Ohlson 29

Myötätuulessa

Kokemuksia?
Mielipiteitä?
Ajatuksia?

46

17153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justin

      Vene on tyypillinen 70-luvun konstruktio.
      Melko pieni isopurje suhteessa keulakolmioon.

      On vahva ja rauhallinen kulkija, niin hyvässä ja
      pahassakin. Kunnon vauhtielämyksiin tarvitaan
      siis tuulta reippaasti. Kapean perän vuoksi, ei
      vene ole kovinkaan herkkä surffaamaan avotuulissa
      yli runkonopeutensa; peräaalto kasvaa nopeasti
      liian suureksi.

      Ilmeisesti Ohlssonit ovat rungoltaan ja
      sisustukseltaan hyvin laadukasta työtä.
      Käy ihmeessä koepurjehtimassa. Ehkäpä kannattaisi
      tutustua myös toiseen saman aikakauden veneeseen,
      Murenaan. Ko. vene on hieman purjehtivampi kuin
      Ohlsson, sisätilatkin ovat avarammat.
      Hankintahinnaltaan Murenat ovat usein aavistuksen
      Ohlssoneita edullisimpia.

      • Murenisti

        Ei ole Murenankaan ahteri niitä kaikkein
        leveimpiä, mutta kyllä se otti viime
        viikonloppuna kakkosgenualla myötäisessä
        semmoisia yli yhdeksän solmun surffinpätkiä. 20NM
        matkalla tuli keskinopeudeksi kellotettuna 6,7
        solmua. Toisaalta meno oli nyttenkin
        peräntakaisessa aallokossa kohtuullisen
        suuntavakaata ja vaivatonta, kun perässä ei ole
        valtavia tasaisia pintoja kampeamassa ahteria
        etummaiseksi...


      • ziia

        kuka justin oot??


      • Anonyymi
        Murenisti kirjoitti:

        Ei ole Murenankaan ahteri niitä kaikkein
        leveimpiä, mutta kyllä se otti viime
        viikonloppuna kakkosgenualla myötäisessä
        semmoisia yli yhdeksän solmun surffinpätkiä. 20NM
        matkalla tuli keskinopeudeksi kellotettuna 6,7
        solmua. Toisaalta meno oli nyttenkin
        peräntakaisessa aallokossa kohtuullisen
        suuntavakaata ja vaivatonta, kun perässä ei ole
        valtavia tasaisia pintoja kampeamassa ahteria
        etummaiseksi...

        Tuo päätelmä leveän peräpeilin kampeamisesta myötäisellä meni kyllä täysin metsään. Leveä peräpeili mahdollistaa surffauksen ja vakaan kulun lenssissä paljon paremmin kuin ior-ajan veneissä.
        seppomartti


    • Vinssigorilla

      Ohlson-29 on avomeriristeilijä sanan todellisessa
      merkityksessä: kapeahko "viinilasi"-runko voi
      kallistua kohtuullisen paljon, ennen kuin elämä
      käy epämukavaksi ja ohjaustuntuma katoaa. Istuma-
      aukko, jota nykyveneessä pidettäisiin ahtaana, ei
      milloinkaan, edes päällemurtuneen aallon
      täyttämänä vaaranna stabiliteettia. Samoin matala
      toppirikattu puhelintolppa-masto on käytännössä
      katkeamaton.
      Huonona puolena sitten se, että vene on melko
      hidas,keskinopeus 6,5-7s, ja että kookkaat genuat
      vaativat varsinkin kryssillä miehistöltä papua
      harteista.Matala takila aikaansaa sen, että
      heikolla tuulella saariston suojassa se ei
      juurikaan liiku, riki jää aina jonkun nyppylän
      leehen, mutta jos haluaa lähteä suoraan Hangosta
      Köpikseen, niin alta 35-jalkaisista nykyveneistä
      ei montaa yhtä hyvin suunniteltua löydy. Runko on
      Arteknon pomminkestävää laatulaminointia, mutta
      monien vanhempien Ohlsoneiden sisustus on itse
      nikkaroitu, joukossa on huonekalupuuseppätasosta
      vähän heikompiin kyhäelmiin, joten kannattaa olla
      tarkkana, varsinkin laipioiden kiinnitysten
      kanssa.

      • Helmsman

        Taisi tulla painovirhe, kun Ohlsonin
        keskinopeudeksi ilmoitit 7 kn... Eihän sen
        runkonopeuskaan ole niin suuri, eikä runkonopeutta
        voi purjeveneellä ylittää kuin surffissa.

        Muutaman kesän H:lla seilanneena voin todeta, että
        että Ohlsonit jäivät jalkoihin kaikissa keleissä
        eikä H:n keskinopeuskaan ole kuin ehkä 5 kn. Tosin
        purjeveneiden kohdalla termi keskinopeus on
        minusta omituinen.


      • Spede

        älä puhu paskaa!


      • Ohlsonisti
        Spede kirjoitti:

        älä puhu paskaa!

        Kävin ennen Ohlsonin osto ratsaamassa myös
        Murenan,NF30:n yms.Nf tuntui ihan lelulle vaikka
        oli veikeä purjehtia,Murenan tilat taas ovat
        harhaa ulkomitoista,Ohlson tarjosi enemmän
        seisomatilaa ja hävisi periaatteessa vain
        pistopunkan leveydessä,kölirakenne kuten kaikki
        muukin on kestävintä tässä koko ja hintaluokassa
        ja ominaisuudet tosi kelissä ovat vertaansa
        vailla .Yli 6:tta solmua sillä pääsee luovilla
        helposti ja seitsemää on hivottu
        monesti.Myötiksellä vaatii kunnon
        tuulta,toisaalta RullaJenulla varustettuna ei
        isoa tarvitse reivailla eikä kelillä ole ole
        väliä kunhan laiturista . tai siihen pääsee ja
        onhan sillä ylitetty Atlantikin.
        Pohjolan entinen venetarkastaja muuten teetti
        viimeisen satsin Ohlsonia että sai sellaisen
        itselleen,miettikää miksi !!
        Ts.jos ei urheile ja nyyhki solmun perään voi
        tällä veneellä varustuksesta riippuen tehdä mitä
        haluaa ,vene kestää ja siksi itselläni onkin
        sellainen.

        Man against Jugurttipurkit : )


      • Äijä
        Spede kirjoitti:

        älä puhu paskaa!

        Mitäs paskaa toi oli? H hajoaa käsiin ennenkuin
        oikeaa venettä tarvitsee edes reivata !


      • Vinssigorilla
        Helmsman kirjoitti:

        Taisi tulla painovirhe, kun Ohlsonin
        keskinopeudeksi ilmoitit 7 kn... Eihän sen
        runkonopeuskaan ole niin suuri, eikä runkonopeutta
        voi purjeveneellä ylittää kuin surffissa.

        Muutaman kesän H:lla seilanneena voin todeta, että
        että Ohlsonit jäivät jalkoihin kaikissa keleissä
        eikä H:n keskinopeuskaan ole kuin ehkä 5 kn. Tosin
        purjeveneiden kohdalla termi keskinopeus on
        minusta omituinen.

        Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
        se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
        on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
        harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
        niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
        lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
        teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
        syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
        jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
        vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
        pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
        1,4- niin paljonko saat?
        Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
        onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
        mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
        lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
        normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
        ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi.


      • HA

        Oliskohan lokin kalibroinnissa parantamisen
        varaa? Vai muistuuko vain mieleen se hetki,kun
        loki käväisi sellaisessa lukemassa.
        Keskinopeudeksi riittää isommalle ja
        nopeammallekin veneelle pidemmällä aikavälillä 5
        kts.


      • uuno
        Vinssigorilla kirjoitti:

        Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
        se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
        on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
        harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
        niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
        lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
        teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
        syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
        jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
        vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
        pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
        1,4- niin paljonko saat?
        Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
        onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
        mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
        lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
        normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
        ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi.

        6-7 kn nopeuksia ei Ohlsonilla ainakaan kryssillä
        saavuteta, ei vaikka kuinka laskisi. Sellaiseen
        nopeuteen pääsee kolmenkymmenen jalan
        kokoluokassa vain Farr 30 yms. , jos nekään.


      • Vellu
        Vinssigorilla kirjoitti:

        Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
        se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
        on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
        harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
        niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
        lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
        teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
        syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
        jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
        vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
        pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
        1,4- niin paljonko saat?
        Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
        onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
        mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
        lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
        normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
        ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi.

        Nyt taisi tulla kokonaan uusi teoria
        venesuunnitteluun, jossa syvälle kaivautuva runko
        onkin nopeutta lisäävä tekijä. Pitäisiköhän
        oikein patentoida juttu omiin nimiin. Kylläpä
        ovat nuo nykysuunnittelijat typeriä, kun eivät
        ole näin yksinkertaista juttua huomanneet.


      • Murenisti
        Vellu kirjoitti:

        Nyt taisi tulla kokonaan uusi teoria
        venesuunnitteluun, jossa syvälle kaivautuva runko
        onkin nopeutta lisäävä tekijä. Pitäisiköhän
        oikein patentoida juttu omiin nimiin. Kylläpä
        ovat nuo nykysuunnittelijat typeriä, kun eivät
        ole näin yksinkertaista juttua huomanneet.

        On tuo "keskinopeus" vähän reppavasti sanottu.
        Tosi on, että ainakin minä käytän
        matkapurjehduksessa navigointilaskujen
        keskinopeusarviona 5 kn. Olen kyllä kellottanut
        reippaalla avotuulella mm. 20NM matkalla
        keskinopeuden 6,7kn, surffeissa huiput login
        mukaan 9kn... Mutta tuo 6,5-7 kn ei kyllä varmana
        ole kelvollinen arvo noin 30 jalkaisen
        veneen "keskinopeudeksi". Lyhytaikainen
        huippuarvo voisi olla oikeampi sana. Toisaalta
        loivasti vesirajasta nouseva peräylitys saattaa
        parantaa hyvinkin veneen nopeutta yli
        laskennallisen staattisen vesilinjan antaman
        arvon yli. Tästä minulla on kokemusta Finnflyer
        27:sta, johon Still on piirtänyt sellaisen
        perämuodon. Se tuntui kulkevan "mittansa
        paremmin". Tosin sen runkolinjat olivat muutenkin
        ihan eri maailmasta kuin näissä raskaissa
        avomeripursissa.


      • kyllä kulkee
        Spede kirjoitti:

        älä puhu paskaa!

        Kannattas varmaan purjehtia välillä eikä surfailla netissä solmujen perään.. itse olen olhsonilla saanut monesti yli kahdeksan solmun keskivauhdin,gps:ällä mitattuna. mutta se vaatii avo merta ja yli kymmenen metrin tuulen... surffeissa jopa yli kymmenen solmun nopeuksiakin on saatu monesti..


      • Tyyni valtameri
        kyllä kulkee kirjoitti:

        Kannattas varmaan purjehtia välillä eikä surfailla netissä solmujen perään.. itse olen olhsonilla saanut monesti yli kahdeksan solmun keskivauhdin,gps:ällä mitattuna. mutta se vaatii avo merta ja yli kymmenen metrin tuulen... surffeissa jopa yli kymmenen solmun nopeuksiakin on saatu monesti..

        Avo -niminen meri?


      • Jape74
        Tyyni valtameri kirjoitti:

        Avo -niminen meri?

        H-vene miehet Koskaan Nää


      • Puusauna
        kyllä kulkee kirjoitti:

        Kannattas varmaan purjehtia välillä eikä surfailla netissä solmujen perään.. itse olen olhsonilla saanut monesti yli kahdeksan solmun keskivauhdin,gps:ällä mitattuna. mutta se vaatii avo merta ja yli kymmenen metrin tuulen... surffeissa jopa yli kymmenen solmun nopeuksiakin on saatu monesti..

        Kyl kyl ,kaverilla on kans Ohlson ,ja kulki surffissa melkein 12 solmua.Nopein vene varmaan kokoluokassaan!


      • Zonkila
        HA kirjoitti:

        Oliskohan lokin kalibroinnissa parantamisen
        varaa? Vai muistuuko vain mieleen se hetki,kun
        loki käväisi sellaisessa lukemassa.
        Keskinopeudeksi riittää isommalle ja
        nopeammallekin veneelle pidemmällä aikavälillä 5
        kts.

        Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.


      • purjevalikoimaa
        Zonkila kirjoitti:

        Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.

        Kevyen tuulen ohut iso genoa olisi varmaan Ohlsonissakin hyvä varuste, ja itselläni se on purjeistani useimmin käytössä.


      • realismia pliis
        Zonkila kirjoitti:

        Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.

        Joopa, minäkin olen tullut parikymmentä mailia vanhalla 20-jalkaisella yli 7 kts keskinopeudella niin, että se oli laskettu kartasta ja kellosta. En ole kenellekään väittänyt sen veneen keskinopeuden olevan matkalla edes liki 7 kts.

        Samoin olen tullut Porkkalan selän yli puolitonnarilla yli 8 kts keskinopeudella ja useampaan otteeseen surffeissa loki oli 12 kts kohdalla tapissa. Sillä veneellä en ikinä jäänyt Ohlsonin kyydistä, en kevyellä enkä kovalla tuulella. Mutta keskinopeus oli silti korkeintaan 5 kts.

        Kevyt ykkösgenua on hyvinkin hyödyllinen purje. Mikään taikakalu se siltikään ole, jolla Ohlsonin kaltainen vene singahtaa vauhtiin kevyessä tuulessa. Ei spinnullakaan ihmeitä tee, vaikka se avotuulilla korvaamaton väline onkin.


      • Joakim_
        Zonkila kirjoitti:

        Olen purjehtinut Ohlsonilla nyt kuusi vuotta ja allekirjoitan täysin nimim. Kyllä kulkee lukemat, eli avomerellä tai Kihdillä 10m/s tuulessa gps:n mukaan keskinopeus yli 8 solmua ja nopeimmat surffit yli 11 solmua. Ei tietysti luovilla yllä näihin lukemiin, ja kevyellä tuulella meno on todella tuskaisen hidasta, elei omista jotain kevyentuulenpurjetta. Spinnulla kyllä kulkee tietysti kevyemmässäkin tuulessa. Käsiitääkseni kisoissa Olsonilla on pärjätty vain kovalla tuulella.

        Herätys! 70-luvun uppoumarunkoinen vene alle 7 m vesilinjalla ei kulje läheskään 8 solmua 10 m/s tuulessa. Ilman spinnua saattaa sivutuulessa niukasti mennä yli 7 solmua ja spinnulla optimikulmaa ajaen jopa yli 7,5 solmua.

        Ehkä yli 8 solmun keskinopeus ja 11 solmun surffit ovat mahdollisia, mutta tuulta pitää olla PALJON enemmän ja suunnan optimaalinen. Riittääköhän edes 15 m/s?

        Ylipäätänsä millään yksirunkoisella ei-urheiluveneellä pääseminen 8 solmun keskinopeuteen Itämerellä on erittäin harvinaista. Jos sen vielä haluaa tehdä 10 m/s tuulessa ja ilman spinnua, on parasta valita joku hyvin sporttinen ja/tai yli 40 jalkainen vene.


      • 16 + 13
        Joakim_ kirjoitti:

        Herätys! 70-luvun uppoumarunkoinen vene alle 7 m vesilinjalla ei kulje läheskään 8 solmua 10 m/s tuulessa. Ilman spinnua saattaa sivutuulessa niukasti mennä yli 7 solmua ja spinnulla optimikulmaa ajaen jopa yli 7,5 solmua.

        Ehkä yli 8 solmun keskinopeus ja 11 solmun surffit ovat mahdollisia, mutta tuulta pitää olla PALJON enemmän ja suunnan optimaalinen. Riittääköhän edes 15 m/s?

        Ylipäätänsä millään yksirunkoisella ei-urheiluveneellä pääseminen 8 solmun keskinopeuteen Itämerellä on erittäin harvinaista. Jos sen vielä haluaa tehdä 10 m/s tuulessa ja ilman spinnua, on parasta valita joku hyvin sporttinen ja/tai yli 40 jalkainen vene.

        Ei taida tuo HA lukea teidän kolmen vastauksia. Hän kun kirjoitti omat juttunsa jo yli 12 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Ohlsonisti kirjoitti:

        Kävin ennen Ohlsonin osto ratsaamassa myös
        Murenan,NF30:n yms.Nf tuntui ihan lelulle vaikka
        oli veikeä purjehtia,Murenan tilat taas ovat
        harhaa ulkomitoista,Ohlson tarjosi enemmän
        seisomatilaa ja hävisi periaatteessa vain
        pistopunkan leveydessä,kölirakenne kuten kaikki
        muukin on kestävintä tässä koko ja hintaluokassa
        ja ominaisuudet tosi kelissä ovat vertaansa
        vailla .Yli 6:tta solmua sillä pääsee luovilla
        helposti ja seitsemää on hivottu
        monesti.Myötiksellä vaatii kunnon
        tuulta,toisaalta RullaJenulla varustettuna ei
        isoa tarvitse reivailla eikä kelillä ole ole
        väliä kunhan laiturista . tai siihen pääsee ja
        onhan sillä ylitetty Atlantikin.
        Pohjolan entinen venetarkastaja muuten teetti
        viimeisen satsin Ohlsonia että sai sellaisen
        itselleen,miettikää miksi !!
        Ts.jos ei urheile ja nyyhki solmun perään voi
        tällä veneellä varustuksesta riippuen tehdä mitä
        haluaa ,vene kestää ja siksi itselläni onkin
        sellainen.

        Man against Jugurttipurkit : )

        Olisi kiva tietää missä rakentamani O29 sy Minna on nyt. Joitakin ajatuksia Ohlson 29 stä
        Se on alirikattu. Rakensin Bremen oy n kanssa ideoiden toppirkin 1.5 m vantit kapeammalla ja kahdet saalingit.
        Käytin paljon suunnattua kuitua palkistosa ja kahdet pitkittäisjäykkäjät divinycellytimellä.
        Asuntoautosta napattu idea rakentaa vesikeskuslämmitys toimi hyvin.-
        Northin purjeet mestari Telkolan avulla.
        En hakenut nopeuksia kun nähdäkseni lomilla voi/pitää levätä.
        Olen seilannut vsta 1964 omalla veneellä.
        Kerran reipas kivi ui rautaköliin Minnan kaa. Vauhti täydet 6 solmua konella, puoli kiloa rautaa jäi Ruotsiin .muut vakav vammat 1 pullo 50 euron punkkua


      • Anonyymi
        Spede kirjoitti:

        älä puhu paskaa!

        Vihaisuuden ja ohlsonin omistajan raivon aistii vielä 20 vuoden jälkeenkin, mahtaako olla kirjoittaja vielä keskuudessamme, moni vanha änkyrä jo hiljennyt tässä ajassa. Rauha heidän muistolleen.


      • Anonyymi
        Vellu kirjoitti:

        Nyt taisi tulla kokonaan uusi teoria
        venesuunnitteluun, jossa syvälle kaivautuva runko
        onkin nopeutta lisäävä tekijä. Pitäisiköhän
        oikein patentoida juttu omiin nimiin. Kylläpä
        ovat nuo nykysuunnittelijat typeriä, kun eivät
        ole näin yksinkertaista juttua huomanneet.

        Et taida ymmärtää hydrodynamiikkaa ja vesilinjan pituuden merkitystä purjehtimisessa.

        Suosittelen pitämään mölyt mahassa jos kompetenssi on alakoulutasoa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida ymmärtää hydrodynamiikkaa ja vesilinjan pituuden merkitystä purjehtimisessa.

        Suosittelen pitämään mölyt mahassa jos kompetenssi on alakoulutasoa :)

        No voi, eikö Vellun vanha sarkasmi enää mennyt läpi?

        Laiturikippari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida ymmärtää hydrodynamiikkaa ja vesilinjan pituuden merkitystä purjehtimisessa.

        Suosittelen pitämään mölyt mahassa jos kompetenssi on alakoulutasoa :)

        Miten on, onko märkäpinnan kasvulla tuossa tilanteessa jokin merkitys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten on, onko märkäpinnan kasvulla tuossa tilanteessa jokin merkitys?

        Eipä juuri, koska aallonmuodostusvastus kasvaa niin valtavasti veneen upotessa omaan aaltoonsa.


      • Anonyymi
        Vinssigorilla kirjoitti:

        Asiahan on täysin teoreettinen, mutta fakta on
        se, että Ohlsonin keskinopeus osaavissa käsissä
        on tuo 6,5-7s. Tosin se vaatii muutaman vuoden
        harjoittelua. Kun on treenannut viitisen kesää,
        niin yli 8m /s tuulissa 6,5s keskinopeus on
        lastenleikkiä. Se runkonopeusjuttu on vähän
        teoreettinen: kulussa Ohlson "kaivautuu"
        syvemmälle kuin lättäpohjaiset nykyveneet,
        jolloin koko peräylitys kasvattaa tehollista
        vesilinjaa, sen pituudeksi tulee n.8,1m.tuosta
        pituudesta kun lasket runkonopeuden, -kertoimena
        1,4- niin paljonko saat?
        Minäkin olen myös H:ta muutaman kesän testaillut-
        onhan se saaristossa heikossa tuulessa nopeampi,
        mutta EN minä sillä Itämerelle 15m/s tuuleen
        lähde! Ohlsonilla ei vielä tee tiukkaakaan,
        normaalifokka ja ensimmäinen reivi vain kiinni,
        ja meno on juhlaa, nopeuttakin ihan riittävästi.

        Mikä on fokan mitat


    • hintava

      Liekö vene hieman yliarvostettu tai ainakin
      ylihinnoiteltu, kun 70-luvun alun malleista
      pyydetään aivan maltaita - 120-135 tmk? Ei se
      muovikaan ikuista ole.

      • Jorma 52

        olhsoneissa on käytetty reilusti lasikuitua ja muita raaka-aineita, ja oikein pidettynä ne säilyy hyvänä sukupolvelta toiselle. ja laatuvene on siinä mielessä riskitön ostos että se säilyttää hintansa vuodesta toiseen. joten siinä on rahat vähän niinku pankissa...


      • Anonyymi

        Ollut veneet näköjään hinnoissaan v. 2001. En jaksa muistaa mikä oli tuolloin palkkataso, mutta 120 000 markkaa vuodessa ei tienattu siivoojana eikä rakennusapumiehenä eikä kaupan kassana, piti olla jo suht ok duuni että tuohon ylsi. Ja silloin 30 v vanhasta keskitasoisesta pienehköstä veneestä sai maksaa vuoden palkan. Nyt ainakin samat veneet on kohtuullistunut, erinomaisen Ohlssonin ja vastaavan saa 15 000 tai allekkin. 4-5 kk palkka puoliasiallisissa hommissa. Toisaalta, 1990 luvun puolelta olevat tän hetken 30 vuotiaat ja oman aikansa huippuveneet, joita myös Ohlsson 70 luvulla edusti, maksavat edelleen vuoden palkan paremmissa töissä tai 2 vuoden duuni matalapalkkaisessa hommassa. Onko mikään lopulta muuttunut?

        -Jipsu


    • EINAROO

      Oman aikakautensa tuote

      Mielenkiintoista seurata Ohlson-keskustelua.
      Paljon mielipiteitä, tunteita ja todistelua.
      Olen ohjaillut omaani nyt kymmenisen vuotta ja olen hiljalleen alkanut päästä tutuksi oman yksilöni kanssa. Hidashan se on, heikossa tuulissa, raasu.
      Mutta kuuden sekuntimetrin jälkeen alkaa elo. Nautittavimmillaan minulle meno on 7-10 m/s loivassa kryssissä tai sivumyötäisessä. Muttei se silloinkaan ole mikään kilpavene.
      Gepsussa olen parhaimmillani nähnyt yli kypin tuulessa joskus ysin ylittävän luvun - sekunnin. Vanha Sumlog sen sijaan surffissa heitti jopa 11 kn. Todennäköisest vedenvirtaus pyöräytti ropellin överiksi.
      Kellolla olen mitannut 2 h keskivauhdiksi kerran 6,2. Silloin tuuli hyvästä kulmasta n. 9 m/s. Mutta eipä ole loma mennyt koskaan pilalle pienemmälläkään vauhdilla.

      Vaihdoin aikoinaan - mielestäni - paljon paremmin purjehtivan FE 83:sen O 29:iin toimivan kokonaisuuden tähden, enkä koskaan ole kauppoja katunut,

    • Ohlson 29 linkkejä
    • seppomartti

      Perheessämme oli Ohlsson 29, jolla käytiin 70-luvun puolivälissä pääkaupunkiseudun Lys-rannikkokisoissa muutama pokaali pokkaamassa. Matkapurjehdusta harrastettiin Skagerrakkiin asti. Mielikuvaksi jäi, että oli kohtuullisen ongelmaton, stabiili ja mukava matkavene pikkuperheelle. Mikään vauhtihirmu ei ole kyseessä eikä yllä mainittuihin "keskinopeuksiin". Todellinen matkanopeus on luokkaa 80-100mailia/vrk eikä 150-170. Slöörissä ei kanna spinnua kovassa tuulessa ja platlenssillä ei liiku kuin leveäperäiset vaan heijaa kuin ior-runko.. 8 s "keskinopeudet" ei onnistu spinnullakaan eikä kryssinopeus ole 6-7 solmua. Kryssikulma oli hyvä muistaakseni 38 todellista sileällä vedellä.

      • Anonyymi

        Minusta se ei ole tabiili. Hiton luovikärkäs


    • Anonyymi

      Lähes 20v vanha ketju kaivettu esiin miksi?

      • Anonyymi

        Ei tämä täytä tuota perinteistä ”vanhojen kaivelua”, sillä näitä veneitä on vielä paljon liikkeellä ja siksi aihe kiinnostaa monia lukijoita.
        Otetaan esimerkiksi eräs vanha keväällä nostettu ketju, jossa ihmeteltiin erään vierasvenesataman maksua v. 2005.
        Sitä keskustelua voi tänäpäivänä pitää todellisena kaiveluna.

        T. ApulaisArgeologi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä täytä tuota perinteistä ”vanhojen kaivelua”, sillä näitä veneitä on vielä paljon liikkeellä ja siksi aihe kiinnostaa monia lukijoita.
        Otetaan esimerkiksi eräs vanha keväällä nostettu ketju, jossa ihmeteltiin erään vierasvenesataman maksua v. 2005.
        Sitä keskustelua voi tänäpäivänä pitää todellisena kaiveluna.

        T. ApulaisArgeologi

        Vierasvenesatamien maksut vuonna 2005 on kiinnostavaa vertailtaessa nykypäivään, myös se on mielenkiintoista vanhojen kaivelua.


      • Anonyymi

        No onhan meitä OE29 seiloreita vielä vaikka kuinka, mutta on tuossa ketjussa asiat kertaalleen jo kerrottu ja puitu. Sen voi jokaine kiinnostunut lukea itsekseen.

        Mutta Se joka nostaa vanhoja juttuja esiin ja kommentoi jollain joutavalla viestillä on minusta kyllä pelkkä kiusantekijä. Ja tätä seuraava kommentti todistaa sen ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan meitä OE29 seiloreita vielä vaikka kuinka, mutta on tuossa ketjussa asiat kertaalleen jo kerrottu ja puitu. Sen voi jokaine kiinnostunut lukea itsekseen.

        Mutta Se joka nostaa vanhoja juttuja esiin ja kommentoi jollain joutavalla viestillä on minusta kyllä pelkkä kiusantekijä. Ja tätä seuraava kommentti todistaa sen ....

        Noita lukiessa kannattaa kyllä suosiolla unohtaa nuo keskinopeusjutut! Vähän realistesempia lukuja on vaikkapa tässä: https://jieter.github.io/orc-data/site/#GRE/GRE029

        Siis tiukkaa slööriä spinnulla 10 m/s tuulessa ajaen kilpamiehistöllä voi päästä 7,5 solmun keskinopeuteen lukuisten brouchien saattelemana. Kukaan ei sellaista taatusti tee Ohlsonilla. Kryssillä vauhti on 5,5 solmua parhaimmillaan.

        6 solmun keskinopeus vaatii todella optimiolosuhteet ja 5 solmuakin on työn alla normaalioloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita lukiessa kannattaa kyllä suosiolla unohtaa nuo keskinopeusjutut! Vähän realistesempia lukuja on vaikkapa tässä: https://jieter.github.io/orc-data/site/#GRE/GRE029

        Siis tiukkaa slööriä spinnulla 10 m/s tuulessa ajaen kilpamiehistöllä voi päästä 7,5 solmun keskinopeuteen lukuisten brouchien saattelemana. Kukaan ei sellaista taatusti tee Ohlsonilla. Kryssillä vauhti on 5,5 solmua parhaimmillaan.

        6 solmun keskinopeus vaatii todella optimiolosuhteet ja 5 solmuakin on työn alla normaalioloissa.

        Kyllä on elämä tiukkaa kun pitää yhdestä solmusta kinata. Voihan sitä lähteä päivän legille vaikka tunnin aikaisemmin Ohlsonilla, jotta ehtii alta pois. Tai sitten vaan purjehtii!


    • Anonyymi

      edes sekunnin kestävä huippunopeus on se mikä kiinnostaa. millainen ohlson29 käyttömukavuudeltaan/toiminaltaan?

      • Anonyymi

        No eikös tuossa monivuotisessa keskustelussa ole jo aika hyvin kerrottu O29 ominaisuuksista?

        Uusia veneitä kun ei ole tehty niin vanhat ominaisuudet pätee eli alirikattu, merikelpoinen ja aikakautensa hieno edustaja jne . Juutuubissa löytyy myös videonpätkiä mutta älä sekoita Olsoniin....


    • Anonyymi

      Helpotan muiden kuin tuon tänään uudelleen noston tehneen selaamista, sillä en pysty hänelle noita mittoja antamaan.
      Tuo kysymys oli,
      ” Mikä on fokan mitat”

      Tuon vajavaisesti muotoilun kysymyksen olisi voinut sijoittaa tänne ketjun loppuun, ettei sitä tarvitsisi etsiä tuolta välistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4329
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2079
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2051
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      66
      1795
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1502
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      140
      1491
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1375
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1276
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1221
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe