Jeesus – liberaali?

Hengenmies

Miksi Jeesus ei noudattanut lakia? Mooseshan oli säätänyt ettei sapattina saanut tehdä työtä: ”Muista pyhittää lepopäivä”. Lääkärintoimen harjoittaminen sapattina - ammattimaisesti tai ei - oli ehdottomattomasti lain rikkomista. Ikäänkuin Jeesus olisi tahallaan halunnut konfliktia uskovien fariseusten ja kirjanoppineiden kanssa. Olisihan hän yhtä hyvin voinut muina päivinä parantaa sairaita. Miksi juuri sapattina?

Hän julisti myös kaikki ruuat puhtaiksi vastoin Mooseksen lakia, ja miksi hänen seurassaan viihtyivat kaikenmaailman syntiset ja portot? Ehkä juuri siksi, koska hän ei tuominnut näitä. Onhan se aivan ymmärrettävää että tällainen toiminta herätti närkästystä uskovissa. Minun mielestäni synti on sanottava synniksi. Kyllä huorintekijät on tuomittava: Mutta Jeesus sanoi: ”en minäkään sinua tuomitse...”. Mistä tällainen liberaali asenne Mooseksen lakiin johtui? Eikö tuollainen suvaitsevaisuus ole raivostuttavaa?

14

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aasin potkija

Jeesus liberaali? Oletko järjiltäsi, hän on selvästikin republikaani sinä senkin sika.

• Sisäinen Voima

Vasemmistolainen, etkö lukenut korinttilaiskirjeitä?

• a.sfd
        Sisäinen Voima kirjoitti:

Vasemmistolainen, etkö lukenut korinttilaiskirjeitä?

hippisossuhan jeesus oli. lorvi pitkin lähi-itää kaveriporukan kanssa tekemättä päivääkään oikeita töitä.

• Lukija...
        a.sfd kirjoitti:

hippisossuhan jeesus oli. lorvi pitkin lähi-itää kaveriporukan kanssa tekemättä päivääkään oikeita töitä.

Mitä Jeesus teki enne julkista julistus- ja parantamistoimintaansa, mikä kesti vain n. vuoden? Hänen julistustoimintansa alkoi vasta n. kolmekymmentävuotiaana. Hän oli puusepän poika ja todennäköisesti isänsä työn jatkaja. Joten on syytä otaksua hänen olleen myös puuseppä.

• .hk
        Lukija... kirjoitti:

Mitä Jeesus teki enne julkista julistus- ja parantamistoimintaansa, mikä kesti vain n. vuoden? Hänen julistustoimintansa alkoi vasta n. kolmekymmentävuotiaana. Hän oli puusepän poika ja todennäköisesti isänsä työn jatkaja. Joten on syytä otaksua hänen olleen myös puuseppä.

myös syytä otaksua, ettet tiedä asiasta hevonvittua, kuten ei tiedä kukaan muukaan. Mieshän kuvataan vaaleaihoisena, sinisilmäisenä ja länsimaalaisennäköisenä, vaikka on syytä otaksua hänen olleen ihan tyypillinen pohjoisafrikkalainen, tummaihoinen, mustatukkainen ja lyhyt. Ja se mitä tiedetään (sana "tiedetää" erittäin vahvoihin lainausmerkkeihin) on se, että mies ole työtä vieroksuva, sosialismiin taipuvainen työtävieroksuva hippi. Siis hipithän saarnaavat rakkaudesta, jakavat kaiken keskenään, eivät tee töitä vaan hengailevat kaveriporukkansa kanssa siellä täällä. Ja niinhän Jeesuskin teki. Selkeä hippikommari.

• Teologi-69

En ole nyt varma oliko tuo provo vai kysytkö tosissasi, mutta minusta kysymys on mielenkiintoinen ja tärkeä, kenenkään kristityn ei pitäisi kuitata sitä olankohautuksella.

Itse ajattelen, että Jeesus kyllä noudatti lakia, mutta joskus eri tavalla kuin ihmiset tulkitsivat sitä. Fariseuksilla oli omasta mielestään erityisen syvällinen tulkinta laista, koska se oli niin yksityiskohtainen. Jeesuksen mielestä se oli kuitenkin pintapuolinen. Koska laki oli Jeesuksen sydämessä, hän eli todeksi lain henkeä, eikä kokenut lain orjallisen ulkoisen noudattamisen rajoittavan itseään.

Esimerkiksi sapattina parantaminen oli oikeutettua samasta syystä kun on oikeus kiertää autolla tiessä oleva kuoppa ajamalla keltaisen viivan yli, jos se on välttämätöntä eteenpäin pääsemiseksi. Muodollisesti se on lain rikkomista, mutta maalaisjärki riittää ymmärtämään, että lain laatijan tarkoitus ei ollut tehdä asioista mahdollisimman vaikeita.

Mitä tuomitsemiseen tulee, ajattelen että Jeesus on Jumalan Poikana eräänlainen korkeimman oikeuden tuomari, joka sanoo viimeisen sanan siitä, miten lakia tulee soveltaa. Hänen tuomioistaan ei voi valittaa, koska hän on perehtynyt lakiin paremmin kuin kukaan muu.

• Kristitty45

Jeesuksen toiminta olisi herättänyt varmasti pahennusta myös paavalilaisissa seurakunnissa. Jeesus hyväksyi syntiset yhteyteensä, Paavali ei. Juuri tämä Jeesuksen toiminta ihmetytti uskovia fariseuksia. Jos nämä syntiset olisivat kaikki muuttaneet elämisen tyyliään, ei se olisi loukannut fariseuksia, mutta nyt? Tosin tullimies (publikaani) Sakkeuksen kerrotaan muuttaneen kurssiaan, mutta ei hänkään luultavasti syntisestä ammatistaan luopunut.

• Hengenmies
        Kristitty45 kirjoitti:

Jeesuksen toiminta olisi herättänyt varmasti pahennusta myös paavalilaisissa seurakunnissa. Jeesus hyväksyi syntiset yhteyteensä, Paavali ei. Juuri tämä Jeesuksen toiminta ihmetytti uskovia fariseuksia. Jos nämä syntiset olisivat kaikki muuttaneet elämisen tyyliään, ei se olisi loukannut fariseuksia, mutta nyt? Tosin tullimies (publikaani) Sakkeuksen kerrotaan muuttaneen kurssiaan, mutta ei hänkään luultavasti syntisestä ammatistaan luopunut.

Fariseukset sanoivat: "syntisen miehen kotiin hän meni majailemaan". Luulisin että tämä ärsytti Sakkeusta. Jeesus ei esittänyt mitään vaatimusta eikä ehtoja vierailulleen.

• synnin suhteen sanoi jos kätesi tai silmäsi viettelee syntiin revi tai hakkaa irti ja heitä pois. Ei kovin liberaalilta musta kuulosta.
      Voihan tuo kuulostaa kovalta mutta me vain ollaan niin mänttejä että se täytyy sanoa selvästi ja radikaalisti että menee jakoon.

• Lukija...

Näyttää siltä että Jeesus vaati sellaista täydellisyyttä johon Mooseksen lain noudattamisella ei päästy. Koko Matteuksen evankeliumin otsakkeeksi sopisi hyvin: Ihminen pelastuu tekojen kautta. Näitä tekoja kysytään viimeisellä tuomiolla Matt. 25.

Paradoksaalisesti publikaanit ja portot menevät Jeesuksen mukaan taivasten valtakuntaan ennemmin kuin uskovat fariseukset ja kirjanoppineet.

• Lukija... kirjoitti:

Näyttää siltä että Jeesus vaati sellaista täydellisyyttä johon Mooseksen lain noudattamisella ei päästy. Koko Matteuksen evankeliumin otsakkeeksi sopisi hyvin: Ihminen pelastuu tekojen kautta. Näitä tekoja kysytään viimeisellä tuomiolla Matt. 25.

Paradoksaalisesti publikaanit ja portot menevät Jeesuksen mukaan taivasten valtakuntaan ennemmin kuin uskovat fariseukset ja kirjanoppineet.

se täydellisyys saadaan niin että heitetään oma ansioluettelo roskiin ja Jeesuksen otetaan tilalle.
        Vähän niinkuin että nollan eteen pistetään 1 ja siitä tulee 10.
        Ei niin että mä teen näin ja näin ja olen hyvä ihminen.

• armo ja totuus

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on
      ansainnut helvetin tulen. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.

Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin. On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'. Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta."

• 123543456543456

Raamattua voi tulkita monin tavoin. Kukin näkee mitä haluaa.

• Sapatti on ihmistä

varten kuten Jeesus Sapatin Herrana opetti, eikä ihminen sapattia varten, kuten uskonnollinen ihminen voi helposti ymmärtää syyttäessä Jeesusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      134
      6270
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      65
      5182
    3. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      14
      3665
    4. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      121
      3240
    5. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      102
      2338
    6. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      70
      2271
    7. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      0
      1990
    8. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      27
      1608
    9. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      76
      1098
    10. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      12
      978
    Aihe