Hjälp mig med uttalet

Herr Monterare

Jag har finska som modersmål, och jag använde nyligen ordet "montera" när jag pratade. Jag uttalade ordet [montteera], alltså med lång T, och när en närvarande person som har findlandssvenska som modersmål hörde det så korrigerade hon mig och sade att det bör uttalas [mon'teera], alltså med kort T. Finns det någon regel som säger när man skall göra så. Man brukar ju uttala till exempel verbet "läsa" med lång S, alltså "Jag läser..." [ja leessär]. Finns det någon webbsida där jag ka få lite hjälp med det här eller kan någon av er finlandssvenskar hjälpa mig?

5

650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lite läsbart
      • Herr Monterare ingen

Wikipedia hjälpte inte.

Låt mig göra min fråga lite enklare: varför uttalar man ordet "montera" med kort T [mon'teera], men ordet "vinter" med lång T [vinttär]?

• Herr Monterare igen
        Herr Monterare ingen kirjoitti:

Wikipedia hjälpte inte.

Låt mig göra min fråga lite enklare: varför uttalar man ordet "montera" med kort T [mon'teera], men ordet "vinter" med lång T [vinttär]?

Forskningscentralen för de inhemska språken förklarade att det gäller tryckstarka stavelser: "Det som det handlar om här är att ordet montera har trycket på andra stavelsen."

• höpöx
        Herr Monterare igen kirjoitti:

Forskningscentralen för de inhemska språken förklarade att det gäller tryckstarka stavelser: "Det som det handlar om här är att ordet montera har trycket på andra stavelsen."

Jag har en annan fråga. När uttalar man bokstavet "e" med "ä" och ibland med e. Hur vet jag vad borde användas? T.ex. läser. Är det alltid före "r"?

• Markus Söderman
        höpöx kirjoitti:

Jag har en annan fråga. När uttalar man bokstavet "e" med "ä" och ibland med e. Hur vet jag vad borde användas? T.ex. läser. Är det alltid före "r"?

Detta anser jag vara en dialektal skillnad. I södra Sverige och i södra Finland verkar det vara så att "ä" på något sätt verkar bli "e". Dock i norra Sverige(är där ifrån) och i österbotten(en österbottning berätta det för mig) så är "ä" alltid uttalat som ett "ä". Nu förklarade jag kanske åt det andra hållet:P Alltså från ä->e. Men jag tror också att det är likasant tvärtom. Kan inte minnas att jag någonsin sagt "e" som "ä". Sedan i norra norrländska dialekter brukar e nästan alltid bli ä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      58
      2093
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1428
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      62
      1265
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      68
      1227
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      115
      1115
    6. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      67
      936
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      72
      909
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      65
      864
    9. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      9
      822
    10. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      73
      805
    Aihe