Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Löytyykö teidän kesämökiltä sähköt?

Sähköt

Kiinnostaisi tietää miten yleinen suomalaisten kesämökeillä on sähköt.

Kysynkin siis nyt kaikilta teiltä, joilla on kesämökki, onko teillä sähköt siellä mökillä? Kai tässä myös lasketaan jos ei ikiomaa kesämökkiä ole vaan esimerkiksi vanhempien kesämökki, mutta viettää siellä paljon aikaa.

60

2094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      Mutta meni 20 vuotta ilman sähköjä ja hyvin pärjättiin ilmankin. Hyvä puoli sähköissä on että kun laitettiin lämmitys takan lisäksi sähköpattereilla niin käyttöaika piteni kun mökki on rakennettu alkujaan kesäkäyttöön mutta nyt pikkuhiljaa lisätään eristyksiä ja saadaan käyttöaikaa vielä pidennettyä mutta ainoa ongelma kylmällä on saunavesi kun se otetaan järvestä niin täytyin laittaa pumpun putkeen lämmitys ja eristykset niin vettä riittäisi pidempään syksyllä ja keväällä aikaisemmin.

      • 8ar8a8a8a

        Viisi vuotta mökkeiltiin sähköttömässä mökissä ja pelattiin kaasujen, valopetroolin, aggregaatin ja aurinkosähköjen kanssa. Nyt kun rakennettiin isompi mökki niin laitettiin oikea sähkö ja tyytyväisiä ollaan oltu. Rakennuskustannukset eivät lisääntyneet kuin ehkä reilulla kymmenyksellä, mutta vastapainoksi mökkeilypäivämme lähes tuplaantui, mukavuus lisääntyi ja erilaiset harrastus- ja rakennushommat yksinkertaistuivat sähkön myötä.

        Jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee, minä tykkään laittaa mökille lämmöt tekstarilla päälle ja mennä lämpimään mökkiin nauttimaan tulipalopakkasista, joku toinen haluaa pelata vehkeiden kanssa ja tyytyy lyhyempään mökkikauteen. Mukavaahan kaikenlainen värkkäily on, mutta itse olen tyytyväinen siihen että tämä värkkäilyinto ei enää vähennä minun mökkeilypäiviäni.


      • Anonyymi
        8ar8a8a8a kirjoitti:

        Viisi vuotta mökkeiltiin sähköttömässä mökissä ja pelattiin kaasujen, valopetroolin, aggregaatin ja aurinkosähköjen kanssa. Nyt kun rakennettiin isompi mökki niin laitettiin oikea sähkö ja tyytyväisiä ollaan oltu. Rakennuskustannukset eivät lisääntyneet kuin ehkä reilulla kymmenyksellä, mutta vastapainoksi mökkeilypäivämme lähes tuplaantui, mukavuus lisääntyi ja erilaiset harrastus- ja rakennushommat yksinkertaistuivat sähkön myötä.

        Jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee, minä tykkään laittaa mökille lämmöt tekstarilla päälle ja mennä lämpimään mökkiin nauttimaan tulipalopakkasista, joku toinen haluaa pelata vehkeiden kanssa ja tyytyy lyhyempään mökkikauteen. Mukavaahan kaikenlainen värkkäily on, mutta itse olen tyytyväinen siihen että tämä värkkäilyinto ei enää vähennä minun mökkeilypäiviäni.

        On meillä sähköä mökillä. Sitä on siellä varaston takana metallikeräysastiassa. Varo ettet saa kynsillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On meillä sähköä mökillä. Sitä on siellä varaston takana metallikeräysastiassa. Varo ettet saa kynsillesi.

        Meidän mökillä ei varmaankaan ole. Yhtenä kesänä etsin sieltä sähköä ainakin neljä vuotta, mutta en löytänyt.


    • ei verkkosähköä

      kertoo tarvittavan. Mutta aurinkosähköt laitetaan tänä vuonna!

    • mummo 60

      Sähköt on,laitatin patterin makuuhuoneeseen,saa jatkettua aikaa olla pidempään syksyllä ja keväällä mökillä.Minulla on keittiössä lämminvesivaraaja myös,on kätevä kyllä,varsinkin kun lapsia on mökillä.

    • lhki08008lkhn

      Pakkokin olla, kun on vesijohto- Mutta kuka laittais kymppitonnin, että daa liitetyksi mökin viemäriin? Se kun toi jätehuolto on lakisääteinen juttu ja mä vitän mökillä aikaa melkein kuukauden vuodressa, eikä mun paskakaivot ole enää pian lailliksiia.

      Jotain tonni menee vuodessa sähköön. Ei se paljoa ole. Huvittaa vaan, että siellä on sähköt päällä nytkin, enkä mä koko talvena tuu käymään siellä. Hirsilato ilman vettä tulis paljon halvemmaksi kuitenkin.

    • völjari

      On, joku vuosi oltiin ensin ilman, mutta kun koko niemeen vedettiin uusi muuntaja, kaikki otti sähköt. Eniten sähköistä olisi ja on ollut hyötyä rakennushommissa. Tietysti jääkaappii ja saunan vesipumppu myös. Pari sataa menee vuodessa sähköön, sellainen 55 yöpymistä on vakiintunut vuositasolla (riippumatta sähköstä).

      • uyfb

        rakennettu -70 ja sähköt tuli noin -85 kyllä on helpottanut ruokien säilytystä ja töllön katsomista sekä valaistusta, meillä 2 mökkiä samassa liittymässä.


    • Kotkan poikii

      Kun viime kesänä rakennetiin kesämökkiä, niin kyllä monta kertaa tuli mieleen, että mitenkähän kauan tähän kaikkeen kuluisikaan aikaa ilman sähköä. Kyllähän akkukäyttöisetkin työkalut pelittää, mutta missäs niitä lataat? Kaasun ja aggregaattien kanssa pelaaminen ei kiinnosta.

    • hutkimus

      Aiheesta on tehty ihan virallinen tutkimuskin, ja jos oikein muistan niin 2/3 mökeistä oli sähköistettyjä.

    • löytyy

      sähköt. Ostimme viime syksynä mökin ja nimenomaan sähköllä. Kaasuviritykset ei oikein houkuttele, tulee jotenkin turvallisempi olo sähköllä toimivasta jääkaapista ym. Toisaalta, kyllä sen sähkönkin kanssa voi töpeksiä.

    • OKHX

      Enkä sähköä myöskään ota.

      SYY: Haluan pitää mökin nimenomaa kesämökkinä. Lisäksi sähkö toisi monenlaisia ongelmia. Esimerkiksi pikku hiljaa kävisi niin, että mökille tulisi sellaisia laitteita, jotka vaatisivat peruslämpöä jatkuvasti. Ja onhan aika epäekologista pitää lämpimillä kahta asuntoa, joista toinen on tyhjä. Muutenkin mökin tunnelma syntyy juuri ja nimenomaan siitä, että siellä ei ole kaikkia mahdollisia sähkövehkeitä.

      Aurinkosähkön olen kyllä ottanut, koska olen vähän perso tv:n katselulle.

    • sisämaan saarelainen

      Kolme kertaa on sähkölaitos tarjonnut liittymiä isoon saareen, kolme kertaa sanoivat että on liian vähän kiinnostuneita että tekisivät. Joka kierroksella on kiinnostuneiden määrä laskenut. Kahteen ensimmäiseen kertaan vastasimme kyllä.

      Mökeille on hankittu generaattoreita ja aurinkosähköä. Niin meillekin, oikein kunnon aurinkosähköt jossa on puhdas 230 V jakelu ja tehoa riittää lähes kaikkeen muuhun kuin lämmitykseen.

    • The_Rat

      3 mökkiä on, joissa useimmiten aikaa vietän. Kaikissa sähköt.

      Nopeasti miettien tulee vain yksi sukulaisen mökki mieleen, jossa ei sähköjä ole (tai no, onhan siellä aurinkopanelit). Tosin siinä se ongelma, että piuhat pitäisi vetää noin 30 kilsan päästä, mikä kai maksaa vähän. Ja jääkaappi toimii ilmankin. :)

    • Sähköjä

      Aurinkopaaneleilla mennään ja kaasulla jääkaappi ja hella .

      Led-lampuilla rakennettu kattava valaistus paitsi lukulamppuina loisteputket.

      Sähköyhtiö teki tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä (liian paljon hintaa) ja todellakin mökki mökkinä ja sen verran pienenä että pystyy lämmittämään puulla kun on tarvetta.

      Paneeleiden rakentamisen jälkeen yhtiö puolitti hintansa? mutta kun tarve oli jo mennyt niin en ryhtynyt ostamaan sitä.

    • on,,

      sähköt. Mamma ei suostu menemään "kaasutettuun mökkiin".

      • On

        Etelän mökissä on. Saarimökki ja liittymä maksoi aikanaan mansikoita. Pidimme peruslämpöjä talvella ja olimme lähes joka viikonloppu mökillä, eikä isoa hirsirakennusta olisi saanut kovin nopeasti lämpimäksi. Nykyään kännykällä edellisenä päivänä lämmöt päälle.
        Toinen mökki tuli rakennettua Lappiin pari vuotta sitten. Sähköt tulee tontille, mutta en ole ottanut liittymää, vaikka tarjous oli houkutteleva. Paikka on enemmänkin eräkämppä, eikä sitä tunnelmaa sähköillä sotketa. Agrekaattia tarvitaan ainoastaan vaimon hiusten kuivaamiseen ja rakennusvaihheessa koneille.


    • Sähköt

      Tarkoitin tässä kyselyssä nimenomaan verkkosähköä/sitä mikä kotitaloudessakin on. En vain huomannut mainita, koska oletin, että jokainen sen itse tajuaa että sitä tarkoitetaan.

      Noista aurinko ym. sähköistä en ole jostain syystä koskaan edes kuullutkaan.

      Onko kesämökilläsi siis verkkosähkö mikä tavallisissa kotitalouksissakin on?

      • omituinen

        Kysymys ja entäs mitä sitten.

        Jokaisen omakohtainen valinta eikös totta saa rakentaa vaikka etelämantereelle mökkinsä mutta jokainen varmasti tietää ottaako vai tarvitseeko sitä "Oikeaa" sähköä joksi tämä "valtakunnansähkö" näköjään on tullut.


      • Rahalla saa
        omituinen kirjoitti:

        Kysymys ja entäs mitä sitten.

        Jokaisen omakohtainen valinta eikös totta saa rakentaa vaikka etelämantereelle mökkinsä mutta jokainen varmasti tietää ottaako vai tarvitseeko sitä "Oikeaa" sähköä joksi tämä "valtakunnansähkö" näköjään on tullut.

        Vuoden kituutin paneeleillä ym..hermo petti ja nyt on lämmitystä myöden,nytkin pihalla -18 sisällä 24c


    • ph

      jääkaappi ja hella/uuni toimivat kaasulla muut laitteet 12V invertteri,tiedoksi käyttötunnit vertailuun laskettuna sähköllä tapahtuu paljon enempi onnettomuuksia ja meidän mökillä määrää isäntä eikä akat mitä siellä käytetään energiana.

      • hp

        Vale-emävale-tilasto

        -Sähköjohtoja ei tarvi vaihtaa uusiin 5-10 vuoden välein ettei niistä ala vuotaa ilmaan myrkyllistä räjähdysherkkää kaasua.
        -Sähkö aiheuttaa harvemmin häkävaaraa.
        -Sähkö toimii ilman että siinä palaa avotuli.
        -Sähkö ei lopu kesken ruuanlaiton niin että täytyy lähteä 30km päästä hakemaan lisää. (joojoo onhan niitä lyhyitä sähkökatkoja, meidän mökillä viimeksi 1999..)

        On meilläkin kaasuliesi. Hyvää: 'levy' lämpiää ihan s..nan nopeasti. Ei muuta hyvää. Uuniinkin lämpö tulee luonnollisesti vain alhaalta = ruoka ei ruskistu ja paistu kunnolla.

        Tilastojen mukaan 99% kaikista maailman onnettomuuksista ja sodista aiheutuu asenteesta: meillä määrää isäntä eikä akat... Eli ph:n kaltaisille'tosimiehille'.


    • OKHX

      ... on sellainen, että hiukan yli puolella mökeistä on sähköt. Lisäksi on todettava, että sähköistettyjen mökkien prosentuaalinen osuus on hitaassa kasvussa.

      Löydät varmaan ihan tarkankin tiedon tilastokeskuksesta.

    • Helppo Heikki

      Ja ostin läjän fortumin osakkeita ja laitoin sähkölaitoksen maksamaan sähkölaskuni, ne osingot ne osingot :)

      • Elec

        Vain sähköistetyllä mökillä voi lomailla ympäri vuoden ja laajentaa harrastusmahdollisuuksia.
        Esimerkiksi minä harrastan metallitöitä, johon hitsausmahdollisuus on olennainen osa. Se ei onnistu aurinkosäköllä.

        Nykyisin noin puolet Suomen mökeistä on verkkosäkössä.
        http://www.asuntotieto.com/mokki/menetelmat/kesamokin_sahkoistys.html


      • säkötön möki
        Elec kirjoitti:

        Vain sähköistetyllä mökillä voi lomailla ympäri vuoden ja laajentaa harrastusmahdollisuuksia.
        Esimerkiksi minä harrastan metallitöitä, johon hitsausmahdollisuus on olennainen osa. Se ei onnistu aurinkosäköllä.

        Nykyisin noin puolet Suomen mökeistä on verkkosäkössä.
        http://www.asuntotieto.com/mokki/menetelmat/kesamokin_sahkoistys.html

        Niin, ei voi maata sohvalla töllää vahtaamassa. Nälkäänhän sitä kuolee ilman mikroa..

        Puolet mökeistä on järkevän matkan päässä jakelumuuntamosta. Lopuilla on agri tai vastaava.


    • Torppari166

      Meillä ei ole verkkosähköjä.
      Auringosta tuotetulla 230V sähköllä varustettu mökkimme silti on, vaikka siitä et mitään haluakaan kuulla, etkä kysele perusteluja valinnoille.

      • fiii

        Oma mieli pide on jos mökiltä löytyy kaikki mukavuudet,ei ole enään mökki.


      • Torppari166
        fiii kirjoitti:

        Oma mieli pide on jos mökiltä löytyy kaikki mukavuudet,ei ole enään mökki.

        Mun mieli pide on, että kyllä mökillä jotain mukavuksia pitää olla, ei silti läheskään kaikkea, mitä kotoa löytyy.
        Onhan se ladakin auto, vaikka siinä ei mukavuuksia olekaan?


      • Pois joutais
        Torppari166 kirjoitti:

        Mun mieli pide on, että kyllä mökillä jotain mukavuksia pitää olla, ei silti läheskään kaikkea, mitä kotoa löytyy.
        Onhan se ladakin auto, vaikka siinä ei mukavuuksia olekaan?

        Toisella mökillä on ja toisella ei. Aluksi nautin sähköstä mutta nykyisillä sähkönsiirto rosvohinnoilla en ottaisi enää!
        12/24V vehkeitä on joka lähtöön etenkin kun LED yleistyy ja kaasulla pärjää hyvin. Ruoanlaitossa nytkin ykkönen! Diesel agrigaatilla ja halvalla löpöllä hoituu isommat virta jutut.
        Yks syy ottaa sähköt on tietysti että uusavuttomat ei osta jos myy :)


      • solarimus
        Pois joutais kirjoitti:

        Toisella mökillä on ja toisella ei. Aluksi nautin sähköstä mutta nykyisillä sähkönsiirto rosvohinnoilla en ottaisi enää!
        12/24V vehkeitä on joka lähtöön etenkin kun LED yleistyy ja kaasulla pärjää hyvin. Ruoanlaitossa nytkin ykkönen! Diesel agrigaatilla ja halvalla löpöllä hoituu isommat virta jutut.
        Yks syy ottaa sähköt on tietysti että uusavuttomat ei osta jos myy :)

        Meillä on sähköt, mutta aurinkosähköllä. Riittää hyvin normaaliin käyttöön (valaistus, tv/dvd, radio/cd, ruoanvalmistus jne) ja tuli maksamaan 1300,- Lämmitys on puukaminalla ja petroolilämmittimellä.

        Verkkosähköä ei tule, koska tuo riittää ja on hankintahinnan jälkeen ilmaista.


    • Mukavuutta mökille

      Heips,
      ostettuani tontin, otin sähköt heti seuraavana keväänä, kun aloimme rakentaa mökkiä. Se helpotti rakentamista ja saimme johdot siististi piiloon ja ei tarvinnut mitään pintavetoja tehdä. Sähkö on tosi hyvä, helpottaa kummasti elämää mökillä ja voi sitä fiilistellä ilman valoja, jos haluaa vaan takkatulen loimusta nautiskella:).

      • kjhgf15

        Yllättävän paljon kuumentaa tunteita tämä sähköasia, vaikka se on aina henkilö - ja tapauskohtainen valinta.

        On selvää, että jos sähköliittymän saa muutamalla tuhannella, sen ottaminen alkaa olla kannattavaa.

        Mutta kun aina ei saa!

        Ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka ovat päätyneet aurinkosähköön. Ymmärtämistä edesauttaa se, että itselläni sähköliittymän hinta olisi ollut yli 28 000 euroa. Vaikka rahaa olisikin, en periaatteessa halua maksaa tuollaisia summia sähköstä. Siihen tulisi vielä siirto - ja kulutusmaksut päälle.

        Ei käy!

        Hyvin olen pärjännyt ja tulen pärjäämään valittuani ekologisemman aurinkosähkön ja maksettuani alle 8 % sähköliittymän hinnasta. Säästin siis valinnallani n. 26 000 euroa. Sillä saa jo paljon kaikkea muuta tarpeellista.

        Rajansa kaikella!


      • wlwm-ueum
        kjhgf15 kirjoitti:

        Yllättävän paljon kuumentaa tunteita tämä sähköasia, vaikka se on aina henkilö - ja tapauskohtainen valinta.

        On selvää, että jos sähköliittymän saa muutamalla tuhannella, sen ottaminen alkaa olla kannattavaa.

        Mutta kun aina ei saa!

        Ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka ovat päätyneet aurinkosähköön. Ymmärtämistä edesauttaa se, että itselläni sähköliittymän hinta olisi ollut yli 28 000 euroa. Vaikka rahaa olisikin, en periaatteessa halua maksaa tuollaisia summia sähköstä. Siihen tulisi vielä siirto - ja kulutusmaksut päälle.

        Ei käy!

        Hyvin olen pärjännyt ja tulen pärjäämään valittuani ekologisemman aurinkosähkön ja maksettuani alle 8 % sähköliittymän hinnasta. Säästin siis valinnallani n. 26 000 euroa. Sillä saa jo paljon kaikkea muuta tarpeellista.

        Rajansa kaikella!

        Sähköyhtiöiden mm. Vattenfall ahneudelle kiitos ei!


      • Mökkihöperö.
        kjhgf15 kirjoitti:

        Yllättävän paljon kuumentaa tunteita tämä sähköasia, vaikka se on aina henkilö - ja tapauskohtainen valinta.

        On selvää, että jos sähköliittymän saa muutamalla tuhannella, sen ottaminen alkaa olla kannattavaa.

        Mutta kun aina ei saa!

        Ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka ovat päätyneet aurinkosähköön. Ymmärtämistä edesauttaa se, että itselläni sähköliittymän hinta olisi ollut yli 28 000 euroa. Vaikka rahaa olisikin, en periaatteessa halua maksaa tuollaisia summia sähköstä. Siihen tulisi vielä siirto - ja kulutusmaksut päälle.

        Ei käy!

        Hyvin olen pärjännyt ja tulen pärjäämään valittuani ekologisemman aurinkosähkön ja maksettuani alle 8 % sähköliittymän hinnasta. Säästin siis valinnallani n. 26 000 euroa. Sillä saa jo paljon kaikkea muuta tarpeellista.

        Rajansa kaikella!

        "Säästin siis valinnallani n. 26 000 euroa. Sillä saa jo paljon kaikkea muuta tarpeellista"

        Ei voi sanoa että tuo olisi säästöä, ajattele jos olisit investoinut tuon summan mökkisi sähköistykseen, sen arvo olisi noussut samantien vähintään tuolla summalla. Mukavuus ja käyttöaste olisi lisääntynyt.
        Eikä olisi tavetta ostella uusia akkuja ja muuta vempainta muutaman vuoden välen.
        Eikä myöskään tuhertaa vaarallisten nestekaasulaitteiden kanssa.

        Meille vedettiin sähköt mökille 25 vuotta sitten, heti rakennusvaiheessa.
        Nyt mökkiä voi käyttää ympäri vuoden.
        Mikä onkaan rentouttavampaa kuin mennä sydäntalvellakin lämpmään mökkiin nauttimaan huurteisesta talvimaisemasta ja istuskella höyryävänä saunankuistilla huurteista siemaillen.


      • kjhgf15
        Mökkihöperö. kirjoitti:

        "Säästin siis valinnallani n. 26 000 euroa. Sillä saa jo paljon kaikkea muuta tarpeellista"

        Ei voi sanoa että tuo olisi säästöä, ajattele jos olisit investoinut tuon summan mökkisi sähköistykseen, sen arvo olisi noussut samantien vähintään tuolla summalla. Mukavuus ja käyttöaste olisi lisääntynyt.
        Eikä olisi tavetta ostella uusia akkuja ja muuta vempainta muutaman vuoden välen.
        Eikä myöskään tuhertaa vaarallisten nestekaasulaitteiden kanssa.

        Meille vedettiin sähköt mökille 25 vuotta sitten, heti rakennusvaiheessa.
        Nyt mökkiä voi käyttää ympäri vuoden.
        Mikä onkaan rentouttavampaa kuin mennä sydäntalvellakin lämpmään mökkiin nauttimaan huurteisesta talvimaisemasta ja istuskella höyryävänä saunankuistilla huurteista siemaillen.

        Mikä onkaan rentouttavampaa kuin mennä sydäntalvellakin lämpmään mökkiin nauttimaan huurteisesta talvimaisemasta ja istuskella höyryävänä saunankuistilla huurteista siemaillen.
        ________

        ...mutta kun aurinkopaneeleilla ja kaukokäynnisteisellä lämmittimellä saa mökin lämpimäksi ihan samalla lailla. Käyttöasteeseen verkkosähköllä ei olisi minkäänlaista vaikutusta. Ainoastaan joitakin työkaluja, esim. hitsauslaitteita voisi pyörittää ilman aggregaattia. Se ei kuitenkaan olisi tuon "säästyneen" summan arvoista. Akkujenkin käyttöikä ei ole muutama vuosi, vaan pitäisi olla yli 10 vuotta. Pelkillä säästyneillä perusmaksuilla saa akkukapasiteetin tuossa ajassa aika kevyesti uusittua.

        Liikaa mukavuuksiakaan en yksinkertaisesti halua mökilleni, minusta se vaan on kivaa mennä välillä "askeettisempiin oloihin". Jos se olisi ongelma, en yksinkertaisesti
        viitsisi lähteäi mökilleni niin usein. Mutta kun se ei ole ongelma, vaan mökille "pitää päästä" kaiken aikaa, juuri noihin alkeellisempiin oloihin. Silloin ongelmana ei voi olla sähköliittymä tai jotkut muut mukavuudet! En ottaisi niitä "nykyajan mukavuuksia" vaikka saisin ilmaiseksi. En halua mökilleni mikrouunia, en sähköhammasharjaa, en video- DVD laitteita enkä arkkupakastinta.

        Minulla on saaressa laatikossa pieni mökki-tv, jota en ole kertaakaan käyttänyt. Miniläppärn otan joskus mukaani, mutta olen avannut sen mökilläni ehkä pari kertaa ja käyttänyt ehkä 1/2 tuntia. Asun omakotitalossa, enkä halua mennä mökille siirtyäkseni "omakotitalosta omakotitaloon".

        Haluan mennä mökille!

        Aiemmin kävin mökillä kesät ja talvet ilman mitään elektroniikkaa. Ei se estänyt minua nauttimasta talvimaisemasta tai siemailemasta huurteista terassilla. Mökin arvonnousukaan taas ei kiinnosta, koska se ei ole ostettu myytäväksi. enkä tule koskaan realisoimaan sen arvoa.

        Kuten sanottua, sähköliittymän valinta on aina tapauskohtainen. Minun puolestani jokainen varmaan osaa itse arvioida omat tarpeensa ja vaatimustasonsa, eikä minulla ole niihin mitään huomauttamista. Omalla kohdallani, ja varmaan monen muunkin kohdalla asia vaan on niin, että olisin yksinkertaisesti maksanut turhasta!


    • Anonyymi

      Löytyy

    • Anonyymi

      Aggregaatilla on menty jo kymmenen vuotta ja nyt kun tuo verkkosähkön saatavuus ja hinta meni näin epävarmaksi, niin enää ei edes haaveilla verkkosähköstä.

    • Anonyymi

      Meillä on kesämökillä sähköt. Pelkät siirron perusmaksut kustantavat ~450 € vuodessa, siis vaikka sähköä ei käytettäisi lainkaan. Päälle energian hinta, niin tuleehan parin kesäkuukauden sähköille melkoisesti hintaa.
      Jos nyt rakentaisin mökin tänne Savoon, niin verkkosähköä en ottaisi. Toisaalta liittymää ei uskalla irtisanoakaan, sillä joskus mökki on saatava myytyäkin. Ja kolmanneksi, mökkiin (vanha torppa) tehtiin täysi sähköremontti15 v sitten.

      • Anonyymi

        Joo kyllä tilanteet on muuttuneet 10 vuoden aikana. Nyt miettisin itsekin eri tavalla asiaa. 10 vuotta sitten otin verkkoliittymän, kun sen sai mökille "normihinnalla". Kustannukset on vuosien myötä nousseet ja vaihtoehtoja tullut lisää.

        Nyt saattaisin harkita jonkinlaista aurinkopaneelipohjaista systeemiä, jossa varavirta olisi aggregaatilla. Tosin akkuvaravirtaa voisi myös saada varmaankin jollain virityksellä sähköauton ulosotostakin. En tiedä tarkemmin, mutta nyt olisi mahdollisuuksia moneen. Tosin sitä en tiedä miten ilman verkkovirtaa hoidettaisiin mökin ylläpito- ja esilämmitys etänä talviaikaan. Ei varmaan mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä tilanteet on muuttuneet 10 vuoden aikana. Nyt miettisin itsekin eri tavalla asiaa. 10 vuotta sitten otin verkkoliittymän, kun sen sai mökille "normihinnalla". Kustannukset on vuosien myötä nousseet ja vaihtoehtoja tullut lisää.

        Nyt saattaisin harkita jonkinlaista aurinkopaneelipohjaista systeemiä, jossa varavirta olisi aggregaatilla. Tosin akkuvaravirtaa voisi myös saada varmaankin jollain virityksellä sähköauton ulosotostakin. En tiedä tarkemmin, mutta nyt olisi mahdollisuuksia moneen. Tosin sitä en tiedä miten ilman verkkovirtaa hoidettaisiin mökin ylläpito- ja esilämmitys etänä talviaikaan. Ei varmaan mitenkään.

        Jos tarvetta esilämmitykselle niin vähän vaikea ilman verkkosähköä mitenkään helpolla hoitaa.
        Ylipäänsä jos mökkiä tarve talvellakin käyttää niin ilman verkkosähköä hankalaa mutta ei tietenkään mahdotonta, mutta monelle kuitenkin liian hankalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä tilanteet on muuttuneet 10 vuoden aikana. Nyt miettisin itsekin eri tavalla asiaa. 10 vuotta sitten otin verkkoliittymän, kun sen sai mökille "normihinnalla". Kustannukset on vuosien myötä nousseet ja vaihtoehtoja tullut lisää.

        Nyt saattaisin harkita jonkinlaista aurinkopaneelipohjaista systeemiä, jossa varavirta olisi aggregaatilla. Tosin akkuvaravirtaa voisi myös saada varmaankin jollain virityksellä sähköauton ulosotostakin. En tiedä tarkemmin, mutta nyt olisi mahdollisuuksia moneen. Tosin sitä en tiedä miten ilman verkkovirtaa hoidettaisiin mökin ylläpito- ja esilämmitys etänä talviaikaan. Ei varmaan mitenkään.

        Jotain öljylämmitteistä kaminaa vieläkin löytyy tai sitten veneisiin/matkailuvaunuihin tarkotettua lämmitintä. Mutta taitaa tällainen vehje etäohjauksineen maksaa useamman tonnin eikä näissä toiminta aina ole ihan 100,00 % varmaa.

        Sellaisenkin huomauttaisin, että etenkin viimeiset 10 vuotta talvet ovat välilä olleet hyvin lauhoja ja märkiä. Esim saanut ihmetellä, miten vetää kylmässä ulkovarastossa polkupyörän otekahvat yms homeeseen ja liiterissä varastoidut, jo kertaalleen kuivatut, polttopuut kostuvat uudelleen. Kelit ovat muuttuneet rakennusten kannalta rankemmiksi, kun kosteaa, sateista ja tuulista "syksyä" jatkuukin 6-8 kk putkeen eikä auringonpaiste kuivaa, kun tätä lajia saadaan olemattoman vähän marraskuusta helmikuun alkupuolelle.

        Aiempaa enemmän on tarvetta hillitä sisäilman kosteutta, ettei kaikki pukkaa homeeseen aj sehän sujuu nostamalla sisälämpötila vähän korkeammaksi kuin ulkoilman lämpötila. Eli käyttöön kuivanapitolämmitys (muutaman sadan watin ns. pakkasvahti paahtamaan koko ajan). Vaihtoehto B olisi käyttää ilmankuivainta, mutta halvat (parin satasen) kondenssikuivaimet eivät toimi viileässä, vaan pitää olla kallis adsorptiokuivain.

        Onhan näitä sähköttömiäkin ratkaisuja, mutta ne pelaa aurinkovoimalla = ei pelaa marras-tammikuussa lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain öljylämmitteistä kaminaa vieläkin löytyy tai sitten veneisiin/matkailuvaunuihin tarkotettua lämmitintä. Mutta taitaa tällainen vehje etäohjauksineen maksaa useamman tonnin eikä näissä toiminta aina ole ihan 100,00 % varmaa.

        Sellaisenkin huomauttaisin, että etenkin viimeiset 10 vuotta talvet ovat välilä olleet hyvin lauhoja ja märkiä. Esim saanut ihmetellä, miten vetää kylmässä ulkovarastossa polkupyörän otekahvat yms homeeseen ja liiterissä varastoidut, jo kertaalleen kuivatut, polttopuut kostuvat uudelleen. Kelit ovat muuttuneet rakennusten kannalta rankemmiksi, kun kosteaa, sateista ja tuulista "syksyä" jatkuukin 6-8 kk putkeen eikä auringonpaiste kuivaa, kun tätä lajia saadaan olemattoman vähän marraskuusta helmikuun alkupuolelle.

        Aiempaa enemmän on tarvetta hillitä sisäilman kosteutta, ettei kaikki pukkaa homeeseen aj sehän sujuu nostamalla sisälämpötila vähän korkeammaksi kuin ulkoilman lämpötila. Eli käyttöön kuivanapitolämmitys (muutaman sadan watin ns. pakkasvahti paahtamaan koko ajan). Vaihtoehto B olisi käyttää ilmankuivainta, mutta halvat (parin satasen) kondenssikuivaimet eivät toimi viileässä, vaan pitää olla kallis adsorptiokuivain.

        Onhan näitä sähköttömiäkin ratkaisuja, mutta ne pelaa aurinkovoimalla = ei pelaa marras-tammikuussa lainkaan.

        Suomi on iso maa. Meilläpäin eivät talvet ole muuttuneet erityisen leudoiksi.

        En ole ikinä ennen kuullut kuvaamiasi homeongelmia tai sitä, että puut kostuisivat uudestaan liiterissä. Epäilen, että vika on enemmän varaston heikossa ilmanvaihdossa kuin talvissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi on iso maa. Meilläpäin eivät talvet ole muuttuneet erityisen leudoiksi.

        En ole ikinä ennen kuullut kuvaamiasi homeongelmia tai sitä, että puut kostuisivat uudestaan liiterissä. Epäilen, että vika on enemmän varaston heikossa ilmanvaihdossa kuin talvissa.

        Muutaman vuosikymmenen aikana saadaan Lappiin sellaiset kelit, mitä etelässä oli viime vuosituhannella. Eli ei vielä nyt silkkaa vesisadetta koko talven läpi (kuten näinä homevuosina), mutta voi olla jo melkoista katkokävelyä lumen ja pakkasen kanssa.

        Jatkuva pakkanen rasittaa rakennuksia ja tieverkkoa vähemmän kuin lämpötilan sahaaminen nollan molemmin puolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi on iso maa. Meilläpäin eivät talvet ole muuttuneet erityisen leudoiksi.

        En ole ikinä ennen kuullut kuvaamiasi homeongelmia tai sitä, että puut kostuisivat uudestaan liiterissä. Epäilen, että vika on enemmän varaston heikossa ilmanvaihdossa kuin talvissa.

        Samat ajatukset. Ei ole mahdollista, jos ilmanvaihto toimii. Kosteana liiteriin laitetut puut tosin homehtuvat satavarmasti, vaikka ilma jotenkin vaihtuisikin.
        Polkupyörät yms. olen saanut ruostumaan peltisessä pihavajassa. Sen kattoon tiivistyi vettä pisaroiksi asti ja ilmanvaihtoa ei käytännössä ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman vuosikymmenen aikana saadaan Lappiin sellaiset kelit, mitä etelässä oli viime vuosituhannella. Eli ei vielä nyt silkkaa vesisadetta koko talven läpi (kuten näinä homevuosina), mutta voi olla jo melkoista katkokävelyä lumen ja pakkasen kanssa.

        Jatkuva pakkanen rasittaa rakennuksia ja tieverkkoa vähemmän kuin lämpötilan sahaaminen nollan molemmin puolin.

        Siltäkö tuo vaikuttaa? Minä kun oon huomannut ihan tavallista säiden vaihtelua.

        Medialukutaitoa veli hyvä! - nuoret toimittelijat yrittävät muuttaa maailmaa. Kaikki ei ole totta, mitä nykyään tuutista tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siltäkö tuo vaikuttaa? Minä kun oon huomannut ihan tavallista säiden vaihtelua.

        Medialukutaitoa veli hyvä! - nuoret toimittelijat yrittävät muuttaa maailmaa. Kaikki ei ole totta, mitä nykyään tuutista tulee.

        Valitettavasti näin. Olisi reilumpaa, jos poliittisesti aktiiviset toimittajat ilmoittautuisivat reilusti ehdolle vaaleissa. Nykyisen kaltainen piilovaikuttaminen kuvottaa niin, että olen käytännössä perunut kaikkien tilattavien lehtien tilaukset. Viimeisimpänä päättyi Maaseudun tulevaisuuden tilaus. Sielläkin meno muuttui samanlaiseksi "valistamiseksi" kuin hesarissa jo aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman vuosikymmenen aikana saadaan Lappiin sellaiset kelit, mitä etelässä oli viime vuosituhannella. Eli ei vielä nyt silkkaa vesisadetta koko talven läpi (kuten näinä homevuosina), mutta voi olla jo melkoista katkokävelyä lumen ja pakkasen kanssa.

        Jatkuva pakkanen rasittaa rakennuksia ja tieverkkoa vähemmän kuin lämpötilan sahaaminen nollan molemmin puolin.

        Sitähän vihreät ovat ennustaneet jo vuosikymmeniä. 2020-luvullahan piti olla Oulua myöten lumettomat talvet Satu Hassin mukaan.

        Ilmastonmuutos on poliitikkojen keksimä tapa johtaa kansakuntia ja siinäpä ovat hyvin onnistuneetkin. Yritysmaailma taas on päässyt sen myötä myymään ratkaisjujaan. Liian moni hyötyy siitä, eikä muutos näy ja tunnu todellisuudessa millään tavalla. Uskokoon, ken tahtoo. Minä en.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän vihreät ovat ennustaneet jo vuosikymmeniä. 2020-luvullahan piti olla Oulua myöten lumettomat talvet Satu Hassin mukaan.

        Ilmastonmuutos on poliitikkojen keksimä tapa johtaa kansakuntia ja siinäpä ovat hyvin onnistuneetkin. Yritysmaailma taas on päässyt sen myötä myymään ratkaisjujaan. Liian moni hyötyy siitä, eikä muutos näy ja tunnu todellisuudessa millään tavalla. Uskokoon, ken tahtoo. Minä en.

        Jaham taas äänessä yksi aivonsa viinalla marinoinut essonvaari.

        Kyllä kelien muuttuminen on näkynyt jo ihan konkreettisesti. Ennen oli joulukuussa keskilämpötila pakkasella, nykyään tuntuu talvi alkavan tosisaan vasta tammikuun puolivälissä. Tosin vaihtelua on paljon - välillä pukkaa lunta jo marraskuun lopulla, mutta oli tässä sellainekin vuosi, jolloin talvi alkoi vasta maaliskuussa. Silloin oli sekä tammi- että helmikuun keskilämpötila plussalla, mikä on ihan ennennäkemätön suoritus.

        Kelit ovat myös muuttuneet kosteammiksi (kastepiste yms.) loppukesän ja syksyn osalta. Toki tällaiset arvot nyt menee juoppolalleilta ja dementikoilta yli hilseen.


    • Anonyymi

      Kyllä se vaan nykyään on niin että sähkötön mökki paskahuussilla mäen syrjässä on melko arvoton. Ja joojoo, kun ei ole tarkoitus myydä koskaan. Paitsi kun ikää tulee tai terveys horjuu niin ettei sen mökin kanssa enää pärjää. Jälkikasvu ei huoli perinnöksi.

      • Anonyymi

        Meillä on tuollainen arvoton ja sähkötön mökki ja vieläpä saaressa, mutta niin vaan tänäänkin tänne tultiin. Enemmän täällä ollaan kuin kukaan naapureista, vaikka heillä kaikilla on sähköt ja meillä ei. Jouluun asti jatkuu aktiivinen kausi ja talvellakin käymme muutaman kerran.

        Kesällä sähköä oikeastaan ei tarvita muuhun kuin kännyköiden ja padin lataamiseen ja se hoituu pienehköllä aurinkopaneelilla.

        Syksyllä sähkön tarve lisääntyy, eikä paneeli tuota. Silloin sähkö saadaan Bilteman salkkuagregaatista, jolla syötetään sähköä mökin pistorasioihin. Se on hiljainen ja kuluttaa vähän. Sähköä kuluu tähän aikaan vuodesta lämmitykseen paikanpäälle saavuttaessa ja valaistukseen. Puu-uuni on päälämmönlähde.

        Bensaa kuluu vuodessa noin 100 litraa eli rahaa siihen kuluu noin 200 €. En pidä sitä kalliina.

        Mielestäni tämä on toimiva vaihtoehto mökille, koska kesän ja syksyn sähköntarve eroaa toisitaan niin voimakkaasti. Kesällä 12 v sähkö on riittävä ja syksyllä käytettävissä on 230 v sähköä. Toki voi aggregaatin kesälläkin käynnistää, mutta sellainen tarve on tosi harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on tuollainen arvoton ja sähkötön mökki ja vieläpä saaressa, mutta niin vaan tänäänkin tänne tultiin. Enemmän täällä ollaan kuin kukaan naapureista, vaikka heillä kaikilla on sähköt ja meillä ei. Jouluun asti jatkuu aktiivinen kausi ja talvellakin käymme muutaman kerran.

        Kesällä sähköä oikeastaan ei tarvita muuhun kuin kännyköiden ja padin lataamiseen ja se hoituu pienehköllä aurinkopaneelilla.

        Syksyllä sähkön tarve lisääntyy, eikä paneeli tuota. Silloin sähkö saadaan Bilteman salkkuagregaatista, jolla syötetään sähköä mökin pistorasioihin. Se on hiljainen ja kuluttaa vähän. Sähköä kuluu tähän aikaan vuodesta lämmitykseen paikanpäälle saavuttaessa ja valaistukseen. Puu-uuni on päälämmönlähde.

        Bensaa kuluu vuodessa noin 100 litraa eli rahaa siihen kuluu noin 200 €. En pidä sitä kalliina.

        Mielestäni tämä on toimiva vaihtoehto mökille, koska kesän ja syksyn sähköntarve eroaa toisitaan niin voimakkaasti. Kesällä 12 v sähkö on riittävä ja syksyllä käytettävissä on 230 v sähköä. Toki voi aggregaatin kesälläkin käynnistää, mutta sellainen tarve on tosi harvoin.

        Kukin tavallaan ja omien mieltymystensä mukaan, ei mitään oikeaa tapaa ole. Nuoruudessa porukoiden mökki oli ilman sähköä koska isäukko oli sitkeästi sitä mieltä että sähkö pilaa mökkitunnelman. Meistä muista se oli ihan persiasta koko ajatus. Siihen aikaan ei vielä ollut mitään aurinkopaneleita ja aggrekaatteja, ainakaan kohtuuhintaan, vaan öljykamina, kaasuliesi ja Aladdin-lamppu+myrskylyhdyt.


    • Anonyymi

      Lataan tabletit sun muut autosta.

      • Anonyymi

        Tähän kännyköitten ja tablettien lataukseen käy paremmin akkuporakoneen esim: 18v 4Ah akku jossa on adapteri 2 UBS pistokkeelle ja 200 lm valo. Ei tarvitse viedä autoon latautumaan ja ainakin minulla pitää olla autossa virta päällä jotta tupakinsytkäristä saa virtaa.

        1 akusta lataa kännykän vähintään 5 kertaa täyteen ja 2 akulla 10-15 kertaa . Taskulampussa on 18650 akku ja senkin lataa kätevästi. Nuo akut sitten lataa täysiksi kun on verkkovirrassa tai autosta pienellä invertterillä.

        Nytkin tuossa vieressä lataan kännykkääni ,kun lähden nuorisolle näyttämään herkkutatti ja suppispaikkani ja kun en omaa hyvää suuntavaistoa niin ihan turvallisuuden takia metsään menen täyden akun kanssa


    • Anonyymi

      "Löytyykö teidän kesämökiltä sähköt?"
      Löytyy, eikä tarvitse edes etsiä.

    • Anonyymi

      Minulla on 200m2 hirsitalo mökkinä ja pörssisähkö sähkösiirron perusmaksu on 350€ vuodessa itse siirto n 7 snt ja sähkön keskihinta n 4 snt kulutus jotain 1500 kwh/v + 4,90 perusmaksu
      Eli vuoden kaikki sähkömaksut noin 560€ lisäksi sisävessan tyhjennys noin 120€/vuosi.
      Kesällä olemme 10 viikkoa putkeen ja lokakuun loppuun kaikki viikonloput.
      omavesi, omat klapit, puukiuas ja kota. Jos kotona oltaisiin niin menisi sähköä saunassa ja vesimaksut päälle. Lisäksi vielä vakuutus ja kiinteistövero. Aika edullista ja samalla tulee sienet ja marjat kerättyä 3 talouteen.

      Jos joskus mökkiä olisin hankkimassa, niin aurinkojärjestelmän hankkisin. Sisävessa on tietty naisväelle mukavampi, minä menisin mielummin ulkohuussiin ja sellaista olemme ajatelleet hankkia tulevaisuudessa.

    • Anonyymi

      Luotan Kipor i2000 teknologiaan ei onnistu sähköyhtiöiltä pakkorahastus

    • Anonyymi

      Ei ole sähköä, autosta saa ja auringosta.

      Ei ole bessaakaan, suoraan terassin portailla urea ja kyykkypaska. Haisee ammoniakki ja männyn oksalla siirrän vattupuskaan kuivuneen ulosteen.

      Vieraita Ei käy minulla ollenkaan, kiitos siitä.

      En jaksa puhua mistään, en todellakaan.

    • Anonyymi

      Isäntäasentajahan siirtää ne työkalupakissa helposti sieltä pois tarvittaessa. Sääästyy ainakin puolet laskun rahoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe