niin sanotun pahan. - Tai
        että opetetaan, että senkaltaiset sanonnat kuin: --
        "Minä en koskaan tekisi noin - ovat varmin tapa
        estää oma täydellistyminen
        ja valaistuminen." Katso esimerkiksi
        Thorwald Dethlefsenin Hyvä ja Paha. [10]

        Syyllisyydentuskien hyvät puolet.
        Pelko omantunnonvaivoista on tietenkin
        olennainen osa sitä henkistä sisäistä
        kompassiamme, kun pyrimme välttämään
        sellaisia tekoja, joita pidetään epätoivottavina.
        Näin on, vaikka kuinka järkeilisimme,
        että kaikki tekomme "vanhenevat",
        ja muuttuvat osaksi koko maailman
        syy-seurausverkkoja, vaikuttavat
        siihen, että ketä lapsia tänne maailmaan
        syntyy jne. Usea kristinuskovainen sanookin, että
        Herran pelko on viisauden alku.

        Nykymaailmassa ihminen, jolta puuttuu
        kyky tuntea omantunnonvaivoja, lasketaan
        helposti sairaaksi tai häntä pelätään. Vaikka
        jakaisimme J. Krishnamurtin edellä mainitun
        ajatuksen ja vaikkapa ajattelisimme netistä
        löytyvän, jonkun anonyymin kirjoittaman "Thirty
        minutes to enlightenment" -tekstin tavoin
        että "In reality, not a thing is more or less
        than perfect"[11], ja antaisimme itsellemme
        kaiken anteeksi, tarvitsemme kuitenkin
        jotain suuntaviivoja, kuten esimerkiksi
        "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja
        "älä tee muille niin kuin et haluaisi itsellesi tehtävän".

        Henkinen kärsiminen menneisyyden huonoista teoista
        on kuitenkin vain mielestäni perusteltua
        jos se suojaa itseä ja/tai muita lisähölmöyksiltä.
        Mutta jos on virheistään oppinut - miksi
        kärsiä omantunnonvaivoja? Onnellisuus on
        pitkälti sitä, että viihtyy ajatustensa seurassa.
        Omantunnontuskat yleensä enimmäkseen
        vähentävät onnellisuutta.

        Menneisyyttä et voi muuttaa. Hyväksy
        siis nykyhetkesi ehdoitta iankaikkisesti.


      • varaväkevä kirjoitti:

        Pidän ihan mielenkiintoisena pastori Antti Kylliäisen
        ajatusta siitä, että Jumala antaa anteeksi saman tien,
        kun virhe on tehty. J. Krishnamurti sanoi kerran
        [lähdeviite valitettavasti puuttuu], että
        hänen "salaisuutensa" oli se, että hän hyväksyi
        kaiken mitä tapahtui. Ymmärrän tämän siten,
        että hän hyväksyi kaiken "tähän hetkeen asti".

        Muista uskonnoista ja niiden pyhistä kirjoista
        mainittakoon hindujen Bhagavad Gita, jossa
        muuan muassa sanotaan: "Vaikkapa sinä olisit syntisin
        kaikista ihmisistä, niin sinä kuitenkin
        totuuden tuntemisesi kautta pääsisit
        vaarattomana erhetyksien (petoksien)
        meren yli." [6]

        Mainittakoon myös voimallisesti armoa ja
        anteeksiantoa julistavat Ihmeiden oppikurssi
        ja Gary R. Renardin sen pohjalta kirjoittamat
        kirjat Maailmankaikkeus katoaa[7] ja kuolematon
        todellisuutesi.[8]

        Entä onko syyllisyyttä edes olemassa?
        Saatoin ensimmäistä kertaa törmätä
        ajatukseen, että koko syyllisyyttä
        ei ole olemassa, kun törmäsin
        Louise Minerva Frostegrenin
        kirjaan Ymmärrä tunteesi - hyväksy
        itsesi[9]. Frostegren muun muassa kirjoittaa:

        "Miten voisimme selvittää
        syyllisyydentunteemme? ENSIMMÄINEN
        ASKEL on sen seikan ymmärtäminen,
        että syyllisyyttä ei ole olemassakaan!
        Kukaan ei ole syyllinen. Jokainen
        toimii parhaan ymmärryksensä mukaan.
        Kuinka toisin voisi ollakaan. Jos ymmärtäisimme
        paremmin ja voisimme ymmärtää tekojemme
        seuraukset, toimisimme varmaankin toisin."

        Kirkkoraamattu 1992:ssa sanoo evankeliumien
        Jeesus kohdassa Luuk.6:37 "...Älkää
        julistako ketään syylliseksi, niin
        ei teitäkään julisteta syyllisiksi..."
        (Biblia 1776 puhuu tuossa kohtaa
        "sadattelusta" ja Kirkkoraamattu
        1933/1938 "kadotustuomion lausumisesta.)

        Itsekin olen välillä syyllisyysteemaa
        ajatellessani ihmetellyt, että kuinka ihmiset
        onnistuvat aina rajaamaan muusta
        todellisuudesta sellaisen atomijoukon, josta
        yksi ihmisyksilö koostuu, ja leimaamaan:
        -- tuo tuossa on syyllinen, häntä saa vihata ja
        rangaista.

        Rajatietokirjoissa usein puhutaan
        siihen malliin, että paha on hyvän valtaistuin tai
        että Ykseys "imee" sekä hyvän että
        pahan. Että Rakkaus on se voima, joka
        sovittaa vastakohdat - esimerkiksi niin
        sanotun hyvän ja niin sanotun pahan. - Tai
        että opetetaan, että senkaltaiset sanonnat kuin: --
        "Minä en koskaan tekisi noin - ovat varmin tapa
        estää oma täydellistyminen
        ja valaistuminen." Katso esimerkiksi
        Thorwald Dethlefsenin Hyvä ja Paha. [10]

        Syyllisyydentuskien hyvät puolet.
        Pelko omantunnonvaivoista on tietenkin
        olennainen osa sitä henkistä sisäistä
        kompassiamme, kun pyrimme välttämään
        sellaisia tekoja, joita pidetään epätoivottavina.
        Näin on, vaikka kuinka järkeilisimme,
        että kaikki tekomme "vanhenevat",
        ja muuttuvat osaksi koko maailman
        syy-seurausverkkoja, vaikuttavat
        siihen, että ketä lapsia tänne maailmaan
        syntyy jne. Usea kristinuskovainen sanookin, että
        Herran pelko on viisauden alku.

        Nykymaailmassa ihminen, jolta puuttuu
        kyky tuntea omantunnonvaivoja, lasketaan
        helposti sairaaksi tai häntä pelätään. Vaikka
        jakaisimme J. Krishnamurtin edellä mainitun
        ajatuksen ja vaikkapa ajattelisimme netistä
        löytyvän, jonkun anonyymin kirjoittaman "Thirty
        minutes to enlightenment" -tekstin tavoin
        että "In reality, not a thing is more or less
        than perfect"[11], ja antaisimme itsellemme
        kaiken anteeksi, tarvitsemme kuitenkin
        jotain suuntaviivoja, kuten esimerkiksi
        "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja
        "älä tee muille niin kuin et haluaisi itsellesi tehtävän".

        Henkinen kärsiminen menneisyyden huonoista teoista
        on kuitenkin vain mielestäni perusteltua
        jos se suojaa itseä ja/tai muita lisähölmöyksiltä.
        Mutta jos on virheistään oppinut - miksi
        kärsiä omantunnonvaivoja? Onnellisuus on
        pitkälti sitä, että viihtyy ajatustensa seurassa.
        Omantunnontuskat yleensä enimmäkseen
        vähentävät onnellisuutta.

        Menneisyyttä et voi muuttaa. Hyväksy
        siis nykyhetkesi ehdoitta iankaikkisesti.

        Viitteet:

        [1] Nietzsche, Friedrich, Epäjumalten hämärä eli
        Miten vasaralla filosofoidaan, suom. Markku
        Saarinen, s.10, Unio Mystica, 1995.

        [2] Ellis, Albert, Uskonto henkisenä sairautena:
        psykoterapeutin näkemys, Vapaa-ajattelijain
        liitto r.y., s.8-9, 1986.

        [3] Dostojevski, F.M., Karamazovin Veljekset,
        suom. Lea Pyykkö, 5. painos, s. 459 ja 433, Karisto,
        1994.

        [4] Ansio, Marleena, Onnenavain, Ansio Oy, 2007.

        [5] Kylliäinen, Antti, Maan päällä niin kuin
        taivaassa - Jumalan ja ihmisen armo, s. 69, Otava, 2004.

        [6] Bhagavad-Gita, Laulu jumaluudesta tahi Oppi
        jumalallisesta Olemuksesta, saksankielelle kääntänyt
        Tohtori Franz Hartmann, saksankielestä
        suomentanut Martti Humu, Biokustannus Oy -
        Blavatsky-looshi ry - Ruusu-Ristin
        Kirjallisuusseura ry, 1991.

        [7] Renard, Gary R., Maailmankaikkeus
        katoaa - Suoraa puhetta mielen harhoista,
        edellisistä elämistä, uskonnosta, seksistä,
        politiikasta ja anteeksiannon ihmeistä,
        Kustannus Oy Taivaankaari, 2008.

        [8] Renard, Gary R., Kuolematon todellisuutesi
        - Miten vapautua syntymän ja kuoleman kierrosta,
        Kustannus Oy Taivaankaari, 2009.

        [9] Frostegren, Louise Minerva, Ymmärrä tunteesi -
        hyväksy itsesi, suom. Riikka
        Toivainen, s. 134, WSOY, 1996.

        [10] Dethlefsen, Thorwald, Hyvä ja Paha -
        Valittuja kirjoituksia, suom. Leena
        Katila, Karisto, 1994.

        [11] Vertaa Petrus Pennasen sloganiin
        "Everything is perfect forever."


      • Harjoittelija
        varaväkevä kirjoitti:

        Viitteet:

        [1] Nietzsche, Friedrich, Epäjumalten hämärä eli
        Miten vasaralla filosofoidaan, suom. Markku
        Saarinen, s.10, Unio Mystica, 1995.

        [2] Ellis, Albert, Uskonto henkisenä sairautena:
        psykoterapeutin näkemys, Vapaa-ajattelijain
        liitto r.y., s.8-9, 1986.

        [3] Dostojevski, F.M., Karamazovin Veljekset,
        suom. Lea Pyykkö, 5. painos, s. 459 ja 433, Karisto,
        1994.

        [4] Ansio, Marleena, Onnenavain, Ansio Oy, 2007.

        [5] Kylliäinen, Antti, Maan päällä niin kuin
        taivaassa - Jumalan ja ihmisen armo, s. 69, Otava, 2004.

        [6] Bhagavad-Gita, Laulu jumaluudesta tahi Oppi
        jumalallisesta Olemuksesta, saksankielelle kääntänyt
        Tohtori Franz Hartmann, saksankielestä
        suomentanut Martti Humu, Biokustannus Oy -
        Blavatsky-looshi ry - Ruusu-Ristin
        Kirjallisuusseura ry, 1991.

        [7] Renard, Gary R., Maailmankaikkeus
        katoaa - Suoraa puhetta mielen harhoista,
        edellisistä elämistä, uskonnosta, seksistä,
        politiikasta ja anteeksiannon ihmeistä,
        Kustannus Oy Taivaankaari, 2008.

        [8] Renard, Gary R., Kuolematon todellisuutesi
        - Miten vapautua syntymän ja kuoleman kierrosta,
        Kustannus Oy Taivaankaari, 2009.

        [9] Frostegren, Louise Minerva, Ymmärrä tunteesi -
        hyväksy itsesi, suom. Riikka
        Toivainen, s. 134, WSOY, 1996.

        [10] Dethlefsen, Thorwald, Hyvä ja Paha -
        Valittuja kirjoituksia, suom. Leena
        Katila, Karisto, 1994.

        [11] Vertaa Petrus Pennasen sloganiin
        "Everything is perfect forever."

        Kiitettävästi oivallettu jotakin aivan perustavanlaatuisista olemisemme ongelmista.
        Olethan koonnut kiitettävästi nykyisistä ja muinaisista ajattelijoista muutaman jotka eivät ole olleet himoitsemassa valtaa yli muiden.

        Oman sormenjälkeni haluaisin (kuten useimmat) Siis muuttaisin alla olevaa kappaletta. Sanan Pelko poistaisin ja laittaisin tilalle Rakkaus


        "Pelko omantunnonvaivoista on tietenkin
        olennainen osa sitä henkistä sisäistä
        kompassiamme, kun pyrimme välttämään
        sellaisia tekoja, joita pidetään epätoivottavina.
        Näin on, vaikka kuinka järkeilisimme,
        että kaikki tekomme "vanhenevat",
        ja muuttuvat osaksi koko maailman
        syy-seurausverkkoja, vaikuttavat
        siihen, että ketä lapsia tänne maailmaan
        syntyy jne. Usea kristinuskovainen sanookin, että
        Herran pelko on viisauden alku."

        Ja Herran rakkaus silloin tarkoittaa että oma rakkauteni itseäni kohtaan poistaa kaiken syyllisyyshakuisen asenteeni. Parhaiten koen vapauden kun en kaipaa enkä mieti syyllisyyttä.

        Niin. Me "elellään" täällä kaikki omissa kuplissamme, omien erillisten ajatustemme ja uskomustemme ympäröiminä. Omien tarinoidemme vankeina...

        Kuolema on hetki, jolloin näistä tarinoista ja ajatuksista väistämättä luovutaan. Huomataan, ettei ne olleetkaan tärkeitä, eivätkä totta. Mutta ajatuksista ja tarinoista voi luopua jo "eläessään", voi "kuolla" jo eläessään eikä silloin kuolemaa enää ole! Aika mieletöntä! Voi valita milloin kuolee…

        Oikeastaanhan anteeksiannossa on kysymys siitä, että antaa itselleen anteeksi omat tarinansa. Vapautuu tarinoistaan = vapautuu egosta Voi katsella ympärilleen sillä silmällä, että "jaaha, vai tuollainen tarina...", "tuo tarina näyttää aiheuttavan paljon kärsimystä...", eikä mikään enää järkytä, koska tarinat ovat vain tarinoita

        Hetki on tarinaton tila. Se on ikuisuutta.

        Kuitenkin voin joka hetki myös elää täysillä, koska kaikki mitä on on nyt. Siis taivas myös.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe