Shukokai karatesta

tunari72

Voisiko jokus kertoa vähän Shukokain ottelu säännöistä?
Minkä laisia tekniikoita eniten näkkyilee, potkitaanko päähän paljon, kuulemma lyöntejä pääasiassa.?
Päähän ei saa lyödä. Käytetäänkö otteluissa paljon suojia?

Onko Shukokai kilpakaratea vai perinteistä karatea?
Vaikuttaa olevan monta mielipidettää tästä..=)

5

2674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,,,,,,jh

      Olen ollut Shukokai karatessa.

    • sportti2

      Tekniikat ovat monipuolisia - paljon erilaisia lyönti- ja potkuyhdistelmiä. Päähän ei saa osua, mutta päätä kohti saa esim. potkaista kontrolloidusti. Otteluissa on käsisuojat ja rintapanssari, jalkasuojat ovat vapaaehtoiset.

      Shukokai on perinteistä karatea. Ei siis kuulu ns. moderniin kilpakarateen, vaikka tyylisuunta ei ole ns. jämähtänyt paikalleen tekniikan kehityksen suhteen. Säännöt ovat kuitenkin hieman erilaiset kuin esim. kilpakaratessa. Tuomareita on ottelussa tatamilla kaksi, joiden lisäksi on välitystuomari ja tietysti päätuomari. Katassa tuomareita on kolme. Tyylisuunnan kilpailijat ovat menestyneet hyvin kansainvälisesti, ja Suomen taso on korkea. Suurin osa kilpailijoista osallistuu sekä otteluun että kataan, mikä kertoo käsittääkseni monipuolisesta osaamisesta. Joskus tullut käytyä SM-kilpailuissa missä oli kolmisen sataa osallistujaa...

    • Ihmettelevä...

      tyylisuunnalta. Jotain ihme jännityksiä pitää opetella. Koko elimistö "viritetään" eli jännitetään ja sitten ponnahdetaan siitä hyökkäykseen. En itse jaksaisi lähteä opettelemaan. Tietysti jos ei ole voimaa niin onhan se hankalaa lyödä rentoja nyrkkeilyijä lyöntejä. Että ehkä jotkut tarvitsevat noita virityksiä.

      Shukokain hippa kilpailut näyttävät vielä tylsemmiltä kuin nuo yleisimmin katsotut hippakisat. Vielä herkemmin keskeytetään pienenkin hipaisun jälkeen. Ihme ettei shukokai tyypit mahdu samalle tatamille muiden kilpakaratekoiden kanssa

      • do:n kulkija

        Shukokaissa ei viritellä mitään sen kummepaa, vaan käytetään hyväksi ihmiskropan luonnollisia lihasjännityksiä. Tästä johtuen lajia voi harrastaa myöhemmälläkin aikuisiällä, kun taas kilpakaraten puolella tatamilla ottelevat ovat reilusti alta 30-vuotiaita. Shukokaissa haetaan nimenomaan voimaa, ja sitä harjoitellaan erikseen ns. impact-tyynyihin (kai ainoina karaten tyylisuuntana käyttävät tämäntyyppisiä voimaharjoitteita). Ja kilpailuissa käytetään rintapanssareita, joten niihin saa (ja pitääkin) lyödä lujempaa kuin hippa-karkeloissa.

        Kilpakaraten puolella menee huonosti. Viimeisin arvokisamitalista on vuosia, ja senkin on tuonut entinen Lahteen Kotkasta muuttanut Shukokai-karateka Eki Luukka. Sen sijaan Suomen Shukokai Karaten maajoukkue on maailmalla napsinut tasaiseen tahtiin EM- ja MM-mitaleita, ja on aika arvostetussa maineessa...

        Syy miksi Shukokai karatekat eivät ole samoissa kilpailuissa kilpakaraten kanssa ovat eri säännöt.


      • Nähty on eikä paluut
        do:n kulkija kirjoitti:

        Shukokaissa ei viritellä mitään sen kummepaa, vaan käytetään hyväksi ihmiskropan luonnollisia lihasjännityksiä. Tästä johtuen lajia voi harrastaa myöhemmälläkin aikuisiällä, kun taas kilpakaraten puolella tatamilla ottelevat ovat reilusti alta 30-vuotiaita. Shukokaissa haetaan nimenomaan voimaa, ja sitä harjoitellaan erikseen ns. impact-tyynyihin (kai ainoina karaten tyylisuuntana käyttävät tämäntyyppisiä voimaharjoitteita). Ja kilpailuissa käytetään rintapanssareita, joten niihin saa (ja pitääkin) lyödä lujempaa kuin hippa-karkeloissa.

        Kilpakaraten puolella menee huonosti. Viimeisin arvokisamitalista on vuosia, ja senkin on tuonut entinen Lahteen Kotkasta muuttanut Shukokai-karateka Eki Luukka. Sen sijaan Suomen Shukokai Karaten maajoukkue on maailmalla napsinut tasaiseen tahtiin EM- ja MM-mitaleita, ja on aika arvostetussa maineessa...

        Syy miksi Shukokai karatekat eivät ole samoissa kilpailuissa kilpakaraten kanssa ovat eri säännöt.

        Shukokaissa itsekin olen ollut ja kyllä sen tekniikka poikkeaa esim. Wadokanin opeista mm. jo sen perusasennon osalta ja monessa muussakin osa-alueella.

        Kyllä omakohtaisesti olen ihmetellyt Shukokaissa tiettyjä asioita mm. perusasennosta lyönnin lantion liike on wadokaniin verrattuna vähän outo, ei millään pahalla mutta harjoituksissa juurikin vetäjät opettajat ovat puhuneet jännityksestä ja sen lantion jännitteen välittämisestä lyöntiin ja mun mielestä tuo liike on jokseenkin outo verrattuna wadokanissa opetettuun mikä on paljon luonnollisempi sekä myös aivan yhtä tehokas voiman käytön suhteen.

        Tuo voiman harjoittelu noihin tyynyihin nyt ei ole mikään Shukokain "kai ainooina karaten tyylisuuntana käyttävä voimaharjoittelu", vaan kyllä ihan noissa muissakin seuroissa tuota käytetään (en ymmärrä mistä tämä käsitys on peräisin).

        Samaten muissakin seuroissa ja tyylilajeissa voidaan myöhemmälläkin iällä harrastaa karatea, jokaisellahan seuralla on ns. harrastuksen vuoksi ja löytyy sitten kilpapuoltakin.

        Suomen Shukokai on pärjännyt ihan kohtuu kivasti omissa Shukokain välisissään kilpailuissa niin täällä kuin maailmallakin mutta siinä se sitten onkin kilpailujen osalta, muissa kilpailuissa ei pahemmin sitten ole juhlittu jos on edes osallistuttu olenkaan (esim. Finnsih Open jne.).

        "Syy miksi Shukokai karatekat eivät ole samoissa kilpailuissa kilpakaraten kanssa ei pelkästään ole eri säännöt, ei kait sitä kukaan kiellä, että Shukokai osallistuu vaikka Finnsih open? vai onko vaiko kenties yksi syy, ettei siellä juurikaan Shukokai pärjäisi?

        Tuossa ylempänä sportti kirjoitti, ettei saa osua päähän, no joo, sitten tämä on muuttunut vaiko opetettu väärin, kun minun aikaani potku päähän sai hieman hipsasta eli tarkoittaako tämä nyt sitä ettei saa osua? vai mitä lie, päähän kohdistuvia lyöntejä ei tietääkseni ainakaan silloin saanut ottelussakaan tehdä, vai opetettiinko tämäkin Shukokaissa hieman eri tavalla.

        Itse jätin Shukokain siitä syystä, että siellä liian monesti treenattiin sekaisin alemmat ja ylemmät vyöt, harjoittelun vetäjät (eri asteisia ylempiä vöitä) kertoivat tekniikoista hieman toisistaan eroten miten ne tehdään jne. eli en ollut tyytyväinen siihen miten siellä se vain yksi oikea tekniikka opetettiin monella eri tapaa tehtäväksi jos tekniikka oikeasti on vain yksi ja ainoa.
        Esimerkkejä tekniikasta, perusasento jossa toinen jalka ja käsi on edempänä, toinen sensei opetti tuon siten, että jalkojen väliin piti jättää vain nyrkkin mentävä väli (eli kapea), toinen opetti sen että hartian levynen asento jne., vähän oli siis epämääräisen oloista opetusta, siinä yksi syy miksi lähdin.

        Sorry Shukokai, mutta opetuksen taso oli silloin mun mielestä huonoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe