hyvä liikenneministeri!

J.Aalto

nyt olisi hyvä aika muuttaa mopoja kiusannutta vaivaa eli tehottomuutta.mopot valmistetaan kulkemaan noin 60km/h suomessa se rajoitetaan tukkimalla pakoputki jolloin koko moottori kärsii...ja nyt poliisi miettii miten saataisiin mopot pois kevyenliikenteen väyliltä...ratkaisu on helppo =) sallitaan mopon huippunopeudeksi 60km/h näin se pysyy turvallisesti muun liikenteen mukana eikä ole tarvetta ajaa jalankulkioiden seassa.useassa muussa maaassa mopot ovat osa muuta liikennettä! näin tulisi olla meilläkin.ei se ole enään nykyään lasten lelu vaan kulkuneuvo!uskoisin että vanhempikin väestö voisi suosia mopoa jos se pysyisi kaupunkiliikenteen vauhdissa! hyvää kesää ministerille!

18

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikenneturva

      Mopojen nopeus rajoitetaan yleensä jo valmistusvaiheessa eikä vasta Suomessa. Tehoakin riittää nykyään enemmän, kun sitä ei enää lailla rajoiteta. Mopojen suurin sallittu nopeus voisi toki olla korkeampikin kuin 45km/h, mutta tutkimusten mukaan turvallisuus ei tästä lisäänny. Vanhemmalle väestölle on olemassa moottoripyörät, joilla pysyy varmasti kaupunkiliikenteen vauhdissa.

      • sortze79

        Kyllä ne rajoitukset on aina suomessa tehty. esimerkiksi honda monkey ja jos haluaa virittää moponsa niin se onnistuu ihan jopa ''laillisesti'' mutta katsastuksessa sitä tolvanat eivät hoksaa. tunturi tiger oli helppo katsastaa isommalla kaasuttimella varustettuna koska kyseistä mopoa on valmistettu kolmella eri kaasuttimella. minkäs sille mahtaa jos tunatsu kulkee vakiona 65-70km/h ja vielä ihan laillisesti.. että revippä siitä


      • Kyynikko

        "Mopojen nopeus rajoitetaan yleensä jo valmistusvaiheessa eikä vasta Suomessa..."

        Kuten epäilinkin, Turhan ammattitaito ei riitä näihin asioihin. :D


      • sortze79
        sortze79 kirjoitti:

        Kyllä ne rajoitukset on aina suomessa tehty. esimerkiksi honda monkey ja jos haluaa virittää moponsa niin se onnistuu ihan jopa ''laillisesti'' mutta katsastuksessa sitä tolvanat eivät hoksaa. tunturi tiger oli helppo katsastaa isommalla kaasuttimella varustettuna koska kyseistä mopoa on valmistettu kolmella eri kaasuttimella. minkäs sille mahtaa jos tunatsu kulkee vakiona 65-70km/h ja vielä ihan laillisesti.. että revippä siitä

        kaikki japanista tuodut hondat koottiin ja rajoitukset tehtiin suomessa esim. pakoputken alkukäyrään ja keskivaiheille asennettiin kuristin,moottoriin tuli kierroksen rajoitin. ja mistäkö tiedän että näin on tehty,no on sitä muutakin luettu kuin aku ankkaa,mutta sitä aku ankkaa taidetaan lukea enempi siellä liikenneturvassa


      • nopeusrajoitusta?

        Liikennemerkit kertovat nopesrajoituksen,kunhan on menohaluja ja "pohkeessa potkua".
        Mites niitten jarrujen laita?
        Potkukelkallakin pääsee mapoista ohi ja saa kelkoitella pientareella ja vielä "vastatuuleen".
        Ois jo aika siirtyä 2000luvulle.


      • Senior mopoilija

        "mutta tutkimusten mukaan turvallisuus ei tästä lisäänny."

        Kansalaisilla on aina hyvä olla lähdekritiikkiä, joten kysynkin voitko esittää viitteen jonnekkin tutkimukseen, jossa näin todellakin todetaan? Tieteellistä lisäuskottavuutta tietysti toisi jos saisi viitteen mieluiten kahteenkin tutkimukseen, jonka puoluettomat tahot ovat tehneet?


      • liikenneturva
        Kyynikko kirjoitti:

        "Mopojen nopeus rajoitetaan yleensä jo valmistusvaiheessa eikä vasta Suomessa..."

        Kuten epäilinkin, Turhan ammattitaito ei riitä näihin asioihin. :D

        Hei,
        Muutamaan edelliseen kommenttiin vastaus:
        Monelle tuntuu vielä olevan uusi asia, että mopoja ei enää juuri rajoiteta Suomessa. Enkä tarkoita kommenteissa mainituttuja Honda Monkeytä ja Tunturi Tigeriä, vaan nykypäivän mopoja. Euroopassa valmistetut mopot, joita viedään useihin maihin, rajoitetaan jo tehtaalla 45 km/h nopeuteen. Suomessa em. mopoja ei siis enää tarvitse erikseen rajoittaa. Asian voi varmistaa soittamalla lähimmälle mopomaahantuojalle, mikäli Liikenneturvan asiantuntemus epäilyttää.

        Terveisin: Liikenneturva


      • Newton.
        liikenneturva kirjoitti:

        Hei,
        Muutamaan edelliseen kommenttiin vastaus:
        Monelle tuntuu vielä olevan uusi asia, että mopoja ei enää juuri rajoiteta Suomessa. Enkä tarkoita kommenteissa mainituttuja Honda Monkeytä ja Tunturi Tigeriä, vaan nykypäivän mopoja. Euroopassa valmistetut mopot, joita viedään useihin maihin, rajoitetaan jo tehtaalla 45 km/h nopeuteen. Suomessa em. mopoja ei siis enää tarvitse erikseen rajoittaa. Asian voi varmistaa soittamalla lähimmälle mopomaahantuojalle, mikäli Liikenneturvan asiantuntemus epäilyttää.

        Terveisin: Liikenneturva

        Ei ole olemassa mitään tutkimusta, että Suomessa mopo-onnettomuudet lisääntyisivät, jos mopojen nopeus nostettaisiin 60 km/h. Ei ole mitään tutkimusta päinvastaisestakaan; ei voi olla, koska ei ole mitään tilastoja korkeammista nopeuksista, koska ne ovat laittomia mopoilla.

        On olemassa tutkimuksia ja tilastoja kaksipyöräisistä, joiden huippunopeus on yli 45 km/h, nimittäin moottoripyörät. Moottoripyörät ovat, ajettua kilometriä kohti, selvästi mopoja turvallisempia. Moottoripyörät ovat myös lukumäärään suhteutettuna turvallisempia. Olisiko tästä jotain johtopäätöksiä tehtävissä?

        Liikenneturvan esittämän virheelliset ja perusteettomat väitteet loukkaavat mopoilijoita. Jos ei ole olemassa kunnon perusteluja, ei niitä pidä lähteä itse keksimään.


      • Pappatuntsa

        Tutkimuksia on monenlaisia, ja aina kannattaa tehdä uusia ja parempia. Takuulla lisääntyy turvallisuus kun nelikaistatielle siirryttäessä, kun pyörätielläajo-oikeus loppuu, pääsisi lasettamaan sitä kuuttakymppiä. Kaikilla vanhemmillakaan ei ole varaa moottoripyörään; mopo on ekologinen autoon verrattuna ja sinänsä riittävä pientalouden kulkuneuvo. Ei pelkkä lelu.


      • Pappatuntsa

        "... mutta tutkimusten mukaan turvallisuus ei tästä lisäänny." Onko se ainoa syy, ettei nopeutta nosteta? Tuolla perusteellahan kaiken liikenteen maksiminopeudeksi voitaisiin laittaa 45 tai 30 km/h. Olisiko mitään merkitystä käyttäjien tarpeella siirtyä paikasta A paikkaan B aina niin rajallisten aikaresurssien puitteissa?


      • Ymmärrättekö ?
        Newton. kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään tutkimusta, että Suomessa mopo-onnettomuudet lisääntyisivät, jos mopojen nopeus nostettaisiin 60 km/h. Ei ole mitään tutkimusta päinvastaisestakaan; ei voi olla, koska ei ole mitään tilastoja korkeammista nopeuksista, koska ne ovat laittomia mopoilla.

        On olemassa tutkimuksia ja tilastoja kaksipyöräisistä, joiden huippunopeus on yli 45 km/h, nimittäin moottoripyörät. Moottoripyörät ovat, ajettua kilometriä kohti, selvästi mopoja turvallisempia. Moottoripyörät ovat myös lukumäärään suhteutettuna turvallisempia. Olisiko tästä jotain johtopäätöksiä tehtävissä?

        Liikenneturvan esittämän virheelliset ja perusteettomat väitteet loukkaavat mopoilijoita. Jos ei ole olemassa kunnon perusteluja, ei niitä pidä lähteä itse keksimään.

        Juuri tälläisiä ihmisiä pesiytyy näihin päätöksenteko paikoille kuten tämä täällä vastaava liikenneturvaukkokin, että heillä ei ole tätä oikeaa tietoa, ja jos jotain olisikin, niin senkin he vääntävät sellaiseen muotoon kerrottaessa sitä tavalliselle kansalle, että se kerrottu asia on kyllä totta, mutta esim. tässä nopeusrajoitus asiassakin totuus on tämä,
        että rajoitin asennetaan näiden maiden takia, joihin niitä mopoja myydään ! ! !,
        että kaikki maat eivät rajoittimia vaadi !, joten tässä asiassa me suomalaiset olemme vauva-asteella, joina näköjään meitä halutaan jatkossakin yhä pitää.

        Liikenneturva-asiatkin, kun antavat mahdollisuuden luoda työpaikkoja näille hyväosaisille, jotka tykkäävät elää näissä vääristyneissä maailmoissaan, ilman halua elää täysin rehellistä ja oikeudenmukaista elämää, joka ei salli tälläistä asioiden julkituomista, että jätetään kaikki seikat tosiasioista kertomatta, että yritetään antaa väärää kuvaa, että sehän on vain vääryyttä ja asioiden kaunistelua, ja siis valehtelua, vaikka senkin he yrittävät vääntää muotoon, että eihän se sellaista ole jne.


      • niin surkeat !
        nopeusrajoitusta? kirjoitti:

        Liikennemerkit kertovat nopesrajoituksen,kunhan on menohaluja ja "pohkeessa potkua".
        Mites niitten jarrujen laita?
        Potkukelkallakin pääsee mapoista ohi ja saa kelkoitella pientareella ja vielä "vastatuuleen".
        Ois jo aika siirtyä 2000luvulle.

        Juuri näin on asiat, että miksi mopot ovat se kohde ?, johon rajoittimia saa laittaa.

        Tällä periaatteella täytyisi myös rajoittimet laittaa autoihin ja moottoripyöriin, että niillä ei voisi ajaa yli sallittujen nopeuksien !

        Rakenteellinen nopeus on normaaleilla mopoilla suurempi kuin suomessa kerrottavat 45km/t:ssa, että sitten ovat erikseen tälläiset mopot, jotka kulkevat mini mini nopeuksia, että niillä on aiheellinen se niiden suurin sallittu nopeus, kun ne ovat tehdyt juuri siihen käyttötarkoitukseen, johon niitä mainostetaankin.

        Kaasukahvan vääntäjä osaa säätää nopeuden rajoitusten mukaiseksi, kuten osaa muidenkin ajoneuvojen kuljettajat, siihen ei tarvita erikseen rajoittimia.


    • kyllä ....

      se näin on. Miksi aina valtio kyykyttää kansaa niin kuin tässäkin tapauksessa, rajoitetaan typerillä 45km/h rajoituksilla. Tässä on seurauksena taajamissa vaara tilanteita ohitettaessa mopoilijoita. Jos sallittu Nopeus olisi 60km/h vältettäisiin ohitukset kokonaan. Ja näyttää olevan nykyisin mopokortti/ koulutus jo niin hyvä että pitäisi alkaa luottamaan kansalaisiin. Mitä tulee näihin typeriin nopeus rajoituksiin niin tässä valtiossa yritetään kaikin mahdollisin keinoin rajoittaa nopeuksia, vaikka tekniikka on edennyt huimaa vauhtia. Ilmeisesti päättäjinä on täysin tekniikasta ja lujuusopista tietämätöntä porukkaa. Ylisuojelevien rollaattori päättäjien päätä varmaan huimaa kun ei pysty tajuamaan mitä muualla globaalisti tapahtuu.
      ( yksi ratkaisu tähän nopeus rajoituksien vatuloimiseen olisi ... " AB kortti kaikille 16v täyttäville"

      • totista totta

        kuuskyt kilsaa per tunti, hmmm...ohituksia ei enää taajamarajoituksilla, mutta maantiellä sitäkin enemmän. noin lujaa kulkevia kun ei enää kevyelle väylälle tohdi päästää niin ajelevat sitten jatkossa maantien sivussa. ammatikseni ajan isoa autoa ja nopeuden ero (60kmh suhteessa 80kmh) on suht pieni ja vaikeuksia on päästä turvallisesti ohi pitkällä ja painavalla yhdistelmällä. tehoa mopoissa on enempi kuin ennen, välityksiä vaihtamalla saa pääsee mäetkin ylös, joskin "vain" 45kmh...


      • Gregory Peck
        totista totta kirjoitti:

        kuuskyt kilsaa per tunti, hmmm...ohituksia ei enää taajamarajoituksilla, mutta maantiellä sitäkin enemmän. noin lujaa kulkevia kun ei enää kevyelle väylälle tohdi päästää niin ajelevat sitten jatkossa maantien sivussa. ammatikseni ajan isoa autoa ja nopeuden ero (60kmh suhteessa 80kmh) on suht pieni ja vaikeuksia on päästä turvallisesti ohi pitkällä ja painavalla yhdistelmällä. tehoa mopoissa on enempi kuin ennen, välityksiä vaihtamalla saa pääsee mäetkin ylös, joskin "vain" 45kmh...

        Mopoja ei hirveän paljon maanteilla näy, vaan ne on enempi taajamien ja pikkuteiden kulkuneuvoja. Mopot voisivat hyvin kulkea 60 km/h ja samalla ne tulisi häätää kevyen liikenteen väyliltä.


    • adressit.com/inva
      • wgrweger

        Jep rajoitukset pois, Mopoksi kelpaisi max 50cc ja muita rajoittavia tekijöitä ei olisi (turvallisuus tekijät tietysti). Saataisiin mopojen hinnat hieman pienemmiksi (maksaahan se rajoitus operaatiokin).


    • Hehhhe

      Kilpapyörä... Ite poljen pyörällä mukavasti 40 km/h vauhtia ja kiireen tullessa jopa kovempaakin... Olen harrastanut pyöräilyä 10 vuotiaasta. Mukava polkee ohi vakiomopoista :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1520
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1267
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1237
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1034
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      833
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      772
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      765
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      738
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      123
      701
    Aihe