Hei, voisimmeko keskustella edes anonyymeinä avoimesti pankin korkopolitiikasta?
Mikä on asuntolainan korko Osuuspankissa ja entä marginaali?
Entä korko pitkäaikaiselle talletukselle, esim. lapsen nimiin avatulla säästötilillä?
Haluan julkisuutta eroavaisuuksille, joita asiakaskohtaisesti on olemassa.
Osuuspankin korot
9
908
Vastaukset
- Ei nämä ole salaisia
Viitekorot ovat kyllä ihan julkista tietoa, ja ne ovat (pankkien omia Prime-korkoja lukuunottamatta) kaikilla samat. Sen kun googletat esim. euribor 12kk niin näet mikä sen päivän arvo on. Myös pankkien Prime-korot löytyvät kyllä googlella ja/tai pankkien omilta sivuilta.
Samoin pitkäaikaistalletusten korot selviävät pankkien omilta sivuilta.
Marginaali on siis ainoa, joka voi (lainassa) olla asiakaskohtainen. Tällähetkellä taitaa olla asuntolainoissa luokkaa 0.5 - 1.5, tavallisimman marginaalin ollessa noin 0.7-0.8%.
Eli julkisiahan nämä on, jos vain osaa/viitsii yhtään itse selvittää. Sikäli en oikein ymmärrä edes koko kysymystä.- 7+14
Pari vuotta sitten marginaalit olivat täysin julkisia ja yhteneviä: jokainen luottotiedot ja maksukyvyn omaava sai asuntolainan 0,3%-0,4% marginaalilla. Nyt läpinäkyvyys on kadonnut, ja vaihteluväli on huomattavasti isompi. Itselleni ei ollut selvillä, että hyvä asiakas saa 0,5% marginaali tällä hetkellä.
- osta aivot
7+14 kirjoitti:
Pari vuotta sitten marginaalit olivat täysin julkisia ja yhteneviä: jokainen luottotiedot ja maksukyvyn omaava sai asuntolainan 0,3%-0,4% marginaalilla. Nyt läpinäkyvyys on kadonnut, ja vaihteluväli on huomattavasti isompi. Itselleni ei ollut selvillä, että hyvä asiakas saa 0,5% marginaali tällä hetkellä.
Entä korko pitkäaikaiselle talletukselle, esim. lapsen nimiin avatulla säästötilillä?
eikö se nyt ole päivänselvää(kaikille muille,paitsi sinulle),että jos tilillä on vaikkapa miljoona,niin lapsen tilin korko on aivan jotain muuta,kuin asiakkalle,jolla tilin keskisaldo on50€. - 15+19
osta aivot kirjoitti:
eikö se nyt ole päivänselvää(kaikille muille,paitsi sinulle),että jos tilillä on vaikkapa miljoona,niin lapsen tilin korko on aivan jotain muuta,kuin asiakkalle,jolla tilin keskisaldo on50€.En ole vastannut muuhun kuin asuntolainan marginaaliin liittyvään kysymykseen. Miten ihmeessä oikein pystyt vääntämään siitä keskustelun talletusmarginaaleihin ja minun käsityksiin niistä? Ja mikä helvetin lapsen tilin korko? Kirjoitat aivan sekopäisesti.
- sijoitusmies
7+14 kirjoitti:
"Pari vuotta sitten marginaalit olivat täysin julkisia ja yhteneviä: jokainen luottotiedot ja maksukyvyn omaava sai asuntolainan 0,3%-0,4% marginaalilla. Nyt läpinäkyvyys on kadonnut, ja vaihteluväli on huomattavasti isompi. Itselleni ei ollut selvillä, että hyvä asiakas saa 0,5% marginaali tällä hetkellä."
Marginaali on asiakaskohtainen, ja riippuu kovasti lainan riskistä. Esim. jos sinulla on miljoonan verran varallisuuttta (osakkeita, metsää, asuntoja, ym), 80 000 euron vuositulot ja maksat 500 000 asunnosta 40% käsirahan, riski on lähes olematon. Pystyt helposti maksamaan lainan takaisin, vaikka työpaikka menisi alta. Ja vaikket maksaisi, käsiraha takaa sen että pankki saa omansa takaisin myymällä kämppäsi, vaikka hinnat laskisivat. Jos taas säästöjä on 0 euroa, vuositulot 20 000 euroa ja kinuat lainaa ilman käsirahaa, riski on toista luokkaa. Silloin myös pankin riskipreemio (marginaali) on toista luokkaa.
Se että marginaalit olivat lähes yhteneväisiä oli pankkien virhe. Nyt ollaan palaamassa edes pikkuisen järkevämpään lainapolitiikkaan, olkoonkin että lainoja myönnetään vieläkin aivan liian heppoisin perustein. Laina ei siis ole mikään ihmisen perusoikeus; ehdot eivät ole samat kaikille eikä niin kuulukaan olla. - kopisevat ;^)
15+19 kirjoitti:
En ole vastannut muuhun kuin asuntolainan marginaaliin liittyvään kysymykseen. Miten ihmeessä oikein pystyt vääntämään siitä keskustelun talletusmarginaaleihin ja minun käsityksiin niistä? Ja mikä helvetin lapsen tilin korko? Kirjoitat aivan sekopäisesti.
Tein alkuperäisen kysymyksen ja nyt seuraavan.
Kun en ole koskaan halunnut ottaa riskejä, enkä jatkossakaan ota, niin olen tallettanut lasten nimiin tietyt summat (luokkaa tuhansia euroja) ja haluan tietää mistä saa pitkäaikaiselle talletukselle parhaan koron. Puhutaan siis kympeistä tai enintään satasista vuodessa ja se on minulle merkittävä asia.
Kysyin myös asuntolainan korkoa sekä marginaalia. Kerran vuodessa tarkistettava korko ja sen marginaali kiinnostavat, koska marginaali muuttui alhaisemmaksi pelkällä sähköpostikyselyllä, eli se on varsin asiakaskohtainen. Pankki ei alenna juurikaan korkoa saati marginaalia omaehtoisesti, niin uskon. kopisevat ;^) kirjoitti:
Tein alkuperäisen kysymyksen ja nyt seuraavan.
Kun en ole koskaan halunnut ottaa riskejä, enkä jatkossakaan ota, niin olen tallettanut lasten nimiin tietyt summat (luokkaa tuhansia euroja) ja haluan tietää mistä saa pitkäaikaiselle talletukselle parhaan koron. Puhutaan siis kympeistä tai enintään satasista vuodessa ja se on minulle merkittävä asia.
Kysyin myös asuntolainan korkoa sekä marginaalia. Kerran vuodessa tarkistettava korko ja sen marginaali kiinnostavat, koska marginaali muuttui alhaisemmaksi pelkällä sähköpostikyselyllä, eli se on varsin asiakaskohtainen. Pankki ei alenna juurikaan korkoa saati marginaalia omaehtoisesti, niin uskon.Säästäminen on aina hyvä asia. On kuitenkin hyvä muistaa, että normaalien talletusten korot eivät kovin merkittäviä summia tarjoa. Lähinnä suojaa inflaatiota vastaan, mutta juuri nyt ei edes sitä, ellei löydä hyvää tarjousta. Kuitenkin, vaikka löytäisitkin jonkun 3 % hyvän tarjouksen, verot vievät jo tuostakin sen verran, että inflaation voittaminen on juuri ja juuri tosiasia, jos se vain saavuttaa jälleen ekp:n tavoitarvot.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/
Tuolta näkee kerta heitolla lyhyet markkinakorot (ilman niitä marginaaleja) ja lisäksi esimerkkinä eri pankkien talletuskorot määräaikaistalletuksille jne. Pidemmille talletuksille edelleen niitä krokoja voi arvioida pitkien markkinakorkojen perusteella (euro swap interest rates).
Jos kuitenkin mielessä on pitkäaikainen säästäminen, riksi esim. osakemarkkinoilla ei ole lainkaan hullumpi versus tuotto-odotukset. Voi olla, että parin vuoden päästä ollaan taas paljon alemmallakin tasolla kuin juuri nyt, mutta voidaan olla jo paljon ylemäpänäkin. Joka tapauksessa osinkoa pukkaa vuosi vuoden perään ja 10 vuoden päästä on vaikea uskoa, että ainakaan alempana oltaisiin kursseissakaan.
Suosittelen siis ainakin harkitsemaan koeluontoisesti riskipitoisempaa säästämistä (unohda kivijalkapankkien rahastot, jotka vain tuottavat pankeille hallinnointipalkkioina). Avaa arvo-osuustili jossain osakesijoituksiin erikoistuneessa pankissa. Ei maksa mitään. Sitten voit ostaa vaikka etf:ä, tms " oikeita rahastoja". Vaikkapa vain ideksirahastoa, joissa tuotot oikeasti tulevat sijoittajalle, eikä pankille. Ja tulee hajatutus automaattisesti mukana.
Ja hiljalleen voit sijoittaa suoraankin. Esim. viimeisen kahden vuoden aikana hex-indeksi on tullut alas n. 8500 -> 6500, mutta omat sijoitukset ovat tuona aikana tuottaneet verojen JÄLKEEN yli 20 % tämän hetken kursseilla. Ensi keväänä on odotettavissa yllättävän hyvä osinkikevät, joten rahantuloa ei voi estää.
- ...
Kuten itsekin sanoit, kyse on asiakaskohtaisista eroista. Ei meidän muiden korkojen tietäminen auta sinua. Sinun tulee vain pyytää tarjouksia sinun omien puitteittesi mukaisesti ja valita niistä.
Esim. minulla asuntolainan korkotarjoukset ovat vaihdelleet 1,2 - 0,8 % välillä vaikka pankki on sama.
Pari vuotta sitten maailman taloustillanne oli erilainen ja rahaa sai hintaan x, jos sattui olemaan säätöjä sitä sai halvemmalla. Kun en kuitenkaan löytänyt minulle sopivaa ostettavaa niin nyt pari vuotta myöhemmin taloustilanne on taas eri ja minulla on säästöjäkin enemmän kuin ennen ja hinta vaihtuu taas, vaikka pankki ja ihmiset pöydän molemmin puolin ovat samat.
Pitkäaikaistalletusten korot näet pankkien omilta sivuilta, niitä ei yleensä hivuteta asiakaskohtaisesti mhinkään suuntaan ellei nyt aivan tolkuttomista talletuksista ole kyse. Talletuskorotkin voivat muuttua viikoittain jos pankki näkee yleisen talopustilanteen muuttuneen.
PS. Mitä minun kokemuksiin tulee niin molemmissa seikoissa, sekä asuntolainassa että talletuksessa voisit kysyä kilpailevat tarjoukset esim. Tapiolasta.- tfytdfydcf
Minulla on ollut useita määräikaisia talletustilejä. Niiden korkot ovat vaihdelleet välillä 1,8 % - 4,8 % ajankohdasta, talletuksen suuruudesta ja kestosta riippuen.
Logiikka menee niin, että suurelle talletukselle saa paremman koron kuin pienelle. Kun markkinakorot ovat nousussa, saa pidemmälle talletukselle paremman koron kuin lyhyemmälle. Vastaavasti markkinakorkojen ollessa laskussa saa pidemmälle talletukselle huonomman koron, kuin lyhyelle talletukselle.
Pankki lainaa minun talletukseni eteempäin markkinakorko marginaali - hinnalla. Siksi se 'ostaa' minun rahani hieman tätä alhaisemmalla hinnalla.
Tällä hetkellä olen sekä pankin asuntolaina-asiakas, että määräaikaistallettaja. Tilanne on harvinainen sikäli, että' asuntolainani korko (euribor 6 kk 0,3 %) on himpun verran alhaisempi, kuin määräaikaistalletuksen korko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898