yhden kristityn identiteetti

Ne, jotka eroavat kirkosta, eroavat instituutista, eivät sisäisestä arvomaailmastaan. Ne, jotka hylkäävät koko idean Jumalasta tai jumalista satuina, ovat vain lapsenuskoonsa pettyneitä ihmisiä, kuten minä, joka kipuilen vielä ajatuksen kanssa, koska näen, että uskollani on minulle kuitenkin merkitys, se mm. oli kantavana sisäisenä voimana masennuksen yli ilman lääkitystä, mutta minun on vaikea nähdä, että kirkko voisi tarjota minulle muuta kuin hautapaikan veljeni hauden vierellä, tai että saisin Raamatusta enää mitään uutta irti. Maailma muuttuu. On monta muutakin hyvää kirjaa kirjoitettu -- minulla hyllyssä joitain, joihin palaan aina mielelläni, kun ahdistaa.

Ajatukseni on vain se, että eikö ole yhdentekevää kuuluuko ihminen seurakuntaan tai ei, kuuluuko hän kirkkoon, jos hän kuitenkin välittää lapsilleen ne samat ydinarvot, joille koko tämä meidän pieni yhteiskuntamme perustuu?

Edelleen näen tämän niin, että vaikka ateistit kovasti uhoavat, he ovat kuitenkin identiteetiltään protestantteja. Kuka tietää, josko itsekin liityn tuohon joukkoon jonain päivänä. Se on uskontomme.

29

346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jostain syytä usko on harvoin iloinen asia, vaan kumpuaa henkilön ahdistuksesta, varsinkin aikuis iällä uskoon tulleilla. Minusta tuo voisi hyvinkin olla pohtimisen arvoinen asia. Aika harvoin tapahtuu sellaista että henkilö jolla on asiat hyvin, tyyliin: Mulla menee hyvin ja elämä on kivaa, jee.. Toteaa löytäneensä jumalan ja elämä on vielä kivempaa, jee, jee..

• Kössönöm

en ole identiteetiltäni minkään sortin uskova. Jos sinä kipuilet harhojesi kanssa, niin älä sitä yleistä muihin.

• Olet identiteetiltäsi kuitenkin kristitty ... halusit sitä tai et.

• ei-narsisti
        temppuilija kirjoitti:

Olet identiteetiltäsi kuitenkin kristitty ... halusit sitä tai et.

nikki temppuilijan ainoa tarkoitus on saada huomiota, positiivista tai negatiivista. Onhan tuon nikin takana 100% narsisti. Esiintyy monilla eri rekisteröidyillä nikeillä ja keskustelee etupäässä itsensä kanssa.

• Kössönöm
        temppuilija kirjoitti:

Olet identiteetiltäsi kuitenkin kristitty ... halusit sitä tai et.

Oletko identiteetiltäsi papukaija, siltä meinaan vaikuttaa.

• ei-narsisti

• Kössönöm kirjoitti:

Oletko identiteetiltäsi papukaija, siltä meinaan vaikuttaa.

Skippaa toi ei-narsisti, se kuuluu tonne narsismipalstalle ja jatketaan me.

Minkä vuoksi ajattelet, että minä olisin identiteetiltäni papukaija, kun ilmoitin sen jo aloituksen otsikossa kristityksi?

• Kössönöm

• Kössönöm kirjoitti:

Mutta papukaijan identiteetti sillä ihan selvästi on.

Sä oot p*ska

• Kössönöm
        temppuilija kirjoitti:

Skippaa toi ei-narsisti, se kuuluu tonne narsismipalstalle ja jatketaan me.

Minkä vuoksi ajattelet, että minä olisin identiteetiltäni papukaija, kun ilmoitin sen jo aloituksen otsikossa kristityksi?

Olet varmaan lukenut Lauerman kirjan Pahuuden anatomia. Siinä kaltaisiasi peroonallisuushäiriöisiä käsiteltiin melko kattavasti. Luulenpa kuitenkin, että olet elävässä elämässä parempi tuossa roolissasi, koska kirjallinen antisi ei varmaankaan yllä samalle tasolle kuin henkilökohtainen karismasi. Joten miksi tuhlaat lahjojasi tällä palstalla, kun uhreja on muualla. Aina joku ostaa, kuten sanonta kuuluu.

Ja minuun sinun on ihan turha ruutiasi tuhlata. Olen sekopäitä elämäni aikana ihan tarpeeksi nähnyt.

• Kössönöm kirjoitti:

Olet varmaan lukenut Lauerman kirjan Pahuuden anatomia. Siinä kaltaisiasi peroonallisuushäiriöisiä käsiteltiin melko kattavasti. Luulenpa kuitenkin, että olet elävässä elämässä parempi tuossa roolissasi, koska kirjallinen antisi ei varmaankaan yllä samalle tasolle kuin henkilökohtainen karismasi. Joten miksi tuhlaat lahjojasi tällä palstalla, kun uhreja on muualla. Aina joku ostaa, kuten sanonta kuuluu.

Ja minuun sinun on ihan turha ruutiasi tuhlata. Olen sekopäitä elämäni aikana ihan tarpeeksi nähnyt.

Mitä sinä pelkäät?

• Kössönöm
        temppuilija kirjoitti:

Mitä sinä pelkäät?

kuin sitä, että joudun odottamaan kuolemaa kuuden hengen huoneessa, eikä eutanasiaa sallita. Se on ainoa mitä pelkään.

Eutanasian kieltäminen on kritittyjen erityinen tavoite. Kristitythän nauttivat toisten kärsimyksestä. Kuten Päivi Räsänen sanoi, niin hänen mielestään elämä on jumalan lahja, eikä siihen pidä kenenkään puuttua. Räsänen mielummin näkee kuolemansairaan kituvan, kuin sallisisi eutanasian. Sopii vallan hyvin teidän mentaliteettiinne. Olettehan te helvetinkin keksineet.

• Kössönöm kirjoitti:

kuin sitä, että joudun odottamaan kuolemaa kuuden hengen huoneessa, eikä eutanasiaa sallita. Se on ainoa mitä pelkään.

Eutanasian kieltäminen on kritittyjen erityinen tavoite. Kristitythän nauttivat toisten kärsimyksestä. Kuten Päivi Räsänen sanoi, niin hänen mielestään elämä on jumalan lahja, eikä siihen pidä kenenkään puuttua. Räsänen mielummin näkee kuolemansairaan kituvan, kuin sallisisi eutanasian. Sopii vallan hyvin teidän mentaliteettiinne. Olettehan te helvetinkin keksineet.

Pelkäät siis tuskallista kuolemaa - kärsimystä. Kerron sinulle salaisuuden, kristittynä, minäkin pelkään sitä -- olen pari sellaista sivusta todistanut ja odotan omaani. Ja olen aidosti sitä mieltä, että itsemurha on vaihtoehto. Jeesus on siitä esimerkki meille kaikille -- Pontius Pilatus teki kaikkensa pelastaakseen hänet varmalta kuolemalta. Mutta jostain syystä Hän vain valitsi toisin. Vapaasti tulkiten Hän teki itsemurhan. Ja voitti kuoleman. Papit osaavat kertoa tämän oikein. Minä olen vain tavallinen kaduntallaaja.

Kärsimys kuuluu elämään, uskoit korkeampaan voimaan tai et. Mutta se ei muuta meidän identiteettiämme. Me olemme kulttuurimme, kasvatuksemme tuotteita -- kristittyjä.

• Kössönöm
        temppuilija kirjoitti:

Pelkäät siis tuskallista kuolemaa - kärsimystä. Kerron sinulle salaisuuden, kristittynä, minäkin pelkään sitä -- olen pari sellaista sivusta todistanut ja odotan omaani. Ja olen aidosti sitä mieltä, että itsemurha on vaihtoehto. Jeesus on siitä esimerkki meille kaikille -- Pontius Pilatus teki kaikkensa pelastaakseen hänet varmalta kuolemalta. Mutta jostain syystä Hän vain valitsi toisin. Vapaasti tulkiten Hän teki itsemurhan. Ja voitti kuoleman. Papit osaavat kertoa tämän oikein. Minä olen vain tavallinen kaduntallaaja.

Kärsimys kuuluu elämään, uskoit korkeampaan voimaan tai et. Mutta se ei muuta meidän identiteettiämme. Me olemme kulttuurimme, kasvatuksemme tuotteita -- kristittyjä.

Jos sinä olet jumalharhainen, niin kaikki muut eivät ole.

Et oikein osaa tuota hommaa, mitä nyt yrität. Onko taitojen ruostumista, vai mistä on kyse? Kuvitteletko, että kun sinä papukaijjamaisesti hoet noita älyttömyyksiäsi, niin minä hermostuisin?

Ihminen ei ole tuote. Yhden perheen lapsista tulee erilaisia ihmisiä. En tiedä kuinka paljon sinua on raamatulla päähän hakattu ja kuinka littana sinun päälakesi siis on, mutta yleensä ihmisistä tulee yksilöitä, jotka valitsevat mahdollisuuksiensa mukaan sellaisen elämän minkä haluavat. Sattumakin sanelee paljon.

Minua on lapsesta asti inhottanut epäoikeudenmukaisuus ja auktoriteetit, jotka ovat olennainen osa kristinuskoa ja koko jumalkäsite on niin typerä, että ei voi kuin ihmetellä kuinka moni siihen uskoo.

Sinulla tuntuu olevan ongelmia hyväksyä kuolevaisuutesi. Mistä se johtuu? Eikö egosi taivu hyväksymään sitä, että lakkaat jonain päivänä olemasta?

• Kössönöm kirjoitti:

Jos sinä olet jumalharhainen, niin kaikki muut eivät ole.

Et oikein osaa tuota hommaa, mitä nyt yrität. Onko taitojen ruostumista, vai mistä on kyse? Kuvitteletko, että kun sinä papukaijjamaisesti hoet noita älyttömyyksiäsi, niin minä hermostuisin?

Ihminen ei ole tuote. Yhden perheen lapsista tulee erilaisia ihmisiä. En tiedä kuinka paljon sinua on raamatulla päähän hakattu ja kuinka littana sinun päälakesi siis on, mutta yleensä ihmisistä tulee yksilöitä, jotka valitsevat mahdollisuuksiensa mukaan sellaisen elämän minkä haluavat. Sattumakin sanelee paljon.

Minua on lapsesta asti inhottanut epäoikeudenmukaisuus ja auktoriteetit, jotka ovat olennainen osa kristinuskoa ja koko jumalkäsite on niin typerä, että ei voi kuin ihmetellä kuinka moni siihen uskoo.

Sinulla tuntuu olevan ongelmia hyväksyä kuolevaisuutesi. Mistä se johtuu? Eikö egosi taivu hyväksymään sitä, että lakkaat jonain päivänä olemasta?

Myönnän, että olen jumalharhainen ... olen fundamentalistinen, mitä puritaanisin Dionysoksen lapsi, joihin myös Jeesuksen lasken, jota pidän omana Jumalanani.

Auktoriteetti ja epäoikeudenmukaisuus eivät kulje käsikädessä aina. Vain, jos auktoriteetti on persoonallisuushäiriöinen, hän on epäoikeudenmukainen. Siinäkin poikkeuksena persoonallisuushäiriöinen lapsi ja persoonallisuushäiriöinen aikuinen, jolloin logiikat kohtaavat... sopiva vanhempikombinaatio ja avot -- ei olekaan epäoikeudenmukaisuutta, kuin vain ulkopuolisten mielestä.

Kuolevaisuuteni? Olen matkalla Isäni luokse. Eikä minulla ole siitä sen enempää sanottavaa. Minulla on hautapaikka valmiina veljeni uurnan vieressä. Olen kirjoittanut kirjeet valmiiksi kaikille rakkailleni ...

Mihin sinä uskot?

• Kössönöm
        temppuilija kirjoitti:

Myönnän, että olen jumalharhainen ... olen fundamentalistinen, mitä puritaanisin Dionysoksen lapsi, joihin myös Jeesuksen lasken, jota pidän omana Jumalanani.

Auktoriteetti ja epäoikeudenmukaisuus eivät kulje käsikädessä aina. Vain, jos auktoriteetti on persoonallisuushäiriöinen, hän on epäoikeudenmukainen. Siinäkin poikkeuksena persoonallisuushäiriöinen lapsi ja persoonallisuushäiriöinen aikuinen, jolloin logiikat kohtaavat... sopiva vanhempikombinaatio ja avot -- ei olekaan epäoikeudenmukaisuutta, kuin vain ulkopuolisten mielestä.

Kuolevaisuuteni? Olen matkalla Isäni luokse. Eikä minulla ole siitä sen enempää sanottavaa. Minulla on hautapaikka valmiina veljeni uurnan vieressä. Olen kirjoittanut kirjeet valmiiksi kaikille rakkailleni ...

Mihin sinä uskot?

vasta viimeisenä päivänä heppuseni. Uskontosi mukaan vasta viimeisenä päivänä jesse tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, mutta se ei taida muutamaan sataan miljoonaan vuoteen tapahtua:)

Kumma juttu muuten, että kun kysyin kirkon edustajilta että miten se se logistiikka jumalan ja saatanan välillä on hoidettu ja onko niillä joku diili, vaikka niiden pitäisi olla vihollisia, niin ei mitään vastausta tullut. Yksi diipadaapa ja siinä kaikki.

Mihinkö minä uskon? Ei se ole uskomista, vaan tietämistä. Kun kuolen, olen kuollut ja end of story. Voit sinä haaveilla kuolemanjälkeisestä elämästä jos se hyvältä tuntuu, mutta harhaa se kuitenkin on.

• temppuilija
        Kössönöm kirjoitti:

vasta viimeisenä päivänä heppuseni. Uskontosi mukaan vasta viimeisenä päivänä jesse tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, mutta se ei taida muutamaan sataan miljoonaan vuoteen tapahtua:)

Kumma juttu muuten, että kun kysyin kirkon edustajilta että miten se se logistiikka jumalan ja saatanan välillä on hoidettu ja onko niillä joku diili, vaikka niiden pitäisi olla vihollisia, niin ei mitään vastausta tullut. Yksi diipadaapa ja siinä kaikki.

Mihinkö minä uskon? Ei se ole uskomista, vaan tietämistä. Kun kuolen, olen kuollut ja end of story. Voit sinä haaveilla kuolemanjälkeisestä elämästä jos se hyvältä tuntuu, mutta harhaa se kuitenkin on.

Piti vain sanomani, että:

Olennaista on se, miten elän tämän elämän, mihin minulla on mahdollisuus vaikuttaa. Jos on jotain sen jälkeen, se on sen ajan murhe. Ymmärrätkö ajatteluani?

Minusta ajattelet virheellisesti, jos kuvittelet elämän loppuvan siihen, kun egosi kuolee. Katso buddhalaisia munkkeja. Heillä ei ole egoa. Ego on vain yksi osa psyykeestämme. Sen voi 'tappaa' ja elää silti. Ego ei ole elämä.

http://www.youtube.com/watch?v=T-Ab3tlpvYA

Sanot, että ei ole uskomista, vaan tietämistä. Jossain tulee aina tiedon raja, jonka jälkeen tulee usko. Usko pois olen tätä psyykistä tiedon tietä käynyt ... etsinyt... matka itseen on mielenkiintoinen ja monivivahteinen ja kuten rakas ystäväni sille tielle lähtiessäni sanoi -- pitää vain varoa, ettei sille tielle jää - minun tapauksessani sekoa, joka sinänsä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Eräs toinen vanhempi ystäväni kertoi minulle, että hän on ollut tuossa ihan samassa vaiheessa kymmenisen vuotta sitten, mutta hän ei voi neuvoa minua. Totesi vain, että tietää miltä minusta tuntuu.

Koen tämän jonkinlaiseksi syväksi arvojen uudelleenarvioimiseksi. Ilman uskoa johonkin itseä korkeampaan voimaan, sellainen ei mielestäni ole mahdollista. Pitäisi jotenkin opetella elämään elämää siten, kuin ikään kuin se jatkuisi vuosisatoja ... niin elää kunnolla, eikä tule katkeraksi ... onni ja onnellisuus ovat mielestäni avaimia tulevaisuuteen.

Koetko olevasi onnellinen? Tyytyväinen elämääsi?

• Ei kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ole olennaista vaan juuri se, miten elämäänsä elää ja minkälaista viestiä elämässään välittää eteenpäin. Tärkeämpää on uskoa Jumalaan kuin kuulua kirkkoon. Kirkko pyrkii kuitenkin tukemaan uskoa ja elämää. Toivottavasti löytäisit vielä sen puolen kirkosta. :)

Sinua siunaten

pappi Sonja

• asian ydin

tärkeätä uskoa Jumalaan?

Anna suora vastaus suoraan kysymykseen.

• asian ydin kirjoitti:

tärkeätä uskoa Jumalaan?

Anna suora vastaus suoraan kysymykseen.

Usko Jumalaan antaa elämälle perustan, merkityksen, turvan ja suunnan ja pelastuksen.

Kaiken tämän (ehkä viimeistä lukuunottamatta) kokevat elämässään varmasti myös ei-uskovat, mutta Jumalan antamina näillä on syvempi merkitys ja esim. perusta on kestävämpi. Näin siis uskomme.

pappi Sonja

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Usko Jumalaan antaa elämälle perustan, merkityksen, turvan ja suunnan ja pelastuksen.

Kaiken tämän (ehkä viimeistä lukuunottamatta) kokevat elämässään varmasti myös ei-uskovat, mutta Jumalan antamina näillä on syvempi merkitys ja esim. perusta on kestävämpi. Näin siis uskomme.

pappi Sonja

Helvetiltäkö?

• Kiitos kommentistasi ja siunauksestasi, pappi Sonja.

Kuulun ev.lut seurakuntaan. Jossain vaiheessa, Mariaa etsiessäni, ajattelin vaihtaa ortodoksiseen seurakuntaan, kun sen osuus tuossa meidän kotiopetuksessa on jäänyt vähän paitsioon ... Mutta on yksi ajatus, kaipuu, mitä en hylkää, joka on hyvä kiintopiste tässä henkilökohtaisessa henkisessä hapuilussani

• häirikköuskis
        temppuilija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi ja siunauksestasi, pappi Sonja.

Kuulun ev.lut seurakuntaan. Jossain vaiheessa, Mariaa etsiessäni, ajattelin vaihtaa ortodoksiseen seurakuntaan, kun sen osuus tuossa meidän kotiopetuksessa on jäänyt vähän paitsioon ... Mutta on yksi ajatus, kaipuu, mitä en hylkää, joka on hyvä kiintopiste tässä henkilökohtaisessa henkisessä hapuilussani

piirsitpä vaikuttavan kuvan sisäisestä itsestäsi ja matkastasi . Harhailusta ja löytämisestä . Ja löydetyn kadottamisesta . Sitä kuule kutsutaan elämäksi .

En ole varma osaanko tulkita oikein kaiken mitä tähän ketjuun olet kirjoittanut , mutta omaa etsintääni ja totuudenkaipuutani ja kaikuja niistä kuvittelen kuulleeni tekstissäsi.

Kuljet kivistä tietä . Joskus sen tien varrelta löytyy aarteita . Monesti iskee varpaansa kiveen niin pirun kipeästi .

Onnea tiellesi , kompasteluille ja löydöille . Se on arvokas ja mielenkiintoinen matka . Ei käy aikasi pitkäksi .

Sitä tietä kulkee omalla tavallaan myös ystävämme Kössönöm , hänkin etsii totuutta , omalla tavallaan . Onnea sinullekin Kössökuoma - ja kissallesi kanssa . Onhan se nykyään muistanut pysyä kotona ? Liekö sekin jokin totuudenetsijä?

Etsitään porukalla , vaikka turpiinkin väliin saadaan.

• häirikköuskis kirjoitti:

piirsitpä vaikuttavan kuvan sisäisestä itsestäsi ja matkastasi . Harhailusta ja löytämisestä . Ja löydetyn kadottamisesta . Sitä kuule kutsutaan elämäksi .

En ole varma osaanko tulkita oikein kaiken mitä tähän ketjuun olet kirjoittanut , mutta omaa etsintääni ja totuudenkaipuutani ja kaikuja niistä kuvittelen kuulleeni tekstissäsi.

Kuljet kivistä tietä . Joskus sen tien varrelta löytyy aarteita . Monesti iskee varpaansa kiveen niin pirun kipeästi .

Onnea tiellesi , kompasteluille ja löydöille . Se on arvokas ja mielenkiintoinen matka . Ei käy aikasi pitkäksi .

Sitä tietä kulkee omalla tavallaan myös ystävämme Kössönöm , hänkin etsii totuutta , omalla tavallaan . Onnea sinullekin Kössökuoma - ja kissallesi kanssa . Onhan se nykyään muistanut pysyä kotona ? Liekö sekin jokin totuudenetsijä?

Etsitään porukalla , vaikka turpiinkin väliin saadaan.

Kiitose empaattisesta kommentistasi, häirikkö :D

Nyt nuQ.
        http://www.youtube.com/watch?v=TbfYAYNFOos

• cei5 kirjoitti:

Helvetiltäkö?

Juuri siltä.

pappi Sonja

• temppuilija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi ja siunauksestasi, pappi Sonja.

Voimia ja luottamusta hapuiluusi :)

pappi Sonja

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Juuri siltä.

pappi Sonja

Uskotko todellakin että jos ei usko jumalan olemassaoloon kituu ikuisesti helvetissä kuolemansa jälkeen? Siis ajatteles, hyvä ihminen, joka koko elämänsä elää muita kunnioittaen ja auttaen mutta ei usko jumaliin joutuu kärsimään. Eikö tuo ole todella epistä ja julminta mitä jumalasi voi ihmiselle tehdä? Miksi jumalasi ei anna ihmisen olevan uskomatta jos ei vaan pysty uskomaan? Miksi se vaatii uskoa itseensä uhkaamalla ikuisella kidutuksella? Miksi minä en vain saisi kuolla rauhassa pois joutumatta taivaaseen tai helvettiin? Miksi on vain 2 vaihtoehtoa, toinen kauhea ja toinen kauhean ihana. Ihan järjetöntä ja typerää. Jos uskovainen viitsisi oikeasti ajatella huomaisi hän tuon järjettömyyden itsekin. Mutta ei... valitettavasti ei.

• "uskollani on minulle kuitenkin merkitys, se mm. oli kantavana sisäisenä voimana masennuksen yli ilman lääkitystä"

Miten selität sen että toiset selviävät masennuksesta ym. ilman raamattua ja jumalia? Voisitko kuvitella selviäväsi vaikeuksista ilman jumalaasi? Miten sinun kävisi jos jostain jollain tavalla tulisi tietoosi että jumalia ei ole ja kaikki on ollut harhaa ja valetta, ihmisten kauan sitten kirjoittamaa nuotiotarinaa?

Minä olen selvinnyt masiksesta ilman jumalia. Ihan oikeiden ihmisten tuella ja avulla.

• "Edelleen näen tämän niin, että vaikka ateistit kovasti uhoavat, he ovat kuitenkin identiteetiltään protestantteja."

En uhoa, en ole.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4001
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1464
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1298
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      313
      1241
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      61
      1184
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1130
    7. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      45
      1104
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      961
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      895
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      838
    Aihe