Orjatyö lopetettava, oikeaa palkkaa työnteosta

miksi?

Miettikäähän poliitikot miltä työttömästä tuntuu: Ilmaiseen orjatyöhön pakotettuna 80 km päähän kotoa, ei autoa. Joka aamu bussilla 1.5 tuntia pakolliseen orjatyöhön josta ei saa senttiäkään hyötyä, kun 8 euroa/päivä menee pelkkiin linja-autolippuihin ja ruokaan. Sitten viereiseen työpisteeseen tulee naapurissa asuva vakinainen työntekijä, jolla on TES-työsopimus ja joka saa 45 minuutissa saman rahan kuin orjatyöläinen koko päivänä. Illalla sitten orja istuu 1.5 tuntia takaisinpäin bussissa 80 kilometriä, eikä ole hyötynyt antamastaan työpanoksesta MITÄÄN.

Mitäpä poliitikot kuvittelette että tämä orjatyöläinen ajattelee teistä? Entä mitä hänen lainkuuliaisuudelleen tapahtuu? Miten perustelette esimerkiki sen, että kymmenien vuosien työhistorian omaava viisikymppinen joutuu HARJOITTELEMAAN ILMAISEKSI kuukausia jotakin perustyötä jonka hän oppii päivässä.

Ehkä hän jopa yön pimeimpinä tunteina pohtii, että oikeasta työstä pitäisi maksaa oikeaa palkkaa.

Hän saattaa myös pohtia mitä merkitystä on perustuslailla, jossa taataan ihmisille oikeus valita työnsä, sekä sitä että samaisessa perustuslaissa kielletään orjien pitäminen.

3

421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SHS

      Minutkin (myös lähes 50-kymppinen) onnistuttiin huijaamaan tälläiseen orjatyöhön muka koulutuksen varjolla. Ei sitten saanutkaan luvattua koulutusta ja kun aluksi puhuttiin 3 kk:n harjoittelusta, niin pian olinkin allekirjoittanut 8 kk:n orjatyösopimuksen. Siinä sitten tein vaatimattomimpia töitä kuin ikinä sitten 70-luvun alun murrosiän. Sermin toisella puolella nuori diblomi-insinööri pähkäili laskutehtävän kanssa, jonka itse olisin osannut ratkaista unissanikin.

      Onneksi satuin valittamaan asiasta sattumalta oikealle työvoimatoimiston henkilölle (varmaan yksi pätevä sadasta), joka neuvoi minua laatimaan kirjallisen hyvin perustellun valituksen. Siinä toin esille kaikki seikat, mitä minulle oli valehdeltu ennen kurssin alkua ja kuinka mitkään lupaukset eivät olleet toteutuneet. Valitukseni meni läpi ja pääsin virallisesti eroon tästä 'orjatyökursista'. Sitä ennen tosin lähdin kävelemään sen alunpitäen sovitun kolmen kuukauden jälkeen, mutta valituksen mentyä läpi, joutui työkkäri maksamaan minulle karenssin takia menetetyt päivärahat takaisin.

      Olkaa tiukkoina ja VAATIKAA HYÖTYÄ ITSELLENNE, ei vain yksipuolisesti työnantajalle. Ei kenenkään pidä joutua maksamaan siitä, että saa tehdä ilmaiseksi jotain hyödyttömiä työllisyystöitä, jos jollekin muulle maksetaan samasta työstä oikeaa palkkaa.

      PS. Pyytäkää kaikki lupaukset ja ohjeet kirjallisina virkailijoilta, tai nauhoittakaa keskustelu vaikka kännykkään. Mitkään kahdenkeskiset lupaukset tai ohjeet eivät ole myöhemmin todistettavissa. Vaatikaa myös kirjaamaan jokainen käyntinne ja käynnin syy virastoon ylös. Ettei tarvitse sitten maksella takaisin etuuksia siksi, ettette muka ole ilmoittaneet muutoksista.

      • ligigguguggl

        opettelet tuon diplomi sanan oikein kirjoituksen niin olet jo pitkällä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1538
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      812
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      781
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      717
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      112
      713
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      686
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      644
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe