Isolla veneellä yksin purjehdus

Hanse 400

Kertokaahan kokemuksia, millaisilla veneillä onnistuu vielä yksin purjehdus, tai pikemminkin rantautuminen? Purjehtimista en pidä suurimpana ongelmana.

Suunnitteilla on vaihtaa hieman isompaan purjeveneeseen 37-40 jalkaiseen, mahdollisesti Hanse 400. Nykyinen avance 33 on hyvin yksinkin purjehdittavissa, mutta tilat jääneet pieniksi. Niille jotka sanovat, etteikö 33 riitä, tiedoksi että koko perheen ollessa mukana henkilöitä tulis yöpyä 6 ja kun mahdolliset poikaystävät tulevat kuvioihin niin no taitaa se Hansekin jäädä pieneksi.... :(

38

5499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovaduunari

      Olen miettinyt samaa ...edellinen on menossa vaihtoon ja ajattelin 38-42 jalkaista .Niin kuin sanoit yksin saa purjeet ylös ja kevyemmällä kelillä rantautuminen onnistuu ,edellyttäen että on varma toiminen kone apuna.Kovalla kelillä rantautuminen teettää pienemmälläkin melkoisia vaikeuksia ...eli eli ,kun kovalla kelillä rantautuu, olis hyvä olla kansimies apuna.Muuten se on riskaabelia oli vene 26 tai 42 jalkainen!

      Kovaduunari

    • 32

      Hyvä varustelu auttaa paljon, keulapotkuri, ankkurivinssin ohjain ruorin luona, kiinteästi asennettu säädettävä laiturisilta uimatasolta ja helppo & nopea kulku ruorilta laiturisillalle. Noilla eväillä onnistuu yksin vähän heikommallakin kelillä.

      Purjehdin aina välillä yksin 46 jalkaisella veneellä, ei juuri ongelmia, oikeastaan vähemmän ongelmia kuin kokemattoman miehistön kanssa. Vanhassa 33 jalkaisessa ei tuota varustelua ollut ja rantautuminen sillä yksin oli paljon vaikeampaa.

      Katselin jokin aika sitten yhdessä Välimeren satamassa, kun kaveri tuli yksin ainakin 70 jalan veneellä, palkkakippari varmaan. Näytti olevan suunnilleen sama varustelu ja rantautumistapa. Lisäksi jätti pakin päälle, kun hyppäsi kiinnittämään tilapäistä lähes keskeltä perää lähtevää peräköyttä, lenkki valmiina, heitti pollarin ympäri. Sitten myöhemmin laittoi köydet molemmilta reunoilta.

    • HHSSAA

      Seilailen joskus yksin 37 -jalkaisella kymmenen tonnia painavalla purrella. Vakiomittaiset peräköydet perätolppiin löytyy kotisatamaan. Silloin voi kotiin tullessa peräköydet kiinnittää, jättää koneen vetämään eteenpäin tyhjäkäynnillä ja mennä laiturille kiinnittämään keulaköydet. Ennen kuin poistuu ruorista kannattaa hetki vahtia että keula tosiaan pysyy paikoillaan. Tätä pystyy potkurivirralla ohjaamaan ja vaikka autopilotillakin pitämään "kurssissa". Hommaa tosissaan kannattaa harjoitella ja valvoa ennen kuin jättää ruorin!

      Vain tyynellä kelillä uskaltaa isolla veneellä mennä peräpoijuun jos laiturilla ei ole vastaanottajaa. Kyljittäin ei ongelmia ole, keskeltä ensin kiinni laituriin.

      • Tapasin viime kesänä yksinpurjehtijan, jonka vene oli noin 40-jalkainen. Otin veneen vastaan melko kovassa kelissä. Kippari kiitti avusta mutta kertoi selviytyvänsä usein yksinkin ajamalla keulan hiljaa kiinni laituriin (keulaan oli tätä varten asennettu puskurilista), kytkemällä autopilotin ja jättämällä koneen vetämään tyhjäkäynnillä. Vene pysyy siinä mainiosti sen aikaa, että keulaköydet saa kiinnitetyksi, ja lopuksi kiristetään peräpoijuköysi.

        Itse purjehdin melko usein yksin 35-jalkaisella 8-tonnisella veneellä, jossa on keulapotkuri. Tähän mennessä ei ole mainittavia ongelmia ilmennyt; tosin en ole joutunut rantautumaan oikein pahassa sivutuulessa.


    • Minulla on 120 t painava vene ja purjehdin sillä koirani kanssa. En siis yksin. Minä olen suunnitellut suurten veneiden yksinpurjehduksia varten ratkaisuja 40 vuotta eikä ole ollut ongelmia. Edellinen vene, jolla purhjehdin perheeni kanssa( siis yksin) 16 vuotta oli 30 tonninen motoripursi. Silloin mietin, miten asiat on ratkaistava. Ne on ratkaistu ja siksi purjehdin nyt koirani kanssa "yksin" 120 tonnisella purjetroolarilla, joka on 35 m pitkä! Ja on helpoa kun sen osaa!

    • 45678

      Hansessa on balsaa. Umpilaminaatti ja divinycell kestävät paremmin vettä, lisäksi first 40.7 on 2t kevyempi ja siten reilusti nopeampi.

      • 29

        Mutta kun balsassa ei ole mitään vikaa väliaineena.


    • s/y Snoopy

      Hyvät neuvot taidettiin jo antaa. Seuraavassa mun kokemuksia. Vene 36 jalkaa, 12 ton, ei keulapotkuria, mutta on sähköinen ankkurivinssi. Olen purjehtinut 2/3 maapallon ympäri yksin ja rantautunut monenlaisissa tilanteissa. Nykyisin olen ottanut sen linjan, että kylkikiinnitykseen voin mennä yksin, jos on reilusti tilaa. Aisojen väliin on helpoin mennä. Peräpoijukiinnitykseen (keula rannassa) olen joskus mennyt tyynessä. Poijuun on melko helppo mennä. Peräankkurikiinnitykseen en mene yksin koskaan. Yleensä marinasta saa apua vhf:llä laiturille vastaanottamaan. Kirjani Yksinäinen purjehtija kertoo lisää, mutta pääasiassa purjehdusmatkailusta. Matti Lappalainen

      • 5y678

        Mitä painavampi vene, sitä painavampi ankkuri tarvitaan. Sopivilla laitteilla painavakin ankkuri menee perästä veteen ja rantautuminen on samanlaista kuin poijuun. Paljon on laitureita ilman poijuja, kuten yhteisaluslaiturit.


    • hs

      Purjehdin itse Hanse 400e:lla toisinaan yksin. Hyvä pilotti auttaa purjeiden nostossa, laskussa sekä kun valmistautuu rantautumaan. Keulapotkuri tarpeellinen silloin kun tuuli hieman kiusaa rantautumisessa. Ei tarvitse pitää niin suurta vauhtia lähetyessä laituria. Kovalla sivutuulella Hanse kuten monet muut nyky veneet korkeineen varalaitoineen lähtee helposti keulasta tuulen vietäväksi. Tässä tilanteessa keulapotkuri auttaa. Ison nostossa ja laskussa auttavat laakeroidut ratsastajat. Aivan ehdottomat. Iso nousee käsivoimin ylös ja tulee tarvittaessa "kolahtamalla" alas kerralla. Tietysti kaikki vaatii harjottelua ja jokaisessa veneessä on omat haasteensa. Omassa veneessä on alkuperäiset purjeet vaihdettu paremmin istuviin dyneema purjeisiin. Hyvä paatti ja liikkuu kohtuu hyvin.

      • FG

        Purjehdin joskus harvoin 46-jalkaisellamme yksin. Ei se veneen koko loppujen lopuksi ole ongelma, kun on keulapotkuri ja etukäteen laittanut fendarit oikeille paikoilleen. Iso vene liikkuu hitaasti, ja kun massan oppii tuntemaan, se on tavallaan helpompaa isolla veneellä kun on aikaa reagoida ja miettiä.

        Tosin tuhotkin on sitten isommat jos jotain sattuu. Veneen koon kasvaessa ero on siinä, että keula on niin kaukana, ettei sinne enää näe niinkuin pienemmässä paatissa. Leveys on myös niin suuri että käännöksissä perää ja keulaa joutuu kattelee tarkkaan. Siksi keulassa tai laiturissa on hyvä olla joku jeesaamassa.

        Suomessa yli 46-jalkaiset on haastavia pikkusatamissa, koska ne tukkii ne, ja kääntyminen on vaikeaa. Neljäkuutonen vielä mahtuu lähes joka paikkaan, juuri ja juuri.


      • Anonyymi
        FG kirjoitti:

        Purjehdin joskus harvoin 46-jalkaisellamme yksin. Ei se veneen koko loppujen lopuksi ole ongelma, kun on keulapotkuri ja etukäteen laittanut fendarit oikeille paikoilleen. Iso vene liikkuu hitaasti, ja kun massan oppii tuntemaan, se on tavallaan helpompaa isolla veneellä kun on aikaa reagoida ja miettiä.

        Tosin tuhotkin on sitten isommat jos jotain sattuu. Veneen koon kasvaessa ero on siinä, että keula on niin kaukana, ettei sinne enää näe niinkuin pienemmässä paatissa. Leveys on myös niin suuri että käännöksissä perää ja keulaa joutuu kattelee tarkkaan. Siksi keulassa tai laiturissa on hyvä olla joku jeesaamassa.

        Suomessa yli 46-jalkaiset on haastavia pikkusatamissa, koska ne tukkii ne, ja kääntyminen on vaikeaa. Neljäkuutonen vielä mahtuu lähes joka paikkaan, juuri ja juuri.

        Kuka jotain 50 jalkaista edes lähtee viemään mihinkään satamaan mitä ei ole ennalta suunniteltu ja varmistuttu että se sinne mahtuu saati että on tilaa. Monella pienelläkin vierasvenesatamalla on nykyään nettisivut, tai löytyy ainakin netistä tietoa. Satelliittikuvistakin näkee aika hyvin, pitää vain katsoa että ei ole mitään 15 vuotta vanhoja kuvia.


    • pinnamies

      on rajana. tätä painavampaa venettä ei pysty yksin purjehtimaan. Pinnaohjaus auttaa asiaa, kun täytyy singahtaa peräpoijusta keulaan. Kylkikiinnitys ei ole suomessa optio. A33 on erinomainen yksinpurjehdittava vene, toinen on omega 42, joka on ylärajoilla.

      • paino ei ratkaise!

        Mistä keksit tuollaisen rajan? Itse olen seilannut vuosia yksin ja useilla eri kokoisilla paateilla. Niistä tuli aivan eri kokemus kuin sinä kerrot. Kevyt (=alle 6 tn) ja suht korkearunkoinen vene oli paljon hankalampi hallita tuulisissa landauksissa kuin vastaavan pituset, mutta yli 10-tonniset "klassillisen" runkomallin paatit. Itselläni ei ole kokemuksia keulapotkureista. Ehkä sellainen helpottaisi, mutta pärjään nykyisellä 12 tn painoisella veneelläni ilmankin - se mitä ei ole, ei voi mennä epäkuntoon.
        Ahtaisiin paikkoihin ei kannata yksin yrittää isolla paatilla, jos kukaan ei ole laiturilla vastassa. Kylkikiinnitys tai aisapaikka on tietysti helpompi kuin poiju tai tolpat. Aika paljon harrastan keula-ankkuriin jäämistä ja menen jollalla rantaan, varsinkin luonnonsatamissa. Ankkurointi on helppoa ja turvallista, kun on painava ankkuri (CQR) ja riittävästi ketjua ja tietenkin luotettava ankkurivinssi. Nykyisessä paatissani ankkurivinssi on manuaalinen, kahdessa edellisessä se oli sähköinen (ja myös sähkövinssien ongelmat!).


      • pinnamies
        paino ei ratkaise! kirjoitti:

        Mistä keksit tuollaisen rajan? Itse olen seilannut vuosia yksin ja useilla eri kokoisilla paateilla. Niistä tuli aivan eri kokemus kuin sinä kerrot. Kevyt (=alle 6 tn) ja suht korkearunkoinen vene oli paljon hankalampi hallita tuulisissa landauksissa kuin vastaavan pituset, mutta yli 10-tonniset "klassillisen" runkomallin paatit. Itselläni ei ole kokemuksia keulapotkureista. Ehkä sellainen helpottaisi, mutta pärjään nykyisellä 12 tn painoisella veneelläni ilmankin - se mitä ei ole, ei voi mennä epäkuntoon.
        Ahtaisiin paikkoihin ei kannata yksin yrittää isolla paatilla, jos kukaan ei ole laiturilla vastassa. Kylkikiinnitys tai aisapaikka on tietysti helpompi kuin poiju tai tolpat. Aika paljon harrastan keula-ankkuriin jäämistä ja menen jollalla rantaan, varsinkin luonnonsatamissa. Ankkurointi on helppoa ja turvallista, kun on painava ankkuri (CQR) ja riittävästi ketjua ja tietenkin luotettava ankkurivinssi. Nykyisessä paatissani ankkurivinssi on manuaalinen, kahdessa edellisessä se oli sähköinen (ja myös sähkövinssien ongelmat!).

        voi vielä 6 tn paatin pysäyttää hiljaisessa vauhdissa ja pitää kiinni 6 m/s sivutuulessa käsin. 12 tn ei enää pysty. Tällä tarkoitan suomalaisissa satamissa tehtävää poijukiinnitynstä keulalaituriin.


      • skiglaaja.
        pinnamies kirjoitti:

        voi vielä 6 tn paatin pysäyttää hiljaisessa vauhdissa ja pitää kiinni 6 m/s sivutuulessa käsin. 12 tn ei enää pysty. Tällä tarkoitan suomalaisissa satamissa tehtävää poijukiinnitynstä keulalaituriin.

        voi painorajan tiputtaa 3000-4000 paikkeille. Tästä enemmän uppoumaa, ei enää tuulen painaessa käsivoimin, yksin, pysty venettä työntämään / vetämään tarvittaessa.


      • ihan eri juttu!
        pinnamies kirjoitti:

        voi vielä 6 tn paatin pysäyttää hiljaisessa vauhdissa ja pitää kiinni 6 m/s sivutuulessa käsin. 12 tn ei enää pysty. Tällä tarkoitan suomalaisissa satamissa tehtävää poijukiinnitynstä keulalaituriin.

        Mielestäni nyt keskusteltiin "isoista" veneistä. Veneen pysäyttäminen tai kiinnipitäminen tuulisessa laiturissa käsivoimin on 40-jalkaisten veneiden landauksessa paras unohtaa. Tärkeämpää landauksessa on ettei kukaan vahingoita itseään eikä isolla veneellään riko muita veneitä tai laiturirakenteita. 40-jalkaista 6tn painoista tai kevyempää tai raskaampaa, jonka korkeassa rungossa ja takilassa on paljon tuulipintaa, ei pidä ajatellakaan yrittää jättää käsivoimin pysäytettäväksi.
        Yksinpurjehtijana annan varustevinkin niille, jotka eivät ole tottuneet landaamaan yksin: hankkikaa keulafendari. Sen avulla voit ajaa keulasi kiinni laituriin, jättää koneen vetämään ja autopilotin päälle. Vene pysyy paikallaan sen aikaa, että saat keulaköydet laituriin.
        Jos isossa laiturissa on kylkikiinnityspaikkoja (eikä kukaan ole auttamassa), kannattaa ensin laittaa keskiknaapista springi laiturin pollariin ja sen jälkeen koneella pitää vene laiturissa kiinni. Koneen veto pois päältä vasta sitten, kun keula- ja peräköydet on laittanut kiinni. Käsivoimiin luottaminen landaustilanteissa ei ole kovin fiksua. Se onnistuu vain kevyillä alle 3 tn painoisilla pikkuveneillä - jos tuuli ei ole kova.


      • Anonyymi
        ihan eri juttu! kirjoitti:

        Mielestäni nyt keskusteltiin "isoista" veneistä. Veneen pysäyttäminen tai kiinnipitäminen tuulisessa laiturissa käsivoimin on 40-jalkaisten veneiden landauksessa paras unohtaa. Tärkeämpää landauksessa on ettei kukaan vahingoita itseään eikä isolla veneellään riko muita veneitä tai laiturirakenteita. 40-jalkaista 6tn painoista tai kevyempää tai raskaampaa, jonka korkeassa rungossa ja takilassa on paljon tuulipintaa, ei pidä ajatellakaan yrittää jättää käsivoimin pysäytettäväksi.
        Yksinpurjehtijana annan varustevinkin niille, jotka eivät ole tottuneet landaamaan yksin: hankkikaa keulafendari. Sen avulla voit ajaa keulasi kiinni laituriin, jättää koneen vetämään ja autopilotin päälle. Vene pysyy paikallaan sen aikaa, että saat keulaköydet laituriin.
        Jos isossa laiturissa on kylkikiinnityspaikkoja (eikä kukaan ole auttamassa), kannattaa ensin laittaa keskiknaapista springi laiturin pollariin ja sen jälkeen koneella pitää vene laiturissa kiinni. Koneen veto pois päältä vasta sitten, kun keula- ja peräköydet on laittanut kiinni. Käsivoimiin luottaminen landaustilanteissa ei ole kovin fiksua. Se onnistuu vain kevyillä alle 3 tn painoisilla pikkuveneillä - jos tuuli ei ole kova.

        Nykyään saa myös semmoisia hienosäätöisiä keula- ja peräpotkureita (variable speed bow/stern thruster), eli niillä voi antaa hyvinkin hienoja ohjausliikkeitä eikä nopeus ole mallia "päällä/pois".

        Niissä on myös semmoinen ominaisuus että ne saa jurnuttamaan annetulla teholla, esim pitämään veneen kyljen kiinni kun itse sitoo köysiä. Eli ei muuta kuin ajaa laituriin kyljelleen, sen jälkeen keula- ja peräpotkurit päälle pienellä teholla ja ne työntää veneen kiinni laituriin ja pitää siinä, päälliköllä ei mitään kiirettä mennä sitomaan naruja. Ei tarvitse venkoilla moottoreilla tai köysillä ennen sitä.


    • 9+20

      tuohon? Kaksinpurjehdittavaksi erinomaisen helppo vene, mutta miten yksin kun ison skuutti ja st-fokkaa säädetään kajuutan katolta. Ajattelitko ajaa pilotilla koko ajan vai trimmit persiillään. Tiukka kryssi sujuu toki, mutta sitten menee haastavaksi?

      Itse purjehdin yksin toisinaan ja veneessä kunnon levanki ruorin edessä ja genoan skuutit vinssit ylettää myös.

      Rantautuminen onkin sitten oma juttunsa - en ymmärrä miten onnistuu hiemankaan hankalammissa olosuhteissa. Toivottavasti et kolhi muiden veneitä...

      • hs

        Omassa Hanse 400:ssa levanki ruorin edessä. Skuutti kiskot hieman isomalle fokalle kajuutan katolla ST fokan lisäksi. Toimii hyvin.


    • Jokisen Jussi

      Kiitos konkreettisista vinkeistä esim 'HHSSAA':lle, 'Hakro':lle ja 'ihan eri juttu!':lle.

      Mitä veneisiin tulee, Maestro 40 on loistava perhe (=yksin) purjehdukseen: snörppejä lukuunottamatta kaikki muut trimmit ja fallit on vedetty ruorimiehelle. Eli purjeen nostot ja laskut, purjehtimisen ja trimmaamisen hoitaa suvereenisti yksin. Tuulipintaa 40 jalkaisessa tietysti on, mutta suhteellisen kevyt n. 6,5 tonnin paino antaa vähän mahdollisuutta korjata hauiksella jos satamamanööverit ei mene ihan suunnitelmien mukaan. Lisäksi köli pitää hyvin jos vene vähänkin liikkuu, mikä edelleen helpottaa rantasulkeisia. Paatin hinta on sitten kyllä vähän suolaisempi kuin Hansen.

      • Vote CC

        yksinpurjehdittava on Center Cocpit (merkillä ei väliä) jossa rullapurjeet ja säätököydet vedetty ruorimiehen viereen. Kaikki uudet veneet ovat mielestäni huonoja yksinpurjehdittavia. Trendi, jossa köydet vedetään sprayhoodin alle on käsittämätön! Mitä ne köydet siellä tekee? Vaikeampaa olisi enää, jos köydet vedettäisiin salonkiin. Vuokravene käytössä asia ei tietysti näin musta-valkoinen.

        Muutoin yksin tai kaksin purjehtimisella ei juuri eroa. Ruorimies joutuu joka tapauksessa ajamaan veneen kiinnityspaikalle ja köydet vain kiinnitetään. Jos köydestä joutuu vetämään, on homma epäonnistunut.


      • HR
        Vote CC kirjoitti:

        yksinpurjehdittava on Center Cocpit (merkillä ei väliä) jossa rullapurjeet ja säätököydet vedetty ruorimiehen viereen. Kaikki uudet veneet ovat mielestäni huonoja yksinpurjehdittavia. Trendi, jossa köydet vedetään sprayhoodin alle on käsittämätön! Mitä ne köydet siellä tekee? Vaikeampaa olisi enää, jos köydet vedettäisiin salonkiin. Vuokravene käytössä asia ei tietysti näin musta-valkoinen.

        Muutoin yksin tai kaksin purjehtimisella ei juuri eroa. Ruorimies joutuu joka tapauksessa ajamaan veneen kiinnityspaikalle ja köydet vain kiinnitetään. Jos köydestä joutuu vetämään, on homma epäonnistunut.

        Haastavinta yksinpurjehdukseksessa on juuri satamamanöveerit. "Push button sailing" on muutenkin nykypäivän suuntaus, jolloin isommankin veneen purjehtiminen yksin ei ole ongelma. Mutta mielestäni juuri satamamanöveereissä tuollainen CC-vene on hankalampi jopa kahden hengen miehistöllä, kun peräkiinnitys ei ole perämiehen ulottuvilla. Puhumattakaan sitten, että yksin pitäisi olla kolmessa paikassa samaan aikaan: keulassa, perässä ja ohjaamassa.

        Muuten samaa mieltä siitä, että tuollaisella cc-veneellä nimen omaan yksinpurjehdus onnistuu helposti kaikkien säätöjen ollessa ruorimiehen vieressä.


      • Vote CC
        HR kirjoitti:

        Haastavinta yksinpurjehdukseksessa on juuri satamamanöveerit. "Push button sailing" on muutenkin nykypäivän suuntaus, jolloin isommankin veneen purjehtiminen yksin ei ole ongelma. Mutta mielestäni juuri satamamanöveereissä tuollainen CC-vene on hankalampi jopa kahden hengen miehistöllä, kun peräkiinnitys ei ole perämiehen ulottuvilla. Puhumattakaan sitten, että yksin pitäisi olla kolmessa paikassa samaan aikaan: keulassa, perässä ja ohjaamassa.

        Muuten samaa mieltä siitä, että tuollaisella cc-veneellä nimen omaan yksinpurjehdus onnistuu helposti kaikkien säätöjen ollessa ruorimiehen vieressä.

        aina ihmetellyt miksi poiju tai muu mihin perä kiinnitetään pitäisi ottaa vasta veneen perästä. Onhan paljon helpompi ottaa poiju veneen keskeltä. Näin jää paljon enemmän pelivaraa. Jos itse rantaudun yksin CC.lläni, vien poijuhaan sprayhoodin eteen. Köysikela toki on veneen peräkaiteessa, mutta vedän köyttä sen verran veneen kannelle, että poijuhaka voi olla valmiina kanella. Varsinkin jos tuulee enemmän, on köysi silloin jo valmiiksi vinssin lähellä eikä köyttä pidä kädestään päästää missään veneessä ennen kuin se on riittävän kireällä eikä lähde uppoamaan. Vähänkin painavammassa veneessähän on köysistä turha vetää paljain käsin. Mitä muuten tulee yksinrantautumiseen, on CC siinäkin ylivoimainen. Onhan useimissa CC veneissä helppokulkuinen sivukansi avotilan ympäri myös takakautta ja vielä kaiken lisäksi lähes yhtä lyhyt matka keulaan kuin perään. Itselläni on jo toinen CC vene, AC veneitä on sitä ennen ollut 4 kpl.


      • C/R
        Vote CC kirjoitti:

        yksinpurjehdittava on Center Cocpit (merkillä ei väliä) jossa rullapurjeet ja säätököydet vedetty ruorimiehen viereen. Kaikki uudet veneet ovat mielestäni huonoja yksinpurjehdittavia. Trendi, jossa köydet vedetään sprayhoodin alle on käsittämätön! Mitä ne köydet siellä tekee? Vaikeampaa olisi enää, jos köydet vedettäisiin salonkiin. Vuokravene käytössä asia ei tietysti näin musta-valkoinen.

        Muutoin yksin tai kaksin purjehtimisella ei juuri eroa. Ruorimies joutuu joka tapauksessa ajamaan veneen kiinnityspaikalle ja köydet vain kiinnitetään. Jos köydestä joutuu vetämään, on homma epäonnistunut.

        Ihan turhaa on jaotella veneitä yksinpurjehdittava/ ei yksinpurjehdittava. Suurimmasta osasta veneistä on yksinkertaista modifioida helppo yksinpurjehdittava. Pahimmassakin tapauksessa joutuu asentamaan pari lisävinssiä. Veneen muuhun hintaan nähden kyse on pikkurahoista. Se, että valmistajat eivät tee veneistä heti yksinpurjehdukseen kunnolla sopivia, johtuu varmaan kysynnästä. Valmista venettä ei ole oikeastaan muutenkaan myynnissä. Kaikkia joudutaan muokkaamaan enemmän tai vähemmän omia tarpeita silmällä pitäen. Kahta täysin samanlaista venettä varusteita myöten ei matkaveneissä ole. Itselläni on ollut CC-vene. En näe siinä yksinpurjehduksen kannalta mitään etua verrattuna AC-veneeseen, pikemminkin päinvastoin.
        Kysymys pitääkin asettaa muotoon: mitä maksaa jonkin tietyn veneen muuttaminen yksinpurjehdittavaksi?


      • 17
        Vote CC kirjoitti:

        aina ihmetellyt miksi poiju tai muu mihin perä kiinnitetään pitäisi ottaa vasta veneen perästä. Onhan paljon helpompi ottaa poiju veneen keskeltä. Näin jää paljon enemmän pelivaraa. Jos itse rantaudun yksin CC.lläni, vien poijuhaan sprayhoodin eteen. Köysikela toki on veneen peräkaiteessa, mutta vedän köyttä sen verran veneen kannelle, että poijuhaka voi olla valmiina kanella. Varsinkin jos tuulee enemmän, on köysi silloin jo valmiiksi vinssin lähellä eikä köyttä pidä kädestään päästää missään veneessä ennen kuin se on riittävän kireällä eikä lähde uppoamaan. Vähänkin painavammassa veneessähän on köysistä turha vetää paljain käsin. Mitä muuten tulee yksinrantautumiseen, on CC siinäkin ylivoimainen. Onhan useimissa CC veneissä helppokulkuinen sivukansi avotilan ympäri myös takakautta ja vielä kaiken lisäksi lähes yhtä lyhyt matka keulaan kuin perään. Itselläni on jo toinen CC vene, AC veneitä on sitä ennen ollut 4 kpl.

        Eikös vastaus ole tuohon kovin yksinkertainen. Ottamalla poijun perästä, voi perässä oleva pitää ruorin yhdessä kädessä ja poijuhaan toisessa. Yksi jalka yltää vielä samoilta sijoilta vaihteellekin.

        Poiju on helpompi ottaa keskeltä, jos paikkaan pitää ajaa tiukasti kaartaen ja poiju jää sisäkaarteen puolelle. Silloinhan veneen perä tuppaa loitontumaan poijusta, vaikka keskikohta menisi aivan vierestä. Hankalassa paikassa saattaa ulkokaarteeseenkin jäävä poiju pyrkiä ajautumaan perän alle. Muissa tapauksissa on aivan se ja sama, ottaako poijun perästä vai keskeltä.


      • ahtaus
        17 kirjoitti:

        Eikös vastaus ole tuohon kovin yksinkertainen. Ottamalla poijun perästä, voi perässä oleva pitää ruorin yhdessä kädessä ja poijuhaan toisessa. Yksi jalka yltää vielä samoilta sijoilta vaihteellekin.

        Poiju on helpompi ottaa keskeltä, jos paikkaan pitää ajaa tiukasti kaartaen ja poiju jää sisäkaarteen puolelle. Silloinhan veneen perä tuppaa loitontumaan poijusta, vaikka keskikohta menisi aivan vierestä. Hankalassa paikassa saattaa ulkokaarteeseenkin jäävä poiju pyrkiä ajautumaan perän alle. Muissa tapauksissa on aivan se ja sama, ottaako poijun perästä vai keskeltä.

        Kun ottaa poijun keskeltä, niin keulaa ei tarvitse päästää heti niin lähelle niitä laiturissa olevia muita veneitä joiden väliin olet kurvaamassa.


      • sejasama
        ahtaus kirjoitti:

        Kun ottaa poijun keskeltä, niin keulaa ei tarvitse päästää heti niin lähelle niitä laiturissa olevia muita veneitä joiden väliin olet kurvaamassa.

        Tuota juttua en kylläkään ihan ymmärtänyt. Mutta sitä koitin itse sanoa, että keskeltä ottaminen on helpompaa juuri silloin, kun pitää tiukka mutka tehdä paikalle. Siis silloin, kun poijun takana on niukasti tilaa.


      • ahtaus
        sejasama kirjoitti:

        Tuota juttua en kylläkään ihan ymmärtänyt. Mutta sitä koitin itse sanoa, että keskeltä ottaminen on helpompaa juuri silloin, kun pitää tiukka mutka tehdä paikalle. Siis silloin, kun poijun takana on niukasti tilaa.

        Sitä samaa juuri tarkoitin.


      • HR
        Vote CC kirjoitti:

        aina ihmetellyt miksi poiju tai muu mihin perä kiinnitetään pitäisi ottaa vasta veneen perästä. Onhan paljon helpompi ottaa poiju veneen keskeltä. Näin jää paljon enemmän pelivaraa. Jos itse rantaudun yksin CC.lläni, vien poijuhaan sprayhoodin eteen. Köysikela toki on veneen peräkaiteessa, mutta vedän köyttä sen verran veneen kannelle, että poijuhaka voi olla valmiina kanella. Varsinkin jos tuulee enemmän, on köysi silloin jo valmiiksi vinssin lähellä eikä köyttä pidä kädestään päästää missään veneessä ennen kuin se on riittävän kireällä eikä lähde uppoamaan. Vähänkin painavammassa veneessähän on köysistä turha vetää paljain käsin. Mitä muuten tulee yksinrantautumiseen, on CC siinäkin ylivoimainen. Onhan useimissa CC veneissä helppokulkuinen sivukansi avotilan ympäri myös takakautta ja vielä kaiken lisäksi lähes yhtä lyhyt matka keulaan kuin perään. Itselläni on jo toinen CC vene, AC veneitä on sitä ennen ollut 4 kpl.

        ymmärrä, että miten se cc-vene voisi olla ylivoimainen yksinpurjehtijalle, kun avotila on korkeammalla vesirajasta ja perä sekä parras kauempana ruorista. Jos otat poijuhaan sprayhoodin edestä, niin se tarkoittaa, että joudut jättämään ruorin siksi aikaa, kun haet sitä poijua. Jos vallitsee voimakas sivutuuli, niin veneen täytyy pitää liikkeessä, jolloin vene siis kulkee eteenpäin ilman ohjausta. Vielä jos poijun ja laiturin väli on lyhyt, niin kiire siinä tulee jarruttaa vene ajoissa. Kerran näin, kun pariskunta tuli yli 40-jalkaisella cc-veneellä kovassa sivutuulessa Hangon vierasvenesatamaan. Kyllä siinä kippari syöksyi melkoisella vauhdilla jarruttamaan venettä kannelta avotilaan - onneksi veneessä oli tehokas moottori, ja vene pysähtyi paniikkijarrutuksella juuri ennen laituriin törmäystä. Tietysti peräköyden vetäminen esim. avotilan st-vinssille voi olla toimiva järjestely, jolloin ei ole tarvetta nousta sinne peräkannelle perän kiinnittämiseksi.

        Mutta mielestäni olisi tärkeää se, että yksinpurjehtija voisi ohjata veneen poijupaikalle ohjaamalla toisella kädellä venettä pinnasta/ruorista ja toisella kädellä ylettyisi ottamaan sen poijun.


      • veneet erilaisia...
        C/R kirjoitti:

        Ihan turhaa on jaotella veneitä yksinpurjehdittava/ ei yksinpurjehdittava. Suurimmasta osasta veneistä on yksinkertaista modifioida helppo yksinpurjehdittava. Pahimmassakin tapauksessa joutuu asentamaan pari lisävinssiä. Veneen muuhun hintaan nähden kyse on pikkurahoista. Se, että valmistajat eivät tee veneistä heti yksinpurjehdukseen kunnolla sopivia, johtuu varmaan kysynnästä. Valmista venettä ei ole oikeastaan muutenkaan myynnissä. Kaikkia joudutaan muokkaamaan enemmän tai vähemmän omia tarpeita silmällä pitäen. Kahta täysin samanlaista venettä varusteita myöten ei matkaveneissä ole. Itselläni on ollut CC-vene. En näe siinä yksinpurjehduksen kannalta mitään etua verrattuna AC-veneeseen, pikemminkin päinvastoin.
        Kysymys pitääkin asettaa muotoon: mitä maksaa jonkin tietyn veneen muuttaminen yksinpurjehdittavaksi?

        Satamamanööverit ovat yksinpurjehtijalle hankalia, ainakin toisinaan. Olen samaa mieltä siitä, että venettä ohjatessa pitäisi myös ulottua poijun koukkaamiseen. Varmastikin tulee pulmia ennemmin tai myöhemmin, jos ratti tai pinna pitää jättää siksi aikaa, kun koukkii poijahakaa kiinni. Perusteita center-cockpitin paremmuudesta yksinpurjehdukseen en ymmärrä. Omasta mielestäni yksinpurjehtijalle mukavin on ollut pinnaohjattu vene, jossa on suht matala vapaalaita.
        Merellä yksinään seilaaminen ei omasta mielestäni ole ollut ongelma eri tyyppisillä veneillä, koska autopilotti tai tuuliperäsin hoitelee ohjauksen. Oikeastaan vain se, mitä olen kahdessa edellisessä veneessäni joutunut muuttamaan yksinpurjehdukseen soveltuvaksi, on isopurjeen reivausjärjestelmä. Täysin älytön systeemi on ollut se, jossa mastoliikin reivirenkaan joutui laittamaan reivikoukkuun ja kumminkin sekä falli että takaliikin reiviliinat oli johdettu istuinlaatikkoon. Tätä yksinpurjehtijalle pöhköä systeemiä näkee monissa veneissä. Niissä reivaamiseen tarvitaan kaksi henkeä, toinen mastolle ja toinen istuinlaatikkoon. Reivauksen tulisi ehdottomasti tapahtua yhdestä paikasta. Joidenkin mielestä kaikki täytyy voida tehdä istuinlaatikosta. Näin oli yhdessä aikaisemmassa veneessäni, johon laitoin erilliset reiviliinat takaliikille ja mastoliikille. Yhden narun systeemi ei mielestäni ollut toimiva muuta kuin ykkösreiviä varten. Siinäkin pitkä reiviliina monine plokeineen aiheutti kitkaa ja purje tahtoi jäädä pussikkaaksi.

        Nykyisin (purjehdittuani vuosia yksin) olen päätynyt sittenkin "perinteiseen": istuinlaatikossa ei ole enää "naruhelvettiä" tai "naruspagettia", vaan sekä fallit että reiviliinat ovat mastolla. Maston luona on korkea tukikaari, jonka suojassa on hyvä toimia. Reivin laitto menee alle minuutissa, kun fallille ja reiviliinalle on omat st-vinssinsä stoppareineen. Kannelle yksinpurjehtija joutuu joka tapauksessa menemään vaikkapa genuan spiirapuomin tai spinnun käytön takia. Samaten jollan vinssaaminen kannelle oli tosi hankalaa silloin, kun fallit ja fallivinssi olivat sprayhoodin alla eikä mastolla. Kun fallivinssi on mastolla, yksinpurjehtija voi toisella kädellä ohjailla vedestä nousevaa jollaa.

        Olisi kiva kuulla miten yksin purjehtiessanne nostatte ja laskette spinnun, jos spinnufalli on vaikkapa sprayhoodin alla. Jos ette käytä spinnua yksinpurjehduksessa, miten nostatte jollanne kannelle (etenkin tuulessa ja mainingeissa)?
        Veneet, joissa isokokoisen ratin takaa ei ulotu oikein mihinkään, voivat tietysti vaatia muutostöitä yksinpurjehdusta varten.


    • jopa 50ft hankoon

      kyllä rantautuminen onnistuu isommillakin veneillä. olen hankoon rantautunut 40 jalkasella 17 m/s tuulessa. pari kierrosta satama-altaassa ja sen jälkeen valitsee paikan. tollasessa kelissä kylkipaikka on melkeen ainut mahis. laitoin springin valmiiksi kiinni keskelle venettä ja silmukan ruorin kohdalle. kylki laituriin ja silmukka heittämällä pollariin. vaihde eteen ja sitten loput köydet kiinni. 40-jalkasta ei enää käsin vedellä mihinkään, se pitää ajaa koneella ja springeillä mihin sen haluaa.
      poijukiinnityskin onnistuu, sillon kannattaa valita mahdollisimman ahdas väli mieluiten kahden veneen välistä. keula molemmin puolin ja kyljet täyteen fendareita ja kunnon lukkiutuva poijuhaka niin sekin onnistuu helposti.

      valmistelu on kaiken a ja o

    • Anonyymi

      Kattelin youtubesta miten 51 jalkainen purjevene on helppo hallita yksin kun on joystick ohjaus. Lisävaruste 15k. Tämän takia 50 jalkaisia ostetaan maailmalla ensimmäisiksi purjeveneiksikin.

    • Anonyymi

      25-jalkaisella yksinpurjehdus ei ole minkään valtakunnan ongelma.
      Sitävastoin poispäin aisasta puhaltavalla tuulella rantautuminen menee yleensä lähestulkoon aina joko vituiksi tai vähintään naurettavaksi pelleilyksi.

      Sitä venettä kun nyt vaan ei saa pysymään aisan kyljessä niin pitkään, että keulan ehtisi saada kiinni.
      Tuuli vie armotta ja kun keskellä venettä ei ole knaapia, pelkästä katolla olevasta vinssistä kiinnittäminen ei keulaa laiturissa pidä vaikka koneella tekisi mitä.
      Keulapotkuri on naurettava viritys, hidaste ja turha reikä pohjassa tämän kokoluokan veneeseen.

      Kun runkonopeus on alle 7 solmua ja keulapotkuri vie siitä vielä solmun, niin ei kiitos.
      Joten rantautuminen tulee tulevanakin kesänä yksin olemaan enemmän tai vähemmän pelleilyä etelä- tai länsituulten vallitessa.

      Sitä nyt vaan ei saa siihen pysäytettyä ja peräköyden kiinnityksen jälkeen keula on jo pari metriä sivulla, vaikka olisi mikä Usain Bolt juoksemassa.
      Ja kun keula pyrkii vauhdilla poispäin laiturista, et sitä vedä aisalta seisten mantookista enää takaisin uimatta.

      Näin se nyt vaan on.
      Pohjois- ja itätuulilla homma on tietysti helppo. Ajaa siihen aisan viereen eikä kiire ole minnekään.

      Tuo nyt vain on asia, jolle ei voi mitään.
      Ehkä joku 12-tonnin lohmu on niin hidasliikkeinen, että sen ehtii yksinkin saada laituriin kiinni. Nythän on nimittäin niin, että kun aisapaikka on vielä ns. "reunimmainen" eli keulan edessä ei ole laituria vaan tyhjää, siihen saa todella taiteilla itsensä jos meinaa ettei kippo pyörähdä ympäri ja päin seuraavana kylkikiinnityksessä olevaa venettä.
      Perän voi tietysti jättää aisan ulkopäähän kiinni, mutta keula karkaa edelleen aisasta poispäin ja sitä et sieltä millään venehaalla kouki.....

      Joo köysi ja köysi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun se köysi on sattumoisin sotkeentunut johonkin ja siitä ei olekaan saanut vedettyä keulaa aisaa kohti.
      Perseestä koko purjehdus, jos autolla tai prätkällä ajaminen olisi yhtä vittumaista, jokaisella tuulisella säällä puolet autoista olisi ojassa tai pylväiden ympärillä.....

      • Anonyymi

        Ei se niin vaikeaa ole. Jos aisa on venettä pidempi, voit ajaa keula edellä aisan viereen, laitat köyden kiinni aisan päähän ja sitten koneella työnnät sitä köyttä vasten, niin voit vaikkaa juoda kahvit ennen keulan kiinnittämistä. Tai lyhyemmälläkin aisalla toisinpäin - perä edellä laituriin ja köysi aisan tyveen ja taas kaasua eteen, niin siinä pysyy. Tai sitten ajat keula edellä varovasti laituria vasten ja taas kaasua, niin voit täysin kontrolloida venettä peräsimellä, ja voit juoda kahvit ennen ensimmäistäkään köyden kiinnitystä.

        Ja nämä toimivat riippumatta siitä onko paatti 25 vai 50 jalkainen.

        Yksin liikkuessa on parasta suunnitella toiminta niin, että minkään kanssa ei ole kiire. Ja sitten kun on taas perhe mukana, niin kaikilla on mukavampaa, kun tuot oppisi mukana ja kaikilla on rento olo.


    • Anonyymi

      Perän kiinnityksen jälkeen keulaa ei pidä aisassa mikään, kun kyseessä on tuplaperäsimin varustettu vene.
      Vaikka antaisit hanaa kuinka, se keula lähtee sieltä, koska potkurivirta menee peräsinten välistä.
      Peräköyden kiinnityksen jälkeen keula karkaa sivuun.

      Ja tosiaan kun aisa on laiturin päässä sivusta merelle päin ja etupuolella on seuraava vene kylkikiinnityksessä, siinä ei ole oikein varaa päästää sitä keulaa pyörähtämään myötäpäivään 180 astetta tai kolisee. Keulaa ei saa ajettua laituriin kiinni, koska veneen edessä on vain vettä - ja toinen vene.

      Keulasta pitkän köyden kiinnitys aisan päähän ja nokka edellä - ei toimi.
      Siinä tapauksessa perä karkaa ja sitten vasta ollaankin kusessa kun vene alkaa kääntyä ja koneesta ei ole apua. Roikutaan kiinni laiturissa ja irtikään ei voi päästää tai ollaan ties missä.
      Yhden veneen levyinen aisaväli olisi helppouden maksimointia, muussa tapauksessa sivutuulessa poispäin aisasta parkkeeraus on aina syvältä....

      • Anonyymi

        Teet nyt asioista vaikeampia kuin ne ovat.

        Jätit aiemmin kertomatta, että sinulla on sellainen harvinainen vene, jossa on kaksi peräsintä ja potkuri siten, ettei potkurivirtaa voi ohjata mitenkään. Se tietysti heikentää veneen käsiteltävyyttä merkittävästi tavallisempiin konstruktioihin nähden, mutta ei se silti noin vaikeaa ole.

        Kun kiinnität veneen takakulmasta köydellä aisan päähän, jos tulit keula edellä, tai tyveen jos tulit perä edellä, niin vetoa eteenpäin laittamalla vene liimautuu nätisti aisan kylkeen vaikka potkurivirtaa ei voisikaan peräsimellä ohjata. Ihan perusfysiikkaa, mutta jos sitä et ymmärrä, niin voit ihan empiirisesti kokeilla. Jos kerran kyse on laiturin päässä olevasta viimeisestä aisasta, niin voit myös peruutella siihen aisalle perä tuuleen, laittaa sen takakulman kiinni ja sitten kaasua, jolloin vene kiertyy rauhallisesti sen kiinnityspisteen ympäri kunnes kylki on aisaa vasten.

        Tosiaan keulasta pitkä köysi aisan päähän ei toimi, jos potkurivirta ei ole ohjattavissa. Sen sijaan se takakulmasta, tai vähän edempääkin, mutta puolivälin takapuolelta toimii vallan hienosti. Tai vastaavasti springi puolivälin etupuolelta ja pakilla kylki laituriin.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      105
      2236
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      1965
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      53
      1556
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1486
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      153
      1466
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1374
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      144
      1294
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1156
    9. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      111
      1108
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      1084
    Aihe