MINÄ olen tie totuus ja elämä.

aina voi miettiä...

Raamatun tekstit tuntuvat olevan dogmaattista liirumlaarumia, joita hoetaan mantran omaisesti mutta eivät tunnu tarkoittavan mitään. Voisiko asiat olla oikeasti näin:

Minä olen herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia. Paino sanalla MINÄ ja Minä tarkoittaa ITSEÄ. Jokainen on oman onnensa seppä ja jokaisen tulisi rakastaa muita kuin itseään. Kun ihminen luottaa ja uskoo itseensä, ihminen kykenee uskomattomiin suorituksiin. Jos kerran siis MINÄ on Jumala, niin siksi seuraava:

Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä. Eli, älä ylpeile, nosta omaa itseäsi muiden yläpuolelle toitottamalla omaa nimeäsi.

Anna minulle syntini anteeksi, niinkuin annan minua vastaan rikkoneellekin. Niinkuin tulisi korvata sanalla: SAMALLA TAVALLA. Jos et osaa armahtaa muita, älä odota itsellesikään armoa.

Ja sitten tämä vanha alttarikirjoitus:

MINÄ olen tie totuus ja elämä, eikä kukaan kulje Jumalan luo kuin minun kauttani. Eli:
IHMINEN ITSE on elämä ja totuus, eikä kukaan löydä totuutta muualta, kuin omasta MINÄSTÄÄN, eli MINUUDEN KAUTTA.

Näin nämä kirjoitukset muuttuvat suuriksi elämän ohjeiksi ja filosofioiksi, jotka eivät tarvitse typerää taikauskoa, vaan poistavat kaiken huuhaan ja yliluonnollisen ja käsite JUMALA voidaan nähdä aivan eri valossa; ABSTRAKTIONA.

13

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx uskis

Jaa, enpä ole miettinyt.

• kenkri

Tiesithän, että "Minä olen" on Jumalan itsestään käyttämä nimi? Löytyy raamatusta esim. kohdasta jossa Jumala kutsuu Mooseksen.

• ketjun aloittaja

Kyllä, mutta edelleen, kuka Mooseksen kutsui... Raamattu ei missään sano, kuka tai mikä Jumala on. Mooseksen tarinakin on vain tarina tarinoiden joukossa, myytti.

Raamattu on metaforaa, ei kirjaimellista totuutta. Ainoastaan typerys uskoo Grimin satuihin kirjaimellisesti, viisas osaa lukea rivien välistä.

• ketjun aloittaja kirjoitti:

Kyllä, mutta edelleen, kuka Mooseksen kutsui... Raamattu ei missään sano, kuka tai mikä Jumala on. Mooseksen tarinakin on vain tarina tarinoiden joukossa, myytti.

Raamattu on metaforaa, ei kirjaimellista totuutta. Ainoastaan typerys uskoo Grimin satuihin kirjaimellisesti, viisas osaa lukea rivien välistä.

Ketjun aloittaja on sitten sitä mieltä, että Raamattua tulee lukea ja suhtautua siihen kuin mihin tahansa satuun. Olen itsekin lopettanut uskomisen Raamatun juttuihin jo aikaa sitten.
        Jumalan voisi kuvitella olevan ihmisen tapainen, kun Jumala ilmoitti asuvansa teltta-asumuksessa ja vaeltavansa pitkin Israelia. Mutta uskokoon ken voi!

• esther
        ketjun aloittaja kirjoitti:

ämmällä.

osin Raamattu onkin metaforaa, esim. iät Vanhas Testamentissa.

• 0o0iir
        esther kirjoitti:

ämmällä.

osin Raamattu onkin metaforaa, esim. iät Vanhas Testamentissa.

Ja joillakin on huomattavasti lähempi suhde pilkkuihin kuin toisilla.

• Sinällään todella hienoja ja syvällisiä, käyttökelpoisia ajatuksia. Itse en kuitenkaan osaa ajatella, että kyse olisi vain ihmisestä, ettei Jumalaa olisi. Uskoville kyse ei ole typerästä taikauskosta, vaan totuudesta.

Mutta minusta tämä on hieno osoitus siitä, miten monia näkemyksiä Raamattu voi avata. :)

pappi Sonja

• tavallaan totta

että uskovaiset luulevat taikauskoaan heräilevistä kuolleista, yliluonnollisista auttavista ja vainoavista henkiolennoista sekä sakramenttien maagisesta vaikutuksesta totuudeksi.

• ketjun aloittaja

**Uskoville kyse ei ole typerästä taikauskosta, vaan totuudesta***

Uskon asioissa totuus on se, miksi ja miten haluat totuuden käsitteeen määrittää ts. mielipidekysymys. Sitä ei pidä mennä sotkemaan faktoihin, mihin monesti sorrutaan. Gravitaatio on fakta, ei mielipidekysymys. Oletus Zeuksesta on mielipidekysymys, sillä se mitä ilman todisteita väitetään todeksi, voidaan ilman todisteita kumota. Keskustelua ihmisyydestä ei pidä sekoittaa absoluuttisiin totuuksiin, sillä on huonot seuraukset.

• Bonaparte

Ihminen haluaa itse olla Jumala. Joillekin tosin riittää se, että he uskovat olevansa Napoleon.

• kethun aloittaja

Kun ihminen päättää sen itse, hän voi myös kaikkivaltiaana päättää, onko jumala/ jumalia olemassa. Mieti sitä.

"Luoja loi minusta ateistin. Mikä sinä luulet olevasi hänen päätöksiä kommentoimaan?"

• Bonaparte
        kethun aloittaja kirjoitti:

Kun ihminen päättää sen itse, hän voi myös kaikkivaltiaana päättää, onko jumala/ jumalia olemassa. Mieti sitä.

"Luoja loi minusta ateistin. Mikä sinä luulet olevasi hänen päätöksiä kommentoimaan?"

Jokainen olkoon minun puolestani mitä haluaa, kunhan antaa samalla tavalla muidenkin olla mitä haluavat.

Noista minä-uskoisista on vain vähän huonoja kokemuksia. Sellaisia, että he helposti tosiaan kuvittelevat olevansa vähintään joku Napoleon ja vaativat muitakin ajattelemaan heidän tavallaan. Mutta jos sellaisesta ei ole kysymys, niin siitä vaan.

• khhkhkhkh

Ateismi on epäuskoa teistisiin jumaliin. Ei muuta. Ei minulla ole mitään haluja olla jumala, enkä edes kykene ajattelemaan itseäni potenttiaalisesti kaikkivoipana(osittain koska kaikkivoipaisuus on looginen mahdottomuus).

Tuo ajatus, että minä olen jumala kuulostaa enemmänkin satanismilta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2418
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      216
      2046
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1523
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      177
      1347
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1258
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1056
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      66
      991
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      917
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      885
    Aihe