Loppuun poltettu lomittaja

Paska lomittaja?

Kiitos vaan suurimmalle osalle tiloista ,missä sain työskennellä lomitus urani aikana.Takkini on nyt totaalisesti tyhjentynyt,en voi kuvitella,että olisin maatalouslomittajan ammatissa enää päivääkään.
Olen nyt sairaslomalla,maatalouslomittajana olen työskennellyt liki 20 vuotta.Tiloja joilla olen työskennellyt on liki 200 kappaletta.
Työnjohdon suunnalta ei ole kertaakaan tullut negatiivista palautetta,kyllähänne varmaan kylillä paskaa puhuu?
Viimeisen parinvuoden aikana olen huomannut,että työtaakkani on lisääntynyt huomattavasti,ikäisiini ja sukupuoleeni kuuluviin työtovereihini nähden.
Kysyisinkin kuinka paljon,ja kuinka isoilla tiloilla joudutte työskentelemään yksin?
Itselläni työpäivistä reilusti yli puolet olivat viimevuosina yksintyöskentelyä.Karjakoko 15-40 lypsävää nuorikarja.
Mielestäni tamä kohteluni on pelkkää ajojahtia,miten muualla?
Ei minulla "peukalo ole kekellä kämmentä",joten eiköhän tästä ainakin rekkahommiin kelpaa.Kenties rakennuksellekkin?

113

8171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhhhhhhh

      Ilmeisesti olet oppinut hommat,joten sinulla on töitä.Mitä valitat?
      Sitten kun ei enää kysyntää työpanoksellesi olisi,kannattaisi huolestua.

    • suparta

      itse teen silloin,tällöin lomitusta.huonona puolena pidän sitä että jos paperilla työaika on 7 tuntia(yhden työntekijän),mutta kun teen 80-90 % navetan töistä urakkavauhdilla yksin 5 tunnissa,niin saan palkan viideltä tunnilta.kohtuus olisi että palkka tulisi 8,tai jopa 12 tunnilta.kaikkein paras olisi,että todellakin olisi kaksi työntekijää ja työosuus 50-50.

      • äsbmwrb

        työ aika on 7 tuntia, mutta viipyy navetalla 8 tuntia. Itse suoriudutaan navetalta pois 6 tunnissa normaalilla työvauhdilla.

        Joskus vaimo on ihmetellyt, että kuinka ne saa ajan kulumaan siellä niin pitkään. Sekin taito on vissiin opeteltavissa.


      • Paska Lomittaja
        äsbmwrb kirjoitti:

        työ aika on 7 tuntia, mutta viipyy navetalla 8 tuntia. Itse suoriudutaan navetalta pois 6 tunnissa normaalilla työvauhdilla.

        Joskus vaimo on ihmetellyt, että kuinka ne saa ajan kulumaan siellä niin pitkään. Sekin taito on vissiin opeteltavissa.

        On niitä näköjään muuallakin lomitusta arvostamattomia yrittäjiä,kuin meidänkin kunnassa.Kirjoituksesta käy ilmi,että yksi lomittaja tekee kyseisen tilan työt,työaika 8 tuntia."Itse suoriudutaan navetalta pois 6:dessa tunnissa",ilmeisesti siellä navetalla on sitten kaksi tai useampi ihminen?
        Tälle ylimieliselle yrittäjällä kannattaisi naapurille esittää,että voisi käydä hoitamassa hänenkin karjan hänen lomanaikana,kun hänen navetassa ei tarvi kuin käydä kääntymässä.
        Kenties huomaisi,että on eri juttu hoitaa toisen karjaa,kuin omaansa.Koska kaikki eläimet,laitteet ja työmenetelmät eivät välttämättä ole tuttuja.
        Lopuksi jos lomituksesta aiheutuvat kulut tuntuvat liian suurilta,on viisaampi lopettaa tilanpito.On se niin suuri "tulonsiirto"maatalousyrittäjille tämä lomitusjärjestelmä,verrattuna tavalliseen yrittäjään joka maksaa sijaisensa täysimääräisesti.Ei ole kuin ajan kysymys milloin EU puuttuu tähän lomitusjärjestelmään.Perusteluina yrittäjien tasapuolinen kohtelu.


      • tuottajatar
        Paska Lomittaja kirjoitti:

        On niitä näköjään muuallakin lomitusta arvostamattomia yrittäjiä,kuin meidänkin kunnassa.Kirjoituksesta käy ilmi,että yksi lomittaja tekee kyseisen tilan työt,työaika 8 tuntia."Itse suoriudutaan navetalta pois 6:dessa tunnissa",ilmeisesti siellä navetalla on sitten kaksi tai useampi ihminen?
        Tälle ylimieliselle yrittäjällä kannattaisi naapurille esittää,että voisi käydä hoitamassa hänenkin karjan hänen lomanaikana,kun hänen navetassa ei tarvi kuin käydä kääntymässä.
        Kenties huomaisi,että on eri juttu hoitaa toisen karjaa,kuin omaansa.Koska kaikki eläimet,laitteet ja työmenetelmät eivät välttämättä ole tuttuja.
        Lopuksi jos lomituksesta aiheutuvat kulut tuntuvat liian suurilta,on viisaampi lopettaa tilanpito.On se niin suuri "tulonsiirto"maatalousyrittäjille tämä lomitusjärjestelmä,verrattuna tavalliseen yrittäjään joka maksaa sijaisensa täysimääräisesti.Ei ole kuin ajan kysymys milloin EU puuttuu tähän lomitusjärjestelmään.Perusteluina yrittäjien tasapuolinen kohtelu.

        meillä ainakaan kiinnitetä huomiota lomittajan tilallaoloaikaan. Pääasia, että työt ja eläimet on hoidettu. Työaika on nyt 7,5 tuntia, joka minusta riittää kyllä tavallisena päivänä. Joku saa tehtyä lyhyemmässä ajassa esim kesäaikaan. Keskimäärin tuo aika menee. Arvostan ihan kauheasti noita lomittajia, joiden ansiosta voin olla edes joskus pois työstä. Nyt on mennyt melkein kolme kuukautta ilman yhtäkään vapaata päivää ja sen kyllä luissaan tuntee...Odotan kovasti lomaa, joka koittaa noin parin viikon päästä.

        Hyvin muistan ajan, kun ei ollut lomitussysteemiä nykyisessä laajuudessa. Jos sellainen koittaa, meiltä ainakin lähtee lehmät pois!


      • motivoitunut lomitta
        Paska Lomittaja kirjoitti:

        On niitä näköjään muuallakin lomitusta arvostamattomia yrittäjiä,kuin meidänkin kunnassa.Kirjoituksesta käy ilmi,että yksi lomittaja tekee kyseisen tilan työt,työaika 8 tuntia."Itse suoriudutaan navetalta pois 6:dessa tunnissa",ilmeisesti siellä navetalla on sitten kaksi tai useampi ihminen?
        Tälle ylimieliselle yrittäjällä kannattaisi naapurille esittää,että voisi käydä hoitamassa hänenkin karjan hänen lomanaikana,kun hänen navetassa ei tarvi kuin käydä kääntymässä.
        Kenties huomaisi,että on eri juttu hoitaa toisen karjaa,kuin omaansa.Koska kaikki eläimet,laitteet ja työmenetelmät eivät välttämättä ole tuttuja.
        Lopuksi jos lomituksesta aiheutuvat kulut tuntuvat liian suurilta,on viisaampi lopettaa tilanpito.On se niin suuri "tulonsiirto"maatalousyrittäjille tämä lomitusjärjestelmä,verrattuna tavalliseen yrittäjään joka maksaa sijaisensa täysimääräisesti.Ei ole kuin ajan kysymys milloin EU puuttuu tähän lomitusjärjestelmään.Perusteluina yrittäjien tasapuolinen kohtelu.

        Kaikki maatalousyrittäjät eivät pidä heille lakisäätestä vuosilomaa ja näin ollen ei lomittajakaan käy. Ei ole pakko. Jos ei saa mieleistään/osaavaa lomittajaa esim. Nyt on sillai että työaika on tiedettävä jo ennen lomituksen alkua, joten kun lomittaja tulee 8 tunniksi, on töitä oltava 8 tuntia. Lomittaja ei saa hävitä palkassaan. Olen lomittanut nyt 22 vuotta ja työmäärä on lisääntynyt valtavasti. Minullakin on piirissäni useita 60 lehmän navetoita, jossa ollaan yksin. Tosin takapäivystäjänä on talonväki, joille voi soittaa ongelman tullen. Koneistus helpottaa työtä, mutta vastuu on suuri. Pienet tilat on täältä päin kohta tyystin hävinneet ja me muutamat tosi ammattitaitoiset ja motivoituneet lomittajat kohta taistellaan työpaikoista. Olen arvellut että milloinkahan ne alkaa pitämään yt.neuvotteluja lomittajien vähentämiseksi, mutta sijaisapuja on niin paljon että töitä riittää. Mutta nämä sairastelijat ehkä lopettavat niin mitä sitten.


      • tietomies1234
        motivoitunut lomitta kirjoitti:

        Kaikki maatalousyrittäjät eivät pidä heille lakisäätestä vuosilomaa ja näin ollen ei lomittajakaan käy. Ei ole pakko. Jos ei saa mieleistään/osaavaa lomittajaa esim. Nyt on sillai että työaika on tiedettävä jo ennen lomituksen alkua, joten kun lomittaja tulee 8 tunniksi, on töitä oltava 8 tuntia. Lomittaja ei saa hävitä palkassaan. Olen lomittanut nyt 22 vuotta ja työmäärä on lisääntynyt valtavasti. Minullakin on piirissäni useita 60 lehmän navetoita, jossa ollaan yksin. Tosin takapäivystäjänä on talonväki, joille voi soittaa ongelman tullen. Koneistus helpottaa työtä, mutta vastuu on suuri. Pienet tilat on täältä päin kohta tyystin hävinneet ja me muutamat tosi ammattitaitoiset ja motivoituneet lomittajat kohta taistellaan työpaikoista. Olen arvellut että milloinkahan ne alkaa pitämään yt.neuvotteluja lomittajien vähentämiseksi, mutta sijaisapuja on niin paljon että töitä riittää. Mutta nämä sairastelijat ehkä lopettavat niin mitä sitten.

        Kasvaa.Tilat palkkaavat karjanhoitjia,ja isäntäväki lomittaa heitä


      • nimimerkki-
        äsbmwrb kirjoitti:

        työ aika on 7 tuntia, mutta viipyy navetalla 8 tuntia. Itse suoriudutaan navetalta pois 6 tunnissa normaalilla työvauhdilla.

        Joskus vaimo on ihmetellyt, että kuinka ne saa ajan kulumaan siellä niin pitkään. Sekin taito on vissiin opeteltavissa.

        niin vaimon kanssa yhdessä suoriudutte kuudessa tunnissa, lomittaja yksin kahdeksassa?

        Vai onko lomittajia kaksi?

        Jos lomittaja tekee yksinään sinun ja vaimosi yhteisen työtaakan kahdeksassa tunnissa ja teiltä kuluu kahdestaan työskennellen 6 tuntia niin eikö sille lomittajalle kuuluisi hattua nostaa...?


      • lomittaja 64
        äsbmwrb kirjoitti:

        työ aika on 7 tuntia, mutta viipyy navetalla 8 tuntia. Itse suoriudutaan navetalta pois 6 tunnissa normaalilla työvauhdilla.

        Joskus vaimo on ihmetellyt, että kuinka ne saa ajan kulumaan siellä niin pitkään. Sekin taito on vissiin opeteltavissa.

        tie ite hommas jos valitat!


      • Anonyymi
        äsbmwrb kirjoitti:

        työ aika on 7 tuntia, mutta viipyy navetalla 8 tuntia. Itse suoriudutaan navetalta pois 6 tunnissa normaalilla työvauhdilla.

        Joskus vaimo on ihmetellyt, että kuinka ne saa ajan kulumaan siellä niin pitkään. Sekin taito on vissiin opeteltavissa.

        Ei voi missään muodoin ajatella työtä jossa joku on etukäteen tunteja määrittänyt joista maksetaan työntekijälle, 8 tuntia on , muttei kaivos ja metsätöis koska ovat raskahia töit


    • -Lomittajatar-

      Karjakoot todellakin kasvavat. Minä työskentelen yksin jopa yli 70 lehmän navetoissa. Siinä pitää pään toimia. Tai ainakin pitäisi...

      Jaksaminen on ehkä paljolti kiinni rohkeudesta, ammattitaidosta, rakkaudesta eläimiin, stressinsietokyvystä, vahvasta itsetunnosta, voimakkaasta luonteesta jne.

      Sinun tapauksessa voi olla kyseessä myös ajojahti. Johtavissa on paljon, liian paljon, ammattitaidottomia henkilöitä, jotka "ylentävät itseään alentamalla alaisiaan". Se on kylmä totuus. Kuinka kukaan jaksaa työssään, jos esimies tekee aivan järjettömiä työvuorolistoja??? Minullakin on ollut 12 päivää töitä, yksi vapaa ja sitten taas 9 töitä. Olen tehnyt yli 100 tuntia "putkeen" ja matkat päälle. Onko kohtuullista??? Noh, ehkä minulle, koska rakastan työtäni yli kaiken, mutta joku järki pitäisi näissäkin hommissa olla.

      Jaksamista kaikille, niin yrittäjille kuin lomittajillekin!

      • valivalitusta

        Lomittajien valitus pitkistä työajoista. Itse teen karjatilan emäntänä puolikin vuotta yhteen kyytiin töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää. Normaalit työt navetalla kestää kahdeksan tuntia, joskus enemmänkin. Silti ehdin hoitamaan kaiken muunkin arjen rutiinin. Laiskuusko teitä osaa lomittajista vaivaa?


      • Lapsia on mullakin
        valivalitusta kirjoitti:

        Lomittajien valitus pitkistä työajoista. Itse teen karjatilan emäntänä puolikin vuotta yhteen kyytiin töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää. Normaalit työt navetalla kestää kahdeksan tuntia, joskus enemmänkin. Silti ehdin hoitamaan kaiken muunkin arjen rutiinin. Laiskuusko teitä osaa lomittajista vaivaa?

        Kuulepa valivaliemäntä. Lähdepä itse aamulla viiden aikaan ajamaan, että olet työpaikallasi kello 6. Työt päättyy klo 10 ja ajelet kotiisi noin tunnin ja kaikki tämä sama iltapäivällä ja illalla olet kotonasi klo 21. Hoidapa siinä itse muut kotiasiasi ja rutiinit. Onneksi on työaikalaki eikä minulla tarvi onneksi sun luokses tulla lomitttamaan.


      • ajatusta peliin
        Lapsia on mullakin kirjoitti:

        Kuulepa valivaliemäntä. Lähdepä itse aamulla viiden aikaan ajamaan, että olet työpaikallasi kello 6. Työt päättyy klo 10 ja ajelet kotiisi noin tunnin ja kaikki tämä sama iltapäivällä ja illalla olet kotonasi klo 21. Hoidapa siinä itse muut kotiasiasi ja rutiinit. Onneksi on työaikalaki eikä minulla tarvi onneksi sun luokses tulla lomitttamaan.

        Teillä on vapaapäivät, jolloin voi hoitaa asioitaan, ilman että tarvitsee kellon kanssa kulkea. Älä viitsi uskotella, että teet joka päivä lomitushommia. Sulla on monta päivää kuukaudessa aikaa elää niin kuin haluat, ilman työpainetta. Pysy siis lomittajana, ei sinusta emännäksi taitaisi olla :).


      • ex emäntä
        valivalitusta kirjoitti:

        Lomittajien valitus pitkistä työajoista. Itse teen karjatilan emäntänä puolikin vuotta yhteen kyytiin töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää. Normaalit työt navetalla kestää kahdeksan tuntia, joskus enemmänkin. Silti ehdin hoitamaan kaiken muunkin arjen rutiinin. Laiskuusko teitä osaa lomittajista vaivaa?

        Ollessani emäntä, tein yhtenäkin vuonna 364 päivää ilman vapaapäivää töitä. Heräsin joka ikinen aamu klo 6. 364. päivän iltapäivällä minulle nousi 40 asteen kuume ja oli pakko soittaa lomatoimistoon ja pyytää apua. Olin ollut jo lähes kaksi viikkoa 38 - 39 kuumeessa ja paiskinut töitä tunkkaisessa ja ahtaassa navetassa. Tästä "urhoollisuudestani" sain seurauksena astman. Sairastin keuhkokuumeen ja menin todella huonoon kuntoon.

        Karja joutui myyntiin ja helpompi, muttei niin rakas työ tuli tilalle.

        Pitäkää tuottajat itsestänne huolta älkääkä leikkikö terveydellänne. Terveys on ainutkertainen asia.


      • Paska lomittaja
        ex emäntä kirjoitti:

        Ollessani emäntä, tein yhtenäkin vuonna 364 päivää ilman vapaapäivää töitä. Heräsin joka ikinen aamu klo 6. 364. päivän iltapäivällä minulle nousi 40 asteen kuume ja oli pakko soittaa lomatoimistoon ja pyytää apua. Olin ollut jo lähes kaksi viikkoa 38 - 39 kuumeessa ja paiskinut töitä tunkkaisessa ja ahtaassa navetassa. Tästä "urhoollisuudestani" sain seurauksena astman. Sairastin keuhkokuumeen ja menin todella huonoon kuntoon.

        Karja joutui myyntiin ja helpompi, muttei niin rakas työ tuli tilalle.

        Pitäkää tuottajat itsestänne huolta älkääkä leikkikö terveydellänne. Terveys on ainutkertainen asia.

        Ei ne näköjään yrittäjät ole havainneet,että lomittajien työajot ovat lisääntyneet.Mahtaisi "ääni kellossa" muuttua jos joka työpäivä istuisi autossa kaksi tuntia navetta töiden lisäksi.Itse ajelin noin 15000 km vuodessa päivämatkoja,siis työajoja noin30000km.Eipä kehtaa valittaa Lapissa ajellaan vielä pitempiä matkoja.


      • dölfmm
        Paska lomittaja kirjoitti:

        Ei ne näköjään yrittäjät ole havainneet,että lomittajien työajot ovat lisääntyneet.Mahtaisi "ääni kellossa" muuttua jos joka työpäivä istuisi autossa kaksi tuntia navetta töiden lisäksi.Itse ajelin noin 15000 km vuodessa päivämatkoja,siis työajoja noin30000km.Eipä kehtaa valittaa Lapissa ajellaan vielä pitempiä matkoja.

        saat. Älä siis valita! Ei se palkka kenenkään tilille ilmaiseksi juokse.l


      • vissiinki
        valivalitusta kirjoitti:

        Lomittajien valitus pitkistä työajoista. Itse teen karjatilan emäntänä puolikin vuotta yhteen kyytiin töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää. Normaalit työt navetalla kestää kahdeksan tuntia, joskus enemmänkin. Silti ehdin hoitamaan kaiken muunkin arjen rutiinin. Laiskuusko teitä osaa lomittajista vaivaa?

        Tietysti teet töitä omalla tilallasi. Kenen ne pitäisi tehdä? Se on ihan sinun oma valintasi!


      • oicbyj
        vissiinki kirjoitti:

        Tietysti teet töitä omalla tilallasi. Kenen ne pitäisi tehdä? Se on ihan sinun oma valintasi!

        Lomittajan oma valinta on lähteä lomittajaksi.


      • Yrittäjälomittaja
        oicbyj kirjoitti:

        Lomittajan oma valinta on lähteä lomittajaksi.

        Että lomittaja ajaa Ladalla tai Nissanilla.Emäntä Mersulla tai KartanoVolvolla.
        Emäntä istuu kiikkutuolis ja käy vittoileen navetas lomittajille ja palkollisille. Väliajat humputtelee kylillä kaikis edustustehtävissä.
        Niin ja tuloja ei tietenkään ole.Verokikkailulla ne tulot peitetään.


      • emäntä10
        Yrittäjälomittaja kirjoitti:

        Että lomittaja ajaa Ladalla tai Nissanilla.Emäntä Mersulla tai KartanoVolvolla.
        Emäntä istuu kiikkutuolis ja käy vittoileen navetas lomittajille ja palkollisille. Väliajat humputtelee kylillä kaikis edustustehtävissä.
        Niin ja tuloja ei tietenkään ole.Verokikkailulla ne tulot peitetään.

        Sinunkin, yrittäjä lomittaja,kannattaisi kiivetä reittä pitkin johonkin ökytaloon isännäksi(tai emännäksi)
        Sit vaan kiikkustuoliin ja edustushommiin.noin helppoa se on.


      • Emäntäimmeinen
        Yrittäjälomittaja kirjoitti:

        Että lomittaja ajaa Ladalla tai Nissanilla.Emäntä Mersulla tai KartanoVolvolla.
        Emäntä istuu kiikkutuolis ja käy vittoileen navetas lomittajille ja palkollisille. Väliajat humputtelee kylillä kaikis edustustehtävissä.
        Niin ja tuloja ei tietenkään ole.Verokikkailulla ne tulot peitetään.

        Melkein järkiään voisi sanoa, että meilläpäin lomittajat ajaa paremmilla autoilla kuin ainakaan mitä meiltä talosta löytyy. Virolaisten lomittajien autot ei montaa vuotta vanhoja ole, ja siellä näkyy nelivetoa ja ameriikanmalleja useinkin. Suomalaisetkin lomittajat monet ajaa aika tuoreilla autoilla, mersuja on monta ja ainakin pikkupakuja, maastureita ja nelivetoja. Omilta lomitusajoiltani ( 20 v sitten, ajoin Fiat 128.lla) muistan huonojakin ropposia joillain, mutta kun sen auton on lähdettävä käyntiin vähän joka säässä ja selvittävä tilalle ennen tien auraustakin (joskus jäin Fiiulla kiinni kyllä kinoksiin) ei kärsi oikein myöhästelyjä auton syyksi pistää nykyaikana. Talonväet jos ei autoa niin paljon ja pitkille matkollle usein tarvitse, voi ajella keskivertoropposillakin. Meilläkin on 20, 15- ja 6 vuotta vanhat autot - vanhin on maatalouden käytössä, seuraava yleensä nuorison menoissa eli yksityistaloudessa, ja tuo nuorin ja tilavin myös yksityistalouden eli useamman perheenjäsenen yhteisten matkojen käytössä. Ei ole vuosiin enää voinut autojen vähennyksistä puhua, ja hyvällä huollolla käyttökulutkin jää aika pienilksi. Katto päälle seisoessa ja lämmitysroikkaa tarvittaessa, niin kaikki autot pelittää ihan kiitettävästi.

        Kiikkustuoli ja humputtelut ainakin meillä jää Isännän vastuille - Emäntä on navetassaa joko yksin tai Isäntää tuuraavan lomittajan kanssa. Eikä palkoillisista ole tietoakaan. Mikä kumma katkeruus se on iskenny - eikäs se ole hyvä jos joku pystyy työllistämään? Minullakin on monta tuttua lomittajaa, jotka mielellään olisivat yhden tai korkeintaan muutaman tilan tilatyöntekijöinä jos vaan sellainen vaihtoehto olisi tarjolla.

        Verotus ja koko kirjanpito muutenkin satoine kuitteineen on muuten ihan riittävän monimutkaista ja aikaavievää, että ei tule mieleenkään enää mitään erityisiä "kikkailuja" sen kanssa tehdä. Useampana vuonna on ennemminkin vaikeus saada riittävästi uskottavia tuloja jäämään jäljelle menojen jälkeeni, kuin että niitä tuloja vasiten yrittäisi vähentää. Investointitukihakemuksiinj a lainojen vakuudeksi kun vaaditaan useammalta peräkkäiseltä vuodelta tietty tuloskin tilanpidosta jäämään, tai tilan kehittäminen voi tyssätä siihen pankin tai TE-keskuksen laskelmaan.


      • Emäntä10 (aito)
        emäntä10 kirjoitti:

        Sinunkin, yrittäjä lomittaja,kannattaisi kiivetä reittä pitkin johonkin ökytaloon isännäksi(tai emännäksi)
        Sit vaan kiikkustuoliin ja edustushommiin.noin helppoa se on.

        Minun nimimerkkiä. Kirjoittele vain ihan mitä haluat, mutta älä minun suulla tai nimimerkillä. Minulla on ihan omat mielipiteet asioista eikä ajatusmaailmani kovin paljoa samaan suuntaan kulje sinun kanssa. Taidampa arvata kirjoittajan...

        Otampa kantaa tähän asiaan sitten kun on aikaa enemmän. Nyt ei sitä ole.


      • tuottajatar
        Emäntä10 (aito) kirjoitti:

        Minun nimimerkkiä. Kirjoittele vain ihan mitä haluat, mutta älä minun suulla tai nimimerkillä. Minulla on ihan omat mielipiteet asioista eikä ajatusmaailmani kovin paljoa samaan suuntaan kulje sinun kanssa. Taidampa arvata kirjoittajan...

        Otampa kantaa tähän asiaan sitten kun on aikaa enemmän. Nyt ei sitä ole.

        minäkin ajattelin, ettei tuo ollut oikein oikean emäntä 10 tyyliä. Aika harmillista tuollainen, jos lainaa tieten toisen nimimerkki'ä. On itselläkin kokemusta siitä.

        Lomituksesta ajattelen sillä lailla, että ihanaa, kun on joku muukin tekemässä töitäni. Niin hyvin muistan tuon, kun ei ollut kunnalla antaa ketään lomittajaa. Olen sen verrran vanha (kauheeta), että aloitellessani, ei todellakaan ollut minkäänlaista lomittajaa. Itse piti aina lähteä...Onneksi sitten jo lasten saamisen aikaan oli joku. Äiti muistelee, kuinka sitä piti melko pian synnytyksen jälkeen "kömpiä" lypsylle.

        Lomittajien autoista en ole tehnyt havaintoja. Saattaa o´lla, että jollakulla on uusikin auto. Viron tytöllä ainankin oli kait vanhempi peli tuossa kesällä. Ne ajavat nykyään niin pitkiä matkoja, että on oltava toimiva kärry. Miten oikein on mahdollista, että työmatka saattaa olla noin 80km? Piirit ovat suurempia kyllä ja karjakoko on isompi sekin.


      • Tarkkailia170
        tuottajatar kirjoitti:

        minäkin ajattelin, ettei tuo ollut oikein oikean emäntä 10 tyyliä. Aika harmillista tuollainen, jos lainaa tieten toisen nimimerkki'ä. On itselläkin kokemusta siitä.

        Lomituksesta ajattelen sillä lailla, että ihanaa, kun on joku muukin tekemässä töitäni. Niin hyvin muistan tuon, kun ei ollut kunnalla antaa ketään lomittajaa. Olen sen verrran vanha (kauheeta), että aloitellessani, ei todellakaan ollut minkäänlaista lomittajaa. Itse piti aina lähteä...Onneksi sitten jo lasten saamisen aikaan oli joku. Äiti muistelee, kuinka sitä piti melko pian synnytyksen jälkeen "kömpiä" lypsylle.

        Lomittajien autoista en ole tehnyt havaintoja. Saattaa o´lla, että jollakulla on uusikin auto. Viron tytöllä ainankin oli kait vanhempi peli tuossa kesällä. Ne ajavat nykyään niin pitkiä matkoja, että on oltava toimiva kärry. Miten oikein on mahdollista, että työmatka saattaa olla noin 80km? Piirit ovat suurempia kyllä ja karjakoko on isompi sekin.

        Lapsellista touhua yrittää muka matkia emännän kirjotuksia.
        Hyvä vaan et ehit huomata hyvissä ajon,menköön se ääliö muille palstoille joka ei omaa tapoja. Toi "yritys" kyllä vaikutti enempi miehen kirjottamalta. HAH, Kärähdit!!! Pysy poissa ja niiden kirjottaa joilla on jotain oikeaa asiaa!


      • Ent lomittaja
        Emäntäimmeinen kirjoitti:

        Melkein järkiään voisi sanoa, että meilläpäin lomittajat ajaa paremmilla autoilla kuin ainakaan mitä meiltä talosta löytyy. Virolaisten lomittajien autot ei montaa vuotta vanhoja ole, ja siellä näkyy nelivetoa ja ameriikanmalleja useinkin. Suomalaisetkin lomittajat monet ajaa aika tuoreilla autoilla, mersuja on monta ja ainakin pikkupakuja, maastureita ja nelivetoja. Omilta lomitusajoiltani ( 20 v sitten, ajoin Fiat 128.lla) muistan huonojakin ropposia joillain, mutta kun sen auton on lähdettävä käyntiin vähän joka säässä ja selvittävä tilalle ennen tien auraustakin (joskus jäin Fiiulla kiinni kyllä kinoksiin) ei kärsi oikein myöhästelyjä auton syyksi pistää nykyaikana. Talonväet jos ei autoa niin paljon ja pitkille matkollle usein tarvitse, voi ajella keskivertoropposillakin. Meilläkin on 20, 15- ja 6 vuotta vanhat autot - vanhin on maatalouden käytössä, seuraava yleensä nuorison menoissa eli yksityistaloudessa, ja tuo nuorin ja tilavin myös yksityistalouden eli useamman perheenjäsenen yhteisten matkojen käytössä. Ei ole vuosiin enää voinut autojen vähennyksistä puhua, ja hyvällä huollolla käyttökulutkin jää aika pienilksi. Katto päälle seisoessa ja lämmitysroikkaa tarvittaessa, niin kaikki autot pelittää ihan kiitettävästi.

        Kiikkustuoli ja humputtelut ainakin meillä jää Isännän vastuille - Emäntä on navetassaa joko yksin tai Isäntää tuuraavan lomittajan kanssa. Eikä palkoillisista ole tietoakaan. Mikä kumma katkeruus se on iskenny - eikäs se ole hyvä jos joku pystyy työllistämään? Minullakin on monta tuttua lomittajaa, jotka mielellään olisivat yhden tai korkeintaan muutaman tilan tilatyöntekijöinä jos vaan sellainen vaihtoehto olisi tarjolla.

        Verotus ja koko kirjanpito muutenkin satoine kuitteineen on muuten ihan riittävän monimutkaista ja aikaavievää, että ei tule mieleenkään enää mitään erityisiä "kikkailuja" sen kanssa tehdä. Useampana vuonna on ennemminkin vaikeus saada riittävästi uskottavia tuloja jäämään jäljelle menojen jälkeeni, kuin että niitä tuloja vasiten yrittäisi vähentää. Investointitukihakemuksiinj a lainojen vakuudeksi kun vaaditaan useammalta peräkkäiseltä vuodelta tietty tuloskin tilanpidosta jäämään, tai tilan kehittäminen voi tyssätä siihen pankin tai TE-keskuksen laskelmaan.

        On vielä sitä köyhänä rikkaana esittämistä samaa kuin Venälisillä viro on päässyt sosialismin kirouksesta äskettäin.Kyllähän maatalous on loppunsa edellä suomessa enkä ihmettele jos ei jaksa sellaisen työmäärän ja velan kanssa.Myöskään tuottajahintoja ei voi itse määrätä sosialismia sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • Emäntä10
        Ent lomittaja kirjoitti:

        On vielä sitä köyhänä rikkaana esittämistä samaa kuin Venälisillä viro on päässyt sosialismin kirouksesta äskettäin.Kyllähän maatalous on loppunsa edellä suomessa enkä ihmettele jos ei jaksa sellaisen työmäärän ja velan kanssa.Myöskään tuottajahintoja ei voi itse määrätä sosialismia sanan varsinaisessa merkityksessä.

        Pitäisi nyt ajatella? Kun tuossa ketjua luin läpi oikein ajatuksen kanssa, niin vähän menin hämilleni. Ainoa asia, mikä jäi päällimmäisenä mieleeni, on tämän aloittajan väsymys ja tympääntyminen. Niimpä vastaankin sinulle. Kun tietäisin, mistä aloittaisin...

        Meidän perällä on vain muutamia lomittajia, jotka ovat tehneet joko yhtä pitkän tai pitemmän työuran lomittajana kuin sinä. Ja se näkyy. Se näkyy väsymyksenä, hyville lomittajille on aina kysyntää, joten työsarkaa riittää. Se näkyy myös ihan selkeästi kropassa, on lypsäjän kipeitä polvia, joillakin alkaa kuulo olla vähän mitä on, ei ilmeisesti ennen kovin paljoa painotettu kuulosuojainten käyttöä. Se näkyy myös yleisessä mielialassa, siihen kun lisätään vielä perhe-elämän ongelmat, joita kaikilla joskus on, niin paketti on valmis.

        Tämä työ on fyysisesti ja henkisesti kovaa. On tilakohtaista, miten paljon lomittajaa kuormitetaan. Olen kuitenkin rivien välistä lukenut, että ongelma ei ole pelkästään tilojen raskas työtaakka vaan myös se, että lomittajien esimiehillä ei välttämättä ole älyä siihen, mitä he vaativat. Laitetaan yksi lomittaja hoitamaan tilaa ilman apua. Ymmärrän varsin hyvin, kuinka stressaavaa on tehdä töitä yksin, kun navetassa aina joskus sattuu ja tapahtuu ihan yllättäviä, äkkinäisiä tilanteita, jolloin apu olisi tarpeen. Meidän tilalla periaatteessa hiljaisina aikoina pärjäisi yksikin lomittaja kahdeksalla tunnilla, mutta en halua sitä. Syitä on monia: Työturvallisuus, lomittajan oma henkinen ja fyysinen jaksaminen, oma vaatimukseni siitä, että eläimet hoidetaan kiireettä ajan kanssa, panostetaan laatuun. Ja onhan se mukava, kun on juttukaveri töissä, yksin puhumiseenkin kyllästyy.
        Lomittajillakin on elämä, välillä menee hyvin ja välillä elämä potkii päähän. Se näkyy suoraan työn laadussa. Itselläni on lomittajiini hyvät suhteet, niimpä huomatessani, ettei asiat ole hyvin, kysyn kyllä suoraan, mikä on. Siinä työn lomassa niitä on hyvä sitten selvitellä. Mutta se vaatii luottamuksen, ettei niistä asioista sitten huudella eteenpäin. On meilläkin ollut aikanaan kyseelalaisen ammattitaidon omaavia lomittajia. He ovat hyvin äkkiä karsiutuneet pois. Nämä muutamat vakilomittajat ovatkin sitten painonsa arvoisia kullassa. En luopuisi heistä.

        Tiedän kyllä, että lomittajilla teetetään enemmän kuin paljon töitä. Minäkin teetän välillä, mutta rutiinihommien lisäksi tehtävä työ tehdään sitten yhdessä, olen itse mukana ja siinä sivussa opastan, jos tulee jotain uutta esille. Välillä syödään ja pidetään taukoa ja taas jatketaan. Ja kaikesta maksetaan. Itselläni oli alkuaikoina enemmänkin ongelmia saada johtavat lomittajat ymmärtämään se, että joskus navetalla menee muutama tunti ylimääräistä aikaa ja ne pitää maksaa lomittajille. Kovan käden väännön jälkeen asiat ovat sujuneet. Ei minulle toimistolta kukaan soittele, vaikka lomittajien tuntilistassa lukee päiviä, jolloin on tullut ylimääräistä työtä neljäkin tuntia. Kun asia on kerta sovittu lomittajien kanssa, niin hommat sujuu. Pitää vain katsoa sellaiset päivät, että ne sopii myös lomittajille.

        Aloittajan kannan asiaan kyllä ymmärrän, lähinnä olen pahoillani siitä, että olet lopettamassa/lopettanut hommat. Kun ei niitä ammattilaisia niin kovin paljoa ole. Toisaalta ymmärrän, työ vaatii veronsa. Mutta joka tapauksessa, toivotan hyvää jatkoa sinulle, mitä sitten elämässä teetkin. Mietihän kuitenkin vielä, jos vaikka kunnon loma tekisi terää ja into palaisi takaisin. Ja ainahan voi lomatoimeen ilmoittaa, että ei enää tee yksin töitä. Vaatia pitää itselläkin, kun kerran suun aukaisee, niin hommat helpottuu.


      • Paska lomittaja
        Emäntä10 kirjoitti:

        Pitäisi nyt ajatella? Kun tuossa ketjua luin läpi oikein ajatuksen kanssa, niin vähän menin hämilleni. Ainoa asia, mikä jäi päällimmäisenä mieleeni, on tämän aloittajan väsymys ja tympääntyminen. Niimpä vastaankin sinulle. Kun tietäisin, mistä aloittaisin...

        Meidän perällä on vain muutamia lomittajia, jotka ovat tehneet joko yhtä pitkän tai pitemmän työuran lomittajana kuin sinä. Ja se näkyy. Se näkyy väsymyksenä, hyville lomittajille on aina kysyntää, joten työsarkaa riittää. Se näkyy myös ihan selkeästi kropassa, on lypsäjän kipeitä polvia, joillakin alkaa kuulo olla vähän mitä on, ei ilmeisesti ennen kovin paljoa painotettu kuulosuojainten käyttöä. Se näkyy myös yleisessä mielialassa, siihen kun lisätään vielä perhe-elämän ongelmat, joita kaikilla joskus on, niin paketti on valmis.

        Tämä työ on fyysisesti ja henkisesti kovaa. On tilakohtaista, miten paljon lomittajaa kuormitetaan. Olen kuitenkin rivien välistä lukenut, että ongelma ei ole pelkästään tilojen raskas työtaakka vaan myös se, että lomittajien esimiehillä ei välttämättä ole älyä siihen, mitä he vaativat. Laitetaan yksi lomittaja hoitamaan tilaa ilman apua. Ymmärrän varsin hyvin, kuinka stressaavaa on tehdä töitä yksin, kun navetassa aina joskus sattuu ja tapahtuu ihan yllättäviä, äkkinäisiä tilanteita, jolloin apu olisi tarpeen. Meidän tilalla periaatteessa hiljaisina aikoina pärjäisi yksikin lomittaja kahdeksalla tunnilla, mutta en halua sitä. Syitä on monia: Työturvallisuus, lomittajan oma henkinen ja fyysinen jaksaminen, oma vaatimukseni siitä, että eläimet hoidetaan kiireettä ajan kanssa, panostetaan laatuun. Ja onhan se mukava, kun on juttukaveri töissä, yksin puhumiseenkin kyllästyy.
        Lomittajillakin on elämä, välillä menee hyvin ja välillä elämä potkii päähän. Se näkyy suoraan työn laadussa. Itselläni on lomittajiini hyvät suhteet, niimpä huomatessani, ettei asiat ole hyvin, kysyn kyllä suoraan, mikä on. Siinä työn lomassa niitä on hyvä sitten selvitellä. Mutta se vaatii luottamuksen, ettei niistä asioista sitten huudella eteenpäin. On meilläkin ollut aikanaan kyseelalaisen ammattitaidon omaavia lomittajia. He ovat hyvin äkkiä karsiutuneet pois. Nämä muutamat vakilomittajat ovatkin sitten painonsa arvoisia kullassa. En luopuisi heistä.

        Tiedän kyllä, että lomittajilla teetetään enemmän kuin paljon töitä. Minäkin teetän välillä, mutta rutiinihommien lisäksi tehtävä työ tehdään sitten yhdessä, olen itse mukana ja siinä sivussa opastan, jos tulee jotain uutta esille. Välillä syödään ja pidetään taukoa ja taas jatketaan. Ja kaikesta maksetaan. Itselläni oli alkuaikoina enemmänkin ongelmia saada johtavat lomittajat ymmärtämään se, että joskus navetalla menee muutama tunti ylimääräistä aikaa ja ne pitää maksaa lomittajille. Kovan käden väännön jälkeen asiat ovat sujuneet. Ei minulle toimistolta kukaan soittele, vaikka lomittajien tuntilistassa lukee päiviä, jolloin on tullut ylimääräistä työtä neljäkin tuntia. Kun asia on kerta sovittu lomittajien kanssa, niin hommat sujuu. Pitää vain katsoa sellaiset päivät, että ne sopii myös lomittajille.

        Aloittajan kannan asiaan kyllä ymmärrän, lähinnä olen pahoillani siitä, että olet lopettamassa/lopettanut hommat. Kun ei niitä ammattilaisia niin kovin paljoa ole. Toisaalta ymmärrän, työ vaatii veronsa. Mutta joka tapauksessa, toivotan hyvää jatkoa sinulle, mitä sitten elämässä teetkin. Mietihän kuitenkin vielä, jos vaikka kunnon loma tekisi terää ja into palaisi takaisin. Ja ainahan voi lomatoimeen ilmoittaa, että ei enää tee yksin töitä. Vaatia pitää itselläkin, kun kerran suun aukaisee, niin hommat helpottuu.

        Emäntä 10:lle iso hali,ainut kannustava kirjoitus tässä ketjussa.Olisipa kyseisenlaisia yrittäjiä täälläkin päin enempi,toki niitäkin on.
        Niinkuin mainitsit kyllähän se suurin syypää on siellä toimistolla.Niin kuin mainitsin ikäisiäni mieslomittajia on meidänkin kunnassa tarpeeksi,mutta miksi ne raskaimmat ja ongelmallisimmat tilat ovat kohdalleni sattuneetkin viime vuosina?Vastauksena voisin sanoa,ettei henkilökemiat pelaa,vaikka työt tulee tehtyä hyvin.Pitäisi ilmeisesti saunottaa johtavaalomittajaa,niin kuin eräät tekevät.
        Viikon päästä loppuu loma,viestisi panee ajattelemaan.Työlistakin on tullut,kas kummaa vain puollet yksin työskentelyä 40 lypsävän tilalla,ilmeisesti viesti mennyt perille myös työnjohdon suuntaan?


      • Emäntä10
        Paska lomittaja kirjoitti:

        Emäntä 10:lle iso hali,ainut kannustava kirjoitus tässä ketjussa.Olisipa kyseisenlaisia yrittäjiä täälläkin päin enempi,toki niitäkin on.
        Niinkuin mainitsit kyllähän se suurin syypää on siellä toimistolla.Niin kuin mainitsin ikäisiäni mieslomittajia on meidänkin kunnassa tarpeeksi,mutta miksi ne raskaimmat ja ongelmallisimmat tilat ovat kohdalleni sattuneetkin viime vuosina?Vastauksena voisin sanoa,ettei henkilökemiat pelaa,vaikka työt tulee tehtyä hyvin.Pitäisi ilmeisesti saunottaa johtavaalomittajaa,niin kuin eräät tekevät.
        Viikon päästä loppuu loma,viestisi panee ajattelemaan.Työlistakin on tullut,kas kummaa vain puollet yksin työskentelyä 40 lypsävän tilalla,ilmeisesti viesti mennyt perille myös työnjohdon suuntaan?

        Ja kauniista sanoista. Sinulla onkin nyt hyvä tilaisuus pysähtyä miettimään tilannettasi. Miettiä ihan realistisesti omaa jaksamista, työkuntoa ja omaa elämää yleensäkin. Ei pidä kuvitellakaan jaksavansa samalla lailla kuin parikymppisenä. Itse olen lähinnä onnellinen, että minun ei tarvitse enää paahtaa niin kuin hulluina vuosina. On ihanaa kun tulee ikää ja voi antaa osan raskaista töistä nuorempien ja riskimpien ihmisten harteille.

        Ihan karjatilan emäntänä neuvon sinua ottamaan asian puheeksi johtavan lomittajan kanssa. Kerrot selkeästi, miksi et voi tehdä yksin enää niin paljon kuin ennen. Ei siinä auta johtavan tupinat, hän on velvollinen nostamaan ahterinsa penkistä ja lähtemään kaveriksi, halusi eli ei. Ja jos puhe ei hänelle auta, ota yhteys lomasihteeriin, hän on ainakin meidän perällä johtavien esimies. Kyllä ne asiat alkavat sujua. Nyt sinun itsesi vain pitää saada "pää" kuntoon tämän ongelman suhteen ja sitten teet niin kuin parhaaksi näet. Kaikki on sinusta itsestäsi kiinni.

        Toivon kovasti sinun vielä jatkavan lomittajana. Ja luulenkin, että sinä jatkat. Ei sinun eikä kenenkään muunkaan tarvitse repiä itseään rikki työn takia. Vähempikin riittää. Elämän laatu paranee. Jokainen joskus joutuu pysähtymään ja kartoittamaan omaa elämäänsä. Sinun hetki on nyt.

        Iso halaus sinulle ja tsemppiä. Olen hengessä mukana, teitpä miten hyvänsä. Ilmoittelehan, kun elämä taas hymyilee :).


      • mä vaan
        Emäntä10 kirjoitti:

        Ja kauniista sanoista. Sinulla onkin nyt hyvä tilaisuus pysähtyä miettimään tilannettasi. Miettiä ihan realistisesti omaa jaksamista, työkuntoa ja omaa elämää yleensäkin. Ei pidä kuvitellakaan jaksavansa samalla lailla kuin parikymppisenä. Itse olen lähinnä onnellinen, että minun ei tarvitse enää paahtaa niin kuin hulluina vuosina. On ihanaa kun tulee ikää ja voi antaa osan raskaista töistä nuorempien ja riskimpien ihmisten harteille.

        Ihan karjatilan emäntänä neuvon sinua ottamaan asian puheeksi johtavan lomittajan kanssa. Kerrot selkeästi, miksi et voi tehdä yksin enää niin paljon kuin ennen. Ei siinä auta johtavan tupinat, hän on velvollinen nostamaan ahterinsa penkistä ja lähtemään kaveriksi, halusi eli ei. Ja jos puhe ei hänelle auta, ota yhteys lomasihteeriin, hän on ainakin meidän perällä johtavien esimies. Kyllä ne asiat alkavat sujua. Nyt sinun itsesi vain pitää saada "pää" kuntoon tämän ongelman suhteen ja sitten teet niin kuin parhaaksi näet. Kaikki on sinusta itsestäsi kiinni.

        Toivon kovasti sinun vielä jatkavan lomittajana. Ja luulenkin, että sinä jatkat. Ei sinun eikä kenenkään muunkaan tarvitse repiä itseään rikki työn takia. Vähempikin riittää. Elämän laatu paranee. Jokainen joskus joutuu pysähtymään ja kartoittamaan omaa elämäänsä. Sinun hetki on nyt.

        Iso halaus sinulle ja tsemppiä. Olen hengessä mukana, teitpä miten hyvänsä. Ilmoittelehan, kun elämä taas hymyilee :).

        Onko niin hiton vaikea olla ihminen ihmiselle?
        Ja onko joku pakko vetää seksi joka asiaan? Mikä juttu toi yrittäjälomittaja juttu oikeen oli?Ei kai kukaan noin törppöjä oikeesti kirjota? Joo oli varmaan provoilua oli joo, ei taida kaikki olla pääkopassa kunnossa jos juttu on tuota. Ihme kommenttia! Kiva ´kun edes joku ottaa asiat asiana ja rohkasee eteenpäin


      • tosin niinhän
        ajatusta peliin kirjoitti:

        Teillä on vapaapäivät, jolloin voi hoitaa asioitaan, ilman että tarvitsee kellon kanssa kulkea. Älä viitsi uskotella, että teet joka päivä lomitushommia. Sulla on monta päivää kuukaudessa aikaa elää niin kuin haluat, ilman työpainetta. Pysy siis lomittajana, ei sinusta emännäksi taitaisi olla :).

        se menee että suurin osa emännistä valittaa...ja suurentelee työurakkaansa. Olen aina ihmetellyt tuota tyyliä.Minä en valita koskaan, olen eläimeni valinnut ja hoidan suurella sydämellä. Itse olen työstäni päättänyt aina.
        Taitaa nämä röyhistelijät olla niitä emäntiä jotka ovat 'joutuneet' töihinsä ilman valinnanvapautta...:)) On jokaisen oma valinta tekeekö töitä putkeen kaksi viikkoa vai puoli vuotta...ei itsellä tule mieleen kehuskella moisella asialla! Kai se pitää joillakin saada tunne olevansa jotenkin erinomaisempi kuin muut.

        Ei se lomittajan työ ole herkkua, joka tilalla omat kujeet ja emännillä ja isännillä luonteensa mitä sietää.


      • Lomaritar
        ajatusta peliin kirjoitti:

        Teillä on vapaapäivät, jolloin voi hoitaa asioitaan, ilman että tarvitsee kellon kanssa kulkea. Älä viitsi uskotella, että teet joka päivä lomitushommia. Sulla on monta päivää kuukaudessa aikaa elää niin kuin haluat, ilman työpainetta. Pysy siis lomittajana, ei sinusta emännäksi taitaisi olla :).

        Olen toiminut lomittajana 15v ja nähnyt homman monelta kanttilta.Tämä ei ole helppo työ, työn kuva on muuttunut ratkaisevasti viimeisen kymmenen vuoden aikana.Lomittajalta vaaditaan hirmuinen määrä tietoa, jotta pystyy työskentelemään nykynavetoissa kaikkien koneiden kanssa.Kunnioitan kaikkia yrittäjiä ja heidän työtään.Ikävä kyllä, lomittajaa ei juurikaan arvosteta.Minä hoidan kotitilaani ja lihanautoja lomitustyön ohella, kaikkine tulevaisuudenpaineineen.En voi kieltää, etteikö joskus tunnu hyvinkin ikävältä, kun tilalla on kaksi yrittäjää, joista toisen kuuluisi olla navetalla, huomaan, ettei näin ole.Päivistä tulee varsin mittavia ja vain siksi, että toinen luistaa töistään.Tämä on ikävän yleistä ja toistuu aina samoissa taloissa.En sano tätä pahalla, mutta minulla on myös muuta työtä tehtävänä.En viitsisi tuon syyn vuoksi tehdä ylitöitä.Siksi olen pyrkinyt eroon kahden yrittäjän tiloista.Haluan yhden yrittäjän tiloja, koska siellä on yhdelle ihmiselle töitä ja päivä täyttyy juuri sopivasti.
        Jos vain pystyisin selviämään lainoistani ilman palkkatyötä, lopettaisin lomitustyöt heti.Pidän kyllä työstäni, mutta en enää välitä tehdä tiloja, jossa saa tehdä ylitöitä urakalla ja oman terveytensä uhalla.Onneksi minulla on nyt liuta tiloja, jossa vain yksi lomaanoikeutettu ja ystävällisiä, arvostavia yrittäjiä.Heille kaunis kiitos.


      • paskahuivi
        Emäntä10 kirjoitti:

        Ja kauniista sanoista. Sinulla onkin nyt hyvä tilaisuus pysähtyä miettimään tilannettasi. Miettiä ihan realistisesti omaa jaksamista, työkuntoa ja omaa elämää yleensäkin. Ei pidä kuvitellakaan jaksavansa samalla lailla kuin parikymppisenä. Itse olen lähinnä onnellinen, että minun ei tarvitse enää paahtaa niin kuin hulluina vuosina. On ihanaa kun tulee ikää ja voi antaa osan raskaista töistä nuorempien ja riskimpien ihmisten harteille.

        Ihan karjatilan emäntänä neuvon sinua ottamaan asian puheeksi johtavan lomittajan kanssa. Kerrot selkeästi, miksi et voi tehdä yksin enää niin paljon kuin ennen. Ei siinä auta johtavan tupinat, hän on velvollinen nostamaan ahterinsa penkistä ja lähtemään kaveriksi, halusi eli ei. Ja jos puhe ei hänelle auta, ota yhteys lomasihteeriin, hän on ainakin meidän perällä johtavien esimies. Kyllä ne asiat alkavat sujua. Nyt sinun itsesi vain pitää saada "pää" kuntoon tämän ongelman suhteen ja sitten teet niin kuin parhaaksi näet. Kaikki on sinusta itsestäsi kiinni.

        Toivon kovasti sinun vielä jatkavan lomittajana. Ja luulenkin, että sinä jatkat. Ei sinun eikä kenenkään muunkaan tarvitse repiä itseään rikki työn takia. Vähempikin riittää. Elämän laatu paranee. Jokainen joskus joutuu pysähtymään ja kartoittamaan omaa elämäänsä. Sinun hetki on nyt.

        Iso halaus sinulle ja tsemppiä. Olen hengessä mukana, teitpä miten hyvänsä. Ilmoittelehan, kun elämä taas hymyilee :).

        Emäntä10, olet monelle meistä lomittajista suoraan sanottuna taivaan lahja. Jos minä itte perustaisin tilan tai menisin tilallisen kanssa saman katon alle, niin tekisin juuri kuin sinä kirjoitit. Oletko joskus itse lomittanu? Nimittäin parhaimmat emännät/isännät ovat niitä jotka ovat itte olleet lomittajia tai muuten töissä toisten tiloilla, koska he näkevät asiat myös lomittajan näkökulmasta.

        Ei saisi yleistää, mutta yleensä isäntä/emäntä piittaa enempi siitä että työt tehdään tilakohtaisesti sovitun työajan mukaisesti (oli se sitten 6 tai 8h) ilman ylityötunteja, kuin siitä miten eläimet ym. hoidetaan. Mutta minkäs sille kukaan meistä voi jos se hieho alkaakin seittemän aikoihin illalla työntää vasikkaa pihalle ja vasikka vielä tulossa takajalat eellä. Huomattavasti parempi vaihtoehto jäädä siihen avuksi jos ongelmia tulee ja soittaa talonväki/eläinlääkäri tarvittaessa paikalle, kuin vain todeta että "jaahas, mulla onki työaika täysi, koitas pärjätä" ja lähtiä pois. Ja tämä oli vain yksi esimerkki mikä tuli mieleen.

        Välillä kieltämättä tuntuu siltä, että vaikka miten päin yrittäs tehdä, niin aina menee väärin. Jos esim. talonväki sanoo että lypsimet pestään joka lypsyn jälkeen tiskovedellä altaassa ja takakäytävät huuhdellaan ennen ja jälkeen lypsyn ja muutenkin pidetään paikat hyvin putsattuna, niin kyllä minä ainaki niin sillon teen. Mutta auta armias jos meneeki se puoli tuntia-tunti ylimääräistä joka päivä kun olis vielä vähän opeteltavaaki noissa koneissa ja muissa systeemeissä eikä haluais hätäillä ettei tuu vahingossakaan mokia, niin johan käy puhelinlinjat kuumana ja valitetaan siitä että työaikaa menee liikaa.

        Olin yhdessä tällaisessa talossa töissä pari kuukautta suurimmaksi osaksi. Sitte yhtäkkiä kesken kahdentoista työpäivän putken kanhdeksannen aamunavetan jälkeen johtava soittaa päivällä että "se on sitte viiminen iltanavetta tänään, eivät enää halua sua sinne töihin." Kun kysyin syytä miksi näin, tuli vastauksena että kemiat ei toimi. Olipas kumma juttu, nimittäin meillä ainaki emännän kanssa tuli juteltua aivan asiallisesti milloin mistäkin aiheesta, menipä välillä vitsailuksikin. Tosin isännälle uskalsi justiin ja justiin päivää tai huomenta sanoa kun tuntu että sitä ei kiinnostanu edes kahtoa mua silmiin kun menin jotain lypsyyn tm. liittyvää kysymään. Meni lopulta siihen, että mua ahisti olla siellä töissä kun tuntu etten olis ollenkaan tervetullu koko paikkaan, aatteles. Vaikka he nimenomaan palkkasivat minut sinne töihin, niin silti oli koko ajan sellanen olo että oon vain tiellä. Että ehkä se oli vain hyvä juttu että mut laitettiin sieltä pois, kuulin myös jälkikäteen ettei sinne ole kelvannu moni muukaan mukaanlukien sellaisia lomittajia jotka vissisti osaa asiansa ja ovat hyviä työssään.

        Onneks oon nyt semmosessa talossa töissä missä asiat sanotaan mulle suoraan mutta asiallisesti. Jos esim. heidän mielestä teen jonkun asian vähän erillälailla, niin he sanovat ja näyttävät mulle että tee näin. On hirvittävän hyvä olla töissä siellä kun ei tartte joka aamu mennä kusi sukassa ja tiedän sen että he arvostaa molemmat mun työntekoa. Ja minä kiitän siittä tekemällä välillä semmosia ekstrahommia mitä talonväki ei välttämättä itte huomaa tehdä kun joka päivä omassa navetassa tuuskataan. Sillä monesti sitä tavallaan "sokeutuu" siellä oman karjan ja navetan keskellä eikä huomaa jos joku asia on pesun/korjauksen tarpeessa kun sen saman asian näkee joka päivä väh. 20 kertaa.

        Mulla on jääny semmonen tyyli, että ylläpidän tietynlaisen siivon koko lomituksen ajan ja viimisenä iltana sitte jätän astetta paremman siivon, esim. laasen kunnolla elosuojan ja navetan lattiat, pesen maitoputkia, harjaan lehmät tms. ja täytän kaikki kärryt/puulaatikon täyteen ennen lähtöä. On sitte ittelläki parempi mieli lähtiä lomalle kun tietää ettei ainakaan jättänyt paskasemmaks navettaa kuin tullessa. Sitte jos mua on tulossa "tuuraamaan" joku sellanen lomittaja joka ei oo paljoa ollu tuolla tilalla, niin kirjotan sille lapulle kaikki hommat ylös ja erikoistapaukset (esim. antibiootti- tai erillislypsettävät tai viimeisenä lypsettävät) ja merkkaan elukat valmiiksi. Koska aina kannattaa tehdä toiselle kuin toivois ittellekki tehtävän. Onhan se aina mukavempi mennä semmoseen taloon missä on kaikki selkiää ja opastettua kuin semmoseen ettei tiedä oikein mistä alottaa.

        Että tämmösiä ajatuksia tällä kertaa =)


      • Emäntä10
        paskahuivi kirjoitti:

        Emäntä10, olet monelle meistä lomittajista suoraan sanottuna taivaan lahja. Jos minä itte perustaisin tilan tai menisin tilallisen kanssa saman katon alle, niin tekisin juuri kuin sinä kirjoitit. Oletko joskus itse lomittanu? Nimittäin parhaimmat emännät/isännät ovat niitä jotka ovat itte olleet lomittajia tai muuten töissä toisten tiloilla, koska he näkevät asiat myös lomittajan näkökulmasta.

        Ei saisi yleistää, mutta yleensä isäntä/emäntä piittaa enempi siitä että työt tehdään tilakohtaisesti sovitun työajan mukaisesti (oli se sitten 6 tai 8h) ilman ylityötunteja, kuin siitä miten eläimet ym. hoidetaan. Mutta minkäs sille kukaan meistä voi jos se hieho alkaakin seittemän aikoihin illalla työntää vasikkaa pihalle ja vasikka vielä tulossa takajalat eellä. Huomattavasti parempi vaihtoehto jäädä siihen avuksi jos ongelmia tulee ja soittaa talonväki/eläinlääkäri tarvittaessa paikalle, kuin vain todeta että "jaahas, mulla onki työaika täysi, koitas pärjätä" ja lähtiä pois. Ja tämä oli vain yksi esimerkki mikä tuli mieleen.

        Välillä kieltämättä tuntuu siltä, että vaikka miten päin yrittäs tehdä, niin aina menee väärin. Jos esim. talonväki sanoo että lypsimet pestään joka lypsyn jälkeen tiskovedellä altaassa ja takakäytävät huuhdellaan ennen ja jälkeen lypsyn ja muutenkin pidetään paikat hyvin putsattuna, niin kyllä minä ainaki niin sillon teen. Mutta auta armias jos meneeki se puoli tuntia-tunti ylimääräistä joka päivä kun olis vielä vähän opeteltavaaki noissa koneissa ja muissa systeemeissä eikä haluais hätäillä ettei tuu vahingossakaan mokia, niin johan käy puhelinlinjat kuumana ja valitetaan siitä että työaikaa menee liikaa.

        Olin yhdessä tällaisessa talossa töissä pari kuukautta suurimmaksi osaksi. Sitte yhtäkkiä kesken kahdentoista työpäivän putken kanhdeksannen aamunavetan jälkeen johtava soittaa päivällä että "se on sitte viiminen iltanavetta tänään, eivät enää halua sua sinne töihin." Kun kysyin syytä miksi näin, tuli vastauksena että kemiat ei toimi. Olipas kumma juttu, nimittäin meillä ainaki emännän kanssa tuli juteltua aivan asiallisesti milloin mistäkin aiheesta, menipä välillä vitsailuksikin. Tosin isännälle uskalsi justiin ja justiin päivää tai huomenta sanoa kun tuntu että sitä ei kiinnostanu edes kahtoa mua silmiin kun menin jotain lypsyyn tm. liittyvää kysymään. Meni lopulta siihen, että mua ahisti olla siellä töissä kun tuntu etten olis ollenkaan tervetullu koko paikkaan, aatteles. Vaikka he nimenomaan palkkasivat minut sinne töihin, niin silti oli koko ajan sellanen olo että oon vain tiellä. Että ehkä se oli vain hyvä juttu että mut laitettiin sieltä pois, kuulin myös jälkikäteen ettei sinne ole kelvannu moni muukaan mukaanlukien sellaisia lomittajia jotka vissisti osaa asiansa ja ovat hyviä työssään.

        Onneks oon nyt semmosessa talossa töissä missä asiat sanotaan mulle suoraan mutta asiallisesti. Jos esim. heidän mielestä teen jonkun asian vähän erillälailla, niin he sanovat ja näyttävät mulle että tee näin. On hirvittävän hyvä olla töissä siellä kun ei tartte joka aamu mennä kusi sukassa ja tiedän sen että he arvostaa molemmat mun työntekoa. Ja minä kiitän siittä tekemällä välillä semmosia ekstrahommia mitä talonväki ei välttämättä itte huomaa tehdä kun joka päivä omassa navetassa tuuskataan. Sillä monesti sitä tavallaan "sokeutuu" siellä oman karjan ja navetan keskellä eikä huomaa jos joku asia on pesun/korjauksen tarpeessa kun sen saman asian näkee joka päivä väh. 20 kertaa.

        Mulla on jääny semmonen tyyli, että ylläpidän tietynlaisen siivon koko lomituksen ajan ja viimisenä iltana sitte jätän astetta paremman siivon, esim. laasen kunnolla elosuojan ja navetan lattiat, pesen maitoputkia, harjaan lehmät tms. ja täytän kaikki kärryt/puulaatikon täyteen ennen lähtöä. On sitte ittelläki parempi mieli lähtiä lomalle kun tietää ettei ainakaan jättänyt paskasemmaks navettaa kuin tullessa. Sitte jos mua on tulossa "tuuraamaan" joku sellanen lomittaja joka ei oo paljoa ollu tuolla tilalla, niin kirjotan sille lapulle kaikki hommat ylös ja erikoistapaukset (esim. antibiootti- tai erillislypsettävät tai viimeisenä lypsettävät) ja merkkaan elukat valmiiksi. Koska aina kannattaa tehdä toiselle kuin toivois ittellekki tehtävän. Onhan se aina mukavempi mennä semmoseen taloon missä on kaikki selkiää ja opastettua kuin semmoseen ettei tiedä oikein mistä alottaa.

        Että tämmösiä ajatuksia tällä kertaa =)

        Suo anteeksi että vastasin vasta nyt, en ole ehtinyt lukemaan tätä ketjua kunnolla pitkään aikaan.

        Ja kiitos kauniista sanoistasi, ne lämmittivät mukavasti näin talviaamuna.

        En ole koskaan ollut lomittaja, olen vain pyrkinyt lähestymään asioita myös toisen ihmisen näkökulmasta. Joskus se onnistuu, joskus menee totaalisesti penkin alle. Peräänkuulutan ehkä enemmänkin inhimillisyyttä. Olemme kaikki tuntevia, ajattelevia ihmisiä. Aivot on annettu meille ajattelemista varten. Samalla kun niillä ajattelee, voi opetella ainakin hetkittäin pois itsekkyydestä ja mennä sinne toisen nahkoihin. Sinulla on hyvä asenne elämään ja työhön.

        Myös ne eläimet, joiden kanssa teemme työtä, ovat tuntevia olentoja. Suurimmaksi osaksi aikaa niitä rakastaa, välillä meinaa hermo mennä ja joskus sitten saakin itkeä tihruttaam kun eläin menehtyy vaikka mitä tekisi. Tunneskaala on laaja.

        Olet oikeassa kirjoituksessasi. Koskaanhan ei asiat mene niinkuin kaikki haluaa, mutta kultaisen keskitien löytäminen onkin se "juttu". Ja siinä meillä kaikilla on parannettavaa.

        Minä en muuten varmaan kaikista lomittajista ole aina ollut niin "ihana". Olen kuitenkin vaativa emäntä ja ihminen, joka toistuvasti menee sieltä, missä aita on matalin, ei ole meillä eikä muillakaan tiloilla pärjännyt. Että heillä saattaisi olla oma sanottavansa minusta :).
        Käytän kuitenkin niin paljon aikaa lomittajien osaamisen parantamiseen, että emännän kannuksien voimalla otan itselleni oikeuden vaatia lomittajilta heidän taitojensa vastaavan määrän. Ja aina välillä tasoa nostetaan, niin onhan mukava katsoa, kun homma luistaa. Ja se kaikista tärkein, ei tulla arkana kysymään, mitä teen kun nyt tuli tämä tilanne. Soittavat navetalta minulle ja komentavat kipin kapin kaveriksi, kun htätilanne on päällä. Eivätkä varmasti kysy, joudatko. Silloin tunnen että luotto on kohdillaan. :)

        Asiasta toiseen. Ketjun alkuperäinen aloittaja, jota en suostu puhuttelemaan kyseisellä nimimerkillä. Mitä sinulle kuuluu? Onko tilanne muuttunut mihin suuntaan siitä, kun tämän ketjun aloitit? Onko asiat paremmin?


      • ehtoisaemäntä
        valivalitusta kirjoitti:

        Lomittajien valitus pitkistä työajoista. Itse teen karjatilan emäntänä puolikin vuotta yhteen kyytiin töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää. Normaalit työt navetalla kestää kahdeksan tuntia, joskus enemmänkin. Silti ehdin hoitamaan kaiken muunkin arjen rutiinin. Laiskuusko teitä osaa lomittajista vaivaa?

        Onkos valivalilla pahat päivät, vai oletko muutenvaan vittumainen luonteeltasi?

        Itse olin aiemmin lomittajana noin viisi vuotta. Ja nyt olen ollut 60 päisen lypsykarjatilan emäntänä noin seitsemän vuotta.(kotitilani. en siis jäänyt kenenkään saaliiksi)Lomittajien vähyyden vuoksi monesti joutui tekemään jopa kolmen viikon työputkia ja pisimmät työmatkat olivat 115km suuntaansa, joka huonoilla teillä/keleillä kesti lähes kaksi tuntia. Lisäksi monissa taloissa joutui tekemään molempien työt, vaikka lomitti vain toista. Elikä sinunkin tapauksessa sinua lomittava lomittaja joutuu tekemään 16 tuntia töitä, kun ei se isäntäsi ilmesty sinne navettaan. Kolmanneksi työn raskautta lisää monissa taloissa mulkku isäntäväki. Jossain paikoissa kyttäys ja ääliömäiset työtavat ja toisissa paikoissa lähentelevä isäntä aiheuttavat stressiä.
        Lisäksi ihmettelen kuinka teillä menee 4 tuntia aamuin illoin navetalla? Onko teillä joku sadan lehmän parsinavetta? Ihan vinkkinä sinulle - automatisoikaa navettanne. Minä pystyn hoitamaan lehmäni yksinkin. Minulla menee aamuin illoin lypsyihin/lypsyn aputoimiin, vasikoitten juottoihin ja kirjallisiin töihin noin kaksi tuntia. Jos mieheni kerkiää mukaan, niin aika lyhenee noin puoleen toista tuntiin. Miehelläni menee täyttöpöydän täyttöön, vehkeitten tarkistamiseen, parsien ja ruokintapöydän siivoamiseen, kuivittamiseen ja vesikippojen puhdistamiseen kolmesta viiteen tuntia päivässä, riippuen mistä paaleja täytyy hakea ja tarvitseeko jauhaa viljaa.
        Tottakai poikimiset vaikuttavat asiaan, mutta eipä niitä ole edes joka viikkokaan.
        Monesti työt tehtyämme menemme parvelle taukotilaan juomaan kahvia ja saatamme viettä siellä koko päivän vai katselemalla lehmiä. Tosin isäntä roikkuu siitä ajasta varmaan puolet netissä. Elikä sinun laskuoppisi mukaan teemme töitä 14 tuntia päivässä, koska olemme navetalla aamu kuudesta ilta kahdeksaan ja aina joskus ollaan siellä yötäkin.
        Mutta se on sitten toinen asia, jos paikalla on lomittaja. Lomittajalla menee töihin helposti seitsemän tuntia päivässä. Enkä todellakaan pidä sitä pahana.

        Että näin meidän tilalla.


      • voi valitusemäntä...
        valivalitusta kirjoitti:

        Lomittajien valitus pitkistä työajoista. Itse teen karjatilan emäntänä puolikin vuotta yhteen kyytiin töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää. Normaalit työt navetalla kestää kahdeksan tuntia, joskus enemmänkin. Silti ehdin hoitamaan kaiken muunkin arjen rutiinin. Laiskuusko teitä osaa lomittajista vaivaa?

        Mitäs jos joudut hyppimään tilalta toiselle ja opettelemaan uudelleen joka talon tavat tehdä asiat? Tuttu kotitila voi siihen verrattuna olla kuitenkin vähän eri asia...

        Vaikka olisi tuttujakin paikkoja, on siinä vähän muistelemista kun tiloja, joilla työskentelee, on monta.


    • Karjajooseppi

      Kaiken pahan alku ja juuri näissä yhden lomittajan paikoissa on tuo maksetun myel työtulon määrä.
      Kun ei makseta oikeasta työtuntimäärästä myel:iä, niin tuloksena on yksi lomittaja hoitamassa kahden hommia.
      Lomittajana ja tulevana yrittäjänä näitäkin asioita tullut mietittyä. Hyvin yleinen juttu kaikilla maatiloilla.
      On myös hyvin yleistä, että yrittäjä haluaa kaverikseen osaavan lomittajan tilan muihin hommiin vielä lomitustuntien välissä, josta maksetaan pimeästi palkka. Tällainen ainakin itsellä tullut useasti vastaan, eikä kyllä haittaa minua, eipähän tarvitse ajella eestaas. Nykyiset nuoret viljelijät ovat jo alkaneet tajuamaan oman eläkkeensä päälle sen verran, että viitsitään laskea tarkemmin työtulonsa määrä, onneksi.

    • jepsistäjep

      taitaa olla joka paikassa tuo yksin tekeminen yleistä!! itse teen tällä hetkellä 150- 400 pään karjan paikkoja yksin ja tunnit kuittaan täysinä( isäntäväen kanssa sovittu)!!täälläkin lomittajia vähennetty,tosin itse en ole ehtinyt edes vuosilomia tänävuonna oikeastaan pitämään, joten töitä on riittänyt.

      • uskomaton juttu

        Voiko tämä olla totta? Meillä on aina kaksi lomittajaa yhtäaikaa. Siitä ei tulisi mitään meidänkään kunnassa että pidettäis lomat erikseen. Meillä on kaikkein pahimmat ongelmat lomatoimistossa. Unohdetaan ilmoittaa lomittajan vaihtuminen tai se, ettei lomittajaa tulekkaan tai se tuleekin päivää ennemmin, jolloin ei ole ehtinyt valmistella lomitusta. Minusta kaikkein parhainta olisi, kun lomittjat tulevat sovitusti, mutta se on vain unelma. Mutta se ei missäässn tapauksessa ole lomittajan vika. Meillä on hyvät kirjalliset ohjeet, niin oppaassa, kuin jokaisen lehmän kohdalla, vasikoiden kohdalla yms. Jokaisesta koneesta on erikseen lisäohjeita, mikäli ei muista mitä on kerrottu. Pyrimme olemaan kaikki lomat poissa tilalla, joten emme ole seuraamassa lomittajien työaikoja, emmekä niitä enää näe mistään, kun ovat kännykkäilmoituksessa, siis ilmoittavat lomatoimistoon työn alkamisen ja lopettamisen, mutta me emme niitä tiedä. Ja jos karja on hyvin hoidettu niin mitäs siitä, silloinhan on kaikki hyvin. Mutta miksi te yksin lomittajana olevat ette puhu rehellisesti lomatoimistoon asiasta. Eikö kannattaisi olla rehellinen puolin ja toisin?


      • mieleisessä työssään
        uskomaton juttu kirjoitti:

        Voiko tämä olla totta? Meillä on aina kaksi lomittajaa yhtäaikaa. Siitä ei tulisi mitään meidänkään kunnassa että pidettäis lomat erikseen. Meillä on kaikkein pahimmat ongelmat lomatoimistossa. Unohdetaan ilmoittaa lomittajan vaihtuminen tai se, ettei lomittajaa tulekkaan tai se tuleekin päivää ennemmin, jolloin ei ole ehtinyt valmistella lomitusta. Minusta kaikkein parhainta olisi, kun lomittjat tulevat sovitusti, mutta se on vain unelma. Mutta se ei missäässn tapauksessa ole lomittajan vika. Meillä on hyvät kirjalliset ohjeet, niin oppaassa, kuin jokaisen lehmän kohdalla, vasikoiden kohdalla yms. Jokaisesta koneesta on erikseen lisäohjeita, mikäli ei muista mitä on kerrottu. Pyrimme olemaan kaikki lomat poissa tilalla, joten emme ole seuraamassa lomittajien työaikoja, emmekä niitä enää näe mistään, kun ovat kännykkäilmoituksessa, siis ilmoittavat lomatoimistoon työn alkamisen ja lopettamisen, mutta me emme niitä tiedä. Ja jos karja on hyvin hoidettu niin mitäs siitä, silloinhan on kaikki hyvin. Mutta miksi te yksin lomittajana olevat ette puhu rehellisesti lomatoimistoon asiasta. Eikö kannattaisi olla rehellinen puolin ja toisin?

        Teen monessa talossa lomitustyötä yksin, vaikka on kaksi lomitettavaa. Toinen on vuosilomalla ja toinen ostaa lomansa maksullisena. Näin minä saan täyden työpäivän ja talolliset lomansa. Yhtälö ei ole vaikea. On myös tiloja jossa on kaksi lomittajaa, koska karja on niin suuri ja työllistävä ettei yksin pärjää kohtuutyöajalla. So what. 22 vuotta lomittaneena maatalous on mullistunut samoin meidät työ. On osattava käyttää lypsyrobottia taikka mattoruokkijaa, ennen pärjäsi talikolla ja kottikärryllä. Monta kertaa illalla kaadun väsyneenä maate, mutta aina on virkeänä noustu uuteen päivään. Ei tätä muuten jaksaisi, mutta yrittäjät, joita lomitan ovat reiluja ja kannustavia ja innokkaita omassa ammatissaan. Työaika muuten lasketaan karjan määrän ja koneistusten mukaan, ei myel-tulojen.


      • 35trfg
        mieleisessä työssään kirjoitti:

        Teen monessa talossa lomitustyötä yksin, vaikka on kaksi lomitettavaa. Toinen on vuosilomalla ja toinen ostaa lomansa maksullisena. Näin minä saan täyden työpäivän ja talolliset lomansa. Yhtälö ei ole vaikea. On myös tiloja jossa on kaksi lomittajaa, koska karja on niin suuri ja työllistävä ettei yksin pärjää kohtuutyöajalla. So what. 22 vuotta lomittaneena maatalous on mullistunut samoin meidät työ. On osattava käyttää lypsyrobottia taikka mattoruokkijaa, ennen pärjäsi talikolla ja kottikärryllä. Monta kertaa illalla kaadun väsyneenä maate, mutta aina on virkeänä noustu uuteen päivään. Ei tätä muuten jaksaisi, mutta yrittäjät, joita lomitan ovat reiluja ja kannustavia ja innokkaita omassa ammatissaan. Työaika muuten lasketaan karjan määrän ja koneistusten mukaan, ei myel-tulojen.

        Miten lypsykarjassa voi tehdä kahdeksan tunnin työt urakalla viidessä tunnissa? Tai olihan näitä lomittajia kaksikymmentä vuotta sitten, mutta jostakin syystä niillä ei ole töitä enää. Et taida paljon huomata kiimoja, hiertymiä, etkä utaretulehduksia. Saatika juoko jokainen eläin, onko juomakuppi jostakin syystä epäkunnossa. Jostakin syystä sinun jälkeesi jää tyhjiä eläimiä ja utaretulehduksia ja se maksaa, joten se siitä ilmaisesta lomittajasta.


      • ?
        35trfg kirjoitti:

        Miten lypsykarjassa voi tehdä kahdeksan tunnin työt urakalla viidessä tunnissa? Tai olihan näitä lomittajia kaksikymmentä vuotta sitten, mutta jostakin syystä niillä ei ole töitä enää. Et taida paljon huomata kiimoja, hiertymiä, etkä utaretulehduksia. Saatika juoko jokainen eläin, onko juomakuppi jostakin syystä epäkunnossa. Jostakin syystä sinun jälkeesi jää tyhjiä eläimiä ja utaretulehduksia ja se maksaa, joten se siitä ilmaisesta lomittajasta.

        Jotakin se kertoo, että 20 vuoden aikana on saanut samoilla tiloilla olla lomittamassa, että ensi kevään työlistat on jo täynnä. Jos tässä epäpätevä olisi, niin töitäkään ei olisi. Ei ne ota sellaista kaveria, jos täytyy jälkiä paikkailla.


      • juu juu
        uskomaton juttu kirjoitti:

        Voiko tämä olla totta? Meillä on aina kaksi lomittajaa yhtäaikaa. Siitä ei tulisi mitään meidänkään kunnassa että pidettäis lomat erikseen. Meillä on kaikkein pahimmat ongelmat lomatoimistossa. Unohdetaan ilmoittaa lomittajan vaihtuminen tai se, ettei lomittajaa tulekkaan tai se tuleekin päivää ennemmin, jolloin ei ole ehtinyt valmistella lomitusta. Minusta kaikkein parhainta olisi, kun lomittjat tulevat sovitusti, mutta se on vain unelma. Mutta se ei missäässn tapauksessa ole lomittajan vika. Meillä on hyvät kirjalliset ohjeet, niin oppaassa, kuin jokaisen lehmän kohdalla, vasikoiden kohdalla yms. Jokaisesta koneesta on erikseen lisäohjeita, mikäli ei muista mitä on kerrottu. Pyrimme olemaan kaikki lomat poissa tilalla, joten emme ole seuraamassa lomittajien työaikoja, emmekä niitä enää näe mistään, kun ovat kännykkäilmoituksessa, siis ilmoittavat lomatoimistoon työn alkamisen ja lopettamisen, mutta me emme niitä tiedä. Ja jos karja on hyvin hoidettu niin mitäs siitä, silloinhan on kaikki hyvin. Mutta miksi te yksin lomittajana olevat ette puhu rehellisesti lomatoimistoon asiasta. Eikö kannattaisi olla rehellinen puolin ja toisin?

        Lomittajan työajan voi katsoa lomitus netistä.Jokaiselle päivälle näkee käytetyn työ ajan.


    • -Lomittajatar-

      Nykyään maataloutta harjoittavat ja jatkavat ovat innostuneita, hyvin koulutettuja ja ammattitaitoisia. Samaa ammattitaitoa edellytetään meiltä lomittajilta. Meidän on koko ajan kouluttauduttava ja pysyttävä ajanhermoilla. Nykyään vaaditaan muutakin, kuin lypsytaitoa. Tuottaja haluaa saada tilalleen "täydellisen lomituspaketin" ja sellainen hänen tulee saada. Lomittajan tulisi osata kaikki karjanhoitoon liittyvät työt (näytteidenotot, maidon testauksen, lääkitykset, kiimantarkkailun siemennyksineen, tietojen tallentamisen jne.).

      Vuosien saatossa on ollut ilo huomata, että maidontuotannosta "mitään" ymmärtämättömät ovat jääneet pois ja vain todella innostuneet ja mahtavan ammattitaidon omaavat ovat jääneet alalle. Toisin oli mm. 70-luvulla. Silloin jatkettiin tilanpitoa "isän käskystä", vaikka esim. lehmistä ei mitään ymmärretty ja mielenkiinto oli toisaalla.

      Meidän lomittajien tulisi saada esimiehet ymmärtämään koulutuksen tärkeys. Vain kouluttautumalla jaksamme tässä vaativassa työssä, joka alkaa olla melkoinen palveluammatti.

      • Muamuija

        Kyllä näin maidontuottajan paikalta katsoen olet oikeassa, että lomittajien koulutusta moneen asiaan pitäisi lisätä, tai ainakin saada kaikki lomittajat osallistumaan koulutuksiin. Mitenkään yleistämättä monella taitaa olla asenne kuten meidän vakilomittajalla, yli 20 v peruskoulupohjalta lomittajana olleella miehellä, että " paras kun pysyy kaukana niin johtavista lomittajista kuin koulutuspäivistä ja muistakin yhteisistä tilaisuuksista". Olen koettanut sille sanoa, että parempi se on pysyä väleissä johtavien kanssa, ja paljon enemmän olisit asioista perillä, jos kävisit niissä yhteisissä tilaisuuksissa. Tuntuu hassulle, että kun minä ryhdyn puhumaan lehdestä lukemastani lomatoimen uusista järjestelyistä vaikkapa, niin lomittaja tuumaa, että "en ole kuullutkaan, ei varmaan piä paikkaansa tuommoinen..." Eikö se pitäisi olla toisinpäin, että lomittaja informoisi tiloja heidän uusista työkäytännöistään ym?

        Itse pitäisin hyvänä tilanteena sitä, että joka kerta lomittajan vaihtuessa ei tarvitsisi tarkistaa esim, että osaako lomittaja tehdä lettupannutesti, kytkeä tankin päälle, tarkistaa kahdesti päivässä tankin lämpötilan, käyttää putkiston pesuria, ymmärtääkö vasikan hapanjuoton periaatteet, osaako yleensä lukea suomenkielisiä ohjeita (ulkomaalaisia paljon) ja suostuuko edes ajamaan sähkökäyttöistä rehunjakovaunua, jolla kaikki rehut lehmien eteen tulevat. Noin lähtökohtaisesti jos tilalle tulee kaksi lomittajaa, edes toisen olisi osattava kaikki tuo, että voimme tilalta lähteä. Siihen kun vielä sairaan eläimen tunnistaisi ja uskaltaisi hoidattaa, olisi jo aika hyvä tilanne.


      • paras ratkaisu.
        Muamuija kirjoitti:

        Kyllä näin maidontuottajan paikalta katsoen olet oikeassa, että lomittajien koulutusta moneen asiaan pitäisi lisätä, tai ainakin saada kaikki lomittajat osallistumaan koulutuksiin. Mitenkään yleistämättä monella taitaa olla asenne kuten meidän vakilomittajalla, yli 20 v peruskoulupohjalta lomittajana olleella miehellä, että " paras kun pysyy kaukana niin johtavista lomittajista kuin koulutuspäivistä ja muistakin yhteisistä tilaisuuksista". Olen koettanut sille sanoa, että parempi se on pysyä väleissä johtavien kanssa, ja paljon enemmän olisit asioista perillä, jos kävisit niissä yhteisissä tilaisuuksissa. Tuntuu hassulle, että kun minä ryhdyn puhumaan lehdestä lukemastani lomatoimen uusista järjestelyistä vaikkapa, niin lomittaja tuumaa, että "en ole kuullutkaan, ei varmaan piä paikkaansa tuommoinen..." Eikö se pitäisi olla toisinpäin, että lomittaja informoisi tiloja heidän uusista työkäytännöistään ym?

        Itse pitäisin hyvänä tilanteena sitä, että joka kerta lomittajan vaihtuessa ei tarvitsisi tarkistaa esim, että osaako lomittaja tehdä lettupannutesti, kytkeä tankin päälle, tarkistaa kahdesti päivässä tankin lämpötilan, käyttää putkiston pesuria, ymmärtääkö vasikan hapanjuoton periaatteet, osaako yleensä lukea suomenkielisiä ohjeita (ulkomaalaisia paljon) ja suostuuko edes ajamaan sähkökäyttöistä rehunjakovaunua, jolla kaikki rehut lehmien eteen tulevat. Noin lähtökohtaisesti jos tilalle tulee kaksi lomittajaa, edes toisen olisi osattava kaikki tuo, että voimme tilalta lähteä. Siihen kun vielä sairaan eläimen tunnistaisi ja uskaltaisi hoidattaa, olisi jo aika hyvä tilanne.

        Tuo lomitus tuntuu noin vaikealta, niin miksei tiloilla lomita sitten yrittäjien vanhemmat/lapset.Meillä lomittaa.On tutut työtavat ja raha jää kotipiiriin.


      • Muamuija
        paras ratkaisu. kirjoitti:

        Tuo lomitus tuntuu noin vaikealta, niin miksei tiloilla lomita sitten yrittäjien vanhemmat/lapset.Meillä lomittaa.On tutut työtavat ja raha jää kotipiiriin.

        Lapset lomittaa ajoittain, mutta myös opiskelee, käy armeijaa ja on muualla palkkatöissä, joten ei se aina onnistu, ja toki ovat myös mukana lomalla.


      • etr54
        paras ratkaisu. kirjoitti:

        Tuo lomitus tuntuu noin vaikealta, niin miksei tiloilla lomita sitten yrittäjien vanhemmat/lapset.Meillä lomittaa.On tutut työtavat ja raha jää kotipiiriin.

        Haudassa olevat molempien vanhemmat eivät ikinä ehtineet lypsäää lypsykoneella, joten paljonpa heistä apua olisi lomittajana ;) nuoriso opiskelee toisella paikkakunnalla ja vaikka lomilla tekevätkin tilan töitä, niin en ymmärrä miksi heidän pitäisi lomittaa. Eihän pyhiä saa olla kuin kolme vuodessa, joten pitäis pitää lomat kesällä, joka on taas tilan kannalta hukkaan heitettyä aikaa. Kesällä tarvitaan kaikkien, myös opiskelijoiden työpanos muutenkin. Kaikki ei ole niin yksinkertaista ja jokaisen tilanne on omanlainen.


      • Paska lomittaja
        etr54 kirjoitti:

        Haudassa olevat molempien vanhemmat eivät ikinä ehtineet lypsäää lypsykoneella, joten paljonpa heistä apua olisi lomittajana ;) nuoriso opiskelee toisella paikkakunnalla ja vaikka lomilla tekevätkin tilan töitä, niin en ymmärrä miksi heidän pitäisi lomittaa. Eihän pyhiä saa olla kuin kolme vuodessa, joten pitäis pitää lomat kesällä, joka on taas tilan kannalta hukkaan heitettyä aikaa. Kesällä tarvitaan kaikkien, myös opiskelijoiden työpanos muutenkin. Kaikki ei ole niin yksinkertaista ja jokaisen tilanne on omanlainen.

        Kyllä lomittajien työtehossa on suuri ero.
        Harmi,että tehokkaimmat hakeutuvat muihin töihin.
        Ei mielestäni ole itsestään selvyys paljonko käytetään aikaa karjanhoitoon,toinen lomittaja käyttää samaan työhön 8 tuntria toinen,ehkä 6,5 tuntia,vaikka työnjälki on sama.


      • -Lomittajatar-
        Paska lomittaja kirjoitti:

        Kyllä lomittajien työtehossa on suuri ero.
        Harmi,että tehokkaimmat hakeutuvat muihin töihin.
        Ei mielestäni ole itsestään selvyys paljonko käytetään aikaa karjanhoitoon,toinen lomittaja käyttää samaan työhön 8 tuntria toinen,ehkä 6,5 tuntia,vaikka työnjälki on sama.

        Jotkut lomittajat puhuvat työtehosta ja nämä puhujat ovat yleensä niitä, jotka tekevät työnsä nopeasti. Työnjälkikin voi olla hyvä ja lehmät tulevat hoidetuiksi. Mutta nyt mobiiliaikana me lomittajat saamme palkkaa vain siltä ajalta, jolloin olemme työpaikalla eli navetalla. Minä kuulun mielestäni näihin "tehokkaisiin" lomittajiin, mutta mielestäni toimistolta määrätty työaika pitää olla töissä. Ylimääräisellä ajalla minä siivoan paikkoja, ajan eläimiltä karvoja, vaihtelen utareliivejä puhtaisiin, kuivitan parsia jne. Jos navetalta ei todellakaan löydy mitään tekemistä (ja niin joskus käy), minä otan yhteyttä toimistoon ja kerron työaikani jäävän vajaaksi. Asiassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Saan palkan vain tehdystä työajasta ja se on minusta ihan OK. Esimiesten tulee joka tilanteessa tietää, mitä me navetalla puuhaamme.

        Työhömme kuuluu myös erityisesti eläinten kiimojen ja terveyden seuraaminen ja se onnistuu parhaiten "viettämällä" aikaa navetassa. Pikainen pyörähdys ja kauhealla kiireellä töiden paiskiminen ei anna mahdollisuutta keskittyä eläinten hyvinvoinnin ja kiimojen seuraamiseen. Jos teemme työmme nopeasti ja tehokkaasti, tulee meidän silti pysähtyä katsomaan, mitä eläimille todella kuuuluu. Rauhallinen työskentely ja "käyskentely" eläinten seassa antaa eläimille aikaa "kertoa meille asiansa".

        Tämä Suomen lomitusjärjestelmä on ainutlaatuinen maailmassa. Ei kaikilla ole lapsia tai sukulaisia lomittamaan ja kyllä meissä kunnallisissa lomittajissa on ammattitaitoisia, tunnollisia ja luotettavia lomittajia. Pitäisikö meidän kaikkien yhdessä arvostaa tätä järjestelmää enemmän?? Kaikkien yrittäjien tulisi esittää halunsa ja toiveensa lomatoimistoon ja vaikkapa Melaan, jos toimistolla ei toiveita kuunnella. Yhteistyöllä saamme tätä palvelua kehitettyä. Me lomittajat ja te yrittäjät olemme "samalla puolella" eli turvaamassa maaseudun elinvoimaa ja hyvinvointia.


      • tuotttajatar
        -Lomittajatar- kirjoitti:

        Jotkut lomittajat puhuvat työtehosta ja nämä puhujat ovat yleensä niitä, jotka tekevät työnsä nopeasti. Työnjälkikin voi olla hyvä ja lehmät tulevat hoidetuiksi. Mutta nyt mobiiliaikana me lomittajat saamme palkkaa vain siltä ajalta, jolloin olemme työpaikalla eli navetalla. Minä kuulun mielestäni näihin "tehokkaisiin" lomittajiin, mutta mielestäni toimistolta määrätty työaika pitää olla töissä. Ylimääräisellä ajalla minä siivoan paikkoja, ajan eläimiltä karvoja, vaihtelen utareliivejä puhtaisiin, kuivitan parsia jne. Jos navetalta ei todellakaan löydy mitään tekemistä (ja niin joskus käy), minä otan yhteyttä toimistoon ja kerron työaikani jäävän vajaaksi. Asiassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Saan palkan vain tehdystä työajasta ja se on minusta ihan OK. Esimiesten tulee joka tilanteessa tietää, mitä me navetalla puuhaamme.

        Työhömme kuuluu myös erityisesti eläinten kiimojen ja terveyden seuraaminen ja se onnistuu parhaiten "viettämällä" aikaa navetassa. Pikainen pyörähdys ja kauhealla kiireellä töiden paiskiminen ei anna mahdollisuutta keskittyä eläinten hyvinvoinnin ja kiimojen seuraamiseen. Jos teemme työmme nopeasti ja tehokkaasti, tulee meidän silti pysähtyä katsomaan, mitä eläimille todella kuuuluu. Rauhallinen työskentely ja "käyskentely" eläinten seassa antaa eläimille aikaa "kertoa meille asiansa".

        Tämä Suomen lomitusjärjestelmä on ainutlaatuinen maailmassa. Ei kaikilla ole lapsia tai sukulaisia lomittamaan ja kyllä meissä kunnallisissa lomittajissa on ammattitaitoisia, tunnollisia ja luotettavia lomittajia. Pitäisikö meidän kaikkien yhdessä arvostaa tätä järjestelmää enemmän?? Kaikkien yrittäjien tulisi esittää halunsa ja toiveensa lomatoimistoon ja vaikkapa Melaan, jos toimistolla ei toiveita kuunnella. Yhteistyöllä saamme tätä palvelua kehitettyä. Me lomittajat ja te yrittäjät olemme "samalla puolella" eli turvaamassa maaseudun elinvoimaa ja hyvinvointia.

        sinulle lomittajatar kirjoituksistasi. Ei sellaista systeemiä, jossa pyritään tekemään asiat mahdollisimman tehokkaasti ´(=nopeasti). Minä olen ollut näissä hommissa varmaan ehkä 40 vuotta, ihan lukioikäisestä ja olen vahvasti sitä mieltä, että kokemus on valttia ja hoppuhommat saa unóhtaa. Puolet (?) näistä töístä on tarkkailua ja jos ei tarkkaile eläimiä, ei voi huomata häiriötilanteita. Lehmäsilmää ei korvaa mikään.

        Omalla kohdalla se tuli taas todettua. Vaikka oli nuori ja varmasti aikanaan taitava lomittaja, mutta vielä ópiskelija, sattui kaikenlaista.

        Itsekkin sain sen kokea ihan tänäiltana: en ollutkaan huomioinut yhtä vasikkaa, joka ei ollutkaan juonut juomaansa. Onneksi sen huomasin ennen poislähtöä ja sain hoidettua. Kas, näissä hommissa on koko ajan oltava valpas, kun on kyse elävistä eläimistä ja kaikenlaista voi tapahtua. Oli sitten mikä pyhä tahansa:)


      • yyyyi
        -Lomittajatar- kirjoitti:

        Jotkut lomittajat puhuvat työtehosta ja nämä puhujat ovat yleensä niitä, jotka tekevät työnsä nopeasti. Työnjälkikin voi olla hyvä ja lehmät tulevat hoidetuiksi. Mutta nyt mobiiliaikana me lomittajat saamme palkkaa vain siltä ajalta, jolloin olemme työpaikalla eli navetalla. Minä kuulun mielestäni näihin "tehokkaisiin" lomittajiin, mutta mielestäni toimistolta määrätty työaika pitää olla töissä. Ylimääräisellä ajalla minä siivoan paikkoja, ajan eläimiltä karvoja, vaihtelen utareliivejä puhtaisiin, kuivitan parsia jne. Jos navetalta ei todellakaan löydy mitään tekemistä (ja niin joskus käy), minä otan yhteyttä toimistoon ja kerron työaikani jäävän vajaaksi. Asiassa ei ole ollut mitään ongelmaa. Saan palkan vain tehdystä työajasta ja se on minusta ihan OK. Esimiesten tulee joka tilanteessa tietää, mitä me navetalla puuhaamme.

        Työhömme kuuluu myös erityisesti eläinten kiimojen ja terveyden seuraaminen ja se onnistuu parhaiten "viettämällä" aikaa navetassa. Pikainen pyörähdys ja kauhealla kiireellä töiden paiskiminen ei anna mahdollisuutta keskittyä eläinten hyvinvoinnin ja kiimojen seuraamiseen. Jos teemme työmme nopeasti ja tehokkaasti, tulee meidän silti pysähtyä katsomaan, mitä eläimille todella kuuuluu. Rauhallinen työskentely ja "käyskentely" eläinten seassa antaa eläimille aikaa "kertoa meille asiansa".

        Tämä Suomen lomitusjärjestelmä on ainutlaatuinen maailmassa. Ei kaikilla ole lapsia tai sukulaisia lomittamaan ja kyllä meissä kunnallisissa lomittajissa on ammattitaitoisia, tunnollisia ja luotettavia lomittajia. Pitäisikö meidän kaikkien yhdessä arvostaa tätä järjestelmää enemmän?? Kaikkien yrittäjien tulisi esittää halunsa ja toiveensa lomatoimistoon ja vaikkapa Melaan, jos toimistolla ei toiveita kuunnella. Yhteistyöllä saamme tätä palvelua kehitettyä. Me lomittajat ja te yrittäjät olemme "samalla puolella" eli turvaamassa maaseudun elinvoimaa ja hyvinvointia.

        Sinunlaisia lomittajia tarvitaan ja arvostetaan!


      • Paska lomittaja
        yyyyi kirjoitti:

        Sinunlaisia lomittajia tarvitaan ja arvostetaan!

        Lomittajatar on näköjään saanut väärää tietoa,ei mobiililla ja palkanmaksulla ole mitään tekemistä keskenään.Työlista on se mitä noudatetaan,ei palkkaa makseta mobiilin mukaan.Jos olet saanut luvan poistua tilalta ennen työajan täyttymistä ei tältä ajalta voida jättää palkkaa maksamatta,vaan se menee työnantajan "piikkiin",kun ei ole osoittaa työtä.
        Todella harmillista,että tästä mobiilista varsinkin työnantaja puoli antaa väärää tietoa lomittajille.Onko muuten oma vai kunnan puhelin,ja paljonko korvaus?


      • täyttä työaikaa
        Paska lomittaja kirjoitti:

        Lomittajatar on näköjään saanut väärää tietoa,ei mobiililla ja palkanmaksulla ole mitään tekemistä keskenään.Työlista on se mitä noudatetaan,ei palkkaa makseta mobiilin mukaan.Jos olet saanut luvan poistua tilalta ennen työajan täyttymistä ei tältä ajalta voida jättää palkkaa maksamatta,vaan se menee työnantajan "piikkiin",kun ei ole osoittaa työtä.
        Todella harmillista,että tästä mobiilista varsinkin työnantaja puoli antaa väärää tietoa lomittajille.Onko muuten oma vai kunnan puhelin,ja paljonko korvaus?

        Kyllä mobiilikuittaus vaikuttaa palkanmaksuun. Työlista annetaan, kunnan puhelimella kuitataan työaika ja toteutuneet lomitukset ovat palkanmaksun peruste. Itse pitää pitää huoli että on muistanut kuitata myös kilometrit. Ja työajan ylitykset. Harvoin näillä seuduin tulee vajauksia työpäivään - aina on jotain työpäivän täytteeksi.


      • Paska lomittaja
        täyttä työaikaa kirjoitti:

        Kyllä mobiilikuittaus vaikuttaa palkanmaksuun. Työlista annetaan, kunnan puhelimella kuitataan työaika ja toteutuneet lomitukset ovat palkanmaksun peruste. Itse pitää pitää huoli että on muistanut kuitata myös kilometrit. Ja työajan ylitykset. Harvoin näillä seuduin tulee vajauksia työpäivään - aina on jotain työpäivän täytteeksi.

        Jos työlistaan merkitty esim.7.39 h,mikäli lomittaja ei jostakin syystä ole kirjautunut töihin,sovittuna aikana ei palkkaa voi vähentää,kyllä se paperilista on kuitenkin toiminnan perusta,vaikka työnantaja mobiilia mainostaakin.
        Näköjään muuallakin "höynäytetty"lomittajia,kuin meidän yksikössä.Meillehän alunperin valehdeltiin,että Melan ohjeet ovat muuttuneet ja joudumme käyttämään omia puhelimia.
        Työnantaja lopulta hommasi puhelimet.


      • lomittaha
        Paska lomittaja kirjoitti:

        Jos työlistaan merkitty esim.7.39 h,mikäli lomittaja ei jostakin syystä ole kirjautunut töihin,sovittuna aikana ei palkkaa voi vähentää,kyllä se paperilista on kuitenkin toiminnan perusta,vaikka työnantaja mobiilia mainostaakin.
        Näköjään muuallakin "höynäytetty"lomittajia,kuin meidän yksikössä.Meillehän alunperin valehdeltiin,että Melan ohjeet ovat muuttuneet ja joudumme käyttämään omia puhelimia.
        Työnantaja lopulta hommasi puhelimet.

        joo niinhän se täälläkin markkinoitiin työturvallisuuden nimissä se mobiili vaikka todellisuudessa tarkoitus oli vain saada kello lomittajalle kaulaan! mitä työturvallisuutta se muka parantaa! Joissain tilanteissa jopa vaarantaa työturvallisuutta!


      • -Lomittajatar-
        Paska lomittaja kirjoitti:

        Jos työlistaan merkitty esim.7.39 h,mikäli lomittaja ei jostakin syystä ole kirjautunut töihin,sovittuna aikana ei palkkaa voi vähentää,kyllä se paperilista on kuitenkin toiminnan perusta,vaikka työnantaja mobiilia mainostaakin.
        Näköjään muuallakin "höynäytetty"lomittajia,kuin meidän yksikössä.Meillehän alunperin valehdeltiin,että Melan ohjeet ovat muuttuneet ja joudumme käyttämään omia puhelimia.
        Työnantaja lopulta hommasi puhelimet.

        Voi olla, että "työlistan" mukaan palkka maksetaan, mutta minusta se on/olisi tyhmää. "Työlistahan" on pelkkä suunnitelma. Se on suunnitelma siitä, että missä paikoissa ja minkä pituisia työpäiviä normaaliolosuhteissa teemme. Käytännössä lomituksen työaika, ainakin suurissa karjoissa, on usein aivan jotakin muuta, mitä suunnitelmaan on laadittu. Lehmät aivät katso kelloa poikiessaan. Siementäjän, eläinlääkärin, teurasauton, välitysauton, huoltomiehen jne. käyntiajat eivät ole meidän määrättävissä.
        Minä lomitan paljon molempia lomaoikeutettuja yhtäaikaa. Silloin työaika voi olla mitä vaan. "Työlista" on kahta yhtäaikaa lomitettaessa pelkästään suuntaa antava. Jos palkka maksetaan "työlistan" mukaan, niin teen melkoisesti "hyväntekeväisyyttä", mutta kyllä se minulle sopisi sekin. Pääasia on, että yrittäjät pääsevät yhdessä lomalle ja saavat nauttia toisistaan edes joskus ilman arkista aherrusta.

        Mutta... Oli laki miten tahansa, minä olen saanut palkkani tehdyn työn mukaan eli sen mukaan, mitä Melan rahoittamalla kännykällä olen työaikoja tietokoneelle kuittaillut. Mobiilikännykkä on minusta ihan hyvä juttu. En koe lainkaan, että se olisi vahtimista. Olen useinkin myöhästynyt töistä, eikä kukaan ole "päätä vadille vaatinut". Kyllä esimiehet ymmärtävät, että ihmisiä me lomittajatkin vain olemme.


      • en tee
        -Lomittajatar- kirjoitti:

        Voi olla, että "työlistan" mukaan palkka maksetaan, mutta minusta se on/olisi tyhmää. "Työlistahan" on pelkkä suunnitelma. Se on suunnitelma siitä, että missä paikoissa ja minkä pituisia työpäiviä normaaliolosuhteissa teemme. Käytännössä lomituksen työaika, ainakin suurissa karjoissa, on usein aivan jotakin muuta, mitä suunnitelmaan on laadittu. Lehmät aivät katso kelloa poikiessaan. Siementäjän, eläinlääkärin, teurasauton, välitysauton, huoltomiehen jne. käyntiajat eivät ole meidän määrättävissä.
        Minä lomitan paljon molempia lomaoikeutettuja yhtäaikaa. Silloin työaika voi olla mitä vaan. "Työlista" on kahta yhtäaikaa lomitettaessa pelkästään suuntaa antava. Jos palkka maksetaan "työlistan" mukaan, niin teen melkoisesti "hyväntekeväisyyttä", mutta kyllä se minulle sopisi sekin. Pääasia on, että yrittäjät pääsevät yhdessä lomalle ja saavat nauttia toisistaan edes joskus ilman arkista aherrusta.

        Mutta... Oli laki miten tahansa, minä olen saanut palkkani tehdyn työn mukaan eli sen mukaan, mitä Melan rahoittamalla kännykällä olen työaikoja tietokoneelle kuittaillut. Mobiilikännykkä on minusta ihan hyvä juttu. En koe lainkaan, että se olisi vahtimista. Olen useinkin myöhästynyt töistä, eikä kukaan ole "päätä vadille vaatinut". Kyllä esimiehet ymmärtävät, että ihmisiä me lomittajatkin vain olemme.

        Totta, että työlista on suuntaa antava, mutta täällä meidän lomituspiirissä täytyy ensimmäisenä lomituspäivänä tiedottaa mahdollisista muutoksista työajoissa taikka ylitöistä. Muutokset kirjataan tietokoneelle ja kuitataan kännykkään. Ennakoimattomat työajanylitykset huomioidaan tilaamalla jatkoaikaa. Jos hommaa navettatöitä mobiiliajan ulkopuolella ja sattuu tapaturma, voi työnantaja kysellä että mitä nä siellä teet työajan ulkopuolella ja evätä korvauksen. No tämä on ehkä saivartelua.
        En kulje kello kaulassa ja jos joskus vähän myöhästyy, ei maailma siihen kaadu. Jonakin päivänä joutuu hommissa aikaisemmin jonakin päivänä tulee vähän ylitöitä, siinähän se tasapainottuu. Aina on palkka tullut ja ylityötkin on maksettu jos on vain ilmottanut tehneensä ylitöitä.


      • savolaenen lomittaja
        lomittaha kirjoitti:

        joo niinhän se täälläkin markkinoitiin työturvallisuuden nimissä se mobiili vaikka todellisuudessa tarkoitus oli vain saada kello lomittajalle kaulaan! mitä työturvallisuutta se muka parantaa! Joissain tilanteissa jopa vaarantaa työturvallisuutta!

        Arvoisa kollega. Ajattele tilanne, että olet sinkku. Lomitat tilalla josta kaikki asukkaat ovat mallorcalla. Iltatöillä putoat vinninrapusta ja katkaiset jalkasi. Oma puhelin on autossa ja mobiili takin taskussa karjakeittiössä. Mieluumminko odotat siellä viikon isäntäväkeä vai oletko mielissäsi siitä, että päivystäjä saa ilmoituksen puoli tuntia työajan päättymisen jälkeen ettet ole lähtenyt töistä ja ajaa katsomaan että oletko elossa? Toki se jatkoajan anominen joskus harmittaa ja kilometrit unohtuu kuitata, mutta ei ne lappusulkeiset sen ihanammat olleet.


      • Muamuija
        savolaenen lomittaja kirjoitti:

        Arvoisa kollega. Ajattele tilanne, että olet sinkku. Lomitat tilalla josta kaikki asukkaat ovat mallorcalla. Iltatöillä putoat vinninrapusta ja katkaiset jalkasi. Oma puhelin on autossa ja mobiili takin taskussa karjakeittiössä. Mieluumminko odotat siellä viikon isäntäväkeä vai oletko mielissäsi siitä, että päivystäjä saa ilmoituksen puoli tuntia työajan päättymisen jälkeen ettet ole lähtenyt töistä ja ajaa katsomaan että oletko elossa? Toki se jatkoajan anominen joskus harmittaa ja kilometrit unohtuu kuitata, mutta ei ne lappusulkeiset sen ihanammat olleet.

        Joskus se lomittaja voi kuollakin sinne tilalle, ellei seuranta toimi. Vuosien saatossa meidänkin kunnassa kaksi lomittajaa menehtynyt työaikana.Vaikka se mobiili ei sitä estä, jouduttaa kuitenkin asioiden selvitttämistä. Tosin ei taida olla aukoton sekään järjestelmä - yksikin tuttu lomittaja huomasi aamulla, ettei ollut illallakaan itseään pois töistä kuitannut, eikä kukaan kuitenkaan kaipaillut eikä perään soitellut.


    • erikoispotilas

      Sairaslomalla helvetilisten päänsärky kohtausten vuoksi ja
      tänään kävin ensi kerran navetassa lomittajan aikana ja
      voi vittu kaikki on tehty varmasti vaan vasemmalla kädellä
      ja vaan se mitä on pakko karsinat tyhjäämättä ei edes
      kuiviteltu vasikoita , lehmien alle kuivikeitä ilmeisesti ei
      juuri ollenkaan vesikuppi vuosi miksi ei ole mitään puhunut
      ... vi...u saa ....na .

      Noh hyvä että lomitus toimii mutta se on eriasia kuinka
      ne tehdään .

      • Muamuija

        Alkaa pian näkyä myös maidon laatupuolella se "vasenkätisyys", ja siitä ei enää siivoamalla selviäkään. Paha vain, miten todistaa, että hygieniaongelmat juuri lomittajan toimesta on aiheuttanut bakteerien tai solujen kasvun - pelkkä ajallinen yhteys ei tahdo riittää syyksi kun koneissa voi ilmetä häiriöitä ihan itsestäänkin ajan kanssa. Onneksi ei ole ollut tuollaisia tulkinnanvaraisia tapauksia - paitsi kukaanhan ei tiedä kuinka monta merkittyä erikko- tai umpineljännestä on aikojan saatossa lypsetty huomaamatta tankkiin. Ennätys yhdellä lomittajalla oli kolme vedinsä kolmeen päivään niin että huomasin, kun olin toisena lypsäjänä. En väitä tuon olevan yleistä, mutta vieraiden eläinten kanssa täytyy olla erityisen tarkkana. Edellämainittu lomittaja ei lypsele enää niissä hommissa, on nykyään vankilassa avovaimon murhayrityksestä, että taisi olla huolimattomuus sen ongelmista pienimpiä.


      • isanta
        Muamuija kirjoitti:

        Alkaa pian näkyä myös maidon laatupuolella se "vasenkätisyys", ja siitä ei enää siivoamalla selviäkään. Paha vain, miten todistaa, että hygieniaongelmat juuri lomittajan toimesta on aiheuttanut bakteerien tai solujen kasvun - pelkkä ajallinen yhteys ei tahdo riittää syyksi kun koneissa voi ilmetä häiriöitä ihan itsestäänkin ajan kanssa. Onneksi ei ole ollut tuollaisia tulkinnanvaraisia tapauksia - paitsi kukaanhan ei tiedä kuinka monta merkittyä erikko- tai umpineljännestä on aikojan saatossa lypsetty huomaamatta tankkiin. Ennätys yhdellä lomittajalla oli kolme vedinsä kolmeen päivään niin että huomasin, kun olin toisena lypsäjänä. En väitä tuon olevan yleistä, mutta vieraiden eläinten kanssa täytyy olla erityisen tarkkana. Edellämainittu lomittaja ei lypsele enää niissä hommissa, on nykyään vankilassa avovaimon murhayrityksestä, että taisi olla huolimattomuus sen ongelmista pienimpiä.

        On kipeä, oletpa pirtissä kuin navetassa.Se on vaan yrittäjän itse tehtävä työt, jos ei saa hommattua pätevää sijaista paikalleen.
        Kävi meilläkin ulkomaalainen lomittaja sotkemassa aikansa.Katsottiin viisammaksi hoitaa navettatyöt ominvoimin.
        Itseäni ärsyttää täälläkin ajoittain esiinputkahteleva isäntien ja emäntien valitus esim. lomittajien ammattitaidoista.Yrittäjä itse vastaa karjastaan, ja siten työnjohdosta/ohjauksesta.Turha muita syyttää jos peilikuva ei tyydytä. Hommatkaa itse ammattitaitoinen tuuraaja.
        P.S. Nyt kotoväen lomittaessa ei ongelmia ole ollut....Ja rahakin jää kertämään perheen sisälle.


      • nupena
        isanta kirjoitti:

        On kipeä, oletpa pirtissä kuin navetassa.Se on vaan yrittäjän itse tehtävä työt, jos ei saa hommattua pätevää sijaista paikalleen.
        Kävi meilläkin ulkomaalainen lomittaja sotkemassa aikansa.Katsottiin viisammaksi hoitaa navettatyöt ominvoimin.
        Itseäni ärsyttää täälläkin ajoittain esiinputkahteleva isäntien ja emäntien valitus esim. lomittajien ammattitaidoista.Yrittäjä itse vastaa karjastaan, ja siten työnjohdosta/ohjauksesta.Turha muita syyttää jos peilikuva ei tyydytä. Hommatkaa itse ammattitaitoinen tuuraaja.
        P.S. Nyt kotoväen lomittaessa ei ongelmia ole ollut....Ja rahakin jää kertämään perheen sisälle.

        NIIN MONINKIN KÄY KIPEÄNÄ TUNNISSA !
        HYVÄÄ YSTÄVÄÄ, OLEN OLLUT LOMITAJANA 20 V.MUUKALAISENA.
        VALITUKSIA AINAKIN ASIALLISIA EI OO TÄHÄN PÄIVÄÄN MENNESSÄ
        SAANUT,ON NOITA MIELIPITEEN TÖRMÄYKSIÄ, MUTTA
        AINA ON PYSTYTTY PUHUMALLA SELVIÄMÄ.
        OLET AIVAN OIKEASSA: YRITTÄJÄN VASTUU EI POISTU LOMAANI AIKANA.
        KUNTA TAI NYKYÄ PALVELU TARJOVA KUNTAA, ON VASTUUSSA ETTÄ TILALLE SAATAAN
        TARPEISIIN VASTAAVA LOMITTAJA,
        TEILLÄ ON OIKEUS VAATIA KAUTTA OIKEUS SAA TÖITÄ OSAAVA
        TEKIÄ.
        PS...... KUNTAA PITÄÄ KUOLUTAA TARVITTAVAAN TYÖVOIMAAN !!!!!!!!!!!!!
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • isanta
        nupena kirjoitti:

        NIIN MONINKIN KÄY KIPEÄNÄ TUNNISSA !
        HYVÄÄ YSTÄVÄÄ, OLEN OLLUT LOMITAJANA 20 V.MUUKALAISENA.
        VALITUKSIA AINAKIN ASIALLISIA EI OO TÄHÄN PÄIVÄÄN MENNESSÄ
        SAANUT,ON NOITA MIELIPITEEN TÖRMÄYKSIÄ, MUTTA
        AINA ON PYSTYTTY PUHUMALLA SELVIÄMÄ.
        OLET AIVAN OIKEASSA: YRITTÄJÄN VASTUU EI POISTU LOMAANI AIKANA.
        KUNTA TAI NYKYÄ PALVELU TARJOVA KUNTAA, ON VASTUUSSA ETTÄ TILALLE SAATAAN
        TARPEISIIN VASTAAVA LOMITTAJA,
        TEILLÄ ON OIKEUS VAATIA KAUTTA OIKEUS SAA TÖITÄ OSAAVA
        TEKIÄ.
        PS...... KUNTAA PITÄÄ KUOLUTAA TARVITTAVAAN TYÖVOIMAAN !!!!!!!!!!!!!
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei vastaa karjasta.Yrittäjä vastaa.


      • Emäntä10
        isanta kirjoitti:

        Ei vastaa karjasta.Yrittäjä vastaa.

        Siitä kotiväen lomituksesta. Isäntä varmaan varsin hyvin ymmärtää sen, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hoidattaa omia lomituksiaan kotiväen voimin. Turha siis jankata siitä. Monella ei omat vanhemmat ole enää elossa tai edes siinä kunnossa, että voisivat lomittaa. Minusta on aika hävytöntä vaatia talon vanhaa väkeä hoitamaan raskasta karjatyötä vielä niiden vuosikymmenten päälle, jotka he ovat jo omalla urallaan tehneet. Toinen asia on kokonaan, jos kuntoa vielä riittää. Ja se, että omilla lapsillaan hoitaa lomitukset on mitä mainioin järjestely. Mutta harvoissa perheissä lapset omien opiskelujen ja töidensä lisäksi vielä lähtevät sinne navettaan. Joku järki pitää olla vaatiessakin. Jos on kymmenen lasta, heistä hyvässä lykyssä yksi harkitsee jatkavansa tilaa. Minusta lasten pitää myös käydä maailmalla, ennen kuin tekevät lopullisen päätöksen jatkamisesta.

        Sinulla isäntä on varmastikin hyvin erilainen tilanne töiden suhteen kuin monella muulla isännällä. Sinulla kun ei taida olla ihan välttämätön pakko siellä navetan puolella nokkaasi näyttää. Siksi on saivartelua nokkia sairaslomalla olevan toisen yrittäjän kommenttia huonosta työn laadusta. Kun se laatu on pääosin hyvää ja erinomaista, mutta sitten joskus joku onneton pistää ranttaliksi ja tulos on sen mukainen. Tilanne on joka tilalla omanlainen, siksi tyhjä jankkaus ei ole ainakaan mitenkään kannustavaa. Meneppäs isäntä sinäkin joskus yrjötaudissa sinne navettaan ja tee siellä hommat alusta loppuun asti, niin tiedät mitä on olla sairaana navetassa. Jospa sitä sympatiaa alkaisi sinultakin virkaveljillesi löytymään :)

        Siinä olet täysin oikeassa, että yrittäjän vastuulla se karja loppupeleissä on.


      • isanta
        Emäntä10 kirjoitti:

        Siitä kotiväen lomituksesta. Isäntä varmaan varsin hyvin ymmärtää sen, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hoidattaa omia lomituksiaan kotiväen voimin. Turha siis jankata siitä. Monella ei omat vanhemmat ole enää elossa tai edes siinä kunnossa, että voisivat lomittaa. Minusta on aika hävytöntä vaatia talon vanhaa väkeä hoitamaan raskasta karjatyötä vielä niiden vuosikymmenten päälle, jotka he ovat jo omalla urallaan tehneet. Toinen asia on kokonaan, jos kuntoa vielä riittää. Ja se, että omilla lapsillaan hoitaa lomitukset on mitä mainioin järjestely. Mutta harvoissa perheissä lapset omien opiskelujen ja töidensä lisäksi vielä lähtevät sinne navettaan. Joku järki pitää olla vaatiessakin. Jos on kymmenen lasta, heistä hyvässä lykyssä yksi harkitsee jatkavansa tilaa. Minusta lasten pitää myös käydä maailmalla, ennen kuin tekevät lopullisen päätöksen jatkamisesta.

        Sinulla isäntä on varmastikin hyvin erilainen tilanne töiden suhteen kuin monella muulla isännällä. Sinulla kun ei taida olla ihan välttämätön pakko siellä navetan puolella nokkaasi näyttää. Siksi on saivartelua nokkia sairaslomalla olevan toisen yrittäjän kommenttia huonosta työn laadusta. Kun se laatu on pääosin hyvää ja erinomaista, mutta sitten joskus joku onneton pistää ranttaliksi ja tulos on sen mukainen. Tilanne on joka tilalla omanlainen, siksi tyhjä jankkaus ei ole ainakaan mitenkään kannustavaa. Meneppäs isäntä sinäkin joskus yrjötaudissa sinne navettaan ja tee siellä hommat alusta loppuun asti, niin tiedät mitä on olla sairaana navetassa. Jospa sitä sympatiaa alkaisi sinultakin virkaveljillesi löytymään :)

        Siinä olet täysin oikeassa, että yrittäjän vastuulla se karja loppupeleissä on.

        Kirjoitin, että hommatkaa itse ammattitaitoinen lomittaja.Jos vähänkin välittää karjastaan, niin ei sinne oteta sellaista lomittajaa, joilla ei hommat tapahdu,.Tuli se lomittaja mistä kautta tahansa.
        Ja on minulla navettavuosia huomattavasti enemmän kuin sinulla ,emäntä,.Joten on hoidettu karjaa aikoinaan monenlaisessa tilanteessa.
        Mitä tulee lasten työntekoon, niin maatila on parhaita paikkoja kasvaa työhön. Myös opiskelevat nuoret saavat ansioita navettatyöstään.


      • Emäntä10
        isanta kirjoitti:

        Kirjoitin, että hommatkaa itse ammattitaitoinen lomittaja.Jos vähänkin välittää karjastaan, niin ei sinne oteta sellaista lomittajaa, joilla ei hommat tapahdu,.Tuli se lomittaja mistä kautta tahansa.
        Ja on minulla navettavuosia huomattavasti enemmän kuin sinulla ,emäntä,.Joten on hoidettu karjaa aikoinaan monenlaisessa tilanteessa.
        Mitä tulee lasten työntekoon, niin maatila on parhaita paikkoja kasvaa työhön. Myös opiskelevat nuoret saavat ansioita navettatyöstään.

        Sympatia toista ihmistä kohtaan ei ole koskaan pahasta, se vain kertoo välittämisen aitoudesta. Ja siitä ammattitaidosta. Luuletko, että ihminen, oli sitten isäntä, emäntä tahi lomittaja on ammattitaitoinen hetkessä? Niin sinulta kuin minulta on kulunut monia, monia vuosia saadaksemme tämän osaamisen. Edelleenkään emme kumpikaan ole ammatissamme täydellisiä, vaikka niin olisi mukava ajatella. Samoin asia on lomittajien kohdalla. Vain vuodet opettavat heidätkin ammatin saloihin. Mikä on siis pointti? Se on se, että jokainen on aloittaessaan keltanokka. Sinun navettaasi ei siis saa tulla "raakileita"? Aloittavia lomittajia, joilla on halu tehdä työtä, mutta taito on vielä hyvinkin vajavaista. Myös sinun velvollisuuksiisi kuuluu käyttää aikaa opettamiseen. Mene kuule itse vieraaseen navettaan, josta et tiedä yhtään mitään. Et tunne talonväkeä, eläimiä ja osaaminen on hakusessa. Vaaditaan tuottajalta aikaa ja viitseliäisyyttä kouluttamiseen. Sillä tavalla siitä arasta lomittajan alusta kasvaa vuosien varrella ammattinsa osaava ja työnsä tunnollisesti hoitava ihminen. Pitää olla isännillä ja emännillä sen verran itsetuntoa, että kun homma menee oikein, siitä kiittää. Kun se menee pieleen, asiasta reilusti puhutaan. Asia neuvotaan uudelleen ja kunnolla. Moni lomittaja on hyvinkin itsekriittinen ja solvaa itseään omista mokistaan. Opin ja erehdyksen kautta kuitenkin opitaan. Vahingossa tullut virhe on luonnolista, fiksu ihminen menee itseensä ja ottaa opikseen. Typerä jatkaa samalla linjalla ja on vähän ajan päästä työtön. Hyvin yksinkertaista ja simppeliä.

        Sinulla varmasti on enemmän työvuosia takana kuin minulla. Sinun kehityksesi on kuitenkin pysähtynyt, jos olet sitä mieltä, että vain sinun mielipiteesi on ainoa oikea, etkä ole valmis muuttamaan niitä mistään hinnasta. Älä käsitä väärin, arvostan paljon sinua, mutta joskus pitää mennä itseensä ja miettiä, onko itsellä parantamisen varaa missään. Minulla on, onko sinulla.

        Sitähän se ammattitaitoisen lomittajan hommaaminen on. Otetaan ja opetetaan itse. Minulla on varmasti siitä asiasta kovempi kokemus kuin sinulla. Olen vuosien varrella kouluttanut monia lomittajia. Muistan heistä jokaisen. Kuinka he tulivat ensimmäisen kerran eläissään tilallemme huonosti nukutun yön jälkeen. Oli pelottanut, ettei herää ajoissa ja mietityttänyt, mikä odottaa. Samoin heille varmasti oli kerrottu vaativasta emännästä. Muutama heistä on tehnyt jo kymmenen vuotta tätä työtä. Olen ylpeä heistä jokaisesta. Miksikö? Vuosien varrella navetassa yhdessä käytetty aika on tuonut heille erinomaisen ammattitaidon ja kuten he ovat sanoneet, eväät meiltä lähtiessään muille tiloille ovat antaneet varmuutta ja itsetuntoa mukaan. He ovat myös oppineet sen, että ihan mitä tahansa ei tarvitse niellä. Se kouluttaminen ei vain tapahdu yhdessä yössä. Sen on oltava intensiivistä, jolloin sama lomittaja on paljon tilallamme.
        Mutta tästä lomittajan hommaamisesta. Ei tälle alalle ole tunkua. Joten se kouluttaminen nykyvuosina on paljon hankalampaa kuin ennen. Ei ole yksinkertaisesti väkeä. Ja miksi olisikaan? Kuka tätä hommaa kehuu? Harva. Joten valittaakin saa, se ei aina ole aiheetonta.


      • isanta
        Emäntä10 kirjoitti:

        Sympatia toista ihmistä kohtaan ei ole koskaan pahasta, se vain kertoo välittämisen aitoudesta. Ja siitä ammattitaidosta. Luuletko, että ihminen, oli sitten isäntä, emäntä tahi lomittaja on ammattitaitoinen hetkessä? Niin sinulta kuin minulta on kulunut monia, monia vuosia saadaksemme tämän osaamisen. Edelleenkään emme kumpikaan ole ammatissamme täydellisiä, vaikka niin olisi mukava ajatella. Samoin asia on lomittajien kohdalla. Vain vuodet opettavat heidätkin ammatin saloihin. Mikä on siis pointti? Se on se, että jokainen on aloittaessaan keltanokka. Sinun navettaasi ei siis saa tulla "raakileita"? Aloittavia lomittajia, joilla on halu tehdä työtä, mutta taito on vielä hyvinkin vajavaista. Myös sinun velvollisuuksiisi kuuluu käyttää aikaa opettamiseen. Mene kuule itse vieraaseen navettaan, josta et tiedä yhtään mitään. Et tunne talonväkeä, eläimiä ja osaaminen on hakusessa. Vaaditaan tuottajalta aikaa ja viitseliäisyyttä kouluttamiseen. Sillä tavalla siitä arasta lomittajan alusta kasvaa vuosien varrella ammattinsa osaava ja työnsä tunnollisesti hoitava ihminen. Pitää olla isännillä ja emännillä sen verran itsetuntoa, että kun homma menee oikein, siitä kiittää. Kun se menee pieleen, asiasta reilusti puhutaan. Asia neuvotaan uudelleen ja kunnolla. Moni lomittaja on hyvinkin itsekriittinen ja solvaa itseään omista mokistaan. Opin ja erehdyksen kautta kuitenkin opitaan. Vahingossa tullut virhe on luonnolista, fiksu ihminen menee itseensä ja ottaa opikseen. Typerä jatkaa samalla linjalla ja on vähän ajan päästä työtön. Hyvin yksinkertaista ja simppeliä.

        Sinulla varmasti on enemmän työvuosia takana kuin minulla. Sinun kehityksesi on kuitenkin pysähtynyt, jos olet sitä mieltä, että vain sinun mielipiteesi on ainoa oikea, etkä ole valmis muuttamaan niitä mistään hinnasta. Älä käsitä väärin, arvostan paljon sinua, mutta joskus pitää mennä itseensä ja miettiä, onko itsellä parantamisen varaa missään. Minulla on, onko sinulla.

        Sitähän se ammattitaitoisen lomittajan hommaaminen on. Otetaan ja opetetaan itse. Minulla on varmasti siitä asiasta kovempi kokemus kuin sinulla. Olen vuosien varrella kouluttanut monia lomittajia. Muistan heistä jokaisen. Kuinka he tulivat ensimmäisen kerran eläissään tilallemme huonosti nukutun yön jälkeen. Oli pelottanut, ettei herää ajoissa ja mietityttänyt, mikä odottaa. Samoin heille varmasti oli kerrottu vaativasta emännästä. Muutama heistä on tehnyt jo kymmenen vuotta tätä työtä. Olen ylpeä heistä jokaisesta. Miksikö? Vuosien varrella navetassa yhdessä käytetty aika on tuonut heille erinomaisen ammattitaidon ja kuten he ovat sanoneet, eväät meiltä lähtiessään muille tiloille ovat antaneet varmuutta ja itsetuntoa mukaan. He ovat myös oppineet sen, että ihan mitä tahansa ei tarvitse niellä. Se kouluttaminen ei vain tapahdu yhdessä yössä. Sen on oltava intensiivistä, jolloin sama lomittaja on paljon tilallamme.
        Mutta tästä lomittajan hommaamisesta. Ei tälle alalle ole tunkua. Joten se kouluttaminen nykyvuosina on paljon hankalampaa kuin ennen. Ei ole yksinkertaisesti väkeä. Ja miksi olisikaan? Kuka tätä hommaa kehuu? Harva. Joten valittaakin saa, se ei aina ole aiheetonta.

        Lomittajia.Se vasta kallista on.meilläkin aikanaan kävi monia eri lomittajia, toiset vakituiset vuosikausia.Nyt vaan on parempi systeemi päällä.


      • Emäntä10
        isanta kirjoitti:

        Lomittajia.Se vasta kallista on.meilläkin aikanaan kävi monia eri lomittajia, toiset vakituiset vuosikausia.Nyt vaan on parempi systeemi päällä.

        Se ei maksa euroakaan. Ei minulle eikä yhteiskunnalle. Päinvastoin, se on sijoitus tuleville vuosille, jotka saa korkojen kera takaisin. Sekä minä itse saadessani hyvin työnsä tekevän lomittajan tilalleni että moni muukin tilallinen. Kaikkea ei rahassa voi mitata.


      • Muamuija
        Emäntä10 kirjoitti:

        Se ei maksa euroakaan. Ei minulle eikä yhteiskunnalle. Päinvastoin, se on sijoitus tuleville vuosille, jotka saa korkojen kera takaisin. Sekä minä itse saadessani hyvin työnsä tekevän lomittajan tilalleni että moni muukin tilallinen. Kaikkea ei rahassa voi mitata.

        Positiivisiltakin yllätyksiltä ei voi välttyä, kun on avoin myös uusille lomittajille. Olin jokseenkin kyllästynyt välillä "virolaisiin" lomittajiin, kun kunnasta tuli aina vaan uusi ja entistä vähemmän suomea ymmärtävä, joskun ihan pihalla lehmänhoitotyöstä olevakin lomittaja, mutta otin Isännän sairaslomien ajaksi, kun olin kuitenkin itse kokoajan toisena, ja yksinkään en jaksaisi enkä ehtisi koko karjaa omien töiden ohessa hoitaa. Nyt on sitten alkanut tulla ihan osaavia ja jo puhetta ymmärtäviä ulkolaisiakin, on jo olleet vuosia työssä, oppineet tavat ja työmenetelmät, eivät jankkaa vain yhtä tapaa tehdä työ ja osaavat jo itsekin soveltaa. Nytkin on vuosilomaa toisena lomittamassa virolainen entinen karjanhoitaja, huomasi oireettoman uusijan kiiman heti aamulla tullessaan ja osasi suoraan käyttää meille vasta asennettuja irrottajia, jotka vielä tuottavat itsellekin sillointällöin yllätyksi, ja olin todella huolestunut etukäteeen, miten osaan ne lomittajille käyttökouluttaa. Antibioottilehmän osasi piikittää suoraan, ja suomalaisen mieslomittajankin kanssa käy juttuun ihan hyvin.

        Mekin olemme varmaan hankalan paikan maineessa, sillä niin koti- kuin ulkomaisillekin on mm. sattunut meillä vahinkoja, joista olen kuntaa informoinut, ja joskus joku lomittaja on joutunut meiltä pois tai lähtenyt itse, kun asiat on menneet liikaa ristiin keskenään. Liikoihin yleistyksiin ei pidä ryhtyä - enemmän on kyse yksilöistä molemmin puolin kuin "lomittajista" tai "yrittäjistä" yhtenäisenä joukkona.

        Rahallista tappiotakaan uusissa lomittajissa ei aina voi välttää, mutta eiköhän sitä tappiota tule siitäkin, jos itsensä liian piippuun ajaa, että parempi se on vaan kouluttaa niitä lomittajia useampia, että sitten jo tulee joskun yllättävä sairastuminen tms on olemassa henkilöitä, joilla on jo pohjatieto tilamme toiminnasta, niin onnistuu lomitus heti alussa sujuvammin. Tuo tilanne tuli tuttavaperheessa testattua erittäin murheellisella tavalla, kun perheen isä kuoli vuodenvaihteessa yllättäen, niin tilalle löytyi heti kaksi pitkäaikaista lomittajaa, jotka pystyivät jatkamaan tuotantoa suoraan ilman että lesken tarvitsi kaiken muun järjestelyn keskellä vielä hätaillä karjanhoidon onnistumisestakin. Jää siinä yrittäjän vastuuta ihan riittävästi suurempien linjojen hoitamisessakin, ettei jokaikistä harjanvetoa tarvitse aina olle "perheenjäsenen" hoitamassa.


    • Sellainen ammatti

      Mitenkähän uupuneita ne emännät ja isännät ovat?

    • kiitän ja kumarran

      olen ollut 2 v lomittajana kaikkimeni ok kunnes eräs isäntä oli valiitanut lomatoimistoon että lähin 15 min ennen työajan päättymistä siitä se kyttääminenn alkoi monella tilalla . sitten siitä työ jasta jos on 12 kantturaa niin on minusta vähän liikkaa että työ aika on 8 h ja kyseinen navetta on sellainen ettei sietä saa poistu kuin työ aika loppuu siis aamua iltaa 2 h sankon päällää istumista kutöitä ei vaan ole soitin lomatoimeen ja siellä se akka vaan kätisi että sinun on oltava vain siellä ! muuten nämä olisi huippu hommia mutta kun pää ei kestä olla joutensiis uusia töitä ettiin ...

    • Tuuli

      Se on väärin toisia lomittajia kohtaan, jos ennen aikojaan lähtee työpaikaltaan.
      20 työvuoden aikana kukaan ei ole mulle sanomaan tuollaista, joskus olen lähtenyt aikaisemmin, mutta ollut myös pitempään ilman ylityökorvauksia. Siinähän se työaika tasottuu. Navettahommat ei aina ole säännöllisiä. Ihmeettelen, että on 8 tuntia laskettu 12 lehmän navettaan? Meilläpäin pitää selviytyä 6 tunnissa!

    • piika ja renki

      Ukon kans ollaan eläkkeellä. Ystävä pariskunnan navetassa käyn auttamassa. ... reilu 30 lypsävää, n. 10 hiehoa vasikat.
      Kun isäntäväki lähtee pois kotoa niin muutamme heille asumaan koiramme kanssa. Talon koira on sydänystävä meidän karvakuonolle. ... no kissat kärsivät .

      Siis; yrittäjälomittaja vastaa lypsystä , lehmien terveydestä, vasikoiden juotto , tilaa siemennykset , tulee tarv. poikimiseen avuksi. 2xpv
      Minä, piika siivoan aluset, lannanpoisto, puru-turve alusten laitto, rehun pudotus ja jako ....siisteys. 2xpv päivä ja ilta käynnit. siement. eläinlääk. lihakarjan hakijat.
      poikimisten seuraamiset, he maksavat mulle tuntipalkan verokirjalla. Tilitoimisto. n. 5 tuntia / päivä Navetalla erittäin hyvin laaditut työhjeet. Mieheni pitää talon lämpimänä ja siivoaa meidän jäljet
      ennenkuin isäntäväki tulee, palkaton.
      NÄIN HE PÄÄSEVÄT YHDESSÄ LOMALLE.
      Miettikääs omalle kohdalle, onko tuttavapiirissä mahdollises
      avun tarvitsijoita tai joutilaita auttamaan

      • Tahvo

        No! tuossa piian ja rengin touhussahan on itua. Lyödään vain tämä nykyinen järjestelmä tarpeettomana nurin. Kyllä sitä joka viljelijällä sen verran on tuttuja jotka haluaa hyvää hyvyyttään lomitusta tehä.


      • Muamuija
        Tahvo kirjoitti:

        No! tuossa piian ja rengin touhussahan on itua. Lyödään vain tämä nykyinen järjestelmä tarpeettomana nurin. Kyllä sitä joka viljelijällä sen verran on tuttuja jotka haluaa hyvää hyvyyttään lomitusta tehä.

        Et liene tosissasi, ethän? Ei kyllä tule ensimmäistäkään tuollaista apulaista mieleen lähipiiristä...tutut eläkeläiset auttaa omia sukulaisiaan, ei ne muualle ehdi, ja meidän eläkeläiset jo lähempänä 80v että ne ajat on mennyt jo...


      • Lomittelija

        Mainitsemaasi lomitusta tukee myös yhteiskunta. Käyttäkää hyväksenne. Katsokaa lomitus.net.


    • renki ja piika

      Aivan, tuolle yrittäjä lomittajalle maksaa kunta palkan ... vain tehdyiltä työtunneilta ja päiviltä. Eli luullakseni joka lomituspätkästä oma työsop. kunnan kans. Ja mulle piialle maksaa tehdyistä navetta tunneista isäntäväki. Niin pääsevät yhdessä lomalle.

    • Tahvo

      Hieno homma tuo renki ja piika systeemi. Koko systeemi vain, yrittäjä lomittaja hyväsydämmiset ystävät, järjestelmään. Helpottaa kovasti viljelijöiden ja lomittajien asemaa. Viljelijät saavat nykyisiin lomittajiin verrattuna monta kertaa luotettavamman työntekijän tilalleen. Lomittajat pääsevät nykyistä arvostetumpaan hommaan. Nuoremmat muihin töihin, vanhemmat kortistoon. Kaikki hyötyy!

    • tiitiäinen90

      Näin lomittaja opiskelijana lueskelen kauhuissani näitä palstoja. Innostusta on työhön ja eläimiin ja tuntuu että olen löytäny oman alan. Mutta näin hirveitä kirjotuksia lukiessani mietiskelen vain että haluanko lähteä tälläiselle katkeroituneelle alalle. Olen ollut jo monissa harjoittelu paikoissa, ja kaikki ollut onneksi ainaki tähän mennesä todella kivoja ja asiallisia paikkoja. Miksi ihmeessä tilalliset ja lomittajat tappelevat keskenään näinki turhista asioista? Tilalliset saisivat olla onnellisia että suomessa on lomituspalvelu, ja lomittajat saisivat olla onnellisia siitä että alalla töitä riittää. Jos tilalliset eivät osaa muuta kuin valittaa pienistäkin asioista lomittajille, niin onko ihme että ei lomittajia helposti saa? Ja jos lomittajalla ei oikeasti ole kiinnostusta alalle, ja pitää narista tilallisten valinnoista navetoissa, niin eiköhän olisi alan vaihdon aika? Eikö lomituspalvelu, lomittajat ja tilalliset voisi vetää yhtä köyttä ja sopia asioista selvästi, ettei tarvisi joka asiasta toisilleen kitistä? Käyköö terapiassa tai vastaavassa, jos ei meinaa pää, hermot tai ymmärrys kestää.

      • navettapiika

        Olen ollut lomittajana 23 vuotta, sivutoimisena emäntänä 24 vuotta ja päätoimisena emäntänä 4 vuotta, joten kokemusta on. Kun tilalla on väsynyt ehkä työhönsäkin kyllästynyt talonväki ja lomittajaksi pölähtää se kuuluisa besservisser tai umpilaiska oikopolun etsijä, on yhteentörmäys kurssi aivan varma. Siinä kolisee varmasti ja jos lomittaja ei älyä ajoissa vaihtaa kurssia, tuli ns. tuplalomitus ensimmäinen ja viimeinen kerta. Aina ei kemiat kohtaa ja se on tosi asia. Itse olin tosi loman tarpeessa ja sain lomittajaksi tällaisen pieni on kaunista tyypin, hommat ei natsannut alkuunkaan. Varoitin etukäteen, että viikko on raskas ja hommat kannattaa tehdä talon tavoilla ja siivoamisen(joka paikan nuohoamisen)voi unohtaa, tärkeimmät vain maitohuone ja vasikat kunnolla. JO keskiviikkona täti oli sitten soittanut toimistolle ja valittanut väsymistä, kun ei jaksa ja eläimiä on kerta kaikkiaan liikaa, 15 lehmää riittäisi jne. Kysymyksessä on velkarahalla ostetusta tilasta ja lehmiä 40, nautoja kaikkiaan 160. Valitettavasti toimistolla ei osata\kyetä hyväksymään tilannetta, ettei kaikista vain ole suuremmille tiloille töihin. Työ vaatii paljon tilanne hallintaa ja sopeutumista, ei pysty urautumaan hoidan vain 25 lehmän karjoja-tyyliin. Nykypäivän lomittajan pitäisi pystyä erikoistumaan esim. lypsy ja vasikat, ape ja lanta, robotti ja ruokinta. Nyt tulee liikaa jos pitää pystyä hallitsemaan kannusta robottiin ja talikosta mattoruokkijaan, eihän näitä hallitse edes jokainen isäntäkään. Ei voi eikä pysty olemaan joka tilan koneitten ja eläinten tietäjä. Tiloilla myös odotetaan lomittajalta liikaa, työaika on rajallinen ja eläimet eivät käyttäydy yhtä mallikkaastiu kuin emännälle, eikä kaikkien lomittajien tiedot sairauksista ja konevioista ole aina ajan tasalla, päivitystä tarvittaisiin ja paljon, mutta kaikki eivät halua eivätkä voi osallistua koulutuksiin.Tiloilla pitäisi satsata enemmän lomittajien koulutukseen ja kunnolla perehdyttää tilan tapoihin ja työmenetelmiin, myös lomittajan pitäisi lähteä uusiin taloihin avoimin mielin ja olla valmiina sopeutumaan vaikeisiinkin työoloihin ja ennen kaikkea jos ei pysty\jaksa tilan töistä selviytymään osata sanoa se suoraan, eikä sinnitellen ja lusmuillen.


      • Muamuija
        navettapiika kirjoitti:

        Olen ollut lomittajana 23 vuotta, sivutoimisena emäntänä 24 vuotta ja päätoimisena emäntänä 4 vuotta, joten kokemusta on. Kun tilalla on väsynyt ehkä työhönsäkin kyllästynyt talonväki ja lomittajaksi pölähtää se kuuluisa besservisser tai umpilaiska oikopolun etsijä, on yhteentörmäys kurssi aivan varma. Siinä kolisee varmasti ja jos lomittaja ei älyä ajoissa vaihtaa kurssia, tuli ns. tuplalomitus ensimmäinen ja viimeinen kerta. Aina ei kemiat kohtaa ja se on tosi asia. Itse olin tosi loman tarpeessa ja sain lomittajaksi tällaisen pieni on kaunista tyypin, hommat ei natsannut alkuunkaan. Varoitin etukäteen, että viikko on raskas ja hommat kannattaa tehdä talon tavoilla ja siivoamisen(joka paikan nuohoamisen)voi unohtaa, tärkeimmät vain maitohuone ja vasikat kunnolla. JO keskiviikkona täti oli sitten soittanut toimistolle ja valittanut väsymistä, kun ei jaksa ja eläimiä on kerta kaikkiaan liikaa, 15 lehmää riittäisi jne. Kysymyksessä on velkarahalla ostetusta tilasta ja lehmiä 40, nautoja kaikkiaan 160. Valitettavasti toimistolla ei osata\kyetä hyväksymään tilannetta, ettei kaikista vain ole suuremmille tiloille töihin. Työ vaatii paljon tilanne hallintaa ja sopeutumista, ei pysty urautumaan hoidan vain 25 lehmän karjoja-tyyliin. Nykypäivän lomittajan pitäisi pystyä erikoistumaan esim. lypsy ja vasikat, ape ja lanta, robotti ja ruokinta. Nyt tulee liikaa jos pitää pystyä hallitsemaan kannusta robottiin ja talikosta mattoruokkijaan, eihän näitä hallitse edes jokainen isäntäkään. Ei voi eikä pysty olemaan joka tilan koneitten ja eläinten tietäjä. Tiloilla myös odotetaan lomittajalta liikaa, työaika on rajallinen ja eläimet eivät käyttäydy yhtä mallikkaastiu kuin emännälle, eikä kaikkien lomittajien tiedot sairauksista ja konevioista ole aina ajan tasalla, päivitystä tarvittaisiin ja paljon, mutta kaikki eivät halua eivätkä voi osallistua koulutuksiin.Tiloilla pitäisi satsata enemmän lomittajien koulutukseen ja kunnolla perehdyttää tilan tapoihin ja työmenetelmiin, myös lomittajan pitäisi lähteä uusiin taloihin avoimin mielin ja olla valmiina sopeutumaan vaikeisiinkin työoloihin ja ennen kaikkea jos ei pysty\jaksa tilan töistä selviytymään osata sanoa se suoraan, eikä sinnitellen ja lusmuillen.

        Tulipa mieleen lomatoimistolta saamani kommentti vuosia sitten, ei ole enää virassa tuo johtava. Luetteli minulle muutaman nimen ehdolle ja jouduin sanomaan useammasta, että tiedän tyypin ja ei sovellu meille. Johtava sitten viimein vähän suivaantui, ja sanoi "kyllä meillä on keskimäärin ihan KASIN arvoista porukkaa töissä!" Pitihän sille sitten minun sanoa, että kun me tarvittaisiin aina sitä lähemmäs kympin tasoista tekijää kun jätetään tila lomittajan vastuulle.


      • ammattilomittaja
        navettapiika kirjoitti:

        Olen ollut lomittajana 23 vuotta, sivutoimisena emäntänä 24 vuotta ja päätoimisena emäntänä 4 vuotta, joten kokemusta on. Kun tilalla on väsynyt ehkä työhönsäkin kyllästynyt talonväki ja lomittajaksi pölähtää se kuuluisa besservisser tai umpilaiska oikopolun etsijä, on yhteentörmäys kurssi aivan varma. Siinä kolisee varmasti ja jos lomittaja ei älyä ajoissa vaihtaa kurssia, tuli ns. tuplalomitus ensimmäinen ja viimeinen kerta. Aina ei kemiat kohtaa ja se on tosi asia. Itse olin tosi loman tarpeessa ja sain lomittajaksi tällaisen pieni on kaunista tyypin, hommat ei natsannut alkuunkaan. Varoitin etukäteen, että viikko on raskas ja hommat kannattaa tehdä talon tavoilla ja siivoamisen(joka paikan nuohoamisen)voi unohtaa, tärkeimmät vain maitohuone ja vasikat kunnolla. JO keskiviikkona täti oli sitten soittanut toimistolle ja valittanut väsymistä, kun ei jaksa ja eläimiä on kerta kaikkiaan liikaa, 15 lehmää riittäisi jne. Kysymyksessä on velkarahalla ostetusta tilasta ja lehmiä 40, nautoja kaikkiaan 160. Valitettavasti toimistolla ei osata\kyetä hyväksymään tilannetta, ettei kaikista vain ole suuremmille tiloille töihin. Työ vaatii paljon tilanne hallintaa ja sopeutumista, ei pysty urautumaan hoidan vain 25 lehmän karjoja-tyyliin. Nykypäivän lomittajan pitäisi pystyä erikoistumaan esim. lypsy ja vasikat, ape ja lanta, robotti ja ruokinta. Nyt tulee liikaa jos pitää pystyä hallitsemaan kannusta robottiin ja talikosta mattoruokkijaan, eihän näitä hallitse edes jokainen isäntäkään. Ei voi eikä pysty olemaan joka tilan koneitten ja eläinten tietäjä. Tiloilla myös odotetaan lomittajalta liikaa, työaika on rajallinen ja eläimet eivät käyttäydy yhtä mallikkaastiu kuin emännälle, eikä kaikkien lomittajien tiedot sairauksista ja konevioista ole aina ajan tasalla, päivitystä tarvittaisiin ja paljon, mutta kaikki eivät halua eivätkä voi osallistua koulutuksiin.Tiloilla pitäisi satsata enemmän lomittajien koulutukseen ja kunnolla perehdyttää tilan tapoihin ja työmenetelmiin, myös lomittajan pitäisi lähteä uusiin taloihin avoimin mielin ja olla valmiina sopeutumaan vaikeisiinkin työoloihin ja ennen kaikkea jos ei pysty\jaksa tilan töistä selviytymään osata sanoa se suoraan, eikä sinnitellen ja lusmuillen.

        Olen ollut lomittajana 25 vuotta. Tiloja on kerennyt olemaan 4 lypsävän tilasta 70 lehmän pihattoon. 10 mullin navetasta 200 mullin tilaan sekä muutaman kymmenen lihasian sikalasta 200 emakon sikalaan. On ollut käsinlypsystä kahden lypsyrobotin tilaan, aperuokintaa ja käsin lannan luontia. Yksin olen lomittanut isojakin tiloja. Juoksuaskelia on otettu että kerkiää lypsää ennen maitoauton tuloa. Välillä on helpompaa, on toinen lomittaja kaverina tai toinen talollinen.
        Työnantaja on järjestänyt koulutuksia, ne ovat vaihtelua arkeen.
        Sopeutumista on riittänyt: välillä tuntuu ettei osaa paperiakaan panna utareliivien sisään oikein päin talonväen mielestä, toisaalta ovella sanotaan että kyllähän nä tiedät kun kouluja oot käyny ja häipyy saman tien.
        Monenlaista on sattunut, vahinkojakin; maidonmenoa viemäriin, utaretulehduksia, etukuormaajalla tökätty ovenpieliin tai traktorista lasi rikki. Kaikista on selvitty, vakuutus on korvannut, paitsi talonväen mieliharmia tapahtuneesta. Kunnon haukutkin on saatu, niin että on ajettu itkien kotiin.
        Työt vähenee, siitä pitää huolen lopettavat tilat. Nykyään työllistää pitkät sijaisavut, mutta hekin lopettelevat, kiitos maatalouspolitiikan. Tilat on yhä kauempana, nytkin ajan 77km mutkin.
        Ymmärrän aloittajaa, loppuunpalaminen on lähellä. Työmatkat uuvuttaa vaikka työ on ollut mielekästä ja suurimmaksi osaksi ihmiset mukavia ja kannustavia ja eläimet kaikista parhaita.


    • Tahvo

      Tuo ajatusmalli siitä että perheenjäsen lomittaa ja on onnistuneempi lomitus, kuin ammatikseen tekevän lomittajan, on naurettavaa ja täyttä puppua. Vain ahnus ja ymmärtämättömyys siinä on taustalla. Jos perheessä on lapsia tai muita jotka voi auttaa tilan töissä. Siitä vaan, mutta ei yhteiskuntaa pidä vaatia maksumieheksi. Maksakoon itse palkan jos haluaa. Ja taatusti ei halua. Tällöin jäisi turha mustamaalaaminen ammattilomittajia kohtaan pois. Pakkohan se on jotenkin selittää oman perheenjäsenen parremmuus. Ei kehtaa suoraan myöntää tätä ahnutta. Muualla työelämässä on jo kymmeniä vuosia ymmärretty opastuksen merkitys ja tärkeys. Lomituksessa se edelleen tökkii pahasti. Onko se lomittajien vika jos huonosta syötöstä ei tule komeaa maalia?

      • navettapiika

        Meillä lomittaa sekä lapset että ammattilomittajat. Penskat kun lomittaa silloin on kyse lyhyestä 1-4 päivään lomituksesta tai kun tarve tulee pahaan aikaan ja lomittajaa ei kerta kaikkiaan saa. Ammattilaisen varaan hyvissä ajoin, että saan juuri sellaisen jolle eläimet ja koneet voi jättää, ilman että palatessa odottaa katasrooffi. Nyt tilan kasvettua yli yhden ihmisen on tullut tosiasia vastaan, ettei lomittajaa voi yksin tilalle jättää, joten tilanväkeä on aina töissä lomittajan kanssa. Jos nyt kuitenkin lomittajat 2kpl jää tilalle kahdestaan, on etukäteen tehtävä osa hommista ja jonkun oltava puhelin tavoittamissa koko ajan, kun kaikkia yllätyksiä ei kerta kaikkiaan voi ennakoida ja opettaa etukäteen. Perehdytystäkin on lisätty kokonaiseen päivään, mutta yllätyksiä sattuu ja kaikkiin ei lomittajat osaa puuttua ilman apua. Huoltomiehet ovat toki auliita tulemaan, mutta eipä naurata kun tulet lomalta on parin tonnin laskut oottamassa. Itse aikoinani tein useinkin lomituksia tilannuorison kanssa ja kertaakaan en mukulaa sängystä hakenut enkä yksin töitä tehnyt. Lomitukset sujuivat hyvässä yhteishengessä, monet näistä on nyt niitä nuoriaisäntiä joilla omat penskani käyvät hätäapuna lomittamassa, vuoro vieraissa. Parasta koulutusta uusille isännille olisi vuoden komennus lomittajaksi niin ehkäpä ne tilatkin muuttuisi lomitus ystävämmillisemmiksi. Toisi myös uusia tuulia monelle tilalle.


      • Eräs emäntä
        navettapiika kirjoitti:

        Meillä lomittaa sekä lapset että ammattilomittajat. Penskat kun lomittaa silloin on kyse lyhyestä 1-4 päivään lomituksesta tai kun tarve tulee pahaan aikaan ja lomittajaa ei kerta kaikkiaan saa. Ammattilaisen varaan hyvissä ajoin, että saan juuri sellaisen jolle eläimet ja koneet voi jättää, ilman että palatessa odottaa katasrooffi. Nyt tilan kasvettua yli yhden ihmisen on tullut tosiasia vastaan, ettei lomittajaa voi yksin tilalle jättää, joten tilanväkeä on aina töissä lomittajan kanssa. Jos nyt kuitenkin lomittajat 2kpl jää tilalle kahdestaan, on etukäteen tehtävä osa hommista ja jonkun oltava puhelin tavoittamissa koko ajan, kun kaikkia yllätyksiä ei kerta kaikkiaan voi ennakoida ja opettaa etukäteen. Perehdytystäkin on lisätty kokonaiseen päivään, mutta yllätyksiä sattuu ja kaikkiin ei lomittajat osaa puuttua ilman apua. Huoltomiehet ovat toki auliita tulemaan, mutta eipä naurata kun tulet lomalta on parin tonnin laskut oottamassa. Itse aikoinani tein useinkin lomituksia tilannuorison kanssa ja kertaakaan en mukulaa sängystä hakenut enkä yksin töitä tehnyt. Lomitukset sujuivat hyvässä yhteishengessä, monet näistä on nyt niitä nuoriaisäntiä joilla omat penskani käyvät hätäapuna lomittamassa, vuoro vieraissa. Parasta koulutusta uusille isännille olisi vuoden komennus lomittajaksi niin ehkäpä ne tilatkin muuttuisi lomitus ystävämmillisemmiksi. Toisi myös uusia tuulia monelle tilalle.

        Tuo termi "ammattilomittaja"on monesti niin venyvä käsite. Lomatoimisto voi tarjota toisen yrittäjän lomaan tilanväen toveriksi esim. täysin karjanhoitoa tuntematonta meren takaa tullutta, joka ei kaikenlisäksi ymmärrä kieltä eikä hyväksy neuvoja, vaan uskoo osaavansa tehdä työn ihan miten mieleensä juolahtaa. Tämä esimerkki elävästä elämästä viimeviikolta jostakinpäin Suomea, valitettavaa arkipäivää. Olisiko jollakin muulla ammattialalla hyväksyttyä laittaa lomantuuraajaksi tai jopa sairaslomantuuraajaksi henkilö, jolla ei ole alasta mitään koulutusta eikä työkokemusta, ja maksaa vielä normaali palkka ko. työstä?


      • 25 vuotta lomittaja
        Eräs emäntä kirjoitti:

        Tuo termi "ammattilomittaja"on monesti niin venyvä käsite. Lomatoimisto voi tarjota toisen yrittäjän lomaan tilanväen toveriksi esim. täysin karjanhoitoa tuntematonta meren takaa tullutta, joka ei kaikenlisäksi ymmärrä kieltä eikä hyväksy neuvoja, vaan uskoo osaavansa tehdä työn ihan miten mieleensä juolahtaa. Tämä esimerkki elävästä elämästä viimeviikolta jostakinpäin Suomea, valitettavaa arkipäivää. Olisiko jollakin muulla ammattialalla hyväksyttyä laittaa lomantuuraajaksi tai jopa sairaslomantuuraajaksi henkilö, jolla ei ole alasta mitään koulutusta eikä työkokemusta, ja maksaa vielä normaali palkka ko. työstä?

        Teen aina yksin työt-Oli kyseessä yhden tai kahden lomansaajan tila.So what.Työaika aina 8 tuntia.Kukaan ei valita.


      • Emäntä vm.68
        25 vuotta lomittaja kirjoitti:

        Teen aina yksin työt-Oli kyseessä yhden tai kahden lomansaajan tila.So what.Työaika aina 8 tuntia.Kukaan ei valita.

        Hienoa! Kunpa meilläkin olisi noin. Aina jompi kumpi navetassa lomittajan kanssa. Lomittajat tulevat, kuin olisi palkattu vaan joksikin apulaiseksi. Työaika 8h. Joskus ovat jo sänkyssä tekstanneet: A. Olisi se hienoa viettää edes joskus muutama päivä yhdessä lomaa. Toista, kun ei millään kehtaa jättää yksin. Tietäen, että toisen ollessa poissa työmäärä on aina silloin paljon enemmän. Oli meillä joskus hyväkin lomittaja, mutta sillä on nyt niin paljon omia lehmiä, ettei enään pääse.


      • navettapiika
        25 vuotta lomittaja kirjoitti:

        Teen aina yksin työt-Oli kyseessä yhden tai kahden lomansaajan tila.So what.Työaika aina 8 tuntia.Kukaan ei valita.

        Jep just näin pitää olla, entäs kun vahinko sattuu? Ootko miettiny kenen vakuutus maksaa? Jos talo saa nk. tuplalomat niin varmasti tulee sanomista, ainakin naapureilta, mutta jos toinen maksaa tai molempien lomat menee niin homma OK. Jos saat kaikkien tilojen työt mahtumaan tuohon 8 tuntiin, tervetuloa meille. Niin ja näihin ammattilomittajiin on iät ajat kuulunut niitä tuulimyllynlämmittäjiä, ovat ns, suojatyöpaikassa, mutta niitä ei vaan ole pakko sinne navettaan ottaa. Jos toimistolta pakotetaan tällainen lomittaja ottamaan, niin vaadi työnjohto paikalle katsomaan,miten työt sujuvat ja onko ammattitaitoa tarpeeksi. Jos vieläkään homma ei pelaa, valita ja aina, ei pidä tyytyä mitä saa, koska haluaa miellyttää. Ei se ole talon vika jos lomittajalla ei ole edes kieltä miten neuvoa hommat. Meillä kävi yksi ukranalainen, ei suomea ei saksaa ei englantia vain ja ainoastaan venäjää, mikä ei kuulu minun osaamiseen edes alkeita pitemmälle. Homma ei toiminut, ja jäi siihen.


      • Muamuija
        25 vuotta lomittaja kirjoitti:

        Teen aina yksin työt-Oli kyseessä yhden tai kahden lomansaajan tila.So what.Työaika aina 8 tuntia.Kukaan ei valita.

        Jos meidän työt tekisit yksin kahdeksaan tuntiin tuskin olisi "onnistunut"lomitus. Emme tee niitä kahdelleenkaan kahdeksaan tuntiin. Oli joskus lomittaja joka teki kahta tilaa päivässä, viisi tuntia tilalleen. Kahta hänen työpäiväänsä kohden korjasin kaksi päivää jälkiä.


    • llll

    • Hahko mies

      Onhan tuota tullut yksin työskenneltyä viimeiset 3 vuotta.Osalta otetaan erilliskorvauksista,toisilla teetetään mahdottomia työmääriä.
      Onko tässä järkeä?
      Jos lomitustoiminnasta vastaava henkilö ei ole ikinä käynyt navetassa,kuten meillä on ei voi odottaakkaan ,että palvelu pelaisi.
      Jos" perhepäivähoitajan" vakanssilta edetään lomitustoimen päälliköksi,kyllä paskan hajuakin tulisi haistella!
      Tietäisi mistä päättää.

      • navettapiika

        Kyllä kait siinä kumminkin pitäisi jokin pätevyys hommaan olla. Liittokin olisi varmaan jo kiinnostunut tilanteesta jos aivan mahdottomaksi menee. Eihän se ole kenenkään etu jos töitä on kertakaikkiaan liikaa, siinä kärsii talo ja lomittaja. Itse en ainakaan suostuisi yhteen lomittajaan, vaikka se tekisi kellon ympäri hommia, kun homma ei toimi niin. Melallekin voi asiasta valittaa, nehän niitä rahoja vahtii nykyään.


    • rekkakuski -59

      Varmaankin kelpaat ja voit jopa päästä rekkahommiin, jos sinulla on / hankit yhdistelmäkuljettajan ammattipätevyyden.

    • Epävarma

      Itse käyn viimeistä vuotta koulua ja ajattelin lomittajaksi lähteä mutta en tiiä uskaltaako..

      • kielo

        Ei kannata jäädä navettaan.Pian olet juoppo tai mielenterveys reistailee.kokemusta.Henkisesti rankka homma.


    • burnout

      ei uskalla eikä kannata,työ henkisesti ja fyysiseti raskasta ja tosiaan tilanväki vetää lonkkaa,vaikka pitäs navetalla olla kaverina,varsinkin nämä raskaat talikointipaikat yms. en sano ettei yksin hoitas vaan riippuu täysin tilasta.kyllä se vaan lomittaja loppuun poltetaan yksin teettäessä kahen ihmisen työt raskaassa paikassa ja siihen vielä raskaat matkat päälle! palkkakin on huima 1400 e kk! siihen riittää työtä ja auton kulutusta muuten ihan jonkin verran!! ja vähintään 3 viikonloppua kiinni että saa tuon palkan. enkä sano ettei olis hyviä tiloja,on niitä ja ne on kaiken minun työpanoksen arvoisia!!! ja ei haittais vaikka jossain kunnissa kattos lomatoimen henkilökuntakin peiliin,kuinka lomittajiaan kohtelee. menishän sitä toisiin hommiin vaan pitäs olla lukenu että sais edes tuon verran sitä palkkaa ja toisekseen tässä ammatissa olen rautainen ammattilainen ja tykkään työstäni,vaikka se raskasta onkin niin en ihan heti halua vaihtaakaan alaa kaikkine huonoineen ja hyvineen puolineen..mutta tilanväki joka ymmärtää sen että lomittajalla on muukin elämä kuin kärkkyä navetalla"kokopv" ovat kultaakin kalliimpia. ja oikeille tilanpitäjille jaksamista työhön..! ja tähän ei kuulu nämä lonkanvetäjät.

    • lomittaja kohta enti

      Minusta on väärin että joillakin lomittajilla teetetään vain isoja tiloja ja vaativia.toiset saa työskennellä pienemmillä samalla palkalla.Näin lomittajat ajetaan loppuun.

    • Lannan luoja

      Saman suuntaisia ajatuksia aloittajan kans.On se köysi käynyt välillä mielessä.
      Itse koko ajan yksin ,työskenentelyö työkaverit lomittavat yhdessä,onko oikein?

    • pässi

      Juu ole hyvä vaan kun joku otti sinut tilalleen lomittamaan ja pysyit leivässä.Vaikka ilmeisesti olit valinnut väärän alan itsellesi.Voin sanoa että älä mene sössimään rekkahommiin jos et kerta hallinnut lomittajankaan töitä.Rekkahommat on katos miesten töitä ei matojen kerääjien.

    • Huumeet navetassa..

      Laskimoon ruiskutetut lääkkeet aiheuttavat paiseita. Pitkäaikaiset käyttäjät, joiden laskimot ovat tukkeutuneet ruiskuttavat puolestaan valtimoihin, mikä voi aiheuttaa tukkeumia ja ääreisosien, kuten sormien tai jopa koko raajojen kuolioita.
      Amputaatiopotilaat ovat usein noin 25-vuotiaita. Plastiikkakirurgian sairaalalääkäri Taina Partanen Töölön sairaalasta kuitenkin kertoo, että nuorin potilas on ollut 20-vuotias alkoholistiperheen tyttö, jonka jalka amputoitiin reidestä.
      - Hän oli pistänyt buprenorfiinia reiteensä. Tuloksena oli paise. Jalka olisi voitu pelastaa luu- ja kudossiirroilla.
      Buprenorfiini on kipulääke, jota heroinistit käyttävät korvaushoitona. He murskaavat sitä hanaveteen ja piikittävät, koska sen teho suun kautta otettuna on usein pienempi kuin suonensisäisesti.

      • navettapiika

        Tää ei nyt avautunut mulle.. Meilä on kyllä paiseita löytynyt sonnin ronkasta, keuhkosta ja kaulasta, mutta en mä usko niitten kovin pahassa koukussa olleen. Vähän hankala sitä on piikittää muutenkin...


      • Muamuija
        navettapiika kirjoitti:

        Tää ei nyt avautunut mulle.. Meilä on kyllä paiseita löytynyt sonnin ronkasta, keuhkosta ja kaulasta, mutta en mä usko niitten kovin pahassa koukussa olleen. Vähän hankala sitä on piikittää muutenkin...

        Ei meilläkään eläimet ole itseään pistäneet, ja kovin on huonoja olleet ottamaan minunkaan antamia piikityksiä vastaan. Yhdelläkään ei ole lääkitylle alueelle paisetta tullut, joitakin hankaumia tai muita pintavaurioita kyllä tulehtunut. Antibiooteilla on parantuneet, ellei ilmankin. Huumeiksi en tunnista yhtään antamaani lääkettä, joskus on eläinlääkäri toimenpidettä varten jonkun rauhoittanut tai nukuttanut. Ilman sanaa "navetassa"olisin luullut tuon viestin eksyneen ihan kokonaan kohteestaan ja nytkin on vahvasti sivussa.


      • Isootilallinen.
        Muamuija kirjoitti:

        Ei meilläkään eläimet ole itseään pistäneet, ja kovin on huonoja olleet ottamaan minunkaan antamia piikityksiä vastaan. Yhdelläkään ei ole lääkitylle alueelle paisetta tullut, joitakin hankaumia tai muita pintavaurioita kyllä tulehtunut. Antibiooteilla on parantuneet, ellei ilmankin. Huumeiksi en tunnista yhtään antamaani lääkettä, joskus on eläinlääkäri toimenpidettä varten jonkun rauhoittanut tai nukuttanut. Ilman sanaa "navetassa"olisin luullut tuon viestin eksyneen ihan kokonaan kohteestaan ja nytkin on vahvasti sivussa.

        Mutta meillon kylä lomittajat sitä varten notta tekevät kaiken työn-perskales.
        Sitä vartenhan ne isoo palakkaa saavat, isompaa melekein kun meikäläänen.
        Kyllä meillä nuota lomittajia on 4-5 kesäaikaan kun emännän kanssa käyrään vähän saimaan mökillä tai Lapissa.Ulukomaille ei kesällä viitti kauniista suomen suvesta lähtiä, talavella ollaan tavallisesti Floridassa tai Thaimaassa parin viikon pätkä pakkasten aikoohin.
        Lomittajat silloon työt teköö tietysti pitäähän tilan pyöriä.


    • Entinen lomittaja

      Ohi on liki 20-vuotinen lomittajan ura.Viimeinen päivä oli eilen,eipä paljon haikeutta tunne.
      Suurin syy kyllästymiseeni löytyy sieltä laajenneiden lomitusalueiden toimistolta.Ei pienintäkään arvostusta työntekijää kohtaan,vaikka yksin työskentelyä kokoajan.Kyllä kait se jonkinlainen tasapuolisuus tulisi olla työntekijöitä kohdeltaessa.
      Ei se paljon huoleta työnantajaa kun kahteen kuukauteen ei kuulu muuta kuin myöhässä saapuva työlista.

      • navettapiika

        Toivottavasti pääsit pois edes fyysisesti terveenä. Nykyään emäntänä, iso ja työläs tila, olen huomannut myös lomittajien eriarvoisuuden ja pompottaminen on päivän sana. Varasin kuukautta ennen lomaa neljä päivää ja niin siinä kävi, ettei arpajaisissa osunut kohdalle viimeiseen asti toimistolla pyöritettiin ja järjestettiin, kunnes kahta päivää ennen reissua hommasin oman pojan lomittamaan. Hermot petti, eihän tämä voi olla näin vaikeaa, varsinkin kun tunnit tulee täyteen ja himpun ylikin. Ootteleppa rauhassa, ei sitä tiiä vaikka läksiäiset sulle pistävät pystyyn...kukkia ja laulua...


      • Lomittajat laiskoja.
        navettapiika kirjoitti:

        Toivottavasti pääsit pois edes fyysisesti terveenä. Nykyään emäntänä, iso ja työläs tila, olen huomannut myös lomittajien eriarvoisuuden ja pompottaminen on päivän sana. Varasin kuukautta ennen lomaa neljä päivää ja niin siinä kävi, ettei arpajaisissa osunut kohdalle viimeiseen asti toimistolla pyöritettiin ja järjestettiin, kunnes kahta päivää ennen reissua hommasin oman pojan lomittamaan. Hermot petti, eihän tämä voi olla näin vaikeaa, varsinkin kun tunnit tulee täyteen ja himpun ylikin. Ootteleppa rauhassa, ei sitä tiiä vaikka läksiäiset sulle pistävät pystyyn...kukkia ja laulua...

        Olipas laiska ja saamaton lomittaja. Makasin muiden kepumiesten tapaan pankolla kikkelillä leikkien kunnes tuo lomittajan räkä kehtasi tulla pyytämään saisiko aattona lähteä 5 minuuttia aikaisemmin, jotta kerkeäisi bussiin ja ajoissa sairaan äitinsä luo sekä perheen pariin. Muuten hän joutuisi kävelemään 42 km yötä vasten.
        Sanoin tälle jotta ei käy. ******* täällä laiskimuksia katsella. Sinnehän se navettaan meni takas kun minä puolestani käänsin kylkeä ja rupesin ynnäämään tämän vuoden tukimarkkoja. Mukavaa olla ahkera maajussi ja kepulainen.Tässähän ihan erektio tulee.


    • paljon nähnyt

      Pitkän uran tehneet lomittajat ovat huippuammattilaisia
      on tosi asia että lomittajat tapetaan rajulla työn tiettämisellä
      ei missään muussa ammatissa tehdä useita tunteja ilman taukoa huonolla palkalla
      työn johdolta ei tule tarpeellista tukea
      puhumattakaan lakisääteisistä työvaatteista
      kiitos sinulle ja menestystä työurallasi

    • onnelli1

      Eksyin tänne lukemaan vanhoja viestejä ja kaikissa kuvastuu tuo sama..lomittajien väsyminen ja yrittäjien hätähuuto asiansa osaavien lomittajien lopettaessa.
      Itse olen lomittanut 25 vuotta,tykännyt työstäni ja aina on pyydetty uudes
      taan. Mutta niin hulluksi tämä touhu on mennyt että myös itse harkitsen alan vaihtoa johonkin vähemmän tressaavaan työhön . En syytä yrittäjiä,he ovat minua kohtaan aina olleet mukavia kun olemme joustaneet puolin ja toisin niin homma on pelannut loistavasti.
      Myöskään johtavia en voi moittia,he tekevät sen mitä pystyvät mutta kyllä MELA tämän kaiken alas ajaa toimillaan. Lomittajallahan ei työaikaan lasketa ruoka-eikä kahvitunteja ja matkoihin todellakin alkaa mennä ihan tuhottomasti aikaa verrattuna siihen kun homman aloitin. Kuka muu oikeasti suostuisi tekemään näin vaativaa työtä näin huonolla palkalla ja näin älyttömillä työajoilla kun lomittajat ja maatalousyrittäjät??? Ei kukaan!

      Nyt olen menossa leikkaukseen että saan käteni kuntoon ,tuli edes jonkinlainen "loma" kun muuten niitä ei tunnu saavan,ei edes normaaleja vuosilomia. Mietin tulevaisuutta...mukavia taloja jään kaipaamaan,on kuin pettäisin kaverini jos nämä työt lopetan mutta ei taida olla vaihtoehtoja

      JAKSAMISTA TEILLE KAIKILLE JA HYVÄÄ KEVÄTTÄ :)

    • erkki

      näin se vaan menee tilakoko suurenee ja meidän selkänahasta otetaan kaikki irti, tänne on turha tulla kehumaan että teen kaks tuntia nopeemmin työt kuin lomittaja. siivoon minäkin taloni kaks tuntia nopeemmin kuin mitä sinä tekisit, kysymys ei ole nopeudesta vaansiitä että sinä tiedät rutiinilla missä kaikki sijaitsee ja työntekojärjestyksen, tämä on ajojahtia ja mobiili huolehtii siitä, että loputkin sosiaaliset kontaktit tilan väkeen ja kolleegoihin katkeavat.

    • Anonyymi

      Ainakin on saanut kuumat ,hiostavat Vaateet kaupungilta ,jotka jotkut jättää halliin ,poliisin vetämät edessä ja takana,poliisin nurkka vaateet

    • Anonyymi

      Meillä oli kunnassa karjaihminen lomittajana.Uskalsi jättää tilan kun lähti lomalle.Teki traktorihommat eikä sormi mennyt suuhun kun lypsyrobotti piiputti. Lopetti hommat ja lähti kouluttautumaan muualle..Iso menetys meille.Silmät oli selässäkin .Tiesi kiimat ym.Koskaan ei tule samanlaista karjaihmistä.Itsekin odotin häntä tilalle koska tunsi niin hyvin lehmän sielunelämän.Lisäksi oli kiva puhumaan.Olisin palkannut tilalle jos olisi ollut varaa...Pitäkää kiinni hyvistä lomittajista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe