Sopivia edullisia harrastuksia 5-v. tytölle?

....

OIkeastaan olen sitä mieltä, että eihän tuon ikäinen vielä mitään erityisiä harrastuksia tarvitse, minusta on aktiviteettia ihan riittävästi kun päivät on hoidossa. Mutta olen havainnut, että kaikilla kavereilla on kaikenmaailman harrastuksia ja nyt tyttömme on alkanut puhumaat, että haluaisi tehdä sitä sun tätä. Ja joskus jopa tuntuu siltä, että menestyminen tässä elämässä perustuu siihen, että jo pienestä asti ollaan mukana ties missä, harrastetaan paljon.

Mitkä voisivat olla sopivia harrastuksia 5-vuotiaalle? Millaisia kokomuksia teillä on eri harrastuksista?

65

7933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti Monica

      Ainut mitä voisi suositella on satujumppa tai muu hauska liikuntamuoto. Joku askartelukerhokin voisi olla kiva. Oikeastaan mitään muuta en suosittelisi vielä.

      • Teini135

        Joo 5 vuotta on aika pieni ikä, joten mitään raskasta urheilua en siis tosiaan ainakaan vielä harkitsisi, mutta satujumppa on varteenotettava vaihtoehto, jos jotain liikunnallista pitää olla. Yleensäkin kannattaa tiedustella mitä harrastuksia tyttösi kavereilla on ja panna omakin tyttösi kokeilemaan noita harrastuksia, niin siinä saisi samalla sitten olla näiden kavereiden kanssa, mikä saa ehkä tyttösikin innostumaan tuosta harrastuksesta enemmän. Ainakin kouluikäisille tuntuu olevan tärkeätä, että saa tehdä samoja juttuja kuin muutkin.


      • KokoomusPuppelit

      • jumppaaja68

      • HGJHGJGHJG
        KokoomusPuppelit kirjoitti:

        http://100777.com/protocols_fi
        Jotta lapsesi menestyisi siionistien mailmanvallassa!

        Harrastuksena mitä mainioin!
        Riistä ja alista!

        Tuo oli oikeesti tosi hyvä heitto!

        Sain kunnon naurut...


    • veerahanuriina

      Meillä alotettiin keväällä ratsastus, kevät ja kesä sillon tällön ja nyt syksyllä vakkaritunnit. Tytöllä(4v.) joka viikko puoli tuntia ja äipällä tunti.. :) ja jos joka viikko ei neitiä huvita niin voi käydä harvemminkin tai jos kiinnostus lopahtaa kokonaa niin sitten äiti jatkaa heppaharrastusta yksin. Mutta nyt vielä tuntuu hyvin innostuneelta.
      Toinen mikä ajateltii syksyllä alottaa on uimahallissa käynti, tyttö oppi nyt kesän aikaan uimaan ja sukeltelemaan ja tykkää kovasti uimisesta niin aattelin josko alettas uimassa käymää epäsäännöllisen säännöllisesti..eipähän taidot sitten ens kesään mennessä unohdu.
      Pääasia että harrastaminen on hauskaa eikä väkinäistä pakkopullaa.. :D

    • köriläs69

      Musiikki Ja Tanssiminen edullista hyödyllistä ja kivaa :D rennosti ei vakavasti ja koko perhe tai suku voi osallistua.. "get up stand up"

    • T

      muskari, kuvataidekoulu ja/tai satujumppa! :)

    • Äidinäiti

      Harrastukset maksavat yllättävän paljon. Omat lapseni kävivät pianotunnilla, satubaletissa ja myöhemmin partiossa (7v.) ja jääkiekossa sekä taitoluistelussa. Ensimmäiset alkoivat neljä -vuotiaana ja kaikki jatkuivat aktiivisina lukioon asti. Partio jatkuu edelleen, vaikka ovat aikuisia. Rahaa paloi uskomattomasti, mutta eiväthän ole norkoilleet kadunkulmissa.

      Kannattaa kysellä ensin harrastuspaikoista, voiko tulla "koemaistamaan", sillä kavereiden innostus ei välttämättä kerro oikeaa totuutta. Arka lapsi voi ahdistua esim. liikuntaryhmässä. Toisaalta taas liian innokas lapsi ei jaksa motivoitua pitkäjänteisestä työskentelystä, jota esim. soittaminen on.

      Jos nyt olisin tuossa tilanteessa, laittaisin lapseni satubalettiin tms. ryhmään, uimaharjoituksiin ja pikkulasten kuoroon. Partio on monipuolinen ja kasvattava harrastus, jos onnistuu saamaan hyvään lippukuntaan. Siinä on vanhemmillakin mahdollisuus osallistua muutenkin kuin kuljettajana ja maksajana. Näissä missään ei ole suorituspaineita esim. eteenpäin pääsemisen vuoksi. Jääkiekko yms. kilpailulajit tähtäävät alusta asti "ammattilaisuuteen", tästä on kokemusta toisen lapseni kohdalla, jolta vietiin into sillä, että koko ajan painotettiin kehittymistä ettei joutuisi filttiketjuun.

      Jos lapsi on innostunut ja kehittyy, voi tulla eteen tilanne, jossa harkkoja on monta kertaa viikossa. Silloin täytyy karsia muita ettei rahat lopu kesken. Mikä pettymys lapselle, näin kävi meillä, kun liikuntaharrastukseen olisi pitänyt mennä viisi kertaa viikossa. Se jätettiin, jotta muille jäisi aikaa. Eli pitkällä tähtäimellä on aloitettava.
      Myöskään aikuisen ajatus korvata esim. oma soittotaidottomuus pakottamalla lapsi tunnille, on järjetöntä. Innokas lapsi kyllä harrastaa sitä, mikä kiinnostaa.

      Harrastusta lapselle ei kannata aloittaa vain kavereiden vuoksi. Oma rakas harrastus on parasta. Jotkut lapset viihtyvät isoiksi asti kirjojen tai eläinten parissa kotona. Ei kannata painostaa naapureiden vuoksi. Nettiriippuvuus on asia erikseen. Silloin kone kiinni ja vaikkapa vanhemman kanssa harrastamaan. Lajeja löytyy paljon.

    • ??=

      Jos haluaa omat eläkepäivänsä turvata niinkuin taloudellisesti niin golf. Se on niinkuin eläkevakuutus - paitsi, että siitä saattaa saada jopa rahansa takaisin.

    • -------

      Aina, kun lukee kaikkien menestyneiden urheilijoiden tai muusikoiden haastatteluja, niin tuntuu, että he ovat aloittaneet lajinsa harrastamisen jo hyvinkin varhain ja siitä on tullut niin vahva osa heidän elämää, että ovat valinneet ammattinsakin sen mukaan. Pistä tyttäresi ihmeessä vaikka pianotunnille! Vaikka häntä ei myöhemmin pianonsoitto tai muunkaan instrumentin soitto kiinnostaisikaan, niin ei kai siitä haittaakaan voi olla. Musikaalisuus ja musiikin opiskelu kehittää nuottikorvaa, älykkyyttä ja ainakin hienomotoriikan taitoja.

    • tyreelli

      Kaikki huipulle tähtäävä urheilu on aloitetteva jo tuossa iässä. Tietysti vielä ei tarvitse tähdätä huipulle eikä sinne kaikki edes yllä, vaikka aloittaisi 5 v. Mitä harrastaa riippuu tytöstä: luistelu, jalkapallo, viulu, ratsastus, taide...kysy tytötä ja vie useampaan, jos innostuu. Ei maksa noin nuorilta vielä paljon.

    • äitiiii

      Mulla saman tyttö oli tuossa iässä kaksi vuotta sitten. Kävi liikuntaleikkikoulua vuoden, sit oli liian vanha.
      Kävi muskaria vuoden, sit olisi pitänyt alkaa seur. vuonna soitinvalmennus, täällä vain vaihtoehtona kantele.

      Into liikkumiseen on aina ollut, joten nyt käy alkeisbalettia, alkeisuimakoulua, kuvataidekoulua ja pyhäkoulua.
      Voi kuulostaa ekaluokkalaiselle paljolta, mutt koulu loppuu aina jo klo 13, ja yksi harrastus kestää tunnin. Isovanhemmat ja kummit antaa synttärinä ja jouluna jonkun pienen Hello Kittyroinan, ja rahaa harrastuksiin.
      Tyttö itse on tykännyt.

      5-vuotias on hyvän ikäinen kokeilemaan monenlaista. Vielä 7-8 vuotiaana voi vaihta, ja kokeilla uutta.
      Harrastuksissa oppii sosiaalisia taitoja, päivähoidossa on omat kuviot ja kaverijaot, harrastus on tilaisuus nauttia ja loistaa, hoito on arkista "pakkoa".

      • joooopajoooo

        "Vielä 7-8 vuotiaana voi vaihta, ja kokeilla uutta."

        Jos ei tähtää urheiluharrastuksessa huipulle, ei tuo ole todellakaan mikään yläikäraja vaihtaa harrastusta. Voi kokeilla ihan koko eliniän ajan uusia aktiviteetteja. Harvemmalla nyt loppupeleissä on tarkoitus tähdätä sinne suomen parhaimmistoon harrastuksissaan. Joten tuo 7-8 ei todellakaan ole mikään yläikäraja... sitä paitsi. Jos on lahjakas, voi 12-14 vuotiaanakin aloitettu harrastus nostaa nuoren vielä sm-tasolle, jopa korkeammalle. Joten lopettakaapas se "2 vuotiaana luistimet jalkaan ja kiira korven oppilaaksi!" -mussutus...


    • liikaa harrastanut

      Menkää yhdessä vanhempi-lapsi jumppaan. Niitä löytyy esim. kansalaisopistojen ohjelmasta ja varmasti monesta muustakin paikasta. Niissä tuonkin ikäinen lapsi viihtyy kun on oma vanhempi mukana.

      Kyllä sitä ehtii harrastaa otsa rypyssä vähän vanhempanakin.

      • 1+2=3

        Itse sain viisivuotislahjaksi rasiallisen taiteilijan värikyniä (muistaakseni 36 kpl), ja piirustusharrastukseni sai laadukkaiden välineiden myötä aivan uutta potkua. Toisin sanoen, jos lapsesi harrastaa piirtämistä, hanki hänelle kunnon välineitä, kukapa tietää kuinka käy.

        Minulle kävi niin että opiskelen parhaillaan kuvaamataidonopettajaksi.


    • mx-fani

      Motocross on hyvä harrastus

    • assade34

      lyöt kitaran kätee ja pistät opiskelee. 15 vuotiaana se hakkaa taidoillaan ~99% muista ikäsistään, ja siitä voipi kehittyä maailman paras naiskitaristi kun noin nuorena alottas :D tietenki jos ei kertakaikkiaan oo tajua musiikin päälle, niin eihä siitä mitää tuu

    • a

      Pistät tytön Vaikka Tai Chi:hin niin oppii käytöstä ja samalla venyy ja oppii kaikkea jännää.

    • Lentopalloilija

      Hei,

      omasta kokemuksesta voin sanoa, että lentopallo on hyvä harrastus monipuolisuutensa vuoksi. Kehittää monipuolisesti harrastajaa. Itselläni oli (ja vieläkin on) lentopallosta hyötyä monissa muissakin palloilulajeissa kuten sulkapallo, koripallo, pesäpallo ym mitä koulussakin tuli pelattua. Myös sosiaalisesti se on hyvä harrastus kun ryhmässä/joukkueessa harrastetaan.

      Lentopallo on lisäksi edullinen harrastus verrattuna jalkapalloon, jääkiekkoon, ratsastukseen, taitoluisteluun, salibandyyn ym, myös vanhemmalla iällä. Varusteisiinkaan ei mene tuhansia. Sisäpelikengät ja polvisuojukset riittävät. Harrastuspaikkoja on myös "paljon" tarjolla (verrattuna esim jäähalleihin, sählyhalleihin) joten salivuokratkin ovat kohtuullisia ja kausimaksu on muita lajeja edullisempi.

      Lentopallo on myös maailmalla suosittu harrastus ja myös lyhyemmät siinä pärjäävät (eri pelipaikkoja tarjolla), kesälläkin voi pelata beachia. Suomalaisetkin ovat hyvin Beachissa ja tavallisessa lentopallossa pärjänneet.

      Noin nuorena voi aloittaa vaikka pallokoulusta (jossa lähinnä leikitään muiden kanssa) ja siitä iän karttuessa jatkaa eteenpäin jos kiinnostusta riittää. :)

      Suosittelen todella :)

    • liikkumaan

      minä kävin tyttöni kanssa ensin äiti-lapsijumpassa ja sitten tuli satujumppa,
      temppukoulu ja tanssi.
      mielestäni on hyvä,että on yksi kunnollinen,kuin monta huonoa harrastusta.
      meilläkin,kun oli rahasta puutetta,niin senmukaan suunniteltiin harrastukset.
      tyttö nyt jo aikuinen ja tanssiharrastus on vieläkin!
      liikunta on hyvä aloittaa jo pienestä,niin eitä harrastaa vielä aikuisenakin ja
      on terveydelle hyödyksi!
      elikä kaikki vaan liikkumaan pienestä saakka!

    • Timppa27

      Itse tykkäsin pienenä poikana kovasti onkimisesta kesäiltoina. Enpä tainnu olla 5 vuotta vanhempi kun harrastus alkoi ongella jossa ei alussa ollut koukkua laisinkaan ja niin vaan ongin edelleen, tosin nykyisin jo koukullisella ongella. :D Alussa tietysti aikuisen hyvä olla apuna laittamassa matoa ja huolehtimassa siitä, että kaikki sujuu turvallisesti. Mutta pian touhun oppii. Mikäli innostusta löytyy niin kesäisin kannattaa hieman vanhempana osallistua onkikilpailuihinkin, tapaa muita harrastajia. Nuorten sarjoissa menestyminen ei ole ylivoimainen haaste, mikä lisää innostusta edelleen. Onkiminen on halpa harrastus. Vavan ja ongen saa 10 eurolla. Matoja löytyy sateen jälkeen lenkkipolun vierestä, onkimiseen ei myöskään lupia tarvita kunhan ei jalokalaistutuslammille eksy. Talvella voi kokeilla vanhempana pilkkimistä. Siinä saa hyvin liikuntaa. Tosin hieman kalliimpi harrastus, koska etenkin lämpimään pukeutumiseen ja terävään kairaan kannattaa alussa panostaa. Eihän tuo kalastus ole ehkä niitä naisellisimpia harrastuksia, mutta mukavaa ajanvietettä luonnon parissa. Kalastuskilpailuissa huomaa myös sen mukavan puolen, että ei siellä olla kilpailijoiden kanssa vihollisia vaan parhaimpia kavereita, juttukavereita löytyy aina. Kalastus harrastuksena voi poikia ajan myötä myös muita luontoaktiviteetteja, kuten veneilyn, melonnan, vaelluksen, marjastuksen tai metsästyksen. Kalastus ei myöskään ole pinnallinen harrastus, varmasti niitä vähiten ulkonäkökeskeisiä eikä raha myöskään ratkaise kenellä suurin kala koukussa. Mikäli kaipaa opastusta niin paikallisilta kalastusseuroilta voi kysellä apua. Useimmilla paikkakunnilla järjestetään nuorille koulutusta harrastuksen saloihin.

    • Mhmm

      Piirtäminen voisi olla hyvä, mikäli siis löytyy tarpeeksi lahjoja ja sitä kautta kiinnostusta siihen. Itse ainakin aloin piirtämään jo joskus 4-vuotiaana ja harrastus jatkuu edelleen näin yli parikymppisenä. Tosin se on aika erakkomaista puuhaa, mutta käy ainakin mulle hyvin.

    • sadldsaldsaladskfgjg

      Musiikki ja piirtely ja liikunta ovat mitä parhaimpia harrastuksia. Liikkuvasta lapsesta tuskin tulee isomahaista nuorena tai vanhana, musiikki antaa reilusti sisältöä elämään, piirtäminen hyödyntää mielikuvitusta. :) Itse en laittaisi lasta mistään hinnasta huipulle tähtäävään liikunnalliseen lajiin. Ylempänä tätä on perusteltukin.

      • €€€€€

        Tai enduro, tai supermoto.

        Minipyörä 3000€, varusteet 1000€, bensat osat huollot.
        Halpa ja hyvä harrastus.


      • .

        " Liikkuvasta lapsesta tuskin tulee isomahaista nuorena tai vanhana"

        Olen 6vuotiaasta tähän ikään (30) harrastanut liikuntaa eri muodoissa. Ensimmäisestä lapsesta jäi vähän vatsaa, se ei vielä aiheuttanut huolta, mutta toisesta lapsesta jäikin sitten huomattavasti enemmän ja se ei ole nyt kolmeen vuoteen lähtenyt edes liikunnallakaan pois (tosin ei ole mahdollisuutta eikä aikaakaan jokapäiväiseen liikuntaan).

        Eli ei se liikuntakaan aina näköjään poissulje sitä ison mahan syntyä. (Minullakin on hoikat jalat, sopusuhtainen peppu, painan 51 kg, ainoastaan vatsan seutu kerää jostain syystä kaikki läskit!)


      • ölkjasdf
        €€€€€ kirjoitti:

        Tai enduro, tai supermoto.

        Minipyörä 3000€, varusteet 1000€, bensat osat huollot.
        Halpa ja hyvä harrastus.

        saa huomattavasti halvemmalla. Tuon ikäiselle sopivan pyörän saa uutena 1500€. Sitten tukevat kengät, kyynärsuojat, hanskat, polvisuojat ja kypärä. Käytettynä lähtee halvemmalla.


      • ölkjasdf

    • mä olen lähtenyt lapsilleni harrastuksia tyrkyttäessä siitä, että pitää olla yksi liikunnallinen harrastus, jotta keho pysyy kunnossa. muuten lasten omien mieltymysten mukaan. "harrastus" kuulostaa viralliselta, mutta kun vaippa jää, niin eikun "harrastamaan", jotta lapsi oppi olemaan luontevasti erilaisten ihmisten kanssa ja toimimaan ryhmässä.

    • plörts

      Mitäs jos kysyisit, mistä lapsi itse on kiinnostunut?

    • t

      itse olen vielä nuoriaikuinen, eikä ole perhettä,
      mutta pidän seurakunnalla kerhoja lapsille,
      kokkikerhot,puuhakerhot,liikuntakerhot. yms.
      monessa ilmoituksessa on raja 1-3 luokkalaisille, mutta ko ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään/
      varhaisnuorisotyöntekijään ja kyselee, niin yleensä tämä kyllä onnistuu, jos lapsi ei ole aivan ujo ja peukalo keskellä kämmentä.
      useimmat seurakunnan kerhot ovat ilmaisia, joissakin pieni materiaalimaksu.

    • lolxd2345

      metsästys oma tytär on mielissään kun saa ampua jäniksiä

      • kjehe...

        Vaikka ymmärrän nuo kolme miinusta, ymmärrän myös että ne tulevat ymmärtämättömyydestä. Raukat ovat itse kasvaneet niin pullossa, että oikeasti uskovat ettei 5-vuotias pysty oikein mihinkään.


    • ui-ma

      Uimisesta kannattaa aloittaa. Siitä taidosta on lopuksi elämää hupia ja hyötyä.

    • rth34t6h

      NUORELLA IÄLLÄ ei tarvitse aloittaa erityisesti oikein mitään, kunhan puuhastelee vähän kaikkea.

      Tämä pätee ainakin sellaisessa urheilussa, jossa ei tarvitse kovan kunnon ja jonkinlaisen koordinaation lisäksi paljoa muuta.

      Esim uinti, kilpailluimpia uintilajeja on miesten 50m vu. Ja ME-mies on Roland Schoeman, josta wiki sanoo seuraavaa:

      "Born in Pretoria, Schoeman first ventured seriously into a pool when he was 16, in order to show a girl how interested he was in her."

      16-wee kun alottelet niin ME on siis varma.

    • d-ina-

      Älä tyrkytä hänelle harrastuksia, vaan hankit kotiin ihan jotain perusvirikkeitä, esim. piirustusvälineitä, joku lasten "leikki"soitin, palloja, hyppynaruja... Jos asutte maaseudulla tai okt-talossa, niin kesällä ulos erilaisia leikki/pelivälineitä, polkupyörä. Näin lapsi saa itse kehittää itselleen tekemistä ja hänestä kasvaa luovempi ja itsenäisempi. Ja varmasti vanhempanakin keksii itse aktiviteetteja, eikä tarvitse ohjattuja "harrastuksia".
      Itse olen parikymppinen ja kasvanut juuri noin ilman "harrastuksia". Pienenä itsekseni ja kavereiden kanssa piirettiin, leikittiin, soitettiin, juostiin kilpaa, pelattiin pallopelejä, hiihdettiin, uitiin, voimisteltiin, ei olisi edes jäänyt aikaa millekään ohjatulle. Ja vanhempien mukaan en koskaan valittanut tekemisen puutetta. Nyt opiskelen liikunta-alalla ja olen ikäni ollut aktiivinen liikkuja, vaikka enkä ole koskaan käynyt missään ohjatussa toiminnassa.

    • kilpauimarin äiti

      uintikerho, jossa leikin avulla totetellaan veteen. Ryhmiä ollut jo 4 vuotiaasta asti. Kaiken lisäksi tämä on sellainen harrastus, johon liittyy ilmainen henkivakuutus:) Eikä ole kalliskaan.

      • j

        Tyttö on tosiaan aika nuori mitään harrastamaan, mutta haluaisin kuitenkin mainita, että kunhan hän aloittaa koulun, partio on ehkä paras harrastus mitä on. Se on edullinen, järkyttävän hauska harrastus jossa saa paljon samanhenkisiä ystäviä. Meitä on partiolaisia suvussa jo kolmessa polvessa, ja jos suku saa joskus jatkoa minun tai siskoni puolesta, partioon lähtevät nekin lapset, jos vain itse innostuvat. Partiossa oppii luonnosta ja luonnonsuojelusta, oppii johtamaan ja olemaan johdettavana, oppii toimimaan ryhmässä, tekemään aloitteita ja auttmaan muita, oppii selviytymistaitoja, kansainvälisyyttä ja avointa mieltä, vain muutaman näkökohdan mainitakseni. Suosittelen. Pari vuotta vain pitää tyttären vielä malttaa odottaa.


    • nömö

      Itse lähtisin musiikista aloittaa jonkun soiton mahdollisesti.
      Tai liikunnasta Tanssi tai vaikka luistelukoulu voisi olla hyviä vaihto ehtoja.
      Molemmissa aloitetaan leikki mielellä. Lisäksi kehittävät hyvin motoriikkaa ja antavat näin myöhempää ajatellen hyvää perustaa.

    • ölkjasdf

      pakko vastata... Itse aloitin pienenä ajamaan kuramopolla, ja nyt vanhempana kun oma muksu on pieni sain uudestaan kipinän. Tuo tosin syö vanhemmalta varmaan enemmän aikaa kuin johonkin kerhoon kuljetus ja pois hakeminen. Pitää viitsiä huoltaa pyörä ja opettaa ajamaan.

      • ölkjasdf

        Mietin asiaa ja pitää lisätä jotain. Pitää olla vielä itse kiinnostunut asiasta. Jos homma ei ole mielestäsi kivaa, niin tuskin se tuskin on kivaa lapsestasikaan. Mut ehkä kannattaisi kuunnella lastasi. Jos jokin on liian kallista, niin sanot vain kylmästi ei. Tyttäresi mielenkiinnon kohteita voit varmaan ohjailla hienovaraisesti antamalla ideoita, puhumalla omista harrastuksistasi ja ottamalla mukaan erilaisiin tapahtumiin tai harrastuksiisi.

        Jos ei sinulla ole harrastuksia, niin kannattaisi hankkia. Kaikki tarvitsevat leluja... Aikuisten lelut vain maksavat yleensä vähän enemmän. Joku tosin saattaa naamioida mönkiänkin työkoneeksi jolla saa tehdä metsätöitä. Saha mönkijän perään, ja pääasia on metsässä ajelu.


    • Eemia

      Minä itse tuonikäisenä tanssin yksin ja keksin koreografiat päästä. Nyt 13weenä oon kohta vuoden tanssinut ihan oikeassa tanssiryhmässä. Piirtelen myös paljon, tässä oli minun harrastukseni. Äitini aina sanoo että on hyvä jos on harrastus mutta pakko ei ole harrastaa! Vanha opettajani tyrkytti minulle kokoajan harrastuksia ja se oli minusta jotenkin pakonomaista joten aloitin liikuntakerhon joka oli aivan kauheaa rääkkäämistä! Onneksi tajusin avata äidille suuni ja lopetin sen. Nyt harrastaminen on minulle hauskaa ajanvietettä! Lisäksi ulkoilen paljon ja käyn äidin kanssa uimassa aina kun äidille vaan työnpuolesta sopii mikä on aika harvoin..

    • tai sitten ehkä ei

      Monet ammattimuusikot ja urheilijat ovat aloittaneet oman alansa lajin tai harrastuksen juuri 5-vuotiaana. Toiset jopa nuorempana. Eräskin tällä hetkellä kansainvälisesti menestynyt kapellimestarimme ilmoitti jo 5-vuotiaana, että hän haluaa johtaa orkesteria - ja nyt hän sen tekee. Ja eikös Kimi Räikkönenkin ollut ratissa jo tuossa iässä? Balettiuraakaan harva kykenee aloittamaan enää teini-iässä.

      Yritä nähdä, onko lapsessasi lahjakkuutta ja mielenkiintoa johonkin erityisesti. Jos noin pieni harrastaa jotakin, sen pitäisi perustua johonkin muuhun kuin siihen, että kavereilla on jokin kallis tai "hieno" harrastus tai halusta näyttää naapureille ja sukulaisille, että kyllä meilläkin...

      • lapset lapsina

        Ihan pikkasen noita vastauksia lukiessa alkoi jo miettimään kyselikö aloittaja lapselle sopivaa harrastusta vaiko kenties miettikin mille ammattilaisuralle pitäisi tähdätä. Mielestäni ihan vaan harrastuksia, mutta ehkäpä en vaan osaa lukea rivien välistä.
        Eikö oikeasti saa enää vaan harrastaa; pelata, leikkiä tai soittaa vain ihan sen takia, että se on kivaa. Vaikka ei erityistä lahjakkuutta olisikaan voi lapsi silti suunnattomasti nauttia piirtämisestä taikka uimisesta tai ihan mistä tahansa, ja tykätä tehdä sitä vaikka ei olisikaan ikinä mahdollisuuksia yltää huipulle siinä. Turhan moni innostus/kiinnostus varmasti kaatuu siihen että lapselle saatetaan tehdään jo hyvin varhain selväksi, että ei ole mitenkään erityisesti lahjakas harrastuksessaan ja ehkä jopa hienovaraisesti kehotetaan kokeilemaan jotain muuta. Varsinkin urheilupuolella saattaa jyvien seulonta akanoista alkaa jo pian sen jälkeen kun on siirrytty palloleikeistä pelaamisen puolelle.
        Antakaa lasten olla lapsia ja lapsellisen innostuneita mitä tahansa sitten tekevätkin. Ei kai sitä tarvitse heti alkaa valmentamaan tulevaisuuden uraa silmällä pitäen. Kyllä se oma ala löytyy aikanaan, eikä välttämättä ole mitenkään tekemisissä lapsuuden harrastusten kanssa. Toisaalta harrastus joka on vapaasti valittu omien (siis lapsen omien) mieltymyksien mukaan, ilman suorituspaineita ja supertehovalmennusta, vaan on rakkaudella tuettu, voi jatkua läpi elämän ihan vaan mukavana tai jopa erittäin rakkaana ajanvietteenä, vastapainona työlle. Ja antaa, vaikkakaan ei elantoa, niin silti todella paljon.

        Alkuperäiseen kysymykseen kantaa ottaen, ehkä nuo jo monesti ehdotetut satujumpat, muskarit ja askartelukerhot on hyviä vaihtoehtoja tuon ikäiselle, joka ei vielä ole mitään sen enempää harrastanut. Ovat suht edullisia, eivät vaadi kummoisia välineinvestointeja ja niiden avulla selviää onko kiinnostusta enemmän liikunnalliseen suuntaan vaiko ehkä luovuus pääsee paremmin esille käsien kautta. Siitä on sitten hyvä lähteä siihen suuntaan joka innostaa, tai vaikka molempiin jos lapsesta siltä tuntuu.


      • lue oikein.
        lapset lapsina kirjoitti:

        Ihan pikkasen noita vastauksia lukiessa alkoi jo miettimään kyselikö aloittaja lapselle sopivaa harrastusta vaiko kenties miettikin mille ammattilaisuralle pitäisi tähdätä. Mielestäni ihan vaan harrastuksia, mutta ehkäpä en vaan osaa lukea rivien välistä.
        Eikö oikeasti saa enää vaan harrastaa; pelata, leikkiä tai soittaa vain ihan sen takia, että se on kivaa. Vaikka ei erityistä lahjakkuutta olisikaan voi lapsi silti suunnattomasti nauttia piirtämisestä taikka uimisesta tai ihan mistä tahansa, ja tykätä tehdä sitä vaikka ei olisikaan ikinä mahdollisuuksia yltää huipulle siinä. Turhan moni innostus/kiinnostus varmasti kaatuu siihen että lapselle saatetaan tehdään jo hyvin varhain selväksi, että ei ole mitenkään erityisesti lahjakas harrastuksessaan ja ehkä jopa hienovaraisesti kehotetaan kokeilemaan jotain muuta. Varsinkin urheilupuolella saattaa jyvien seulonta akanoista alkaa jo pian sen jälkeen kun on siirrytty palloleikeistä pelaamisen puolelle.
        Antakaa lasten olla lapsia ja lapsellisen innostuneita mitä tahansa sitten tekevätkin. Ei kai sitä tarvitse heti alkaa valmentamaan tulevaisuuden uraa silmällä pitäen. Kyllä se oma ala löytyy aikanaan, eikä välttämättä ole mitenkään tekemisissä lapsuuden harrastusten kanssa. Toisaalta harrastus joka on vapaasti valittu omien (siis lapsen omien) mieltymyksien mukaan, ilman suorituspaineita ja supertehovalmennusta, vaan on rakkaudella tuettu, voi jatkua läpi elämän ihan vaan mukavana tai jopa erittäin rakkaana ajanvietteenä, vastapainona työlle. Ja antaa, vaikkakaan ei elantoa, niin silti todella paljon.

        Alkuperäiseen kysymykseen kantaa ottaen, ehkä nuo jo monesti ehdotetut satujumpat, muskarit ja askartelukerhot on hyviä vaihtoehtoja tuon ikäiselle, joka ei vielä ole mitään sen enempää harrastanut. Ovat suht edullisia, eivät vaadi kummoisia välineinvestointeja ja niiden avulla selviää onko kiinnostusta enemmän liikunnalliseen suuntaan vaiko ehkä luovuus pääsee paremmin esille käsien kautta. Siitä on sitten hyvä lähteä siihen suuntaan joka innostaa, tai vaikka molempiin jos lapsesta siltä tuntuu.

        ei ammattilaisuraa, en näe missään viitettä siihen ap:llä.
        ap kyseli edullisia harrastuksia, koska tyttö on kiinnostunut itse ja kysellyt äidiltä mitä voisi harrastaa kun kaveritkin harrastavat.
        ja alla ap:n vastauskin, jossa toteaa että odottaa ja kuulostelee tyttöä itseään mitä haluaa.


    • 4-vuotias hiihtäjä

      5- vuotiaalle voi suositella balettia, telinevoimistelu/jumppaa... Itse ainakin huomasin, että telinevoimisteluun olin liian vanha 14-vuotiaana, kun ei sen ikäisille ollut mitään alkeita. Itse olen opettanut 4-vuotiaille tennistä, mikä on ihan ok vaihtoehto, jos lapsi on reipas. Yleensäkin mielestäni 5-vuotias voi harrastaa, jos on sosiaalinen ja reipas... jos ei, niin kannattaa suosiolla siirtää harrastusta siihen asti kunnes lapsi itse haluaa. Laji voikin sitten olla mikä vaan, mikä lasta kiinnostaa ja mihin resurssit riittää.

      • alkup.

        Kiitos kaikille vastanneille, onhan noita harrastusmahdollisuuksia paljon eikä aina tule ajatelleensa kaikkea.
        Mitään ammattilaisuraa en ole lapselleni luomassa vaan ihan jotain pientä kivaa puuhastelua.
        Tyttömme on kova puuhastelija kotona ja keksii koko ajan omia leikkejä ja minusta tämä on ollut hyvä asia. Mutta taidan vielä hetken odotella ja kuulostella tytön toiveita. Liikunnalliset harrastukset ovat varmaan aina hyödyllisiä.


      • äiti kahdelle
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille, onhan noita harrastusmahdollisuuksia paljon eikä aina tule ajatelleensa kaikkea.
        Mitään ammattilaisuraa en ole lapselleni luomassa vaan ihan jotain pientä kivaa puuhastelua.
        Tyttömme on kova puuhastelija kotona ja keksii koko ajan omia leikkejä ja minusta tämä on ollut hyvä asia. Mutta taidan vielä hetken odotella ja kuulostella tytön toiveita. Liikunnalliset harrastukset ovat varmaan aina hyödyllisiä.

        minulla on tyttö, joka on nyt 2lk sekä tyttö, joka on 1v6kk. tälläistä on harrastettu meillä:

        -vauvauinti molemmilla neideillä (n. 4kk-1v4kk välisen ajan) jonka jälkeen jatkettu epäsäännöllisen säännöllistä vedessä telmimistä, uimahallien, kylpylöiden ja mökkeilyn merkeissä. Niille jotka vauva uinnista haaveilevat, niin hassulta kuin se kuulostaakin se pitää varata jo about siinä vaiheessa kun tulet raskaaksi, koska jonoa on, varsinkin pk-seudulla!

        -pienemmän kanssa aloitan nyt äiti-lapsijumpan tänä syksynä, sitä ennen hänellä ei ole ollut muita harrastuksia kuin vauvauinti. Tämä jumppakin lähinnä itseäni varten :)

        Sitten esikoisen harrastuksiin:

        -telinevoimistelu, jonka hän aloitti sinä tammikuuna, kun oli täyttämässä huhtikuussa 3v. Tätä harrastusta jatkettiin viime jouluun asti, jonka jälkeen tyttöä oltiin lähes väkisin värväämässä kilparyhmään, mutta olimme ja olemme edelleen kaikki (vanhemmat sekä tyttö itse) sitä mieltä, että ei aloiteta aktiivisesti kilpailemista (joka tarkottaisi mielettömästi treenejä/viikko), tämä johti siihen, että lopulta vaihdoimme toiseen seuraan, jossa harrastaa myös muita tytön koulukavereita. Tyttö on ollut tosi tyytyväinen vaihtoon, mutta emme tiedä kauanko harrastus uudessakaan seurassa jatkuu, vaikuttaa että tytöstä oltaisiin leipomassa kansainvälisissä kisoissa ravaavaa 8-vuotiasta, ja sitä emme halua. Useat liikuntalajit tuntuvat nykyään painottavan kilpailemista ja tuloksia todella pienestä asti. Tyttö kuitenkin pitää telinevoikkaa lemppariharrastuksenaan, emmekä mielellämme luopuisi siitä kokonaan.

        -tanssi, jota tyttö harrastaa yhä samassa tanssikoulussa, kuin aloittaessaan 4-vuotiaana. Tyylilajeina pääosin jazz ja show. Tanssikoulu on pieni ja mikä tärkeintä, ei painota kilpa-uraa!

        -tytön ollessa 5-vuotias, aloitimme taitoluistelu-kokeilumme, tytön omasta toiveesta. Jo parin kuukauden jälkeen tyttö siirrettiin yhden ryhmän ylöspäin ja joulun jälkeen (4kk harrastettu) meitä kehotettiin harkitsemaan kehitysryhmää, jolloin lapselle tehdään oma ohjelma ja voidaan aloittaa kilpaileminen! hän oli 5,5v! ei vielä edes eskarissa!! olimme jotenkin järkyttyneitä ja kysyimme, että eikö voisi vain harrastaa harrastuksen ilosta. Saimme ihmetteleviä vastauksia kun jatkoimme samassa ryhmässä sen kevään ja lopetimmekin harrastuksen sitten kevätkauden lopussa, koska emme halunneet siirtää häntä kehitysryhmään, jossa harjoituksia olisi ollut 4jäätä 2oheiset viikossa!!! 5-vuotiaalla!!

        - pianon soitto, joka aloitettiin hänen omasta toiveestaan eskarin puolessa välissä (6v). Meillä ei kukaan muu osaa soittaa mitään instrumenttia. :)

        Eli tällähetkellä harrastetaan:
        tanssi x1/viikko, piano x1/viikko, telinevoikka (yhdistetty cheer,akro,teline,permanto-ryhmä, ilman kilpailemista) x2/viikko koulun jälkeen, toimii kätevästi myös iltapäivähoitona, kun sijaitsee koulun vieressä. Joten varsinaisia erillisiä harrastuksia on vain tanssikoulu ja piano, ja piano opettajakin käy kotonamme, joten vain tanssiin täytyy 'lähteä' harrastamaan, jota olemme pitäneet sopivana meidän 2-luokkalaisellemme.


    • Hullujen touhua

      että vaikka itse ajattelisi, ettei ne lapset päiväkotien ja koulun päälle tarvitse välttämättä mitään erityisiä harrastuksia, niin sosiaalinen painostus on aika kova. Niin ja harrastusten pitää todellakin olla jotain erityistä, ei se uimahallilla käyminen, elokuvissa käyminen, luontopolkujen kulkeminen, luisteleminen, hiihtäminen ole mikään harrastus tai tottai sitten hattua nostetaan, jos olet ihan huippu jo ennen kouluikää näissä asioissa. Kaikki tämä hössötys pohjaa ainoastaa ja vain siihen, että on kysymys hirveästä kilpailusta kokoajan. Se joka elää ihan hissukseen eikä edes kaipaa mitään erityistä, on ilman muuta out, pois kuvioista, ei niin kiinnostava, nynnerö ties mitä.

      Siis eikun kaikki vaan innolla harrastamaan 7 pv viikossa heti kun kynnelle kykenee, mieluummin jo 2-vuotiaana.

    • Harakanvarvas

      Meidän 7-10-vuotiaat ovat tähän mennessä harrastaneet monenlaista. 5-vuoteen mennessä olivat käyneet jo läpi pari uimakoulua ja muskarin, 5-vuotiaana myös menivät telinevoimisteluun, 5-vuotiaana kävivät musiikki-kuvataide-tanssipiirissä, 6-vuotiaana aloittivat mm. laskettelun, lastentanssin/baletin, 7-vuotiaana partion ja koripallon, 6-vuotiaana pianonsoiton, 7-vuotiaana ratsastuksen.

      Harrastuksia on välillä putoillut pois (yleensä sen vuoden kokeilun jälkeen) ja sitten taas on kokeiltu jotain uutta. Ajatuksena on se, että josko nuo lapset löytäisivät sellaiset omimmat 1-2 harrastusta koulun oheen, jota voisivat sitten harrastella vähän pidempäänkin, jopa aikuisuuteen asti. Mutta ei silti, harrastuksethan ovat vain harrastuksia ja vaikka niitä vaihtaisi joka vuosi, niin kyllä siitä aina joitain hyviä kokemuksia jää.

      Itse yritän kyllä pitää jonkin rajan tässä harrastelussa ja mielestäni 3 iltaa viikossa on melkeinpä maksimi esim. koulun oheen, pitäähän sitä osata myös välillä kotonakin olla, rauhoittua ja puuhailla. Noh, kukin tyylillään.

      • ;)

        Moi!!! Pistä penikkas ihmeessä jonnekkin jalkapallo kouluun tai katso vaikka jumppakouluu... luistelussakin on monia hyviä ja pieniä tyttöjä


        Tunnen yhden 5 vuotiaan tytön joka on alottanut rytmisen voimistelun 3 vuotiaana
        Se tyttö on todella nokea ja motivoitunut
        Hän kilpailee ja tekee sitä vain ilokseen!
        Hän on sanonut hänen omillaan synttäreillään "en harrastaisi sitä jos en tykkäisi siitä"
        Tyttö on todella hyvä ja sijoittuu todella hyvin kilpailuissa
        Oma tyttönikin kokeili ja tykästyi harrastukseen
        Nyt hänellä on jo peräti 4-6 harjoitukset viikossa!
        Kysyn häneltä joka kerta ennen harkkoja "tykkäätkö että sinua väännellään ja käännellään"
        hän sanoi "en kävisi siellä jos en tykkäisi siitä"


      • ;) kirjoitti:

        Moi!!! Pistä penikkas ihmeessä jonnekkin jalkapallo kouluun tai katso vaikka jumppakouluu... luistelussakin on monia hyviä ja pieniä tyttöjä


        Tunnen yhden 5 vuotiaan tytön joka on alottanut rytmisen voimistelun 3 vuotiaana
        Se tyttö on todella nokea ja motivoitunut
        Hän kilpailee ja tekee sitä vain ilokseen!
        Hän on sanonut hänen omillaan synttäreillään "en harrastaisi sitä jos en tykkäisi siitä"
        Tyttö on todella hyvä ja sijoittuu todella hyvin kilpailuissa
        Oma tyttönikin kokeili ja tykästyi harrastukseen
        Nyt hänellä on jo peräti 4-6 harjoitukset viikossa!
        Kysyn häneltä joka kerta ennen harkkoja "tykkäätkö että sinua väännellään ja käännellään"
        hän sanoi "en kävisi siellä jos en tykkäisi siitä"

        Geokätköily on edullinen harrastus, jos sinulla on esim: Puhelimessa gps tai autonavigaattori. Jos taas ei niin gps kannattaa ostaa. Toki monet geokätköilijät etsivät ihan paperi kartan kanssa kätköjä


    • X
      • tauhkass

        Jalkapallo on halpa laji harrastaa. Nykyään lähes joka paikkakunnalta löytyy joukkue, joten harrastusta on helppo jatkaa vanhemmallakin iällä.


      • HARRAStuksia...
        tauhkass kirjoitti:

        Jalkapallo on halpa laji harrastaa. Nykyään lähes joka paikkakunnalta löytyy joukkue, joten harrastusta on helppo jatkaa vanhemmallakin iällä.

        Voin ehdottaa tässä:
        -Tennistä (on mahdollista aloittaa myös 5-vuotiaana
        -Viulunsoittoa - aluksi rennommin, leikiten, myöhemmin vakavammin
        -Pianonsoittoa
        -Päiväkodissa/Musiikkiopistossa muskari/muu musiikillinen harrastus
        =)


    • Wolffin

      Silmäilin noita muita ehdotuksia, ja aika paljon näkyi olevan esim. tanssia ja luistelua yms. Mutta mites olisi jokin ''ei niin tyttömäinen'' laji, vaikka judo? Ymmärtääkseni ''muksujudoa'' tai vastaavaahan voi harrastaa jo aika nuoret lapset. Rahan kannalta on tietysti otettava huomioon puvun ostaminen, ja että sitä joutuisi sitten ostamaan isompia kokoja kun lapsi kasvaa. Mutta varmaan käytettyjen pukujen ostaminen on aika yleistä lajin parissa (itse en tiedä, kun en ole harrastanut). Kausimaksut varmaan vaihtelevat paikallisesti, mutta en usko niitten olevan kauhean korkeita, jos verrataan vaikka ratsastukseen (jota täällä jossain viestissä taidettiin ehdottaa).
      Toisaalta ei lapsella tarvitse olla mielestäni mitään erikoista harrastusta. Itse lapsena pidin lukemisesta ja piirtämisestä. Halpaa huvia. Itsestäni vielä sen verran, että ensimmäisen säännöllisen ''oikean'' harrastuksen (ohjatut treenit ja sillain), aloitin vasta viime keväänä (ollessani 17v). Eli voi sitä myöhemminkin aloittaa uusia harrastuksia.

    • lapsen ehdoilla

      Tuon ikäiselle on varmasti tärkeintä vanhempien läsnäolo !
      Harrastuksia tulisi mielestäni muutenkin lapsilta karsia. Ei liikaa, vaan yksi kunnollinen .

      Riippuu tietysti mistä lapsi tykkää.

      Satujumppa on hyvä jos tykkää liikkua.
      Myös suunnistusta voi aloitella tuossa iässä. ( jos luonto kiinnostaa )
      Jos lapsi tykkää piirtää voisi harrastusta suunnata taiteeseen.

      Ei lapsen tulevaisuus riipu harrastuksista.
      Tärkeintä on tukea ja vahvistaa lasta hänelle tärkeissä ja mielenkiintoisissa asioissa !
      ( eli jos lasta ei liikunta kiinnosta niin älä pakota pelaamaan jalkapalloa... )

    • Esimerkiksi kartingseuraan voisi tuonikäisen kanssa liittyä ja vanhemmat harrastaa sitten yhdessä. Aluksi kun voi ajella ja opetella ajelemaan seurojen autoilla, niin kulut on ainoastaan jäsenmaksuissa.
      Karting on hyvin kasvattava laji, eikä vaan siinä että oppii hallitsemaan kartingauton, vaan myös muilla alueilla.
      Joskus vanhempana kun hankkii ajokortin, niin vähäisenkin kartingharrastuksen seurausta on että ajoneuvon hallitsee huomattavasti paremmin vaihtuvissa olosuhteissa kun mitä sellainen joka ei ole harrastanut, vaikka olisikin "kokenut" autoilija. Taitoluistelu on myös hyvä harrastus ja tietysti partio.

      • markku777

        bröm bröm


      • Lasten ehdoilla

        Mutta omat lapseni ovat aloittanet 5-7 vuotiaina. Satujumppa kerran viikos aluksi on minusta ihan ok, Jossain vaihees he ilmaisevat omat toivomukset, mutta en ole sitä hevosta viel kuitenkaan ostanut.:)Ajattelen että koulunkäynti tärkein. Tanssia harrastetaan innolla ja esiintyminn kuuluu asiaan, Lapset ovat kaikenlaista kokeillu mutta jokaisella oma mieltymys ja sitä tuetaan. Ei väkisin eikä vähätellä..liian kalliit harrastukset ohitetaan sujuvasti:) Meripartio, judoa, futista, kansantanssia, jousiammuntaa, jääkiekkoa ja jousiammuntaa jne kokeiltu. Jotain on jäänny ja jotain ei enään paljoo muistella...no olihan meil jossai vaihees nyös rummut autotallis ja syntetisaatori....heh. Mutta nyt on jokainen löytänyt oman paikkansa. Viimeinen lapsista yksityisessä tanssikoulussa ja rakastaa tanssimista.


    • faija46

      Ei paljo kannata kysellä harrastuksista täältä... eiköhän kyseessä ole tytön oma lähtökohta, mitäpä jos kumppanisi alkaisi miettiä sinulle itsellesi jotain harrastuksia täällä, ja sinä sitten vain harrastat mitä kumppanisi keksii. Lapsen vanhempana luultavasti tiedät itse parhaiten mikä lastasi kiinnostaa ja mitä hän mielellänsä puuhastelee... sieltä ne harrastuksetkin pitäisi lähteä. Päiväkoti-ikäisten ei kai ole vielä kilpailla tässä yhteiskunnassa, ehtii kyllä vielä. Mielumminkin huonoina aikoina tulee ne lapsuusajat mieleen... anna mieleummin sitä yhteisoloa ja eloa. Ei maksa paljon ottaa mukaan kotiaskareisiin ja keskittyä siihen yhteiseen. Jos lapsella on omia mielipiteitä mitä haluaa tehdä, siihen voi toki ottaa kantaa. Omat vanhemmat lapseni harrastivat aikoinaan VPK:ta (ilmainen) jossa on myös tyttöjäkin jossakin yksiköissä, ja nuorin 6v ei vielä erikoisia harrastuksia kaipaa, lähinnä yhdessä pelejä kuten afrikantähti, pelikorttipelejä, kimble ym. ja saada osallistua kodin askareisiin ja yhdessä oloon. Tässä mielipiteitä harrastuksista. Voithan lähteä kaksi kertaa viikossa kävelylle lapsesi kanssa eikä maksa mitään, siitä moni maratoonarikin on joskus aloittanut.

    • Kitaristi45632228089

      Niin, tuosta ettei 5 vuotias tarvitse mitään erityisia harrastuksia voi ollaa montaa mieltä, mutta ei niistä ole mitään haittaa vaan yleensä päinvastoin.

      Jos tyttösi tykkää esim. kuunnella musiikkia ja laulaa vaikka itsekseen niin se voi hyvinkin olla esimerkki vaikka musikaalisuudesta ja kyllähän sitä kannattaa tukea (tämä vaan esimerkki).

      Eli yksi hyvä harrastus voisi olla vaikka soittaminen, soittimista vaikka jokin piano, kitara tai muukin käy.
      Soittimet maksaa jonkin verran mutta ei ole loppujen lopuksi mikään kauhean kallis harrastus jos on sellainen normaalisti tienaava perhe kyseessä.

      Itse suosittelen soittamista harrastukseksi ja hyvähän se on myös soittamisen ohella tehdä jotain muutakin kuten liikkua eli hyvä harrastus on liikkuminenkin tavalla tai toisella.

      Jos tyttösi tykästyisi vaikka piano/kosketin soittimiin niin alkuun pääsee aika vähällä pääomalla esim. muutamilla satasilla saa jonkin näköistä kosketinta (esim. 6 oktaavisen kosketinsoittimen vaikka Yamaha PSR sarjasta). Alkuun ei tietysti tarvi ostaa mitään kalliita soittimia vaan katsoa miten homma edistyy ja sitten myöhemmin ostaa parempilaatuista soitinta kun taidot karttuu.

      Soittaminen on siitäkin hyvä, että se purkaa niin lapsen kuin aikuisenkin tunteita, antaa paljon ja rentouttaa sekä myös osaltaan tuo haasteitakin kun vie taitoja eteenpäin, soittaminen kehittää ihmistä monin eri tavoin ja soittamisessa on sitten sekin kiva puoli, että jossain vaiheessa voi perustaa kavereiden kanssa vaikka pienimuotoisen yhtyeen tai muuten vaan kimpassa harrastaa ja soittamisen kuviot tuovat myös yleensä kivoja kavereitakin.

      Tässä siis yksi vaihtoehto, joka voi olla ihan harrastuksen tasolla ja jatkossa voi vaikka mennä kuinka pitkälle mikä riippuu sitten siitä haluaako, onko motivaatiota, kykyjä ja kiinnostusta kehittyä soittamisen saralla.

    • wamic

      Meillä poika viiden vanhana aloitti jalkapallon, ja on harrastus jatkuu yhä. Hyvä harrastus.

    • ip

      Mun mielestä luoto harrastukset sopivat hyvin lapsille ja eivät paloa maksakkaan. Moni kalastusseura ylläpitää lapsille ja nuorille tarkoitettuja kalakerhoja/ puuha iltoja sekä vievät ipanoita kalastamaan ja liikkumaan luontoon. Mun mielestäni siis varsin hyvää toimintaa!! kalastus seuroista saa tietoa esim. www.vapaa-ajankalastaja.fi/piirit ja suosittelen kokemuksesta myös muita kokeilemaan tätä...

      • nuori93

        Järjestetään ainakin jääkiekosta, koriksesta ja varmaa esim. jalkapallostakin myöskin just muksuryhmiä, niin että ihan pienimmät alottaa tutustumalla siihen pelivälineeseen ja leikkimällä jne. ja siitä sitte iän karttuessa kartutetaan vasta niitä varsinaisia pelitaitoja...

        myös satubaletti tai joukkevoimistelu (pienten ryhmä) on varmasti ihan kivoja harrastuksia, ja täällä ainakin alotetaan parin tutun puheiden mukaan kisaaminen vasta joskus yläasteiässä (siitä on ihan kai säännöt suomessa et minkäikäsenä pääsee kisoihin).

        Ja täällä myös järkätään eräällä liikuntasalilla lapsille kaikkee ohjelmaa (ainakin liikunnallista iltapäiväkerhoa ja temppukoulua)

        Ite alotin myöski joskus ekaluokkalaisena (tai sitäkin nuorempana) kuoroharrastuksen, kun äiti ei enää jaksanu kuunnella kotona mun jatkuvaa hoilotustani... Sitä sitte harrastinkin kolme vuotta, ja se ei siis ollu mikään sellanen että olis pitäny tietää jotain esim. musiikin teoriasta vaan se oli seurakunnan kuoro.

        Lisäks ihan varteenotettavia vaihtoehtoja olis varmaankin myös joku soitinharrastus tai kuvataidekoulu (ei kyllä mitään halpoja harrastuksia ainakaan sitte vanhemmalla iällä ku pitää hommata uusia soittimia jne, mu kyllähän tollanen pieni voi vaikka alottaa varmaan jollain lainasoittimella tai vähän huonommalla soittimella jos vaikka se into lopahtaakin)...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe