Onko kenelläkään muulla vastaavia tunteita kuin minulla? Aina, kun mieheni poika on äidillään tai äitinsä vanhemmilla mummulassa, minut valtaa kauhea ärsytys. Tahtoisin ikäänkuin pitää pojan kokoajan itselläni, vaikka tiedän, ettei se ihan niin mene. En tiedä, että mikä tunne varsinaisesti se on, mutta olen päätellyt sen olevan kateutta. Poika siis asuu meillä ja rakastan häntä kuin omaa lastani, minulla ja miehelläni on myös yhteisiä lapsia ja minulla edellisestä liitosta lapsia. Aina kotiin palatessaan pojalla on kauhea kasa krääsää mukana ja ollaan käyty leffassa ja mäkkärissä ja rahaa on lompakko täynnä. Meillä on paljon lapsia, asuntolaina ja pienet tulot, en pysty koko perheen lapsille tarjoamaan tällaisia huvituksia, saati antamaan jokaiselle 50 e tuosta vaan. Pojan bioäidillä on hyväpalkkainen työ, vuokrayksiö eikä muita lapsia kuin poika joka toinen viikonloppu, joten hänellä on rahaa.
Minusta tuntuu, että on epäreilua, että yksi lapsi meidän perheestä saa kaikkea uutta ja hienoa, muut eivät ikinä mitään, sisarustensa vanhoja vaatteita ja kirpparikamaa. Sitten yksi lapsi on muotitrendimerkkivaatteissa, erottuu hyvin joukosta :).. Jos kävisimme koko perhe esim. mäkkärissä, loppusumma olisi varmaan viitisenkymmentä euroa.. Ei ole oikein varaa.. Tiedän, että tämä on ihan typerää, mietin, että saanko tuntea näin? Asialle en voi kuietnkaan mitään.. Ja olen miettinyt, että jos olisin itse etä-äiti ja rahoissani, niin todennäköisesti hemmottelisin ihan samallalailla.. Monesti meidän muut lapset ovat pahoillaan, etteivät itse pääse samanlaisiin huvituksiin tai saa kaikkea. Sitten jos käydään jossain kerrankin porukalla vaikka uimahallissa, niin vanhemmat lapset jo sanovat, että ei oteta tätä yhtä lasta mukaan, koska se käy aina kaikkialla (mitä siis emme todellakaan toteuta..). Minun käy muita lapsia vähän sääli ja samalla olen kateellinen en tiedä olenko tälle yhdelle lapsellemme vai hänen äidilleen ja isovanhemmilleen vai kenelle kateellinen.. Tämä tunne kuitenkin rasittaa minua ja kalvaa.. Rakastan tätä lasta kuitenkin hyvin paljon, en haluaisi joka toinen viikonloppu sunnuntaisin hänen palatessaan inhota häntä.. Mieheni ei ymmärrä, tai ehkä ymmärtää, muttei osaa auttaa mitenkään tai sanoa oikeita sanoja..
Ärsyttää nämä tunteeni, kun meillä on ihan hyvin mennyt tämä uusperhesysteemi, ei mitään näillä palstoilla nähtyjä kauhukertomuksia, kaikkiin on hyvät välit eikä kukaan hauku ketään. Sitten tuntuu, että minä itse aiheutan itselleni ongelmia olemalla kateellinen yhdelle perheen lapsista, pelkään, että kohtelen alitajuntaisesti poikaa erilailla kuin muita.. Löytyykö vertaistukea, kuinka näistä tunteistä pääsee eroon, vai pääseekö ja oppiiko tulemaan niiden kanssa toimeen..
kateus
82
5352
Vastaukset
- ..
tuntuu epöreilulta? Miksi tämän miehesi lapsen pitäisi kärsiä siitä että teillä ei ole varaa ostaa tai ette osta sitä kaikkea samaa mitä hän saa?!
- kuin eläintarhassa
Miten olisi jos poika asuisi äitinsä luona ja vain vierailisi teillä joka toinen viikonloppu.
Itse en tehnyt lapsia uusperheeseeni, sillä en halunnut monista vanhemmista peräisin olevia lapsia. Itselläni on lapsina täyssisarukset ja puolisoni lapset koostuu kahdesta pariskunnasta eli ovat sisarpuolia keskenään. - mp,å.'
kuin eläintarhassa kirjoitti:
Miten olisi jos poika asuisi äitinsä luona ja vain vierailisi teillä joka toinen viikonloppu.
Itse en tehnyt lapsia uusperheeseeni, sillä en halunnut monista vanhemmista peräisin olevia lapsia. Itselläni on lapsina täyssisarukset ja puolisoni lapset koostuu kahdesta pariskunnasta eli ovat sisarpuolia keskenään.TIEDOTE
Ydinvoiman vastaiset toimintapäivät to 17 - la 19.6 ympäri Suomea
Osallistu Suomen huomiotaherättävimpään flash mob -tempaukseen omalla paikkakunnallasi! Toimintapäivänä muodostetaan maassa makaavista ihmisistä ihmisbanderolli, josta muodostuu ydinvoiman säteilystä varoittava merkki ja muita ydinvoiman vastaisia viestejä. Osalla paikkakunnista näytetään ydinjätteen loppusijoituksesta kertova, Onkalossa kuvattu ja kansainvälisesti palkittu Into Eternity -elokuva.
Kansanedustajat äänestävät ydinvoiman lisärakentamisesta muutaman viikon kuluttua. Ydinvoimakantaansa epäröivien kansanedustajien määrä on vielä niin suuri, että se voi kääntää äänestyksen lopputulokseksi minkä vaihtoehdon hyvänsä: 0, 1 tai 2 uutta ydinjätemyllyä.
Me tarvitsemme sinut, jotta voimme lähettää epäröiville kansanedustajille mahdollisimman voimakkaan viestin: Turvallisen energian aika on nyt. Ei lisää säteilevää jätettä eikä uusia Olkiluoto 3:n kaltaisia Iisakin kirkkoja. Osallistu ja tuo kaverisi mukaan!
Katso paikkakunnat:
http://www.ydinvoima.fi/toimintapaiva-19-6
- teillä
mahdollisuus viedä muita lapsia silloin sinne uimaan tai mäkkäriin kun miehesi poika on äidillään tai mummulassa?
Se on ihan ymmärrettävää, että lapset purnaavat jos joku muu saa enemmän. Se on ihan sama, että keneltä saa, mutta kuitenkin saa jotain mitä muut eivät. - äiti ja puolikas
Moikka!
Ei ole ikäväkyllä vertaistukea ihan tarjota, mutta uusperhe tavara- ja tapahtumaristiriitoineen ollaan silti.
Tuossa on tullutkin jo yksi ehdotus, jota lainaisin itsekin:
Voisitteko joskus viedä loput muksut jonnekin, kun tämä yksi on äidillään? Kyllä se mäkkärinlaskukin edes vähän pienenee kun on yksi suu vähemmän ;)
Mites tällainen yksi lapsi kerran kuussa johonkin- systeemi, jota meillä on joskus sovellettu? Eli idea on että jokainen lapsi saa joskus jotain. Meillä "vähemmistö" eli tytöt pääsevät kerran- pari vuodessa äiti/äitipuolen kanssa mäkkäriin ja "shoppailemaan". Kasaamme tahallaan ne vähätkin uusina tytöille ostettavat listaksi, jota vaivhkaa seuraan kaupoilla ja rahaakin koetan pihistää tätä varten sivuun jo hyvissäajoin pieninä summina. Joskus isot pojat ovat saaneet mennä mäkkäriin jonkun kaverin kanssa, niin että kaveri maksaa omat sapuskat, meidän poika omat.
Ja kerran- pari vuodessa yritetään käydä ulkona syömässä "vakioporukalla", eli niin että mukana on vain nämä, joilla ei kahdesta perheestä elämykset ja rojut tule.
Ja silloin tällöin joko minä tai mies vie jonkun lapsen yksin tai pari kerralla johonkin.
Näin kertasummat pienenevät ja jokainen pääsee joskus johonkin.
Joskus on joidenkin kummit olleet tuttavapiirissä mielissään ,kun on tutut tarjonneet lahjaideaa kummilapselle: vie huvipuistoon tai leffaan. Näin taas joku lapsista pääsi johonkin.
Tohon tunnepuoleen en oikein taida osata auttaa sitäkään vähää, kun tuohon rahan jakamiseen.... Tuskin auttaa ajatellla, ettei poika ole äitiään valinnut?
Voisiko äidille puhua asiasta varoen tai lastenvalvojan kautta? Vaikka toki äidillä on oikeus huomioida lastaan valitsemallaan tavalla, ehkä hän miettisi valintojaan, jos kuulisi nykyisten valintojensa tuottavan pojalleen syrjintäuhkaa ja kateutta arkikodissa?
Ja vaikka lapset haluavat aina kaikkea samaa, eivät he tule sitä elämässä koskaan muutenkaan saamaan, tätä meillä on yritetty selittää aina. Joku vaan on lahjakas matikassa ja saa stipendin. Aina on joku joka saa enemmän tai vähemmän, saa valvoa/ syödä roskaruokaa/käydä ulkona/käydä leireillä enemmän kuin joku toinen. Joku vaan saa isomman palan kakkua tai suuremman kalan ongella. Elämä kun ei vaan ole reilua ja sille kun ei mitään voi, että yhdellä on äiti ja isovanhempi, joilla on millä mällätä.....Nykyisin ei enää ole tuota ongelmaa, mutta yksi ratkaisu on se, että se krääsä, minkä lapsi saa äidin luona ollessa, jää äidin luokse odottamaan seuraavaa kertaa. Vaatteet voi tietty ottaa mukaan, koska se on säästö ison perheen kukkarossa.
Muiden lasten ulos vienti vuorotellen on erittäin hyvä idea:)- hhyyuuuii
Hei
Ymmärrän tilanteesi todella hyvin, mutta en lähtisi opastamaan lapsen omaa äitiä ainakaan lastenvalvojan kautta. Se voi saada äidillä karvat pystyyn ja siitä voi tulla epäsopua teidän kaikkien välille ja hankaloittaa asioiden hoitoa myöhemmin.
Itselleni olisi todella myrkkyä tuo, että lastenvalvojan kautta tultaisiin sanomaan kuinka paljon saisin hemmotella omaa lasta.
Kyllä tämä äiti varmaan huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi on teini ja vaatii äidiltä esim. mopoautoa ja -korttia tai kevytmoottoripyörää ja -korttia.
Ei taida äitillä silloin ihan heti olla rahaa, koska ei se mopoauton ja kortin hankkiminen ole halpaa ja maksaa siihen vakuutukset ja bensat.
Niitä rahoja teillä ei käsittääkseni tule olemaan, joten pojan äidillä tulee olemaan myös vastuu näiden hankintojen kustannuksista ja ylläpidosta. Onhan pojan äiti hänen etävanhempi eli huoltaja.
Pojan isällä ei varmaankaaan ole yksinhuoltajuutta. - sdfdsf
rairai67 kirjoitti:
Nykyisin ei enää ole tuota ongelmaa, mutta yksi ratkaisu on se, että se krääsä, minkä lapsi saa äidin luona ollessa, jää äidin luokse odottamaan seuraavaa kertaa. Vaatteet voi tietty ottaa mukaan, koska se on säästö ison perheen kukkarossa.
Muiden lasten ulos vienti vuorotellen on erittäin hyvä idea:)Loistava idea! Roina jää äidin luokse. Luulisi, ettei hän halua sitä kauheasti nurkkiinsa kerätä.
- outoa55
hhyyuuuii kirjoitti:
Hei
Ymmärrän tilanteesi todella hyvin, mutta en lähtisi opastamaan lapsen omaa äitiä ainakaan lastenvalvojan kautta. Se voi saada äidillä karvat pystyyn ja siitä voi tulla epäsopua teidän kaikkien välille ja hankaloittaa asioiden hoitoa myöhemmin.
Itselleni olisi todella myrkkyä tuo, että lastenvalvojan kautta tultaisiin sanomaan kuinka paljon saisin hemmotella omaa lasta.
Kyllä tämä äiti varmaan huomaa viimeistään siinä vaiheessa kun lapsi on teini ja vaatii äidiltä esim. mopoautoa ja -korttia tai kevytmoottoripyörää ja -korttia.
Ei taida äitillä silloin ihan heti olla rahaa, koska ei se mopoauton ja kortin hankkiminen ole halpaa ja maksaa siihen vakuutukset ja bensat.
Niitä rahoja teillä ei käsittääkseni tule olemaan, joten pojan äidillä tulee olemaan myös vastuu näiden hankintojen kustannuksista ja ylläpidosta. Onhan pojan äiti hänen etävanhempi eli huoltaja.
Pojan isällä ei varmaankaaan ole yksinhuoltajuutta."Pojan isällä ei varmaankaaan ole yksinhuoltajuutta. "
No miten isällä nyt voisi olla yksinhuoltajuus, jos poika käy äidillään säännöllisesti :D - avioerolapsi
outoa55 kirjoitti:
"Pojan isällä ei varmaankaaan ole yksinhuoltajuutta. "
No miten isällä nyt voisi olla yksinhuoltajuus, jos poika käy äidillään säännöllisesti :DMinun isälläni oli minusta ja veljestäni yksinhuoltajuus, vaikka olimme äitini luona joka toinen viikonloppu ja näimme muutenkin säännöllisesti. Älä huutele, jos et tiedä, mitä termit tarkoittavat...
- suniska
outoa55 kirjoitti:
No miten isällä nyt voisi olla yksinhuoltajuus, jos poika käy äidillään säännöllisesti :DMinulla lasten yksinhuoltajuus. Lapset käyvät isänsä luona silloin tällöin. Yksinhuoltajuudesta riippumatta lapsella on oikeus tavata toista vanhempaansa. Isälläkin on oikeus tavata lapsiaan jos niin haluaa.
Yksinhuoltajana on helpompi pyöritellä arjen asioita. Yhteishuoltajuudessa täytyy kaikkiin lippuihin ja lappuihin olla myös toisen huoltajan allekirjoitus ja hyväksyntä. Näin on paljon helpompaa, varsinkin kun välimatka on pitkä. - Etävanhempi
outoa55 kirjoitti:
No miten isällä nyt voisi olla yksinhuoltajuus, jos poika käy äidillään säännöllisesti :DSe että lapsi vierailee säännöllisesti etä vanhemman luona,ei vaadi huoltajuutta.Eli yksinhuoltajuus aivan mahdollista.
- Tap.oikeus
outoa55 kirjoitti:
No miten isällä nyt voisi olla yksinhuoltajuus, jos poika käy äidillään säännöllisesti :DHuoltajuus ja tapaamisoikeus ovat kaksi eri asiaa. Olen itsekin lasteni yksinhuoltaja, mutta lapsilla on silti oikeus tavata isäänsä (kysehän Lapsen Oikeuksesta vanhempaansa, ei toisinpäin) ja toki isällä lapsiaan.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen on vaikeaa kommentoida. Asiasta on varmaan vain kyettävä sopimaan lapsen bilogisen äidin kanssa; ilman lastenvalvojia. - mä vaan
outoa55 kirjoitti:
No miten isällä nyt voisi olla yksinhuoltajuus, jos poika käy äidillään säännöllisesti :DKyllä muksu voi käydä äidillään säännöllisesti vaikka isällä olisikin yksinhuoltajuus. Ei se sitä kato. Meillä on sellainen tilanne, tosin toisinpäin. Ja välimatkan takia muksut eivät joka toinen viikonloppu ole isällään vaan harvemmin, mutta sitten kerralla pidemmän aikaa..
- Jeps jeps sellaista
outoa55 kirjoitti:
No miten isällä nyt voisi olla yksinhuoltajuus, jos poika käy äidillään säännöllisesti :DYksinhuoltajuus ei tarkoita sitä että ei tapaisi säännöllisesti lastaan. Se tarkoittaa sitä että on yksin juridisesti vastuussa ja saa yksin päättää kaikista lapsia koskevista asioista. Ei kukaan voi olla noin tomppeli.
Etävanhempi ei ole velvollinen osallistumaan millään lailla elatustuen ylittävältä osalta lapseen kohdistuvista ylimääräisistä hankinnoista. Olisivat nämä ihmiset iloisia siitä että lapsen äiti haluaa VAPAAEHTOISESTI antaa lapselleen sitä krääsää ja rahaa. Kaikki lapset eivät ole yhtä onnellisessa asemassa. - tupsista
sdfdsf kirjoitti:
Loistava idea! Roina jää äidin luokse. Luulisi, ettei hän halua sitä kauheasti nurkkiinsa kerätä.
No piruako sitä roinaa sitten hankkii toisten nurkkiin?
- Harmiii!
Itse olen 12 wee ja mua harmittaa kun aina ei saa kaikkee, mua on syrjitty tämän takia koko ala-asteen ja eskarin ajan kun jokaisella meiänluokalla on nätimmät vaatteet kun mulla. Joskus kun sanon vastaan niin kaikki sanoo mua pissikseksi. Iskä sanoo että voisin parantaa kun pikkusisko on parempi koulussa. Sehän nyt vaan on ihan normaalia että pienemmillä on helpommat tehtävät koulussa ja 4:llä luokalla ne vaan yhtäkkii lisääntyy.
- 13-vuotiaan äiti
Harmiii! kirjoitti:
Itse olen 12 wee ja mua harmittaa kun aina ei saa kaikkee, mua on syrjitty tämän takia koko ala-asteen ja eskarin ajan kun jokaisella meiänluokalla on nätimmät vaatteet kun mulla. Joskus kun sanon vastaan niin kaikki sanoo mua pissikseksi. Iskä sanoo että voisin parantaa kun pikkusisko on parempi koulussa. Sehän nyt vaan on ihan normaalia että pienemmillä on helpommat tehtävät koulussa ja 4:llä luokalla ne vaan yhtäkkii lisääntyy.
Älä sure! Pissishän nimenomaan tarkoittaa muotitietoista ja itsevarmaa, tosin myös pinnallista teiniä. Eivät taida haukkujatkaan ihan tietää, mitä sanovat?
Isäsi haluaa sinun parastasi, sillä kun koulussa jaksaa yrittää, sen avulla pääsee myös siihen ammattiin, minkä sitten aikuisena haluaa. Mutta voit toki sanoa isällesi, että teet parhaasi ja sen pitää riittää - kunhan myös todella teet parhaasi. Ja siskoosi tai kehenkään muuhun ei sinua pidä verrata: jokainen on hyvä jossakin ja oikeastaan aina löytyy joku, joka on jossain asiassa parempi kuin toinen. Pitää vain pikkuhiljaa löytää se "oma juttu", missä on hyvä.
Aikuisetkaan ei aina saa kaikkea mitä haluaisi eikä kaikki muutkaan koulussasi, vaikka siltä vaikuttaakin. Sinä voit kuitenkin muuten olla hyvä, vaikka joutuisitkin käyttämään hiukan erilaisia (ei-niin-muodikkaita) vaatteita. Voit olla hyvä kaveri, luotettava ystävä ja reilu kaikkia kohtaan. Lopulta jokainen haukkujakin huomaa, ettei sinussa ole mitään "vikaa" eikä muotivaatteet tee kenestäkään parempaa ihmistä. Tsemppiä sulle!! - vf
rairai67 kirjoitti:
Nykyisin ei enää ole tuota ongelmaa, mutta yksi ratkaisu on se, että se krääsä, minkä lapsi saa äidin luona ollessa, jää äidin luokse odottamaan seuraavaa kertaa. Vaatteet voi tietty ottaa mukaan, koska se on säästö ison perheen kukkarossa.
Muiden lasten ulos vienti vuorotellen on erittäin hyvä idea:)Minustakin olisi hyvä idea, että ne krääsät jäisivät sinne odottamaan poikaa. näin kateus laantuu muiden osalta. On aivan luonnollista, että ryhmään vaikuttaa se jos yksi saa enemmän, voi käydä niin,e ttä muut alkaa vieroksua eikä sekään ole hyvä. Ja tosiaan te voisitte sinäaikana kanssa tehdä jotakin kivaa. Ja mäkkärissä kyllä on aika halpaa..
- vkl-isä
olisit onnellinen, että lapsen vanhempi tapaa säännöllisesti lasta ja välittää lapsestaan.
on paljon niitä jotka eivät välitä hivenen vertaa.
vaikka lapsi olisi sovittu/määrätty isälleen, älä sulje häntä äidistään.- äiti ja puolikas
että syydetään rahaa ja viedään mäkkäriin yms. ei ole synonyymi rakastamiselle!
Eiköhän tuossa enemmän ole kyse etä-äidin syyllisyyden tunteista... vaikka mistä minä tiedän!?
Meillä on myös puolisoni kanssa lapsia edellisistä liitoista, minun lapseni saa isältään jos jonkinlaista krääsää, jota raahaa kotiin, vaikka olen käskenyt jättää isälleen. Samaa rihkamaa saa mieheni lapset mummolassa. Itse en voi sietää turhaa muoviroinaa! Onneksi (?!) meillä kuitenkin lapset saavat kaikki yhtälailla tuota tavaraa, niin ei tule niin kinoja siitä...paitsi mua ärsyttää, mutta se on pientä =) Mä ajattelen, että ns. ylimääräisten tavaroiden (siis vaatteiden yms. lisäksi tulevien) ja rahan eteen pitäisi nähdä vähän vaivaa ja säästää, eikä niitä pitäisi aina saada itsestään selvästi!
Meidän yhteiset lapset taas jäävät vaille tuota kaikkea, kai sukulaisetkin ajattelevat, ettei heitä tarvitse hemmotella, kun asuvat onnellisesti vanhempiensa kanssa?! Erolapsia taas pitänee hyysätä, kun heillä on niiiin vaikeaa... siis sukulaisten mielestä!
AP:tä ymmärrän toisaalta, on varmasti kurjaa, kun pyörittää arkea ja sitten joku toinen nuolee kermat päältä! Miten miehesi asiaan suhtautuu?
Tuo, että jokainen lapsi viedään vuorollaan johonkin, kuulostaa kivalta! Varsinkin jos lapset ovat suht saman ikäisiä, ihan pienet lapset kai eivät vielä osaa olla kateellisia muille =)
Samoja tuntemuksia minulla on kanssa. Mun miehellä on yksi lapsi ennestään 7v. joka on ihan paapottu pilalle ja täysin hemmoteltu. Tämä 7.v on niin,että se saa ihan ilman syytäkin rahaa mummoilta kanssa ja ei välttämättä edes sano sanaa "kiitos", vaikka joka kerta siitä huomautetaan et kuinka sanotaan.
Mun omalle lapselle en halua samaa. Ajattelen sen näin päin. Haluan ,että oma lapsi osaa arvostaa pikku asioita ja saa lahjoja silloin ,kun on aihetta esim. joulu, synttärit yms.Meidän oman lapsen kanssa ollaan puhuttu näitä asioita jo etukäteen ja pidetään asioista kiinni.
Se on totta ,että eri perheistä olevat lapset tulisi saada just samaa huomioo ja siitä kannatta kyllä suuttua. Sinun lapsille tulee paha mieli eikä se saa olla niin. Tottakai sinulla on oikeus sanoa minäkin sanoisin.
En kyllä tiedä miten ton oikein teillä tekisi. Ainut on sanoa asiasta mummuille ja niille ,jotka tätä yhtä lasta hemmottelee.- m1m1m1m1m
Uusperheen äiti minäkin, ja vaikkei meillä olekaan ihan vastaava tilanne, niin ymmärrän kyllä tunteesi, ainakin osittain. Meillä ollaan vasta perustamassa uusperhettä, mutta kyllä on tullut jos jonkinlaista tunnetta vastaan, eikä ne kaikki tunteet oikein kestä päivänvaloa. Mutta muista, että olet hyvä äiti kaikille perheenne lapsille, tunteet ja teot on kuitenkin kaksi eri asiaa. Ja toivottavasti voitte puhua miehesi kanssa näistä kipeistäkin tunteista.
Meillä ei siis ole ihan samanlaista ongelmaa, mutta tuttua on kyllä se, että suuressa perheessä lapset joutuvat jakamaan kaiken, sekä maallisen että vanhempien ajan ja huomion. Olemme ratkaisseet asian niin, että jokainen lapsi saa vuorollaan oman illan biologisen vanhempansa, eli minun, kanssa. Sitä edeltään tarrojen kerääminen, jokaisesta hyvin sujuneesta aamusta tai illasta saa yhden tarran, ja kun tarroja on kertynyt sovittu määrä, niin lapsi itse saa päättää, mitä haluaa tehdä kahdestaan vanhempansa kanssa. Takana on vasta ensimmäinen palkintokerta, jolloin molemmat lapset (meillä on myös kolmas lapsi, mutta hän on vielä niin pieni, ettei ymmärrä tätä tarrasysteemiä ja on siis vielä systeemin ulkopuolella, ja lisäksi vielä neljäs lapsi, joka on miehen aikaisemmasta suhteesta, mutta hänkin on vielä niin pieni, ettei varsinaisesti vietä aikaa meillä...) valisivat palkinnokseen dvd:n katselun.
Teidän tilanteessa ei varmaan ole tarvetta tuolle tarrojen keräämiselle, mutta se voisi olla toimiva systeemi, että jokainen lapsi (tätä kultapoikaa lukuunottamatta) saa vuorollaan oman illan (se voi kestää vaan parikin tuntia) jommankumman vanhemman kanssa kahdestaan, ja lapsi saa itse valita, mitä tuona iltana tehdään. Tietenkin pitää ottaa huomioon rahatilanne, mutta ei lapset yleensä mahdottomia vaadi. Yhden lapsen Mäkkärilasku on kuitenkin paljon pienempi kuin koko porukan, tai lapselle voi riittää pari kivaa tukkapampulaa tms. Tärkeintä on kuitenkin se, että hän saa kerrankin vanhemman jakamattoman huomion kokonaan itselleen ja tekeminen voi olla jotain sellaistakin, mikä ei maksa mitään, vaikka pyörälenkki tai kirjastokäynti.
Ja se vois myös olla järkevä ratkaisu, kuten joku jo ehdottikin, että miehesi poika ei ota saamiaan tavaroita mukaan kotiinne, vaan jättää ne äitinsä luokse ja leikkii niillä siellä. Tai sitten jakaa tavaransa koko porukan kanssa, mutta siihen hän ei ehkä itse ole suostuvainen. - iisopappa
..Taitaa laidalle vipattu mutsi kostaa omalla tavallaan! Haluaa aiheuttaa kateutta ja epäsopua uusikoille. Kun ei itte saa,, niin ei toistenkaan tartte saada. Kärsikööt nyt! Biomutsin kakru on käenpoikasen asemassa. Syöttäjät on syöttäjiä ja bio sen vanhemmat "syöttävät" toisten lisäksi.
Vaatii piiitkää pinnaa ja yhteiseen hiileen puhaltelua, että toi tollanen "piikittely" osataan käsitellä oikealla tavalla. Ajastaan se menee ohi ja turhat kaunat sulavat. Eikä missään tapauksessa saa näyttää muille kakruille, että ei nois saa tehdä. Kyllä ne sitten isompana tajuavat, mistä on kyse. On vaan jaksettava ja jaksettava. Muille on osattava selittää, kun selityksen aika tulee. Se tulee siinä vaiheessa, kun rippikoulukä koittaa.
Ei ole kakrun vika, että se on maalimaan pykätty. Ei kakrua siitä saa syyllistää. Wahinko sattuu aivan muille kuin kakrulle. Pikkukakru ei edes itte tajua, mikä on nin väärin..nin väärin... ja mitä isompi haloo nostetaan, sitä hauskempaa ja antoisampaa biolla on. Kyllä se osaa kakrulta utsia kaiken, mitä "uudessa pesässä" tapahtuu. tai on tapahtumatta. Niinkuin Pikku-Kalle amusella ikkunasta kurkistaessaan: "Äit hoe! Eihän oo paita tiellä!" Warottava on, mitä saku-poikia suusta kakrun kuullen latelee... ;-) - Chels
Asian tiedostaminen on jo puoli voittoa. Olet fiksu ihminen, kun tiedostat ongelman ja vielä haet ratkaisua siihen.
Lapsille on tärkeä opetus sekin, että aina ei kaikki mene tasan. Joku saa enemmän, epäreiluutta on ja hankalia tunteita täytyy oppia käsittelemään.
Yhdessä vastauksessa tuli jo esille se minkä neuvon minäkin antaisin. Jokainen on joku kerta se joka saa muita enemmän. Yks' kerrallaan jokaiselle lapselle/vanhemmalle päivä jolloin hän saa ylimääräistä, sellainen kingi-päivä. - bgt_1000
Voi voi elämä on valintoja miksi olet mennyt uus perheeseen . Sinun täytyy keskustella miehesi kanssa tilanteesta ja että et ole tyytyväinen . Oletko itse miettinyt mistä kateutesi ja mustasukkaisuutesi johtuu .. Sinun täytyy tehdä pelisäännöt miehesi kanssa , lapset kärsivät myös tilanteesta. Huhu Huhu onneks ei samaa tilanettaa!!
- Sarianna23
Onneksi sinulla ei ole samaa tilannetta, koska tuollaisella asenteella et osaisi ratkaista mitään eteentulevia ongelmia.
Onnea aloittajan uusperheelle; jos on harmit suuremmat, niin ovat myös ilot!
- Ystävän näkökulma
Ystävälläni on vastaava tilanne ja olen elänyt mukana kymmenisen vuotta,mutta ystäväni tuntien hän ei keskustelupalstoilla käy ja koetan parhaani mukaan kertoa heidän tilanteensa.
Ystäväni on oikeudenmukainen ja rehellinen ihminen, joten en hänen saati sinun kohdallasi moiti ollenkaan tunteitanne. Paremminkin olen useasti harmitellut tilannetta ystäväni puolesta, jossa olisi ulkopuolisena niin helppo antaa "hyviä neuvoja".
Ystäväni perheessä lapset ovat murkkuikäisiä eli vanhin juuri muuttamassa kotoa pois, joten siellä ei enää ratkaista ongelmia Mäkkäri-reissulla saati pidettäisiin opettavaisia luentoja elämän tosiseikoista. Lapset puhuvat kevareista, skoottereista, ulkomaan matkoista, kalliista kameroista, omista asunnoista jne. He kuuntelevat kavereitaan, eivät vanhempiaan.
Kun yksi saa kaiken ja muut eivät ja neuvotellaan oikeudenmukaisuudesta murkkuikäisten logiikalla on ystäväni ote tilanteesta jo ajat sitten kirvonnut. Pahinta minun mielestäni on se, että ystäväni miehen lapsi kaiken lisäksi uskoo rahan mahtiin ja toteaa aivan järjellisten keskustelujen jälkeen, miten hän sitten hoitaakin tavaran itselleen äitinsä kautta. Ne tavarat parkkeerataan ystäväni kodin autotalliin, niitä pitäisi huoltaa, ostaa bensaa ja maksaa vakuutukset, ajokortit sunmuut. Uusi riita, että tuleeko se bensaraha äidiltä vai ystävältäni,jolla ei oma palkka riitä kuin perheen pakollisiin kuluihin.
Ystäväni mies on jättänyt arjen ongelmat ystävälleni ja vain tiukan paikan tulle päättää olla joko lapsensa tai ystäväni puolella. Ikään kuin ylituomarina,jonka ei tarvitse vastuuta kantaa. En käsitä sitä, mutten voi sanoa sitä ystävälleni suoraankaan. Miestään kun sydämestään rakastaa...
Ystäväni ei tahdo puuttua lapsen ja hänen äitinsä sekä muiden sukulaisten asioihin, koska katsoo sen olevan epäkorrektia ja äitipuolistahan on kautta historian ja satujen kirjoitettu pahana olentona. Miksi lisätä sellaisia paineita elämäänsä?
Sivullisena minä välillä väsyn tukemaan tilannetta. Pyrin jossakin vaiheessa auttamaan taloudellisesti kesästipendien, lahjakorttien yms:n muodossa jokaikisen lapsen kohdalla. Nyt eivät rahani riitä.
Minuakin ystävänä auttaisi järkevät vastaukset, koska voisin sitä kautta tukea ystävääni.- Todellisuutta elävä
Olet todellinen ystävä kun kerrot näkemäsi ja kokemasi suoraan ystävällesi. Ystäväsi mies tuntuu karttavan vastuuta ja tilanteita jossa hänen täytyisi keskustella ja ratkoa ongelmia. Vaikka ystäväsi on elänyt tuota elämää jo kymmenisen vuotta päävastuu lapsista kuuluu sille joka on biologinen vanhempi uusioperheessä. Toinen voi vaan olla tukena ja auttamassa tarvittaessa. Näin meidän uusioperheessä toimitaan ja se toimii.
Jos äidin kautta saa sitä ja tätä, varsinkin vempaimia jotka kuluttavat vakuutusten ja polttoainee muodossa tulee hänen sitten maksaa nekin..... tai jättää sitten ne ostamatta. Ne on hänen hankintojaan niin kantakoon vastuun jatkostakin. Näin meillä.....
- Yksiäiti
Kirjeesi kosketti rehellisyydellä. On varmasti vaikea tunnustaa tuollainen asia. Pääset vaivasta eroon muuttamalla asennettasi. Jos raha ja tavara on sinulle merkityksellistä, niin luonnollisesti asia harmittaa. Entä jos opettelet ajattelemaan niin, että kaikki muu on tärkeää, eikä rahalla tai materialla onnea osteta? Minä olen itse köyhä äiti ja minulla on lapsia. Yritän priorisoida kaikki vähäiset varani lapsille. Olen asuntovalinnassani huomioinut tämän eli asumme vaatimattomammin, jotta elämiseen jää rahaa. Lapsia harmittaa, että meillä ei ole omakotitaloa ja omaa pihaa, mutta kaikkea muuta heillä onkin siinä missä muillakin, harrastuksia, retkiä, ulkoruokintaa, taskurahaa, leluja jne...Minä en kärsi ollenkaan siitä, että kuljen siskoni vanhoissa vaatteissa, en käytä meikkeja ja voin aivan huoletta olla ostamatta naistenlehtiä. Lapset kasvaa nopeasti ja varmasti tulee aika, kun voin hemmotella itseäni, nyt en koe sitä mitenkään tärkeänä. Minun rahani menevät pääsääntöisesti ruokaan ja siitä en tingi, meillä syödään ravitsevasti ja monipuolisesti kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aamu-, väli- ja iltapalat päälle. Hienoimpia hetkiä meidän elämässä ovat yhteiset perheillaliset, jonka aikana kukin pienimmästä suurimpaan kertoo kuulumisiaan ja ajatuksiaan. Vapaa-aika menee luonnossa, kalastaminen on halpa harrastus, sienestäminen vielä halvempaa. Usko pois, lapset nauttii. Mieti, mikä on lopulta tärkeää ja opeta se lapsille. Teidän perheellä on jotain paljon enemmän kuin muilla, teillä on toisenne. Rakkaus on elämässä tärkein asia! Ole armollinen itsellesi ja muille. Viestistäsi päätellen sinä kyllä tiedät tämän ja elät tämän mukaan, sinulla vaan nyt usko horjuu siihen, että teet ja toimit oikein. Itseluottamuksesi on hieman kadoksissa, vedä henkeä, röyhistä rintaa ja muistuta itseäsi siitä, että kuka tahansa ei selviäkään ison perheen äitinä. Voisin kirjoittaa sinulle pitkästi siitä, miten paljon fiksumpaa on kierrättää vaatteita ja olla syöttämättä lapsille roskaruokaa ja opettamalla lapsille, ettei raha kasvaa puissa, mutta sinä tiedät sen jo. Opeta lapsillesi empatiaa ja rakkautta, toisten kunnioittamista ja suvaitsevaisuutta ja ihmettelet vielä miten mahtavia lapsia oletkin onnistunut kasvattamaan. Lapset yllättää aina, tuppaavat olemaan vanhempiaan fiksumpia ja siihen kannattaa panostaa.
- Se kypsyys äitinä...
Ihana vastaus tämä viimeinen. Mietittävää itsekullekin. Myös minulle.
- äitiiii
Eikös ne tämän kaikkea saavan pojan hienot vaatteet sitten kierrä pienemmille sisaruksille? Ja kaikki voivat lainata leluja toisiltaan leikkeihin? Enemmänhän silloin kaikki saavat tämän pojan ansiosta.
En lähtisi poikaa syyttämään siitä, mitä äidiltään saa, ei kai se pojan vika ole että äidillä on rahaa ja halua ostella tai että vanhemmat ovat eronneet. Rakkautta ei kuitenkaan rahalla saa, ja ehkä etä-äiti yrittää korvata ostelulla huonoa omaatuntoaan? Kyllä lapsi todellisen välittämisen erottaa rahalla ostetusta, ja se kantaa aikuisena paljon pidemmälle kuin mäkkärilelut.
Elämässä ei todellakaan kaikki mene tasan, myöhemmin yksi menee naimisiin rikkaaseen sukuun, toinen saa paremman työpaikan, kolmas joutuu työtapaturman takia työttömäksi... Mutta sen lapset muistavat, jos lapsuuden kodissa isä ja äiti/äitipuoli kohtelivat eriarvoisesti. Eli jos alatte järjestää elämyspäiviä yhdelle kerrallaan, kyllä tämän "kultapojunkin" pitää päästä joskus kahdestaan myös isänsä ja äitipuolen kanssa "laatuajalle" eikä vain etä-äidin kanssa. Muuten voi tulla taas katkeruutta toisinpäin!
Ja jos pojalla on mielestänne liikaa omaa rahaa käytössä äidiltä saatuna, laittakaa se tilille kasvamaan korkoa myöhempää elämää varten ja sopikaa, minkäkokoisia ostoksia saa teidän perheessä lapset tehdä omilla rahoillaan, esim. kummeilta synttärilahjaksa saaduilla ja keskustelkaa, onko kouluikäisellä järkevää olla 50 euroa lompakossa kiskalle mennessä.- jaajaaaaaaa
aika jänniä näkökantoja ihmisillä...
mistä käsitys, että äiti yrittää paikata huonoa omatuntoaan ostelemalla?? voihan näin olla, mutta ei välttämättä ollenkaan. ei minulla ole rahaa ylimääräistä, mutta jos olisi, niin tietenkin ostelisin lapselleni enemmän tavaroita!! miksi en?? olen lähiäiti tosin... mutta jos ajattelisin olevani etävanhempi, niin luultavasti haluaisin "hemmotella" lasta, kun hän on minulla, varsinkin, jos olisi vain joka toinen viikonloppu. eikös se ole ihan luonnollista, että tehtäis kaikkea kivaa yhdessä jne? en nyt itse näe tässä mitään erikoista. tämän olen huomannut, kun mieheni tytär on meillä, tehdään yhdessä kaikkea kivaa. tuhlataan rahaakin jne. enkä oikein ymmärrä, miksi siitä pitäisi luopua, koska mieheni lapsen äidillä ei ole liikoja rahaa?! toki olen aina pitänyt kiinni hyvistä käytöstavoista, saamastaan pitää kiittää ja olla kohtelias. vanhempia vain on kovin erilaisia. - !!!!
Ilmoitus lähti.
- Harkintaa lisääntymi
En mäkään tykännyt elää äitini uusperheessä piikana.
Omat lapseni ovat täyssisaruksia, vaikka isänsä onkin laajentanut lahjakkaasti puolisisarusvalikoimaa, näillä uusperheillään.
Kohta ei tiedetä kuka on kenellekkin mitäkin sukua. Kyllä tulee tulevaisuuden sukututkijoille päänraapimista. Mahtaa perintötilanteetkin olla aika herkullisia tilaisuuksia, kun ei oikein tiedetä ketkä ovat oikeutettuja perintöön ja ketkä ei näissä uusuusperheissä. - jaajaaaaaaaaaaaa
ja lapsetkin pitäis ottaa huostaan...huh!! siis kuka on raiskannu lasten elämällä viemällä oikeuden perhe-elämään?? ihmiset eroaa hyvin monista syistä, tuskin kukaan kovin kevein perustein kun kerran lapsiakin on.. kun sä sanot, että ei ole ongelmia, jos vanhemmat ei oo eronnu..ei ehkä tälläisiä, mutta voi olla muita, paljon-paljon vakavempia ongelmia!! esim. perheväkivalta, pettäminen, välinpitämättömyys, henkinen väkivalta jne... niistähän ne lapset vasta traumoja saa loppu elämäksensä! se on vaan niin, että joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. ja entäs sitten, jos onkin jätetty osapuoli, esim. vaihdettu nuorempaan, hoikempaan tms.? onko silloinkin ero jätetyn vika ja lapset pitäis ottaa huostaan? hmm... aika suppea näkökulma sinulla. kyllä minä olisin halunnut ehdottomasti ehjän perheen tarjota lapselle, mutta minkäs teet. jos toinen lähtee pitkän suhteen jälkeen nuoremman matkaan niin... ja vielä...panopuu?? mä en oo ikinä seurustellu sen takia, että toinen osapuoli olis panopuu tai ite olisin sellaiseksi halunnut. mikähän tässä olis muuttunu nyt kun on lapsia?? ihan rakkaudesta kumppanin kanssa olen. eikä meillä ainakaan eritellä sun ja mun lapsia, ollaan molemmat vastuuntuntoisia vanhempia, yhdessä lapsia kasvatetaan. ihan normaalia arkea me eletään. toki toivoin silloin, että olisin voinut lapseni isän kanssa olla yhdessä loppuun saakka olla, mutta toista ihmistä vain ei voi määrätä! näin kävi ja hyvin on asiat kuitenkin lopulta.
ps. ei mun lapset ainakaan ole mitään yleistä omaisuutta, eihän toista ihmistä voi omistaa, mutta kyllä vanhemmilla on velvollisuus ja oikeus kasvattaa omaa lastaan. - 6*äippä
Elän uusioperheen arkea.... Nykyinen aviomieheni on omille lapsilleni enemmän isä kuin heidän oma biologinen isänsä. Mieheni lapset ovat minulle kuin omia olen heistä yhtä huolissani kuin omistani ja rakastan heitä kuin omiani. MEILLÄ EI OLE SINUN JA MINUN LAPSET VAAN MEIDÄN...
Taitaa itselläsi olla katkeria kokemuksia alla henkilökohtaisella tasolla..... Se perinteinen ydinperhe ei aina välttämättä toimi mm. alkoholismin, mielenterveysongelmien ym vuoksi.
Kannattaa asettua toisten asemaan ja miettiä vähän asioita ennenkuin suustansa tuommosia päästelee - ....................
Mistähän laitoksesta sinäkin olet karannut? ;D
- Ja kas!
!!!! kirjoitti:
Ilmoitus lähti.
Näin ne asiattomat viestit poistuu!!!!
- bcvbcb
6*äippä kirjoitti:
Elän uusioperheen arkea.... Nykyinen aviomieheni on omille lapsilleni enemmän isä kuin heidän oma biologinen isänsä. Mieheni lapset ovat minulle kuin omia olen heistä yhtä huolissani kuin omistani ja rakastan heitä kuin omiani. MEILLÄ EI OLE SINUN JA MINUN LAPSET VAAN MEIDÄN...
Taitaa itselläsi olla katkeria kokemuksia alla henkilökohtaisella tasolla..... Se perinteinen ydinperhe ei aina välttämättä toimi mm. alkoholismin, mielenterveysongelmien ym vuoksi.
Kannattaa asettua toisten asemaan ja miettiä vähän asioita ennenkuin suustansa tuommosia päästeleetaidat varmaan itsekin ymmärtää että olet sairas mieleltäsi kuin ajettelet noin.eivät ne edelleenkään ole sinun lapsia,vai elätkö jossain mielikuvitusmaailmassa?
- suniska
Itsekin elän uusioperheen arkea. Minulla kolme lasta jotka asuvat luonamme ja miehellä myös kolme lasta jotka käyvät meillä säännöllisesti. Itse olen työttömänä tällä hetkellä ja mies käy töissä. Tulot eivät ole isot joten jokainen euro täytyy laskea ja miettiä tarkkaan. Mies kustantaa vielä omien lasten kuljetuksen pitkälle matkalle joten siihenkin pitää varata rahaa.
Omat lapseni käyvät isällä säännollisen epäsäännöllisesti, jokaiselta reissulta tulee jotain uutta vaatetta ja on saatu karkkia ja herkkuja jne... Olen tietyllä tapaa katkera koska itselläni ei ole siihen varaa. Lapsetkin valitettavasti oppivat siihen että äiti vaan on se tylsä joka sanoo että ei ole varaa ja ei ole rahaa. Mutta käytän lapsiani harrastuksissa jotka ovat edullisia. Omat vanhempani auttavat liikuntavälineiden hankinnassa mikä helpottaa taloudellista tilannetta huomattavasti. Vietän mahdollisimman paljon aikaa omien lasteni kanssa ja se on paljon palkitsevampaa kuin maallinen mammona. Pidemmällä juoksulla se tulee näkymään monella tapaa.
Kieltämättä on väärin että yksi lapsista "retostelee" saamisillaan ja tekemisillään äidin luona käynnin jälkeen. Ja tottakai muille tulee paha mieli. Keskustelkaa pojan kanssa että laittaisi itsensä toisten asemaan, mitä hän ajattelisi vastaavassa tilanteessa. Ja yrittäkää keskustella etävanhemman kanssa rajat. Muuta keinoa ei ole. Joillekin vain maallinen mammona on tärkeämpää kuin se mitä voi kokea tunnetasolla ja mikä TODELLA on tärkeää.... Valitettavaa mutta niin totta..
Itse olen tiukassa taloustilanteessa pyrkinyt hankkimaan lapsilleni uusiakin vaatteita, olen tosin kirpputorien suurkuluttaja itsekin. Olen lasteni kanssa sopinut niin että en pysty kaikille ostamaan kerralla vaan ostan yhdelle kerrallaan rahapäivien mukaan. Hyvin on toiminut ja lapset ovat asian ymmärtäneet.
Miehen lapset kun ovat täällä elämme normaalia perhearkea ilman mitään ylimääräistä. Rakkautta ja turvaa on tarjolla heillekin, niin minun lapsiltani minulta ja lasten isältä. Joskus käymme mummolassa tai ukkilassa. Mutta aikaa lapset tarvitsevat vanhemmiltaan ei ostettua kiintymystä. - Kokemusta on
Minkä ikäisiä lapset ovat? Kysyn tätä siksi koska se ratkaisee sen että voidaanko asiasta jutella avoimesti koko perheessä. Hyvin paljon sinun asenteesi ja oma suhtautumisesi asiaan merkitsee paljon. Lapset ymmärtää yllättävän paljon kun heille kerrotaan miksi asia on näin kun kysymyksessä on hänen oma rakas äiti joka rakastaa lastaan! Olen myös vakuuttunut että tämä lapsi joka saa äidiltään rahaa, vaatteita jne ymmärtää myös sen jos hän jää joissakin asioissa paitsi teillä kotona kun muut lapset saa jotain. Tuo oli hyvä idea että tehkää pieniä, teidän budjektille sopivia juttuja slloin kun hän on äidillään. Jutustasi päätellen tämä lapsi ei niillä saatavillaan kersku? Vai? Jos kerskuu, taas on keskustelun paikka. Älä ole kateellinen!Jotenkin tuota juttua luettuani sinun oma kateellinen asenne kuultaa läpi. Ole tyytyväinen , on aivan liikaa vanhempia jotka eivät välitä lapsestaan ollenkaan. Kun keskustelet miehesi kanssa älä syyttele häntä. Olen samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa siitä että miksi hänen äidiltään kieltää ostamasta mitään?
- äitipuoli vastaa
Hei,
hyvä kun kerroit ajatuksiasi. Meillä miehen teini asuu äidillään ja käy meillä harvemmin (harrastukset, kaverit, menot; teini-iän vauhtia). Minulla on ollut tapana ostella vähän jotakin kivaa ja kalliimpaakin, kun emme tapaa niin usein. Itse olen lapseton.
Lapsen äiti suhtautui minuun usean vuoden ajan todella nyreästi, suorastaan vihamielisesti vaikka oli jo itse perustanut uuden perheen. Minä en siis heidän perhettään rikkonut, he saavat ihan itse kunnian siitä. ;)
Pikku hiljaa äidin taistelutahto on laantunut ja olemme jo ihan asiallisissa väleissä ja minut on hyväksytty ainakin jollakin tasolla yhteisöön kuuluvaksi.
No, minun esimerkkini ostelusta on seuraava: lapsi toivoi taannoin kovasti kannettavaa soitinta ja ostin hänelle synttärilahjaksi pienen sellaisen. No, kuten kaikki tiedämme, seuraavaksi toivomuslistalla oli suurempi malli. Mielessäni ajattelin, että voinhan hankkia lapselle paremman ja voisin ottaa omaan käyttööni tuon aiemman pienen, onhan ihan mukava kuunnella musiikkia sauvakävelyllä.
Mutta tuo aiempi koje siirrettiin heti lapsen sisarpuolelle. ;) Minua vähän sieppaa aiemmin kokemani epäreilu kohtelu äidin taholta, mutta en henno ryhtyä pikkumaiseksikaan. Pitää vain miettiä, mitä ostaa ja mitä lapsen kanssa sopii. Äidin uudella perheellä on työ- ja raha-asiat mallillaan, eivät joudu pihistelemään.
Toivon kyllä, etteivät hänen meiltä saamansa lahjat aiheuta närää pikkusisaruksissa. Hyvä kun otit asian puheeksi, pitää jutella teinin kanssa.
Ja tosiaan, tuo osteleva äiti varmaankin yrittää vain korvata menetettyä aikaa yms, eikä välttämättä ajattele tekojensa vaikutuksia. Ja kun itsellä on varaa eikä muita lapsia ja on tottunut käyttämään reilummin rahaa, sitä ei vain tule ajatelleeksi.
Minäkin suosittelisin keskustelua kultalusikkalapsen kanssa, asiat varmasti järjestyvät. Olen iloinen, että jaksat olla hyvä äiti tiukasta rahatilanteesta huolimatta. Mitkään kojeet ja lahjat eivät aja sen ohi.
Voimia sinulle!- ennen kuin joku
yli-innokas tulee kalikalla kalauttelemaan: siis tuo suurempi malli on aikamoisen hintava, aivan liian kallis synttärilahjaksi, joten omalla (ei-niin-pettämättömällä) logiikallani laskin, että voisin itse ottaa aiemman pienen soittimen, jolloin se tavallaan hyvittäisi toisen soittimen liian korkeaa hintaa.
Että näin. ;)
- hyväksy tilanne
kaikessa on puolensa. Poika saa elämyksiä ja tavaroita etävanhemmallaan, mutta joutuu myös olemaan tästä erossa pari viikkoa kerrallaan. Yhteiset lapsenne saavat molempien omien vanhempiensa läsnäolon koko ajan. Se rihkama ja tavara voi olla pojalle tärkeä muistutus siitä, että oma äiti rakastaa tavallaan, vaikka ei olekaan aina siinä. Tavaroilla voi olla merkityksiä. Oma isäni antoi minulle paljon sellaista, mitä äidilläni ei ollut varaa ostaa (ei tosin ollut sisarpuolia). Olisin kyllä ihmetellyt, jos en olisi sitä saanut jonkun muun takia, kun kyllähän lapset pian ymmärtävät, että etä voisi sitä elintasoa antaa. Mitä teettekin, nin älkää sulkeko poikaa perheen ajan jakamisesta tms. ulkopuolelle, kun nyt jo on sisaruksista ilmeisesti se ainoa, jolla ei ole omia täyssisaruksia. Oletko ajatellut asiaa näinpäin?
Itselläni ei ole vielä uusperhettä, vaan kahden yksinhuoltajana elelen. Olen ottanut käytännön, että poikkeuksia lukuunottamatta lelut ym. pikkutavarat, ovat käyttöönoton jälkeen yhteisiä ja molempien leikittävissä. Oppivat jakamaan ja tosi vähän on ollut leluista kiistaa, kun ohjenuorana on "ei saa ottaa toiselta". Muita ohjeita en osaa antaa kuin sen, että keskustelette lasten kanssa eri lasten tilanteista ja siitä, mitä jollakulla on ja toisella ei, että kaikilla on jotain mitä toisella ei ole, mutta pitää olla tyytyväinen siihen, mitä itsellä on. Tunnepuolella sanoisin, että on varmasti vaikeaa olla äiti lapselle, jolla on toinenkin äiti, meillä äideillä kun on tapana olla kovin vahvoja mielipiteissämme siitä, mitä lapsille pitäisi antaa ja miten heitä pitäisi hoitaa. Jos uusperhekuvio sujuu hyvin, niin anataisin itse arvoa pojan äidille siinä, miten hyvin hän suhtautuu siihen, että toinen nainen kasvattaa hänen lastaan. Onhan pojallekin parasta, että saa kasvaa suuressa sisarusparvessa. Keskustelua kehiin siis ja hyvä idea tuo että te muut teette osissa jotain, kun poika on äidillään. Vois myös ajatella että ryhmäyttä lapsia erilailla esim. tytöt ja pojat, jolloin tuo kuka on kenenkin sisarusjaottelu voisi lieventyä...- Hyvähyväkiitos!
Ilahduttavaa keskustelua tässä ketjussa, hieno homma. Voi kun palstan trollit olisi bannattu eivätkä vain olisi kesälomareissulla. ;)
Kiitos asiallisille kirjoittajille moninaisista näkökulmista! Uusperhevuorovaikutusta parhaimmillaan.
- Apua on tarjolla!
puuttellisuuden ja vakavan ongelman, on helppo hakea apua jota on tarjolla. Näin ei riko eikä särre syyttämiä lapsia missään ilanteessa, ja kunnioittaa heitä.
Kun siten olet parantunut niin voi alottaa kaiken alusta sellaisen ihmisen kanssa, jota rakastaa, eikä halua hänelle pahaa tai lapsileensa.- voi että
trollihan tuli ihan kutsuttuna paikalle, että pitikin mainita. ;)
- nekro
kannata tehdä muksuja jos ei pysty niille oikein mitään tarjoomaan... ehkäsy keksitty...
- jelppiä
Hyviä vastauksia on jo paljon tullutkin.
Tänä eronneiden ja uusperheiden kulta-aikana erikoisista asioista uusperheen "äiti" tekeekin asiaa/ongelmaa.
Lapsihan ei mitään sille voi, että hänen vanhempansa ovat eronneet eikä sillekään, että lapsen äidllä on rahaa "käyttää" lapseensa. Eikä myöskään ole lapsen ongelma, että uusperheen muilla lapsilla ei ole samanlaista tilannetta.
Uusperheissä kaikki eivät mitenkään voi olla samanlaisessa taloudellisessa asemassa/tilanteessa juuri siitä syystä, että perheessä on monen suvun lapsia. On täysin käsittämätöntä, että omalle lapselleen ei saisi ostaa jotain, vain siksi että ex-mies ja hänen uusi puolisonsa eivät omille lapsilleen pytsy tarjoamaan samaa.
Voisiko kenties sinulle olla hyväksi käydä juttelemassa asiasta vaikka esim. perheneuvolassa. Sieltä sattaa saada tukea ja ohjausta omille tuntemuksilleen. - Riporiimikko
Hyvä aloitus.
Muistan itse kuinka lapsena otti päähän se, että pikkusisko sai kaiken ja me muut emme mitään, koska emme olleet isäpuolemme biologisia lapsia. Isäpuolen äiti asui lähistöllä ja hän lahjoi pikkusiskoa kairkeilla ja rahalla ja näytti meille ulkopuolisille millaisia toisen luokan lapsikansalaisia olimmekaan.
Ajan mittaan asiat oikenevat ja paranevat. Tärkeintä on varmaan, että kaikki lapset tuntevat olevansa samaa perhettä. Yksi saa enemmän kuin muut, mutta se ei ole teidän vanhempien vika. Silloin lapset eivät voi syyttää teitä siitä että yksi on muita paremmissa vaatteissa. - piiuli-78
käykää te silloin huvittelemassa kun ks. lapsi on etävanhemmalla.
- lapset kärsii
On sullakin ongelmat.. kuka käski tehdä niin pajon lapsia ettei ole varaa niitä elättää. Etä-äiti on hoitanut hommansa mallikkaasti ja voi tarjota ainoalleen kaiken sen mitä itse ja lapsi haluaa/tarvitsee. Todellakin vinkkinä muille: EHKÄISY on keksitty. Tehkää lapsia sen verran että pystytte ne elättämään! Turhaan te omia mokianne tuutte keskustelupalstoille ratkomaan. Mene terapiaan aikuinen nainen!
- ärsyttää tuollainen
eihän ap missään vaiheessa sanonut, ettei heillä ole varaa elättää lapsiaan!
Vain sen, ettei ole varaa hankkia kaikkea samaa, mitä velipuoli saa!
Ja en usko, että kovin monella yhdenkään lapsen vanhemmalla (hyvätuloisellakaan)on varaa ostaa KAIKKEA, mitä lapsi toivoo, tai sitten on lapsella vaatimattomat toiveet...
Meillä on monta lasta, (edellisistä ja nykyisestä liitosta) kaikkea ei pystytä heille tarjoamaan (esim. ulkomailla emme juurikaan matkusta yms.) vaikka he haluaisivat. Ei ole kuitenkaan yksikään nähnyt nälkää tai kulkenut resuvaatteissa! - kiitos ja hei!
Jos kaikki ihmiset, jotka kirjoittaa keskustelupalstoille, menis ammattiauttajan pakeille, sulla ei olis täälä haukuttavaa ollenkaa :D Aattele ny vähä mitä neuvot ;D
Voiko olla mahdollista että joillain ei tunnu olevan kuin pahaa sanottavaa, minkälaisia mahtaa olla in real life?! Miksei ihmiset saisi puida asioitaan juurikin netin keskustelupalstoilla?! Onko pakko lukea jos vituttaa niin suunnattomasti?! - tsihsthis
ärsyttää tuollainen kirjoitti:
eihän ap missään vaiheessa sanonut, ettei heillä ole varaa elättää lapsiaan!
Vain sen, ettei ole varaa hankkia kaikkea samaa, mitä velipuoli saa!
Ja en usko, että kovin monella yhdenkään lapsen vanhemmalla (hyvätuloisellakaan)on varaa ostaa KAIKKEA, mitä lapsi toivoo, tai sitten on lapsella vaatimattomat toiveet...
Meillä on monta lasta, (edellisistä ja nykyisestä liitosta) kaikkea ei pystytä heille tarjoamaan (esim. ulkomailla emme juurikaan matkusta yms.) vaikka he haluaisivat. Ei ole kuitenkaan yksikään nähnyt nälkää tai kulkenut resuvaatteissa!Kyllähän elämään kuuluu muukin kuin ruoka ja vaatteet... minä ainaki
Haluan tutustuttaa lapseni ulkomaan matkailuun ja miksei myös kotimaan matkailuun, joka nykyään on aivan yhtä kallista kuin ulkomaille matkustaminen.
Haluan myös että voin myöhemmin avustaa lapsia rahallisesti kun he opiskelevat..koska opiskelu tulee kalliiksi enkä halua sitoa heitä jo elämänsä ensi metreillä lainoihin...
Haluan että lapseni saavat harrastaa, ilman että pitää miettiä onko siihen varaa..
Tämän vuoksi hankin vain sen verran lapsia että minulla on varaa antaa heille muutakin kuin vain ruokaa, vaatteita ja rakkautta. - Ihme Jeesustelua
Siinä oikein vuoden äiti, kun on ETÄ-ÄITI.
Minä mieluummin näkisin itse nälkää kun luopuisin lapseni huoltajuudesta.
Itse en henkilökohtaisesti sellaisia akkoja arvosta jotka lapsensa lähihuoltajuudesta ovat luopuneet
vapaaehtoisesti. Eri asia on sitten huoltajaksi kykenemättömät naiset, mutta niistä nyt ei lapselle ole muutenkaan kuin haittaa.
- Murjottu
Totta kai lapset tuntevat itsensä hyljeksityiksi, jos toiset saa eikä itse mitään. Meillä saman tien kun tuli uusi kaikki muuttui.Äidin kanssa elämä oli mukavaa ennen uutta äijää. Varsinkin sen jälkeen kun heille syntyi uusi lapsi. Me emme olleet mitään. Äijä oli aivan kateellinen, jos äiti osoitti meille jotain huomiota. Mitään vaatteita ei saanut ostaa. Hakkasi kännissä minut kun äiti oli töissä. Hakkasi siskon, kun ei antanut opintotukea asumisesta. Eli uudet vanhemmat ovat helvetistä. Saa tuntea vihaa uusia ihmisiä kohtaan. Ja pitää vaatia oikeuksia itselleen.
- entäpä näin!
Ymmärrän sinua hyvinkin, mutta neuvoja en osaa antaa... Mutta neuvoisin niitä etävanhempia, jotka tahtovat ostaa viikonloppulapsilleen kaikkea hyvää, mikä sinänsä on ihan ok, samalla jotain hyvää ja yhteistä lapsen kasvattiperheelle! Esim. yhteinen peli, joku dvd-leffa, karkkia, ym, ym! Silloin ei varmastikaan toiset lapset enää ole niin kateellisia yhdelle lapselle, vaan odottavat että mahtaako nyt tulla jotain kivaa sisaruksen mukana!
Itse olen lapseton sinkkumies, joten nämä termit uusioperheistä on vähän hakusessa, mutta kait tuosta pointin ymmärtää... Ei ole lapsen etu joutua sisarusten kateuden kohteeksi, ei edes vaikka lapsi asuisikin toisen vanhemman luona uusioperheessä! - vitutuksen aiheita
Kunnes perinnönjako koittaa niin joku saa enemmän. Sekaperheitä perustettaessa pitäisi jo ajatella etukäteen. Jos jollain on vain yksi lapsi niin totta helvetissä hän saa enemmän ja sen lapset joka on niitä ahnehtinut yli varojensa saavat vähiten. Toiset lapset varakkaammasta suvusta ja toiset köyhemmistä.
Sopeudu siihen että ette ole enään ydinperhe ja lapset tasavertoisessa asemassa. Poika on onnellisessa asemassa jos hänen äitinsä on päättänyt tehdä vain yhden lapsen niin hän pystyy varmaankin kustantamaan lapsensa opinnotkin tulevaisuudessa varsinkin kun opintovelkoja ei nykyään uskalla ottaa kun työpaikka ei ole enään itsestäänselvyys. Ei edes kesätyötkään. Poika saa varmaan ajokortit ja moponsakkin ja sun lapset ei mitään jos nyt jo on noin tiukkaa niin mitenkä tulevaisuudessa kun lapset alkavat kuluttamaan? Helppoa vaan tehdä uutta vauvaa ja ajatella ettei se kuluta mitään. - Hoh Hoijaa
Kalvaa sama kateus, joka hajoitti alkuperäisen perheen. Monesko muuten on menossa? Siis perhe, ei toinen puolisko.
- elämä on toisille ra
ei olekkaan tarkoitettu ihmisille, jotka ei pidä lapsista tai yleensäkään osaa elää prisuhteessa.
Minusta terve perhe elämä on lapset ja omat vanhemmat. Nykyisin vaan suositaan, tai lapsettomat ihmiset haluaa elää "perheElämää" toisten miehillä ja toisten lapsilla. Se on koeaikaa ja harjoittelua jos joskus tekee omia lapsia, niin osaa sitten elää siinä perheessä. Kun mies opettaa kun on ennestään lapsia, niin lapseton oppii siinä samalla.
Onneksi toiset ovat viisaista, eikä suo moista olomuotoa.- vgjcyiogubl
Lissun tuotoksesta lähti ilmoitus ylläpitoon
- turha kadehtia
lapsen eikä hänen äitinsä syy, jos teillä on matala elintaso. Harvalla ihmisellä on loppujen lopuksi varaa useampaan kuin yhteen perheeseen.
- omat vanhemmat parha
on ongelmia ei koskaan ydinperheellä. Ongelmat tosiaan syntyy vsta kun joku on rikkonut toisten perheen.
- MYYY:)
Noh olkaa onnellisia , että ne etävanhemmat ostavat lapsilleen kaikenlaista ! Mulla on yksinhuoltajuus ja lapset tapaavat isäänsä joka toinen vkl, mutta isä ei osta lapsilleen mitään, edes tarpeellist esim. vaatteita. Lasten isä elää uusioperheessä ja hänen rahat kuluvat "uusiin" lapsiin ei omiin! Ei toki ole velvollinen, mutta kun ei maksa elatusmaksujakaan sattuneesta syystä niin joskus voisi ostaa jotain käyttötavaraa...kumpparia ja kurahousua eikä olla minulta ensimmäisenä kinuamassa.....lapsipuolia sitten viedäänkin toiselle puolelle suomea konsertteihin yms...mut omille aikaa ei heru kuin tuo joka toinen vkl...mitään krääsää en kaipaakaan mut esim vaatteeet olisi kiva...olla isän toimesta omat kun ovat isällään !
- kateus pitää ansaita
lapsella oikeus isänsä perheeseen ja kaikkeen sen mukana tuomaan.
kasvahan SINÄ aikuiseksi.- ftf7ouvblnkl
taitaa olla paha toi sun lukihäiriö.
- nähnyt
Kyse ei ole tuosta. Täytyy ajatella myös mitä tekee tällä lapselle jolle annetaan enemmän maalista mammonaa, mutta jolla väistämättä on takana suruja. siinä käy helposti,e ttä oppii paikkaamaan surujaan materialla. myös ryhmässätoimiminen kärsii aj voi tulla ongelmia koulussa siinä. Lapsi jolle annetaan materiaa ja yli huomioidaan niin mutta samall kasvatus uupuu voi käydä helposti niin, että ei opi ryhmässä toimimaan.
Ja tuole pojalle ei oikeasti ole edullista tulla epäsuosituksi.
Miksi tavarat eivät jää äitinsä luokse odottamaan siellä käyntejä? - gfdkkk
nähnyt kirjoitti:
Kyse ei ole tuosta. Täytyy ajatella myös mitä tekee tällä lapselle jolle annetaan enemmän maalista mammonaa, mutta jolla väistämättä on takana suruja. siinä käy helposti,e ttä oppii paikkaamaan surujaan materialla. myös ryhmässätoimiminen kärsii aj voi tulla ongelmia koulussa siinä. Lapsi jolle annetaan materiaa ja yli huomioidaan niin mutta samall kasvatus uupuu voi käydä helposti niin, että ei opi ryhmässä toimimaan.
Ja tuole pojalle ei oikeasti ole edullista tulla epäsuosituksi.
Miksi tavarat eivät jää äitinsä luokse odottamaan siellä käyntejä?hehe, minulla siis :)
- :33 (=
Sinusta tuntuu pahalta, jos miehesi näkee että nuhtelet hänen poikaansa. Siksi hemmottelet häntä.
- jenikoo
Tunteitahan on monenmoisia ja nehän on aivan sallittuja mutta tässä tilanteessa, älä vain mene avaamaan suutasi, ainakaan pojan äidin neuvomis tarkoituksessa sillä siitä ei synny kuin riitoja ja epäsopua.
- äiti+7lasta
Tulipa paljon vastauksia, kun vasta nyt pääsin näitä lueskelemaan, kiitos kaikille asiallisesti vasttaamaan vaivautuneesta. Tänne kirjoittaminen on aika terapeuttista. Aloin ajattelemaan tosissani meidän perheen asioita, kun kirjoitin ja vastauksia lukiessani tajusin paljon asioita. Tajusin sen, että uusperheemme on sujunut näin siististi juuri sen takia, että kukaan ei ole sanonut kenellekkään mitään, vaikka jokin asia häiritsisikin. Puhuin mieheni kanssa, ja hänkin ymmärsi että ei ole järkeä/reilua että yksi lapsistamme kantaa lompakossaan 50 e kauppaan mennessämme ja muilla ei ole yhtään. Meillä ei ole viikkoraha yms. systeemiä, vaan ostamme lapsille sen mitä tarvitsevat ja rahapäivinä myös jotain pientä mitä haluavat. Aiomme ottaa puheeksi pojan bioäidin ja isovanhempien kanssa, että laitamme rahat tilille mitä he antavat, tuli sieltä ihan mitä vastausta vaan.. Näistä muotivaatteista pitää sanoa, että poika on 12-vuotias ja hänellä on vanhempia isoveljiä, jotka ovat murrosiässä ja kadehtivat näitä vaatteita, niitä ei oikein voi kierrättää isoveljille.. Onneksi pojat ovat kuitenkin tahdikkaita, eivätkä ole syrjineet velipuoltaan.
Tajusin myös olevani kateuteni olevan jonkinlaista katkeruutta, ettemme ole yhtä rikkaita kuin pojan äiti. Murkkuikäisille on tärkeää olla samanlaisia kuin kaverit, eikä minun pojilla ole hienoja kalliita uusia vaatteita, ymmärrän poikien kateuden. Samalla myös minulle herää sellainen äidin suojeluvaisto, sillä vaikka ajattelen, että kaikki lapset ovat samanarvoisia meillä, niin kyllä näillä minun biologisilla lapsilla on erityinen paikka sydämessäni, yksin heidät olen oikeastaan kasvattanut pienenä. Tunteitani helpotti kuitenkin se, että tajuan tämän olevan oma valintamme, ja uskon että se palkitaan myöhemmin. Olen meidän pienenpien lasten kanssa kotona tällä hetkellä, ollut jo pitemmän aikaa ja aion vielä ollakin, koska haluan tällä kertaa olla lasteni kasvussa mukana, mikä jäi oikeastaan näiden murrosikäisten poikien kanssa kokematta (opiskelua ja töitä). Rakkaudella niitä lapsia kasvatetaan eikä rahalla.
Olemme alkaneet kokeilla tätä vuorosysteemiä, nyt kävin kahdestaan nelivuotiaamme kanssa lelukaupassa (vauva nyt on aina mukana, mutta periaatteessa siis olimme kahdestaan), ja vaikka ostimme vain yhden pienen jutun, se oli kiva reissu molemmille. Tämä on varmasti hyvä tapa jakaa huomiota kaikille.
Uusperheen arvostelijoille tahdon kertoa, että minä en ole rikkonut kenenkään suhdetta, vaan mieheni ex on nimenomaan halunnut eron ja jättää pojan isälleen. Minä taas jäin suhteellisen nuorena leskeksi ja jäin kolmen pienen pojan yksinhuoltajaksi tuosta vaan, ilman koulutusta tai tietoa töistä. Pärjäsin kuitenkin, kiitos omien vanhempieni ja siskojen. Olin sinkkuna pitkän pitkän aikaa. Kun löysin uuden mieherni, koin saavani uuden tilaisuuden ja olen kiitollinen siitä. Pojille oli ihanaa saada miehen malli ja saimme vielä niitä haaveilemiani lapsiakin, tyttöjä. Minusta on typerää arvostella ja haukkua toisten onnea uusperheessä, olisiko minun pitänyt jäädä loppuelämäkseni sitten yksin? Ja jos joku keksii sanottavaa meidän vähävaraisuudesta, niin kertokaapa minulle, mistä löytyy edullinen vuokra-asunto 9 henkiselle perheelle? Kerrostalostako, hehheh? Ja iso auto tarvitaan ja sekin on vanha bensarohmuromu.. En ole ollut töissä, koska haluan kokea tyttöjen lapsuuden, mitä en aiemmin siis saanut kokea. Koen tämän siis uutena tilaisuutena, ja olemme kaikki onnellisia. Typerää ymmärtämättömyyttä arvostella uusperheitä..- Perheellänne on
kaikki onnistumisen eväät, erityisesti viisas äiti!
Vaate"kissan" voisi varmasti jossakin perhepalaverissa nostaa pöydällekin ja jutella lasten kesken asioista. Teinit kun tunnetusti ovat varsinaisia puusilmiä ja hämmästyvät kun huomaavat, että asioilla todellakin on monta puolta. Kateuskin voisi lievittyä.
Äidin ostelusta vielä sen verran (itse olen tuo soittimen ostaja -äitipuoli), että lapsettomana ja mukavasti toimeentulevana pystyn ostamaan itselleni kaikkea kivaa, ja tuntuu epäreilulta, etten ostaisi myös miehen lapselle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö vaihtaisi osia kanssasi, omia lapsia vain ei suoda kaikille!
Miehen lapsen äiti kohteli minua alkuvaiheessa todella kurjasti, enkä kyllä haluaisi kustantaa hänen 'uusille' lapsilleen mitään (he tosin 'perivät' minun ostamani tavarat). Sinun poikapuolesi äiti saattaa myös ajatella, ettei ala ostella teidän lapsillenne mitään pientäkään, sillä sitten häneltä aletaan odottaa myös muiden lasten muistamista joka kerta... toisaalta eihän hänen tarvitse tällaisia ajatellakaan.
Monimutkaisia nämä asiat ;). Toivon sinulle ja perheellesi mitä onnellisinta jatkoa ja ihanaa yhteisiä kesähetkiä!
- äitikkä tässä
myöntää kateuden miehen entistä perhettä kohtaan, se helpottaa omaa oloaan. Mutta lapsi onmiehen ja hänen exän, ja niin se on että parasta ei voi aina saada.
- jos opettelisit
ymmärtämään lukemasi. "Äitikkä" tässä myöntää kadehtineensa pojan äidin varakkuutta, ei perhettä.
Sinä taas et kykene myöntämään kateuttasi uusperheiden onnea kohtaan. Se on äärimmäisen surullista, se näet helpottaisi sinun oloasi. - meillä onni on
jos opettelisit kirjoitti:
ymmärtämään lukemasi. "Äitikkä" tässä myöntää kadehtineensa pojan äidin varakkuutta, ei perhettä.
Sinä taas et kykene myöntämään kateuttasi uusperheiden onnea kohtaan. Se on äärimmäisen surullista, se näet helpottaisi sinun oloasi.edes tiedä mitä on onni?
Jos onni on että hylkää lapsensa ja vaihtaa vieraaseen naiseen, jota ei edes lapset halua koskaan tavata, eikä mies kehtaa näytille meille tuoda, niin jo on onnea joooo!
Kyllä se onni on omat lapset joita mikään ei PITÄISI voittaa, ei ainakaan mulla.
Ei sen puoleen emme haluisikaan perheenrikkojia meille. Lapsetkin tajusivat pienenä, että kun isä hylkää niin hekin hylkäävät isän. - olevinaan lapsissa.
meillä onni on kirjoitti:
edes tiedä mitä on onni?
Jos onni on että hylkää lapsensa ja vaihtaa vieraaseen naiseen, jota ei edes lapset halua koskaan tavata, eikä mies kehtaa näytille meille tuoda, niin jo on onnea joooo!
Kyllä se onni on omat lapset joita mikään ei PITÄISI voittaa, ei ainakaan mulla.
Ei sen puoleen emme haluisikaan perheenrikkojia meille. Lapsetkin tajusivat pienenä, että kun isä hylkää niin hekin hylkäävät isän.Eksäsi onni on uudessa naisessa.
Mutta miksi olet uusperhepalstalla? - Onnee exä!!
olevinaan lapsissa. kirjoitti:
Eksäsi onni on uudessa naisessa.
Mutta miksi olet uusperhepalstalla?jollekin kelpasi, itse en takasin huolisi eikä lapsetkaan halua. Ovat päässeet irti moisesta isästä, joka perheen hylkää..
Parasta on kun ei tarvi häntä katsella eikä olla meidän missään tekemisissä.
Onnee vaan sille joka tykkää miehistä, jotka lapsiin kyllästyy, ja vaihtaa ne uusiin, kerran kun tekee, tekee soisenkin... - haista paska
Onnee exä!! kirjoitti:
jollekin kelpasi, itse en takasin huolisi eikä lapsetkaan halua. Ovat päässeet irti moisesta isästä, joka perheen hylkää..
Parasta on kun ei tarvi häntä katsella eikä olla meidän missään tekemisissä.
Onnee vaan sille joka tykkää miehistä, jotka lapsiin kyllästyy, ja vaihtaa ne uusiin, kerran kun tekee, tekee soisenkin...sä vingut täällä miten naikkoset VEI onnellisen ydinperheen isän jos kerta se oli niin helvetin paska.
Sä olet TODELLA; TODELLA sairas. - käytöstavat kunniaan
haista paska kirjoitti:
sä vingut täällä miten naikkoset VEI onnellisen ydinperheen isän jos kerta se oli niin helvetin paska.
Sä olet TODELLA; TODELLA sairas.suusi, ei tuollasta kiroomista ja sukuelimien käyttöä tarvita...
- xftyik
Tässä se nähdään, ei edes Lissu voi lukea noin päin persettä kirjoituksia.
Sen ainoa tarkoitus on provoista täällä ihmisiä. JA voi hitto miten hyvin se onkin
onnistunut. Se kai sen tällä palstalla pitääkin. Tästä palstasta on tullut sen sairaan
elämän huume. Se on pössyssä kun se onnistuu provoissaan.
Ettekö te tajuu sitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat135412Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard2413725Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"
"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."223393Seiska: Helmi Loukasmäki, 25, rehellisenä Dannystä, 83, ja isosta ikäerosta
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat pitäneet yhtä jo useamman vuoden. Nyt Helmi kertoo rehellisenä i393026Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi
Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks163014Uus terveysassema
Ei taia olla vielä ketjua siitä ni minäpä alotan. Joko sitä ruvettas porukalla nyt mollaamaa ja arvostelemaa ku nii ruma132805Toksinen persuvasemmisto
Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k192709Särkyneelle sydämelle
Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂512375Purralla luistaa hihna isolla pyörällä, kasetti ei kestä
”Purra käy nyt pahasti ylikierroksilla” Nähtiinhän Purran sekoilut jo Lohjan torilla taannoin. Eikö eduskunnassa ole271973Riikka Purra: Autoilu tulee Suomen valtiolle pyöräilyä edullisemmaksi! Siksi pyöräetu poistettiin!
🐸🐸🐸🐸🐸 Perussuomalaisten trollitehdas kiukkuaa kun Riikka Purra päästi taas sammakoita suustaan että autoilu tulee S3131629