Pöytäkoneko kannettavaa kestävämpi?

ja paskat

Minulla on ollut elämäni aikana kaksi halpaa kannettavaa (n. 500 euroa) ja molemmat ovat toimineet kuin unelma. Toinen näistä kannettavistani hajosi hieman alle kolmen vuoden iässä, ja sekin hajoaminen johtui ukkosesta, ei siitä, että olisi hajonnut käytössä.

Vähän aikaa sitten ostin noin 1000 euron pöytäkoneen (reilusti näitä kannettavia tehokkaampi kone), ja kone oikutteli jo heti ensimmäisenä käyttöpäivänään, silloin en vielä osannut kuitenkaan epäillä mitään. Hieman myöhemmin alkoi toimia niin huonosti, että kone oli vietävä huoltoon. Huollossa sanoivat sen verran, että joitain sieltä on mennyt rikki, rupesivat selvittämään asiaa. Kyseinen kone on tällä hetkellä huollossa.

En ymmärrä sitä, kun ihmiset väittävät, että pöytäkone on kestävämpi kuin kannettava. Minulla on nyt kokemusta molemmista ja kannettavista on enimmäkseen positiivisia kokemuksia ja pöytäkoneesta toistaiseksi vain pelkkiä huonoja kokemuksia. Minulla kannettavat ovat kestäneet vuosia, kun taas pöytäkone ei kestänyt juuri hetkeäkään. Eikä pöytäkoneen käyttö juurikaan poikennut siitä käytöstä, mitä olen kannettavillakaan tehnyt. Pääasiassa käyttö on ollut nettisurffailua, keskustelualueille kirjoittamista, videoiden katselemista yms.

Onko pöytäkoneet todellakin näin heikkolaatuisia, vai onko minulla käynyt vain niin paska mäihä, että pöytäkone on ollut rikki jo silloin, kun se on ostettu?

90

4040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asergs

      Sinulla on ollut paska mäihä koska mitä luulet että mikä tekee kannettavasta kestävemmän? EI ainakana suojaavammat kuoret. Vähän kovemman täräyksen kun läppäri ottaa niin äkkiä kiintolevy paskana.

      • sdfghjkjhgfvccvbn

        Pöytäkonetta ei tarvitse suunnitella niin kestäväksi kuin kannettavaa, kun sitä ei kanneta ympäriinsä.


      • joooopajoooooo
        sdfghjkjhgfvccvbn kirjoitti:

        Pöytäkonetta ei tarvitse suunnitella niin kestäväksi kuin kannettavaa, kun sitä ei kanneta ympäriinsä.

        joo mutta pöytäkone harvemmin saa kolhuja juuri sen takia kun sitä ei tarvitse kuljetella.


      • massaaa
        sdfghjkjhgfvccvbn kirjoitti:

        Pöytäkonetta ei tarvitse suunnitella niin kestäväksi kuin kannettavaa, kun sitä ei kanneta ympäriinsä.

        miten niin muka ei pitääähän senkin toimia hyvin mulkkku jos ei osta kannettavaa niin mitä vikaa on pöytäkoneees saatanan isänmaalinrn homo


      • ei-expertti
        joooopajoooooo kirjoitti:

        joo mutta pöytäkone harvemmin saa kolhuja juuri sen takia kun sitä ei tarvitse kuljetella.

        Ei taida olla oikeaa vastausta, joka sopisi kaikkiin konemerkkeihin. Minulla on ollut 13 vuoden sisällä tai siis on kolmas pöytäkone, vain yhden näyttö on ollut korjattavana takuuaikana. Ykkönen oli sitä Mikro-Mikko-aikaa, koneeseen ei saanut lisää muistia.

        Kakkonen Fujitsu-Siemensin, tuossa vielä hitaana, mutta käyttökunnossa putsausten ja muistin laajentamisen jälkeen. Joku saa siitä ainakin hyvän kirjoitus- ja sähköpostikoneen.
        Vaihdoin tilavampaan, XP:stä Windovs 7:n, tämä on kyllä varsinainen askartelujärjestelmä. Vasta ollut puoli vuotta, mutta ihana ja nopea ja pieni "pönttö" verrattuna entisiin. Lyhyt takuuaika, 1 v.

        Ostaa hötkäisin kannettavankin, ajattelin mennä yhdelle W7 kurssille, mutta sairastuin, jotta tuossa se lojuu. Ehkä sitä sitten täräytellään ja mitä ne viat nyt olikaan. Pöytäkoneet pysyy paikallaan.


    • ----->>

      sääntöä tai selviötä, että jompikumpi konetyyppinä olisi kestävämpi, etenkin kun huomioidaan merkkien ja mallien suuri kirjo.
      Ero on lähinnä vain siinä, että läppärien korjaaminen yleensä on kalliimpaa, kun osissa ei sellaista valinnanvaraa, kuin pöytäkoneissa.

    • ei ole varsinaisesti tekemistä kestävyyden kanssa. Kestävyys tarkoittaa _yleensä_ valmistajan asettamien normien mukaan tehdyn tavaran kestoa tavanomaisen huolellisessa käytössä. Heti hajoava osa on tuskin normien mukainen, vuoden päästä hajoava voi halpislaitteessa jo ollakin.

      • POLÖPOLÖPOL

        VASTAILLA TÄLLÄSILLE IDIOOTEILLE.


      • ccfgv
        POLÖPOLÖPOL kirjoitti:

        VASTAILLA TÄLLÄSILLE IDIOOTEILLE.

        Miksi pöytäkone on huomattavasti kannettavaa kestävämpi:
        1. Sitä ei kanniskella, eikä pudotella, eikä liikutella varsinkaan koneen käydessä.
        2. Pöytäkone käy viileämpänä suuresta ilmatilasta johtuen.
        3. Pöytäkonetta ei pidetä sylissä, eikä ilmanvaihtoaukot mene peittoon.
        4. Pöytäkoneessa useita tuulettimia, emolevyn piirisarjalle, näytönohjaimelle,kiintolevyille, suorittimelle ja sitten vielä ulos ja sisään puhaltavia kotelotuulettimia virtalähteen tuuletin. Kannettavan emolevy "murenee" kuumuudesta johtuen n. 2-3 vuodessa.
        5. Pöytäkoneen näyttöä ei väännellä auki ja kiinni jatkuvasti.
        6. Pöytäkoneen DVD asemat huomattavasti tukevampaa tekoa.
        7. Kannettavan liittimet, USB, virtaliitin, huomattavan heikkoa tekoa, liittimet emolevyn reunassa "liimalla" kiinni, voivat irrota koska tahansa.

        On näitä lisääkin, en nyt jaksa kaikkia laittaa.


      • minua ennen.
        POLÖPOLÖPOL kirjoitti:

        VASTAILLA TÄLLÄSILLE IDIOOTEILLE.

        Kysymyksesi siis oli: Miten te edes jaksatte vastailla TÄLLÄISILLE idiooteille.
        Kohdistit siis kirjoituksen itseesi.
        Sinunlaisille idiooteille ei kovin moni jaksakaan vastata. Kykyä minkaanlaiseen älylliseen kirjoittamiseen sinulla ei ole, joten ainut tapa on vain v.....la palstalla asiallisiin kirjoituksiin.
        Mitä kuvittelet itse olevasi?
        Jos sinulla on tietoa ja taitoa, niin näytä ne tai muussa tapauksessa voisit pysytellä poissa palstalta.
        Edes S24-sivuilla ei kaltaistasi idioottia kaivata.


      • ?
        POLÖPOLÖPOL kirjoitti:

        VASTAILLA TÄLLÄSILLE IDIOOTEILLE.

        itsetuntosi idioottimaisesta rääkäisystästi?


      • kohos
        ? kirjoitti:

        itsetuntosi idioottimaisesta rääkäisystästi?

        joku muu..


      • En vie hautaan
        ccfgv kirjoitti:

        Miksi pöytäkone on huomattavasti kannettavaa kestävämpi:
        1. Sitä ei kanniskella, eikä pudotella, eikä liikutella varsinkaan koneen käydessä.
        2. Pöytäkone käy viileämpänä suuresta ilmatilasta johtuen.
        3. Pöytäkonetta ei pidetä sylissä, eikä ilmanvaihtoaukot mene peittoon.
        4. Pöytäkoneessa useita tuulettimia, emolevyn piirisarjalle, näytönohjaimelle,kiintolevyille, suorittimelle ja sitten vielä ulos ja sisään puhaltavia kotelotuulettimia virtalähteen tuuletin. Kannettavan emolevy "murenee" kuumuudesta johtuen n. 2-3 vuodessa.
        5. Pöytäkoneen näyttöä ei väännellä auki ja kiinni jatkuvasti.
        6. Pöytäkoneen DVD asemat huomattavasti tukevampaa tekoa.
        7. Kannettavan liittimet, USB, virtaliitin, huomattavan heikkoa tekoa, liittimet emolevyn reunassa "liimalla" kiinni, voivat irrota koska tahansa.

        On näitä lisääkin, en nyt jaksa kaikkia laittaa.

        Käytätkö samaa konetta kymmeniä vuosia? 5 vuotta riittää ainakin itselle hyvin ja tuntuu jo liian pitkältä vaihtoväliltä.


      • tyhjää tuhlausta
        En vie hautaan kirjoitti:

        Käytätkö samaa konetta kymmeniä vuosia? 5 vuotta riittää ainakin itselle hyvin ja tuntuu jo liian pitkältä vaihtoväliltä.

        >Käytätkö samaa konetta kymmeniä vuosia? 5 vuotta riittää ainakin itselle hyvin ja tuntuu jo liian pitkältä vaihtoväliltä. <

        Minä käyttäisin vaikka 100 vuotta jos sellainen mahdollisuus olisi!


    • madiz

      Itselläni on viimeisten 13 vuoden aikana ollut lukuisia uutena hankittuja pöytäkoneita ja kaikki ovat pelittäneet oikein hyvin!
      Tosin mitään laitetta en ole pitänyt 2-3 vuotta kauempaa, kun olen vaihdellut niitä melko nopeasti uusiin.

      Läppäriä en tarvitse koska ei ole tarvetta kuljettaa tietsikkaa mukana.

      Ihan yleiseltä näkökannalta olisi toisaalta hyvä jos mainitsisit mikä kone ( merkki ja malli ) sinulla
      alkoi oikkuilla jo alusta alkaen ?

      • hopo, niii

        Sehän niisä on niin ihanaa pöytiksissä vellattuna läppäleihin että niihin saa osia vaihdettua ja sitä myötä ne on pidempi ikäisempiä, jos joku osa lasahtaa niin eiku uutta sisuksiin vaan.


      • ap

        Minulla on HP Pavilion Elite pöytätietokone. Korjattakoon hintaa sen verran, että itse koneen hinta oli hieman alle 900 euroa, kun näyttöineen kaikkineen hintaa tuli sitten yhteensä hieman yli 1000 euroa.

        "Sehän niisä on niin ihanaa pöytiksissä vellattuna läppäleihin että niihin saa osia vaihdettua ja sitä myötä ne on pidempi ikäisempiä, jos joku osa lasahtaa niin eiku uutta sisuksiin vaan."

        Onhan se noinkin, mutta mistäpä sitä tietää, että mikä osa sieltä sisältä on lasahtanut?


      • 12
        ap kirjoitti:

        Minulla on HP Pavilion Elite pöytätietokone. Korjattakoon hintaa sen verran, että itse koneen hinta oli hieman alle 900 euroa, kun näyttöineen kaikkineen hintaa tuli sitten yhteensä hieman yli 1000 euroa.

        "Sehän niisä on niin ihanaa pöytiksissä vellattuna läppäleihin että niihin saa osia vaihdettua ja sitä myötä ne on pidempi ikäisempiä, jos joku osa lasahtaa niin eiku uutta sisuksiin vaan."

        Onhan se noinkin, mutta mistäpä sitä tietää, että mikä osa sieltä sisältä on lasahtanut?

        Oireista päättelemällä ainakin minä olen aina onnistunut viallisen osan paikallistamaan. Komeron perukoille kannattaa myös säästää vanhoja toimivia palikoita, ristiinkokeilemalla selviää paljon.


      • hopo, niii
        12 kirjoitti:

        Oireista päättelemällä ainakin minä olen aina onnistunut viallisen osan paikallistamaan. Komeron perukoille kannattaa myös säästää vanhoja toimivia palikoita, ristiinkokeilemalla selviää paljon.

        Nimenomaan näin, eli kokeilemalla joko eri osilla tai ohjelmien avulla.
        Aika helppo se on päätellä yleisimmät viat ainakin, esim. näytönohjain, muistit, virtalähde tai ylikuumenemisesta aiheutuneet ropleemat.
        Koneissahan ei muuta oikeastaan olekkaan lisäksi kuin emolevy ja prossu kotelo ja tuuletus.


      • ap
        12 kirjoitti:

        Oireista päättelemällä ainakin minä olen aina onnistunut viallisen osan paikallistamaan. Komeron perukoille kannattaa myös säästää vanhoja toimivia palikoita, ristiinkokeilemalla selviää paljon.

        Joo, mutta en minä ruvennut sitä konetta itse aukomaan, kerran kun siinä on takuu voimassa ja siksipä sen ilmaiseksi korjaavat. Sen jälkeen, kun ei enää ole takuu voimassa, niin sitten mietin tuota vaihtoehtoa.


      • ap kirjoitti:

        Joo, mutta en minä ruvennut sitä konetta itse aukomaan, kerran kun siinä on takuu voimassa ja siksipä sen ilmaiseksi korjaavat. Sen jälkeen, kun ei enää ole takuu voimassa, niin sitten mietin tuota vaihtoehtoa.

        pidä aukoa uutta viallista konetta itse. Takuu hoitaa vika-asiat.


      • emoemoemoemo
        ap kirjoitti:

        Minulla on HP Pavilion Elite pöytätietokone. Korjattakoon hintaa sen verran, että itse koneen hinta oli hieman alle 900 euroa, kun näyttöineen kaikkineen hintaa tuli sitten yhteensä hieman yli 1000 euroa.

        "Sehän niisä on niin ihanaa pöytiksissä vellattuna läppäleihin että niihin saa osia vaihdettua ja sitä myötä ne on pidempi ikäisempiä, jos joku osa lasahtaa niin eiku uutta sisuksiin vaan."

        Onhan se noinkin, mutta mistäpä sitä tietää, että mikä osa sieltä sisältä on lasahtanut?

        todella helpolla saa selville mikä osa on hajalla,kiitos älykkäiden emolevyjen.


      • massaaaa
        ap kirjoitti:

        Minulla on HP Pavilion Elite pöytätietokone. Korjattakoon hintaa sen verran, että itse koneen hinta oli hieman alle 900 euroa, kun näyttöineen kaikkineen hintaa tuli sitten yhteensä hieman yli 1000 euroa.

        "Sehän niisä on niin ihanaa pöytiksissä vellattuna läppäleihin että niihin saa osia vaihdettua ja sitä myötä ne on pidempi ikäisempiä, jos joku osa lasahtaa niin eiku uutta sisuksiin vaan."

        Onhan se noinkin, mutta mistäpä sitä tietää, että mikä osa sieltä sisältä on lasahtanut?

        isäs makso 900 pöytäkone on helvetin paska eli ime isäääs


    • PotaattiKekkonen

      Mulla on vielä Pentium 3 kannettava jonka ostin vuonna 1999 ja joka toimii ihan yhtä hyvin kuin uutena, akku on vain aikansa elänyt, mutta muuten se on samassa kunnossa kuin ostaessa. En kuitenkaan sitä konettä enää käytä, mutta mitään vikaa siinä ei ole. Koneen, ainakn kannettavan kestoikä on paljon käyttäjästä kiinni.

      • PotaattiKekkonen

        ps on mulla myös vielä olemassa hyvin toimiva IBM Thinkpad Pentium 90mhz kannettava jonka ostin käytettynä vuonna 1994 :)


      • Elli Kuuva
        PotaattiKekkonen kirjoitti:

        ps on mulla myös vielä olemassa hyvin toimiva IBM Thinkpad Pentium 90mhz kannettava jonka ostin käytettynä vuonna 1994 :)

        Ja mulla on Sinclair Spectrum jonka ostin uutena vuonna 1984. Pelaan vieläkin joskus Eliteä nostalgiasyistä, aivan karseaa kärsimystä verrattuna vaikka Eve Onlineen joka on yksi pelien kunkuista.


      • Waka Wanha

        Täysin toimintakelpoinen Siemens-läppäri, painoa toistakymmentä kiloa, sellaisen Singerin ompelukoneen kokoinen. Vain lerppuasema, ohjelmat ladataan erikseen joka käyttökerralla. Tai ei ole enää, kun lahjoitin Keuruulle tietonemuseoon. Käykääpä muuten siellä, jos ohi ajatte!


    • Wilen Sulo

      Sitten menit merkkikoneen ostamaan? Olisit ostanut jostain "tunnetussa tietokoneliikkeessä "kasatun ns kloonikoneen,niin olisit saanut laitteen joka on myös päivitettävissä mistä tahansa tk-liikkeestä saatavilla ns bulk-osilla,HALAVALLA!

      • ap

        No kun satun korvessa asumaan, niin eipä täällä juuri vaihtoehtoja ole, olisiko kylällä yksi tai kaksi liikettä, jotka myyvät tietokoneita, tosin eivät ole mitään pelkästään tietokoneisiin erikoistuneita liikkeitä. En viitsinyt oikein satojenkaan kilometrien päähän lähteä tietokonetta ostamaan.


      • irongirl...
        ap kirjoitti:

        No kun satun korvessa asumaan, niin eipä täällä juuri vaihtoehtoja ole, olisiko kylällä yksi tai kaksi liikettä, jotka myyvät tietokoneita, tosin eivät ole mitään pelkästään tietokoneisiin erikoistuneita liikkeitä. En viitsinyt oikein satojenkaan kilometrien päähän lähteä tietokonetta ostamaan.

        Ei pöytäkoneeksi kannata mitään merkkikonetta ostaa.

        Pöytäkone ostetaan silleen, että tilataan netistä tai ostetaan tietokoneliikkeestä itselle sopivat ja tarvittavat komponentit: kotelo, poweri, emolevy, prosessori, muistit, näytönohjain, kiintolevy, äänikortti, oheislaitteet ja kaikki muu mitä koneeseesi haluat. (softat) Näin ollen voidaan käyttää hyväksi myös mahdolliset vanhat komponentit hyödyksi, esim. kotelo, näppäimistö, monitori, hiiri jne.

        Sitten kun osat saapuvat niin näppärästi ohjeita lukien kasataan se kone vaikkapa siinä keittiön pöydällä.
        Siinä tulee sen oman koneen rauta samalla tutuksi ja kun vikaa ennenpitkää tulee, niin vian paikallistaminen on paljon helpompaa kuin valmiin paketin ostajalle.

        Koneen kokoonpanoon ei tarvitse edes paljon työkaluja, yleensä pelkkä ristipääruuvimeisseli riittää.
        Pienistä kärkipihdeistä on myös usein hyötyä.

        Sitten kun kone on kasassa, niin käynnistetään se ja aletaan asentamaan softat (jotka nekin on omaan käyttöön sopivaksi havaittu ja hankittu), niin tulee sekin puoli tietokoneen käytöstä tutuksi.

        Jos jotain ongelmia matkan varrella tai myöhemmin ilmenee, niin huolto kierretään kaukaa. Takuuasiat hoidetaan suoraan myyjäliikkeen kanssa luonnollisesti.


      • 12
        irongirl... kirjoitti:

        Ei pöytäkoneeksi kannata mitään merkkikonetta ostaa.

        Pöytäkone ostetaan silleen, että tilataan netistä tai ostetaan tietokoneliikkeestä itselle sopivat ja tarvittavat komponentit: kotelo, poweri, emolevy, prosessori, muistit, näytönohjain, kiintolevy, äänikortti, oheislaitteet ja kaikki muu mitä koneeseesi haluat. (softat) Näin ollen voidaan käyttää hyväksi myös mahdolliset vanhat komponentit hyödyksi, esim. kotelo, näppäimistö, monitori, hiiri jne.

        Sitten kun osat saapuvat niin näppärästi ohjeita lukien kasataan se kone vaikkapa siinä keittiön pöydällä.
        Siinä tulee sen oman koneen rauta samalla tutuksi ja kun vikaa ennenpitkää tulee, niin vian paikallistaminen on paljon helpompaa kuin valmiin paketin ostajalle.

        Koneen kokoonpanoon ei tarvitse edes paljon työkaluja, yleensä pelkkä ristipääruuvimeisseli riittää.
        Pienistä kärkipihdeistä on myös usein hyötyä.

        Sitten kun kone on kasassa, niin käynnistetään se ja aletaan asentamaan softat (jotka nekin on omaan käyttöön sopivaksi havaittu ja hankittu), niin tulee sekin puoli tietokoneen käytöstä tutuksi.

        Jos jotain ongelmia matkan varrella tai myöhemmin ilmenee, niin huolto kierretään kaukaa. Takuuasiat hoidetaan suoraan myyjäliikkeen kanssa luonnollisesti.

        Näin. Rahaa säästyy, kun vaihtaa hajonneita tai vanhentuneita komponentteja vain tarvittaessa. Loppujen lopuksi säästyy aikaakin.


      • ap
        irongirl... kirjoitti:

        Ei pöytäkoneeksi kannata mitään merkkikonetta ostaa.

        Pöytäkone ostetaan silleen, että tilataan netistä tai ostetaan tietokoneliikkeestä itselle sopivat ja tarvittavat komponentit: kotelo, poweri, emolevy, prosessori, muistit, näytönohjain, kiintolevy, äänikortti, oheislaitteet ja kaikki muu mitä koneeseesi haluat. (softat) Näin ollen voidaan käyttää hyväksi myös mahdolliset vanhat komponentit hyödyksi, esim. kotelo, näppäimistö, monitori, hiiri jne.

        Sitten kun osat saapuvat niin näppärästi ohjeita lukien kasataan se kone vaikkapa siinä keittiön pöydällä.
        Siinä tulee sen oman koneen rauta samalla tutuksi ja kun vikaa ennenpitkää tulee, niin vian paikallistaminen on paljon helpompaa kuin valmiin paketin ostajalle.

        Koneen kokoonpanoon ei tarvitse edes paljon työkaluja, yleensä pelkkä ristipääruuvimeisseli riittää.
        Pienistä kärkipihdeistä on myös usein hyötyä.

        Sitten kun kone on kasassa, niin käynnistetään se ja aletaan asentamaan softat (jotka nekin on omaan käyttöön sopivaksi havaittu ja hankittu), niin tulee sekin puoli tietokoneen käytöstä tutuksi.

        Jos jotain ongelmia matkan varrella tai myöhemmin ilmenee, niin huolto kierretään kaukaa. Takuuasiat hoidetaan suoraan myyjäliikkeen kanssa luonnollisesti.

        Omat taitoni eivät ole vielä sillä tasolla, että uskoisin osaavani koota tietokoneen itse. Tuttava olisi luvannut hankkia sopivat osat ja koota koneen, mutta tuttavalla oli sen verran töitä, ettei olisi joutanut koota konetta aivan hetkessä. No, meikäläisen täytyi henkilökohtaisista syistä saada kone välittömästi, joten ei ollut aikaa jäädä odottamaan tämän tuttavan kasaamaa konetta. Siksi pakettikone jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. No, kun nyt jälkiviisastelee ja ottaa huomioon tämän koneen oikuttelut ja huollot, niin tuttavan kone olisi ollut jo ajat sitten valmis ja olisi varmaan tullut käytettyä sitä jo pitemmän aikaa. Virheen tein, mutta turha surra, kun maito on maassa.


      • Hopo, niii
        ap kirjoitti:

        No kun satun korvessa asumaan, niin eipä täällä juuri vaihtoehtoja ole, olisiko kylällä yksi tai kaksi liikettä, jotka myyvät tietokoneita, tosin eivät ole mitään pelkästään tietokoneisiin erikoistuneita liikkeitä. En viitsinyt oikein satojenkaan kilometrien päähän lähteä tietokonetta ostamaan.

        Posti kuljettaa, kandee kato nääs tulevaisuuressa tilata netistä osia jos korvessa majailet.


      • Amisopettatar
        irongirl... kirjoitti:

        Ei pöytäkoneeksi kannata mitään merkkikonetta ostaa.

        Pöytäkone ostetaan silleen, että tilataan netistä tai ostetaan tietokoneliikkeestä itselle sopivat ja tarvittavat komponentit: kotelo, poweri, emolevy, prosessori, muistit, näytönohjain, kiintolevy, äänikortti, oheislaitteet ja kaikki muu mitä koneeseesi haluat. (softat) Näin ollen voidaan käyttää hyväksi myös mahdolliset vanhat komponentit hyödyksi, esim. kotelo, näppäimistö, monitori, hiiri jne.

        Sitten kun osat saapuvat niin näppärästi ohjeita lukien kasataan se kone vaikkapa siinä keittiön pöydällä.
        Siinä tulee sen oman koneen rauta samalla tutuksi ja kun vikaa ennenpitkää tulee, niin vian paikallistaminen on paljon helpompaa kuin valmiin paketin ostajalle.

        Koneen kokoonpanoon ei tarvitse edes paljon työkaluja, yleensä pelkkä ristipääruuvimeisseli riittää.
        Pienistä kärkipihdeistä on myös usein hyötyä.

        Sitten kun kone on kasassa, niin käynnistetään se ja aletaan asentamaan softat (jotka nekin on omaan käyttöön sopivaksi havaittu ja hankittu), niin tulee sekin puoli tietokoneen käytöstä tutuksi.

        Jos jotain ongelmia matkan varrella tai myöhemmin ilmenee, niin huolto kierretään kaukaa. Takuuasiat hoidetaan suoraan myyjäliikkeen kanssa luonnollisesti.

        Eipä kukaan ole seppä syntyessään. MIkä hiton myyntiliike antaa takuun, jos itse kokoat osista? Ristipäämeisseleitä tarvitaan 2-3 sopivankokoista, ei katuporia. Emon, prossan ja kaapeleiden ja kaiken muun yhteensopivuus on varmistettava, etenkin jos vanhoja osia aikoo käyttää, levy- hiiri- ja näyttöliitännästä alkaen. Piitahnaakin tarvitaan, eikä sen voitelu ole rähmäkäpälän taikinanlevitystä. Jne.

        Kun itse olen koonnut satoja koneita ja opettanut saman verran muita hommaan, niin luulen tietäväni, mistä puhun. Netistä kyllä löytyy ihan hyviäkin ohjeita koneen kokoamiseen (ei - ikävä kyllä - ole sattunut silmäään suomenkielisiä), ja niitä kannttaa kiirehtimättä noudattaa. Parempi, jos on osaava kaveri apuna. Ja jos yhden koneen saa toimimaan, ei kannatta luulevansa olevan kunkku ikuisesti. Tekniikka muuttuu ja tämän päivän tieto on äkkiä eilistä.


      • irongirl...
        Amisopettatar kirjoitti:

        Eipä kukaan ole seppä syntyessään. MIkä hiton myyntiliike antaa takuun, jos itse kokoat osista? Ristipäämeisseleitä tarvitaan 2-3 sopivankokoista, ei katuporia. Emon, prossan ja kaapeleiden ja kaiken muun yhteensopivuus on varmistettava, etenkin jos vanhoja osia aikoo käyttää, levy- hiiri- ja näyttöliitännästä alkaen. Piitahnaakin tarvitaan, eikä sen voitelu ole rähmäkäpälän taikinanlevitystä. Jne.

        Kun itse olen koonnut satoja koneita ja opettanut saman verran muita hommaan, niin luulen tietäväni, mistä puhun. Netistä kyllä löytyy ihan hyviäkin ohjeita koneen kokoamiseen (ei - ikävä kyllä - ole sattunut silmäään suomenkielisiä), ja niitä kannttaa kiirehtimättä noudattaa. Parempi, jos on osaava kaveri apuna. Ja jos yhden koneen saa toimimaan, ei kannatta luulevansa olevan kunkku ikuisesti. Tekniikka muuttuu ja tämän päivän tieto on äkkiä eilistä.

        Olen kasannut alle 10 konetta, käytettyjä ja käyttämättömiä yhdistellen ja molempia erikseen käyttäen.
        (Pelkän näytönohjaimen tai powerin vaihtamistahan ei lasketa koneen kasaamiseksi?)

        Kaikilla komponenteilla on takuu, laittoi sen koneen kasaan kuka tahansa ja kukaan ei tosiaan ole seppä syntyessään. Eikä niistä jotka eivät koskaan opettele itse, seppää tulekaan.

        Ristipääruuvimeisseileitä tarvitaan tasan yksi; PH1.
        Piitahnaa ei yleensä erikseen tarvita koska se on valmiina ja levitettynä (boxed) prossucooleriin.

        Kyllä niitten komponenttien mukana tulee asennusohjeet ihan paperille painettuna. Nettihän ei voi olla käytössä jos kone ei ole vielä edes kasassa?

        Omassa koneessani on vesijäähy prossulla. Ehkä vähän hifistelyä, muttakun tuli aikoinaan sellanen inspis, että laitetaas tollanen. ;)


        PS. Jäi vähän epäselväksi, mikä se minun huono vitsini oli?


      • 10 vuodessa
        ap kirjoitti:

        Omat taitoni eivät ole vielä sillä tasolla, että uskoisin osaavani koota tietokoneen itse. Tuttava olisi luvannut hankkia sopivat osat ja koota koneen, mutta tuttavalla oli sen verran töitä, ettei olisi joutanut koota konetta aivan hetkessä. No, meikäläisen täytyi henkilökohtaisista syistä saada kone välittömästi, joten ei ollut aikaa jäädä odottamaan tämän tuttavan kasaamaa konetta. Siksi pakettikone jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. No, kun nyt jälkiviisastelee ja ottaa huomioon tämän koneen oikuttelut ja huollot, niin tuttavan kone olisi ollut jo ajat sitten valmis ja olisi varmaan tullut käytettyä sitä jo pitemmän aikaa. Virheen tein, mutta turha surra, kun maito on maassa.

        Itselläni ollut vain pöytäkoneita 2 kpl 10 vuoden aikana, joista ensimmäinen oli ns. valmispakettikone ja tämä toinen liikkeessä koottu valitsemistani osista ja jota olen sitten tarpeen mukaan aina itse päivitellyt. Molemmat toimineet ilman vikoja, paitsi että virtalähde oli viallinen toisessa ja joka sitten takuuna uuteen vaihdettiin pariinkin kertaan. Luultavasti koko erässä oli valmistusvirhe, joten vaihdoin virtalähteen toiseen malliin ja ongelmitta on sen jälkeen toiminut. Aina voi osua kohdalle jokin komponentti missä on valmistusvika, eipä sille mitään voi mutta kyllä kestäviä on koneet olleet ja kovallakin käytöllä.

        Netin kautta voit kyllä jatkossa tilata koneesi suoraan jostain erikoisliikkeestä, niin et maksa turhasta kuten noissa pakettikoneissa. Saat halvemmalla laadukkaammat osat ja nopeasti asiantuntevaa palvelua ja takuuhuolto toimii varmasti nopeammin kuin HP:llä.


    • kannettavaa paljon

      pitkäikäisempi sijoitus, koska se on ostettaessa jo paljon nopeampi kuin samanhintaluokan kannettava. Kannettavissa on surkean hitaat kovalevyt jo uutena ostettaessa ja muutaman vuoden (noin 3 vuoden) käytön jälkeen tuntuvat jo hyvin nihkeiltä käyttää. Pöytäkoneet porskuttavat vielä ihan mukavasti. Syynä ilmeisesti on käyttöjärjestelmän raskaantuminen ajan saatossa päivitysten ja ohjelmistomäärien kasvaessa kovalevyllä. Tällöin tulee hyvin esille pöytäkoneiden paremman kovalevynopeuden antamat edut ja pöytäkone tuntuu edelleenkin täysin käytettävältä. Mitä taas fyysiseen kestävyyteen tulee, niin kyllä pöytäkoneet ovat fyysisestikkin yleensä kestävämpiä jo paremman ilmankierron takia ja näin komponentit pysyvät viileämpinä. Mutta tuleehan niitä maanantai päivän kappaleita hihnalta ulos kuten tämänkin aloittajalla oli käyny, mutta sen jälkeen kun saa ehyen pöytäkoneen ja se toimii moitteetta puolisen vuotta, niin kyllä se yleensä toimii sen jälkeen vuositolkullakin.

      • sdfghjkmjnbvvb

        Miten käyttis tähän liittyy? Lasketko jotakin lentoratoja, vai miten tuo hitaus ilmenee? En ole huomannut.


      • ölkjasdfölkj
        sdfghjkmjnbvvb kirjoitti:

        Miten käyttis tähän liittyy? Lasketko jotakin lentoratoja, vai miten tuo hitaus ilmenee? En ole huomannut.

        kai se tarkoittaa koneen mystistä hidastumista kun se vuosien saatossa on täynnä viruksia, spywaret pitää ladata käynnistyksessä ja markettikoneen keskusmuisti alkaa käymään pieneksi kun perheen tenavan ilmainen "screensaver" on taustalla auki aina ja vuotaa muistia ;D Pitäisikin hankkia yksi muistikampa tähän lisää, että tuntuisi taas paljon nopeammalta ja voisi pitää ohjelmia auki


    • ap

      Pöytäkone tuli takaisin huollosta ja toimii loistavasti. Huolto oli sitä mieltä, ettei koneesta ollut mitään fyysisesti rikki. Olivat asentaneet koneen takaisin tehdasasetuksille. Vika oli ilmeisesti järjestelmässä tai sitten ongelmat johtuivat järjestelmässä oletuksena olleesta tietoturvaohjelmasta.

      Joku nero voisi vähän valaista, että voiko muka tietoturvaohjelma olla syypäänä siihen, että kone toimii huonosti?

      • näillä eteenpäin...

        Kone tuli huollosta (siis hait sen huollosta) 5 päivän jälkeen?!

        Itse olisin palauttanut sen tehdasasetuksille parissa tunnissa, helposti.
        Tästä syystä en noita 'huoltoja' oikein kannatakaan, siellä kun on samanlaisia 'ammattilaisia' kuin tälläkin palstalla.

        Kyllä, tietoturvaohjelmisto voi saada koneen jumiin, niinkuin moni muukin ohjelma/ohjelmisto.


      • ap
        näillä eteenpäin... kirjoitti:

        Kone tuli huollosta (siis hait sen huollosta) 5 päivän jälkeen?!

        Itse olisin palauttanut sen tehdasasetuksille parissa tunnissa, helposti.
        Tästä syystä en noita 'huoltoja' oikein kannatakaan, siellä kun on samanlaisia 'ammattilaisia' kuin tälläkin palstalla.

        Kyllä, tietoturvaohjelmisto voi saada koneen jumiin, niinkuin moni muukin ohjelma/ohjelmisto.

        Ensimmäiset ongelmat koneen kanssa ilmenivät melkein heti. Viruksen tai jonkun muun haittaohjelman mahdollisuuden voi laskea pois, koska kone oikutteli ensimmäisen kerran jo ennen kuin sitä oli kertaakaan liitetty verkkoon. Tästä syystä epäilin itse jotain laitteistovikaa ja päätin viedä koneen huoltoon.


    • Antero676

      Tuohon koneen oikkuiluun/sekoiluun/toimimattomuuteen/hitauteen riittää yksi syy, windows.

      Rauta (hardware) on ns.damia jota bitillä käytetään ja kun windows-kurabitti on koneessa, olette jo valmiiksi montun reunalla. Millä hetkellä tahansa saattaa käyttis kosahtaa/toimii vajailla osaamattomien käsissä, äärettömän harva hallitsee käyttiksen salat ja kykenee optimoimaan bitin maksimaaliseen suoritustasoon.

      On erittäin helppoa syyttää hardware-komponentteja/konemerkkejä/konemalleja toimimattomuudesta ja tuhlata aikaa tuohon touhuun, todellinen syy on käyttäjän asiantuntemattomuudessa ja huonosti toteutetusta hallinnasta jota tavis ei tosin hallitse ja lottona mennään silmät ummesa ja syytetään muita omista virheistä ... eli tässä tapauksessa pelleillään sillä "kestääkö pöytäkone paremmin kuin läppäri", sillä kun ei todellisuudessa ole mitään merkitystä tässä asiassa.

      Läppärit pääasiassa kosahtavat ns.fyysisestä (kovasta) käytöstä, tulee kolinoita ja välillä vähän tippuilee maahan, kovasta pakkasesta kovaan lämpötilaan ja heti päälle, näppiksestä löytyy viikon ruokalistaa ja ties mitä muuta. Workstation-koneet taas on stabiilisti paikallaan ja suojassa kaikelta turhalta kolinalta, etc ...

      Veikkaisin että tuokin aparaatti on taas saatu käyttiksen osalta solmuun ja edessä on koko hela paskan uudelleenasennus-sessio, ja taas kerran ... niinkuin aina ... käyttäjässähän ei ole mitään vikaa (tietenkään).
      Vois nuo täystuhot joskus vähän miettiä mitä noilla koneilla tekee, ihan kaikkia OK-nappeja ei ole pakko painaa ja asennella kaikkia mystisiä ohjelmia (tietoisesti/tietämättä) ja hyväksyä ihan kaikkea bittihuttua mikä verkosta tulee ... niitä suojaussoftiakin sais käyttää tietysti (konffattuna tietysti) ja siltikin ajelee siellä "tiedon valtatiellä" järki päässä.

      Onhan toki vaihtoehtojakin olemassa noille windows-pommille (linux, apple) mutta tiedän että tavikset kiertävät ne kaukaa, enkä niitä tosin tunareille tyrkytäkkään. Omppu on kallis kone (tosin hintansa väärti) ja linux pitää itse asentaa ja konffata/fiksata täyteen tikkiin (ei myynnissä valmiita linux-koneita kuin vähäiset määrät). Tavikset hädin tuskin hallitsevat peruskäytön alkeiden alkeet (tosin omasta mielestään TOSI hyvin), joten leikkikööt windowsilla aina seuraavaan bittikatastroofiin ... ja taas uuteen katastroofiin (niinkuin aloittaja) ... ja taas uuteen ...

      • Antero676

        Luin ketjun vasta kirjoitukseni jälkeen ja sieltähän se taas tuli ... image on ajettu uudestaan kovolle.
        Välillä suorastaan vituttaa olla aina oikeassa näissä bittimaailman kuvioissa, niin pienessä kuin suuressa mittakaavassa ... pitäisköhän vaihtaa taas alaa.


      • 27

        näkemysestäs tiedä, ei mint eikä ubuntu ainakaan mitään ihmeempiä konffauksia tarvi.
        ainakin mun mielestä siirtyminen noihin XP:stä oli helpompaa kuin vistaan.


      • Antero676
        27 kirjoitti:

        näkemysestäs tiedä, ei mint eikä ubuntu ainakaan mitään ihmeempiä konffauksia tarvi.
        ainakin mun mielestä siirtyminen noihin XP:stä oli helpompaa kuin vistaan.

        Pointti oli siinä josko haluat maksimaaliset tehot suhteessa bitti/hardware-resursseihin.
        Normijamppa pärjää vallan mainiosti default-settings logiikalla ja homma toimii kuin rasvattu juna.
        Helpoimmillaan linukka tosiaan saadaan käyttökuntoon lähes pelkästään ajamalla asennuslevy kovolle ja homma on sitten siinä, aikaa ei juurikaan kulu ja tietotaitoa ei tarvita käytännössä juurikaan...lukutaito riittää.

        Taidan kuulua siihen ryhmään joka haluaa maksimoida tehot kun niitä tarjolla on ...


    • Holiday in new york

      Sain näitä dell 240 1500mhz konttorikoneita ilmaiseksi pakettiautolastillisen ja niistä olen kasannut toimivia vekottimia. Pelejä en pelaa, siihen nämä ei riitä? mutta kaikkeen muuhun kyllä jos ei tuo netin nopeus olisi esteenä. Kevyinkään raahattava ei ole tarpeeksi kevyt ja on aina tiellä. Yleensäkin poistan kaikki turhat ilmanliikuttimet kun tulee tehokkaampia toimintatapoja. Käteistä rahaa olen käyttänyt viimeksi 80luvulla ja kello oli viimeksi ranteessa 1992. Raahattava tietokone on piina perseessä, eihän sellaista lootaa saa mahtumaan minnekkään ja akku aina tyhjä tai paskana. Kannettavien kanssa hilluu lähinnä tuottamattomat kersat ja muut jotka on kiinnostuneet vain ei olemassaolevista asioista. Jatkakaa.

    • kumpi on

      kestävämpi,pöytäkone vai kannettava.Minulla oli 2,5 vuotta HP:n pöytäkone,ja jatkuvasti ongelmia sen kanssa.Vaihdoin Applen kannettavaan,ja on toiminut loistavasti.Ei pienintäkään vikaa,ja käyttö helppoa.Kannettava vie selvän voiton ainakin käyttömukavuuden ansiosta.

      • HooPeestä

        HP:ssä=>Heti Paskana.

        Tietty kaikki tumpelot ei ymmärrä mistä jokin vika koneessa johtuu kun ei ymmärretä niistä mitään. Toimimattomuus kun hyvin usein johtuu ohjelmistosta eikä viallisesta komponentista.


    • Sirkku S.

      Minun pöytäkoneeni täyttää tänä syksynä kuusi vuotta ja se on toiminut kuin unelma.
      Mitä olen sivusta seurannut kannettavia niin kuvan laatu on useimmiten paljon huonompi
      kuin pöytäkoneessa. Minä en ainakaan niin heikkotasoista kuvanlaatua hyväksy, kun olen
      tottunut parempaan.

      • sdfghjkjhbgvcvbn

        Ettehän te tiedä mitään kannettavista ja silti esiinnytte asiantuntijoina.


      • masalla on pöytä kon

        niin on tossa on järkeee ollaaa kamui joooko


    • Yx Mies Vaan

      Moi,

      Se riippuu käyttötarkoituksestasi, jos tarvitset tehokkaan pelikoneen niin silloin pöytäkone,
      jos niinkuin kerroit tarvitset vain ns normaaliin käyttöön pc:tä niin silloin suosittelen kannettavaa,
      tosin koneiden kirjo on suuri ja on vaikea päättää minkä koneen/merkin ostaa haluaa,
      kannettava on huolettovampi silloin ja nykyset kannettavat ovat jo suorituskyvyltään ihan ok,
      noin 800 Eurolla saa ihan ok koneen, tärkein seikka on kannettavissa näytönohjaimen muistin käyttö,
      muuten ramit ja kiintolevytila nykyisin riittääkin tosin silti kannattaa olla ulkoinen asema jonne siirtää
      tavaraa, monen eri valmistajan näyttäri käyttää keskusmuistin ramia oman lisäksi, nekin toimivat normaalikäytössä ihan, mutta mieluimmin ostaisin sellaisen läppärin jolla on omaa muistia näyttärillä aika monessa on hyvä n-ohjain joku HD 512 MB on ihan jees jopa löytyy gigasellakin ohjainmuistilla, niillä pyörii jo kevyemmätkin pelit ihan kivasti pienimillä grafiikoilla, totta että kannettava joutuu kovemmalle, yleensä ensinmäiseksi hajoaa kiintolevy jos kone on ns 24/7 käytössä, itselläni HP:n 3 vuotta vanha malli, lähes ympäri vuorokauden käytössä, toimii loistavasti, pojan pelikone sen sijaan poksahtelee aika-ajoin viimeksi meni 250Euron näytönohjain jne, kannattaa harkita tarkkaan koneen ominaisuuksia, lähes kaikki on jo 64 Bittisiä, ja min muistia 4Gigaa ja laajentaa voi tarvittaessa 8 Gigaan siihen vielä hyvä prossu esim Intelin 2.2 tai 2.4 on ihan riittävä ja näytis omalla vaikka 512 muistilla niin pyörii kummasti jo CS4 Photoshopkin,
      niinkuin sanoin käyttötarkoituksen mukaan kannattaa hankkia kone, riittävä prossu ja hyvä näyttäri ja ramit ovatkin jo min 4 G, sillä pärjää jo pitkään normikäytössä, ainoa pelikannettava on AlienWare mutta niitä saa vaan tilaamalla Jenkkilästä, et sillei ps: 15 tuuman näytöt ovat riittäviä ja ei tule ongelmia kannen kanssa, jeps...............vaan

      • tkkrtk

        Jos haluat vaihtaa ja jostaa uusia osia niin pöytäkoneeseen on hellpo vaihtaa lisää muistia ja uus näytönohjain. Kannettavaan ei saa uusia osia. Tai varmaan saa , mutta niitä on hankala vaihtaa.

        Kannattava on taas siitä hyvä, että sitä voi kuskata vaikka ulkomaille. Itsellä on molemmat :D josten osta sinäkin molemmat.


    • peeceestä

      no tulihan naurettua, kannettava ja pöytäkone, pöytäkone, ei ikinä merkkikonetta vaan itse kasattu tai naapurin kasaama koska ns merkkikoneet on tehty halvimmista ja karsituista osista, kannettavan saa korjattua yleensä vaan niin veen kallista ettei kannata... nii ja macit, viepäs sellanen huoltoon niin tiedät mitä euro on :D

      • huollettu

        Ei sen takia Mac kannata ostamatta jättää mahd huoltoon joutuu viemään tietokoneita tarvitaan aina 2 kpl toinen kannettava ja sit pöytäkone.


      • kone.
        huollettu kirjoitti:

        Ei sen takia Mac kannata ostamatta jättää mahd huoltoon joutuu viemään tietokoneita tarvitaan aina 2 kpl toinen kannettava ja sit pöytäkone.

        On vaikeampi ottaa mukaan esim,bussiin tai matkoille,silloin kannettava on parempi vaihtoehto. Kannettava kestää siinä missä pöytäkonekin,käyttäjän käsittelystä se on kiinni.


    • wertsukka

      Noihin tarkoituksiin läppäri. En käsitä miks osa aina alkaa kitisee et osta osat eriksee ja kasaa ni saat halvemmalla. Okei joo sillon saa paremman koneen suhteessa halvemmalla mut ku ei tarvii mitää hyperkonetta ja siin ei oo mitään takuuta kuitenkaa.
      kaiken lisäks ku ostaa läppärin ni säästyy johtohelvetiltä ja sitä voi myös pitää vain pöytäkoneena jos haluaa

      • pikkumyytär

        Niinpä, kannettava on ainakin minun tarkoituksiin kätevä. Kolme vuotta vanha.. toimii erittäin hyvin ja vie pienen tilan. Varmaan on parempiakin vaihtoehtoja mutta kun ei ole kokemusta niin ei osaa parempaa vaatia.
        Vaikka on ns. kannettava niin en kantele mukana vaan käytän pöytäkoneena.


      • masssaaa
        pikkumyytär kirjoitti:

        Niinpä, kannettava on ainakin minun tarkoituksiin kätevä. Kolme vuotta vanha.. toimii erittäin hyvin ja vie pienen tilan. Varmaan on parempiakin vaihtoehtoja mutta kun ei ole kokemusta niin ei osaa parempaa vaatia.
        Vaikka on ns. kannettava niin en kantele mukana vaan käytän pöytäkoneena.

        ois ollu järkee ostaa pöytä´kone koska sekin vie vähän tilaaa ja on paljon halvempi mulkku


      • pikkumyytär
        masssaaa kirjoitti:

        ois ollu järkee ostaa pöytä´kone koska sekin vie vähän tilaaa ja on paljon halvempi mulkku

        Vai on pöytäkone halvempi mulkku...
        ostin koneen enkä mulkkua, mulkusta ei tarvii maksaa mitään.


    • Minulla on viimeisen 15 vuoden aikana hajonnut koneestani yksi käytettynä ostettu virtalähde kun olin vaihtanut siihen hiljaisemman (ja ilmeisesti liian pienitehoisen) tuulettimen. Muuta ei ole hajonnut.

      Kone on edelleen periaatteessa sama vuonna 1995 ostettu. Periaatteessa vaan ei käytännössä, sillä yhtään alkuperäistä osaa ei ole tallella, vaan olen aikojen saatossa pitänyt konettani ajantasalla päivittämällä osia nykyaikaisemmaksi. Eipä ole uutta konetta vielä tarvinnut ostaa, paljoa ei ole vuodessa rahaa koneeseen mennyt ja aina on ollut käyttötarkoituksiini sopiva kone käytössä.

      • ime erkki

        Hehehehehe................ Pöytökonen on jykevämpi siis pöytäkone on tukevampi .......
        jollain lailla tämä pöytäkone on paljon mukavampi mutta jos kävellessä surffaat silloin varmaan tuo läppäri on hyvä hih.
        ei vaan mulla on tässä vierekkäin pöytä ja kannettava joten kyllä olen enemmin tällä pöytäkoneella, toisinaan kun tulee vieraita olen itse läppärillä jotenkin se tuntuu niin hepposelta.


      • 1xx2

        kone. Vaihdoin siihen kaikki osat kerralla, ja nyt on hyvin pelittävä tietokone.
        Vuonna -75 hankittu kone olikin alunperin leivänpaahdin.


    • örri

      Compaq, Sg2-110 20" all-in-one pöytäkone. Sopivankokoinen näyttökin.. 1v takuu. Onko kestävä? Kellään kokemuksia vastaavista? Mulla läppärissä ulkoinen näyttö "pöytäkoneena.

    • Puskasta huutelija

      Oliko siinä Windows 7? Aivan...

      • örri

        sen ubuntumunnun.


    • ms musa

      Kannettava säästää sähköä ja on muutenkin kätevämpi kuin pöytäkone. Pöytäkone tulee maksamaan todella paljon kun pitää ostaa keskusyksikkö,näyttö muut kamat. Kannettavaan kannattaa tosin hommata kaiuttimet tai hyvät kuulokkeet sillä ääni on aika lailla nuhaista tuhinaa ja kannettavissa akun lyhyt kesto on huonopuoli, mutta kannatan kannettavan hankkimista.

      Meillä on ollut kaksi pöytäkonetta ja se ensimmäinen toimi hienosti ( joku 95 malli) mutta sitten ostettiin 2006 acerin pöytäkone ja sen kanssa ei sitten olekaan ollut muuta kuin ongelmia. Se on täytynyt korjauttaa monta kertaa, hidaskin vielä ja reistailee vähänväliä.

      • dfghjkjhvcvbnm

        35 Eurolla saa jo erittäin hyvät kuulokkeet. Esim. sennheiser


      • Aser sennheiser
        dfghjkjhvcvbnm kirjoitti:

        35 Eurolla saa jo erittäin hyvät kuulokkeet. Esim. sennheiser

        Hommata tietnkin kannettava pöytäkone myös pöytäviinaa kannattaa ottaa paripulloa.


      • Loppudilemma:
        Aser sennheiser kirjoitti:

        Hommata tietnkin kannettava pöytäkone myös pöytäviinaa kannattaa ottaa paripulloa.

        Osta molemmat.Jos tuon kaiken jaksaisi kahlata läpi,olisi jo tämäkin kone vanhentunut....Periaatteessa: Pöytäkone = Halpa, voi päivittää millä osilla haluaa.Kunnon läppäri = Hintaa ja kalliimmat osat.Osta macbook,siinä on kaikki.


      • pöytäkone parempi

        "Kannettava säästää sähköä ja on muutenkin kätevämpi kuin pöytäkone."

        Entäs sitten kun kannettava hajoaa takuuajan jälkeen? Ai niin, korjaushan maksaa niin paljon, että kannattaa ennemmin ostaa uusi kannettava, kuin korjata vanha. Itselläni hajosi kerran kannettavasta ainakin emolevy ja mahdollisesti jotain muutakin, korjausarvio olisi ollut 600-800 euroa vähintään. Sama vika jos olisi ollut pöytäkoneessa, niin olisi tullut korjaaminen paljon halvemmaksi. Kun kannettava hajoaa, se heitetään roskiin ja ostetaan uusi kannettava. Kun pöytäkone hajoaa, se korjataan ja sen jälkeen taas mennään.

        No sähkö nyt on sen verran halpaa, että jos pöytäkone ei uskomaton tehomylly ole ja et sitä pidä päällä 24/7/365, niin kyllä pöytäkone tulee kuitenkin pitemmän päälle halvemmaksi.

        "Pöytäkone tulee maksamaan todella paljon kun pitää ostaa keskusyksikkö,näyttö muut kamat."

        Jaa, itse olen eri mieltä. Kyllä samantehoisen pöytäkoneen saa paljon halvemmalla, kuin samantehoisen kannettavan. Näytöt sun muut lisää kyllä hintaa, mutta jos niiden ei tarvi olla sieltä riskeimmästä päästä, niin hinta tulee olemaan kannettavan kanssa samalla tasolla tai korkeintaan vähän ylempänä.

        Tästä eteenpäin ostan vain pöytäkoneita, joko pakettikoneita tai sitten itse kasattuja. Kannettavaa en osta, ellen todella tarvitse sitä.


      • frferf55
        pöytäkone parempi kirjoitti:

        "Kannettava säästää sähköä ja on muutenkin kätevämpi kuin pöytäkone."

        Entäs sitten kun kannettava hajoaa takuuajan jälkeen? Ai niin, korjaushan maksaa niin paljon, että kannattaa ennemmin ostaa uusi kannettava, kuin korjata vanha. Itselläni hajosi kerran kannettavasta ainakin emolevy ja mahdollisesti jotain muutakin, korjausarvio olisi ollut 600-800 euroa vähintään. Sama vika jos olisi ollut pöytäkoneessa, niin olisi tullut korjaaminen paljon halvemmaksi. Kun kannettava hajoaa, se heitetään roskiin ja ostetaan uusi kannettava. Kun pöytäkone hajoaa, se korjataan ja sen jälkeen taas mennään.

        No sähkö nyt on sen verran halpaa, että jos pöytäkone ei uskomaton tehomylly ole ja et sitä pidä päällä 24/7/365, niin kyllä pöytäkone tulee kuitenkin pitemmän päälle halvemmaksi.

        "Pöytäkone tulee maksamaan todella paljon kun pitää ostaa keskusyksikkö,näyttö muut kamat."

        Jaa, itse olen eri mieltä. Kyllä samantehoisen pöytäkoneen saa paljon halvemmalla, kuin samantehoisen kannettavan. Näytöt sun muut lisää kyllä hintaa, mutta jos niiden ei tarvi olla sieltä riskeimmästä päästä, niin hinta tulee olemaan kannettavan kanssa samalla tasolla tai korkeintaan vähän ylempänä.

        Tästä eteenpäin ostan vain pöytäkoneita, joko pakettikoneita tai sitten itse kasattuja. Kannettavaa en osta, ellen todella tarvitse sitä.

        Itseltä hajosi 3 vuotta vanha pöytäkone. (Amd5600,ati2650 3Gt 500Gt)
        Laskeskelin että kannattaako korjata ja tulin tulokseen ettei luultavasti kannata ainakaan vieraalla.
        Itse en osaa korjata. Korjaushinnalla saa jo aika paljon uudesta koneesta ja siinä on reippaasti nopeampi prossu sun muut. Pienikin korjaus maksaa helposti 200€ ja sillä saa jo aika paljon uudesta koneesta.


      • maukka audiojäbä
        dfghjkjhvcvbnm kirjoitti:

        35 Eurolla saa jo erittäin hyvät kuulokkeet. Esim. sennheiser

        Heikoin lenkkisi olisi silloin äänikortti joka läppäreissä on aina surkea kompromissi ja mössöttää bittejä muusiksi.
        Minä hain musakaupasta M-Audio Transportin, alla satasen ja laatu nousi HIFI-tasolle.
        Sennheiser 555:t on nyt sen kanssa ja se yksin oli kalliimpi kuin satanen.
        Mutta kuten sanoin: Pelkkä kuulokkeiden vaihto ei auta.


    • nimimerekki

      ns. pakettikoneissa on yleensä tingitty jossain ja suurin osa on kuitenkin "parasta laatua". Pöytäkoneeksi kannattaakin siksi hommata täysin räätälöity kone hyväksi havaituista osista.

      • asda65

        Mulla on läppärit kestänyt paremmin kuin pöytäkoneet mutta tuskin voi yleistää.
        Yksikään läpytin ei ole hajonnut mutta pöytäkoneita on hajonnut 3 kpl.


    • abbg

      Huono tuuri ja elektroniikka on tätä nykyä halpaa ja huonoa. Itse hinaan viidettä vuotta halvalla 300 euron pöytäkoneella. Ei ongelmia.

      • 8088

        Sama juttu se on kaikissa koneissa, se joka osaa, saa halvemmalla ja kestää vielä kauemmin.


    • mutta....

      Minulla käytössä 5 vuotta vanha läppäri, toimii hyvin, vie pöytäkonetta huomattavasti vähemmän tilaa, en raahaile ympäriinsä (ainostaan pari kertaa vuodessa), istuskelen sohvalla johon tarkoitukseen tämä sopii erinomaisesti.
      Vaihdoin kovalevyn 2 v. sitten 60 euroa, tosi helppoa, en ymmärrä tekstejä että kannettavaan osien vaihto vaikeaa? Kannettavan pohjassa auki ruuvattavia luukkuja mistä mikin löytyy, ei tarvitse avata koko konetta ja miettiä mitä tuosta edestä irroittaa (tornikotelossa) jotta saa vaihdettua.
      Muistia 512 kt, ja seuraavaksi tavoitteena lisätä sitä, vaan kun toimii kevyesti on jäänyt vielä aikomukseksi. Käytössä avast ilmainen virustorjunta, jonka ansiosta kone pelittää vielä kevyesti. F-Securella ja Nortonin Symantecilla olisi varmaan jo kolmisen vuotta sitten muuttunut etanaksi. Ei enää ikinä oman tilan vaativaa pöytäkonetta. Ei siis mitään vikoja kuin se että katselin elokuvaa C-asemalta, ja siirsin samalla konetta ja tipautin lattialle, jolloin kovalevyyn tuli vikasektoreita, joiden vuoksi vaihdoin kovalevyn, ja koneesta tuli kovon vaihdon jäleen kuin uusi:) onneksi kävi em. vahinko!

      • Jalaa

        Siinä olen samaa mieltä, että kannettava vie vähän tilaa. Tosin kannettavan päivittäminen rautapuolella on hyvin rajattua. Oikeastaan ainoat osat mitä pystyy vaihtamaan, on tuo mainitsemasi kiintolevy. Toinen on muistin lisääminen, minkä myös mainitsit. Kolmas on optinen asema, eli jos on pelkkä dvd-asema, niin sen voi yleensä vaihtaa dvd -rw -asemaksi. Monet laitelisäykset joutuu tekemään hyödyntäen USB ja Firewire(jos löytyy) portteja. Komponenttien puolesta nuo em. kohdat ovat ne mitä kannettavaan pystyy vaihtamaan. Näppäimistön mennessä rikki, senkin pystyy itse vaihtamaan, mutta ei ole kaikkien koneiden kohdalla ehkä se helpoin homma. Pöytäkoneen kaikki osat on suht helposti vaihdettavissa, emolevy, prosessori, muistit, näytönohjain jne, jne.


    • Maanantaikpl

      Maanantaikappaleita sattuu molempiin luokkiin.

      Pöytäkoneesta saa rakennettua kestävämmän, kuin kannettavasta, jos siihen osaa oikeat osat valita. Suurin syy tähän on pöytäkoneen viileämmät lämpötilat.

      Oma kannettavani hajosi alle kahden vuoden kuluttua ostohetkestä; näytönohjain suli ja samalla meni emolevy. Pöytäkone on taasen kestänyt vuosia.

    • lahnanen

      Siis mulla on 10kw dieselagrekaatti commodore64 aina mukana paitsi jos oon mopolla liikkeellä.

      • Pöytäkone ilman muuta on parempi ratkaisu jos ei välttämättä tarvitse liikuteltavuutta.
        Mutta jokasien oma asia jos haluaa tuhltata rahansa kannettavaan.


    • ghimi

      panokone

      • masadad

        isälläs oli panokone


    • on hyvä vastustaja kaikille koneille. Minulla on noin 600€ kannettava ja toimii,
      joka on pääasia, eikä ukkoset tai akkaset ole haitanneet konettani, pikemmin sen
      käyttäjää, ja datassakin löytyy menovettä. Tämä "toimistokone" on tosin suht uusi,
      kun kesäkuussa ostin, mutta eipä ole valittamista ollut kaikkine herkkuineen. Käy hyvin
      mökilläkin tai missä milloinkin liikun..

    • Normaalikokoluokan laptoppi on paras. Minikannettavan akunkesto on parempi, mutta multimediakoneena pitäisi olla tavallinen läppäri. Uusista AIO-koneista (all-in-one) en ole vielä kovin vakuuttunut. :-)

    • maukka perusjäbä

      Meillä on oltu kiitollisia että on ollut molemmat akulla varustetut läppärit, koska pöytäkoneelle alituiset virtakatkot on täällä maalla myrkkyä, saattaisi sekottaa koneet tai tuhota työt ja tiedostot. Nyt laman aikaan on tosin ollu vähemmän katkoja.

      Myös kätevää kun ukkosen tai myrskyn tai pitkän sähkökatkon aikaa voi tehdä hommia läppärillä akun varassa turvallisesti. Nythän on vielä mokkulatkin niin ei tarvi edes puhelinlankoja pitkin pelätä koneen tappavaa salamaniskua.

      Sensijaan
      kaupungissa on hyvät sähköt ja jos on tarvis tehdä raskasta CAD tai äänen tai kuvankäsittelyä tarvii hyvät tehot jne niin niissä pöytäkone on mannaa, kun niissä tahtoo olla tehokkaammat kovalevyt ja prosessoritehot. Pöytäkoneen omistajia käy usein kateeksi tuon tehon takia..

      Itsellä on yli 5 v läppäri, kovalevy on vaihdettu isompaan ja muistia lisätty ja tosi tehokäytössä mutta on kestänyt. Pöytäkoneitakin on ikivanhoja mutta jääneet pois käytöstä.

    • ap

      Perun kaikki pahat puheeni pöytäkoneista. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, huollossa selvisi, ettei pöytäkoneessani ollut mitään fyysisesti rikki. Vika oli ilmeisesti käyttöjärjestelmässä tai sitten siinä vakiona olleessa tietoturvaohjelmistossa.

      Pöytäkoneeni kun oireili niin soitin huoltoon. Kun annoin kerroin heille yksityiskohtaisesti tietokoneen käytössä ilmenneistä oireista, niin he sanoivat, että viittaa mitä todennäköisimmin laitteistovikaan ja sanoivat, että tuo kone tänne. No, he katsovat ja huoltivat konetta. Kuitenkin he huollon jälkeen sanoivat, että ei tuosta mitään laitteistovikaa löytynyt. Sanoivat, että olivat vain palauttaneet koneen tehdasasetuksille ja poistaneet siinä valmiina olleen tietoturvaohjelmiston ja asentaneet toisen tietoturvaohjelmiston tilalle. Tuon jälkeen on kone toiminut erinomaisesti. Tuon olisin kyllä osannut itsekin tehdä.

      Syypääksi koneen ongelmiin en keksi oikeastaan mitään muuta kuin sen valmiina olleen tietoturvaohjelmiston, mutta ei kai se voi olla mahdollista.

    • huihai ja sitä rataa

      No ehdottomasti pöytäkone, jos et tartte liikuteltavaa laitetta. Kannettavassa sä maksat turhaan:

      A) Akkutekonologiasta, jonka tarkoituksena on pitää kone mahdollisimman pitkään käynnissä ilman verkkovirtaa. Hyvä akku ja ylipäätään akku näkyy siinä hinnassa AINA. Jos sä et tartte sitä, maksat siitä heti sata egee turhaa.

      B) Pienestä tilasta, eli tila ja tehot ovat ikään kuin toisensa poissulkevia. Tehokas prossu syö akkua ja tuottaa lämpöä ja pieneen tilaanhan ei mahdu kunnon jäähdytystä. Sama juttu näytönohjaimen kanssa, jotka eivät ole koskaan laadukkaita kannettavissa.

      Samalla hinnalla pöytäkoneessa saat tehokkaamman prossun, jonkinlaisen näytönohjaimen, isomman näytön ja ties mitä. Moni ilmeisesti edelleen pitää läppäriä jonkinlaisena statussymbolina, vaikka halvimmat lähtee siinä 500 eurolla? Laatu on enemmän kiinni valmistajasta ja komponenteista kuin niinkään siitä, onko kyseessä kannettava vaiko pöytäkone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe