Ninjutsussa vöitä liian nopeasti?

tunari72

Osaisiko joku jolla mahdollisesti kokemusta ninjutsusta, kuinka kauan yllensä kestää saada vöitä? Alussa, entä musta vyä? Olen kuullut että melko nopeasti voi saadakkin, joihinkin muihin lajeihin verrattuna.

Ja vielä, käytetäänkö Suomessa Ninjutsua opettavissa seuroissa paljon aseita. Tiedän että lajiin kuuluu aseiden käyttö mutta onko määrä vähentynyt ajan kanssa, varsinkin kun Suomessa ollaan?

38

3423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tenuteemu

      Mulla meni kolme kuukautta mustaan, itekkin ihmettelin, mutta sitten sain kuulla että olin valinnut juuri oikean lahkon nopeaa etenemistä varten. harjoitukset olivat salaisia, harjoittelimme yöaikaan turun metsissä.
      Myös harjoittelimme sodantaitoja roolipeleillä ja leikeillä.

      Aseista mukana olivat molemmat kädet ja kaksi etälamautinta.

      • Nuori Ninjutsu Poika

        Missäs koulukunnassa sä oikeen oot?


      • KMKKUG

        Haha! Melkein uskoin alun! :-)


    • katsoin kerran kuuta

      Nopeiten mustan vyön saa kun käy ostamassa sen kaupasta. Myös postimyynnillä sen saa melko nopeasti mutta silloin ei tietysti voi samalla katsoa myyjää tietävän näköisenä alta kulmien todeten samalla "olihan se aika koettelemus, se vyökoe".

      Mitä virkaa vyöllä on? Onko musta vyö mitta jostakin? Onko se lupaus universumilta kantajalleen, että nyt et lapsikulta enää koskaan saa keneltäkään turpaasi?

      Armeijassa on alokkaat, sotamiehet, korpraalit, alikersantit, kersantit ja yhä niin edelleen. Nykyisin työpaikoillakin on titteleitä, joilla pyritään viestimään järjestelmän sisällä jonkinlaisesta senioriteetista, oppineisuudesta kyseisessä kuppikunnassa sen sisäisen kulttuurin sanelemilla ehdoilla.

      Kaikki eivät aloita kahvinkeittäjinä tai juoksupoikina. Joskus joku saatetaan palkata suoraan yrityksen johtajaksi tai saattaa muuten edetä pirun nopeasti jos kaveri on osaava.

      Eikä se silti tarkoita, etteikö kyseinen yritys voi tehdä konkurssia. Tai kirjoittaa uutta menestystarinaa.

      Mitä virkaa on titteleillä? Mikä on liian nopeasti? Mikä olisi sopivasti? Ja mihin verrattuna? Apulannan Toni laulaa että elämässä on kysymys siitä kehen sattuu ja kuinka paljon. Ehkä siitä on kyse myös kamppailutilanteessa?

      Juu, olen itsekkin nähnyt bujinkanistin joka oli huono. Olen myös nähnyt hyvän. Koita itse olla vyösi arvoinen jos asia sinua kiusaa.

      • Jk-jitsu

        Eräs tuttavani sai viidessä vuodessa ninjitsun 3. dania, siirtyi sitten Hokuto-ryu jujutsuun ja on treenannut nyt hokutoa 5 vuotta ja suoritti juuri sinisen vyön ja sanoi, että oli elämänsä kovimmassa testissä, muutenkin kertoo, että Hokuto-jujutsussa älyttömän kova taso.


      • tunari72

        Ei kysymyksessäni ollut "takana" yhtään mitään. En tarkoittanut arvostella ljia millään lailla,(saattoi vaikuttaa siltä:/). En kyseistä lajia harrasta, eikä minulla ole varsinaista mielipidettä(huono/hyvä), minkään lajin vyöjärjestyksestä muihin verrattuna, koska se on kovin lajikohtaista.

        Kysyin puhtaasti uteliaisuudesta sekä kiinnostuksesta vanhaa lajia kohtaan.

        Käyttäessäni kysymyksessäni sanaa "liian nopeasti", tarkoitin vain muiden (teidän) mielipidettä asiasta ko. lajissa. Esimerkiksi taekwondoa nimittäin usein arevostellaan siitä että vöitä saa "liian heposti" tai "liian nopeasti". Tiedä johtuuko tämä vain kummasta arvostuksen puutteesta taekwondoa kohtaan, joiltain jotka eivät ole koskaan kyseistä lajia harrastaneet.


      • Horukomuromu
        Jk-jitsu kirjoitti:

        Eräs tuttavani sai viidessä vuodessa ninjitsun 3. dania, siirtyi sitten Hokuto-ryu jujutsuun ja on treenannut nyt hokutoa 5 vuotta ja suoritti juuri sinisen vyön ja sanoi, että oli elämänsä kovimmassa testissä, muutenkin kertoo, että Hokuto-jujutsussa älyttömän kova taso.

        Missäs noin kova taso on? Ei ainakaan Hämeessä. Eikä Uudellamaalla, vöitä saa kuin leipää kaupasta.


    • bujin

      Vähän riippuu miten kehittyy.Yleensä puolen vuoden jälkeen voi saada vihreän vyön ja sit tuleekin sit musta vyö.

      • Samppa 20

        Oisko vuoden treenillä mahdollisuus saada Bujinkan ninjan musta vyö? Mulla lähtökohdat hyvät olen 20 vuotta ja judossa ja karatessa oranssi vyö ja jujutsussa keltainen vyö, ajattelin, että jos vosin treenata vaikka 4 kertaa viikko ja lenkillä pari kertaa viikko, niin voisko vuoden tähtäimellä saada mustan vyön ja siirtyä opettajaksi ja vaikka oma seura pystyyn.


      • tunari72
        Samppa 20 kirjoitti:

        Oisko vuoden treenillä mahdollisuus saada Bujinkan ninjan musta vyö? Mulla lähtökohdat hyvät olen 20 vuotta ja judossa ja karatessa oranssi vyö ja jujutsussa keltainen vyö, ajattelin, että jos vosin treenata vaikka 4 kertaa viikko ja lenkillä pari kertaa viikko, niin voisko vuoden tähtäimellä saada mustan vyön ja siirtyä opettajaksi ja vaikka oma seura pystyyn.

        Siis olet 20-vuotias, sulla on karatessa toinen(?) vyö, judossa kans, ja jujutsussa ensimmäinen... En tiedä ootko tosissas tosta ninjutsusta?


      • kallekustaaläski
        tunari72 kirjoitti:

        Siis olet 20-vuotias, sulla on karatessa toinen(?) vyö, judossa kans, ja jujutsussa ensimmäinen... En tiedä ootko tosissas tosta ninjutsusta?

        Mä en tiedä noista ninjajutuista, mutta judossa mustan vyön voi saada maajoukkuetason aktiivinen kilpailija noin kymmenessä vuodessa. Ehkä harrastelijakilpailija yltää mustaan 15-20 vuodessa. Ja musta vyö tavallaan merkitsee vasta sitä, että hommaa alkaa vasta tajuamaan. Itselläni on musta ollut noin 15 vuotta ja nyt alkavat tekniikat ja niiden periaatteet aukeamaan.


      • Ex-judoka
        kallekustaaläski kirjoitti:

        Mä en tiedä noista ninjajutuista, mutta judossa mustan vyön voi saada maajoukkuetason aktiivinen kilpailija noin kymmenessä vuodessa. Ehkä harrastelijakilpailija yltää mustaan 15-20 vuodessa. Ja musta vyö tavallaan merkitsee vasta sitä, että hommaa alkaa vasta tajuamaan. Itselläni on musta ollut noin 15 vuotta ja nyt alkavat tekniikat ja niiden periaatteet aukeamaan.

        Viidessä vuodessa suoritin judo-danini ja kisasin sm-tasolla.


      • tunari72
        kallekustaaläski kirjoitti:

        Mä en tiedä noista ninjajutuista, mutta judossa mustan vyön voi saada maajoukkuetason aktiivinen kilpailija noin kymmenessä vuodessa. Ehkä harrastelijakilpailija yltää mustaan 15-20 vuodessa. Ja musta vyö tavallaan merkitsee vasta sitä, että hommaa alkaa vasta tajuamaan. Itselläni on musta ollut noin 15 vuotta ja nyt alkavat tekniikat ja niiden periaatteet aukeamaan.

        Nii, meillä Kyokushinissa kestää kanssa jotain yli kymmenen vuotta. Niin ja mustavyöhän on vasta aloittelija. Ja siitä eteenpäin seuraava dan noin 10 vuoden välein. =)Onko teillä judossa eri tyylisuuntia?


      • judoka1123123
        tunari72 kirjoitti:

        Nii, meillä Kyokushinissa kestää kanssa jotain yli kymmenen vuotta. Niin ja mustavyöhän on vasta aloittelija. Ja siitä eteenpäin seuraava dan noin 10 vuoden välein. =)Onko teillä judossa eri tyylisuuntia?

        Judossa ei ole eri tyylisuuntia, kaikki kuuluvat samaan liittoon. Judon erot näkyvät maiden eroissa ja tekniikoiden tyylissä. On japanilaista judoa, itäeurooppalaista painityyliä...

        Voi mustan vyön suorittaa nopeamminkin, jos seurassa junnusta lähtien saa vöitä tiuhempaan tahtiin ja aloittaa nuorena. Vyökokeiden suoritusväleissä on minimiajat jotka riippuvat kilpailuaktiivisuudesta ja harjoitusmääristä. Musta varmaan kymmenen vuoden hujakoilla, varmaan viidessäkin on mahdollista. Japanissa mustan vyön saa suomea nopeammin. Periaatteessa homma on niin että kun musta on suoritettu, niin "peruskurssi" on käyty. Sitten alkaa lajin opiskelu.


      • Bujinkan shadow 1989
        judoka1123123 kirjoitti:

        Judossa ei ole eri tyylisuuntia, kaikki kuuluvat samaan liittoon. Judon erot näkyvät maiden eroissa ja tekniikoiden tyylissä. On japanilaista judoa, itäeurooppalaista painityyliä...

        Voi mustan vyön suorittaa nopeamminkin, jos seurassa junnusta lähtien saa vöitä tiuhempaan tahtiin ja aloittaa nuorena. Vyökokeiden suoritusväleissä on minimiajat jotka riippuvat kilpailuaktiivisuudesta ja harjoitusmääristä. Musta varmaan kymmenen vuoden hujakoilla, varmaan viidessäkin on mahdollista. Japanissa mustan vyön saa suomea nopeammin. Periaatteessa homma on niin että kun musta on suoritettu, niin "peruskurssi" on käyty. Sitten alkaa lajin opiskelu.

        ...pitää housusi jalassa!

        Ninjutsussa on muistaakseni vain valkoinen, vihreä ja musta. Ja vihreässä useampi kyu-arvo(olikohan 10 kyu-astetta).

        Unohda alkuun tuollaiset suunnitelmat, että musta vyö housun pitäjiks ja oma sali pystyyn...ei se niin yksinkertaista ole. Olin joskus sun ikäsenä melkein yhtä naivi, mutta se viisaus tuli sit myöhemmin...lol! :o)

        Jos menet Bujinkanin salille treenaamaan ko. lajia, niin keskity itse lajin tekniikkaan ja kun olet aikasi treenannu(vuosia), niin huomaat, että se muuusta vyä onkin vyötäisillä.

        Eli ota iisisti...etsi itsellesi mukava laji ja tyyli, ja harrasta sitä.

        Oman salin pitäminen ei ole onni eikä autuus...


      • shidoshi
        Bujinkan shadow 1989 kirjoitti:

        ...pitää housusi jalassa!

        Ninjutsussa on muistaakseni vain valkoinen, vihreä ja musta. Ja vihreässä useampi kyu-arvo(olikohan 10 kyu-astetta).

        Unohda alkuun tuollaiset suunnitelmat, että musta vyö housun pitäjiks ja oma sali pystyyn...ei se niin yksinkertaista ole. Olin joskus sun ikäsenä melkein yhtä naivi, mutta se viisaus tuli sit myöhemmin...lol! :o)

        Jos menet Bujinkanin salille treenaamaan ko. lajia, niin keskity itse lajin tekniikkaan ja kun olet aikasi treenannu(vuosia), niin huomaat, että se muuusta vyä onkin vyötäisillä.

        Eli ota iisisti...etsi itsellesi mukava laji ja tyyli, ja harrasta sitä.

        Oman salin pitäminen ei ole onni eikä autuus...

        Bujinkanissa menee noin 4-5 vuotta että saa 1. danin. tämä tarkoittaa lähinnä että osaa laajan skaalan tekniikoita, eikä vielä ole mikään 'suuri taistelija' vaan pikemminkin vakavasti otettava harjoitteli jolle aletaan opettaa itse konseptia.

        n.10 vuotta että saa 5.danin, tämä edellyttää erittäin aktiivista treenausta ja leireillä käyntiä vähintään joka toinen kuukausi.

        Tekniikkaa lajissa on todella paljon. Vähän kuin treenaisi 9 lajia yhtäaikaa.
        Lajin opettelu menee perinteiseen japanilaiseen tapaan, siellä ei jauheta mahdottomasti uchikomia eikä kehitetä lempitekniikkaa koska sen katsotaan olevan heikkous.

        Osaaminen pyritään saamaan kaikilta osa-alueilta. Moni vieroksuu tätä, minäkin koska mulla oli pitkä lajitausta muualta.

        Myöskään ei palvota muotoa, usein riittää että osaa tekniikan ns. 80%sesti. 20% jää ns. eläväksi, koska oppilaita ei haluta pakottaa muottiin vaan heidän halutaan kasvavan omanlaisiksi budokoiksi.

        Ja tositilanteessakaan sua ei lyödä niin että voisit siihen vetästä täydellisen katan. Katat on hienoja, mutta niitä ei tulisi liikaa palvoa vaan pikemminkin tutkia niiden sisältöä.

        Vyöarvojärjestelmät ovat lajikohtaisia ja niitä ei oikein voi rinnastaa.

        Jos on pakko niin katsoisin että judon musta vyö 10v. kovaa treeniä = shidoshi bujinkanissa. Katsokaa ennemmin harjoitusvuosia, aktiivisuutta ja taustaa aiemmista lajeista.

        Lisäksi on pakko mennä japaniin 5.danin testiin. Shidoshi on vasta taso jossa bujinkania saa virallisesti opettaa ja vielä on edessä 10 dan arvoa. Jotka saadaan japanista. Niitä ei myönnetä suomesta.

        Lisäksi on otettava huomioon että eri dojoilla on erilainen meininki ja nämä 10.kyu - 4.dan ovat opettajan oppilaalleen myöntämiä vyöarvoja, niitä ei myönnä mikään lajiliitto.
        Opettaja tarkastelee kokonaisuutta, toki vaatii vyöarvojärjestelmän osaamisen myös.
        Ja eteneminen on pitkälti kiinni oppilaasta, joku treenaa 20 vuotta luuhaillen salilla silloin tällöin ja joku treenaa 4-5 kertaa viikossa ja käy 3-4 kertaa kuussa leireillä.

        Sit ne jälkimmäiset myös etenee nopeasti kun ne oppii nopeasti. Ja ikävä kyllä ne monesti palaa loppuun ja lopettaa nopeasti. Lisäksi jotkut ovat lahjakkaampia ja oppivat kerralla mitä sanotaan, toiset saa hakata päätä seinään vuosia ennenkuin menee jakeluun jos silloinkaan.

        Kuten eräs tuntemani suomalaisen jujutsun harrastaja sanoi, kaikki on tyypistä itsestä kiinni onko hyvä budoka vaikka kuinka olisi daneja. Danit ei kerro mitään loppujen lopuksi. Ne antaa viitettä että tossa saattaa olla hyväkin tekijä mutta ei todellakaan takaa sitä.
        Ja uskon vilpittömästi että pätee myös muihin lajeihin, koska me kaikki ollaan vaan ihmisiä.

        Ja kaikki tää on mun mielipide shidoshina, joku muu shidoshi on varmasti eri mieltä. Joku on myös samaa mieltä.

        Ne on vaan vyöarvoja.

        Selvensikö? Hämmensikö?


      • Kaiten
        shidoshi kirjoitti:

        Bujinkanissa menee noin 4-5 vuotta että saa 1. danin. tämä tarkoittaa lähinnä että osaa laajan skaalan tekniikoita, eikä vielä ole mikään 'suuri taistelija' vaan pikemminkin vakavasti otettava harjoitteli jolle aletaan opettaa itse konseptia.

        n.10 vuotta että saa 5.danin, tämä edellyttää erittäin aktiivista treenausta ja leireillä käyntiä vähintään joka toinen kuukausi.

        Tekniikkaa lajissa on todella paljon. Vähän kuin treenaisi 9 lajia yhtäaikaa.
        Lajin opettelu menee perinteiseen japanilaiseen tapaan, siellä ei jauheta mahdottomasti uchikomia eikä kehitetä lempitekniikkaa koska sen katsotaan olevan heikkous.

        Osaaminen pyritään saamaan kaikilta osa-alueilta. Moni vieroksuu tätä, minäkin koska mulla oli pitkä lajitausta muualta.

        Myöskään ei palvota muotoa, usein riittää että osaa tekniikan ns. 80%sesti. 20% jää ns. eläväksi, koska oppilaita ei haluta pakottaa muottiin vaan heidän halutaan kasvavan omanlaisiksi budokoiksi.

        Ja tositilanteessakaan sua ei lyödä niin että voisit siihen vetästä täydellisen katan. Katat on hienoja, mutta niitä ei tulisi liikaa palvoa vaan pikemminkin tutkia niiden sisältöä.

        Vyöarvojärjestelmät ovat lajikohtaisia ja niitä ei oikein voi rinnastaa.

        Jos on pakko niin katsoisin että judon musta vyö 10v. kovaa treeniä = shidoshi bujinkanissa. Katsokaa ennemmin harjoitusvuosia, aktiivisuutta ja taustaa aiemmista lajeista.

        Lisäksi on pakko mennä japaniin 5.danin testiin. Shidoshi on vasta taso jossa bujinkania saa virallisesti opettaa ja vielä on edessä 10 dan arvoa. Jotka saadaan japanista. Niitä ei myönnetä suomesta.

        Lisäksi on otettava huomioon että eri dojoilla on erilainen meininki ja nämä 10.kyu - 4.dan ovat opettajan oppilaalleen myöntämiä vyöarvoja, niitä ei myönnä mikään lajiliitto.
        Opettaja tarkastelee kokonaisuutta, toki vaatii vyöarvojärjestelmän osaamisen myös.
        Ja eteneminen on pitkälti kiinni oppilaasta, joku treenaa 20 vuotta luuhaillen salilla silloin tällöin ja joku treenaa 4-5 kertaa viikossa ja käy 3-4 kertaa kuussa leireillä.

        Sit ne jälkimmäiset myös etenee nopeasti kun ne oppii nopeasti. Ja ikävä kyllä ne monesti palaa loppuun ja lopettaa nopeasti. Lisäksi jotkut ovat lahjakkaampia ja oppivat kerralla mitä sanotaan, toiset saa hakata päätä seinään vuosia ennenkuin menee jakeluun jos silloinkaan.

        Kuten eräs tuntemani suomalaisen jujutsun harrastaja sanoi, kaikki on tyypistä itsestä kiinni onko hyvä budoka vaikka kuinka olisi daneja. Danit ei kerro mitään loppujen lopuksi. Ne antaa viitettä että tossa saattaa olla hyväkin tekijä mutta ei todellakaan takaa sitä.
        Ja uskon vilpittömästi että pätee myös muihin lajeihin, koska me kaikki ollaan vaan ihmisiä.

        Ja kaikki tää on mun mielipide shidoshina, joku muu shidoshi on varmasti eri mieltä. Joku on myös samaa mieltä.

        Ne on vaan vyöarvoja.

        Selvensikö? Hämmensikö?

        "Myöskään ei palvota muotoa, usein riittää että osaa tekniikan ns. 80%sesti. 20% jää ns. eläväksi, koska oppilaita ei haluta pakottaa muottiin vaan heidän halutaan kasvavan omanlaisiksi budokoiksi."

        ...Ja seuraava oppilas oppii muodon 80% ja siitä seuraava 80% ja siitä seuraava 80%... Huomaat varmaan mihin tämä ajatuspolku johtaa? Toisaalta, kun seuraa eräitä Bujinkan-opettajia, tämä ei ole lainkaan yllättävää :(

        Ei osata muotoja, ei tiedetä mitä ne pitävät sisällään, ei tiedetä mitä niistä pitäisi oppia. Noh, tärkeintä lienee hyvä fiilis, tai jotain ;)


      • wannabe-ninja
        shidoshi kirjoitti:

        Bujinkanissa menee noin 4-5 vuotta että saa 1. danin. tämä tarkoittaa lähinnä että osaa laajan skaalan tekniikoita, eikä vielä ole mikään 'suuri taistelija' vaan pikemminkin vakavasti otettava harjoitteli jolle aletaan opettaa itse konseptia.

        n.10 vuotta että saa 5.danin, tämä edellyttää erittäin aktiivista treenausta ja leireillä käyntiä vähintään joka toinen kuukausi.

        Tekniikkaa lajissa on todella paljon. Vähän kuin treenaisi 9 lajia yhtäaikaa.
        Lajin opettelu menee perinteiseen japanilaiseen tapaan, siellä ei jauheta mahdottomasti uchikomia eikä kehitetä lempitekniikkaa koska sen katsotaan olevan heikkous.

        Osaaminen pyritään saamaan kaikilta osa-alueilta. Moni vieroksuu tätä, minäkin koska mulla oli pitkä lajitausta muualta.

        Myöskään ei palvota muotoa, usein riittää että osaa tekniikan ns. 80%sesti. 20% jää ns. eläväksi, koska oppilaita ei haluta pakottaa muottiin vaan heidän halutaan kasvavan omanlaisiksi budokoiksi.

        Ja tositilanteessakaan sua ei lyödä niin että voisit siihen vetästä täydellisen katan. Katat on hienoja, mutta niitä ei tulisi liikaa palvoa vaan pikemminkin tutkia niiden sisältöä.

        Vyöarvojärjestelmät ovat lajikohtaisia ja niitä ei oikein voi rinnastaa.

        Jos on pakko niin katsoisin että judon musta vyö 10v. kovaa treeniä = shidoshi bujinkanissa. Katsokaa ennemmin harjoitusvuosia, aktiivisuutta ja taustaa aiemmista lajeista.

        Lisäksi on pakko mennä japaniin 5.danin testiin. Shidoshi on vasta taso jossa bujinkania saa virallisesti opettaa ja vielä on edessä 10 dan arvoa. Jotka saadaan japanista. Niitä ei myönnetä suomesta.

        Lisäksi on otettava huomioon että eri dojoilla on erilainen meininki ja nämä 10.kyu - 4.dan ovat opettajan oppilaalleen myöntämiä vyöarvoja, niitä ei myönnä mikään lajiliitto.
        Opettaja tarkastelee kokonaisuutta, toki vaatii vyöarvojärjestelmän osaamisen myös.
        Ja eteneminen on pitkälti kiinni oppilaasta, joku treenaa 20 vuotta luuhaillen salilla silloin tällöin ja joku treenaa 4-5 kertaa viikossa ja käy 3-4 kertaa kuussa leireillä.

        Sit ne jälkimmäiset myös etenee nopeasti kun ne oppii nopeasti. Ja ikävä kyllä ne monesti palaa loppuun ja lopettaa nopeasti. Lisäksi jotkut ovat lahjakkaampia ja oppivat kerralla mitä sanotaan, toiset saa hakata päätä seinään vuosia ennenkuin menee jakeluun jos silloinkaan.

        Kuten eräs tuntemani suomalaisen jujutsun harrastaja sanoi, kaikki on tyypistä itsestä kiinni onko hyvä budoka vaikka kuinka olisi daneja. Danit ei kerro mitään loppujen lopuksi. Ne antaa viitettä että tossa saattaa olla hyväkin tekijä mutta ei todellakaan takaa sitä.
        Ja uskon vilpittömästi että pätee myös muihin lajeihin, koska me kaikki ollaan vaan ihmisiä.

        Ja kaikki tää on mun mielipide shidoshina, joku muu shidoshi on varmasti eri mieltä. Joku on myös samaa mieltä.

        Ne on vaan vyöarvoja.

        Selvensikö? Hämmensikö?

        järkevä malli, jonka avulla bujinkanin vyöt aloittelijasta 5.daniin skaalautuvat jonkun muun lajin aloittelijasta 1.daniin.


      • Nuori Ninjutsu Poika
        Bujinkan shadow 1989 kirjoitti:

        ...pitää housusi jalassa!

        Ninjutsussa on muistaakseni vain valkoinen, vihreä ja musta. Ja vihreässä useampi kyu-arvo(olikohan 10 kyu-astetta).

        Unohda alkuun tuollaiset suunnitelmat, että musta vyö housun pitäjiks ja oma sali pystyyn...ei se niin yksinkertaista ole. Olin joskus sun ikäsenä melkein yhtä naivi, mutta se viisaus tuli sit myöhemmin...lol! :o)

        Jos menet Bujinkanin salille treenaamaan ko. lajia, niin keskity itse lajin tekniikkaan ja kun olet aikasi treenannu(vuosia), niin huomaat, että se muuusta vyä onkin vyötäisillä.

        Eli ota iisisti...etsi itsellesi mukava laji ja tyyli, ja harrasta sitä.

        Oman salin pitäminen ei ole onni eikä autuus...

        Jep oli 10 kyu-astetta
        Näin se vyö järjestelmä menee junnuilla (kuten siis minulla)

        10.kyu Valkea vyö keltaiset natsat .
        9.kyu Keltainen vyö vihreät natsat.
        8.kyu Keltainen vyö punaiset natsat.
        7.kyu Keltainen vyö siniset natsat.
        6.kyu Keltainen vyö mustat natsat.
        5.kyu Vihreä vyö / Punainen vyö valkoinen natsa

        Itse aloitin jokusen 5-4 kuukautta sitten joten vielä tämmöinen amatööri joka ei osaa suunnilleen mitään tokihan minä sain jostain kumman syystä ilman vyö koetaa uuden arvon joka oli 10.kyu 2 keltaista natsaa :D kävi hyvä tuuri


      • eitoimivitonen
        Ex-judoka kirjoitti:

        Viidessä vuodessa suoritin judo-danini ja kisasin sm-tasolla.

        Viiden vuoden uni. Laskehan huviksesi yhteen vöiden välille tulevat minimiajat - judossa et saa mustaa 5 vuodessa.


    • parhaiten

      Aidon ninjutsun mustan vyön saat helposti, menet vaan mukaan (maksulliselle) black belt -kurssille: http://www.blackbeltcourse.com/ Harjoittelu tapahtuu kotona videoiden avulla ja vyökokeet 1. kyuhun asti voit suorittaa kätevästi kotonasi. Diplomi tulee postissa, kunhan videoitu suorituksesi hyväksytään. 1. danin koetta varten joudut vähän matkustamaan, mutta se on pieni vaiva verrattuna siihen että joutuisit käymään jatkuvasti harjoituksissa dojolla kuten useimmat muut. Näin saadut vyöarvot on siis oikeasti aitoja, ja niistä saa itsensä Bujinkan Budo Taijutsun päämestarin, soke Masaaki Hatsumin todistuksen, jota kyllä kelpaa näyttää kavereille.

      • Nuori Ninjutsu Poika

        Voin sanoa että vain amerikkalaiset suorittavat mustan vyön video kurssilla joka on aivan typerää on parempi nähdä vaivaa hyvän asian eteen ja opit tekniikatkin paremmin sanoisin että perinteinen treenaus metodi en parempi vaihtoehto kuin kylmä video kurssi olenko oikeassa?


    • nnndx

      ninjutsu on elämänkoulu

      • nnndx

        en usko siinä mielessä, että vöitä liian nopeasti saisi.

        varmaan tulevat kun on valmis saamaan ne.


    • j00joo

      Mulla on potkunyrkkeilyssä musta vyö. Muistaaksen siihen meni noin 12 vuotta. Bjj:ssä mulla meni 3 vuotta ensimmäisen vyön saamiseen ja toiset kolme toisen vyön saamiseen. Jos sama tahti jakuu kehittymisessäni, saanen mustan vyön kuuden vuoden kuluttua. Vaikea uskoa, että jossain lajissa voi saada samassa ajassa mustan, kuin toisessa saa vasta ensimmäisen vyön.

      Kun miettii mitä kamppailulajeja tuntemattomat ihmiset arvostavat, niin heillähän on aina vain kaksi kysymystä: "Onks sulla musta vyö? ja Kuinka korkeelle sä osaat potkasta?" Lisäksi usein he luulevat, että musta vyö tarkoittaa sitä, että henkilö mitä tidennäköisimmin omaa myös maagisia voimia ja osaa vähintääkin levitoida ja kontrolloida muiden mieliä.

    • 46j5e7kr

      Juu musta vyö on usein maaginen käsite täälläpäin vaikkei se esim japanissa ole mikään ihmesaavutus.
      Eka danistahan se harjoittelu vasta alkaa.

      Vois kuvitella että mustan vyön saaminen on vähän niinkuin valmistuminen jostain ~ 4v korkeakoulusta. Diplomin saatua sulla on vasta tietotaito mutta kokemus tulee myöhemmin.

      Vöiden saaminen ei pitäis olla mikään tavoite pidemmän päälle vaan kova ja kehittävä harjoittelu ja myöhemmin muiden opastaminen.

      Lajien "taso" tai "kovuus" riippuu ihan siitä opettajasta, ei lajista.
      Jokaisessa lajissa voidaan tehdä kovia harjoituksia, esim hyppypunnerruksia rystysillä, murskausta ja kaatumisharjoittelua asfaltille.

    • Ninjitsu 3. dan

      Minä sain Ninjitsun mustan vyön vuodessa ja kahden vuoden .3 dan, olin vaihto-oppilaana Jenkeissä ja siellä aloitin Ninjutsun, pohjia oli , aikidosta ja karatesta kolme vuotta.
      Ninjutsun harjoittelu oli kovaa ja äärimmäisen toimivaa, en ole koskaan nähnyt vastaavia tekniikoita, opettajani oli harjoitellut japanissa ja se näkyi tavassa tehdä ja toteuttaa tekniikkaa, täydellstä.
      Suomeen palattuani kävin katselmassa vastaavaa lajia, mutta ei se ollut samaa, sitä kipinää jonka Usassa sain en ole löytänyt suomesta.

    • Koga-Ku

      Australiassa suoritin koga-ninja ryun 2. danin vyön, koe oli kova, myrkkyoppi, naamioituminen, kuolettavat kuji-Kiri tekniikat, sitominen, taistelu useampaa vastustajaa vastaan, tulitaistelu, taistelu vedessä, aseet ja naamioidut aseet.
      Kolmipäiväinen koe oli henkinen ja fyysinen rääkki, meitä kokelaita oli dan kokeessa 12 ja 2 suoritti mustan vyön arvon.
      Suomen Bujinkan toiminnasta en tiedä, mutta lienee muuta kuin alkuperäinen koga-Ninja ryu, sitä ei pohjoismaissa harjoitella ja muuallakin vain pienessä piirissä.
      Koga ryu ei koskaan tule olemaan massalaji vaan se pidetään salaisena ja tekniikoita ei vesitetä

    • pöhh

      Nuo vyöarvothan ovat länsimainen keksintö.

    • Koga Cola

      Koga-ryû perinne kuoli pois 60-luvulla Fujita Seikon myötä, sillä hän ei tiettävästi opettanut perinnettä eteenpäin kenellekään.

      http://www.amazon.com/Fujita-Seiko-Last-Koga-Ninja/dp/1436301769
      http://fujitaseiko.com/

      Näin ollen kaikenlainen Koga ninjailu mitä nykyään näkee on vähintäänkin arveluttavaa ja epäilyttävää.

      Se ei tosin tarkoita, että tekeminen itsessään olisi välttämättä huonoa, mutta mitään sidosta oikeaan Koga-ryû perinteeseen näillä moderneilla Kogailijoilla ei ole.

    • daikomyo

      ninjoja on, he ovat vain piilossa niin syvällä että niistä ei tule tavalliset heput tietämään ikinä mitään. Masaaki Hatsumi on vain yksi suurmestari. Hänellä on imago jolla on tietty funktio: Kyojitsu tenkan ho.
      totuus on mitä on, kaikki me voimme vain tulkita sitä oman filtterimme läpi.

      • 78878

        7


    • Shot-A-Kan

      Asiaa ja vähemmän asiaa koko ketju täynnä. Ensinnäkin pistää silmään, että miten on mahdollista saada 1. dan about vuodessa? Voihan se olla että jenkkilässä treenataan ma-su 3 tuntia päivässä ja käydään läpi tekniikoita randomisti sieltä täältä, mutta siitä huolimatta tuo "saavutus" haiskahtaa pahasti trollilta.

      Ja kun tuossa viimeisessä postissa trollaa näin että Soke Hatsumi olisi "vain" yksi suurmestari, niin Soke Hatsumi on viimeinen henkilö, jolla on vähänkään tietoa niistä tekniikoista joita ninjat käytti. Enkä usko että hänen jälkeensä enää kukaan tulee näistä tekniikoista "suoranaisesti" tietämään tai edes kuulemaan.

    • Nuori Ninja Poika

      Itse olin ollut vasta kolmisen kuukautta treenannut bujinkania (Ninjutsun suurin koulukunta) niin opettajani sanoi että voisin osallistua vöy kokeeseen ja saada 2 natsaa valkoiseen vyöhön mutta en ole oikein varma kuinka nopeasti sen mustan vyön saisi.

    • lolol

      ninjutsu on palkka murhaamista

    • budoman

      Kai se itse harjoittelu on se pääasia. Joidenkin mielestä se musta vyö pitäisi saada suurinpiirtein lahjaksi. Jossain tyylissä mustan vyön saa kolmessa vuodessa , jossain toisessa menee väkisin kuusi-seitsemän vuotta. Ja ihan turha ruveta vertaamaan eri lajien tai tyylien vöitä toisiinsa. Ei ne ole sen parempia tai huonompia. Itse olen harjoitellut eri tyylejä noin 30 vuotta. Ihan sama minkä värinen vyö pitää takkiani kiinni. Pääasia että tykkään edelleen harjoitella budo-lajeja.

    • Kusarigama

      Vanha aihe mutta ajaton. Joten vastataanpa. Vöiden värit sun muut rintamerkit ovat vain merkki opettajille ja oppilaille siitä, missä kohti kukin etenee taipalellaan. Värit vaihtelevat lajikohtaisesti. Bujinkanissa musta vyö ei tarkoita, että hallitset lajin täydellisesti. Voisikin sanoa, että mustasta vyöstä vasta se oikea treenaaminen alkaa! Mustan vyön jälkeen on Bujinkanissa vielä monta eri tasoa.

    • not-ultimate-ninja

      Kuulemma niitä mustan vyön eri asteita myönnellään wannabe-ninjoille motivaattoreiksi eli tyypit eivät vielä ole oikeasti korkeammalla tasolla mutta jotta eivät vaan lopeta lajia niin pistetään jengille lisää junnuraitoja vyöhön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe