Jag har finska som modersmål, och jag använde nyligen ordet "montera" när jag pratade. Jag uttalade ordet [montteera], alltså med lång T, och när en närvarande person som har findlandssvenska som modersmål hörde det så korrigerade hon mig och sade att det bör uttalas [mon'teera], alltså med kort T. Finns det någon regel som säger när man skall göra så. Man brukar ju uttala till exempel verbet "läsa" med lång S, alltså "Jag läser..." [ja leessär]. Finns det någon webbsida där jag ka få lite hjälp med det här eller kan någon av er finlandssvenskar hjälpa mig?
Hjälp mig med uttalet
5
632
Vastaukset
- lite läsbart
Här lite info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenska#Finlandssvenskt_uttal- Herr Monterare ingen
Wikipedia hjälpte inte.
Låt mig göra min fråga lite enklare: varför uttalar man ordet "montera" med kort T [mon'teera], men ordet "vinter" med lång T [vinttär]? - Herr Monterare igen
Herr Monterare ingen kirjoitti:
Wikipedia hjälpte inte.
Låt mig göra min fråga lite enklare: varför uttalar man ordet "montera" med kort T [mon'teera], men ordet "vinter" med lång T [vinttär]?Forskningscentralen för de inhemska språken förklarade att det gäller tryckstarka stavelser: "Det som det handlar om här är att ordet montera har trycket på andra stavelsen."
- höpöx
Herr Monterare igen kirjoitti:
Forskningscentralen för de inhemska språken förklarade att det gäller tryckstarka stavelser: "Det som det handlar om här är att ordet montera har trycket på andra stavelsen."
Jag har en annan fråga. När uttalar man bokstavet "e" med "ä" och ibland med e. Hur vet jag vad borde användas? T.ex. läser. Är det alltid före "r"?
- Markus Söderman
höpöx kirjoitti:
Jag har en annan fråga. När uttalar man bokstavet "e" med "ä" och ibland med e. Hur vet jag vad borde användas? T.ex. läser. Är det alltid före "r"?
Detta anser jag vara en dialektal skillnad. I södra Sverige och i södra Finland verkar det vara så att "ä" på något sätt verkar bli "e". Dock i norra Sverige(är där ifrån) och i österbotten(en österbottning berätta det för mig) så är "ä" alltid uttalat som ett "ä". Nu förklarade jag kanske åt det andra hållet:P Alltså från ä->e. Men jag tror också att det är likasant tvärtom. Kan inte minnas att jag någonsin sagt "e" som "ä". Sedan i norra norrländska dialekter brukar e nästan alltid bli ä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108