Klassisen musiikin asema nykynuorten keskuudessa

Yllättynyt!

Nykyään jos joku nykynuori menee puhumaan klassisesta musiikista niin kyllä saa varmana naurut.
Klassinen musiikki on katoavaa kansanperinnettä ja joidenkin mielestä on noloa jopa tietää yksittäisten kappaleiden nimiä.

Vanhempien ihmisten mielestä klassisen musiikin taitajuus ja tietämys taas tuovat suurta kunnioitusta nuorelle.

Kuoleeko klassinen musiikki kokonaan?
Kohta säveltäjät ovat vain nimiä muiden joukossa kun metalli jyrää...

20

1296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanon mä.

      Vitut se mihinkään kuole.

    • Polybius

      Olin aika yksin klassisen musiikin harrastukseni kanssa, kun kävin koulua 1960-luvulla helsinkiläisessä lähiössä. Pöpiksi ja kummalliseksi nimiteltiin. Mutta ei se klassinen musiikki näköjään siihen kuollut.

      Klassinen musiikki on jo pitkään ollut vastakulttuuria vallitseville muodeille. Aina tulee olemaan ihmisiä, jotka jotka haluavat uppoutua tähän hienojen vivahteiden taiteeseen.

      Kandee muuten tulla ensi kesänä Kuhmon kamarimusiikkijuhlille tsiigaan omin silmin, onko tämä oikeesti elinvoimainen vastakulttuuri.

      • Nuori musisoija

        Tuskinpa se mihinkään kuolee. Olisi kuollut jo...
        Itse olen juuri lukiossa ja vaikka en klassista kuuntelekkaan sen enempää kuin muutakaan musaa, niin kyllä väki vähän ihmettelee ja luulee että kuuntelen yksinomaan klassista, mutta samapa tuo.
        Johtuu tosin ehkä siitä että olen pianisti ja aloitteleva urkuri...

        Mutta musiikinammattilaiset pitävät klassisen musiikin tietämystä ja taitoa aivan omassa asemassaan:
        Musiikinopettajani sanoi minulle että nauraa niille jotka säveltävät vain popin ja rockin tietämyksen avulla. Tämä saisi muut musiikkia harrastavat ystäväni varmaan hermostumaan.


      • Polybius
        Nuori musisoija kirjoitti:

        Tuskinpa se mihinkään kuolee. Olisi kuollut jo...
        Itse olen juuri lukiossa ja vaikka en klassista kuuntelekkaan sen enempää kuin muutakaan musaa, niin kyllä väki vähän ihmettelee ja luulee että kuuntelen yksinomaan klassista, mutta samapa tuo.
        Johtuu tosin ehkä siitä että olen pianisti ja aloitteleva urkuri...

        Mutta musiikinammattilaiset pitävät klassisen musiikin tietämystä ja taitoa aivan omassa asemassaan:
        Musiikinopettajani sanoi minulle että nauraa niille jotka säveltävät vain popin ja rockin tietämyksen avulla. Tämä saisi muut musiikkia harrastavat ystäväni varmaan hermostumaan.

        Musiikinopettajasi on sen verran oikeassa, että kyllä klassisen musiikin piiristä löytyy paljon rikkaampi paletti ilmaisullisia keinoja kuin rockin tai popin piiristä. Mutta se ei ole koko juttu.

        Otetaan esimerkiksi Johann Strauss nuorempi. Monet klassiseen musiikkin hyvin vakavasti suhtautuvat pitävät häntä enemmän oman aikansa pop-säveltäjän kuin vakavasti otettavana säveltaitelijana. Jostain tietosanakirja artikkelista luin joskus väheksyvän kommentin, että "Strauss osasi vain kaksi sointukulkua." Joo, saattaa olla, että Straussin käytti suppeampaa keinojen valikoimaa kuin esim. aikalaisensa Brahms. Mutta mitä hän saikaan niistä muutamasta sointulkulusta irti! Sitä taitoa kahdehti itse Brahmskin.

        Klassisen musiikin rikkaampi musiikillinen kieli ei tee siitä automaatti kaikissa suhteissa parempaa tai arvokkaampaa kuin viihdemusiikki.

        Suotakoon kaikille oman suosikkinsa kehuminen. Mutta muiden ihmisten suosikkien väheksyminen ei tuota mitään hyvää.


    • Haydn

      Itse olen 15 v. ja ylpeä siitä, että pidän klassisesta musiikista. Koulussakin kaikki tietävät, eikä kyllä kukaan ole tullut asiasta mainitsemaan.

      • krixis

        Hienoa


      • se voi tuoda
        krixis kirjoitti:

        Hienoa

        plussaakin, jos kuuntelee jotain muuta kuin - no mitä näitä poppareita nykyisin on.. kuitenkin.

        Jos niitten sijasta esim. Schubert maistuu soittajana tai kuulijana.


    • että unohtuu

      Klassinen musiikki on todellisten muusikoiden kulmakivi. Tavikset ei ymmärrä musiikista hölkäsenpöläystä, paitsi sen, mikä kuulostaa hyvältä nykytrendin hitiltä, jossa on yleensä koukuttava nuotti ja biitti. Klassisen musiikin säveltäjät tuskin enää ikinä nousevat jalustoille kuten Beethoven jne. Mutta kuten näkyy ja kuuluu, klassisen musiikin klassikot ovat ajattomia. Tutut sävelet kajahtaa milloin elokuvissa ja milloin kirkoissa.

    • . Ouija

      ja kuuntelen klassista musiikkia. Esim. hevimetallia en ole koskaan ymmärtänyt ja sen kuuntelu pistää vaan ärsyttämään. En vaan jaksa kuunnella viidessä minuutissa tehtyä musiikkia, joka on tehty viihdyttämistä, remuamista ja rahaa varten. Sellaisessa on paljon melua mutta vain vähän asiaa. Klassisessa tosiaan on paljon erilaisia ilmaisukeinoja ja mielestäni erilaiset tunteet tulevat siinä parhaiten esille. Lady Gagan ja kumppaneiden musiikista puuttuu inhimillisyys. Ideana ei edes ole luoda mitään puhuttelevaa melodiaa vaan sellaista musiikkia, joka uppoaa mahdollisimman moneen mahdollisimman monessa ikäluokassa.

      Olen kertonut musiikkimaustani muille ja saan hölmistyneitä katseita muilta nuorilta kera kysymyksin: olenko muka jotenkin muita parempi, sivistyneempi ja varakkaampi. Viimeinen ei pidä paikkaansa, mutta kaksi ensimmäistä varmaan kertoo siitä, minkälaisena minua muut pitävät... ;)

      Miksi taiteellinen sivistys ärsyttää niin paljon ihmisiä. On ilmeisesti suurempi synti kuunnella Schubertia kuin opiskella vuosikymmeniä hyvin korkeapalkkaiseen ammattiin.

      • heviklassinen

        myös klassista ja olen nuori ihminen, mutta kommenttisi hevistä ei kokonaisuutena pidä paikkaansa, koska
        hevimusiikin sisältä löytyy bändejä, joilla on todella omanlaisensa soundi ja musiikillinen tyyli ja kappaletkaan eivät ole tehty tuohon viiden minuutin muottiin eivätkä myöskään vain rahantekomielessä. Hevillä on muuten
        paljon enemmän klassisen musiikin kanssa yhteistä kuin esim. jollain tavallisella purkkapopilla tai hip hopilla.
        Harvat hevikappaleet perustuvat pelkästään rytmiin melodia on myös vähintään yhtä tärkeä.


    • 3j

      ne, jotka asian kanssa ovat tekemisissä, ymmärtävät että se mihkään ole katoamassa. Massa nyt vain kuuntelee purkkapoppia ja räppiä, ja jos joku on kultivoitunut sillä saralla vaikka peruskoulussa niin nauravat että tuo on nössö, koska ymmärtää musiikin päälle :)

      • pieru...

        Sehän on oma asia mitä kuuntelee.
        Mutta kyllä klassisen musuukin taitaja saa minulta ainakin paremmat pisteet, kuin joku räppäri.

        Klassinen on yleissivistävää tietoa musiikista ja teoksista.


    • nykynuori

      Kerronpa vähän, miten musiikkimakuni on muuttunut elämäni aikana. Lapsena kuuntelin samaa musiikkia, kuin vanhempanikin. Jossain vaiheessa kun kasvoin, se musiikki oli mielestäni noloa, ja rupesin kuuntelemaan vaan listahittejä. Noh, jossain vaiheessa metallimusiikki varasti sydämeni. Ajattelin, etten ikimaailmassa suostu kuuntelemaan mitään muuta! Noh, nykyään kuuntelen edelleen metallia todella paljon (hei ihmiset, metalli ei ole pelkkää ärjymistä, kuunnelkaapa vaikka Nightwishin Ghost Love Score, siinä vain yksi esimerkkibiisi, missä kyseinen bändi on käyttänyt orkesterimusiikkia. Kyllä toimii!) Mutta metallin lisäksi kuuntelen myös iskelmää, reggaeta, poppia... ja KLASSISTA. Fiiliksen mukaan. Henkilökohtaisesti minun mielestäni parasta musiikkia on ehkä sellainen musiikki, missä on käytetty huomattavasti orkesteria/yksittäisiä klassisen musiikin soitinta/soittimia, mutta missä on myös "nykyaikaista" laulua (ja lisäksi paljon kuorolaulua!), jonka sanoitukset koskettavat minua. En pidä siitä, että esim. jotain poppia tai metallia haukutaan ja sanotaan että se on huonoa ja paskaa ja mitätöntä jne, koska jokaisella on omat mielipiteensä, ja kyllä tällaisestakin musiikista löytyy omat hyvät puolensa. Esim. metallimusiikistakin voi löytyä upeita melodioita.

    • klassisisti

      ...mutta klassinen musiikki on aika lailla eliitin harrastus, kuten se oikeastaan aina on ollut. (Nykyään sentään konserteissa käy väkeä kaikista yhteiskuntaluokista, ennen ei ollut toivoakaan talonpojalla päästä oopperasaliin.)

      Valitettavasti tästä asetelmasta murtuminen tuntuu vaikealta. Sama pätee muihinkin kulttuurin osa-alueisiin: suuret massat lukevat dekkareita ja sarjakuvia, katsovat Hollywoodin toimintaelokuvia jne. Ylipäänsä korkeakulttuuri ja erityisesti klassinen kulttuuri on huonossa huudossa. Siihen lienee monia syitä. Itse olen miettinyt sitä. kuinka valtakeskuksen siirtyminen Länsi-Euroopasta Yhdysvaltoihin maailmansotien seurauksena muutti kulttuuristandardeja. L-Euroopassa korkeakulttuuri oli ja on paljon esillä, valtion tukemaa ja mediassa rummutettua. Yhdysvalloissa se ei näytä saavuttaneen vastaavaa näkyvyyttä, vaan esimerkiksi Hollywoodin massakulttuuri, viihdekulttuuri on ottanut sen paikan.

      Itse asiassa nähdäkseni Yhdysvaltain saavutukset korkeakulttuurissa ovat varsin vaatimattomat valtaviin resursseihin nähden. Heiltä puuttuu esimerkiksi "Sibelius". En oikeastaan osaa nimetä ainoatakaan alaa, jota amerikkalaiset olisivat radikaalisti pohjustaneet/kehittäneet. Ei ole "Shakespearea", "Picassoa", "Wittgensteinia". Einsteinkin oli saksalainen ja teki suurimman löytönsä jo Euroopassa, kuten niin monet Yhdysvaltoihin muuttaneet.

      Havainnollinen esimerkki: Yhdysvallat on johtava talousmahti, mutta perustavimmat ideat taloudesta ovat syntyneet muualla: skottilaista Adam Smithiä pidetääm kansantaloustieteen perustajana 1700-luvulla (itse asiassa aiemmin oli vielä suomalainen Anders Chydenius), kehittäjinä olivat englantilaiset Ricardo ja Malthus, saksalainen Marx sanoi oman sanansa, moderni taloustiede syntyi Englannissa (Jevons), Itävallassa (Menger) ja Sveitsissä (Walras). Englantilainen Keynes loi vielä pohjan makrotaloustieteelle. Vasta noin 1950-luvulta amerikkalaiset ovat ottaneet merkittävää roolia alan kehityksessä, pienellä Ruotsillakin oli oma vaikutusvaltainen koulukunta ennen Yhdysvaltoja.

    • Wyrd1

      Olen 16-vuotias nuori enkä voisi vähempää välittää mitä hiphop lippalakkipäiset juntit tai Rihannaa Britney Spearsia ihannoivat nuorisomulkerot ajattelevat tai kommentoivat kiintymyksestäni klassiseen musiikkiin. Heillä siinä on pää perseessään, ei minulla. Hartaasti odotan sitä päivää kun skeptiset ja cool-imagoa tavoittelevat bilettäjänuoret vaihtavat mainstream levy-yhtiöiden ylikaupallisen tietokoneella tehdyn äänisaasteen klassiseen musiikkiin, tuskinpa niin nyt tulee käymään nyky-yhteiskunnan nuorison ahdasmielisyyden ja naiiviuden vuoksi mutta ainakin edes osalle. Jotain kannustusta olisi hyvä peruskoulun musiikintunneilta ja vanhemmiltakin saada. (Mikäli he ovat edes vähän klassisen musiikin parissa kasvaneet). Vuosisatoja sitten sitä osattiin olla äärimmäisen syvällisiä ja inspiraatio saatiin kauneista aiheista toisin kuin 50 Centin ja Usherin törkeät naisia alentavat teemat. Monelta paikkaa olen lukenut että monilla heavymusiikin kuuntelijoilla olisi taipumusta myös klassiseen, tunnen monia hevareita joilla paljonkin on. Vähän harmittaa kun valtaväestö luulee sen aina olevan jotain örinärevittelyä.
      Rap ja "trenikäs" listapop ovat toivotonta pohjasakkaa jotka ovat nuorten lehdissä ja mediassakin aivan eri arvomaailmoissa oikean ja kunniallisesti tuotetun musiikin kanssa. Taivaasta tippuu kyyneliä kun klassinen taidemusiikki unohdetaan kokonaan.

      • juuriniin

        Juurikin näin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :) tattista


    • mihinkään kuole.

      Nuorison parissa on kyllä hyvinkin klassisen musiikin harrastajia, minä itse mukaan lukien. Olen siis 15 vuotias, ja kuuntelen musiikkia laidasta laitaan. Minun mielestäni tämän päivän hitit, 1900-luvun alun jazz, 80-luvun punk ja 1800-luvun romanttinen musiikki ovat kaikki yhtä hyvää musiikkia, erilaista keskenään vain. Moni ystävistäni pitää klassisesta musiikista, vaikkei sitä välttämättä kuuntelekaan 24/7. Ja voin sanoa, etten ole koskaan saanut nauruja puhuessani klassisesta musiikista, vaikka en puhukaan siitä sellaisten seurassa, joiden tiedän pitävän sitä naurettavana. Yleisesti ottaen nuoret ovat suhteellisen avoimia kaikenlaiselle musiikille tms. asioille ylipäätänsä. Ihmisten pitäisi olla musiikkia kuunnellessaan avoimempia: oli musiikki millaista tahansa, on sen eteen tehty työtä. Niin tämän päivän hitin kuin ikivanhan barokkisävellyksenkin on joku säveltänyt: kummankin eteen on tehty töitä, ja kummastakin nauttii joku kuulija. Ei voi sanoa, että tuo barokkisävellys olisi parempaa musiikkia vain koska se on klassista. Joka tapauksessa musiikki kulkee aikojen saatossa omia polkujaan ja muovautuu tietysti aikansa mukaan, myös klassinen musiikki. Jokainen kys. musiikinlajiin perehtynyt tietää, että nykypäivän klassinen musiikki saattaa erota totaalisesti vaikka 200-vuotta vanhasta musiikista, mutta nykypäivän klassinen saattaa myös kuulostaa aivan samankaltaiselta kuin tuo 200-vuotta vanha teos (tyyliltään siis.) Klassiseen musiikkiin tulee aina enemmän ja enemmän elektronisia vaikutteita ja raja pop-musiikin ja sen välillä saattaa joskus olla häilyvä. Itse pidän muutosta hyvänä asiana, sillä se antaa taiteilijoille lisää mahdollisuuksia ja niin edespäin. Jokatapauksessa pidän kaikenlaista musiikkia saman arvoisena, pidin siitä tai en (on eria asia, mistä pidän ja mistä en) ja olen sitä mieltä, että ihmisten tulisi olla avoimempia erilaiselle musiikille oli kyse mistä tahansa. En usko että klassisen musiikin suosio olisi katoamassa. Aina on joku, joka on siitä kiinnostunut. Uskon, että se siitä vielä paranee.

      Tässä siis yhden nykynuorison edustajan mielipide.

    • 14-v. poika

      Ei se klassinenmusiikki mihinkään ole kuolemassa. Se vain muuttuu ajan saatossa. Ite oonn 14-v. poika ja soitan kitaralla klassista musiikkia. Monet kaverinikin soittaa klassista musaa. Ja on nykyäänkin elossa TOSI HYVIÄ klassisen musiikin säveltäjiä : esim. John Adams, Korngold, George Crumb...

    • eesffesfes

      Kaikki mitä ihminen tekee on inhottavaa roskaa, myös klassinen musiikki.
      Vessanpyttyyn!

    • Monenlaisia nuoria

      Ei klassinen musiikki kuole! :)

      Itse rakastan klassista musiikkia, olen 18 vuotta.
      Ehkä klassinen musiikki ei herätä kiinnostusta massateineissä, mutta Suomessa on runsaasti myös ns. kulttuurillista nuorisoa, erityisesti pääkaupunkiseudulla.

      Nuoret klassisen musiikin harrastajat eivät popita Sibeliusta kaduilla, niin että se olisi enemmän esillä, vaan harrastavat sitä samankaltaisten= ahkerien ja sivistyneiden nuorten kesken musiikkiopistoissa yms

      Itse en häpeä klassista musiikkia, vaan olen siitä NIIN YLPEÄ!!!
      Maailman ihaninta musiikkia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe