korvakipu lentäessä -välikorvan

paineentasaukseen

10

1628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hauenleuka

      Ellei nieleskely avaa korvatorvia ja päästä paineita tasaantumaan, niin tukeva haukotus auttaa. Ellei sekään tehoa, ovat korvatorvet välikorvasta nieluun niin tukossa, että kannattaa käväistä korvatohtorilla.

      Oma havaintoni on, että nousun aikana riittää nieleskely, mutta laskussa täytyy haukotella. Minun käsitykseni mukaan se johtuu vastakkaisista paineenmuutoksista. Ylhäällä oltaessa korvaan jää 2 km:n korkeutta vastaava alipaine, ja alas tullessa kasvava ulkoinen paine painaa korvatorven tiukemmin kiinni, joten nieleskely ei riitä aukaisuun, haukotus on tehokkaampi.

      • Auttaako

        Vanha neuvo, purukumi. On vaan paha saada pois korvista... Auttaako, jos ei pureskele vaan laittaa purukumityynyn?


      • In the air
        Auttaako kirjoitti:

        Vanha neuvo, purukumi. On vaan paha saada pois korvista... Auttaako, jos ei pureskele vaan laittaa purukumityynyn?

        Itse pidan nenastani kiinni nousun ajan, so. kunnes kone saavuttaa lentokorkeuden, muutaman minuutin ajan, samalla paani on alaspain. Se on auttanut.


      • kummia lukuja
        In the air kirjoitti:

        Itse pidan nenastani kiinni nousun ajan, so. kunnes kone saavuttaa lentokorkeuden, muutaman minuutin ajan, samalla paani on alaspain. Se on auttanut.

        hengitä lainkaan ?


    • mikä avuksi?

      Minulla on todellinen ongelma juuri tämä korvien kova kipu silloin, kun lentokone on laskeutumassa. Onko tuosta Betasarcista todella hyötyä tähän vaivaan? Onko aloittaja itse tuota kokeillut ja todennut hyväksi? Minulla ei mitkään keinot ole tepsineet eli ei purukumin pureminen eikä nieleskely eikä haukotus eikä mikään. Korvat saattavat olla pitkään kipeänä lennon jälkeen. Tuntuu kuin tärykalvot puhkeaisivat. Se on hirveää.

      • Apu löytyi

        Korviini koskee todella paljon nousut ja laskut, kipu jää jopa päiviksi jos on useita nousuja/laskuja.
        Nieleskely/haukottelu tms. on niille, joilla kipu on vähäinen. Minulle on tepsinyt Duact (reseptilääke) sekä noin puoli tuntia enen nousua/laskua Nasolin (tippoina) nenään. Sitten täytyy tietysti tehdä nämä: voimakas haukottelu, nenästä kiinni pitäminen ja puhallus, useita kertoja. Tuntee, kuinka korva poksahtaa ja paineet tasoittuvat. Korvistani tiedän, kun kone alkaa laskea korkeutta vaikka ollaan tuhansien metrien korkeudessa.


      • että korvat paukkuu
        Apu löytyi kirjoitti:

        Korviini koskee todella paljon nousut ja laskut, kipu jää jopa päiviksi jos on useita nousuja/laskuja.
        Nieleskely/haukottelu tms. on niille, joilla kipu on vähäinen. Minulle on tepsinyt Duact (reseptilääke) sekä noin puoli tuntia enen nousua/laskua Nasolin (tippoina) nenään. Sitten täytyy tietysti tehdä nämä: voimakas haukottelu, nenästä kiinni pitäminen ja puhallus, useita kertoja. Tuntee, kuinka korva poksahtaa ja paineet tasoittuvat. Korvistani tiedän, kun kone alkaa laskea korkeutta vaikka ollaan tuhansien metrien korkeudessa.

        ja noi nuhasumut tietty auttaa, sekä ihan perus Clarityn antihistamiinikin. Duact paras, mutta reseptilääke. Joissakin yhtiöissä (Turkish Airlines ainakin) jaetaan pähkinöitä pureskeltaviksi, aika hyvä sekin.


    • ....

      Mielestäni purukumia paremmin tehoaa väkevät kurkkukarkit, joiden aromit avaavat nenän ja tulee varmaan nieleskeltyäkin enemmän karkki suussa.
      Itse olen arvellut korvakipuni lentäessä johtuvan juuri tukkoisesta nenästä.

      • niisks

        on joskus ollut pakko lähteä matkalle vaikka on ollut kova nuha ja korvakipuakin....
        Duact on auttanut, sitä täytyy vaan kyllä jo etukäteen ottaa että se vähentää nuhaa.

        Koneessa lentoemännillä on jotain mitä voit pyytää koneeseen tullessa, finnairilta ainakin kerran sain jotain nenätippoja.
        Joitakin nenätippoja apteekista kannattaa kysellä mukaan. Ja sitten vielä purkkaa suuhun nousuissa ja laskuissa. Haukottelu on mahtava konsti, mutta ei auta ihan nuhaisena.
        Se puhaltaminen nenästä kiinni pitäen on mulle aiheuttanut noissa tilanteissa kipua, en tiedä johtuuko se tukkoisuuden määrästä sitten.


    • korvakärsiväinen

      Minulla auttoi viimeksi se, että otin burana600:n tuntia ennen lentoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1165
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      664
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    7. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      47
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      592
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe