Metsästäjistä ja metsästyksestä asiallisesti

Korpikuusen Kyynel

Mikähän siinä on, että täällä keskusteluissa metsästyksen vastustajat järjestään leimaavat metsästäjän stereotyypin itseään korostavaksi machoilijaksi. Montako metsästäjää oikeasti tunnette niin että voisitte tällaisen arvion esittää, vai perustuuko arviointi vain omiin mielikuviinne? Samalla logiikalla kaikki metsästyksen vastustajat ovat sukupuolesta riippumatta feminiinisiä vihervässyköitä, mihin en myöskään usko. Itse en ole edes metsästyskorttia suorittanut, mutta joitakin kymmeniä kertoja olen ollut ajomiehenä hirvijahdissa kolmessa eri porukassa. Asun maalla ja tunnen useita aktiivimetsästäjiä. Kertaakaan en ole törmännyt täällä niin usein väitettyyn macho-asenteeseen. Esimerkiksi karhujahti, jossa emänsä liikenteessä menettäneitä pentuja metsästetään, on täkäläisille sitoutuneille erämiehille velvollisuus, ei sinne todellakaan nautinnon takia lähdetä. Viranomaisilla ei vaan ole aikaa eikä aina ammattitaitoa niitä hommia hoitaa. Samaten metsästäjistä on suuri apu kun kotieläimiä pitää lopettaa, he hoitavat asian nopeasti ja ammattitaitoisesti, eivätkä ainakaan meilläpäin kehuskele jälkeenpäin tekemisillään. Omasta osaamisesta ja onnistumisesta saa mielestäni aina olla ylpeä ihan kaikissa töissä ja harrastuksissakin.

Toki riistanhoitomaksun maksaneita kortillisia metsästäjiä on se rapiat 300 000 kappaletta, joten on selvää että väärinkäytöksiä varmasti jossakin tapahtuu. Näin suuressa määrässä on moneen kertaan edustettuina kaikki yhteiskuntaluokat ja ihmistyypit.

Ampumatilanteet ovat käsittääkseni metsällä kaikki erilaisia, harjoittelu radalla auttaa aina, mutta koskaan ei saavuteta täydellistä varmuutta. Suurin osa kaadettavista riistaeläimistä kokee kuitenkin hyvin nopean kuoleman. Ainakin jahdeissa, jossa itsen olen ollut mukana, hirvet ovat yli 90 prosentissa tapauksissa kaatuneet ensimmäisellä laukauksella. On muistettava, että villieläimen menehtyessä ”luonnollisiin” syihin se kuolee yleensä johonkin tautiin ilman hoitoa hitaasti kitumalla tai sitten se raadellaan hengiltä ja sitä aletaan syödä ennen kuin se on edes kuollut. Näihin verrattuna kuolema ampumavammaan on erittäin humaani vaihtoehto. Vahinko vaan, että uutisoinnissa kiinnostutaan ainoastaan silloin kun asiat menevät päin mäntyä. Helposti käykin sitten niin, että asiaan perehtymättömät kansalaiset muodostavat käsityksensä metsästäjistä ja metsästyksestä onnettomuuksien ja haavakkojahtien uutisoinnin perusteella. Tällöin yli 90 prosenttia todellisuudesta jää kuitenkin vaille huomiota.

Asia nyt on vain niin että metsästäjienkin ammattitaitoa tarvitaan maailmassa edelleen, vaikka se täältä näppäimistön takaa lämpimistä sisätiloista huudellessa näemmä helposti unohtuukin. Jos esimerkiksi karhut ja hirvet jätetään kokonaan metsästämättä, niin ei varmasti montaa vuotta mene kun kanta räjähtää käsiin ja ongelmat (metsä- ja peltotuhot sekä liikenneonnettomuudet) sen myötä. Nykyisilläkin kannanvahvuuksilla näyttää otsikoita riittävän nyt lähes joka päivä.

30

690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haloo apina. Ootko pannut aamupuuroosi leseitä vaikko sieniä? Veikkaan, jotta huumesieniä? Noin paksua paskaa tuskin kukaan täysjärkinen jaksaa vääntää.

• lkjhgfdsdfghjklö

Susianalyytikko on ehkä nettiä käyttävistä kaikkein vastenmielisin tyyppi jolla ei ole mitään todellisuudentajua.

• Korpikuusen Kyynel

Parahin analyytikko, avaukseni otsikoon on myös eksynyt sana "asiallisesti".. I rest my case.

• taitaa tuntea

nuo sieni-asiat.

• turha palsta
        taitaa tuntea kirjoitti:

nuo sieni-asiat.

itseään analyytikoksi kutsuva tyyppi hoitaa täällä suurimman osan vastustajien kirjoittelusta, niin tuo sana "asiallinen" on noille täysin tuntematon käsitteenäkin. Kyseistä persoonaa ei voi kirjoittelusta päätellen pitää täyspäisenä.

• Susianalyytikko
        turha palsta kirjoitti:

itseään analyytikoksi kutsuva tyyppi hoitaa täällä suurimman osan vastustajien kirjoittelusta, niin tuo sana "asiallinen" on noille täysin tuntematon käsitteenäkin. Kyseistä persoonaa ei voi kirjoittelusta päätellen pitää täyspäisenä.

pallinaama kun minun tekstini on aina asiallista ja aisallista. Siis molempia yhtä aikaa, asiaa ja aisaa. Se on niin väkevää asiaa, että siitä jo pitää puhua aisana, petopelkurit ovatkin aisan nielleitä apinoita, jotka hölmistyneinä kääntelevät tyhmiä päitään ja heiluttelevat lörppähuuliaan ja vinkuvat ja paskovat housuihinsa. Minähän en kerrokaan mitään mielipiteitä, vaan minä totean miten asiat ovat oikeasti. Jokuhan voi olla esim. sitä mieltä, että sutta pitää pelätä tässä maassa ja minä tällöin totean, jotta tämä pelkuri on vinkuva pallinaama.

• ertyuiopå
        Susianalyytikko kirjoitti:

pallinaama kun minun tekstini on aina asiallista ja aisallista. Siis molempia yhtä aikaa, asiaa ja aisaa. Se on niin väkevää asiaa, että siitä jo pitää puhua aisana, petopelkurit ovatkin aisan nielleitä apinoita, jotka hölmistyneinä kääntelevät tyhmiä päitään ja heiluttelevat lörppähuuliaan ja vinkuvat ja paskovat housuihinsa. Minähän en kerrokaan mitään mielipiteitä, vaan minä totean miten asiat ovat oikeasti. Jokuhan voi olla esim. sitä mieltä, että sutta pitää pelätä tässä maassa ja minä tällöin totean, jotta tämä pelkuri on vinkuva pallinaama.

Ei voi olla vanhempi?

• OrginalCheyenne

Milläs tuon "petopelon" todistat noin niinkuin kaikkia metsästäjiä koskevana? Itse voin rehellisesti (no tosin Sinähän et tätäkään halua uskoa) sanoa että en juurikaan kovin usein tule edes ajatelleeksi petoja (susia, karhuja, ilveksiä ja ahmoja) koska niitä ei juurikaan esiinny alueella joilla metsästän (ei ole juurikaan yli 10 hehtaarin yhtenäisiä METSÄ- alueita joissa kyseiset eläimet viihtyisivät). No täällä missä asun on havaintoja ahman elämisestä alueella ja joka vuosi aivan lähialueellakin on useita ilves havaintoja, mutta sitä pidän erittäin hyvänä asiana. Nehän harventavat tätä minun mielestäni liian tiheää valkohäntäpeura-kantaa. Suoraan sanottuna nuo kärjistetyt "susianalyysit" saattaisivat saada jopa minut vastustamaan METSÄSTYKSEN VASTUSTAMISTA... Muutenhan minusta on aivan samantekevää onko joku vähemmistö erimieltä kuin minä joka myös monissa asioissa edustan vähemmistöä...

• eräs vastustaja
        OrginalCheyenne kirjoitti:

Milläs tuon "petopelon" todistat noin niinkuin kaikkia metsästäjiä koskevana? Itse voin rehellisesti (no tosin Sinähän et tätäkään halua uskoa) sanoa että en juurikaan kovin usein tule edes ajatelleeksi petoja (susia, karhuja, ilveksiä ja ahmoja) koska niitä ei juurikaan esiinny alueella joilla metsästän (ei ole juurikaan yli 10 hehtaarin yhtenäisiä METSÄ- alueita joissa kyseiset eläimet viihtyisivät). No täällä missä asun on havaintoja ahman elämisestä alueella ja joka vuosi aivan lähialueellakin on useita ilves havaintoja, mutta sitä pidän erittäin hyvänä asiana. Nehän harventavat tätä minun mielestäni liian tiheää valkohäntäpeura-kantaa. Suoraan sanottuna nuo kärjistetyt "susianalyysit" saattaisivat saada jopa minut vastustamaan METSÄSTYKSEN VASTUSTAMISTA... Muutenhan minusta on aivan samantekevää onko joku vähemmistö erimieltä kuin minä joka myös monissa asioissa edustan vähemmistöä...

yrittää nuolla mahtavan analyytikon persettä. Vai on ahmoja ja ilveksiä, työnnäppä apina vaikka banaani persiiseesi.

• viljami-korianteri

susianalyytikko on suomen kovimpia trolleja :D tuu www.lauta.net/b niin voidaan suunnitella yhteisiä röllejä xD

• versio2

Ei noita kirjoituksia jaksa yksin kertaisesti enään lukea. Aamusta iltaan sudet ja karhut sitä ja tätä. eikö päässä tosiaankaan liiku muuta. Känniset pohjoisen juntti punaniska pelkuri metsästäjät jne. Eiköhän tuo sinun ajatusmaailma ole jo tullut selville. Kirjoita hyvänen aika jo jotain muuta kun metästyksen vastustaja olet, jos olet..... Vai eikö näppäimistöstä muuta irtoa. Ja turha puhua mistään terapeutti istunnoista tai metsäsjän tutkinnosta sun muusta hömpästä! Väittele vaikka lyijyn takaisin ottamisesta sorsastukseen....

• versio2 kirjoitti:

Ei noita kirjoituksia jaksa yksin kertaisesti enään lukea. Aamusta iltaan sudet ja karhut sitä ja tätä. eikö päässä tosiaankaan liiku muuta. Känniset pohjoisen juntti punaniska pelkuri metsästäjät jne. Eiköhän tuo sinun ajatusmaailma ole jo tullut selville. Kirjoita hyvänen aika jo jotain muuta kun metästyksen vastustaja olet, jos olet..... Vai eikö näppäimistöstä muuta irtoa. Ja turha puhua mistään terapeutti istunnoista tai metsäsjän tutkinnosta sun muusta hömpästä! Väittele vaikka lyijyn takaisin ottamisesta sorsastukseen....

varmaan itkenyt matikan tunnillakin että ei jaksa eikä osaa eikä kiinnosta mutta kun jonkilainen laskutaito pitää kuitenkin tänä päivänä olla ja siksi oppivelvollisuus. Ihan samalla tavalla Susianalyysi voi tuntua vaikealta, mutta tältä osin pitää tyhmimällekin apinalle sivistystä tarjota ja tyrkyttää. Tämä tehtävä on minun heiniäni. Turha hysteria on aina pahaksi koko yhteiskunnalle. Yhteiskunnan tukipylväät taas ovat tärkeitä koko kansan identiteetille.

• original suojelija

varmaan itkenyt matikan tunnillakin että ei jaksa eikä osaa eikä kiinnosta mutta kun jonkilainen laskutaito pitää kuitenkin tänä päivänä olla ja siksi oppivelvollisuus. Ihan samalla tavalla Susianalyysi voi tuntua vaikealta, mutta tältä osin pitää tyhmimällekin apinalle sivistystä tarjota ja tyrkyttää. Tämä tehtävä on minun heiniäni. Turha hysteria on aina pahaksi koko yhteiskunnalle. Yhteiskunnan tukipylväät taas ovat tärkeitä koko kansan identiteetille.

tollukka apina pontikkakännissä harhailee pellonlaidassa banaani perseessä tököttäen. Ei paljon ero siitä kun apina pontikkaa juoneena paskat housussa oksentaa metsäreissullansa, kännipäissään katselee ahmana naapurin kännissä ojaan ajamaa traktoria.

• Nurin vaan että
        original suojelija kirjoitti:

tollukka apina pontikkakännissä harhailee pellonlaidassa banaani perseessä tököttäen. Ei paljon ero siitä kun apina pontikkaa juoneena paskat housussa oksentaa metsäreissullansa, kännipäissään katselee ahmana naapurin kännissä ojaan ajamaa traktoria.

Järjestetäänkö Suomessa susisafareita, olis komiaa kaataa hallavaturkkinen koiransyöjä. Sais upiat rukkaaset.

• harmiton pallinaama
        Nurin vaan että kirjoitti:

Järjestetäänkö Suomessa susisafareita, olis komiaa kaataa hallavaturkkinen koiransyöjä. Sais upiat rukkaaset.

varsin keskiverto metsästäjä, siis tappotyhmä. "Tietääkö kukaan" luulisi metsästäjän tietävän kuinka suden kaatoluvat myönnetään, typerä peräkammarin kiljun litkijä, pöhnissään ei tuotakaan tiedä.

• OrginalCheyenne
        eräs vastustaja kirjoitti:

yrittää nuolla mahtavan analyytikon persettä. Vai on ahmoja ja ilveksiä, työnnäppä apina vaikka banaani persiiseesi.

Mikäli olet noinkin hyvin perillä maamme suurpetotilanteesta, niin tietänet että täällä Kylmäkoskella on muutamakin havainto tehty ahmasta. Ilveksestä tietysti on useampiakin havaintoja kuten lähes jokaisessa suomen kunnassa nykyään. No onhan myös muutamia susiakin havaittu, mutta niitähän myös nykyään havaitaan jatkuvasti ja lähes kaikkialla... Ja tosiaankin itselleni ei noilla suurpedoilla ole mitään suurempaa sijaa ajatuksissa vielä tämänhetkisellä tiheydellä joka asuinseudullani tällähetkellä on. Tosin sinävaiheessahan jos susi näkyisi pihalla koiriani suunnittelemassa hiukopalaksi saattaisin unohtaa kaatolupien hakemisen ja ampua varoituslaukaksen kohti...
        Ilveksen voisin kyllä salli kissan ottaa, sillä noita on tällähetkellä hiukan enemmän kuin akuutti hiirentorjunta vaatii...

• fghjklölkjhgf
        harmiton pallinaama kirjoitti:

varsin keskiverto metsästäjä, siis tappotyhmä. "Tietääkö kukaan" luulisi metsästäjän tietävän kuinka suden kaatoluvat myönnetään, typerä peräkammarin kiljun litkijä, pöhnissään ei tuotakaan tiedä.

Safarilla ois kiva räiskiä susia läjään. Suojelen myös niitä laittamalla maan alle piiloon.

• typerä maalaistollo
        fghjklölkjhgf kirjoitti:

Safarilla ois kiva räiskiä susia läjään. Suojelen myös niitä laittamalla maan alle piiloon.

tuollanen pallinaama on kyllä aivan harmiton tapaus, luultavasti et saanut edes hirvikorttia hyväksyttävästi ammuttua. Ja se kun nykyään ammutaan tuelta seisovaan tauluun. Sokea homokin sen hyväksyttävästi ampuisi, siinä sinulle ihmettelemistä.
        Sinänsä se on meille ihan sama montako sutta ampuisit jossain safarilla, lapsellista löpinää, niinkuin meitä mukamas harmittaisi jos sinä salaa susia ampuisit.
        Itseassiassa ammuskelkaa salaa niitä susia sen kun kerkeette, kunhan lakia vähän muutetaan, niin mepä naureskellaan jahka kiinni jäätte, te onnettomat tollukat.

• zeitge1st
        fghjklölkjhgf kirjoitti:

löytyy yllättäen Kiinasta. Muutoin ei kehuttavaa tuossa maassa, mutta ihmisoikeudet eivät siellä ole yliarvostettuja niikuin läntisessä maailmassa.
        ------------------------------
        Salametsästys

Pandoja salametsästetään niiden upean mustavalkoisen turkin takia. Lisäksi pandoja menehtyy muille eläimille tarkoitettuihin ansoihin. Pandan salametsästyksestä ja -kuljetuksesta voidaan Kiinassa langettaa kuolemantuomio.

http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/ulkomaiset/panda.html

• kun en tunne
        typerä maalaistollo kirjoitti:

tuollanen pallinaama on kyllä aivan harmiton tapaus, luultavasti et saanut edes hirvikorttia hyväksyttävästi ammuttua. Ja se kun nykyään ammutaan tuelta seisovaan tauluun. Sokea homokin sen hyväksyttävästi ampuisi, siinä sinulle ihmettelemistä.
        Sinänsä se on meille ihan sama montako sutta ampuisit jossain safarilla, lapsellista löpinää, niinkuin meitä mukamas harmittaisi jos sinä salaa susia ampuisit.
        Itseassiassa ammuskelkaa salaa niitä susia sen kun kerkeette, kunhan lakia vähän muutetaan, niin mepä naureskellaan jahka kiinni jäätte, te onnettomat tollukat.

sokeita homoja.
        Ilmeisesti sinä tunnet?

Ammun hirveä kilpaa, ja palkinnoillekin pääsen vuosittain. Meillä ei ole seurassamme yhtään sokeaa ampujaa.

• pantale
        zeitge1st kirjoitti:

löytyy yllättäen Kiinasta. Muutoin ei kehuttavaa tuossa maassa, mutta ihmisoikeudet eivät siellä ole yliarvostettuja niikuin läntisessä maailmassa.
        ------------------------------
        Salametsästys

Pandoja salametsästetään niiden upean mustavalkoisen turkin takia. Lisäksi pandoja menehtyy muille eläimille tarkoitettuihin ansoihin. Pandan salametsästyksestä ja -kuljetuksesta voidaan Kiinassa langettaa kuolemantuomio.

http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/ulkomaiset/panda.html

jos noita isoja pandoja elää maapallolla noin 1600 kpl ja pelkästään suomessa susia elää 2000 kpl... Susi elää luonnonvaraisena lähes koko pohjoisella pallonpuoliskoll, joten edes nämä suomen sudet eivät ole ainoita yksilöitä...

• pantale kirjoitti:

jos noita isoja pandoja elää maapallolla noin 1600 kpl ja pelkästään suomessa susia elää 2000 kpl... Susi elää luonnonvaraisena lähes koko pohjoisella pallonpuoliskoll, joten edes nämä suomen sudet eivät ole ainoita yksilöitä...

hysteerinen apina taas liiottelee peloissaan. Susia on tällä hetkellä maassamme 162 hienoa yksilöä. Mitenkö tiedän näin tarkkaan? Noh, minähän olen Suden ystävä. Mainitsemasi 2000 suttakin olisi aivan liian vähän tähän maahan. Susia mahtuisi huomattavasti enemmän, mutta se on käytännössä mahdotonta kun pelkuriapinat alkavat niin vähästä itkemään ja paskomaan housuihinsa. Jokainen susi vastaa ylivertaisuudessaan äärettömän montaa tyhmää apinaa.

• Apinantollukka

hysteerinen apina taas liiottelee peloissaan. Susia on tällä hetkellä maassamme 162 hienoa yksilöä. Mitenkö tiedän näin tarkkaan? Noh, minähän olen Suden ystävä. Mainitsemasi 2000 suttakin olisi aivan liian vähän tähän maahan. Susia mahtuisi huomattavasti enemmän, mutta se on käytännössä mahdotonta kun pelkuriapinat alkavat niin vähästä itkemään ja paskomaan housuihinsa. Jokainen susi vastaa ylivertaisuudessaan äärettömän montaa tyhmää apinaa.

Koska susi on ylivertainen apinaan verrattuna ainakin näillä pohjoisilla leveysasteilla ei maassamme asukkaan apinoita luonnonvaraisina... Ainoastaan Korkeasaaressa (joka sijaitsee Helsingissä jossa suurin osa muistakin elinkelvottomista ihmisensukuisista olioista asuu)

• apinoita on
        Apinantollukka kirjoitti:

Koska susi on ylivertainen apinaan verrattuna ainakin näillä pohjoisilla leveysasteilla ei maassamme asukkaan apinoita luonnonvaraisina... Ainoastaan Korkeasaaressa (joka sijaitsee Helsingissä jossa suurin osa muistakin elinkelvottomista ihmisensukuisista olioista asuu)

Apinoita asuu myös Korkeasaaren lisäksi myös greenpeacen ja oikeutta eläimille yhdistysten tiloissa

• ZzzzZZZzzzZZZzzzZZZZ
        eräs vastustaja kirjoitti:

nähty analyytikko onniastui taas nuolemaan omaa persettään, miltä maistuu?????????????

• Jyrnikkä
        ZzzzZZZzzzZZZzzzZZZZ kirjoitti:

nähty analyytikko onniastui taas nuolemaan omaa persettään, miltä maistuu?????????????

analyytikko se paskamaesterj, sama veijari joka istuu päivät paskalla lukemassa Aku-Ankkaa välillä omien sanojensa mukaan haistelee tuotoksiaan.

• Original Metsästäjä
        original suojelija kirjoitti:

... olet nähnyt?

• REALISMIA
        harmiton pallinaama kirjoitti:

Milloin sudenpynnissä on lupia kyselty?

• kun kysyin naapurilt
        REALISMIA kirjoitti:

Milloin sudenpynnissä on lupia kyselty?

että saanko istuttaa suden sen sontapatteriin.
        Lupa tuli.
        Ja kesemmällä lujasti kurpitsaa.

• hunters life

4 tuntia ja minuutti kului kun hyvin asiallinen viesti pilataan solvauksilla. Tosi asia on että metsästämällä pidetään riistakannat kurissa. Kerrotaanko missään koskaan sitä että metsästäjät myös talviruokkivat ja parantavat eläimien elinympäristöä. Metsästys on suomessa harvinaisen hyvin säännösteltyä ja metsästäjät myös noudattavat annettuja ohjeita. Metsästystä on turha haukkua jollei siitä tiedä mitään ja monesti näissä asioissa haukutaan väärää puuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      22
      2297
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1413
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      116
      1208
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1110
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      889
    6. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      831
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      822
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      202
      799
    9. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      17
      792
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      765
    Aihe