Synnittömän uskoontulo ?

Uskoontuloa odottava

Olen ns. normaali perhettäni rakastava kansalainen, en ole alkoholisti, en väkivaltainen fyysisesti enkä henkisesti, kaikilla yhteiskunnan mittareilla kunnon kansalainen. Voiko tällainen tulla uskoon ?

Tapaamillani uskovaisilla on hyvin useilla kyseenalainen tausta, alkoholi, väkivalta, vankilakierre, huumeet jne..On ymmärrettävää, että heidän kohdallaan uskoon tuleminen muuttaa radikaalisti heidän elämänsä paremmaksi. Kuinka minun elämäni muuttuisi jos tulisin uskoon vain pitäisikö minun ensiksi ryhtyä alkoholistiksi ja sitten tulla uskoon ? Onko täällä ketään uskoontullutta jolla ei olisi kyseenalaista taustaa ennen uskoontuloa ?

Koska uskoon tulo ei ole tahdon asia niin odottelen kutsua.

26

675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo-o-s

Itselläni ei ole kuvailemiasi taustoja.

Uskoontulo merkitsee ainakin sitä, että tietää Ketä kiittää onnestaan.

• Yksinkertaista

Jeesus sanoi että tule ja seuraa minua.
      No oletkos valmis ?

• oppia ikä kaikki

Niinkö todella luulet, että tavallisilla kirkossa sunnuntaiaamuisin istuvilla ihmisillä olisi lähes aina "kyseenalainen" tausta? Ehkä ainoa asia, mihin minuun uskoontulo on vaikuttanut on se, etten pidä enää itseäni parempana kuin huumeisiin sortuneita, alkoholisteja, huostaanotettujen lasten vanhempia, vankilakierteeseen ajautuneita jne. En pidä kunnollisuutta enää samalla tavalla itsestä riippuvana ja omavoimaisena asiana, vaan pikemminkin Jumalan lahjana.

Monen elämän ongelman takana on synnynnäisiä neurologisia häiriöitä, eikä Jumala pane ihmisiä järjestykseen sen perusteella, millaiset mahdollisuudet ja lahjat Hän on keskittymiskyvystä, elämän hallintaan ja älykkyyteen asti itse kullekin syntymässä antanut. Jumalalle kaikki ovat samanarvoisia.

Häpeätkö sinä kanssaihmisiäsi? Vierastatko niitä, jotka omista risaisista lähtökohdistaan käsin huutavat "Jeesus pelastaa" kadunkulmissa? Oletko ylpeä? Olisiko siinä sinulla kasvunpaikka, että oppisit katsomaan kaikkiin lähimmäisiisi kunnioituksella, olemaan yksi heistä?

• Uskoontuloa odottava

En häpeä heitä. Haluan sanoa että heidän motivaationsa tulla uskoon on suurempi kuin minulla. Minäkin haluan tulla uskoon, mutta uskoontulo ei ole tahdon asia on minulle kerrottu. Kun sitten tapaan Jumalan olen iloisesti yllättynyt että Hän on olemassa, minulla ei ole mitään Jumalan olemassaoloa vastaan, päinvastoin. Ehkä sitten olenkin nyt jo uskossa, kuka sen päättää olenko uskossa vai en ?

• Uskoontuloa odottava

Teen vapaaehtoistyötä alkoholistien ja syrjäytyneiden parissa, joten en häpeä heitä. Jostain syystä heihin ei kehotus uskoontulosta oikein tehoa, vaikka kuinka kutsuisi uskoontulleen rappioalkoholistin kertomaan pelastumisestaan Jumalan avulla ja siitä kuinka elämä muuttui. Toimisiko paremmin jos jätettäisiin uskonnollinen sanoma kokonan pois ja opetettaisiin elämänhallintaa, alkoholismista parantumista jne...Parannuttuaan heille voisi kertoa uskoontulemisesta jos he vielä olisivat siitä kiinnostuneita.

• Suurella sydämellä
        Uskoontuloa odottava kirjoitti:

Teen vapaaehtoistyötä alkoholistien ja syrjäytyneiden parissa, joten en häpeä heitä. Jostain syystä heihin ei kehotus uskoontulosta oikein tehoa, vaikka kuinka kutsuisi uskoontulleen rappioalkoholistin kertomaan pelastumisestaan Jumalan avulla ja siitä kuinka elämä muuttui. Toimisiko paremmin jos jätettäisiin uskonnollinen sanoma kokonan pois ja opetettaisiin elämänhallintaa, alkoholismista parantumista jne...Parannuttuaan heille voisi kertoa uskoontulemisesta jos he vielä olisivat siitä kiinnostuneita.

Minua hieman ärsyttää tässä ketjussasi esiintynyt kärjistäminen, ja luokittelu. Se ei toimi.
        Tietysti on näin että ihmiset voidaan luokitella vahvoihin ja heikkoihin, kuten sinä teet, mutta joissain tapauksissa se ei kannata. Eikä ole edes täysin totuudenmukaista.
        Minä teen myös vapaaehtoistyötä. Päiväkahvilassa, jossa asiakkaina käy ns.kunnollisen elämän eläineitä vanhuksia, ja rappioalkoholisteja, mielenterveysongelmista kärsiviä, narkomaaneja j.n.e. Päiväkahvilan puolella on seassa myös Entisiä rappioalkoholisteja, narkkiksia j.n.e.
        Kun aloitin päiväkahvilassa, niin tunsin että tavallaan kuulun sinne selviytyneiden joukkoon, ja he ottivat kontaktia minuun. Samoin kuin ongelmista kärsivät varsinaiset asiakkaat..

Olen kiitollinen niille vanhuksille jotka kanssa tekivät samaa Työtä jota minä. He eivät ole antaneet minun pudota sinne Entisten joukkoon, he ovat sanoneet ettei minun kannata heidän remmiin lähteä. He ovat ohjanneet minua .. järjestämään näille Entisille kurssin, ja kaikin tavoin auttaneet etten jää Entiseksi.

Heitä ei entisyys edes kiinnosta vaan nykyisyytemme. Tulevaisuus. Minulla nimittäin on oikeuksia jamahdollisuuksia vaikka mihin..Ja vaikka minulla raskaita asioita onkin takana, niin ikimaailmassa en niistä teidänlaisillenne viihdykettä tekisi. Ts.en kerro niistä. Se olisi liian noloa. En tahdo leimaantua. Onneksi minun ei tarvitse. Kiitos kirkon.

• * * *

Alkoholisteilla ym. on se "etu", että he joutuvat kohtaamaan oman kelvottomuutensa. Itseensä tyytyväinen kunnon kansalainen ei tunne tarvitsevansa parantajaa. Niinpä hän ei tunne tarvitsevansa totaalista armoakaan, kun pärjää mielestään tarpeeksi hyvin omin voiminkin.
      Vain omista ansioistaan täysin riisuttu on käynyt niin pieneksi, että mahtuu ahtaasta portista.

• löytänyt ´

Uskoon ilman ko. taustaa, koin vain elämäni tyhjäksi ja tiesin uskon asiat pienestä pitäen koska perheeni oli uskovainen. Että ihan hyvin voit tulla uskoon just sellaisena kuin olet.

"Koska uskoon tulo ei ole tahdon asia niin odottelen kutsua". Jumala kutsuu jokaista, pyydä Jeesusta tulemaan sydämeesi.

• korvikettako+

uskoon jos olisit kokenut elämäsi täydeksi

• Hienoa, että odotat uskoontuloa.

Kysyt voiko kunnon kansalainen tulla uskoon? Mielestäni voi, ei tarvitse ryhtyä alkoholistiksi tullakseen uskoon.

Miten sinä ymmärrät uskoon tulon?
      Itse olen nähnyt ja kuullut erilaisia näkemyksiä asiasta. Kaksi pääsuuntaa ovat: Hyvin vahvan nk. kääntymyksen kautta uskoontulo ja toisaalta hyvin hitaan ja hiljaisen kasvun kautta syntyvä uskoontulo.

Itse kuulun tuohon hitaan ja hiljaisen kasvun kautta uskoontulleisiin.

mono kuoppala
      nuorisotyöntekijä

• emali

Mikähän siinä onkin, että useammin saadaan todistuspuheiden pitäjiksi niitä, joilla on alkoholi/huume/rikostaustaa? Kiinnostavampaa olisi kuulla enemmän niitä tarinoita, joissa uskoontulo ei ole ollut seurausta tai vastaus joihinkin pahoihin ongelmiin. Todistuspuheiden kaventaminen pelkästään noiksi ongelmanratkaisutarinoiksi johtaa tosiaan joillain tuohon aloittajan kuvaamaan pohdintaan: "kaikilla yhteiskunnan mittareilla kunnon kansalainen. Voiko tällainen tulla uskoon ?"

Tuossa mallissa on sekin haitta, että saattaa välittyä kuva, että uskoontulo yht'äkkiä poistaa kaikki ongelmat. Joillain voi toki tapahtua tuollainen ihme, että vanhat riippuvuudet tms. jäävät sillä sekunnilla, mutta kun kaikilla ei niin tapahdukaan, niin se voi pistää epäilemään omaa uskoon tuloaan: "Tulinko uskoon väärällä tavalla, kun vanhat paheet ei poistuneetkaan hetkessä?"

Todistuspuheissa tulee usein myös esiin, että uskoon tullessa on itketty. Muutamat uskovat tuttuni kertoivat, että heitä joskus nuorempana ahdisti se, etteivät voineet osoittaa varsinaista hetkeä jolloin tulivat uskoon tai eivät tunteneet mitään hurjia väristyksiä, kun ensimmäisen kerran rukoilivat. Heille tuli mielikuva, että ovat väärällä tavalla uskossa, kun sukat ei pyöri jaloissa.

Olen kuullut "toisellaisia" todistuspuheita vuosien varrella seurakuntien tilaisuuksissa, mutta jostain syystä sinne suuren yleisötapahtuman etulavalle raahataan aina se entinen juoppo tai narkkari, jolla on kyllä jännä tarina, mutta ei siihen oikein osaa monessa kohtaa samaistua. Niistä todistajista tulee mielikuva suuresta muutoksesta ja kun muutos on suuri, niin se luo harhan, että siinäpä on "valmis" uskova, oikein superuskovainen. Se oma tarina rauhallisesta uskoontulosta ja hiljaisesta ja vieläkin keskeneräisestä kasvusta uskossa ei tunnukaan niin hyvältä esimerkiltä uskoontulosta, vaikka oikeasti tässä elämässä ei valmiiksi ja superuskoviksi päästä kukaan. Kaikki on keskeneräisiä ja tarvii armoa joka päivä.

• tikusta asiaa

No hei, monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Onko se nyt niin vaikeaa antaa kerrankin elämän kolhimalle ja yhteiskunnan halveksimalle ihmiselle eturivin paikka yhteisössämme? Miksi tällaisen hajuttoman ja värittömän taviksen uskon pitäisi olla jotakin suurta, kun ei se ole. Ei viitsitä olla kateellisia. Ollaan tavallisia ja iloitaan niistä suurista asioista, joita Luoja tekee osalle lähimmäisistämme.

• Kiitos kirjoituksestasi. Se on hieno todistuspuheenvuoro:

"Se oma tarina rauhallisesta uskoontulosta ja hiljaisesta ja vieläkin keskeneräisestä kasvusta uskossa ei tunnukaan niin hyvältä esimerkiltä uskoontulosta, vaikka oikeasti tässä elämässä ei valmiiksi ja superuskoviksi päästä kukaan. Kaikki on keskeneräisiä ja tarvii armoa joka päivä."

Mielestäni todistuspuheenvuoroksi käy mainiosti myös hiljaisesti ja arkailen esitetyt ajatukset.

Toivon tilaa erilaisille todistuspuheenvuoroille ja rohkeutta niiden pitämiseen.

mono kuoppala
        nuorisotyöntekijä

• Uskoontuloa odottava
        tikusta asiaa kirjoitti:

No hei, monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Onko se nyt niin vaikeaa antaa kerrankin elämän kolhimalle ja yhteiskunnan halveksimalle ihmiselle eturivin paikka yhteisössämme? Miksi tällaisen hajuttoman ja värittömän taviksen uskon pitäisi olla jotakin suurta, kun ei se ole. Ei viitsitä olla kateellisia. Ollaan tavallisia ja iloitaan niistä suurista asioista, joita Luoja tekee osalle lähimmäisistämme.

Kaltaiseni tavallinen tavis vierastaa uskonnollisia tilaisuuksia kun ei ole mitään dramaattista kerrottavaa kuten oikeilla tosi uskovaisilla, ei ole seksikästä siellä kertoa ettei ole vankilatuomioita, sammumisia katuojaan, vaimon ja lasten pahoinpitelyä, löytyy ainoastaan pari vuotta sitten saatu parkkisakko.

Uskoontuloa odottava

• 17+9

Kaltaiseni tavallinen tavis vierastaa uskonnollisia tilaisuuksia kun ei ole mitään dramaattista kerrottavaa kuten oikeilla tosi uskovaisilla, ei ole seksikästä siellä kertoa ettei ole vankilatuomioita, sammumisia katuojaan, vaimon ja lasten pahoinpitelyä, löytyy ainoastaan pari vuotta sitten saatu parkkisakko.

Uskoontuloa odottava

Kun 90%:lla ei ole mitään dramaattista kerrottavaa, niin riittääkö 10%:n erilainen vähemmistö aiheuttamaan sinulle vierauden tunteen? Jos tunnet itsesi vieraaksi uskovien joukossa, leimaatko asenteillasi kaikki hissukseen uskoon kasvaneet tavikset muka dramaattisella tavalla uskoon hurahtaneiksi hihhuleiksi. Avaa silmäsi!!!

Onkohan ainoa kuvasi kristityistä piirtynyt mieleesi jostakin hurmoksellisesta vapaasta seurakunnasta tai TV7:stä.

Sinä uskot Jeesukseen, jos uskot nöyryyteen, rakkauteen ja armon asenteeseen. Asenne on oleellisempaa kuin kyky nimetä sisimmässäsi vaikuttava voima Jeesukseksi. Jeesuksen todellinen tunteminen on nimenomaan Jeesuksen esimerkin mukaisen elämän asenteen tuntemista ja sen esimerkin voimaan uskomista.

• Uskoontuloa odottava
        17+9 kirjoitti:

Kun 90%:lla ei ole mitään dramaattista kerrottavaa, niin riittääkö 10%:n erilainen vähemmistö aiheuttamaan sinulle vierauden tunteen? Jos tunnet itsesi vieraaksi uskovien joukossa, leimaatko asenteillasi kaikki hissukseen uskoon kasvaneet tavikset muka dramaattisella tavalla uskoon hurahtaneiksi hihhuleiksi. Avaa silmäsi!!!

Onkohan ainoa kuvasi kristityistä piirtynyt mieleesi jostakin hurmoksellisesta vapaasta seurakunnasta tai TV7:stä.

Sinä uskot Jeesukseen, jos uskot nöyryyteen, rakkauteen ja armon asenteeseen. Asenne on oleellisempaa kuin kyky nimetä sisimmässäsi vaikuttava voima Jeesukseksi. Jeesuksen todellinen tunteminen on nimenomaan Jeesuksen esimerkin mukaisen elämän asenteen tuntemista ja sen esimerkin voimaan uskomista.

Olen ev.lut kirkon jäsen. Uskonasiat ovat tosiaan jääneet minulle vieraaksi, ei siksi että minulla olisi mitään Jumalaa ja uskontoa vastaan. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä syrjäytyneiden tilaisuuksissa ja siellä olen ihmetellyt kun aina esiintyjänä on ollut henkilö, jolla on dramaattinen elämäntarina kerrottavana. Täytyypä ottaa osaa tavis uskovaisten tilaisuuksiin enemmän. Nyt motivaationani on ollut heikompien auttaminen, jääkö minulle taviksien tilaisuuksissa motivaatioksi ainoastaan taivaaseen pääsy ?

• 7+7

Olen ev.lut kirkon jäsen. Uskonasiat ovat tosiaan jääneet minulle vieraaksi, ei siksi että minulla olisi mitään Jumalaa ja uskontoa vastaan. Olen tehnyt vapaaehtoistyötä syrjäytyneiden tilaisuuksissa ja siellä olen ihmetellyt kun aina esiintyjänä on ollut henkilö, jolla on dramaattinen elämäntarina kerrottavana. Täytyypä ottaa osaa tavis uskovaisten tilaisuuksiin enemmän. Nyt motivaationani on ollut heikompien auttaminen, jääkö minulle taviksien tilaisuuksissa motivaatioksi ainoastaan taivaaseen pääsy ?

Aika harva jumalanpalveluksissa käyvä miettii taivasasioitaan. Oleellisempaa on se, että Jumala on tässä ja nyt ja koskettaa meitä pienissä hetkissä arkikiireidemme keskellä. Niistä pienistä häivähdyksistä, Jumalan kosketuksista, ihmiset käyvät kirkossa kiittämässä. Ei uskovaisuus sen kummempaa ole.

Kuka sitä jaksaa taivaaseen asti elämäänsä miettiä, kun elämä on nyt.

• etsivä-xx

Minulle kertoi kerran kirkon tilaisuudessa työelämässä oleva herra että hän otti tavakseen työmatkoilaan käydä kirkoissa. Ja sitten joidenkin vuosien jälkeen hän koki sen uskon vain tulleen.
        Joku toinen on kertonut, että alkoi vain mielessään rukoilla.
        Kuuntele Jumalan sanaa. Itse olen sitä mieltä että sen tulisi olla entisten aikojen sanan julistamista, mutta ylipäätään luetun evankeliumitekstin kuuleminen on hyväksi. Vanha ilmaus usko tulee kuulosta on syvää viisautta jo siksikin että toisen sanomaa tesktiä ei itse valikoi, se puhuu silloin jopa yllättäen. Tulee tunne, että tämä puhuu suoraan minun sydämeeni parin tuhannen vuoden takaa.

Rukous on asia, jonka voi tehdä kotona, kun ihminen alkaa rukoilla omassa mielessää.
        Klassinen parannuksen kertomus on Raamtussa Cornelius.
        Hän rukoili ja hänen rukouksensa kuultiin.
        Ja Jumala lähetti silloin Pietarin. Apostolien teot Raamatussa.
        Ap. t. 10:
        30 Cornelius vastasi: "Kolme päivää sitten olin tähän aikaan, yhdeksännellä tunnilla, täällä kotonani rukoilemassa. Silloin seisoi yhtäkkiä edessäni mies, jolla oli hohtavan valkeat vaatteet,
        31 ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi.
        32 Lähetä sana Joppeen ja kutsu luoksesi Simon, jota sanotaan myös Pietariksi. Hän asuu nahkuri Simonin talossa meren rannalla.'
        33 Niinpä lähetin heti noutamaan sinua, ja teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme kaikki täällä Jumalan edessä kuullaksemme, mitä Herra on sinun käskenyt puhua."

• etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

Minulle kertoi kerran kirkon tilaisuudessa työelämässä oleva herra että hän otti tavakseen työmatkoilaan käydä kirkoissa. Ja sitten joidenkin vuosien jälkeen hän koki sen uskon vain tulleen.
        Joku toinen on kertonut, että alkoi vain mielessään rukoilla.
        Kuuntele Jumalan sanaa. Itse olen sitä mieltä että sen tulisi olla entisten aikojen sanan julistamista, mutta ylipäätään luetun evankeliumitekstin kuuleminen on hyväksi. Vanha ilmaus usko tulee kuulosta on syvää viisautta jo siksikin että toisen sanomaa tesktiä ei itse valikoi, se puhuu silloin jopa yllättäen. Tulee tunne, että tämä puhuu suoraan minun sydämeeni parin tuhannen vuoden takaa.

Rukous on asia, jonka voi tehdä kotona, kun ihminen alkaa rukoilla omassa mielessää.
        Klassinen parannuksen kertomus on Raamtussa Cornelius.
        Hän rukoili ja hänen rukouksensa kuultiin.
        Ja Jumala lähetti silloin Pietarin. Apostolien teot Raamatussa.
        Ap. t. 10:
        30 Cornelius vastasi: "Kolme päivää sitten olin tähän aikaan, yhdeksännellä tunnilla, täällä kotonani rukoilemassa. Silloin seisoi yhtäkkiä edessäni mies, jolla oli hohtavan valkeat vaatteet,
        31 ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi.
        32 Lähetä sana Joppeen ja kutsu luoksesi Simon, jota sanotaan myös Pietariksi. Hän asuu nahkuri Simonin talossa meren rannalla.'
        33 Niinpä lähetin heti noutamaan sinua, ja teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme kaikki täällä Jumalan edessä kuullaksemme, mitä Herra on sinun käskenyt puhua."

Luterilaisuudessa ei niitä todistuspuheita tarvita. Nekin mitä olen itse kuullut eivät ole olleet sellaisia julkisia uskoon tulon selostuksia vaan tavallsita kekustelua ei mitään todistuspuhetta.
        Luterikainen usko tulee sydämeen hiljaa, ei edellytä hurmosta tai mitään sen kummempaa kuin iloa ja rauhaa. Eikä lapsuudenstaan asti uskoneilla ole useinkaan mitään sen kummempia elämä tragedioita.

• Mikäli elää kuten yhteiskunta ja läheiset haluaa, niin miten voi parantaa uskomalla elämäänsä..Ei oikeastaan mitenkään. Kuoleman jälkeistä elämää kaupitellaan sellaisille, sillä se on porkkanana kristinuskossa. Se tuntuu vain härskiltä ajatukselta, kun kysyy miksi pitää uskoa? Siksi, koska Jumala aikoo laittaa kaikki ihmiset helvettin ja ainoa keino pelastua siltä on uskoa Jumalan tappaneen poikansa, ettei kaikkia laiteta helvetiin.Niin ja Jumala rakastaa sinua.

Tottakai tuota kakkua on kuorrutettu sanoilla "armo", "sinun vuoksesi ", "lunastus" jne..
      Kuorrutukset kun poistaa pois, niin jää pelkkä kakku ja se on simppeli sanoma. Jumala haluaa laittaa kaikki helvettiin ja ainoastaan siltä voi pelastua, jos uskoo Jumalan tappaneen poikansa voidakseen antaa anteeksi uskovaisille ihmisille.

Mikäli haluat uskoon tulla ja haluat apua kunnon todistuspuheen tekemisestä, niin voinen auttaa asiasta. Silmiini on sattunut entisen uskovaisen palsta/blogi, missä kävi paljon entisiä uskovaisia ja he parantuakseen aivopesusta, käsittelivät eteensä tulleita asioita uskossa. Eräs aloitus koski nimenomaan miten tehdään kunnon todistuspuhe ja siinä on simppeli "kaava". Jokainen voi tehdä sillä periaatteella kunnon todistuspuheen, kuhan käyttää luovuttaansa nähdekseen jotkut asiat erillaisesta tavalla.

• Suurella sydämellä

Esimerkiksi jos kerrot uskoville todistuspuheenvuorossasi jotta olet eronnut, niin sen jälkeen olet aina se ihminen joka on epäonnistunut ihmis-suhdeasioissa.
        Jos kerrot päihteidenkäytöstä, olet heikko, joka hyväksikäyttää muita, ja jolle ei oikeastaan kuulu enää ne samat oikeudet kuin heille,jotka ovat ymmärtäneet pitää suunsa supussa.
        Jos kerrot eheytyneesi homoseksuaalisuudestasi, ja seurustelevasi nykyisin heteron kanssa, pariasi säälitellään ja sinua pidetään lopuniän outona ja säälittävänä tapauksena.
        Jos kerrot väkivaltaisuudestasi ja olet mies, niin luultavasti olet helluntailainen, sinua pidetään karismaatikkona, mutta puhujapöntön käyttäminen on Armoa, muille pelkkä kunnia. Puheitasi saa arvostella alakanttiin. Olet kuitenkin tähti. Suuri sankari, vaikka uhrisi olisi missä jamassa tahansa.

Todistuspuheenvuoron aikana sinusta tehdään esine. Parhaimmillasi korvaat hyvän kirjan, tai tylsän elokuvan.
        Sinut ja tunteesi lytätään. Vain ongelmasi jää toisten mieliin, ja niiden avulla nostetaan sitä omaa egoa. Sinua on lupa halveksua.

Mutta jos aloituksen tehnyt tekee todistuspuheen..ihan tosi.. Se otetaan vakavasti. Ei ole enää kyse kirkon oppien hyväksikäytöstä, Silloin on kyse puhtaasta rakkaudesta jumalaan...

• Suurella sydämellä kirjoitti:

Esimerkiksi jos kerrot uskoville todistuspuheenvuorossasi jotta olet eronnut, niin sen jälkeen olet aina se ihminen joka on epäonnistunut ihmis-suhdeasioissa.
        Jos kerrot päihteidenkäytöstä, olet heikko, joka hyväksikäyttää muita, ja jolle ei oikeastaan kuulu enää ne samat oikeudet kuin heille,jotka ovat ymmärtäneet pitää suunsa supussa.
        Jos kerrot eheytyneesi homoseksuaalisuudestasi, ja seurustelevasi nykyisin heteron kanssa, pariasi säälitellään ja sinua pidetään lopuniän outona ja säälittävänä tapauksena.
        Jos kerrot väkivaltaisuudestasi ja olet mies, niin luultavasti olet helluntailainen, sinua pidetään karismaatikkona, mutta puhujapöntön käyttäminen on Armoa, muille pelkkä kunnia. Puheitasi saa arvostella alakanttiin. Olet kuitenkin tähti. Suuri sankari, vaikka uhrisi olisi missä jamassa tahansa.

Todistuspuheenvuoron aikana sinusta tehdään esine. Parhaimmillasi korvaat hyvän kirjan, tai tylsän elokuvan.
        Sinut ja tunteesi lytätään. Vain ongelmasi jää toisten mieliin, ja niiden avulla nostetaan sitä omaa egoa. Sinua on lupa halveksua.

Mutta jos aloituksen tehnyt tekee todistuspuheen..ihan tosi.. Se otetaan vakavasti. Ei ole enää kyse kirkon oppien hyväksikäytöstä, Silloin on kyse puhtaasta rakkaudesta jumalaan...

Kyllä niissä tarinoissa on runko, mikä sitten täydennetään omilla kokemuksilla ja jos niitä ei oikein ole, niin sitten liioitellaan ja paikoin heittäydytään marttyyriksi. Sen blogin keskustelussa oli joku vääräleuka laittanut linkkinsä palstalle, missä oli tehty "todistuksia" urakalla. Kyllä noista löytyy se kaava, kun etsii sitä.

http://www.voittaja.vuodatus.net/blog/archive?&y=2008&m=07

• Jos ei oteta huomioon niitä jotka ovat jo lapsena indoktrinoitu johonkin uskoon, Niin uskoon tuleminen kumpuaa pääsääntöisesti ahdistuksesta ja masennuksesta. Uskoon tulemisen taustalla on harvoin mikään iloinen asia. Myönnetään että nämä ihmiset yleensä saavat elämänsä jonkinlaiselle tolalle uskonsa kautta.
      Väittäisin kuitenkin että hyvää ja tasapainoista elämää viettävät ihmiset hurahtavat äärimmäisen harvoin mihinkään uskoon..

• luterilainen.

Taisi muuten Jussi K. Niemelä jossakin lehdessä todistaa kuinka hän ensin hänen elämässään ryyppääminen, soittaminen, naiminen ja erilaiset hanttihommat. pää ei enää kestänyt yletöntä juomista ja hän sairastui masennukseen. Sen jälkeen hän hurahti ääriliikeeseen vapaa-ajattelijoiden liittoon josta pääsi jopa puheenjohtajaksi asti, jonka lahkomaisuuden tajusi vasta siinä toimiessaan.

• emali

Tottakai uskoontulo on ainakin seurausta jumalkaipuusta, jota voi varmaan myös pitää jonkinlaisena tyytymättömyytenä nykyisen elämänsä malliin. Kuitenkaan usko ei ole tarkoitettu vain ahdistuneille, masentuneille tai elämässään tasapainottomille. Hyvää voi saada ja tahtoa elämäänsä vaikka ei menisikään huonosti.

• Mr....

Olet saanut tässä ketjussa paljon hyviä vastauksia. Jospa minäkin vähän sekoitan pakkaa. Esim. helluntailaiset ja useimmat ns. vapaatsuunnat ovat opillisesti harhassa ja heillä on vallalla poikkeuksetta menestysteologinen oppi. Tarkoittanee, että salakavalasti niissä luodaan ajatus ihmisen omasta ansiosta pelastumisensa suhteen. Siihen liittyy myös ajatus oman ansaitsemisensa oikeudesta ja kun on itse ansainnut jotain myös sen pitää näyttää onnistuneelta. Sitten myös yritetään kunnolla. Tällaiset uskovat eivät ehkä Kristusta tarvitsekkaan syntiensä sovittajaksi, he ovat niin pyhiä että tekevät sen itse. Tästä johtuen tai tämän vuoksi heidän oppinsa kasteesta ja Herran Pyhästä ehtoollisesta on myös harhassa.

Olen sen sortin luupää luterilainen "fundamenttalisti", että en oikein viitsi edes sanoa sanoja "tulin uskoon" mieluusti sanon, että usko tuli minuun. Minulle on armo kirkastunut aikuisiällä Jumalan sanasta. Olemukseeni ei kuulunut muuta "kyseinalaista taustaa" kuin se mikä on koko ihmiskunnan osaksi tulleella perisyntiturmeluksella ja siinä synneistä suurin eli epäusko. Mieli rukoukseni onkin, että Herra pitäisi ja vahvistaisi minua uskossa ja varjelisi minua joutumasta harhateille. Pakko laittaa vielä muutama kohta raamatusta Jumalan sanaa.

Joh.6:28. Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
      29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

Joh.6:44. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Room.10:17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Hyvä olisi tietenkin lukea kyseisten jakeitten koko luku niin saisi paremman kokonaiskuvan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      176
      2135
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      38
      1483
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      132
      1164
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      932
    5. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      866
    6. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      252
      845
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      802
    8. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      735
    9. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      723
    10. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      202
      679
    Aihe