Kokemuksia?
Mielipiteitä?
Ajatuksia?
Ohlson 29
46
17153
Vastaukset
- justin
Vene on tyypillinen 70-luvun konstruktio.
Melko pieni isopurje suhteessa keulakolmioon.
On vahva ja rauhallinen kulkija, niin hyvässä ja
pahassakin. Kunnon vauhtielämyksiin tarvitaan
siis tuulta reippaasti. Kapean perän vuoksi, ei
vene ole kovinkaan herkkä surffaamaan avotuulissa
yli runkonopeutensa; peräaalto kasvaa nopeasti
liian suureksi.
Ilmeisesti Ohlssonit ovat rungoltaan ja
sisustukseltaan hyvin laadukasta työtä.
Käy ihmeessä koepurjehtimassa. Ehkäpä kannattaisi
tutustua myös toiseen saman aikakauden veneeseen,
Murenaan. Ko. vene on hieman purjehtivampi kuin
Ohlsson, sisätilatkin ovat avarammat.
Hankintahinnaltaan Murenat ovat usein aavistuksen
Ohlssoneita edullisimpia.- Murenisti
Ei ole Murenankaan ahteri niitä kaikkein
leveimpiä, mutta kyllä se otti viime
viikonloppuna kakkosgenualla myötäisessä
semmoisia yli yhdeksän solmun surffinpätkiä. 20NM
matkalla tuli keskinopeudeksi kellotettuna 6,7
solmua. Toisaalta meno oli nyttenkin
peräntakaisessa aallokossa kohtuullisen
suuntavakaata ja vaivatonta, kun perässä ei ole
valtavia tasaisia pintoja kampeamassa ahteria
etummaiseksi... - ziia
kuka justin oot??
- Anonyymi
Murenisti kirjoitti:
Ei ole Murenankaan ahteri niitä kaikkein
leveimpiä, mutta kyllä se otti viime
viikonloppuna kakkosgenualla myötäisessä
semmoisia yli yhdeksän solmun surffinpätkiä. 20NM
matkalla tuli keskinopeudeksi kellotettuna 6,7
solmua. Toisaalta meno oli nyttenkin
peräntakaisessa aallokossa kohtuullisen
suuntavakaata ja vaivatonta, kun perässä ei ole
valtavia tasaisia pintoja kampeamassa ahteria
etummaiseksi...Tuo päätelmä leveän peräpeilin kampeamisesta myötäisellä meni kyllä täysin metsään. Leveä peräpeili mahdollistaa surffauksen ja vakaan kulun lenssissä paljon paremmin kuin ior-ajan veneissä.
seppomartti
- Vinssigorilla
Ohlson-29 on avomeriristeilijä sanan todellisessa
merkityksessä: kapeahko "viinilasi"-runko voi
kallistua kohtuullisen paljon, ennen kuin elämä
käy epämukavaksi ja ohjaustuntuma katoaa. Istuma-
aukko, jota nykyveneessä pidettäisiin ahtaana, ei
milloinkaan, edes päällemurtuneen aallon
täyttämänä vaaranna stabiliteettia. Samoin matala
toppirikattu puhelintolppa-masto on käytännössä
katkeamaton.
Huonona puolena sitten se, että vene on melko
hidas,keskinopeus 6,5-7s, ja että kookkaat genuat
vaativat varsinkin kryssillä miehistöltä papua
harteista.Matala takila aikaansaa sen, että
heikolla tuulella saariston suojassa se ei
juurikaan liiku, riki jää aina jonkun nyppylän
leehen, mutta jos haluaa lähteä suoraan Hangosta
Köpikseen, niin alta 35-jalkaisista nykyveneistä
ei montaa yhtä hyvin suunniteltua löydy. Runko on
Arteknon pomminkestävää laatulaminointia, mutta
monien vanhempien Ohlsoneiden sisustus on itse
nikkaroitu, joukossa on huonekalupuuseppätasosta
vähän heikompiin kyhäelmiin, joten kannattaa olla
tarkkana, varsinkin laipioiden kiinnitysten
kanssa.- Helmsman
Taisi tulla painovirhe, kun Ohlsonin
keskinopeudeksi ilmoitit 7 kn... Eihän sen
runkonopeuskaan ole niin suuri, eikä runkonopeutta
voi purjeveneellä ylittää kuin surffissa.
Muutaman kesän H:lla seilanneena voin todeta, että
että Ohlsonit jäivät jalkoihin kaikissa keleissä
eikä H:n keskinopeuskaan ole kuin ehkä 5 kn. Tosin
purjeveneiden kohdalla termi keskinopeus on
minusta omituinen. - Spede
älä puhu paskaa!
- Ohlsonisti
Spede kirjoitti:
älä puhu paskaa!
Kävin ennen Ohlsonin osto ratsaamassa myös
Murenan,NF30:n yms.Nf tuntui ihan lelulle vaikka
oli veikeä purjehtia,Murenan tilat taas ovat
harhaa ulkomitoista,Ohlson tarjosi enemmän
seisomatilaa ja hävisi periaatteessa vain
pistopunkan leveydessä,kölirakenne kuten kaikki
muukin on kestävintä tässä koko ja hintaluokassa
ja ominaisuudet tosi kelissä ovat vertaansa
vailla .Yli 6:tta solmua sillä pääsee luovilla
helposti ja seitsemää on hivottu
monesti.Myötiksellä vaatii kunnon
tuulta,toisaalta RullaJenulla varustettuna ei
isoa tarvitse reivailla eikä kelillä ole ole
väliä kunhan laiturista . tai siihen pääsee ja
onhan sillä ylitetty Atlantikin.
Pohjolan entinen venetarkastaja muuten teetti
viimeisen satsin Ohlsonia että sai sellaisen
itselleen,miettikää miksi !!
Ts.jos ei urheile ja nyyhki solmun perään voi
tällä veneellä varustuksesta riippuen tehdä mitä
haluaa ,vene kestää ja siksi itselläni onkin
sellainen.
Man against Jugurttipurkit : ) - Äijä
Spede kirjoitti:
älä puhu paskaa!
Mitäs paskaa toi oli? H hajoaa käsiin ennenkuin
oikeaa venettä tarvitsee edes reivata ! - Vinssigorilla
Helmsman kirjoitti:
Taisi tulla painovirhe, kun Ohlsonin
keskinopeudeksi ilmoitit 7 kn... Eihän sen
runkonopeuskaan ole niin suuri, eikä runkonopeutta
voi purjeveneellä ylittää kuin surffissa.
Muutaman kesän H:lla seilanneena voin todeta, että
että Ohlsonit jäivät jalkoihin kaikissa keleissä
eikä H:n keskinopeuskaan ole kuin ehkä 5 kn. Tosin
purjeveneiden kohdalla termi keskinopeus on
minusta omituinen.Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
1,4- niin paljonko saat?
Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi. - HA
Oliskohan lokin kalibroinnissa parantamisen
varaa? Vai muistuuko vain mieleen se hetki,kun
loki käväisi sellaisessa lukemassa.
Keskinopeudeksi riittää isommalle ja
nopeammallekin veneelle pidemmällä aikavälillä 5
kts. - uuno
Vinssigorilla kirjoitti:
Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
1,4- niin paljonko saat?
Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi.6-7 kn nopeuksia ei Ohlsonilla ainakaan kryssillä
saavuteta, ei vaikka kuinka laskisi. Sellaiseen
nopeuteen pääsee kolmenkymmenen jalan
kokoluokassa vain Farr 30 yms. , jos nekään. - Vellu
Vinssigorilla kirjoitti:
Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
1,4- niin paljonko saat?
Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi.Nyt taisi tulla kokonaan uusi teoria
venesuunnitteluun, jossa syvälle kaivautuva runko
onkin nopeutta lisäävä tekijä. Pitäisiköhän
oikein patentoida juttu omiin nimiin. Kylläpä
ovat nuo nykysuunnittelijat typeriä, kun eivät
ole näin yksinkertaista juttua huomanneet. - Murenisti
Vellu kirjoitti:
Nyt taisi tulla kokonaan uusi teoria
venesuunnitteluun, jossa syvälle kaivautuva runko
onkin nopeutta lisäävä tekijä. Pitäisiköhän
oikein patentoida juttu omiin nimiin. Kylläpä
ovat nuo nykysuunnittelijat typeriä, kun eivät
ole näin yksinkertaista juttua huomanneet.On tuo "keskinopeus" vähän reppavasti sanottu.
Tosi on, että ainakin minä käytän
matkapurjehduksessa navigointilaskujen
keskinopeusarviona 5 kn. Olen kyllä kellottanut
reippaalla avotuulella mm. 20NM matkalla
keskinopeuden 6,7kn, surffeissa huiput login
mukaan 9kn... Mutta tuo 6,5-7 kn ei kyllä varmana
ole kelvollinen arvo noin 30 jalkaisen
veneen "keskinopeudeksi". Lyhytaikainen
huippuarvo voisi olla oikeampi sana. Toisaalta
loivasti vesirajasta nouseva peräylitys saattaa
parantaa hyvinkin veneen nopeutta yli
laskennallisen staattisen vesilinjan antaman
arvon yli. Tästä minulla on kokemusta Finnflyer
27:sta, johon Still on piirtänyt sellaisen
perämuodon. Se tuntui kulkevan "mittansa
paremmin". Tosin sen runkolinjat olivat muutenkin
ihan eri maailmasta kuin näissä raskaissa
avomeripursissa. - kyllä kulkee
Spede kirjoitti:
älä puhu paskaa!
Kannattas varmaan purjehtia välillä eikä surfailla netissä solmujen perään.. itse olen olhsonilla saanut monesti yli kahdeksan solmun keskivauhdin,gps:ällä mitattuna. mutta se vaatii avo merta ja yli kymmenen metrin tuulen... surffeissa jopa yli kymmenen solmun nopeuksiakin on saatu monesti..
- Tyyni valtameri
kyllä kulkee kirjoitti:
Kannattas varmaan purjehtia välillä eikä surfailla netissä solmujen perään.. itse olen olhsonilla saanut monesti yli kahdeksan solmun keskivauhdin,gps:ällä mitattuna. mutta se vaatii avo merta ja yli kymmenen metrin tuulen... surffeissa jopa yli kymmenen solmun nopeuksiakin on saatu monesti..
Avo -niminen meri?
- Jape74
Tyyni valtameri kirjoitti:
Avo -niminen meri?
H-vene miehet Koskaan Nää
- Puusauna
kyllä kulkee kirjoitti:
Kannattas varmaan purjehtia välillä eikä surfailla netissä solmujen perään.. itse olen olhsonilla saanut monesti yli kahdeksan solmun keskivauhdin,gps:ällä mitattuna. mutta se vaatii avo merta ja yli kymmenen metrin tuulen... surffeissa jopa yli kymmenen solmun nopeuksiakin on saatu monesti..
Kyl kyl ,kaverilla on kans Ohlson ,ja kulki surffissa melkein 12 solmua.Nopein vene varmaan kokoluokassaan!
- Zonkila
HA kirjoitti:
Oliskohan lokin kalibroinnissa parantamisen
varaa? Vai muistuuko vain mieleen se hetki,kun
loki käväisi sellaisessa lukemassa.
Keskinopeudeksi riittää isommalle ja
nopeammallekin veneelle pidemmällä aikavälillä 5
kts.Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.
- purjevalikoimaa
Zonkila kirjoitti:
Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.
Kevyen tuulen ohut iso genoa olisi varmaan Ohlsonissakin hyvä varuste, ja itselläni se on purjeistani useimmin käytössä.
- realismia pliis
Zonkila kirjoitti:
Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.
Joopa, minäkin olen tullut parikymmentä mailia vanhalla 20-jalkaisella yli 7 kts keskinopeudella niin, että se oli laskettu kartasta ja kellosta. En ole kenellekään väittänyt sen veneen keskinopeuden olevan matkalla edes liki 7 kts.
Samoin olen tullut Porkkalan selän yli puolitonnarilla yli 8 kts keskinopeudella ja useampaan otteeseen surffeissa loki oli 12 kts kohdalla tapissa. Sillä veneellä en ikinä jäänyt Ohlsonin kyydistä, en kevyellä enkä kovalla tuulella. Mutta keskinopeus oli silti korkeintaan 5 kts.
Kevyt ykkösgenua on hyvinkin hyödyllinen purje. Mikään taikakalu se siltikään ole, jolla Ohlsonin kaltainen vene singahtaa vauhtiin kevyessä tuulessa. Ei spinnullakaan ihmeitä tee, vaikka se avotuulilla korvaamaton väline onkin. - Joakim_
Zonkila kirjoitti:
Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.
Herätys! 70-luvun uppoumarunkoinen vene alle 7 m vesilinjalla ei kulje läheskään 8 solmua 10 m/s tuulessa. Ilman spinnua saattaa sivutuulessa niukasti mennä yli 7 solmua ja spinnulla optimikulmaa ajaen jopa yli 7,5 solmua.
Ehkä yli 8 solmun keskinopeus ja 11 solmun surffit ovat mahdollisia, mutta tuulta pitää olla PALJON enemmän ja suunnan optimaalinen. Riittääköhän edes 15 m/s?
Ylipäätänsä millään yksirunkoisella ei-urheiluveneellä pääseminen 8 solmun keskinopeuteen Itämerellä on erittäin harvinaista. Jos sen vielä haluaa tehdä 10 m/s tuulessa ja ilman spinnua, on parasta valita joku hyvin sporttinen ja/tai yli 40 jalkainen vene. - 16 + 13
Joakim_ kirjoitti:
Herätys! 70-luvun uppoumarunkoinen vene alle 7 m vesilinjalla ei kulje läheskään 8 solmua 10 m/s tuulessa. Ilman spinnua saattaa sivutuulessa niukasti mennä yli 7 solmua ja spinnulla optimikulmaa ajaen jopa yli 7,5 solmua.
Ehkä yli 8 solmun keskinopeus ja 11 solmun surffit ovat mahdollisia, mutta tuulta pitää olla PALJON enemmän ja suunnan optimaalinen. Riittääköhän edes 15 m/s?
Ylipäätänsä millään yksirunkoisella ei-urheiluveneellä pääseminen 8 solmun keskinopeuteen Itämerellä on erittäin harvinaista. Jos sen vielä haluaa tehdä 10 m/s tuulessa ja ilman spinnua, on parasta valita joku hyvin sporttinen ja/tai yli 40 jalkainen vene.Ei taida tuo HA lukea teidän kolmen vastauksia. Hän kun kirjoitti omat juttunsa jo yli 12 vuotta sitten.
- Anonyymi
Ohlsonisti kirjoitti:
Kävin ennen Ohlsonin osto ratsaamassa myös
Murenan,NF30:n yms.Nf tuntui ihan lelulle vaikka
oli veikeä purjehtia,Murenan tilat taas ovat
harhaa ulkomitoista,Ohlson tarjosi enemmän
seisomatilaa ja hävisi periaatteessa vain
pistopunkan leveydessä,kölirakenne kuten kaikki
muukin on kestävintä tässä koko ja hintaluokassa
ja ominaisuudet tosi kelissä ovat vertaansa
vailla .Yli 6:tta solmua sillä pääsee luovilla
helposti ja seitsemää on hivottu
monesti.Myötiksellä vaatii kunnon
tuulta,toisaalta RullaJenulla varustettuna ei
isoa tarvitse reivailla eikä kelillä ole ole
väliä kunhan laiturista . tai siihen pääsee ja
onhan sillä ylitetty Atlantikin.
Pohjolan entinen venetarkastaja muuten teetti
viimeisen satsin Ohlsonia että sai sellaisen
itselleen,miettikää miksi !!
Ts.jos ei urheile ja nyyhki solmun perään voi
tällä veneellä varustuksesta riippuen tehdä mitä
haluaa ,vene kestää ja siksi itselläni onkin
sellainen.
Man against Jugurttipurkit : )Olisi kiva tietää missä rakentamani O29 sy Minna on nyt. Joitakin ajatuksia Ohlson 29 stä
Se on alirikattu. Rakensin Bremen oy n kanssa ideoiden toppirkin 1.5 m vantit kapeammalla ja kahdet saalingit.
Käytin paljon suunnattua kuitua palkistosa ja kahdet pitkittäisjäykkäjät divinycellytimellä.
Asuntoautosta napattu idea rakentaa vesikeskuslämmitys toimi hyvin.-
Northin purjeet mestari Telkolan avulla.
En hakenut nopeuksia kun nähdäkseni lomilla voi/pitää levätä.
Olen seilannut vsta 1964 omalla veneellä.
Kerran reipas kivi ui rautaköliin Minnan kaa. Vauhti täydet 6 solmua konella, puoli kiloa rautaa jäi Ruotsiin .muut vakav vammat 1 pullo 50 euron punkkua - Anonyymi
Spede kirjoitti:
älä puhu paskaa!
Vihaisuuden ja ohlsonin omistajan raivon aistii vielä 20 vuoden jälkeenkin, mahtaako olla kirjoittaja vielä keskuudessamme, moni vanha änkyrä jo hiljennyt tässä ajassa. Rauha heidän muistolleen.
- Anonyymi
Vellu kirjoitti:
Nyt taisi tulla kokonaan uusi teoria
venesuunnitteluun, jossa syvälle kaivautuva runko
onkin nopeutta lisäävä tekijä. Pitäisiköhän
oikein patentoida juttu omiin nimiin. Kylläpä
ovat nuo nykysuunnittelijat typeriä, kun eivät
ole näin yksinkertaista juttua huomanneet.Et taida ymmärtää hydrodynamiikkaa ja vesilinjan pituuden merkitystä purjehtimisessa.
Suosittelen pitämään mölyt mahassa jos kompetenssi on alakoulutasoa :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida ymmärtää hydrodynamiikkaa ja vesilinjan pituuden merkitystä purjehtimisessa.
Suosittelen pitämään mölyt mahassa jos kompetenssi on alakoulutasoa :)No voi, eikö Vellun vanha sarkasmi enää mennyt läpi?
Laiturikippari - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida ymmärtää hydrodynamiikkaa ja vesilinjan pituuden merkitystä purjehtimisessa.
Suosittelen pitämään mölyt mahassa jos kompetenssi on alakoulutasoa :)Miten on, onko märkäpinnan kasvulla tuossa tilanteessa jokin merkitys?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten on, onko märkäpinnan kasvulla tuossa tilanteessa jokin merkitys?
Eipä juuri, koska aallonmuodostusvastus kasvaa niin valtavasti veneen upotessa omaan aaltoonsa.
- Anonyymi
Vinssigorilla kirjoitti:
Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
1,4- niin paljonko saat?
Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi.Mikä on fokan mitat
- hintava
Liekö vene hieman yliarvostettu tai ainakin
ylihinnoiteltu, kun 70-luvun alun malleista
pyydetään aivan maltaita - 120-135 tmk? Ei se
muovikaan ikuista ole.- Jorma 52
olhsoneissa on käytetty reilusti lasikuitua ja muita raaka-aineita, ja oikein pidettynä ne säilyy hyvänä sukupolvelta toiselle. ja laatuvene on siinä mielessä riskitön ostos että se säilyttää hintansa vuodesta toiseen. joten siinä on rahat vähän niinku pankissa...
- Anonyymi
Ollut veneet näköjään hinnoissaan v. 2001. En jaksa muistaa mikä oli tuolloin palkkataso, mutta 120 000 markkaa vuodessa ei tienattu siivoojana eikä rakennusapumiehenä eikä kaupan kassana, piti olla jo suht ok duuni että tuohon ylsi. Ja silloin 30 v vanhasta keskitasoisesta pienehköstä veneestä sai maksaa vuoden palkan. Nyt ainakin samat veneet on kohtuullistunut, erinomaisen Ohlssonin ja vastaavan saa 15 000 tai allekkin. 4-5 kk palkka puoliasiallisissa hommissa. Toisaalta, 1990 luvun puolelta olevat tän hetken 30 vuotiaat ja oman aikansa huippuveneet, joita myös Ohlsson 70 luvulla edusti, maksavat edelleen vuoden palkan paremmissa töissä tai 2 vuoden duuni matalapalkkaisessa hommassa. Onko mikään lopulta muuttunut?
-Jipsu
- EINAROO
Oman aikakautensa tuote
Mielenkiintoista seurata Ohlson-keskustelua.
Paljon mielipiteitä, tunteita ja todistelua.
Olen ohjaillut omaani nyt kymmenisen vuotta ja olen hiljalleen alkanut päästä tutuksi oman yksilöni kanssa. Hidashan se on, heikossa tuulissa, raasu.
Mutta kuuden sekuntimetrin jälkeen alkaa elo. Nautittavimmillaan minulle meno on 7-10 m/s loivassa kryssissä tai sivumyötäisessä. Muttei se silloinkaan ole mikään kilpavene.
Gepsussa olen parhaimmillani nähnyt yli kypin tuulessa joskus ysin ylittävän luvun - sekunnin. Vanha Sumlog sen sijaan surffissa heitti jopa 11 kn. Todennäköisest vedenvirtaus pyöräytti ropellin överiksi.
Kellolla olen mitannut 2 h keskivauhdiksi kerran 6,2. Silloin tuuli hyvästä kulmasta n. 9 m/s. Mutta eipä ole loma mennyt koskaan pilalle pienemmälläkään vauhdilla.
Vaihdoin aikoinaan - mielestäni - paljon paremmin purjehtivan FE 83:sen O 29:iin toimivan kokonaisuuden tähden, enkä koskaan ole kauppoja katunut, - Ohlson 29 linkkejä
Tiedättekö muita kuin nämä googlella löytyvät?
http://www.koivuneva.com/favolaa.htm
http://www.winga29.se/
Itselläni juuri ostettu Ohlson (runko) - Winga (riki) 1979-1980,
kokemuksia erityisesti näistä? - seppomartti
Perheessämme oli Ohlsson 29, jolla käytiin 70-luvun puolivälissä pääkaupunkiseudun Lys-rannikkokisoissa muutama pokaali pokkaamassa. Matkapurjehdusta harrastettiin Skagerrakkiin asti. Mielikuvaksi jäi, että oli kohtuullisen ongelmaton, stabiili ja mukava matkavene pikkuperheelle. Mikään vauhtihirmu ei ole kyseessä eikä yllä mainittuihin "keskinopeuksiin". Todellinen matkanopeus on luokkaa 80-100mailia/vrk eikä 150-170. Slöörissä ei kanna spinnua kovassa tuulessa ja platlenssillä ei liiku kuin leveäperäiset vaan heijaa kuin ior-runko.. 8 s "keskinopeudet" ei onnistu spinnullakaan eikä kryssinopeus ole 6-7 solmua. Kryssikulma oli hyvä muistaakseni 38 todellista sileällä vedellä.
- Anonyymi
Minusta se ei ole tabiili. Hiton luovikärkäs
- Anonyymi
Lähes 20v vanha ketju kaivettu esiin miksi?
- Anonyymi
Ei tämä täytä tuota perinteistä ”vanhojen kaivelua”, sillä näitä veneitä on vielä paljon liikkeellä ja siksi aihe kiinnostaa monia lukijoita.
Otetaan esimerkiksi eräs vanha keväällä nostettu ketju, jossa ihmeteltiin erään vierasvenesataman maksua v. 2005.
Sitä keskustelua voi tänäpäivänä pitää todellisena kaiveluna.
T. ApulaisArgeologi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä täytä tuota perinteistä ”vanhojen kaivelua”, sillä näitä veneitä on vielä paljon liikkeellä ja siksi aihe kiinnostaa monia lukijoita.
Otetaan esimerkiksi eräs vanha keväällä nostettu ketju, jossa ihmeteltiin erään vierasvenesataman maksua v. 2005.
Sitä keskustelua voi tänäpäivänä pitää todellisena kaiveluna.
T. ApulaisArgeologiVierasvenesatamien maksut vuonna 2005 on kiinnostavaa vertailtaessa nykypäivään, myös se on mielenkiintoista vanhojen kaivelua.
- Anonyymi
No onhan meitä OE29 seiloreita vielä vaikka kuinka, mutta on tuossa ketjussa asiat kertaalleen jo kerrottu ja puitu. Sen voi jokaine kiinnostunut lukea itsekseen.
Mutta Se joka nostaa vanhoja juttuja esiin ja kommentoi jollain joutavalla viestillä on minusta kyllä pelkkä kiusantekijä. Ja tätä seuraava kommentti todistaa sen .... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan meitä OE29 seiloreita vielä vaikka kuinka, mutta on tuossa ketjussa asiat kertaalleen jo kerrottu ja puitu. Sen voi jokaine kiinnostunut lukea itsekseen.
Mutta Se joka nostaa vanhoja juttuja esiin ja kommentoi jollain joutavalla viestillä on minusta kyllä pelkkä kiusantekijä. Ja tätä seuraava kommentti todistaa sen ....Noita lukiessa kannattaa kyllä suosiolla unohtaa nuo keskinopeusjutut! Vähän realistesempia lukuja on vaikkapa tässä: https://jieter.github.io/orc-data/site/#GRE/GRE029
Siis tiukkaa slööriä spinnulla 10 m/s tuulessa ajaen kilpamiehistöllä voi päästä 7,5 solmun keskinopeuteen lukuisten brouchien saattelemana. Kukaan ei sellaista taatusti tee Ohlsonilla. Kryssillä vauhti on 5,5 solmua parhaimmillaan.
6 solmun keskinopeus vaatii todella optimiolosuhteet ja 5 solmuakin on työn alla normaalioloissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita lukiessa kannattaa kyllä suosiolla unohtaa nuo keskinopeusjutut! Vähän realistesempia lukuja on vaikkapa tässä: https://jieter.github.io/orc-data/site/#GRE/GRE029
Siis tiukkaa slööriä spinnulla 10 m/s tuulessa ajaen kilpamiehistöllä voi päästä 7,5 solmun keskinopeuteen lukuisten brouchien saattelemana. Kukaan ei sellaista taatusti tee Ohlsonilla. Kryssillä vauhti on 5,5 solmua parhaimmillaan.
6 solmun keskinopeus vaatii todella optimiolosuhteet ja 5 solmuakin on työn alla normaalioloissa.Kyllä on elämä tiukkaa kun pitää yhdestä solmusta kinata. Voihan sitä lähteä päivän legille vaikka tunnin aikaisemmin Ohlsonilla, jotta ehtii alta pois. Tai sitten vaan purjehtii!
- Anonyymi
edes sekunnin kestävä huippunopeus on se mikä kiinnostaa. millainen ohlson29 käyttömukavuudeltaan/toiminaltaan?
- Anonyymi
No eikös tuossa monivuotisessa keskustelussa ole jo aika hyvin kerrottu O29 ominaisuuksista?
Uusia veneitä kun ei ole tehty niin vanhat ominaisuudet pätee eli alirikattu, merikelpoinen ja aikakautensa hieno edustaja jne . Juutuubissa löytyy myös videonpätkiä mutta älä sekoita Olsoniin....
- Anonyymi
Helpotan muiden kuin tuon tänään uudelleen noston tehneen selaamista, sillä en pysty hänelle noita mittoja antamaan.
Tuo kysymys oli,
” Mikä on fokan mitat”
Tuon vajavaisesti muotoilun kysymyksen olisi voinut sijoittaa tänne ketjun loppuun, ettei sitä tarvitsisi etsiä tuolta välistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1394329- 892079
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152051Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi661795Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541502Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1401491VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041375- 741276
- 981221
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181090