Hjälp mig med uttalet

Herr Monterare

Jag har finska som modersmål, och jag använde nyligen ordet "montera" när jag pratade. Jag uttalade ordet [montteera], alltså med lång T, och när en närvarande person som har findlandssvenska som modersmål hörde det så korrigerade hon mig och sade att det bör uttalas [mon'teera], alltså med kort T. Finns det någon regel som säger när man skall göra så. Man brukar ju uttala till exempel verbet "läsa" med lång S, alltså "Jag läser..." [ja leessär]. Finns det någon webbsida där jag ka få lite hjälp med det här eller kan någon av er finlandssvenskar hjälpa mig?

5

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lite läsbart
      • Herr Monterare ingen

        Wikipedia hjälpte inte.

        Låt mig göra min fråga lite enklare: varför uttalar man ordet "montera" med kort T [mon'teera], men ordet "vinter" med lång T [vinttär]?


      • Herr Monterare igen
        Herr Monterare ingen kirjoitti:

        Wikipedia hjälpte inte.

        Låt mig göra min fråga lite enklare: varför uttalar man ordet "montera" med kort T [mon'teera], men ordet "vinter" med lång T [vinttär]?

        Forskningscentralen för de inhemska språken förklarade att det gäller tryckstarka stavelser: "Det som det handlar om här är att ordet montera har trycket på andra stavelsen."


      • höpöx
        Herr Monterare igen kirjoitti:

        Forskningscentralen för de inhemska språken förklarade att det gäller tryckstarka stavelser: "Det som det handlar om här är att ordet montera har trycket på andra stavelsen."

        Jag har en annan fråga. När uttalar man bokstavet "e" med "ä" och ibland med e. Hur vet jag vad borde användas? T.ex. läser. Är det alltid före "r"?


      • Markus Söderman
        höpöx kirjoitti:

        Jag har en annan fråga. När uttalar man bokstavet "e" med "ä" och ibland med e. Hur vet jag vad borde användas? T.ex. läser. Är det alltid före "r"?

        Detta anser jag vara en dialektal skillnad. I södra Sverige och i södra Finland verkar det vara så att "ä" på något sätt verkar bli "e". Dock i norra Sverige(är där ifrån) och i österbotten(en österbottning berätta det för mig) så är "ä" alltid uttalat som ett "ä". Nu förklarade jag kanske åt det andra hållet:P Alltså från ä->e. Men jag tror också att det är likasant tvärtom. Kan inte minnas att jag någonsin sagt "e" som "ä". Sedan i norra norrländska dialekter brukar e nästan alltid bli ä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe