Blender 3d

Mallimies3

Hei, olen ollut koko pienen ikäni kiinnostunut 3d-mallinnuksesta, erikoisefekteista ja animaatiosta.
Joskus nuorempana latasin laittomasti 3dsmaxin ja sitten vielä lightwaven. En saanut innostuttua kummastakaan erityisemmin ja haaveilt mallintajan urasta vähän hiipui. Rupesinkin piirtämään ja kuvankäsittelemään ja valokuvaamaan.

Tämä johtui oikeastaan siitä yksinkertaisesta syystä, että luulin olevani liian tyhmä 3d-mallintajaksi...

Latasin kuitenkin joskus n vuosi sitten blenderin ja hyvin nopeasti opein käyttämään sen mallinnustyökaluja.
Mielestäni ne ovat erittäin loogiset ja helppokäyttöiset.

Kuitenkin itseopiskelu the paljon energiaa ja haluaisinkin siksi mennä johonkin kurssille, mutta en tiedä missään suomessa 3d-mallinnukseen blenderillä keskittyviä kursseja, joka on tosi surullista johtuen siitä että kyseessä on ihan loistava ohjelma joka kehittyy todella nopeasti verrattuna moniin muihin, kaupallisiin ohjelmiin.

Eli tietääkö kukaan mitään? :)

6

2616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3dmaniag

      Parhaiten saat oppia käymällä läpi 3D tekniikkafoorumeita ym. saitteja. Esimerkiksi pelikehittäjien keskuudessa Mya vetää hyvin ja näissä aiheissa keskustelu teknisestikin hyvin korkealaatuista.

      garagegames.com
      3dgamestudio.com
      nebula -device (en muista osoitetta)


      Ostat jonkin 100 taalan peliengine lisenssin ja rupeet liikkuu piireissä niin kyllä oppia alkaa tulemaan :)

      Koulusta et saa muuta kuin historiatunteja.. menee ala niin lujaa eteenpäin.

      • Woltteri

        Osaisitko kertoa kuinka pystyn käyttämään extrude työkaluja? (Blender 2.61)
        Tai mistä voisin ladata blenderin aiemman version?


    • uh 08uiojhb

      Että Blender kun ei ole kaupallinen, eikä töissä käytettävä sovellus, ei sen käyttämistä varten kannata kenenkään kurssejakan järjestää. Opettajillekin kun jonkun pitäisi palkka maksaa. Kukaan ei maksa Blender. kursseista, koska mikään kaupallinen tms taho ei käytä sitä hyötysovelluksenaan.

      Sinällään Blender on ihan hyvä sovellus. En juuri käytä 3-D juttuja mihinkään, mutta olen toki opiskellut kaikenlaista. AutoCadia ja 3DSMaxia, ihan oikeissa kouluissa. Blender on vähän vaatimattomampi kuin Max, muta sopii hyvin sitten aloittelevalle harrastajalle. Blender on varsin riisuttu animaation teossa Maxiin verrattuna, toki kaikilla ohjelmilla helppoja juttuja on helppo tehdä, mutta Blender ei anna työkaluja vaikeisiin kuin osittain. Hnakalammat jutut on kuitenkin tehtävä ammattiohjelmilla.

      • joopajoopa

        Niin no. Blender on lähinnä taideohjelma. Tarkoitan sillä sitä, että sitä ei ole suunniteltu niinkään mittatarkkaan työskentelyyn. (toki sitäkin on sillä tehty jonkun verran.)

        Lisäksi jos on joku firma, jonka tarkoitus on luoda jotakin 3d:lla, niin blender on loistava valinta siihen, koska kyseinen firma voi tuottaa itse oman mukautetun versionsa blenderistä ja tarvittavat työkalut.

        En tiedä sitten mitä tarkoitat noilla helpolla ja hankalilla jutuilla. Käytännössä olen nähnyt blenderillä tuotettuja täysin kaupallista vastaavia täysin photorealistisia rendereitä ja animaatioita, sekä jonkunlaista tuotesuunnittelua.

        Tässä esimerkiksi yks erittäin mielenkiintoinen tyyppi joka kävelee täysin vastavirtaan muiden kanssa ja tekee sen vielä tyylillä :)
        http://www.rab3d.com/index.html

        Blenderin internal renderöijä ei välttämättä oo paras keino tehdä photorealistisia kuvia, mutta se onnistuu myös sillä tarvittaessa. Ainakin se on sillä helpompaa, kun 3ds maxin internal renderöijällä.

        Avaruustyttö
        http://blenderartists.org/forum/attachment.php?attachmentid=52971&d=1223993930
        Pistooli
        http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=164370
        Mammutti
        http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=168926
        colibri
        http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=167184

        Lisäks käytettäessä jotakin renderöijää, joka jäljittelee valon kaikkia ominaisuuksia on blenderillä mahdollista tuottaa täysin realistisia kuvia. Tällasia renderöijiä on ilmaisella puolella esim luxrender ja yafray.

        Huonekaluja
        http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=168680

        sieniä, tääkin on tehty blenderillä ja kyseinen kuva tais muistaakseni voittaa jonkun kilpailun, en tosin muista tarkempia yksityiskohtia. Kuvasta on myös blender internal versio toisessa linkissä.
        http://www.luxrender.net/forum/gallery2.php?g2_itemId=2294
        http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=146402&page=2

        kruunu
        http://www.luxrender.net/forum/gallery2.php?g2_itemId=3535

        Noh, täysin realistiset fysiikkasimulaatiot tuskin ihan vähän ajan kuluessa tulee blenderin kohdalla ajankohtaiseksi, mut blender ei olekaan mikään cad-ohjelma.

        Mutta kuitenkin. Mun lähtökohdista ajatellen:

        Mitä ikinä ne sun mainitsemat "hankalammat jutut" on niin mä en todennäköisesti tuu tarvitsemaan näitä ominaisuuksia koskaan vaikka tekisin 3d-mallinnusta työkseni.


      • M..

        No jaa, eipä ole ihan noinkaan.

        Kyllä Blenderistä löytyy työkaluja monenlaiseen käyttöön, vaikeisiinkin asioihin, se on nimenomaan enempi tekijästä kiinni.

        Tottakai on selvää, tietyissä asioissa maksulliset ohjelmat ovat pätevämpiä.

        Toisaalta, ei pidä unohtaa, ettei Blender ole alunpitäen kehitetty avoiemen lähdekoodin softaksi kuten Gimpit ja muut ihan nollasta. Alkujaan se on ollut suuren mediatalon sisäinen projekti, joka projektin hiipuessa on sitten ostettu ja laitettu Blender Foundationin alle, avoimella koodilla kehitettäväksi.

        Ohjelma kehittyy kovaa vauhtia, ja työkalut siinä ovat kyllä jo erittäin tehokaiita monenkinlaiseen käyttöön.

        Toki, ei se päivässä tai kahdessa asemaansa luo, niin kauan kuin Max ja vastaavat ovat allalla vallitsevia standardeja.

        Sekin on harhaluulo, että Blender tai Linux olisivat harrastelijoiden ajankuluksi kehittämää kukkua. Suuri osa näiden ohjelmistojen kehityksestä, rahoituksesta ja päivityksestä tulee nimenomaan yritysmaailmasta. Ei Linuxinkaan ydintä enää pienet kehittäjät juuri kovin suurella osuudella vie eteenpäin, vaan lähinnä ne jotka siitä haluavat kaupallisesti hyötyä.

        Uskon, että Blender tulee vielä aika tuntuvasti nostamaan arvostustaan alalla lähivuosina.


    • kysyjä

      voisiko joku kertoa kuinka voin tehdä susi animaation blenderillä esim.susi istuu/juoksee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 349
      5049
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2276
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2129
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1496
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1427
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1012
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      997
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      959
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      864
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      786
    Aihe