Schubertin liedit!

Pullon korkkaus

Schubert on kautta historian suurimpia säveltäjiä, vaikka kuoli niin nuorena. Eräässä vanhassa suomalaisessa koulun musiikinkirjassa, jota luin äskettäin, Schubertin kirjoitetaan olevan "tunnetuimmillaan saksalaisen taidelaulun kehittäjänä".

Kirjassa ei mainita hänen arvostettuja viimeisiä sinfonioitaan (lisänimiltään "Keskeneräinen" ja "Suuri" sinfonia), eikä muita sinfonioita, tahi jousikvartettoja, pianosonaatteja, Ave Mariaa ym. Schubert sävelsi myös hienoja oopperoita ja messuja, joten kuva lied-säveltäjänä on hyvin yksipuolinen.

Tässä keskustelussa on päätarkoitus silti puhua hänen liedeistään. Schubert tuotti yli 600 lied-sävellystä. Mitä on lied?

Se periaatteessa tarkoittaa laulua, mutta ei ole käytännössä vain laulu. Lied on laulun erikoislaji, jossa säestävällä instrumentilla ja ihmisäänellä on tasavertainen asema tarinan kertojana. Lied on mestarin käsissä kunnianhimoinen teos - ja Schubert oli ensimmäinen lied-mestari sekä edelleen paras lied-taituri toistaiseksi.

Die schöne Müllerin on ihana laulusarja. Siinä on monta kuolematonta melodiaa ja ihailtavia pianosäestyksiä. Sen kappaleisiin ei kyllästy. Esimerkiksi Ungeduld on mestariluomus. Toinen laulusarja Winterreisse ei kalpene.

Yksittäisen laulun (laulusarjoihin siis kuulumattoman) Ständchenin melodia on aikojen saatossa kuultu intiiminä sello-piano -tulkintana, orkesterin soittamana, kitaralla, puhaltimilla - kaikkiaan todella monenlaisina soitinsovituksina. Se on ilmiselvä klassikko, josta kaikki eivät edes tietäne että se on alunperin runon perusteella Schubertin kirjoittama laulu.

Schubertin laulut ovat niin tasokasta musiikkia, ettei uskoisi että ne ovat pelkkiä lauluja. Mutta olihan se nyt johtavia sinfonikkoja ja sonaatti- sekä kvartettosäveltäjiäkin, jos muista lajeista halutaan puhua! Ja jopa parhaita oopperasäveltäjiä.

14

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korkattu on!

      Laajennan keskustelua: käsitelköön se myös Schubertia laajemmin. Eikö ketään kiinnosta kommentoida?

      • Reiätön leipä

        Pidän enemmän Brahmsin liedeistä. Ovat vauhdikkaampia ja humoristisempia.


      • en ole
        Reiätön leipä kirjoitti:

        Pidän enemmän Brahmsin liedeistä. Ovat vauhdikkaampia ja humoristisempia.

        kuunnellut pahemmin. Vaikea uskoa, että olisivat ollenkaan yhtä hyviä kuin Schubertin! Mainitse jokin ikimelodia Brahmsin laulutuotannosta - siis onkohan niitä?

        Brahms tuntuu aina väkinäiseltä verrattuna Schubertiin. Esim. sinfoniamusiikissa näin kiistatta on. Brahms ei ole yhtä luonteva. Brahms tuntuu vain opiskelleelta ja oppineelta taiturilta, jolla ei ole samanlaista orgaanista sisältöä eikä kauneutta kuin Schubertilla, Mozartilla ja Chopinilla esmes.

        Taituri toki Brahms oli. Mutta oppineisuus on liian vahva osa hänen taitojaan suhteessa luonnolliseen säveltämiseen. Schubertille hienoja liedejä pulpahteli parhaimmillaan 5 kpl 6 tunnissa - tai arvostettu sinfonia parissa viikossa.


      • baritoninaaras
        en ole kirjoitti:

        kuunnellut pahemmin. Vaikea uskoa, että olisivat ollenkaan yhtä hyviä kuin Schubertin! Mainitse jokin ikimelodia Brahmsin laulutuotannosta - siis onkohan niitä?

        Brahms tuntuu aina väkinäiseltä verrattuna Schubertiin. Esim. sinfoniamusiikissa näin kiistatta on. Brahms ei ole yhtä luonteva. Brahms tuntuu vain opiskelleelta ja oppineelta taiturilta, jolla ei ole samanlaista orgaanista sisältöä eikä kauneutta kuin Schubertilla, Mozartilla ja Chopinilla esmes.

        Taituri toki Brahms oli. Mutta oppineisuus on liian vahva osa hänen taitojaan suhteessa luonnolliseen säveltämiseen. Schubertille hienoja liedejä pulpahteli parhaimmillaan 5 kpl 6 tunnissa - tai arvostettu sinfonia parissa viikossa.

        Brahmsin tuotannossa on muutamia hyvin tunnettuja lauluja, tunnetuimpana lienee Wiegenlied "Guten Abend, gut' Nacht", joka tunnetaan suomeksi "Levon hetki nyt lyö" -sanoilla.

        Ne, jotka tuntevat saksankielistä liediä, ovat varmasti törmänneet seuraaviin Brahmsin lauluihin:
        Liebestreu, Op. 3 No. 1
        Wie bist du, meine Königin, Op. 32 No. 9
        Von ewiger Liebe, Op. 43 No. 1
        Sonntag, Op. 47 No. 3
        Der Gang zum Liebchen, Op. 48 No. 1
        Meine Liebe ist grün, Op. 63 No. 5
        Vergebliches Ständchen, Op. 84 No. 4
        Wie Melodien zieht es mir, Op. 105 No. 1
        Sandmännchen
        Schwästerlein

        Näistä osa on hyvinkin mieleenpainuvia melodialtaan.

        Hyvin tunnettu on myös laulusarja Vier ernste Gesänge, Op. 121, "Neljä vakavaa laulua", jotka Brahms sävelsi Clara Schumannin muistolle. Ne perustuvat Raamatun teksteihin, osin apokryfisiinkin teksteihin, joiden pääsanomana on ihmiselämän päättyminen eri konteksteissaan. Kolme ensimmäistä laulua ovat synkkiä ja toivottomia, mutta viimeinen laulu kääntää paletin ympäri ja puhaltaa uutta elämää kohden.

        Toinen tunnettu laulusarja Brahmsilta on Die schöne Magelone, Op. 33, joka ei kuitenkaan vedä tunnettavuudessa vertoja Schubertin ja Schumannin laulusarjoille. Todella hienoa musiikkia, vaikkakin ehkä hieman vaikeammin hahmotettavaa kuin Schubertin ja Schumannin tunnetuimmat sarjat.

        Ei yhtä tunnettuja, mutta vaikuttavia Brahmsin lauluja löytyy seuraavista:
        Botschaft, Op. 47 No. 1
        Unbewegte laue Luft, Op. 57 No. 8
        Mit vierzig Jahren, Op. 94 No. 1
        Sappische Ode, Op. 94 No. 4
        Das Mädchen, Op. 95 No. 1
        Wir wandelten, Op. 96 No. 2
        Komm bald, Op. 97 No. 5
        Immer leiser wird mein Schlummer, Op. 105 No. 2
        Auf dem Kirchhofe, Op. 105 No. 4
        Verrat, Op. 105 No. 5

        Näissäkin monta melodisesti sykähdyttävää laulua. Sitten niissä on draamaakin, varsinkin op. 105 lauluissa.


      • hobodobodoo
        baritoninaaras kirjoitti:

        Brahmsin tuotannossa on muutamia hyvin tunnettuja lauluja, tunnetuimpana lienee Wiegenlied "Guten Abend, gut' Nacht", joka tunnetaan suomeksi "Levon hetki nyt lyö" -sanoilla.

        Ne, jotka tuntevat saksankielistä liediä, ovat varmasti törmänneet seuraaviin Brahmsin lauluihin:
        Liebestreu, Op. 3 No. 1
        Wie bist du, meine Königin, Op. 32 No. 9
        Von ewiger Liebe, Op. 43 No. 1
        Sonntag, Op. 47 No. 3
        Der Gang zum Liebchen, Op. 48 No. 1
        Meine Liebe ist grün, Op. 63 No. 5
        Vergebliches Ständchen, Op. 84 No. 4
        Wie Melodien zieht es mir, Op. 105 No. 1
        Sandmännchen
        Schwästerlein

        Näistä osa on hyvinkin mieleenpainuvia melodialtaan.

        Hyvin tunnettu on myös laulusarja Vier ernste Gesänge, Op. 121, "Neljä vakavaa laulua", jotka Brahms sävelsi Clara Schumannin muistolle. Ne perustuvat Raamatun teksteihin, osin apokryfisiinkin teksteihin, joiden pääsanomana on ihmiselämän päättyminen eri konteksteissaan. Kolme ensimmäistä laulua ovat synkkiä ja toivottomia, mutta viimeinen laulu kääntää paletin ympäri ja puhaltaa uutta elämää kohden.

        Toinen tunnettu laulusarja Brahmsilta on Die schöne Magelone, Op. 33, joka ei kuitenkaan vedä tunnettavuudessa vertoja Schubertin ja Schumannin laulusarjoille. Todella hienoa musiikkia, vaikkakin ehkä hieman vaikeammin hahmotettavaa kuin Schubertin ja Schumannin tunnetuimmat sarjat.

        Ei yhtä tunnettuja, mutta vaikuttavia Brahmsin lauluja löytyy seuraavista:
        Botschaft, Op. 47 No. 1
        Unbewegte laue Luft, Op. 57 No. 8
        Mit vierzig Jahren, Op. 94 No. 1
        Sappische Ode, Op. 94 No. 4
        Das Mädchen, Op. 95 No. 1
        Wir wandelten, Op. 96 No. 2
        Komm bald, Op. 97 No. 5
        Immer leiser wird mein Schlummer, Op. 105 No. 2
        Auf dem Kirchhofe, Op. 105 No. 4
        Verrat, Op. 105 No. 5

        Näissäkin monta melodisesti sykähdyttävää laulua. Sitten niissä on draamaakin, varsinkin op. 105 lauluissa.

        mutta et kai väitä, että vetää vertoja Schubertille??!!


      • ninokkio
        hobodobodoo kirjoitti:

        mutta et kai väitä, että vetää vertoja Schubertille??!!

        Hullannun enemmän Melartinin ja kilpisen koskenniemi liedeistä joissa runotekstin syväpsykologisia mielenkerrostumia tulkitseva ote jossa melodia on alisteisessa asemssa päinvstoin kin kaskn lumoavissa ja elegisiä tuntoja tulkitsevien meodisesti herkkien ja taipuisien melodisilmaisullisia aspekteja korostavisa tilityksissä saa haukkomaan hengeään pakahduttavan musertavassa emotionaalisessa voimassa joka chubtin sytmeristä fraaseerausta rytminkäsittelyä ja simppeliä harmoniaa ajatellen o kehiteynempää ilmaisutaidetta


      • tandemit
        ninokkio kirjoitti:

        Hullannun enemmän Melartinin ja kilpisen koskenniemi liedeistä joissa runotekstin syväpsykologisia mielenkerrostumia tulkitseva ote jossa melodia on alisteisessa asemssa päinvstoin kin kaskn lumoavissa ja elegisiä tuntoja tulkitsevien meodisesti herkkien ja taipuisien melodisilmaisullisia aspekteja korostavisa tilityksissä saa haukkomaan hengeään pakahduttavan musertavassa emotionaalisessa voimassa joka chubtin sytmeristä fraaseerausta rytminkäsittelyä ja simppeliä harmoniaa ajatellen o kehiteynempää ilmaisutaidetta

        jossain vaiheessa pitäny schuberttia ihan ehottomana kinginä?


      • luulis nyt
        tandemit kirjoitti:

        jossain vaiheessa pitäny schuberttia ihan ehottomana kinginä?

        ettei moinen schubi-fanius ihan hetkessä hupene? Kyseinen säveltäjä sattui olemaan kuitenkin ihan oikeastikin yksi parhaista, ja lisäksi sulla oli muistaakseni erityisen omakohtaisen voimakasluonteinen suhde Schubertiin!

        What happened?


      • Anonyymi
        luulis nyt kirjoitti:

        ettei moinen schubi-fanius ihan hetkessä hupene? Kyseinen säveltäjä sattui olemaan kuitenkin ihan oikeastikin yksi parhaista, ja lisäksi sulla oli muistaakseni erityisen omakohtaisen voimakasluonteinen suhde Schubertiin!

        What happened?

        Innostuin tässä välissä lähinnä 1900 luvun suomalaisesta postromanttisesta sinfoniamusiikista Sibeliusta lukuunottamatta. mutta kuuntelen jälleen Schubertia ja mm. hänen oopperoitaan ja sinfonioitaan ym. musiikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Innostuin tässä välissä lähinnä 1900 luvun suomalaisesta postromanttisesta sinfoniamusiikista Sibeliusta lukuunottamatta. mutta kuuntelen jälleen Schubertia ja mm. hänen oopperoitaan ja sinfonioitaan ym. musiikkia.

        Tulihan se sieltä, se jokaikiseen aiheeseen ja kirjoitukseen liitetty Sibeliuksen väheksyntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se sieltä, se jokaikiseen aiheeseen ja kirjoitukseen liitetty Sibeliuksen väheksyntä.

        Niinkun en ole saanut koskaan Sibeliuksen frigidistä sävelkielestä emotionaalisia kokemuksia kuten sentään Melartinista ja Tuukkasesta johtuen Sibeliuksen kyvyttömyydestä produsoida laajakaarisia romanttisia lauluteemoja sinfonioissaan lyhyisiin ja naiiveihin kolmisävelaiheisiin turvautuessaan.


    • Anonyymi

      Että Schubertin leidit. No ainakin yksi niitä lienee ollut tai toisaalta onhan hän voinut sen kupan saada jonkun miespuolisen kanssa peuhaamisestakin?

      Mutta Schubert kuulemma sävelsi messuja. on ikävää että lähimenneisyyden popparit kuten Beatles tai Abba ei säveltänyt ensimmäistäkään messua. Olisi ollut komeaa se kun vaikkapa vuonna 1967 Iso-Britannian singletilaston ykkösenä olisi ollut vaikkapa F-duuri messu säv J.Lennon-P.McCartney ja san Biblia.

      Toisaalta tiedämme että beatleissa se uskontovastaava oli G.Harrison. Miksi Harrison ei säveltänyt yhtään messua? Ehkä siksi koska hän oli viikon hindu ja hindut eivät messua yleensäkään. Siis on luonnollinen syy siihen miksi Beatlesilta jäi messut tekemättä, mutta onneksi he sentään tekivät Within you without you joka tekstinsä aiheeltaan tavallaan sivuaa messua ja on komea biisi muutenkin.

      • Anonyymi

        Eikö Schubert saanut jostakin bordellista sen syfiliksen jossa hän kävi Schoberin kanssa?
        Toisaalta on väitetty että lukuisista Liedeistään tunnettu Franz Schubert (1797-1828) sai syfilistartunnan todennäköisesti Unkarissa kreivi von Galánthan linnassa vuonna 1818. Kreivin tyttäriä opettamassa ollut säveltäjä kärsi linnassa yksinäisyydestä. Hänellä oli useita seksikumppaneita.


      • Anonyymi

        Luulenpa ettei juuri kukaan enää 60 luvulla säveltänyt duuri-molli tonaalista musiikkkia lukuunottmmatta jotakin Jaakko Pullin g molli sinfoniaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe